PDA

Bekijk Volledige Versie : Klachten over vliegtarieven.nl



Suzanna
04-08-09, 19:30
Beste lezers,

Ik vraag me af of er meerdere mensen klachten hebben over de wijze waarop vliegtarieven na een boeking binnen 36 uur contact met je opnemen over " storingen". En vervolgens de prijs verhogen.
Ik kreeg volgend bericht van ze, een dag nadat ik twee ticket had geboekt:
"echter blijkt dat door een storing de tarieven/luchthavenbelastingen verkeerd zijn geladen. Momenteel is deze vlucht €180,00 per persoon duurder. Wij mogen binnen 36 uur (werkdagen) op het tarief terugkomen zoals in onze algemene voorwaarden staat vermeld, wat wij bij deze dus doen."

Het zit nl. zo, vorige week dacht ik een leuke aanbieding te zien en heb meteen 2 tickets geboekt en betaald. De volgende dag kregen we een telefoontje dat er een storing is geweest en dat de tarieven voor de vlucht hoger komen te vallen. We konden kiezen of het verschil bijbetalen of kosteloos annuleren. Wij hebben de tickets geannuleerd. Ik keek die dag weer op de site en zag inderdaad andere prijzen voor dezelfde vlucht die ik de dag ervoor geboekt had en ging ervan uit dat het werkelijk om een storing ging en dat die dus opgelost is.

Twee dagen later keek ik weer op de site en wat denk je.... ja de aanbiedingsprijs was er weer, dus weer geboekt en weer hetzelfde verhaal.

Ik kan begrijpen dat er een keer een storing voorkomt en dat als men erachter komt deze storing opgelost wordt. Dat is dus bij vliegtarieven niet het geval, want het blijkt dat je nu nog steeds als je op hun site dezelfde vlucht boekt, weer de "aanbiedingsprijs" tevoorschijnt komt.
Dit kan toch niet, mijn inziens is dit misleiding van de klant en geen zogenaamde storing die al een week duurt.

Heeft een van jullie ook weleens zoiets meegemaakt met vliegtarieven of een andere partij?
Kan dit zomaar? Het staat wel in hun voorwaarden dat ze binnen 36u de prijzen mogen veranderen, maar toch. Het lijkt alsof vliegtarieven klanten wilt lokken met aantrekkelijke prijzen en dan uiteindelijk de klant met een smoes meer wilt laten betalen.

Hopenlijk hebben jullie tips o.i.d voor mij over wat ik hieraan kan doen.
Groetjes Suzanne

Njit
04-08-09, 19:37
Heb je hier al contact gehad met vliegtarieven.nl zelf? Het handigste is om screenshots aan te maken waarin je klok/datum in beeld staat. Niet geheel sluitend bewijs maar toch..
En wat je eraan kan doen? Bij een andere partij boeken.

Overigens zou ik wel graag zien dat je wat sluitender bewijs aanlevert. We willen namelijk als Forum niet van een mogelijke laster-aanval beschuldigd worden.

Ta2 Gerrit
04-08-09, 20:03
Sluiten bewijs of niet, het is wel een vaak terugkerend fenomeen, bij meerdere aanbieders.
"Zgn." storingen op de site, of bij de computers van de airline worden vaak opgevoerd, en dan is ineens de prijs anders, verbazingwekkend nooit lager, maar altijd 35, 50 of meer p/p hoger.

Wij hebben dat nu al twee keer meegemaakt, bij verschillende brokers, niet de eerder genoemde. Dat kan geen toeval meer zijn, maar in mijn ogen opzet.
Die brokers staan dus bovenaan onze blacklist.

Suzanna
04-08-09, 20:52
Ik heb wel bewijs, de twee reserveringsbevestigingen in mijn inbox.
Kan je hier wat mee dan? Ik heb wel contact gehad met de rechtswinkel, zij gaan nog verder uitzoeken of er jurisprudentie hierover te vinden is.

Groetjes Suzanna

FrankS
04-08-09, 21:36
Ik heb ook regelmatig met vliegtarieven.nl dezelfde verschijnselen gehad, met iedere keer een ander smoesje. Heb daarom besloten daar niet meer te boeken.

Over jurisprudentie: weliswaar niet met een (vlieg)reis, maar wel een online consumentenaankoop. Bepaalde website biedt een artikel aan tegen een zeer lage prijs. (Normaal 75 euro, nu voor 18 euro.) Via kieskeurig.nl kom ik er achter dat er nog 2 andere webshops zijn die deze prijs hanteren. Ik heb drie stuks van dat artikel besteld en direct betaald. Wel overal screenprints van gemaakt, want ik vermoedde al dat er iets mis kon gaan. Krijg daarná een email van die webshop dat ze nog geen definitieve bevestiging kunnen sturen. Die komt ook niet. Na een week vraag ik weer na en zeggen ze vrolijk dat er sprake was van een (technische) fout en ze willen annuleren en geld terug betalen. Ik ga daarmee niet akkoord en na veel op en neer mailen heb ik het uiteindelijk bij de Geschillencommissie ingediend. Die hebben mij volledig in het gelijk gesteld en gezegd dat hier sprake was van een consumentenkoop, waarbij de leverancier een leververplichting heeft. De webshop (het ging om kijkshop-ict.nl) was overigens in de tussentijd failliet gegaan, maar omdat ze aangesloten waren bij Stichting Thuiswinkel heeft die mij mijn schade vergoed en mocht ik elders op hun losten die drie artikelen bestellen.

Njit
04-08-09, 21:43
Bericht verplaatst naar de Lounge. Dit omdat berichten hier niet geïndexeerd worden. Is toch wat handiger :)

corrus
05-08-09, 01:17
In de algemene voorwaarden van Vliegtarieven.nl en Montys Travel staat dit allemaal toch gewoon echt héél duidelijk beschreven...

Men kan dus beter eerst lezen voordat men boze dingen schrijft...
Het is misschien niet zo leuk voor de klant, maar volledig volgens hun voorwaarden.

[verwijderd]
05-08-09, 09:05
In de algemene voorwaarden van Vliegtarieven.nl en Montys Travel staat dit allemaal toch gewoon echt héél duidelijk beschreven...

Men kan dus beter eerst lezen voordat men boze dingen schrijft...
Het is misschien niet zo leuk voor de klant, maar volledig volgens hun voorwaarden.

Zo kunnen alle bedrijven wel wat in hun voorwaarden zetten, feit is dat het pure misleiding is en gewoon bij wet verboden zou moeten worden.

Overigens is er wel het e.e.a. geregeld rondom de prijzen van de vliegtickets maar hoe dat exact in elkaar steekt, ??

Njit
05-08-09, 09:07
Zie hier (http://www.vliegtarieven.nl/cgi-bin/sitehulp/faq.pl?action=sf&faq_id=10026&affiliate_id=&lang=&show_all=1):


3.2 Vliegtarieven.nl houdt zich ten alle tijde het recht voor om zich binnen 36 uur (gedurende werkdagen) na reservering te beroepen op de afgegeven tarieven. Dit kan bijvoorbeeld komen door computerstoringen of onverwachte wijzigingen van luchthavenbelastingen en security taxen. Mocht het totaalbedrag van uw reservering hierdoor onverwacht hoger uitkomen, dan mag de reservering kostenloos worden geannuleerd of u maakt de reservering alsnog definitief voor de hogere prijs middels bijbetaling.

idd geheel volgens de voorwaarden. Het heeft dan ook weinig zin om hier stampij over te maken.

Michael
05-08-09, 09:11
:wink:Maar dat wil nog niet zeggen dat het netjes is. Als men dit expres doet, sorry zeggen en vervolgens twee dagen later weer dezelfde aanbieding erop plempen om zieltjes te trekken, vind ik dat een kwalijke zaak. Eerst maar kijken of ze dit vaker doen. Met al deze ervaringsdeskundigen moeten we het toch in de gaten krijgen :-D



Heb je hier al contact gehad met vliegtarieven.nl zelf? Het handigste is om screenshots aan te maken waarin je klok/datum in beeld staat. Niet geheel sluitend bewijs maar toch..
En wat je eraan kan doen? Bij een andere partij boeken.

Overigens zou ik wel graag zien dat je wat sluitender bewijs aanlevert. We willen namelijk als Forum niet van een mogelijke laster-aanval beschuldigd worden.
Screenshots is een goed advies.
Ik vind trouwens dat als een forumlid haar ervaring deelt, wij in eerste instantie ervan moeten uitgaan dat hij/zij de waarheid zegt. Zolang wij niet gelijk genoemde aanbieder veroordelen en bestrijden, is het ook geen lastercampagne en kunnen wij hiervan ook niet beschuldigd worden.

Ta2 Gerrit
05-08-09, 09:21
In de algemene voorwaarden van Vliegtarieven.nl en Montys Travel staat dit allemaal toch gewoon echt héél duidelijk beschreven...

Dat kan allemaal wel zo zijn, en dat de definitieve prijs binnen 36 uur nog kan wijzigen neem ik ook voor lief (liever niet, eigenlijk), maar die structureel terugkerende "storingen", meestal aan het eind van jouw reeds betaalde boeking, daar geloof ik niet in.

Dat is m.i. opzet, zeker in geval van een "storing in de boekingscomputer van de airline", want die heb ik direct na deze zgn. melding gewoon even gebeld, en daar wisten ze van geen storing af.

Geef dan aan het eind van de boeking een melding dat de boeking en de prijs pas definitief is na acceptatie van een bevestigingsmail van de broker.
Dat gebeurt bij sommige brokers ook en werkt en lijkt veel eerlijker.
En klinkt in ieder geval beter als: "Ten gevolge van een storing" etc. en daarna een bijbetaling moeten doen.

Maar goed, we blijven gewoon de goedkoopste zoeken, dus kun je die dingen tegenkomen, al boeken we wel steeds vaker bij de airline zelf omdat die vaak ook nog de goedkoopste zijn en wonderwel zelden tot nooit een storing aan het eind van de boeking hebben........:mrgreen:

Njit
05-08-09, 09:34
Heb even bij een andere grote aanbieder gekeken in de Algemene Voorwaarden.


Vluchten zijn pas gegarandeerd als de tickets zijn bevestigd en betaald. CheapTickets.nl houdt zich het recht voor om binnen twee werkdagen na ontvangst van de betaling de door haar aangeboden en verkochte tarieven te herroepen.

En zo zullen er vast nog wel meer te vinden zijn. Vervelend als het gebeurt maar volgens mij zijn al deze bedrijven aangesloten bij de ANVR/SGR/Thuiswinkel en voldoen ze aan de eisen die daaraan gesteld worden.

http://www.vliegtarieven.nl/images/sgr_anvr_iata.gif

Njit
05-08-09, 09:37
Ben het overigens wel eens dat als dit soort 'problemen' structureel optreden het recht gebruikt wordt als marketing-instrument. En dat lijkt me niet de bedoeling van die regel.

FrankS
05-08-09, 09:50
Dat iets in de algemene voorwaarden staat, wil nog niet zeggen dat het volgens de wet geregeld is. In het geval dat ik had, stond ook in de algemene voorwaarden dat een koop pas definitief was als deze bevestigd was door de leverancier, maar de Geschillencommissie dacht daar toen heel anders over. Je wettelijke rechten als consument kunnen namelijk niet door algemene voorwaarden aangetast worden.

Njit
05-08-09, 10:09
Zie hier de ANVR boekingsvoorwaarden: http://www.anvr.travel/uploads/opreis/Boeken_van_een_reis/3._ANVR-Boekingsvoorwaarden_2009.pdf

Daar staat ook in hoe de klachtenafhandeling in z'n werk gaat.

babblz
09-08-09, 15:31
Ik heb dit aan de hand gehad met een zomervakantie naar een zonnig oord (niet in Amerika overigens). Geboekt bij Sunweb. Kon voor een leuk prijsje een reisje boeken. Maar na een dag werd ik gemaild met de mededeling dat er iets misgegaan was en dat de reissom hoger uitvieg (natuurlijk!) Ik kon ook kostenloos annuleren of bijbetalen. Ik was echt pissed of en ik heb geannuleerd uiteraard. Een vriend van mij is advocaat en hem had ik het verhaal voorgelegd, maar conform de voorwaarden was er uiteraard niets aan te doen ....