PDA

Bekijk Volledige Versie : Spreekbeurt / werkstuk over Florida



Stella
14-04-05, 11:24
Als het niet de bedoeling is dat ik het hier open verwijder of verplaats je het dan?
Ik moet een werkstuk maken voor school en ik las dat jullie er toch wel allemaal een keer geweest zijn. Ik heb een paar vragen die jullie misschien kunnen beantwoorden:

Wat voor kunst is er in Florida?
Welke sport is typisch Florida's?( is dat een goeie zin?)
Zijn er volksgebruiken/ambachten zoja welke?
Zijn er speciaale feestdagen en hoe worden die gevierd

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Harm
14-04-05, 11:35
Wat voor kunst is er in Florida?
Welke sport is typisch Florida's?( is dat een goeie zin?)
Zijn er volksgebruiken/ambachten zoja welke?
Zijn er speciaale feestdagen en hoe worden die gevierd

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!
Hallo
Ik zou een hele verhandeling kunnen geven. Het beste advies om een
uitgebreid andwoord op je vragen te krijgen is : Kijk eens in een reisgids
over Florida uit de bibliotheek . Op de eerste 30 bladzijden vind je een
uitgebreid verhaal over Florida.
Harm

Ebelix
14-04-05, 12:21
Als het niet de bedoeling is dat ik het hier open verwijder of verplaats je het dan?
Ik moet een werkstuk maken voor school en ik las dat jullie er toch wel allemaal een keer geweest zijn. Ik heb een paar vragen die jullie misschien kunnen beantwoorden:

Wat voor kunst is er in Florida?
Welke sport is typisch Florida's?( is dat een goeie zin?)
Zijn er volksgebruiken/ambachten zoja welke?
Zijn er speciaale feestdagen en hoe worden die gevierd

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Wat bedoel je met kunst? muziek en dans, schilderijen, indianen kunst, beeldhouwwerken, enz. Hier moet je toch wat specifieker in zijn.

Een typische sport die vooral in de omgeving van Miami wordt gespeeld is Jai-Alai. Dit is afgeleidt van het Pelote dat men in Baskenland speelt.

Voor de overige 2 vragen moet ik je toch naar de bieb verwijzen. Zoals Harm het al zij. In elk reisboek over Florida worden in de eerste tig pagina's uitgelegd wat bijzonder is voor Florida.

Succes

Stella
14-04-05, 14:14
Wat bedoel je met kunst? muziek en dans, schilderijen, indianen kunst, beeldhouwwerken, enz. Hier moet je toch wat specifieker in zijn.
Daar bedoel ik mee bouwkunst, schilderkunst, muziek/dans, schrijven/toneel, beeldhouwden enz enz
Voor de rest dat u schreef bedankt

Ebelix
14-04-05, 15:26
Ik weet dat er veel Europeese oude meesters hangen in Florida. Je hebt in Miami, Tampa, Jacksonville grote kunstmusea. Maar ook in de kleinere plaatsen zijn musea aanwezig waar je onverwachts een oude meester tegenkomt. In St. Petersburg heb je het Salvador Dali museum. Er is teveel om te beschrijven wat er allemaal is. Ik denk dat het beste is om een boek in de bieb te halen. Neem een capitol gids dan heb je gelijk afbeeldingen bij.

Wederom succes

Stella
14-04-05, 16:56
Oke bedankt!

studentUU
02-06-09, 10:43
Beste Florida-kenners,

Voor de universiteit moeten wij een paper schrijven over Florida. We zijn een beetje aan het rond zoeken en kwamen op dit forum terecht.
Nu zijn we eigenlijk nog opzoek naar een 'hot-item' in florida om een deel van onze paper over te schrijven. Hebben jullie suggesties/tips voor ons?

Alvast bedankt voor jullie reactie :)

Renske1978
02-06-09, 10:59
Hot item is natuurlijk de pretparken in Orlando.

Je zou je ook kunnen richten op het full time "overwinteren" van de oudere Amerikanen in Florida.

Njit
02-06-09, 11:58
Welke opleiding is dit voor? Kan me voorstellen dat het wel wat diepgang moet hebben..

Michael66
02-06-09, 16:56
Dit forum is vooral gericht op vakanties naar Florida. Dus de hot items op dit forum hebben vooral daarmee te maken.

Hot-items die in florida zelf spelen zijn op dit moment vooral:

- de economische situatie
- de hypotheek-problemen (!!)
- werkgelegenheid
- belastingen
- criminaliteit
- dubble dipping door overheidsmedewerkers
- betrekkingen tot Cuba (speelt vooral in de Miami-area)
- verzekering van huizen

Nog meer?

Kijk dan vooral ook op de websites van de plaatselijke kranten, zoals de Miami Herald, Orlando Sentinel en St. Petersburg Times (http://www.tampabay.com/)

Succes!

koenkamphuys
02-06-09, 23:23
Voor de universiteit moeten wij een paper schrijven over Florida. Nu zijn we eigenlijk nog opzoek naar een 'hot-item' in florida om een deel van onze paper over te schrijven. (...) Hebben jullie suggesties/tips voor ons?
De meesten onder ons zijn vooral floridatoeristen en dus bij uitstek kenners van pretparken, de geneugten van Miami Beach, snorkelstekken bij Key West, het plaatselijke weer en de restaurantjes en de grootste malls. Wellicht niet echt de onderwerpen voor een universiteitsstudent om een paper over te schrijven of je moet een boom op gaan zetten over het economische belang van het toerisme in Florida - maar ik denk dat velen je voor zullen zijn geweest - al kun je het natuurlijk relateren aan de recente economische ontwikkelingen.
IK vond de suggestie van Renske nog niet zo verkeerd. De snowbirds zijn een belangrijke economische factor en er is een hele 'industrie' omheen ontstaan, zoals de 'adult RV parks' (trailerparken voor ouden van dagen met alles erop en eraan, zoals community pool, dag- en nachtverpleging, fitnesscentrum, boodschappendienst, eigen golfbanen en noem maar op.
Andere onderwerpen die me zo even te binnen schieten:
- de latinisering van Florida (de opkomst van de latino's) en gevolgen voor de demografische ontwikkelingen, politiek, economisch etc.
- De huizenmarkt in FL in relatie tot de recente economische ontwikkelingen
- Perspectieven voor de staat bij klimaatsverandering en een rijzende zeespiegel
- Natuur en ecosysteem in FL en de gevolgen van de mens (o.a. waterhuishouding, met als recente ontwikkeling de onteigening van de het grote suikerrietareaal ten zuiden van Lake Okeechobee. Of neem de waterhuishouding als centraal onderwerp; daar kun je voor wat FL betreft een zeer complex verhaal over beginnen)
- Politiek landschap van FL - politiek binnen de staat of in relatie tot de federale politiek (al is het laatste natuurlijk een behoorlijk uitgekauwd onderwerp)

... ik ben eigenlijk wel benieuwd voor wat voor studierichting je bezig bent.

ekkie50
04-06-09, 20:03
Of deze: hoe is het nu gesteld met het koraal bij de Florida Keys? Een tijd geleden werd het koraal namelijk bedreigd door het verontreinigde water van de Everglades, dat in zuidelijke richting stroomt, richting keys.

Riverwood
11-06-09, 16:05
Ik vraag mij al lang af of kinderen die hun vakantie in Florida doorbrengen en zoveel zien en beleven daar een spreekbeurt op school over houden.

Graag zou ik vernemen over welke onderwerpen zij hun spreekbeurt houden.

Kijk uit naar jullie reaktie.

Groetjes Henke.

Tinkerbell
11-06-09, 16:34
Of er hier mensen met kinderen zijn die dat doen weet ik niet maar op de DIS forums stikt het van de berichten hierover.
Amerikaanse kinderen krijgen heel makkelijk family-quality time( twee weken) vrij van school en om de verzuimde tijd enigszins goed te maken worden er vaak werkstukken op school ingeleverd.

Dr. Phlox
11-06-09, 17:45
Ik heb 3 kinderen waarvan er 2 regelmatig een spreekbeurt moeten doen. Maar ze kiezen echter nooit een spreekbeurt over Florida. Meestal worden er een thema aangegeven.
Grz
Ton

desteijntjes
11-06-09, 20:35
Amerikaanse kinderen krijgen heel makkelijk family-quality time( twee weken) vrij van school en om de verzuimde tijd enigszins goed te maken worden er vaak werkstukken op school ingeleverd.

Even off-topic...... Maar dit zou ook een goede regeling kunnen zijn als je je kinderen buiten de reguliere schoolvakanties uit school haalt voor de familievakantie. Ik stem voor!!;)

Renske1978
11-06-09, 21:24
Ik stem tegen. Kom op zeg die kinderen zitten al amper op school.

marijke8
11-06-09, 21:39
mijn zoon inmiddels 13 jaar en op de middelbare school. Heeft op de basisschool een spreekbeurt gehouden over onze reis naar Florida. Het meest heeft hij verteld over de pretparken en de achtbanen want daar gaat hij voor naar florida.

Riverwood
12-06-09, 09:19
Leuk dat jullie reageren, ons neefje was bij ons op vakantie in Florida en heeft een spreekbeurt gehouden over alligators in De Everglades, als hij bij ons op vakantie is,vragen wij altijd welk onderwerp hem leuk lijkt voor een spreekbeurt, zo heeft hij enkele jaren terug na een bezoek bij Airbus in Toulouse een spreekbeurt gehouden over de Airbus 380, vandaar mijn nieuwsgierigheid of andere kinderen dit ook doen.

Groetjes Henke.

Lannie
12-06-09, 09:47
Ons zoontje heeft na onze reis naar Florida ook zijn spreekbeurt hier over gehouden (hij was toen 10 jaar). Hij heeft toen verteld wat wij van dag tot dag gedaan hebben en bij iedere dag hadden wij 1 of 2 grote foto's uitgeprint op A4, extra informatie had hij van internet gehaald. Zoals de 1e dag over KSC ging en de tweede dag over Magic Kingdom (de extra informatie hierover was hoeveel mensen hier werkte en hoeveel inwoners Orlando had) Hij haalde hier een heel erg goed cijfer voor en kon het goed vertelen, omdat hij het zelf beleefd had.

Groetjes Lannie.

rarossel
12-06-09, 09:52
Mijn zoon heeft ook een spreekbeurt gehouden over Florida. Bij hem op school nemen ze geen genoegen met een reisverslag. Hij heeft zich er echt wel in moeten verdiepen. Bijv. informatie over de geschiedenis, het klimaat, inwoners enz. Natuurlijk kon hij zijn stukje eigen ervaring hierin meenemen. En omdat hij na 1 keer ook al verslaafd is doet het enthousiasme een hoop.

Groetjes Erika

Nicole
12-06-09, 14:58
Mijn dochter heeft een werkstuk gemaakt over Florida. Met verschillende onderwerpen.
Parken, Kennedy space center, inwoners enz. Toen was ze een jaar of 10. Zij was ook erg enthousiast. Vond het dan ook erg leuk om te maken.

studentUU
16-06-09, 16:46
sorry voor de late reactie, ik had ingesteld een mail te krijgen bij reactie, maar blijkbaar werkt dit niet. dus ik dacht dat er niet gereageerd was ;)

Onze studierichting is: sociale geografie & planologie.
Bedankt voor jullie suggesties. We hebben besloten om het over het toerisme te gaan hebben en dan met name de economische ontwikkelingen daarvan op dit moment.

Njit
16-06-09, 18:50
sorry voor de late reactie, ik had ingesteld een mail te krijgen bij reactie, maar blijkbaar werkt dit niet. dus ik dacht dat er niet gereageerd was ;)

heb het net met een testberichtje geprobeerd. Maar ik krijg gewoon een melding. Zou dus gewoon moeten werken..

mpaauwe
24-11-10, 14:29
Mijn dochter wil haar spreekbeurt houden over de Everglades.
Wie heeft er nog wat leuke informatie voor haar.

Afgelopen zomer zijn we zelf in de Everglades geweest, dus we kunnen in ieder geval wel de eigen ervaring meenemen en de foto's.
En op internet is er ook nog wel heel veel te vinden.

disney fan
26-11-10, 09:10
Mijn nichtje van 11 is 3x in Florida geweest en heeft werkstukken gemaakt over Florida en één over Walt Disney!
Na het maken van het werkstuk moeten ze bij haar op school ook altijd een spreekbeurt houden over dit onderwerp.

Ze heeft heel veel eigen ervaring meegenomen in deze werkstukken en voorzien van eigen foto's.
Verder informatie uit boeken en internet gehaald.

Onderwerpen voor het Florida werkstuk waren:
Cultuur
Klimaat
Everglades
Stranden
Toerisme
Eten
enz enz

Ze heeft dit met veel plezier gedaan en had er ook knappe cijfers voor.
Een werkstuk/spreekbeurt uit eigen ervaring natuurlijk altijd leuk!

Frans_Natasja
28-11-10, 10:54
onze dochter heeft in groep 5 haar spreekbeurt gehouden over Walt Disney.
niet zozeer over de parken maar over de persoon wie hij was, wat hij heeft gedaan de oprichting van de parken en het onstaan van Mickey Mouse.
fotoos, info opgezocht en een power point van gemaakt.
had nog een bakblik van Mickey Mouse dus hebben we een cake gemaakt en uit gedeeld.
was een zeer geslaagde spreekbeurt met een goed cijfer.

Tinkerbell
28-11-10, 11:07
En toch een heel kleine opmerking. Soms kan dit ook averechts werken naar het kind toe.
Wij kwamen rond de middag thuis en ons nichtje,tien jaar, wilde perse en uiteraard vol verhalen toch naar school.Daar aangekomen werd ze stante pede weer naar huis gestuurd aangezien de leerkracht "niet voorbereid was" op haar"onverwachte opduiken". Dit is de leerkracht die ze het hele jaar heeft dus niks speciaals.
Een paar dagen geleden kwam de lancering op Kennedy Space ter sprake in de klas en wij hebben Kennedy Space Centre bezocht en de lancering live gezien.
Toen ze vol enthousiaster haar vinger opstak en iets wilde vertellen hierover werd ze afgesnauwd met "ja ja we weten wel dat je in Amerika bent geweest".
Afgunst en kleinzieligheid is een zeer lelijke aap die zwaar op iemands schouders kan leunen.
Nog even een toevoeging. Dezelfde behandeling kreeg ze toen ze wilde vertellen over Egypte en de piramides die ze bezocht heeft.

pumi1000
28-11-10, 18:16
Mijn dochter vond Seaworld zo leuk dat ze 14 januari haar spreekbeurt over de orca gaat houden.

Ik denk dat er over ieder thema wel wat te vertellen valt. Even googlen en je vindt vanalles.

1250
29-11-10, 22:41
@Tinkerbell;
Typisch Nederlands vind ik...

Riverwood
29-11-10, 22:55
Komt ons ook bekend voor, ons neefje bij ons op vakantie geweest in Florida en daarna een spreekbeurt over de Everglades wilde houden, kreeg te horen dat een vakantie niet gebruikt mocht worden als onderwerp.

Neefje woont ook in Nederland.

1250
30-11-10, 08:35
Ik vind het zo vreselijk dat als iemand meer kennis over iets heeft dat die kennis dan onderdrukt wordt in plaats van gebruikt wordt... vreselijk!

pzomerdijk
30-11-10, 11:17
De reden kan ik mij enigszins van leerkrachten wel voorstellen. Hij heeft te maken met het welzijn van zijn hele klas. Niet alle kinderen kunnen zulke mooie reizen maken. Als er dan altijd maar een kind..... (jammer genoeg stimuleren bereisde ouders dat nogal eens) altijd ,,moeten'' laten zien dat ze de halve wereld over zijn geweest, kan ik mij de reactie van leerkrachten enigszins voorstellen. Je zou ook gewoon een spreekbeurt kunnen houden over de kippen uit Barneveld, Staphorster stipwerk, Friese elfsteden, Delta-werken en ga zo maar door. Dus... helemaal onlogisch is het niet hoor.....!!!! en ik betwijfel of het met jaloezie te maken heeft.

Riverwood
30-11-10, 13:39
Misschien een idee voor de volgende spreekbeurt:

GRIJZE MUIZEN

En dan praten wij niet over afgunst.

poel1966
01-12-10, 00:27
Onze dochter van 11 heeft ook haar spreekbeurt gehouden over Florida. Wij zijn er echter nog niet geweest maar hebben onze zomervakantie in 2011 gepland om Florida te bezoeken. Dit was voor haar een mooie gelegenheid om haar te verdiepen in Florida. Een belangrijk deel van haar spreekbeurt bestond uit de geschiedenis van Florida en feiten (grootte, inwoners landschap enz.). Voor haar heeft de vakantie dan ook nog iets meer dan alleen zon, zee, strand en pretparken. Een geweldige voorbereiding voor haar en ons.
groeten, Henk

koenkamphuys
01-12-10, 20:01
Afgunst en kleinzieligheid is een zeer lelijke aap die zwaar op iemands schouders kan leunen.
En dan nog wel de afgunst en kleinzieligheid van een volwassene; wat zeg ik: een volwassene die vanuit zijn professie zich met de wereld van kinderen bezighoudt. Een reis naar Florida is voor een kind meestal een enorme gebeurtenis - en er zijn meer vakanties te bedenken waar dat voor geldt - en natuurlijk, als het hart ervan vol is loopt de mond ervan over, zeker bij een kind. De meeste basisscholen ruimen tijd in waarin kinderen over bijzondere gebeurtenissen kunnen praten, om die uitlaatklep een vaste plek te geven maar ook omdat leren omgaan met de belevenissen van een ander (en dus het interesse leren krijgen in wat de ander bezighoudt) een belangrijk onderdeel is in de persoonlijkheidsvorming van een kind. Dat kan een vakantie zijn, maar evengoed een belangrijke gebeurtenis als de geboorte van een broertje/zusje of je opa die in het ziekenhuis is opgenomen.

Ik moet daarbij gelijk aan twee dingen denken die in mijn omgeving gebeurden. Een is toen mijn zoon in geuren en kleuren ging vertellen tijdens die "belangrijke vijf minuten" dat we een huis gingen bouwen in Florida. Positief soort ongeloof; maar de juf vroeg mij wel of het verhaal waar was. En mijn neefje en nichtje, tweeling, toen 5 jaar oud, over mijn zwager: "Mijn opa woont waar de krokodillen zijn". Dat moest natuurlijk met bewijsmateriaal (foto's dus) worden gestaafd!

Terug naar de werkstukken en spreekbeurten: je kunt de kinderen zelf het onderwerp laten kiezen (en dan ook vrij houden): de nadruk ligt dan op het presenteren van wat je al weet. Een spreekbeurt over een opgegeven onderwerp legt veel meer nadruk op het verzamelen van informatie en je inlezen over het onderwerp. Dat heeft dus gewoon heel verschillende leerdoelen.

Mijn zoon heeft op de middelbare school voor het vak Engels nog tweemaal Florida als onderwerp gebruikt. Een algemene spreekbeurt over Florida en een uitgebreide presentatie met fotomateriaal over de Everglades, waar hij een 9 1/2 voor had gekregen (ook al omdat zijn Engels ver voor loopt op zijn klasgenoten).