Ervaringen in: de Everglades
Loop Road - easy way in
Ik ben de Everglades gaan beschouwen als het mooiste stukje natuur in Amerika. OK, de Grand Canyon is spectaculair. Monument Valley iconisch. Death Valley imposant (vooral de hitte). Niagara Falls gigantisch. De Everglades zijn zo mooi omdat ze zichzelf niet gelijk prijsgeven. Je krijgt niets te zien als je rondscheurt op een airboat. Je moet er zelf in, erin doordringen om de stille schoonheid ervan te ervaren. De Everglades zijn voor mij misschien nog meer een gevoel dan een natuurgebied.
Ik ben geen vogeltjeskijker, geen natuurfreak en geen wandelaar - het laatste ook al niet omdat mijn artrose maakt dat een wandeling van meer dan 10 minuten een aardig pijnlijke aangelegenheid wordt. Ik moest het dus 'the American way' doen, dat is grotendeels vanuit de auto en dat kan op Loop Road. Het was december, mooi weer en het had meer dan een week niet geregend, dus dacht ik, het moet te doen zijn zonder SUV maar met mijn redelijk lage Ford Taurus. Het werd echter hotsebotsen over een verschrikkelijke zandweg, slalommen tussen plassen zo breed als de weg zelf en soms moest ik er doorheen, zo diep dat de bodem van de auto in het water stond. Ik was gewaarschuwd met een bordje "Rough Road" met daaronder "last chance to return"; al snap ik niet waarom je verderop niet had kunnen keren.
Het grootse deel van Loop Road loopt parallel aan US 41, dus dwars op de stroomrichting van het Evergladeswater. Om de natuurlijke stroom niet tegen te houden liggen er buizen (culverts genaamd) onder de weg; om de pak 'm beet 30 of 40 meter. De weg gaat door een bos met moerascypressen, zo dicht dat je amper iets ziet, behalve dan bij die buizen, want daar zijn minikreekjes ontstaan en daar liggen ze. Alligators, alligators en nog meer alligators. Meestal onverschillig en humeurig zoals alligators altijd zijn, soms kwamen ze even aanzwemmen om een kijkje te nemen. In alle maten - van baby's tot jongens van zeker 4 meter.
Als toerist sta je relatief hoog dus veilig voor gators die hun honger zouden willen stillen met toeristenvlees. Maar ze lagen ook langs de weg, dus altijd even oppassen als je de auto uitstapt. Uiteindelijk hebben we er zoveel gezien, dat we er moe van werden; op het laatst stopten we er niet meer voor. Daar kwam bij dat het erbarmelijke wegdek maakte dat we uren en uren onderweg waren. We zijn welgeteld drie tegenliggers tegengekomen, allemaal toeristen, en een keer ingehaald door een terreinwagen die duidelijk geschikter was voor de weg.
Het zijn niet alleen alligators. Allerlei soorten reigerachtigen, uilen, en andere vogels en vogeltjes waar ik geen classificatie bij kan geven. En het water zal tjokvol vissen, die met complete doodsverachting tussen de alligators door zwommen; in dit luilekkerland hoef je als alligator maar een hap opzij te nemen voor een vers visje. Ik heb dat ook zien gebeuren.
Ik kan niet goed omschrijven waarom dit stuk natuur mij zo geraakt heeft; maar ik heb nooit zoiets moois gezien - en dan vooral het moerasbos. Ik kan alleen iedereen aanraden om de Everglades van dichterbij te bekijken dan vanaf de airboat. Door heel de Everglades zijn hiking trails en op allerlei plekken kun je een kano - alligatorproof naar het schijnt. Of je kunt zoals wij, Loop Road nemen. De weg is recentelijk flink opgeknapt en daarmee is het een 'easy way in' geworden. Ik ga een volgende keer weer eens kijken.
Re: Ervaringen in: de Everglades
Dag Koen,
Bedankt voor al je tips over de Everglades. Je hebt me erg nieuwsgierig gemaakt! Wij hebben 2 volle dagen uitgetrokken in ons huidige reisschema voor de Everglades. En eventueel kan er zelfs nog een half dagje bij...
Wij huren via Alamo een midsize SUV voor onze reis in april. Is die loop road doenbaar met zo'n wagen in april? Ik hoor dat je eigenlijk niet verzekerd bent voor die rit... zijn er nog andere opties waar we minder risico mee nemen? Ik zag 'Jane's scenic drive' al passeren, of is dit iets totaal anders dan?
Alvast heel erg bedankt voor alle tips!
de looproad is zeer goed te doen zelfs met een gewoone auto. ben er afgelopen zomer weer eens overheen geweest hij is helemaal opgeknapt prima te berijden. gr. arno
Wij hebben hem in maart ook gereden met een minivan. Was prima te doen. Wij hebben echter maar 1 gator gezien langs de hele Looproad.
Gelukkig hadden wij er al oneindig veel gezien bij Shark Valley. Fietsen huren en een tocht van een kilometer of 22 door de Everglades. Echt een aanrader !
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
kaya
Ik zag 'Jane's scenic drive' al passeren, of is dit iets totaal anders dan?
Ook Jane's is een zandweg dus voor de huurauto maakt dat geen verschil. Jane's loopt door een gebied dat ooit helemaal kaalgekapt is, maar dat zich weer helemaal heeft hersteld. Dat wil zeggen, de oorspronkelijke begroeiing is er niet meer want moerascypressen doen er honderden jaren over om weer tot wasdom te komen. In plaats daarvan is een zeer rijk gevarieerde flora gekomen waarin de opvallendste verschijning de koningspalm is.
Ik had niet zoveel geluk die dag dat ik er was met de alligators en andere dieren. Maar dat schijnt je bij Loop Road dus ook te kunnen overkomen.
Jane's komt in Naples uit in een gebied Golden Gate South, een stuk gigawijk die nooit bebouwd is geraakt en nu weer aan de natuur wordt teruggegeven.
Hoe lang rijd je ongeveer over de loop road?
Fietsen in shark valley staat ook al op het lijstje, alhoewel ik nog twijfel tussen fietsen of de tramrit, want 22 km lijkt me wat te veel voor onze kinderen, zeker in Florida-temperaturen...
Waar kunnen we best met de kano varen in de Everglades? Flamingo is een optie maar blijkbaar kan je daar niet het hele jaar door met de kano varen?
Ik heb er eeuwigheden over gedaan. Maar toen was de weg nagenoeg onbegaanbaar en sindsdien is-ie aardig opgeknapt. Frans kan het je vertellen, die is er pas nog geweest.
Ik meen me te herinneren dat bij Fakahatchee Strand (bij Jane's) ook kano's of kajakken te huur waren, maar waar weet ik niet. Vertelt de website van het state park het niet?
O ja, daar zijn er inderdaad kano's en kajaks te huur, maar de vaarroute is voor 'intermediate' of 'higher' levels. Niet echt geschikt voor onze 8-jarigen dus (en ook niet voor ons waarschijnlijk)...