PDA

Bekijk Volledige Versie : Gitaar mee op reis



Window
06-07-05, 00:50
Net even de zoekfunctie gebruikt, maar kwam niets tegen, dus ik hoop dat er onder de forummers een paar gitaristen of andere muzikanten zitten...

Het zit zo. Over drie weken ga ik met Martinair rechtsstreeks vliegen naar Miami. Ik wil graag mijn klassieke gitaar meenemen in een koffer, maar uit de martinair websites word ik niet veel wijzer wat betreft de hoe en wat.

Op martinair.nl wordt absoluut niets gezegd over muziekinstrumenten in zowel het ruim als in de cabine. Op martinair.com staat onder artikel 9 van bagage, punt 8b: "Objects which the passenger considers not suitable for carriage in the cargo compartment (such as delicate musical instruments and the like) will only be accepted for carriage in the cabin compartment if due notice has been given in advance and permission granted by carrier. The carriage of such objects may be charged for separately."

Verder staat dat hoogte + breedte + lengte maximaal 158 cm mag zijn en maximaal 32 kilo mag wegen, bij 'gewoon bagage' zeg maar. De koffer is op de grootste stukken (de koffer volgt de vorm van de gitaar) 16+45+109 = 170 cm. Met gitaar erbij weegt het 6,3 kilo.
Dus als 'gewoon' bagage lijkt het de grens te overschrijden, maar maakt het uit dat de koffer lang niet overal die 45 cm is? Op sommige plekken is het maar 16 namelijk, en dat scheelt nogal wat.

Maar wat zijn de kansen/mogelijkheden dat de koffer in de cabine mag (zonder extra kosten), of anders in het ruim zonder bijbetaling? Hoe ver vantevoren moet ik het aangeven? Iemand ervaring hiermee?

Poeh. Waarom moet alles bij martinair zo moeizaam? *zucht*

Kenny
06-07-05, 01:58
Je kunt het gewoon als handbagage meenemen, en dan in het vliegtuig boven je in het bagageruim leggen.
moet je wel zorgen dat je verder niet al te veel aan handbagage meeneemt.
Ik heb ooit een keyboard in een softcase ook zo meegenomen en het was geen probleem.

Window
06-07-05, 02:02
Ze gaan er geen stennis over schoppen? Moet ik het vantevoren melden?
Qua handbagage neem ik eigenlijk alleen m'n rugzak mee, en die zet ik altijd in de stoel voor me... dus dat moet lukken toch?

Dankjewel :)

melkweg
06-07-05, 09:48
en anders gewoon even bellen met Martinair om te checken of het kan en wat je moet doen... het nummer staat op de website, ze zijn erg vriendelijk aan de telefoon :wink:

Window
07-07-05, 01:20
Mja, dat bellen ken ik wel. Twee jaar terug had ik een fiets van mijn vader gekregen voor mijn verjaardag. Na gekeken te hebben op beide websites, kwamen we tot de conclusie dat de twee (.nl en .com) elkaar aardig tegenspraken. Als je de info van de twee sites samenvoegde zou dat inhouden dat je wel gratis en voor niets een fiets vanuit Nederland mag meenemen, maar dan moet betalen en moeilijk moet doen om je fiets terug te krijgen. Dat leek ons niet erg logisch, dus had mijn vader even opgebled om te kijken hoe het zat.
Vriendelijkheid was toen in ieder geval zeker NIET hun sterkste punt. Ten eerste werden we meteen chagerijnig aangesproken in het Spaans. Lang leve Miami. Ten tweede zijn we maar liefst drie keer doorverwezen naar een andere collega, en ten derde kregen we alsnog geen echt antwoord. Pas nadat mijn vader (de eeuwige redenaar) zowel de Amerikaanse en Nederlandse martinairnummers had gebeld en flink boos is geworden, kwamen beide partijen met hetzelfde verhaal, wat dus inhield dat de fiets absoluut onmogelijk meekon zonder een belachelijk bedrag van 150 dollar te betalen. Mijn vader negeerde dit bericht, en liet de fiets inpakken in cellofaanwrap op het vliegveld. We gaven het bij odd-sized bagage af en vertelde de meneer daar dat de incheckbalie het best vond. Hij leek het niet eens vreemd te vinden.
Dus geen goeie ervaringen met martinair over de telefoon. Bovendien vind ik bellen een beetje eng. :oops:

Maar goed, vandaar ook mijn vraag: denk je dat ik dat ding de cabine in krijg? Ik ben nogal gehecht aan mijn gitaar en ben bang dat, hoeveel fragile stickers ik er ook opplak, ik daar aankom met een halve gitaar. En reizen zonder is geen oplossing - weer 5 weken zonder gitaar en vriend hou ik niet vol. Ik volg gewoon het advies van Kenny op, en riskeer het.

Ze zouden een lieve UM als ik toch zeker niet iets durven weigeren? *kuch kuch*