-
Re: ESTA: Alles over het Electronic System for Travel Authorization
Dat veld is optioneel, en kun je dus prima leeg laten. Als je het wel in wilt vullen moet je Dublin invullen:
Citaat:
Enter the last city where you will board an aircraft prior to arriving in the United States on this trip. The city where the applicant will board is optional to complete the application.
-
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
Lauya
Mijn meisjesnaam 'bestaat' zeg maar niet meer. Is ook een optie die je kunt aanvinken bij de gemeente....
Vreemd....je zult ongetwijfeld zelf wel weten welke naam in je paspoort staat. Maar de rijksoverheid zelf meldt hierover op haar site:
Citaat:
Achternaam op officiële documenten
Op officiële documenten als uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs blijft uw eigen achternaam staan. U kunt wel bij de aanvraag van een paspoort of identiteitskaart uw gemeente vragen de achternaam van uw partner te vermelden. Deze komt onder uw eigen naam te staan.
-
Ja, dat is dus heel gek!
Want toen wij ons buitenlandse huwelijk gingen registreren, kon ik op een formulier kiezen uit drie opties;
1) mijn eigen naam houden (geen vermelding van 'echtgenote van' in je paspoort)
2) naamgebruik (achternaam van mijn lief kwam op mijn paspoort achter 'echtgenote van'.
3) De derde optie was het overnemen van de naam van mijn man. Dat wilde ik wel, want een mooie naam. Moest meteen wel al mijn identiteits-shizzle opnieuw aanvragen.
En daar staat nu heel mooi op zowel mijn rijbewijs als mijn paspoort (stel dat ik 'Jansen' zou heten): Jansen e/v Jansen.
Kan er ook nergens iets over vinden op internet. Maar ik heb me laten vertellen dat ik zijn naam nu officieel heb aangenomen, en dat als we ooit gaan scheiden (liever niet) en ik zou mijn meisjesnaam weer willen gaan gebruiken, dat ik dan bij justitie een procedure moet starten om mijn oude naam weer terug te krijgen.
Dat vind ik zelf geen probleem, want ik wil mijn meisjesnaam liever niet terug :D
Ook mijn zorgverzekering en bank, hypotheek enz. is ook allemaal automatisch gewijzigd. Weet niet of dat ook bij 'gewoon' naamsgebruik zo is.
We moeten het huwelijk wel nog registreren in Den Haag, om ook weer recht te hebben op weduwepensioen en dat soort dingen. Misschien dat daar dan de aap uit de mouw komt.
Maar volgens mijn paspoort zou ik dus net zo goed de zus van mijn man kunnen zijn :D
-
Citaat:
Lauya
En daar staat nu heel mooi op zowel mijn rijbewijs als mijn paspoort (stel dat ik 'Jansen' zou heten): Jansen e/v Jansen.
Nou ja, what's in a name......;-).
-
Omdat ik er zelf ook aan begon te twijfelen, ik heb het even nagevraagd; Omdat ik in de USA ben getrouwd en ik daar op mijn huwelijksakte de naam van mijn man heb staan, is dat ook zo aan te passen in NL. Dat is dus gebeurd, en mijn meisjesnaam is out of the system!
En dan nu; alle aandacht weer op Florida!
-
vraag: ik ben 2009, 2010, 2011 in Amerika geweest . Ik heb geloof ik alleen in 2009 Esta ingevuld , moet ik het nu weer doen???
-
Ehmmm...
ESTA is 2 jaar geldig vanaf het moment dat je hebt aangevraagd...
Dus....
-
Ik moet ook weer eea aanvragen.
Vind het alleen moeilijk qua paspoortnummer of iets nu een o of een 0 is.
Kunnen ze daar over vallen?
Hoe zie ik het verschil?:-k
-
Op paspoort is o ALTIJD een NUL.
-
Welke van de vakjes vink ik aan voor mezelf en welke voor de kids?
Kan me geen fout veroorloven, vlieg al snel..
* Verklaring: Ik, aanvrager, verklaar hierbij dat ik alle hierin gestelde vragen en verklaringen heb gelezen, of dat deze mij zijn voorgelezen, en dat ik al deze vragen en verklaringen begrijp. De antwoorden en gegevens in deze aanvraag zijn naar mijn beste weten en overtuiging volledig en naar waarheid ingevuld.
*Ten aanzien van derden die de aanvraag indienen namens de aanvrager, verklaar ik hierbij dat ik alle vragen en verklaringen heb voorgelezen aan de persoon wien/wier naam in deze aanvraag (aanvrager) is vermeld. Verder verklaar ik dat de aanvrager instemt dat hij of zij alle vragen en verklaringen van deze aanvraag heeft gelezen, of dat deze hem/haar zijn voorgelezen, dat alle vragen en verklaringen begrepen zijn en dat afstand gedaan wordt van enig recht op herziening of beroep van/tegen een beslissing van een V.S. douane- en grensbewakingsambternaar ten aanzien van zijn of haar recht op toelating, alsmede van enige aanvechting van uitzetting die voortvloeit uit de aanvraag voor toelating onder het Visa Waiver Programma, anders dan op grond van een asielaanvraag. De antwoorden en gegevens in deze aanvraag zijn volledig en naar waarheid, naar beste weten en overtuiging door aanvrager ingevuld.
-
Citaat:
flora44
Kan me geen fout veroorloven, vlieg al snel..
Niet voor niets wordt hier op het forum maar al te vaak geadviseerd de formaliteiten ruim op tijd in orde te maken.
Als ik je goed begrijp wil je weten welk vakje je aankruist als je je eigen ESTA aanvraagt en welk vakje je gebruikt als je ESTA voor anderen (je kinderen) aanvraagt, toch?
Formeel zet je bij je eigen aanvraag bij de eerste optie een kruisje. Bij de aanvraag van de kids vink je de tweede optie aan. Maar wel bij ieder kind de voorwaarden luid en duidelijk voorlezen hoor........;)
-
Ik kreeg vandaag een mailtje van ESTA System Support dat mijn ESTA binnenkort verloopt.
Als je een e-mail adres opgeeft bij het aanvragen krijg je blijkbaar netjes een reminder als je ESTA bijna is afgelopen.
Moet toch een nieuw paspoort aanvragen binnenkort, dus dan ook automatisch een nieuwe ESTA (einddatum ESTA = einddatum geldigheid paspoort in mijn geval).
Regel wel eerst een nieuw paspoort en vraag daarna pas een nieuwe ESTA aan!
-
Bedankt Jfn. Da's inderdaad goede informatie.
Netjes dat je zo'n melding krijgt. Uiteraard alleen als je opgegeven emailadres nog geldig is. :roll:
En inderdaad betekent een nieuw paspoort dat je ESTA opnieuw moet aanvragen. Voor de regelmatige Floridagangers ontstaat na maximaal 4 jaar (2x2 jaar) een dilemma doordat de geldigheid van ESTA (2 jaar) en het paspoort (5 jaar) niet aansluit. Dan maar een jaartje niet naar Florida .... ;)
-
....Voor de regelmatige Floridagangers ontstaat na maximaal 4 jaar (2x2 jaar) een dilemma doordat de geldigheid van ESTA (2 jaar) en het paspoort (5 jaar) niet aansluit. Dan maar een jaartje niet naar Florida .... :wink:
Bespaar je in ieder geval $ 7 voor 1 jaar Esta. :D
Knaapje
-
Citaat:
Michael66
Dan maar een jaartje niet naar Florida .... ;)
You have got to be kiddin' me [-X
Maar je hebt wel een punt. Eigenlijk zou de ESTA 30 maand (of minstens 26) geldig moeten zijn. Dan kun je er, als je jaarlijks gaat, i.i.g. 3 keer mee doen voordat je weer een nieuwe moet aanvragen.
En hij loopt dan meer synchroon met ons paspoort, dat trouwens wel erg "kort" geldig is met zijn 5 jaar
-
Tja, het paspoort van mijn vriendin is 10 jaar geldig (Italiaans), dus 2 jaar is dan ok, maar ook 2.5 jaar zou prima zijn, 3 weer niet, dan hou je alsnog 1 jaar over ;)
-
Maar ja, stel dat je nou in die extra paar maanden net een "misdaad" begaat, dan komt de USA toch in gevaar. :-$
Knaapje
-
Ik vlieg morgen weer naar Florida, dus kan nog net de huidige ESTA gebruiken (loopt begin maart af).
In mei weer richting de USA . Voor die tijd moet ik mijn paspoort vernieuwen en daarna dus een nieuwe ESTA aanvragen.
-
Hebben er meer mensen problemen met de betaling? Heb twee verschillende creditcards gebruikt (heb er zelf geen, dus die twee creditcards staan op andere namen), maar krijg steeds de melding dat de kaart is afgewezen. Verder staat er geen informatie bij, maar het lukt me dus echt niet :-(
-
We vertrekken in september naar Orlando. Nu gaan we einde mei verhuizen naar onze nieuwe woning... Wordt dus een nieuw adres. Best ESTA invullen NA de adres wijziging veronderstel ik?
-
de esta kan je tot 72 uur voor vertrek invullen, dus je hebt tijd zat.
je adres kan je altijd achteraf aanpassen.
-
Citaat:
utah
Wordt dus een nieuw adres. Best ESTA invullen NA de adres wijziging veronderstel ik?
Ik kan me vergissen, maar ESTA is volgens mij helemaal niet geinteresseerd in je woonadres, maar in je paspoortgegevens. Je wordt gevraagd je eerste adres in de VS op te geven maar dit is bij de ESTA aanvraag facultatief.
Geef je hier wel een adres op, dan is het verstandig dat dit klopt met de info die je bij het inchecken verstrekt.
-
Esta vraagt idd NIET je woonadres.
-
wij zijn afgelopen zomer in florida geweest en hebben toen een esta aangevraagd.
nu gaan we komende zomer weer maar esta is toch 2 jaar geldig?
moet je dan je nieuwe adres nog doorgeven?
als je op de site kijkt lijkt dit niet nodig?:?:
-
Verblijfadres is geen verplicht gegeven. Dus nee, dat hoeft niet.
-
Ok, ben wel even aan het zoeken geweest of mijn probleempje vaker is voorgekomen, maar kan het niet vinden... Ik heb gisteravond de ESTA`s aangevraagd en bij 5 van hen ging dat prima, maar bij de laatste, nr 6 dus, accepteerde ESTA mijn creditcard niet meer... Ik heb al een mailtje gestuurd naar Moneybookers, maar vaak zijn jullie net effe iets sneller ;-) Dus, iemand een idee hoe dat kan? Aan het saldo ligt het niet by the way....
Thank`s alvast maar weer eens!
-
Kan het op de Esta-site niet vinden, maar is er geen maximum aantal wat gelijktijdig met 1 creditcard betaald kan worden?
Of vanwege Esta of vanwege de cc-verstrekker. Het is tenslotte wat vreemd als er bijv. 5 of 6 keer een gelijk bedrag met dezelfde cc achter elkaar betaald wordt en misschien zit er een veiligheidscontrole op.
Gewoon 24 uur later weer proberen.
-
@ Knaapje,
Ik heb het net nogmaals geprobeerd en gelukkig, het lukte! Misschien dat er inderdaad een maximum aan zat... Wel bedankt voor de reactie!
-
Heb net voor ons gezin 6 personen esta ingevuld en betaald maar dit ging prima (wel visa) zal wel een veiligheids controle zijn geweest. Onze jongste zoon kreeg niet gelijk toestemming maar na 5 minuten stond er al toestemming verleend..
-
Gisteren de ESTA aanvragen gedaan, kreeg niet direct toestemming. Vanochtend nagekeken en ja hoor gelukt we mogen de USA weer in... Onze vorige ESTA's waren verlopen.
-
Citaat:
Macjac
we mogen de USA weer in...
.... nog steeds een hardnekkig misverstand over ESTA: Met ESTA heb je slechts formeel toestemming om naar de VS te reizen. De uiteindelijke beslissing om toegelaten te worden tot de VS, neemt men ter plekke....
-
Citaat:
Njit
Verblijfadres is geen verplicht gegeven. Dus nee, dat hoeft niet.
Het is geen verplicht gegeven bij aanvraag, echter bij onze check-in in Düsseldorf (Lufthansa) was het eerste verbijfadres plots wel een verplicht gegeven, in sommige gevallen kan het dus toch nuttig zijn om het vooraf in te geven...
-
Citaat:
christiand
Het is geen verplicht gegeven bij aanvraag, echter bij onze check-in in Düsseldorf (Lufthansa) was het eerste verbijfadres plots wel een verplicht gegeven, ...
Maar de verplichte verblijfsgegevens aan de luchtvaartmaatschappij hebben toch echt niets met ESTA te maken......
Het is al vaker gezegd: Een adresopgave is voor ESTA niet verplicht. Geef je wel een adres op bij je ESTA, zorg dan dat dat overeenstemt met de opgave die je verplicht doet aan de luchtvaartmaatschappij bij het inchecken. Van twee verschillende adressen worden de autoriteiten nerveus........
-
Merkwaardig, vorig jaar naar Florida geweest, netjes voor 2 personen ESTA ingevuld, betaald etc.. Geen probleem mee gehad.
Geldigheid t/m 2013, dus voor dit jaar alleen aanpassen denk ik.
Dus ik roep beide ESTA formulieren op en pas wat gegevens aan voor dit jaar. Zie ik tot mijn verbazing dat op beide ESTA formulieren het Geboorteland ontbreekt... dus blanco. Raar, want dat kan je niet aanpassen.
Dat zou dan betekenen dat we vorig jaar met een niet volledig ESTA hebben gereisd. Controleren kan ik het niet, de ESTA van vorig jaar heb ik wel uitgeprint maar na m'n reis weggedaan. Dus geen controle of ik vorig jaar mazzel heb gehad.
Tja, wat nu. Het is een verplicht veld, dus ik ontkom er niet aan om 2 x een nieuwe aanvraag in te dienen. Want dat risico ga ik niet nemen natuurlijk.
Of dit nu door het muteren komt.... het zal een raadsel blijven. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik dit 2 x over het hoofd heb gezien :-k
Dus bij het aanpassen van de ESTA controleer niet alleen op een ''nul'' of een ''o'' bij het paspoortnummer maar ook dat alles correct ingevuld is (blijft).
-
Aanpassen??
De vraag is WÁT je zou willen aanpassen...
Want tenzij je een ander paspoort hebt is het beslist niet nodig om ook maar iets aan te passen.
-
- E-mailadres
- Telefoonnummer
- Informatie over de vervoersmaatschappij
- Plaats waar u aan boord gaat
- Verblijfsadres in de Verenigde Staten
Deze velden zijn aan te passen. Het zullen wel geen verplichte velden zijn maar ik wil wel dat de gegevens overeen komen met nummer 3 die met ons mee gaat. Maar buiten dat, het kan niet zo zijn dat ik 2 x het geboorteland niet invul. Althans, zo hoog schat ik mezelf wel in..of niet :sad:
-
Nou, de customs maar even een mail gestuurd, ik kreeg het volgende antwoord:
Good Day,
The "Country of Birth" field was added to the ESTA application in December of 2011. If your application was submitted before this field was added, you are not required to reapply to provide the information. When your current ESTA expires and you reapply for a new one, you will need to enter the country of birth information.
Dus:... in december 2011 is het veld ''Geboorteland'' toegevoegd aan het ESTA application formulier. En als je dus ESTA voor december 2011 hebt aangevraagd en nu dus een nieuwe uitdraai maakt is het veld ''Geboorteland'' leeg. Logisch, bij het invullen bestond het veld nog niet.
Pff, zweten ... ik hou hier niet van. .. We hebben al eerder (vorig jaar) een probleem met een reisgenoot gehad omdat z'n ESTA niet klopte. Het hele verhaal staat hier nog wel ergens. Dat wil ik niet nogmaals mee maken.
Ik ben blij dat ik het nu zie en niet de avond voor vertrek als ik bij v.d. Valk in Brussel aan de appelmoes zit. :razz:
Doe jullie voordeel er mee, ik zal vast niet de enige zijn.
-
Dat zal een opluchting zijn, en bedankt voor het delen. Worden we allemaal wijzer van.
-
Citaat:
Teleton
Maar de verplichte verblijfsgegevens aan de luchtvaartmaatschappij hebben toch echt niets met ESTA te maken......
Het is al vaker gezegd: Een adresopgave is voor ESTA niet verplicht. Geef je wel een adres op bij je ESTA, zorg dan dat dat overeenstemt met de opgave die je verplicht doet aan de luchtvaartmaatschappij bij het inchecken. Van twee verschillende adressen worden de autoriteiten nerveus........
Maar het is toch heel normaal dat je niet 2 keer achter elkaar naar dezelfde accomodatie gaat? In onze Esta (vorig jaar aangevraag) staat het adres van Hotelbeds waar de toen de sleutel moesten ophalen. Nu hebben we particulier gehuurd en heb ik dit adres ingegeven bij mijn boekingsgegevens. Volgens mij hoef ik mijn Esta hierdoor toch niet aan te passen?
-
Citaat:
gonniegans
Maar het is toch heel normaal dat je niet 2 keer achter elkaar naar dezelfde accomodatie gaat?
Voor ons wel heel normaal hoor......:cool:. Overigens pas ik wel altijd even op de Esta de vluchtgegevens aan. Kleine moeite.
Citaat:
Corrus: Want tenzij je een ander paspoort hebt is het beslist niet nodig om ook maar iets aan te passen
Ook dan valt er niets aan te passen, maar is het een kwestie van nieuwe ESTA aanvragen. Of heb ik iets gemist?
Citaat:
Chub: controleer niet alleen op een ''nul'' of een ''o'' bij het paspoortnummer
Dat van de verwarring van het cijfer 0 en de letter O kan ik bevestigen. We hebben een keer gasten gehad die om die reden niet hebben mogen afreizen vanaf Schiphol. Uiteindelijke moesten ze een nieuwe Esta regelen en kwamen ze met 4 dagen vertraging in Florida aan.