PDA

Bekijk Volledige Versie : WDW met autipas (pas voor autistische mensen)



Jojo7826
29-08-09, 20:20
Heeft iemand ervaringen met de autipas in World Disney. De autipas heeft iemand die een autistische stoornis heeft. Onze zoon heeft PDD-NOS en heeft moeite met het soms lang wachten voor atracties. Onze zoon is met zijn autisme absoluut niet zelfredzaam en kan niet zonder begeleiding het park en/of de attracties bezoeken. Alleen met met deze pas maakt het mogelijk voor hem om bij sommige actracties voorrang te krijgen door de gehandicapteningang te mogen gebruiken.

Graag zouden wij van mensen, die ook een gehandicapt kind hebben en al eens World Disney, Seaworld etc. bezocht hebben, wat hun ervaringen/adviezen hierin zijn.

Gr. Jolanda

corrus
29-08-09, 21:17
Ik ken het wél, maar in Walt Disney World wodt deze niet gebruikt...
Mijn kleinzoon is autistisch en wij wachten zét zoals iedereen in de normale wachtrij...
Hij heeft er ook problemen mee, maar het is niet anders... en Ritalin doet wonderen. :D

Jojo7826
30-08-09, 14:35
Hoi,

Ritalin is geen optie, onze zoon is dat niet nodig, en om dit nou te gebruiken alleen voor World Disney is overdreven. Onze zoon heeft geen ADHD, waarbij dit veel wordt voorgeschreven.

Nog een tip van mijn kant: als je keinzoon een nintendo heeft, neem deze mee een volgende keer naar wat voor pretpark dan ook, dit is tot nu toe de beste optie voor onze zoon als wij lang moeten wachten. Al spelende wijs, schuift hij ongemerkt een stukje op, maar dit werkt uiteraard niet altijd. We hebben voor deze optie gekozen, om voor ons het wachten ook wat aangenamer te maken. We kwamen er pas achter, na ons bezoek aan Eurodisney, dat zij ook de autipas kennen, had ons veel elende bespaart kunnen blijven, maar ja....ondanks dat hebben we toch genoten en onze zoon ook.

gr. Jolanda

rob gertsen
30-08-09, 15:16
Hoi Jojo,

Wij zijn met deze zomer in Orlando geweest. Onze oudste dochter heeft ook pdd-nos. Ze is in het bezit van een auti pas. Gelukkig kan ze zelfstandig zonder veel problemen in de wachtrij gaan staan. Als dat in jouw geval niet zo is is het volgens mij alleen te doen als je via de gehandicapten ingang naar de attracties kunt. Naar mijn idee moet het mogelijk zijn dat, als je psychiater een verklaring opstelt waarin wordt aangegeven dat het wachten in de normale rij geen optie is, er via Disney iets te regelen moet zijn dat hij via de gehandicapten ingang of fast pass ingang sneller naar binnen kan. Volgens mij moet je hierover met Disney contact opnemen.

Ik denk dat niet te doen is als je zoon moeite heeft met wachten. Dat gebeurt nl bij iedere attractie. Hem continu afleiden met iets werkt denk ik op een gegeven moment ook niet meer. Het is er nu eenmaal ontzettend druk.

corrus
30-08-09, 15:52
We kwamen er pas achter, na ons bezoek aan Eurodisney, dat zij ook de autipas kennen, had ons veel elende bespaart kunnen blijven, maar ja....ondanks dat hebben we toch genoten en onze zoon ook.

gr. Jolanda
Helaas heeft op dat gebied DLP heel weinig van doen met WDW...
In de US denkt men duidelijk anders... :D

mrloes
30-08-09, 16:11
hi Rob

Als ik t goed begrijp heb je geen ervaring met t gebruik van de autipas in Amerika? Ook niet in een ander pretpark? Wel erg fijn dat je dochter zo goed kan wachten in de rij!!
Ik ga zeer wrschlk in mei met mijn broer & zijn gezin, hun zoon heeft MCDD en misschien is t toch nuttig (bedenk ik me nu) om inderdaad 'ns uit te zoeken of de autipas in Amerika bekend is en je er iets aan hebt.

shockblade
30-08-09, 19:31
Nou, zal ik dan maar het rookgordijn wegblazen?

Je hebt in WDW geen brieven van artsen, passen o.i.d. nodig. Wat je wél nodig hebt? Er wordt verlangd dat een ieder waar mogelijk gebruik maakt van reguliere wachtrijen. Er zijn overigens voor verreweg de meeste attracties geen aparte 'gehandicapteningangen', dat is een veel voorkomend en hardnekkig misverstand.

Waar bijv. een Ninentdo DS een kind kan helpen, wordt het zeer gewaardeerd om voor die optie te kiezen (ook als dat bijv. een halve dag de truc doet). Een andere optie die voor veel kinderen die met allerlei autistische en aanverwante stoornissen van doen hebben, goed werkt is het gebruik van een buggy. Er kan een 'stroller as wheelchair' pas verkregen worden, waardoor de buggy mee kan de wachtrij in. Voor veel kinderen die in de stress schieten door veel mensen om zich heen is het zeer prettig om een eigen afgeschermde ruimte te hebben. Zeker buggies met een zonnescherm die het kind zelf naar beneden kan trekken waar gewenst -al dan niet in combi met de DS- kan een groot goed zijn.

Dan hebben we uiteraard nog het bezig houden. Hoe veel hidden mickeys kan een kind in een rij vinden? Zeker voor kids die net daar een obsessie of fascinatie hebben zitten een goede truc. In WDW zitten overal en nergens de zogenaamde hidden mickeys verstopt. Zoek je suf. :-) Wachtrijen zijn velaal ingericht om bezig te houden. Met de hele wachtrij een computerspel spelen bij Soarin' bijv. Een wachtrij volledig in insectensfeer bijv. bij It's A Bugs Life.


Blijkt dat alles niet genoeg? Men wend zich vervolgens tot guest services, MET kind present. Daar begint men een babbeltje. Het gaat daarbij NIET om een beperking die iemand heeft, het gaat erom; welke problemen heb je bij het 'doen' van het park, die je niet zelf kunt oplossen door bijv. genoeg rustmomenten in te bouwen, gebruik te maken van een rolstoel, en allerlei andere openbare voorzieningen.

In desbetreffende gevallen zal een zogenaamde Guest Assistance Card afgegeven worden. Let wel; DIT IS GEEN FRONT-OF-THE-LINE KAART!! Een GAC is niets meer of minder dan een kaart waarop staat omschreven welke problemen een bezoeker heeft, zodat elke Castmember in 1 oogopslag kan zien waar er wellicht een helpend handje nodig hebt. Het eerder genoemde 'stroller as wheelchair' is een soort van dergelijke GAC.

Er is een type GAC die gebruikt kan worden wanneer men zelf niet de wachtrijen billijk kan maken. Zoals gezegd; hiermee is het geen 'joh loop lekker door naar voren, en huppa attractie in' -vrijbrief. In deze gevallen betekent het veelal dat er een andere wachtruimte geboden wordt, weg van de drukte en stukken rustiger aangezien deze dus alleen voor dit soort zaken gebruikt wordt.

WDW zal voor beperkingen die men níet kan oplossen door openbare voorzieningen een bezoeker altijd tegemoet komen. Echter, dat zullen ze op hun eigen wijze doen. Bij deze voorzieningen kan het dus ook gebeuren dat je uiteindelijk langer op je beurt wacht, omdat men domweg de tijd even nodig heeft om de benodigde voorziening te realiseren.

shockblade
30-08-09, 19:40
Helaas heeft op dat gebied DLP heel weinig van doen met WDW...
In de US denkt men duidelijk anders... :D

Ehm Corrus, niet bepaald de juiste info. In de US denkt men er zeer gelijkend over. DLRP is een dochter en ook op dit gebied worden steeds meer de Amerikaanse maatstaf geadopteerd (ongetwijfeld direct gelinkt aan het groeiende aantal Amerikanen die DLRP bezoeken). Sterker nog, DLRP is druk bezig om meer mainstream accessible te worden, zoals WDW al voor het overgrote leeuwendeel is.

De optie die Jojo noemt voor DLRP is een rechtstreeks afgeleide van de GAC die in WDW gebruikt wordt.

Grote verschil tussen DLRP en WDW is hooguit dat men in DLRP papieren bewijslast vraagt en in WDW sec stuurt op 'welke belemmering is er'. Tellen we daarbij op dat DLRP een stuk minder mainstream accessible is dan WDW en je krijgt de situatie dat er in DLRP wat meer extra voorzieningen nodig zijn. Echter, de optie waar Jojo op wijst, is een 'neefje' van de GAC. Men is voor wat betreft DLRP druk bezig om meer op WDW te gaan lijken, incl. het 1 op 1 adopteren van de werking van de GAC. (verkrijgen daarvan zal verschillen, maar dat is direct inherent aan verschil in wetgeving tussen EU en USA)



Net nog glad vergeten, voor diegenen die zich van te voren willen voorbereiden; schaf jezelf een versie van de Open Mouse Passporter aan. Een boek dat álle facetten van allerlei mogelijke denkbare handicaps bespreekt in correlatie met WDW-bezoek. Alles komt aan bod; resorts, restaurants, attracties, disney cruise line, bedenk het en het wordt behandeld. Alles wordt per handicap besproken, hoe kun je dingen tackelen en welke voorzieningen worden geboden? Per attractie wordt bijv. tot in de details besproken hoe of wat. Wel of niet geschikt voor een geleide- of hulphond? Drukke wachtruimte? Donkere enge ruimte? Kan iemand in de rolstoel blijven zitten of moet er een transfer gemaakt worden? Een ideaal handboek voor een schat aan informatie.

corrus
30-08-09, 19:42
Een GAC wordt nauwelijks afgegeven tegenwoordig...

En dan moet ze nog steeds wachten met het zoontje ... en daar ging het om...

AlexFL
30-08-09, 19:46
Invalideningangen bestaan in feite niet, met bepaalde guest assistance cards kun je bij iedere attractie met FP gebruik maken van de fastpass queue.

Guest Assistance cards kun je in het park aanvragen bij Guest Relations.

shockblade
30-08-09, 23:39
Een GAC wordt nauwelijks afgegeven tegenwoordig...

Een GAC wordt vaker afgegeven dan jij kennelijk denkt, voor een plethora aan beperkingen.


En dan moet ze nog steeds wachten met het zoontje ... en daar ging het om...

Voor deze kinderen gaat het veelal om de combinatie wachten en de drukte van de wachtrijen. Daar zal voor diegenen met een GAC met desbetreffende aantekening omheen gewerkt worden. Voor de een werkt het gebruik van een stroller in de wachtrij al als een half wonder, voor de ander is het de alternatieve wachtoptie die geboden kan worden.

Béétje vertrouwen in de voorzieningen die men in WDW treft, is nooit weg.

mrloes
30-08-09, 23:54
Weet iemand ook hoe t zit bij andere parken, bv Universal?
Wij gaan wrschlk niet naar WDW of heel misschien Epcot of Animal Kingdom.
(ik heb Universal inmiddels al een email gestuurd, let's wait & see)

T idee van "kind in buggy" gaat niet altijd op want in ons geval betreft het een tiener van 15 ... dus ja, die laat zich echt niet in een buggy zetten en ook t idee van een Nintendo mee nemen is niet voor iedereen een oplossing. Probleem zit 'm wrschlk in de veelvoud aan handicaps/stoornissen en t zal per kind verschillen.

We gaan t ervaren en mocht er 'n mogelijkheid zijn om bv wachtrijen te omzeilen dan zou dat prettig zijn, al was t alleen maar voor het kind in kwestie met 1 begeleider/familielid: ik zeg niet dat de hele meute dan maar overal lekker snel langs op mag/kan natuurlijk.

Jojo7826
31-08-09, 00:06
Bedankt voor jullie reacties, maar de afkortingen die gebruikt worden zeggen mij niet zo heel veel. Wat houdt DLRP in? Het GAC had ik al wat over gelezen op internet, maar als ze in Disney niet echt met een soort autipas werken, is voor ons de optie: nintendo, dit heeft tot nu toe bij vele atractieparken goed gewerkt. Gek, onze zoon vindt drukte niet fijn, maar toch vindt hij atractieparken geweldig en hij weet dat hij lang moet wachten, maar vindt het wel moeilijk. We zien wel hoe het gaat.
Je had het nog over Open Mouse Passporter, waar vind ik deze, dat zouden we alvast thuis dingen kunnen voorbereiden. Voorbereiden is waar we nu mee bezig zijn, ook naar onze zoon. Alsvast bedankt voor je reactie. Gr. Jolanda

mrloes
31-08-09, 00:16
http://www.passporter.com/wdw/specialneeds/

Dit kwam ik net ff snel tegen via Google.

Volgens mij bedoelen ze met DLRP: Disney Land Resort Paris!

dennis_diana
31-08-09, 00:20
Wat houdt DLRP in? Disney Land Resort Parijs


Je had het nog over Open Mouse Passporter, waar vind ik deze bijvoorbeeld:
http://www.amazon.com/PassPorters-Mouse-Disney-World-Cruise/dp/158771048X/ref=sr_1_13/105-0850289-8870869?ie=UTF8&s=books&qid=1190033554&sr=8-13
maar wellicht dat google nog meer vindt...

en wellicht heb je nog iets aan http://disneyworld.disney.go.com/wdw/common/helpFAQ?id=HelpFAQGuestsWithDisabilitiesPage&bhcp=1

Yvet
31-08-09, 11:52
Gewoon een GAC halen bij Guest Services.

Geen probleem wordt heel gemakkelijk afeggeven, want van de WET mogen ze er niet eens moeilijk over doen.

Leg de situatie uit en zij maken en passende GAC voor je.

Kijk voor echt alle goede en juiste info op de disboards.

(alles uit eigen ervaring mei 2009).

Jojo7826
31-08-09, 12:14
schaf jezelf een versie van de Open Mouse Passporter aan.

Thnks voor de tip, ik heb het boek inmiddels besteld en ben zeer benieuwd.
Gr. Jolanda (jojo)


Gewoon een GAC halen bij Guest Services.
(alles uit eigen ervaring mei 2009).

Thnks, zullen we doen, dit maakt het voor ons en vooral voor onze zoon, aangenamer. Het ligt ook a/d wachttijd, ook hij moet leren wat wachten is, en niet automatisch bevoorrecht zijn van deze card.

Je spreekt uit eigen ervaring, neem aan dat iemand in jouw omgeving ook autistisch, gehandicapt is, anders ben je niet zo goed op de hoogte v/d GAC.

Nogmaals bedankt voor je reactie.
Gr. Jolanda

shockblade
31-08-09, 23:03
Bedankt voor jullie reacties, maar de afkortingen die gebruikt worden zeggen mij niet zo heel veel. Wat houdt DLRP in? Het GAC had ik al wat over gelezen op internet, maar als ze in Disney niet echt met een soort autipas werken, is voor ons de optie: nintendo, dit heeft tot nu toe bij vele atractieparken goed gewerkt. Gek, onze zoon vindt drukte niet fijn, maar toch vindt hij atractieparken geweldig en hij weet dat hij lang moet wachten, maar vindt het wel moeilijk. We zien wel hoe het gaat.
Je had het nog over Open Mouse Passporter, waar vind ik deze, dat zouden we alvast thuis dingen kunnen voorbereiden. Voorbereiden is waar we nu mee bezig zijn, ook naar onze zoon. Alsvast bedankt voor je reactie. Gr. Jolanda

Je bent al op heel veel dingen gewezen. :) Open Mouse zul je al snel als een geschenk ervaren. Informatie is macht en maakt een stuk geruster.

Zoals ook al aangegeven, de autipas doet er in de USA niet toe. Niet omdat deze 'minderwaardig' zou zijn, maar omdat ze daar nimmer aan bewijsjes doen. Dus stel; iemand kan geen trappen lopen. Die zijn er bij bepaalde attracties wel, voor die mensen is er een GAC die aangeeft dat ze trappen mogen omzeilen. Ook zij hoeven geen handtekening van de arts te overleggen. Het gaat echt op behoefte en dat uitleggen bij guest services (vindt je voorin elk park) en van daaruit zal de cast member de nodige maatregelen treffen.

Je kunt overigens de GAC in 1 keer voor de gehele trip regelen. Dus stel je gaat eerst naar het Magic Kingdom en de dag erop naar Animal Kingdom. Als je een GAC al geregeld hebt in het eerste park, dan hoef je niet vervolgens in Animal Kingdom opnieuw de hele zooi opnieuw te regelen. Punt is wel dat men de persoon waarvoor de voorziening getroffen dient te worden aanwezig zijn bij het babbeltje. Nu zijn sommige kinderen daar nogal gevoelig voor -al zal dat met het taalverschil en deze leeftijd al een hoop schelen-, in dergelijke gevallen kun je ook schriftelijk de info geven die je nodig acht. Het belangrijkste is dat men het kind zíet, en daarmee dus als het ware weet dat de persoon daadwerkelijk bestaat waar men voor aan de slag gaat. Geen test o.i.d. dus, alleen aantonen dat je bestaat. :lol:

Ken je de fastpasses al? Is al een goede manier van wachtrijen vermijden, én het biedt structuur. Als eerste lekker samen snel op zo'n machine afstevenen. Even lekker energie kwijt. Dan is er vervolgens een tijdstip waarop kind weet wanneer desbetreffende attractie gedaan zal worden. Combineer dat met een paar attracties waarvan je de wachttijd redelijk kun inschatten, wat rustmomenten en bijv. eens lekker spelen in een speeltuin of bij een waterfontein. Als jouw kleine gevoelig is voor structuur zal dat ook al heel prettig vallen die voorspelbare tijden.

Daarnaast; vroeg in het park aanwezig zijn. Verblijf je in een disney resort? Neem onder de middag een break. Dan zijn kids vaak wel even op. Even lekker rustig bijkomen, wat zwemmen -lekker energie verbranden, wat rondrennen- en dan hups weer terug naar een park als jullie er aan toe zijn. Tijdens een Extra Magic Hours avond is het bijv. het 1e uur vaak behoorlijk druk. Maar het 3e uur? Zeker als dat later op de avond of zelfs in de nacht is; lekker rustig.

Ga naar www.disboards.com (http://www.disboards.com) en investeer wat tijd (nou ja, iets meer dan wat) en voor je het weet leer je al snel welke attracties wanneer rustiger en drukker zijn. Daarop plannen scheelt je ook veel.

En waar school het toe laat; ga vooral in de rustigere seizoenen bij WDW. Ook wel value seizoen genoemd. Dat is o.a. eind augustus tot begin oktober, begin december en januari.

Zelf volg ik vooral de strategie van het seizoen goed uitzoeken. Het resultaat? Langste wachtrij waar ik tot op heden mee van doen heb gehad was een uur. Voor Soarin' om een uur of 3 's middags. Nog heel acceptabel voor desbetreffende attractie zonder fastpass, maar beduidend de langste tijd waar ik mee van doen heb gehad.

Gemiddelden? Oh, tussen de 5 en 25 minuten max. En dat afgezet tegen het feit dat ik vaak lánger heb moeten wachten omdat er nu eenmaal een beperkt aantal rolstoelplaatsen beschikbaar is.


Maar echt, WDW is voor iedereen en daar voorziet men ook vervolgens in. Zelf heb ik een lichamelijke beperking. In NL heb ik voor van alles en nog wat allerlei hulp nodig. De Efteling? Sja, ehm, leuk om het Sprookjesbos te zien en daar houdt het bij op, dat werk een beetje. WDW daarentegen? Ik reis er gerust alleen naar toe. In WDW doen beperkingen er niet meer toe. Hulp heb ik daar qua parken en resort niet nodig, simpelweg omdat men élke klant belangrijk genoeg acht en daarvoor staat. En dat doen ze niet alleen bij zichtbare en/of lichamelijke beperkingen. Veel plezier!

cloggie68
31-08-09, 23:09
Misschien als aanvulling hierop nog een tip die ik voor mijn oudste heb gebruikt (die ook erg hecht aan structuur, heeft een gegeneraliseerde angststoornis)... ik heb een abonnement genomen op de site van TourguideMike, daarop uitgeplozen wat de rustigste dagen in elk park zijn. Daarna heb ik van Disboards een plaatjes schema in Excel geplukt en met plaatjes aangegeven wat we iedere dag gingen doen (daar konden we alleen ook nauwelijks van afwijken want afspraak = afspraak). A4 met plaatjes schema is geplastificeerd met op vakantie gegaan en heeft uitstekend z'n werk gedaan. Zoonlief wist iedere dag precies wat 'm te wachten stond.

rob gertsen
01-09-09, 12:57
A4 met plaatjes schema is geplastificeerd met op vakantie gegaan en heeft uitstekend z'n werk gedaan. Zoonlief wist iedere dag precies wat 'm te wachten stond.

Ik heb voor mijn dochter een soortgelijk iets gemaakt. Werkte ook bij ons voortreffelijk. Het is dan allemaal wat minder spannend.

Jojo7826
01-09-09, 14:46
Disney Land Resort Parijs

bijvoorbeeld:
http://www.amazon.com/PassPorters-Mouse-Disney-World-Cruise/dp/158771048X/ref=sr_1_13/105-0850289-8870869?ie=UTF8&s=books&qid=1190033554&sr=8-13
maar wellicht dat google nog meer vindt...

en wellicht heb je nog iets aan http://disneyworld.disney.go.com/wdw/common/helpFAQ?id=HelpFAQGuestsWithDisabilitiesPage&bhcp=1

Thnks, is was er inmiddels zelf al achter, via google kom je inderdaad een heel eind.
Gr. Jolanda

cloggie68
01-09-09, 20:44
Deze boeken (en andere over Disney en Orlando) bestel ik altijd bij Bookdepository.co.uk (http://www.bookdepository.co.uk). Daar betaal je geen verzendkosten, scheelt toch een hoop! Ook ooit via het Florum achtergekomen.

Bijgaand nog een voorbeeld van ons plaatjesschema, mocht je interesse hebben dan heb ik het excel bestand, stuur me dan maar een PM.

http://lh3.ggpht.com/_foXKvujiHco/SeeDJvpN6AI/AAAAAAAABOY/Q2AnyJejs0c/image_thumb%5B2%5D.png?imgmax=800

Tinkerbell
02-09-09, 11:31
Aangezien jullie ruim na Pasen gaan zal het met de drukte wel meevallen.
Ik zou zeker even lezen op de DIS boards.
Je kunt idd gebruik maken van een GAC maar aangezien iedereen zonder opgave van reden er een kan krijgen worden ze dus ook verstrekt voor zweetvoeten, te lange vingernagels, vrouwen met een snor, mannen met twee linkerhanden enz.
Het hele systeem lijkt meer op een grote doos snoep die je midden op de straat zet en een bordje erbij alleen voor linkshandige mensen of zoiets.

Zo'n pas zal je zeker geen tijd besparen. Je gaat dan naar een speciale wachtruimte en moet dan vaak nog langer wachten als de reguliere wachtrijen. Dit komt omdat er maar een bepaald aantal GAC gebruikers in een attractie mogen per rit.
Het extra lange wachten MET een GAC is een van de meest gelezen klachten op het DIS board.
Veel makkelijker is het gebruik van een fast pass.

Onze ervaring is dat begin mei een van de meest rustige periodes is.We konden zo doorlopen in de gewone rijen. Nauwelijks wachttijd en en een bijna leeg park.
TOT bv konden we zo vaak doen als we wilden. Het was gewoon doorlopen en instappen.:p

shockblade
02-09-09, 19:57
Je kunt idd gebruik maken van een GAC maar aangezien iedereen zonder opgave van reden er een kan krijgen worden ze dus ook verstrekt voor zweetvoeten, te lange vingernagels, vrouwen met een snor, mannen met twee linkerhanden enz.


Jaja, zelf al eens heen geweest en geprobeerd er een te krijgen voor lange vingernagels? :wink:

Tinkerbell
02-09-09, 20:32
Jaja, zelf al eens heen geweest en geprobeerd er een te krijgen voor lange vingernagels? :wink:

Dat is nergens voor nodig. :mrgreen: Niemand vraagt je om enig bewijs. Je kunt elke reden opgeven/verzinnen die je maar zint. En ja ik heb al gebruik gemaakt van een rolstoel en dan heb je dus helemaal niks nodig.
Je wordt overal zonder enige controle doorverwezen naar de invaliden ingang. Ook de tieners die voor de gein een rolstoel huren en elkaar om de beurt luid joelend door het park duwen.
Tel daar dan ook diegene op die de reclame slogan :'Dance all night drive all day" gebruiken om een elektrische scooter te huren en ook vooraan op het lijstje van "special needs people "staan en voilá een systeem dat opgezet is om mensen met een echte handicap te helpen is totaal verrot door misbruik.

AlexFL
03-09-09, 03:13
Tinkerbell, wij kennen maar weinig invalideningangen bij WDW, veel gewone wachtrijen zijn met rolstoel of ecv toegankelijk. Daarnaast geeft niet iedere symbool op de GAC recht op minder wachttijd, dat zijn er maar enkele waarbij het ook echt nodig is. Nog altijd gaan de meeste gasten met een GAC door de gewone standby queue.

FrankS
03-09-09, 07:17
Simpelste oplossing: ga in de rustige periode van het jaar (nu bijvoorbeeld) en maak veel gebruik van fastpass. Geen wachtrij, geen probleem.

shockblade
03-09-09, 12:02
Precies wat Bambino zegt; er zijn nauwelijks attracties met aparte invalide-ingangen, daar verreweg de meeste attracties een mainstream accessibility hebben.

Het systeem is geheel verrot, veel misbruik? Sja, dacht toch echt dat mijn zicht heel best is met bril en kan nu niet bepaald zeggen dat dit mijn ervaring is.

rob gertsen
03-09-09, 12:17
Het systeem is geheel verrot, veel misbruik? Sja, dacht toch echt dat mijn zicht heel best is met bril en kan nu niet bepaald zeggen dat dit mijn ervaring is.

Het is mij opgevallen dat er in de parken echt heel veel gebruikt wordt gemaakt van rolstoelen en dan het liefste met een electrisch motortje. Je breekt er bijna letterlijk overal je nek over. Wat me daarbij opvalt is dat het veelal nogal dikke mensen zijn die er gebruik van maken. Ik vind dat ik dat als zelfstandig dik persoon best kan zeggen8-[. Het is helemaal opvallend als deze mensen bij een attractie of snackkraam ineens uitstekend kunnen lopen.
Zonder te generaliseren en zonder intentie om de echt hulpbehoeftigen tegen de schenen te schoppen, geloof ik wel dat er misbruik gemaakt wordt van het systeem.

Michael66
03-09-09, 13:51
Moderator Michael66:
Graag nu weer on-topic = ervaringen delen over parkbezoek met autistische mensen.

Als je behoefte hebt om te schrijven over andere zaken m.b.t. gehandicaptenvoorzieningen etc. open daarvoor dan een nieuw topic.
Thanx.

Yvet
04-09-09, 17:49
Wat wachtrijen betreft.
Met een GAC mag je bv in een ruimte wachten waar het rustig is totdat je aan de beurt bent ipv in de rij te staan.

Voor de duidelijkheid een voorbeeld.
Epcot, Spaceship Earth.
De rij is 10 min. er is een speciale rolstoelingang en daar wacht je met alle anderen gehandicapten totdat je naar binnen mag er is een ruimte waar een bankje staat en het erg rustig is.
Na ongeveer 10 min kun je de attractie doen.

Geen kortere rijen dus geen voorrang maar wel een rustige ruimte waar gewacht kan worden.