Re: Tornado in midden Florida 14 doden.
Tornado's gebruiken een andere schaal dan Hurricanes. Deze twister zat op een cat 2. Tornado's zijn meestal niet zo groot (breed), soms zelfs maar een paar meter, maar gaan te keer als een soort kettingzaag. Jouw huis letterllijk door midden "gezaagd", terwijl het huis van de buurman niets heeft.
Nee... je wordt niet vrolijk van een tornado... :(
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
corrus
Tornado's gebruiken een andere schaal dan Hurricanes... Deze twister zat op een cat 2...
Misschien even handig om het verschil tussen en hurricane en een tornado duidelijk te maken ...?
Grootste verschil: het formaat.
Kleinste verschil: het resultaat.
Hurricane (orkaan): Wikipedia
http://img251.imageshack.us/img251/6...8941512yn4.jpg
Tornado (wervelstorm): Wikipedia
http://img251.imageshack.us/img251/1...892da35vc4.jpg
Nou... 't kleinste verschil is het resultaat...
Hurricane: Minder huizen uit elkaar... verschrikkelijk veel overlast, minder doden. (uitgezonderd Katrina)
Tornado: Meer huizen in elkaar, vrijwel geen water ovelast, meer doden...
Re: Staartje van de tornado
Sinds een half uurtje geleden is de tornado watch (geen warning, een watch is minder schrikbarend dan een 'warning') voor Kissimmee opgeheven kreeg ik per email de melding:
WATCH COUNTY NOTIFICATION FOR WATCH 107
NATIONAL WEATHER SERVICE MELBOURNE FL
344 AM EDT MON APR 26 2010
COUNTY SPECIFIC MESSAGE:
/O.CAN.KMLB.TO.A.0107.000000T0000Z-100426T1100Z/
THE NATIONAL WEATHER SERVICE HAS CANCELLED TORNADO WATCH 107 FOR
THE FOLLOWING AREAS
IN FLORIDA THIS CANCELS 7 COUNTIES
IN EAST CENTRAL FLORIDA
BREVARD INDIAN RIVER LAKE
ORANGE OSCEOLA SEMINOLE
VOLUSIA
THIS INCLUDES THE CITIES OF...DAYTONA BEACH...KISSIMMEE...
LEESBURG...MELBOURNE...ORLANDO...SANFORD...
ST CLOUD AND VERO BEACH.
Eerder al een severe thunderstorm warning melding gekregen, dus die zullen jullie zeker wel hebben meegemaakt qua regen, wind, hagel en onweer. Een tornado is vaak erg lokaal, dus een staartje er van meepakken? Dan had je huis nu niet meer gestaan denk ik.
Zo lang er geen doden of gewonden of al te zware schade is, vind ik dit prachtig weer. Niet te lang, gewoon een paar uur. :mrgreen: