-
Re: Vliegen met ArkeFly
B767;
Je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk. Bedankt voor de uitleg.
TUI doet volgens mij wel veel moeite (...) om hun klanten met die erg op elkaar lijkende namen in de war te brengen. Wat blijkbaar goed lukt, gezien de reacties die over deze verwarring hier op het forum terechtkomen.
Ik denk dat je als bedrijf met een dergelijk namen-beleid enerzijds een nieuw bedrijfsonderdeel mee kunt laten liften op de goede naam van een ander onderdeel, maar niet raar op mag kijken als het ene bedrijfsonderdeel ook "meeprofiteert" van het mindere presteren van een gelijknamig ander onderdeel.
Dus ja, op de letter heb je gelijk. Maar door verwachtingen te creëren met een bekende naam, het je je daar als moederbedrijf in mijn ogen ook naar te gedragen.
-
Kleine uitleg vwb TUI Nederland.
Holding=TUI. Airlines is ArkeFly, Touroperator zijn Arke, Holland International en Kras
Alles is van TUI.
Beetje hetzelfde als AHold.
Supermarkt is AH, Drogist is Etos en Slijterij is Gall En Gall, Alle 3 van Ahold.
Even de advocaat van de duivel spelen:
Als AH mij slecht behandeld, of iets verkoopt wat achteraf niet goed blijkt te zijn, ga ik er toch ook niet vanuit dat ik mijn klacht bij AHold kan indienen?
(ook hier zijn de beginletters gelijk ;) )
Arkefly.nl heeft geen pakketreizen en er bestaan geen ArkeFly winkels.
Ik snap je punt overigens wel, maar ben het niet met je eens 8)
Die naamsbekendheid bied inderdaad wel voordelen, maar kan ook nadelen hebben. Zeker in de beginjaren van ArkeFly heeft het geen goed gedaan bij TUI, omdat de opstart van ArkeFly op zijn zachts gezegd erg moeizaam ging. Sinds maart 2008 hebben ze mijns inziends de boel pas echt op de rit.
Nog wat achtergrondinfo. TUI bestaat grofweg uit TUI Airlines (ArkeFLy, ThomsonFly (UK)), JetairFly (BE), CorsairFly (FR), TUIFly (Dld) en TUIFly Nordic (SE) en TUI Travel (Pakketreizen dacht dat het Travel heette), Arke Holland International en Kras (NL), JetAir (Be), Thomson en Forst Choice (UK). Van de 3 andere landen moet ik je de naam even schuldig blijven.
TUI is nog veel groter trouwens. RIU (bekende spaanse hotelketen met hotels in Spanje en Caribbean is ook 100% van TUI) en zo zijn er nog wel meer dingen.
-
Bedankt voor de uitleg en de info.
Heb je misschien ook een linkje naar een officiële (bedrijfs)website waar deze info na te lezen is? Niets zo veranderlijk als het weer en de bedrijfswereld, en dan kan het voor het nageslacht handig zijn om e.e.a. nog eens na te kunnen kijken.
Gelukkig hoeven we het niet (altijd) eens te zijn.
Ben eigenlijk wel benieuwd of en hoeveel klachten Ahold krijgt over Albert Heijn. Maar dat is off topic en een andere discussie.
-
Ik begrijp inderdaad de verwarring Arke en ArkeFly. Waar ik nog wel benieuwd naar ben is: "geeft ArkeFly de touroperators door als ze vertraging hebben?". Want waar zit nu het mankement. Bij ArkeFly of bij de touroperators?
-
Dat vind ik wel een interessante vraag. Daar denk ik dan meteen bij: "Aan welke touroperators zou ArkeFly iets door kunnen geven?"
Hoe of waar zou ArkeFly vandaan kunnen halen welke touroperators bij een vlucht betrokken zijn? Leggen zij dit vast?
En hoe nu als je de vlucht zelf boekt en de hotels via een touroperator?
Hoe zit de hele keten van communicatie in elkaar?
- airline > hotel?
- airline > touroperator > hotel?
- airline > klant > touroperator > hotel?
Hmm ... het zit redelijk ingewikkeld in elkaar. En waarschijnlijk zie ik nog wel een aantal schakels en mogelijkheden over het hoofd.
Als klant weet je in ieder geval één ding zeker: Als het mis gaat - waar dan ook in de informatiestroom - dan ben jij de dupe. Aan jou als klant dan de keuze om het aan iemand anders over te laten, of het heft zelf in handen te nemen. Denk ik dan.
-
Michael, zoals jij het beschrijft bedoelde ik het precies. Wij nemen toch maar zelf het initiatief als er iets mis gaat. Wij gaan niet met ArkeFly, maar dit geldt denk ik voor alle luchtvaartmaatschappijen.
Misschien een apart topic van maken?
-
Een apart topic? Misschien.
Ik wil eigenlijk voorstellen het hier eerst verder uitwerken, met ArkeFly al voorbeeld. Dan houden we het klein, beperkt tot één airline.
Laten we eens uitgaan van de stroom ArkeFly > touroperator > hotel.
Dan zie ik twee overdrachtsmomenten:
1. ArkeFly > touroperator
2. touroperator > hotel
Wat zijn in die overdrachtsmomenten de situaties die zich kunnen voordoen?
-
ArkeFly geeft nu ook vluchtwijzigingen door aan de touroperators. Vertragingen gaan via dezelfde kanalen? Zijn de touroperators ook 24 uur per dag en in het weekend aanwezig om de vertragingen te verwerken? Ja, dan zou het geen probleem moeten zijn om het hotel te berichten. Nee, dan is wel een probleem met het tijdsverschil en het weekend.
-
Geeft ArkFly gewijzigde vluchtgegevens door aan de betrokken touroperators? Of aan alle touroperators?
Of geven ze ze in een applicatie in, en ontvangen touroperators een algemeen overzicht waaruit die dan zelf moeten kijken of het hun klanten raakt?
De 24/7 bereikbaarheid (of juist niet) is volgens mij een belangrijke. Touroperators - zeker de grote - zijn meestal wel 24/7 open. Maar wat doen die er mee? Acteren die dan meteen richting klant of hotel? Of geven ze het eerst door aan het lokale kantoor waar jij geboekt hebt (en die zijn niet 24/7 open) om het af te handelen?
En is dit bij alle touroperators hetzelfde (Nee!)?
-
Weet dat Tui een alarmlijn heeft dat je kan bellen. Nummer niet hier bij de hand en zover ik weet is die 24/7 bereikbaar.
Erg handig als je toch je twijfels hebt, zoals ik had, waar je terecht kan. Had het zelf dus eerst via Thomas Cook gedaan, maar dit kwam ook omdat de service gewoon belabberd was toen de vlucht vertraagd was.