Nee, dat heb je niet! Helaas ....
Afdrukvoorbeeld
Kun je op Schiphol wel aan de stroom??
Op Schiphol zijn een paar speciaal ingerichte plekken, waar je (tegen betaling) met je laptop kunt internetten.
Stopcontacten om op te laden zijn er officieel niet, maar als je even goed zoekt zitten er vaak op de grijze pilaren (onderop) stopcontacten.
Eric
Op een ander forum beweerde iemand dat als je als Nederlander vanuit "buiten Schegen" naar "Schengen" vliegt (maar dan niet direct op NL) je dan in dat betreffende land geen belasting/invoerrechten/boete hoeft te betalen als je door de "nothing to declare" loopt.
Dus een voorbeeld: je vliegt als Nederlander zijnde vanuit Miami naar Dusseldorf, en pakt daar de auto naar Nederland. Dan krijg je op Dusseldorf geen problemen als je met een tas vol gadgets eruitgepikt wordt bij "nothing to declare" door simpelweg je NL paspoort te laten zien?
Ik geloof dat eigenlijk niet, iemand ervaring?
Ik geloof het ook niet, sterker het is niet zo!
Je moet je spullen aangeven bij de douane waar je de EU binnenkomt, dus hier Dusseldorf.
Knaapje
In Dusseldorf hoef je nog niets aan te geven je betreedt n.l. niet het Duitse grondgebied, en gaat dus niet door de douane. Ga je echter wel door de douane dan vraagt men daar of je wat hebt aan te geven. Verder gaat iedereen in Nederland, ook de reizigers vanuit de schengen landen, door de douane als deze twijfelt aan je eerlijkheid houden ze je aan en kijken ze waar je vandaan komt dat is heel eenvoudig te doen.
Als je dus in Dusseldorf je koffer met gadgets niet aangeeft en je word daar gecontroleerd ben je gewoon daar de klos. Dat kost je evenveel als in Nederland.
Harm,
Ik begrijp je verhaal niet helemaal.
Als je vanuit bijv. de VS op Dusseldorf landt kom je van buiten de EU in de EU aan. Op deze landing ga je door de immigratie en douane en ga je vervolgens met de auto (zoals hierboven) of met een binnen-EU (Schengen) vlucht door naar bijv. Schiphol. Je komt dan geen douane meer tegen volgens mij.
Het is daarom niet van belang dat je het "'Duitse grondgebied" betreedt, maar dat je voor het eerst het "EU grondgebied" betreedt en moet je dus altijd alles aangeven.
Knaapje
Volgens mij halen jullie een aantal dingen door elkaar.
Ten eerste de termen immigratie en douane.
Immigratie hebben rondom het Schengengebied, de douane betreft ieder land afzonderlijk.
Verder hangt het er uiteraard vanaf of je vanuit Duitsland naar Nederland doorvliegt (dan kom je inderdaad NIET door de duitse douane, maar wel als je in Nederland aankomt.
Nu is het wel zo, dat bij de vluchten vanuit Duitsland veel minder streng de douane (vaak is de post in hal 1 zelfs onbemand) dan als je in hal 2 of3 vanuit de VS land.
De Immigratie ga je net als in de VS in het eerste Schengenland waar je aankomt door, en daarna kom je ze niet meer tegen.
Eric
Het ging mij dus om vanuit Florida op Dusseldorf landen, daar door de douane en de auto in naar Nederland.
Gisteren schijnt er op de Duitse TV een programma te zijn geweest wat over de Duitse "Zoll" ging... ging er met name over dat ze rondom kerst en oud/nieuw zeer intensief USA-reizigers gingen controleren. :|
Ik heb nog met de douane gebeld vandaag. Daar kreeg ik te horen:
rode poortje: laptop aangeven met US-bon -> BTW betalen over de US-prijs (omgerekend naar €)
groene poortje en gepakt worden: btw betalen over ?-prijs + nogmaals de BTW als boete
Het is dus wel handig om toch de aankoopbon vanuit de States mee te nemen want die wordt gebruikt voor de BTW bepaling.
Maarja... al met al wordt het dan toch een stuk minder interessant:
Apple Macbook, 2.2GHz, 1GB RAM, 120GB HDD
-----------------------------------------
1249€@apple-NL
(1299*1.06) USD IN EURO = 941€@apple-USA
DOUANE $ = 19% van 941€ = 179€ + 941€ = 1120€
DOUANE-BOETE = 2*19% van 1249€ = 2*238€ + 941€ = 1417€
Niet aangeven, door het groene poortje en gepakt worden is erg vervelend. Plus dat ze misschien pissig gaan zoeken naar andere dingen die je hebt gekocht.. (goh, die iPhone hoe kom je daaraan? Nintendo DS, een camera van Ebay, ....) waardoor het een erg vervelend verhaal gaat worden.
Door het rode poortje lopen en de BTW betalen.... en hopen dat ze je dan voor de rest met rust laten... dan scheelt het nog ~10% met de prijs in NL. Een optie is nog om met de bon te gaan klooien, maar da's ook linke soep. Stel ze pakken je creditcard gegevens erbij, dat schijnen ze ook al te kunnen... dan ben je natuurlijk helemaal nat.
Ik wil mijn laptop meenemen naar Florida. Mijn vraag is, hoe ik in Florida mijn email kan bekijken. Ik zit in een villa en vraag me af hoe ik dan het beste op internet kan komen, wat heb ik hiervoor nodig en hoe werkt het dan?