Inloggen

Bekijk Volledige Versie : ESTA: Alles over het Electronic System for Travel Authorization

Pagina's : 1 2 3 [4] 5

PENPE
29-07-13, 21:47
Dat is correct :up:

Mattie
29-07-13, 22:05
Allright, begon even te twijfelen omdat ik op een ander forum had gelezen dat je juist wel je 2e naam moest doen maargoed :)

Dan ga ik nu de aanvragen indienen ben benieuwd!

edit:

en we hebben "toestemming" :D

PENPE
29-07-13, 22:45
Allright, begon even te twijfelen omdat ik op een ander forum had gelezen dat je juist wel je 2e naam moest doen maargoed :)
Nog even ter aanvulling: als je de ESTA gaat invullen staat er in de helpfunctie :

"..Vul voornaam in zoals deze in uw paspoort staat vermeld onder naam of voornaam. Vul alleen uw eerste voornaam hier in. Uw voornaam is vereist voor de verwerking van uw aanvraag.."

Rest mij de vraag op welk forum jij hebt gelezen dat je juist wel je 2e naam moet opgeven :confused:

Mattie
30-07-13, 09:01
Ik zat te kijken bij de engelse ESTA

Enter your first (given) name as the first name appears on your passport under the First or Given Name field. Do not include the middle name in this field. First name is required to complete the application. If you have no first name, then enter the letters FNU which stands for First Name Unknown.

En het was voor mij niet helemaal duidelijk wat ze met 'middle name' bedoelde. Het forum waar ik dat gezien heb durf ik zo 123 niet te zeggen, was niet hier in ieder geval :)

Daphne27
05-08-13, 11:17
Wij vertrekken 30 augustus naar Florida en hebben 2 weken geleden vast onze Esta aangevraagd.
Allebei de aanvragen zijn goedgekeurd en staan als betaald geregistreerd. Nu is er echter maar 1 aanvraag van de creditcard afgeschreven.
Mijn partner is eerder geweest en zijn vorige Esta was nog geldig, maar niet meer tijdens onze aankomende vakantie.
Kan het hier iets mee te maken hebben en wordt het dan alsnog afgeschreven?

Ritchie
05-08-13, 11:21
Als de Esta nog geldig is (2jaar) hoef je niet te betalen.

Teleton
05-08-13, 11:32
Allebei de aanvragen zijn goedgekeurd en staan als betaald geregistreerd. Nu is er echter maar 1 aanvraag van de creditcard afgeschreven.
Van belang is dat je controleert of je ESTA goedgekeurd is. Je kunt je ESTA status hier (https://esta.cbp.dhs.gov/esta/)controleren. Klik op <Retrieve Application>

corrus
05-08-13, 12:22
De paspoorten van mij en mijn zoon verlopen binnenkort. Als ik goed ben ingelicht moet ik dan voor allebei opnieuw de ESTA aanvragen. Ja, dit klopt!
Maar moet ik ook opnieuw betalen als de ESTA voor de "oude" paspoorten nog ruim een jaar geldig zijn?Ook dat klopt! :o
Het is niet anders.

trails
08-08-13, 17:15
Voor alle duidelijkheid nog eens:

Dit staat op de site:

http://www.paspoortinformatie.nl/nederlands/Vragen/Algemeen#faq-11
Als in het documentnummer van de Nederlandse reisdocumenten een "0" staat, is het dan het cijfer "0" (nul) of de letter "O"?In het documentnummer van de Nederlandse reisdocumenten komt de letter "O" niet voor. Het is wel mogelijk dat het documentnummer het cijfer "0" (nul) bevat.

DocumentnummerWebpagina | 07-10-2011
Kenmerk: Documentnummer

Plaats
Houderpagina en de Nederlandse identiteitskaart. Papieren pagina’s na de houderpagina van de paspoorten.
Eigenschap
Het nummer is gelasergraveerd op de kunststof houderpagina van de paspoorten en op de Nederlandse identiteitskaart. Conische laserperforatie in iedere papieren pagina na de houderpagina.
Opbouw nummer: positie 1 en 2: letters, positie 3 t/m 8: letters en/of cijfers en positie 9: een cijfer. De letter “O” komt in deze documentnummers van de Nederlandse reisdocumenten niet voor. Het cijfer “0” (nul) kan wel voorkomen.
Wijze van controle
Leesbaar met het blote oog (gelasergraveerd documentnummer). Zichtbaar met behulp van doorzichtlicht (geperforeerd documentnummer).

Moon18
24-10-13, 13:23
Als je getrouwd bent is het dan de bedoeling dat je je meisjesnaam invult?

knaapje
24-10-13, 14:03
Even hier kijken, staat alles:
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1

Exact zo invullen als het in je paspoort staat.

mirretje
31-03-14, 21:27
Hallo allemaal,

Gisteren wilde we onze esta aanvragen doen en we liepen al tegen een probleem. Namelijk het paspoort nummer!!! Mijn excuses als het wat dom overkomt maar welk nummer wordt er bedoelt?
Dat onwijs lange nummer onderaan je paspoort of dat nummer wat bovenaan staat (wat ook in gaatjes in je paspoort is gemaakt)

Ik ben zo bang dat het fout gaat dat ik ineens overal over ga twijfelen.
Alvast heel erg bedankt!

Esther2013
31-03-14, 21:33
Hi Mirretje, het ene is je BSN nummer oftewel je sofi nummer, die is het niet.
Het is het nummer wat doorgaans bovenaan staat.

knaapje
31-03-14, 21:43
en let op!1
In het paspoortnummer komt geen OooooooH voor alleen een 0 (nul)

Michael66
31-03-14, 21:52
Hier staat het paspoortnummer:

http://s25.postimg.org/5ukqas07j/image_1884611_2.jpg
(dit is geen echt paspoort!)

mirretje
31-03-14, 22:14
Super! Jullie zijn top!!

We gaan het morgen gelijk regelen

Heel erg bedankt!

Ventura
19-08-14, 14:13
Mijn Esta is tijdens ons aanstaande vertrek nog geldig, alleen de geldigheidsduur loopt wel af tijdens onze reis. Feitelijk zijn we met de terugreis dus aan het reizen op een verlopen Esta, kan dat?

Njit
19-08-14, 14:31
Van de officiële site: https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1223/~/does-my-esta-need-to-be-valid-for-my-entire-stay-in-the-united-states%3F

Do travelers need to update their travel authorization if it will expire before they depart from the United States?
No, An ESTA is only required to be valid on the day you enter the United States. The ESTA does not need to be valid for the entire time a traveler is in the U.S.. If the ESTA expires while you are in the U.S., it will not affect your admissibility or the amount of time you are permitted to remain in the U.S. If an ESTA travel authorization expires before the traveler leaves the United States, the traveler is not required to apply for another. The traveler will need to apply for a new travel authorization through ESTA, however, for future travel.

Anthon14
19-08-14, 17:56
Oftewel geen probleem. ESTA is je toestemming om naar Amerika te reizen en als je er eenmaal bent is de ESTA nutteloos. Tenzij je tijdens je vakantie Amerika weer verlaat/de grens over gaat dan heb je hem wel weer opnieuw nodig.

Ventura
20-08-14, 16:21
Dank jullie wel !

irem
03-09-14, 10:01
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de volgende vraag. Wij hebben een achternaam met puntjes op de o ( Ö staat er in het paspoort) Nu heb ik de tickets zoals wij altijd doen geboekt gewoon met een O. Een O met puntjes kan namelijk niet op een ticket. Voor de zekerheid ook nog contact opgenomen met British Airways en die gaven aan de het in orde is zo.

Nu alleen het volgende. Op de Esta kan je ook geen Ö invullen. Ik dacht dus op de Esta ook gewoon de O zonder puntjes in te vullen ( de dame bij British airways gaf dit ook aan, ik had alleen het gevoel dat ze het eigenlijk niet wist). Nu ben ik eens op het internet gaan zoeken en nu heb ik gelezen dat het onderste deel op je paspoort ( schijnt het elektronische deel te zijn) dat daar dan de naam staat zoals het op de Esta moet. Daar staat de Ö aangepast naar OE zie ik nu. Ik wil op de Esta dus wel OE invullen, maar dat komt dan niet overeen met de naam op onze tickets. Wat is nu wijsheid? Ik heb zelf het Amerikaanse consulaat gebeld, maar geen gehoor.

irem
03-09-14, 10:06
Krijg net een mail van het consulaat: Please follow the machine readable zone at the base of your passport.

Dat zal ik dan gaan doen, maar kan ik bij het inchecken geen problemen krijgen dat mijn naam op de Esta niet het zelfde is als de naam op het ticket? Bij het inchecken controleren ze toch alleen of je toestemming hebt gekregen?

Njit
03-09-14, 10:13
Ik verwacht hier weinig problemen mee. Je ticket en je ESTA zijn twee verschillende systemen. Wat betreft de speciale tekens staat het inderdaad ook zo op de ESTA site. Het consulaat geeft dit ook aan. Waarom dan nog de twijfels?

he system WILL NOT accept special characters such as ~ or accent marks - even in a name. Use only the English letters, with no special punctuation. Please enter the name as it appears in the machine readable zone (MRZ) of your passport. This is the two lines of text with numbers and chevrons (<<<) at the bottom of the personal information page with the passport bearer's picture.

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1090/~/technical-difficulties-submitting-my-esta-application

Njit
04-11-14, 11:21
Vanaf 3 november dienen er extra vragen beantwoord te worden bij de aanvraag van een ESTA. Zie http://www.cbp.gov/travel/international-visitors/esta/enhancements-to-esta-faqs

What are the additional ESTA questions that are being added to the ESTA application?

The additional questions are:
• Other Names/Aliases or Other Citizenships
• Parents name(s)
• National Identification Number (if applicable)
• Contact information (email, phone, points of contact)
• Employment information (if applicable)
• City of Birth

Voor bestaande ESTA goedkeuringen veranderd er niks.

I have a valid, approved ESTA application. Do I need to update my application or submit a new one?

No, individuals with a current and valid ESTA do not need to reapply. However, upon the expiration of that ESTA or expiration of the passport a new ESTA with the new data fields will be required for any future travel under the VWP.

Cindy1969
04-11-14, 19:20
Nou, we zullen het zien, moet nog een nieuwe aanvragen maar doe dat natuurlijk pas als ik mijn nieuwe paspoort heb, die loopt af in januari.

Frans1949
05-11-14, 01:01
Terecht Cindy, als ik het mij goed herinner kon je vroeger je paspoortnummer aanpassen.
Maar nu gaat dat zeker niet meer.
Wel prettig natuurlijk dat je paspoort nu 10 jaar geldig is. :cool:

Iris02
05-11-14, 06:16
Ik neem aan dat het National Identification Number het BSN nummer is?

Cindy1969
05-11-14, 20:02
Ja ik denk het het wel. Maar als ik het ga aanvragen zet ik de taal toch op Nederlands, dus er zal wel een soort van toelichting bij komen.

Minneke
30-11-14, 21:20
Vandaag nieuw formulier ingevuld. Inderdaad meer vragen (naam ouders, naam werkgever en adres, wie bij nood te contacteren, ...) Maar vond het raar dat bij mijn man de goedkeuring maar 1 jaar geldig is en bij de zoon 2 jaar ...

6foot6
30-11-14, 22:16
raar dat bij mijn man de goedkeuring maar 1 jaar geldig is

Hoe lang is het paspoort van je man nog geldig?

Anthon14
30-11-14, 22:22
Misschien vanwege het verlopen van zijn paspoort volgend jaar ?

Minneke
01-12-14, 08:02
Tot 27/10/2015 ..... nu begrijp ik het! Dank dat jullie mij het licht hebben gebracht :)

Nixo
18-01-15, 09:36
Wat is de prijs tegenwoordig voor de ESTA? En kan je de hele familie gelijktijdig aanmelden of moet je voor iedereen appart betalen?

judiths
18-01-15, 09:48
De kosten zijn 14dollar per persoon. Je kunt iedereen te gelijk aanmelden en betalen. Moet je een groep aanmaken. Wijst eigenlijk voor zich als je de aanvraag doet ;-)

Pris32
18-01-15, 13:59
Vragen jullie al lang van te voren zo'n esta aan?

moonlight91
18-01-15, 14:19
als het nodig is voor een nieuwe altijd een maand ong. voor vertrek
wij waren toe aan een nieuwe Esta, hij was verlopen afgelopen september

ik heb gisteren de nieuwe estas aangevraagd (gelijk met nieuw paspoort),voor ons vertrek op 14 febr.

Pris32
18-01-15, 15:51
Wij vertrekken 1 mei, denk dat ik het dan in maart gaat aanvragen

Digitalman
18-01-15, 16:50
Voordeel van laat aanvragen is dat ie nog lekker lang geldig is en je hem wellicht nog een keer kan gebruiken. Nadeel is dat wanneer om wat voor reden dan ook de ESTA niet wordt goedgekeurd, je geen/ te weinig tijd hebt om alsnog een visum te regelen... Ik zou het altijd een maand of 3 van te voren aanvragen, dan kun je evt. nog voor een visum gaan.

Ferry77
18-01-15, 19:10
Wij gaan 4 mei en vorige week al geregeld.

Pris32
18-01-15, 19:15
Ik moet eerst nog een creditcard aanvragen, ga het deze week even regelen. Moet je ook je paspoort gegevens doorgeven om die esta te krijgen? Moet voor de kinderen namelijk nog een paspoort aanvragen

Ta2 Gerrit
18-01-15, 20:04
Inderdaad, alle paspoortgegevens moet je invullen bij ESTA.

Pris32
18-01-15, 20:11
Oké, dan weet ik wat mij eerst te doen staat.

Michael66
19-01-15, 17:04
Ik kreeg gisteren een mailje met onderstaande tekst. Op zich een goede service om te meden dat je ESTA vervalt over 30 dagen. Maar .... maar .... mijn ESTA is toch 2 jaar geldig, dus tot 4-5-2015? Da's nog ruim 3 maanden, zo'n 100 dagen. Dat staat ook op de ESTA bevestiging die ik heb geprint.

Aangezien ik over 6 weken (dus vóór 4-5-2015) nog een keer naar de USA ga, ging ik er toch even over twijfelen.

Ik ga dus maar gewoon op mijn "oude" ESTA naar Florida. Zal wel een foutje zijn. Of niet? Is er wat veranderd?

ATTENTION! The travel authorization submitted on May 4, 2013 via ESTA will expire within the next 30 days. It is not possible to extend or renew a current ESTA travel authorization. You will need to apply for a new ESTA travel authorization. Please reapply at https://esta.cbp.dhs.gov if travel to the United States is intended in the near future. If there are 30 or more days left on the old authorization you will receive a warning message during the application and be asked if you wish to proceed.

Fitzroy
19-01-15, 17:37
Waarschijnlijk een overbodige vraag, maar is je paspoort ook nog geldig?
Ik kreeg nl. keurig een waarschuwingsmail omdat mijn paspoort verliep en daarmee de ESTA.

Michael66
19-01-15, 18:25
Yep, paspoort geldig tot feb 2018. Nog even bij ESTA nagekeken en daar staat ook feb 2018 in.

niels40
19-01-15, 21:26
Ik zou het risico niet nemen voor die 10 dollar.

Njit
19-01-15, 21:44
Ik zou gewoon die 30 dagen afwachten. Als hij dan expired dan kun je altijd nog een nieuwe indienen.
Je dient hem uiterlijk 72 uur van te voren aan te vragen (okay, een iets ruime marge kan handig zijn).

tomenvalesca
22-01-15, 16:53
vraagje... we vertrekken 14 februari naar NYC vanuit Zaventem... maar op onze ESTA staan nog de gegevens van onze vorige USA reis (van Dusseldorf-Miami) , nu vinden we geen van beide hoe je je 'city where you are boarding' kan aanpassen... HELUP :confused:
ESTA is nog geldig tot eind maart 2015, paspoorten zijn ook nog dik ok!
*moeten we echt een nieuwe ESTA indienen voor dat ene zinnetje? Of heeft die city where you are boarding niet zoveel belang?*
THANK YOU!!!

Ta2 Gerrit
22-01-15, 17:44
Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar op de officiële ESTA site zou je dat kunnen aanpassen, inloggen met ESTA nummer of naam en paspoortnummer, en je kunt wijzigen.
Ik dacht trouwens dat dat optioneel was, dus niet belangrijk. Wij hebben dat nog nooit aangepast.

Michael66
22-01-15, 17:55
Nee, die gegevens kun je inderdaad niet aanpassen. Alleen het adres waar je verblijft.
Gewoon reizen op de huidige / oude ESTA.

tomenvalesca
22-01-15, 18:13
Dus niet van belang dat er een ander vliegveld staat? Just checking :o zou een beetje sneu zijn als we voor 14$ er niet in mogen

moonlight91
22-01-15, 19:02
wij hebben op voorgaande ESTA`s zowel vanuit Amsterdam en Brussel gevlogen
ik heb nog nooit iets aangepast, gewoon 1x ingevuld en klaar,
deze vragen zijn optioneel, dus niet verplicht, zolang je paspoort nog in orde is prima!

knaapje
23-01-15, 14:04
Ik kreeg gisteren een mailje met onderstaande tekst. Op zich een goede service om te meden dat je ESTA vervalt over 30 dagen. Maar .... maar .... mijn ESTA is toch 2 jaar geldig, dus tot 4-5-2015? Da's nog ruim 3 maanden, zo'n 100 dagen. Dat staat ook op de ESTA bevestiging die ik heb geprint.

Aangezien ik over 6 weken (dus vóór 4-5-2015) nog een keer naar de USA ga, ging ik er toch even over twijfelen.

Ik ga dus maar gewoon op mijn "oude" ESTA naar Florida. Zal wel een foutje zijn. Of niet? Is er wat veranderd?

Ik kreeg vandaag hetzelfde mailtje.
Klopt precies, op 22 februari a.s. verloopt mijn paspoort en daarmee mijn ESTA.

Anita74
24-01-15, 15:38
De esta van mijn man verloopt dit jaar omdat zijn paspoort dan ook verlopen is, die van mij en mijn kinderen is nog een jaar geldig. Nu heeft hij dus al een nieuw paspoort en wilde ik zojuist de ESTA aanvragen. Ik moet nu een hele nieuwe aanvraag indienen, maar kan deze niet bij onze groep toevoegen. Klopt dit of moet dit wel kunnen? Zou wel handiger zijn want dan heb ik ze allemaal bij elkaar.

6foot6
25-01-15, 11:54
wilde ik zojuist de ESTA aanvragen. Ik moet nu een hele nieuwe aanvraag indienen, maar kan deze niet bij onze groep toevoegen. Klopt dit

Ja dat klopt

rotarynette
03-02-15, 21:57
Ook onze Esta is nog een jaar geldig, maar we zijn vorige keer via Curacao gekomen, en kunnen dit inderdaad nu niet veranderen online.
We komen nu via Amsterdam, en paspoorten zijn in orde.
Wat adviseren jullie? Gewoon op de oude Esta binnenkomen?
Alvast bedankt.
gr Annette

corrus
03-02-15, 23:54
Je kunt gewoon de oude ESTA gebruiken.
Verder is ESTA beslist niet om "binnen te komen", ESTA is geen visum of zoiets, het is alleen maar toestemming om te reizen naar de VS.

rotarynette
06-02-15, 20:24
Je kunt gewoon de oude ESTA gebruiken.
Verder is ESTA beslist niet om "binnen te komen", ESTA is geen visum of zoiets, het is alleen maar toestemming om te reizen naar de VS.
Dank je!gr Annette.

miranda1971
14-03-15, 19:33
Misschien al een keer gevraagd hier maar kan het zo gauw net vinden.
Ik moet voor mijn kinderen een esta aanvragen, nu hebben mijn man en ik er al 1.
Kan ik hun erbij zetten of moet ik voor hun een andere aanvragen.
Kom er op de site niet achter.
Dan nog een vraagje onze jongste zoon gebruikt medicijnen voor adhd, ik heb een verklaring van de psycholoog
maar moet ik dat op het esta formulier invullen, ze vallen onder de opiumwet.
alvast bedankt Miranda

moonlight91
14-03-15, 19:48
de kinderen hebben ieder een eigen ESTA nodig
wat betreft de medicatie, is niet relevant voor het ESTA formulier
we moet je even langs je apotheek ,om een medische paspoort aan te vragen
(een simpel A-4tje)

corrus
14-03-15, 20:35
Én ze heeft een brief nodig van de Psygoloog.

miranda1971
14-03-15, 23:01
Oke dank je wel ga ik dat morgen even regelen.
Brief van de psycholoog heb ik binnen.
Groet miranda

Loes78
19-03-15, 10:42
Kijk voor het meenemen van medicijnen die onder de opiumwet vallen eens op deze site:

http://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/s3-4-verklaring-apostillelanden

Het is nl. wel iets ingewikkelder dan een medische verklaring van de apotheek meenemen!

Ferry77
03-04-15, 22:18
Is het aan te raden of verplicht om een uitgeprinte esta bij de hand te hebben tijdens de reis ?

en kan iemand mij vertellen of alledaagse medicijnen zoals slaappillen , paracetamol onstekings remmers antibiotica zonder dokters voorschrift ook mee mogen ?

alvast bedankt

gayka
03-04-15, 23:22
slaappillen , paracetamol onstekingsremmers antibiotica zonder dokters voorschrift ook mee mogen ?
Bij je eigen apotheek een medicijnpaspoort, is natuurlijk alleen voor de medicijnen die je op een recept krijgt, vragen en alle medicijnen in de originele verpakkingen laten dan is het geen probleem. Je moet geloof ik voor je slaaptabletten en andere medicijnen waar opiaten inzitten een in het engels opgestelde brief van de huisarts hebben. wij hebben dit altijd bij ons, mijn vrouw heeft een stapeltje tabletten per dag waaronder ook die met opiaten en we hebben nog nooit problemen gehad.

corrus
04-04-15, 05:45
Is het aan te raden of verplicht om een uitgeprinte esta bij de hand te hebben tijdens de reis ?
Je kunt het uiteraard altijd meenemen maar is eigenlijk onnodig.
En zeker niet verplicht.

Wat de medicijnen betreft is het heel simpel, alles wat je in Nederland ZONDER recept kunt kopen kun je gewoon meenemen zonder speciale formulieren.
Spullen die je op recept bij de apotheek haalt kun je het beste ook bij de apotheek een medicijnpaspoort vragen.(gratis)
Echter voor medicijnen bij gebruik van ADHD en dat soort dingen heb je speciale formulieren nodig, meestal vertrekt door de behandelend specialist.
Voor Diabetesspullen heb je (indien je insuline gebruikt) een verklaring nodig dat je met injectienaalden reist. Voor de insuline zelf heb je eigenlijk niets nodig behalve weer het gewoonlijke medicijnpaspoort.

moonlight91
04-04-15, 10:18
ik heb van alle esta een print bij
dit vanaf we op schiphol ooit eens problemen gehad hebben bij de incheck van mijn zoon
hij zou geen esta hebben gehad volgens de zelf incheck, en bij de balie kwam er na enkele foutmeldingen ook pas zijn esta boven water
omdat ik me ineens herinnerde dat ik zijn nummer per toeval aan de achterkant had geklad op het papier van mijn auto reservering
sinds dien zorg ik dat ik een print bij heb

Frans1949
04-04-15, 10:56
ik heb van alle esta een print bij
dit vanaf we op schiphol ooit eens problemen gehad hebben bij de incheck van mijn zoon
hij zou geen esta hebben gehad volgens de zelf incheck, en bij de balie kwam er na enkele foutmeldingen ook pas zijn esta boven water
omdat ik me ineens herinnerde dat ik zijn nummer per toeval aan de achterkant had geklad op het papier van mijn auto reservering
sinds dien zorg ik dat ik een print bij heb

Oei oei wat waar. Ik weet zeker dat ik geen uitgeprinte ESTA bij mij hoef te hebben.
Toch had ik altijd een uitgeprinte ESTA bij mij.
Nu zie je maar waar het zinvol voor kan zijn. :up:

corrus
04-04-15, 15:20
Helaas komt dit door het fenomeen "Self Check-in".
De beste hierin is KLM... daar gaat het té vaak mis.
Indien je gewoon incheckt gaat dit goed.

En @frans1949: Jij hebt een visum, dus vlieg je beslist niet onder het Visum Waiver Program. :cool:

knaapje
04-04-15, 16:43
Frans schrijft toch ook...............had...............

Frans1949
04-04-15, 21:30
Precies Knaapje, ik wilde het net citeren. :)

alberdinamud
04-04-15, 21:43
Vorige jaar voor mijn zoon een nieuwe esta aangeschaft hierop staat dat deze nog maar 1 jaar geldig is vrienden van ons hebben dit ook zo klopt het dat de esta tegenwoordig nog maar 1 jaar geldig is?

corrus
04-04-15, 21:57
ESTA is 2 jaar geldig TENZIJ het paspoort eerder verloopt. :cool:

Ferry77
05-04-15, 11:28
Dank voor jullie toelichting

explorer87
06-05-15, 10:33
Samen met mijn vriendin reis ik in juni af naar Amerika.
Ik wil dus voor 2 personen een esta aanvragen. Maar als ik alle gegevens heb ingevuld voor 1 persoon kom ik op het betaal scherm. Hier kan ik alleen een contactpersoon toevoegen.....:confused:
En is dat dan 'een nieuwe aanvraag toevoegen' of een 'onbetaalde aanvraag toevoegen'.
(heb hem in het nederlands gezet ;))

Edit:
Zie wel staan 'Ieder lid van uw reisgezelschap moet een afzonderlijke aanvraag invullen.'
Betekent dat dan een geheel nieuwe aanvraag, dus eerst de eerste aanvraag betalen?

Ta2 Gerrit
06-05-15, 10:49
Helemaal goed. Maar de nieuwe aanvraag kan wel op dezelfde creditcard.

Njit
06-05-15, 12:03
Informatie van de ESTA website zelf over groepsaanvragen:

Hoe dien ik een groep met aanvragen in?Voordat u voor een aanvraag betaalt, krijgt u de optie "Nieuwe aanvraag toevoegen" of "Onbetaalde aanvraag toevoegen". Bij het aanvragen van ESTA-toestemmingen voor een groep reizigers is de volgende informatie vereist van de aanvrager die in dit geval de contactpersoon voor de groep is:

Achternaam
Voornaam
Geboortedatum
E-mailadres
De naam van de organisatie die de betaling maakt kan ook ingevoerd worden, maar is niet verplicht.

Als ik de betaling voor een groep aanvragen met meerdere aanvragen instuur, ontvang ik dan de ESTA-status voor alle aanvragen tegelijkertijd?
Ja. Het betalingsbedrag zal verschijnen zodra alle aanvragen een van de volgende statussen hebben: Toestemming verleend of Reizen niet toegestaan. Indien een van de aanvragen in de groep de volgende status terugkrijgt Toestemming in behandeling, wordt het betalingsbedrag achtergehouden totdat alle aanvragen in de groep zijn goedgekeurd of afgewezen.

Kan ik met één betaling voor twee of meer aanvragen betalen?
Ja. Het systeem biedt de mogelijkheid voor één betaling voor een groep van twee of meer aanvragen die tegelijkertijd zijn ingediend. De personen in de groep zijn niet verplicht gezamenlijk te reizen.

Hoeveel aanvragen kan ik voor één betaling indienen?
U kunt maximaal 50 aanvragen voor een enkele betaling indienen. De personen in de groep zijn niet verplicht gezamenlijk te reizen.

ietie
06-05-15, 16:40
ons contact adres in Florida is gewijzigd naar dat ik mijn esta had aangevraagd moet ik dit wijzigen?

jarjarbinks
06-05-15, 17:47
Nee hoeft niet is maar optioneel dit adres. Gewoon laten staan.

MMJJOli4
17-05-15, 15:18
Goedemiddag allemaal, ik ben de esta aanvraag voor mijn schoonouders aan het doen. Ze zijn beiden met pensioen. Heeft iemand al ervaring met het invullen van "nee" bij de vraag over de werkgever? Ik vind het een beetje raar om werkgeversinformatie in te vullen van een werkgever waar mijn schoonvader al 8 jaar niet meer werkt, maar als het invullen van "nee" consequenties meebrengt ga ik het toch maar wel doen :-) Ik hoor het graag en alvast bedankt!

knaapje
17-05-15, 15:42
De v raag is of er een huidige of eerdere werkgever is, dus JA.

Verder kan je "retired" invullen.

MMJJOli4
17-05-15, 20:32
Dankjewel knaapje!

moonlight91
28-07-15, 14:34
wij zijn afgelopen februari met onze nieuwe paspoorten en nieuwe ESTA naar Florida gereisd
Nu gaan we met kerst weer die kan op , nu gaat deze keer mijn moeder (weer) mee
haar ESTA is verlopen dus ik moet voor haar een nieuwe aanvragen, ze reist echter nog wel met hetzelfde paspoort als in 2012 en 2013
begrijp ik nu goed , dat zij gewoon op Atlanta mee kan bij de `Returning ESTA` doorgang omdat ze al eerder de USA ingereisd is met dit paspoort op een ESTA formulier

Ebelix
28-07-15, 14:42
Ja, dat is correct.

moonlight91
28-07-15, 14:46
oke dank je , toch goed gelezen !

robisjo
28-07-15, 15:17
Volgens mij...... is het alleen maar mogelijk als je met je huidige ESTA aanvraag al een keer naar Amerika geweest bent .
Zodra je een nieuwe ESTA hebt moet je, je eerst weer even melden.
Ik zou dit voor de zekerheid nog even goed uitzoeken.

knaapje
28-07-15, 15:29
van de officiele site:

Who Is Eligible to Use APC?

U.S. and Canadian passport holders and international visitors from Visa Waiver Program countries (http://www.cbp.gov/travel/international-visitors/frequently-asked-questions-about-visa-waiver-program-vwp-and-electronic-system-travel)are eligible to use APC kiosks. Visa Waiver Program (http://www.cbp.gov/travel/international-visitors/visa-waiver-program)visitors must have Electronic System for Travel Authorizations (ESTA) (http://www.cbp.gov/travel/international-visitors/esta)approval prior to travel and have visited the United States on at least one occasion after 2008.

http://www.cbp.gov/travel/us-citizens/automated-passport-control-apc

Dus niets over nieuwe paspoorten e.d. alleen maar dat je na 2008 minimaal 1 keer in de USA geweest bent.

robisjo
28-07-15, 15:41
Knaapje, thkx.
Wij gaan in september ook met iemand die na 2008 is geweest, maar wij dachten dat wij achteraan moesten sluiten in de rij.
We gaan het nu proberen bij de selfcare kiosken.

Njit
28-07-15, 16:23
Ik zag die kiosken de afgelopen vakantie ook staan. Geen gebruik van gemaakt omdat we 2 USA newbies bij ons hadden. Volgend jaar maar eens proberen :)

Ta2 Gerrit
28-07-15, 17:14
Is niet altijd een succes voor snelle doorstroming. Ligt een beetje aan de stuntpiloten die voor je in de rij staan, vooral onze Oosterburen hebben er een handje van om eeuwig bezig te zijn met de kiosks. Maar als het een beetje ingeburgerd gaat raken (zoals de bijv. de gele ticketpalen op Schiphol) dan zal het vast wel beter gaan (zei hij hoopvol ;) )

Fitzroy
28-07-15, 20:06
Wij vonden het een drama. Al een rij voor de kiosken, daarna foto's die niet gepakt werden, vingerafdrukken, hup, naar een nieuwe kiosk, hulp erbij en uiteindelijk 2 dikke kruizen en alsnog in een lange rij. We hadden uiteindelijk beter meteen in de rij kunnen gaan staan, dat was sneller geweest.

koenkamphuys
01-08-15, 03:45
De website van de Amerikaanse overheid geeft aan dat het niet nodig is om de Esta-aanvraag af te drukken. Ik doe dat toch - en volgens mij heel veel mensen. Je kunt nog kiezen of je het formulier helemaal of alleen het confirmation number wilt afdrukken. Ik heb het hele formulier toen afgedrukt.

Bij mijn overstap in Madrid werd mij naar deze print gevraagd, en minutieus gecontroleerd. Er zat een fout in! Ik bij de geboortedatum per ongeluk het jaar van mijn vrouw in plaats van mijzelf ingevuld. Dat had me in Amerika zomaar een probleem kunnen opleveren.

Ik werd naar een reisbureautje verwezen waar men de esta opnieuw voor me aangevraagd hebben. Tegen een tarief van 25 euro plus de fee die de Amerikaanse overheid hiervoor vraagt; het reisbureau heeft een leuke bron van extra inkomsten gevonden. Snel verdiend; maar ja, je moet wat. Van de airportwifi van Madrid moet je het niet hebben om het zelf te proberen - die doet het gewoon niet.

jarjarbinks
01-08-15, 13:16
Iedereen raad aan om te printen. In USA heb je hem niet nodig, maar op de meeste vliegvelden wel.
Iedere maatschappij wil voorkomen dat als je zonder ETSA reist of niet toegelaten bent dan mag je niet mee.
Als je namelijk zonder in USA komt en je wordt teruggestuurd moet de maatschappij dat regelen en krijgen vaak een boete.

De afgelopen jaren is ons op het vliegveld altijd gevraagd dit te laten zien.

Mushu
01-08-15, 13:36
In Dublin bij de ticketbalie bleek het ticket voor mijn moeder niet uitgegeven te zijn. Er bleek een fout te zijn in de ESTA (0/O verkeerd). Ter plekke een nieuwe ESTA aangevraagd (via computers op het vliegveld en vliegveld WiFi) en daarna gelijk het ticket kunnen krijgen. Een print vd ESTA hoefden we niet te laten zien. Maar omdat ik ooit in iemands blog heb gelezen dat ze hun ESTA moesten laten zien (dat was ook een vlucht via Spanje) neem ik wel altijd een uitgeprinte versie mee. Echter nog nooit hoeven laten zien (altijd via Schiphol gevlogen, wel met verschillende maatschappijen).

moonlight91
01-08-15, 13:44
wij hebben ook eens een probleem gehad met de Esta van onze zoon.. die was in eerste instantie onvindbaar in het systeem (op schiphol bij inchecken uit eindelijk wel gevonden,omdat ik per toeval zijn aanvraagnummer ergens had genoteerd /gekladderd ;)) sindsdien print ik ze ook uit en heb ze bij mijn andere reispapieren

knaapje
01-08-15, 16:35
Ik heb wel het nummer in mijn paspoort zitten, maar op Schiphol nog nooit naar gevraagd.

FRNCS
02-08-15, 09:19
Jeeh wij mogen er weer in!

oma van tijn
02-08-15, 10:33
Wij hebben ons gisteren ook aangemeld en ja hoor ook weer welkom!!!

corrus
02-08-15, 10:37
Uiteraard zijn jullie welkom in de V.S.
ESTA is dan ook alleen maar een REIS toestemming om naar of via de V.S. te reizen en niet een visum. ;)

remon
07-10-15, 21:40
Heb toch nog even een vraag (geen zin 85 pagina's door te lezen en Google hielp ook al niet )

Volgend jaar gaan we weer eens richting het zonnige Florida , nu neem ik m'n vader ook maar eens een keer mee.
Nu ben ik ESTA voor hem aan het invullen , maar nu moet ik de naam van z'n ouders invullen.
Die mensen slapen al een aantal jaar buiten , dus ik vraag me af of ik dat alsnog in moet vullen of kan ik gewoon unknown of dead invullen ?

Niels82
07-10-15, 22:33
Ik zou dit soort documenten altijd naar waarheid invullen. Je wilt hier geen gedoe over krijgen lijkt me.

remon
08-10-15, 08:59
Ik kan dus invullen dat ze dood zijn ?

corrus
08-10-15, 09:27
Daar kun je dan DECEASED invullen.

remon
08-10-15, 12:40
Daar kun je dan DECEASED invullen.

Top , dank je :up:

Njit
08-10-15, 13:26
Is niet in lijn met wat er in de help-bestanden staat op de ESTA site. Je hebt altijd ouders tenzij je niet weet wie je vader of moeder is.
Zou wel makkelijk zijn. Kinderen van Obama Bin Laden zouden kunnen invullen dat hij dood is. Klopt wel maar ik denk dat ze in de US graag weten dat het je vader was.

P9ol
08-10-15, 15:29
Gewoon de namen van je ouders invullen of ze nou overleden zijn of niet.

Niels82
08-10-15, 21:48
Ik bedoelde dus ook de namen invullen gezien dat gevraagd wordt. Als er zou staan living or deceased zou ik daar idd deceased invullen ;)

corrus
09-10-15, 09:14
Uiteraard, ik had kennelijk de vraag niet goed begrepen.

remon
09-10-15, 15:04
Oh dus dan toch maar even namen van m'n opa en oma vragen , nogmaals bedankt

Njit
09-10-15, 15:35
En dan wel de namen zoals ze in het paspoort staan. Want Opa Koos en Oma Trees zullen ze vast niet kunnen vinden in de US.

remon
09-10-15, 20:11
Zou het :P
M'n vader zal het (hopelijk) wel weten

Jeny
11-11-15, 10:04
Goedemorgen,
Ik ben bezig met het invullen van onze Esta aanvraag en kom niet verder. Steeds als ik alles heb ingevuld en ik kom bij stap 5: Aanvraag Controleren, krijg ik als ik op volgende wil drukken een wit rondje met rode rand en streep, en kom hierdoor niet bij de volgende stap, het betalen. Misschien handig om te weten, ik gebruik de link uit de mail dat onze Esta is verlopen.
In het verleden heb al vaker de Esta ingevuld en nooit geen probleem gehad. Via Google kwam ik ook een andere site tegen die Esta aanvragen doet, maar die vraagt $68,- ipv $14,- dus dat voelt niet goed.
Hopelijk heeft een van jullie een oplossing voor mijn probleem.

remon
11-11-15, 11:36
Probeer de links eens van de eerste pagina

Fitzroy
11-11-15, 12:24
Zeker niet de dure site gebruiken! Daar word je mee opgelicht. Dat zijn commerciële bedrijven die het aanvragen voor je en waar je dik voor moet betalen.
Gewoom zelf regelen via de officiële US government site.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

theovg
11-11-15, 12:46
Ik denk dat het te maken heeft met de nul of O., de O komt niet voor op het paspoort .

Jeny
11-11-15, 20:37
Dankjewel allemaal, ik heb het via de originele site gedaan. En nog belangrijker ik ben achter het probleem gekomen. Doordat wij tegenwoordig alles met de tablet doen is onze pc verouderd. Nooit meer aan gedacht. Blijkt dat je pc moet kunnen coderen met 128 bit of zo iets?? Nu de aanvraag gedaan met een laptop die dit wel kan en de Esta's zijn binnen!

Njit
13-11-15, 23:52
Het gaat met name om je internet browser. Zolang die maar up-to-date is dan werkt de versleuteling ook prima. Mocht je Internet Explorer niet meer kunnen bijwerken naar een recente versie dan kun je ook kiezen voor bijvoorbeeld Chrome of Firefox.

https://www.google.nl/chrome/browser/desktop/
https://www.mozilla.org/nl/firefox/new/

Eljo
09-12-15, 06:58
http://nos.nl/artikel/2073968-vs-wil-visumvrij-reizen-aan-banden-leggen.html

regels gaan waarschijnlijk vanaf april veranderen. (Biometrisch paspoort wordt een vereisten)

Njit
09-12-15, 10:41
De meeste paspoorten in Nederland zijn al biometrisch. Ligt eraan wat voor een gegevens men wil kunnen uitlezen in de US. In een paspoort uitgegeven na 2006 staat een gelaatsscan. In een paspoort uitgegeven na 2009 staan ook vingerafdrukken. Paspoorten waren vroeger 5 jaar geldig. Dus als het goed is heeft iedereen inmiddels al een Generatie 2 biometrisch paspoort.

Van https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_biometrisch_paspoort .

Inleiding
Het Nederlands biometrisch paspoort is een paspoort (https://nl.wikipedia.org/wiki/Paspoort) met een flinterdunne RFID (https://nl.wikipedia.org/wiki/RFID)-chip, die wordt aangebracht op een van de pagina's. Deze draadloze chip (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ge%C3%AFntegreerde_schakeling) bevat onder andere alle gegevens die op de houderspagina staan weergegeven, aangevuld met extra (niet zichtbare) gegevens.

Doel van het biometrisch paspoort
De EU had al vóór de aanslagen op 11 september 2001 (https://nl.wikipedia.org/wiki/Aanslagen_op_11_september_2001) het voornemen een fraudebestendiger paspoort voor alle EU-landen voor te schrijven. Na laatstgenoemde datum is dit streven in een stroomversnelling geraakt, niet in de laatste plaats doordat de Verenigde Staten (https://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigde_Staten) dreigden Europese paspoorten zonder biometrische kenmerken uit te sluiten van het Visa Waiver Program. Het biometrisch paspoort moet erin voorzien dat zogenaamde 'look-alike fraude' wordt tegengegaan: iemand die op het paspoort reist van iemand die een beetje op hem lijkt. Mensen blijken niet bijster goed in het constateren van dat soort verschillen. Gelaatsscans en vingerafdrukken, geanalyseerd door computers, moeten erin voorzien dat zoiets niet langer mogelijk is. (Zie ook: Biometrie (https://nl.wikipedia.org/wiki/Biometrie))

Versies van het Nederlands biometrisch paspoort
Er zijn twee generaties van Nederlandse biometrische paspoorten in omloop:

Generatie 1. De eerste generatie werd op 28 augustus 2006 in Nederland geïntroduceerd. De chips in deze documenten bevatten de naam van de houder, paspoortnummer, nationaliteit, geboortedatum, geslacht, geldigheidsdatum, burgerservicenummer (het voormalig sofinummer) en een gelaatsscan. Daarnaast bevat de chip een aantal beveiligingsgerelateerde bestanden waarmee vastgesteld kan worden of het een originele chip betreft en of de data ongewijzigd zijn. Hoewel op de chip ook ruimte is gereserveerd voor adres, telefoonnummer, beroep, bewaring/hechtenis, belastingvoorwaarden en allerlei andere details, zullen deze velden, naar verluidt, leeg gelaten worden. De gelaatsscan is een als JPEG_2000 (https://nl.wikipedia.org/wiki/JPEG_2000)-bestand opgeslagen digitale foto waarbij elektronisch een aantal geometrische kenmerken (zoals de positie van de ogen, afstanden tussen de ogen, neus en mondhoeken) wordt gemeten. Tevens worden de contouren van het gelaat vastgelegd. Bij verificatie (in het geval van controle) wordt een digitale foto van de betreffende persoon gemaakt en vergeleken met de in (de chip in) het paspoort opgeslagen foto door dezelfde kenmerken te vergelijken. De Paspoortwet bevat geen artikel dat de gegevens van de contouren expliciet vermeldt. Dit is opvallend na de commotie die over biometrie in de Tweede Kamer (https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Kamer) in het voorjaar van 2006 is ontstaan. De chip is beveiligd met behulp van Basic Access Control (zie hoofdstuk Beveiliging).
Generatie 2. Na een besluit van de Europese Commissie zijn EU-leden verplicht om per 28 juni 2009 alleen biometrische paspoorten van een tweede generatie uit te geven. Deze generatie bevat naast de gegevens van generatie 1 ook een digitale representatie van twee vingerafdrukken van de houder van het document. De vingerafdrukken zijn een als WSQ (http://en.wikipedia.org/wiki/Wavelet_Scalar_Quantization)-bestand opgeslagen digitale foto. Bij verificatie (in het geval van controle) worden vingerafdrukken van de betreffende persoon gemaakt en vergeleken met de in (de chip in) het paspoort opgeslagen foto's. De vingerafdrukken zijn extra beveiligd m.b.v. Extended Access Control (zie hoofdstuk Beveiliging). Alle gegevens behalve de vingerafdrukken zijn echter ook via Basic Access Control uit te lezen. Nederland geeft sinds 28 juni 2009 diplomatieke paspoorten en dienstenpaspoorten van de tweede generatie uit. Voor burgers is uitgifte van reisdocumenten van de tweede generatie begonnen op 21 september 2009.

Barbara789
06-02-16, 13:21
Hi,

Vorig jaar heb ik een esta aanvraag gedaan. Binnenkort ga ik weer op vakantie en heb ik geprobeerd mijn bestaande aanvraag te wijzigen. De enige informatie die ik kan wijzigen is het adres van het hotel. Is dit afdoende? Ik vind het zo vreemd dat ik andere velden niet kan aanpassen. Vorig jaar heb ik 'informatie contactpersoon in de vs' in moeten vullen. Toen heb ik de contactgegevens van het hotel ingevoerd. Deze gegevens kan ik nu niet wijzigen en blijven staan. Dit klopt toch niet? Tevens ben ik een tijdje geleden verhuisd, dus mijn adres klopt ook niet meer, maar ook deze kan ik niet meer wijzigen, dat is toch vreemd?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring.

Groet,

Barbara

Niels82
06-02-16, 14:38
Ik verander nooit mijn Esta gegevens voor de duur dat die is afgegeven.....

Carthrax
22-03-16, 16:56
Even een snelle vraag voor de ESTA aanvraag. Aangezien ik 2 voornamen heb en dus ook in mijn paspoort heb staan moet ik daar beide ook invullen of is de eerste naam voldoende?
Ik wil liever geen fouten op mijn aanvraag hebben, wil toch wel heel graag op vakantie ;)

Ta2 Gerrit
22-03-16, 17:08
Alleen je eerste naam, zoals die ook in je paspoort staat. Behalve als je Jan-Willem, Peter-Jan of zoiets heet natuurlijk. Bij mij staat bijvoorbeeld Gerrit Johannes <achternaam> in mijn paspoort en ik vul alleen Gerrit in. Net als bij het vliegticket, overigens.

Carthrax
22-03-16, 17:16
Dank je! Heel toevallig staat er bij mij ook Gerrit Johannes ;)

Disneykids
03-04-16, 16:37
Hallo Allemaal,

Ik kan op de site van Iberia mijn boeking beheren. Hier is ook een invulvakje VISA. Moet ik hier het ESTA nummer invullen?
Ze vragen ook nog om een nummer van het TSA program. Zijn hier mensen die daar nog ervaring mee hebben?

grtjes.

corrus
03-04-16, 17:36
Een visum is geen ESTA
Je vliegt als Nederlander met een Visum Waver, Dus ESTA...
En ook geen TSA programma. (zoals bijv. Global Entry)

stephie
03-04-16, 19:15
Ik heb net ESTA aangevraagd. Pffff... er is wel wat veranderd zeg. Een groot verschil met twee jaar geleden. Zelfs de namen van je ouders en de naam van je werkgever moet je invullen. Ik vind het een beetje ver gaan. Maar goed, ik mag niet zeuren. Ik kies er zelf voor om weer naar Amerika te gaan. Nouja...mijn florida-verslaving zet mij hiertoe aan :p

beccie25
25-04-16, 21:24
Wat is national identification number??? sofi nummer?
ben namelijk esta aan het invullen..

Patrick
25-04-16, 22:25
Dat is je BSN

Elliekeuh
28-04-16, 19:27
zo een rompslomp de esta aanvragen ik herinner mij dat dit 2jaar geleden een stuk vlotter ging.
Kan iemand mij helpen wat ik moet invullen bij contactpersoon in de V.S want ik weet het niet hoor (tis niet alsof ik iemand ken)

theovg
29-04-16, 07:21
Ik heb hem van de week ingevuld , en bij contactpersoon heb ik iemand ingevuld die ze moeten bellen als er met ons wat gebeurd.
Bij contactpersoon en Amerika mag je het adres van de eerste overnachting neerzetten, en als je die niet weet UNKNOW.

Vanderdoorntjes
23-05-16, 20:45
Net esta ingevuld, er is wel wat veranderd ivm vorige keer zeg! Wij hebben bij contactpersoon amerika ons contactpersoon van het eerste huis ingevuld.

dejo
12-06-16, 10:59
Ik heb bij een vernieuwde ESTA aanvraag voor mijn zoon per abuis mijn werkgevers info ingevuld i.p.v student. Ik kwam er pas achter toen ik met de aanvraag van mijn dochter bezig was. Stom natuurlijk. De ESTA is reeds goed gekeurd. Wie weet of dit problemen zal geven, of toch maar gewoon een nieuwe ESTA aanvragen?
Alvast bedankt.

José
12-06-16, 15:36
Is bij ons nog nooit naar de ESTA gevraagd, laat staan gekeken. Zou me d'r niet druk om maken hoor.

toyata
09-10-16, 10:41
Ik een vraag over de esta, vorig jaar zijn wij naar Amerika geweest en toen hebben een esta aangevraagd. Over 2 weken ga ik weer naar Amerika en mijn esta is dus nog geldig.
Alleen ben ik inmiddels van werkgever gewijzigd. Moet ik nu een nieuwe esta aanvragen of gewoon laten staan.

Digitalman
09-10-16, 11:49
Nee, kun je gewoon laten staan. Alleen bij een ander paspoort moet je een nieuwe aanvragen. Als je paspoort minder dan een half jaar geldig is als je de US binnen komt, kun je niet door de automaten. Dan moet je in de rij voor een officer.

knaapje
09-10-16, 20:42
.............Als je paspoort minder dan een half jaar geldig is als je de US binnen komt, kun je niet door de automaten...............

Ik heb mijn twijfels over deze uitspraak.
Esta is een toestemming om naar de VS te reizen en heeft niets met de duur van je verblijf te maken.

Digitalman
09-10-16, 21:59
Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk opgeschreven. Je komt gewoon de US in met een paspoort dat minder dan een half jaar geldig is, alleen niet via de APC. Je krijgt dan een rood kruis op je slip en dan moet je alsnog aansluiten in de rij voor de bemande controle. Die laat je dan (als de rest goed is) gewoon binnen.

myrquin
13-11-16, 14:37
help... big issue
Wij zijn bezig met aanvragen van esta's voor 5 personen.
Mijn man heeft een 'vergunning in behandeling' binnen gekregen en die van mij is meteen goedgekeurd. Zou het kunnen komen omdat hij zelfstandige is en geen werkgegevens heeft ingevuld? Dat deze eerst bekeken wordt en later hopelijk goedgekeurd?
En nog veel belangrijkere vraag: zoon, met een autisme aanverwante stoornis hebben wij eerlijk ingevuld; psychische stoornis: JA. De esta is nu afgekeurd. Kan ik nu nog iets doen, of wordt dit de hele reis afblazen???:(
Wij zijn nu aan het opzoeken waar wij naartoe kunnen bellen voor info. Het esta gebeuren kan alleen naar Amerika gebeld worden op werkdagen, maar ik ben bang dat wij er telefonisch niet echt uitkomen. Wie herkent dit?

Anthon14
13-11-16, 15:56
Die van je man zal wel in orde komen dat gebeurt vaker dat je er even op moet wachten.

Het invullen van JA bij psychische stoornis vanwege autisme, daar durf ik geen antwoord op te geven of dat de juiste benadering is geweest, wellicht dat iemand anders hier antwoord op kan geven en anders wordt het toch even bellen of je het juist hebt ingevuld en wat nu te doen.

Succes.

Mushu
13-11-16, 16:02
Niet dat ik hier heel veel verstand van heb maar was er wel nieuwsgierig naar dus even opgezocht. Wat betreft de autisme aanverwante stoornis van jullie zoon: Ik zou een nieuwe Esta aanvragen en nee zeggen bij mental disorder. Dat is geoorloofd (en waar) zolang de psychische stoornis niet zal leiden tot gedrag waarbij jullie zoon een gevaar zal zijn voor anderen of zichzelf. Ip is een autisme aanverwante stoornis niet gevaarlijk voor het land lijkt mij (natuurlijk snap ik dat er best wat problemen en moeilijkheden aan vast zitten maar een gevaar zoals zij waarschijnlijk bedoelen lijkt mij niet). http://www.visabureau.com/america/esta-application-information.aspx Hier staat wat geschreven over mental disorders en Esta.
Wat betreft je man zou ik nog even afwachten. Ik heb het ook wel eens meegemaakt dat 1 van ons wat langer op bevestiging moest wachten (zou max 72u duren). Zelf ben ik ook zelfstandige maar dat kan je natuurlijk wel gewoon invullen bij werk. Het lijkt mij dat je man gewoon wat later de bevestiging krijgt.
Het is niet zo dat als je Esta is afgekeurd je Amerika niet in mag. Alleen mag je er niet in met een Esta en zal je dus moeten informeren welk visum je aan kan vragen. Maar dat lijkt mij absoluut niet aan de orde als de redenen van afkeuren zijn zoals je aangeeft.

myrquin
13-11-16, 16:54
Thnx. Die van mijn man is inmiddels binnen.
Een nieuwe aanvragen zonder liegen wordt lastig, want er staat een vraag bij of hij al eens is afgekeurd....

Fleurida
13-11-16, 18:53
Ik vulde hem nog een keer in, als de vraag komt of hij al eens is afgekeurd kun je misschien een toelichting geven dat je je vergist hebt. En anders moet je een visum aanvragen.

Mushu
13-11-16, 22:09
Je hoeft toch niet te liegen? Je hebt 'm eerder verkeerd ingevuld. Zo staat het ook op de site van ESTA. Als je na afwijzing weer een aanvraag doet heeft dat alleen nut als de situatie veranderd is. Is de situatie hetzelfde gebleven, vindt er natuurlijk weer een afwijzing plaats. In jouw geval is de situatie gewijzigd want je had de vorige versie fout ingevuld. En dan lieg je echt niet want volgens ESTA hoef je dus niet bij elke mental disorder ja in te vullen. Alleen als er een gevaar zou zijn etc. En dat wist je bij de eerste keer invullen niet dus had je ja ingevuld waar nee moest staan.

myrquin
14-11-16, 02:55
Na jullie bemoedigende woorden hebben wij toch geprobeerd om een nieuwe aan te vragen. Alles leek goed te gaan, maar op het eind kregen wij dikke rode letters: kan niet aangevraagd. Is eerder al afgekeurd. 😣
Wij hebben een mail adres gevonden en dit helemaal uitgelegd en nu maar duimen op een positieve reactie.
Ik heb al tig scenario's door mijn hoofd gehad. Tot thuisblijven aan toe. Dag droom met onze 3 kindjes...ik weet er is nog geen duidelijkheid en ik moet het niet zo zwart bekijken, maar vind het doodeng.😢

Anthon14
14-11-16, 07:34
Heb je ook niet de mogelijkheid tot het aanpassen van je eerste aanvraag, je kunt ESTA's nml. deels wijzigen na aanvraag?

myrquin
14-11-16, 12:40
Helaas niet bij een verkeerd ingevulde veiligheidsvraag😣
Weet iemand hoe lang de aanvraag vd visum duurt?

Mushu
14-11-16, 14:07
Ip is het een kwestie van formulieren invullen en met de juiste documenten naar de ambassade (moet tegenwoordig op afspraak geloof ik). Je zou bijna de neiging krijgen om een nieuw paspoort aan te schaffen zodat je een geheel nieuwe ESTA aanvraag kan doen. Ik hoop dat je nog contact met iemand kan krijgen en alsnog gewoon een ESTA kan aanvragen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de gewone (geld-brengende) toerist Amerika niet in kan komen. Heb je al eens gegoogled of er mensen zijn met zo'n zelfde situatie?

myrquin
14-11-16, 21:26
Vraag inderdaad gezet op een forum speciaal voor mensen met een autisme aanverwante beperking. Maar tot nu toe herkent niemand dit.
Net gebeld met esta-aanvraag. ondanks dat ik hem daar niet heb aangevraagd probeerde ze te helpen. Manlief had ergens gelezen dat het na 10-14 dagen wel weer lukt om een esta aan te vragen, maar niemand weet dit zeker. Zij gaf aan dat hij meestal een korte tijd wordt afgekapt. En die wachttijd wil ik niet gokken. Dus besloten om een visum a 160 dollar en alle perikelen er omheen aan te gaan vragen.
Helaas snappen wij beide nu weer geen snars van de veelal ingewikkelde vragen en ben ik nu weer iemand aan het proberen te vinden die verstand heeft van reis-Amerikaans. Wordt er echt doodongelukkig van, de kids hebben het inmiddels door en de spanning is om te snijden of wij Orlando nog kunnen bereiken. En dat alles door 1 rottig vinkje. grrrr

Mushu
14-11-16, 21:41
Kijk nog even hier: https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1088/kw/esta/session/L3RpbWUvMTQ3OTEyOTAwNC9zaWQvNlE4SVVEM24%3D Daar staat bij punt 3 jullie probleem. You should send us an email (see instructions below) explaining why you selected "yes" to that question, and asking for clarification on next steps. Rechts wat meer naar boven vind je de blauwe vraag button. Als je moeite hebt om in het Engels uit te leggen wat je fout hebt gedaan en waarom het no ipv yes moet zijn, wil ik je best helpen.

moonlight91
14-11-16, 22:07
Hoop echt dat jullie snel een oplossing vinden en dat de vakantie voorpret vlug weer
de boventoon voert bij jullie thuis

myrquin
15-11-16, 08:55
Dank je mushu. Kan nu op mijn werk de link niet openen, maar mijn man heeft zondag al een mail gestuurd. Aan het eind stond dat het 2-3 weken kan duren voor het beantwoord wordt. Die tijd durf ik niet te nemen. Aangezien wij over 6 weken willen gaan.
Mijn man heeft hem vannacht opnieuw aangevraagd na een tip. In de eerste instantie werd hij goedgekeurd om een half uur daarna een 'change' te krijgen naar ' reis niet toegestaan'. Wordt er treurig van. Ben nu iemand aan het regelen om het visum maar aan te gan vragen. Hopelijk gaat dat wel goed...😥

myrquin
15-11-16, 09:00
Helaas ook op de WiFi pakt hij de link niet.

Mushu
15-11-16, 09:38
Het is de site van de U.S. Customs and Border Protection. De titel van de pagina is: I made a mistake on my ESTA application. Dit is alle tekst die relevant is voor jullie:

3. You answered a question about your eligibility to travel to the U.S. under the visa waiver program incorrectly and were denied authorization as a result.
If you misunderstood the question, or thought something in your background was a reason to be denied (http://www.cbp.gov/trade/trade-community/programs-outreach/blocked-denied-debarred) and found out later that it was not, we advise you to contact us so we can review your answer. You should send us an email (see instructions below) explaining why you selected "yes" to that question, and asking for clarification on next steps.

Als je op die pagina de button E-mail us your question aan klikt, kom je op een pagina waarin je kan uitleggen wat er fout is gegaan. Er staat niet bij hoe lang het duurt voordat je een antwoord krijgt.

AlexFL
16-11-16, 03:10
Ben nu iemand aan het regelen om het visum maar aan te gan vragen. Hopelijk gaat dat wel goed...

Dit moet je zelf doen, op https://amsterdam.usconsulate.gov/mobile//non-immigrant_visas.html staan de stappen in feite precies omschreven.

myrquin
20-11-16, 20:51
Helaas na een week nog geen antwoord op de mail naar Esta.
Inmiddels het hele visum gebeuren in gang gezet.
Ik ben blij dat wij de visum centrale hebben ingeschakeld. Wat een berg papierwerk is het en wat een kosten...
Inmiddels zijn beetje alle papieren in huis en de afspraak op het consulaat is gemaakt voor over bijna 2 weken. En dan maar duimen dat ze niet nog meer nodig hebben en ons wegsturen😣
De tijd begint dan wel erg te dringen.
Tot die tijd alle voorbereidingen maar ff in de koelkast gezet. Kan het woord 'Amerika' nu ff niet horen zonder de kriebels te krijgen.
Duim maar flink voor ons dat wij over 2 weken weer heerlijk over onze vakantie kunnen gaan dromen....😊
En dat alles door 1 rottig vinkje😫

Mushu
21-11-16, 08:54
Wat een vervelende situatie. En dat voor een vakantie, zou toch leuk moeten zijn. Ik hoop dat het allemaal goed komt. Veel succes en laat je over twee weken weten hoe het afgelopen is?

myrquin
22-11-16, 08:40
Hoe bizar!
Vannacht een mail gekregen en omdat ik hem niet geheel snapte hebben wij opnieuw ingelogt. Nu stond er een ander nummer en is hij goedgekeurd!
Nu zou ik nl heel blij en opgelucht moeten zijn, het visum afblazen, maar....ik vind het doodeng....stel dat het niet juist is en wij daar straks met 3 kids staan? Of dat we de visumaanvraag door laten gaan (advies visa centrale) en ze daar om meer info vragen. Overruled dat dan niet de esta?
Kortom...ik kan nog steeds niet goed doorademen#keuzestress😉

Mushu
22-11-16, 08:57
Je hebt ingelogd op de ESTA site? En daar staat dat ie goedgekeurd is? Paspoortnummer en naam kloppen? Meer krijg je normaal ook niet dus dat prima toch! Visum niet meer nodig.

knaapje
22-11-16, 11:38
De visa centrale zal wel commercieel denken.

myrquin
22-11-16, 19:31
Je hebt ingelogd op de ESTA site? En daar staat dat ie goedgekeurd is? Paspoortnummer en naam kloppen? Meer krijg je normaal ook niet dus dat prima toch! Visum niet meer nodig.
Ben als de dood dat hij de komende dagen alsnog afgekeurd wordt...
Vorige week werd hij immers eerst goedgekeurd en een half uur later kreeg ik een 'change' en stond hij alsnog op afgekeurd. Hoe raar sta je dan te kijken als er nu weer goed gekeurd staat.... @lichtjesblijaanhetworden.😊

myrquin
22-11-16, 19:33
De visa centrale zal wel commercieel denken.
Of ik nu doorga met het visum of niet; ik ben een procedure gestart en moet ze sowieso betalen😉

Mushu
22-11-16, 20:11
Stond er nog wat in die mail? Uit je verhaal begreep ik dat je eerst een mail hebt gehad en dat toen bleek dat de ESTA goedgekeurd was. Was die mail als antwoord op de mail de je zelf hebt gestuurd met uitleg dat je een fout had gemaakt? Ik snap dat je nog niet direct vertrouwen er in hebt maar als er in die mail staat dat ze er naar gekeken hebben en de ESTA alsnog goedgekeurd hebben dan zou mij dat wel overtuigen.

myrquin
23-11-16, 13:05
Er staat alleen maar uitleg in de mail wat je moet doen nadat hij foutief is ingevuld.
Hetzelfde als wat jullie hier mij al hadden verteld; na 24 uur opnieuw invullen.
Dat hebben wij vorige week gedaan en een half uur na de goedkeuring is hij toen afgekeurd en hebben wij een mail ontvangen dat de status gewijzigd is.
Vervolgens visum circus in gang gezet en nu dit antwoord.
Nooit een nieuwe mail ontvangen, maar als je nu opnieuw inlogt staat hij dus toch weer op goedgekeurd. Zowel met code, als wanneer ik alleen op zijn paspoort nr en gegevens zoek.
Ik zou heel blij moeten zijn, maar vind het ook doodeng. Stel dat straks op schiphol of Londen alsnog iets niets goed blijkt te zijn. In dat geval zegt mijn gevoel; ga door met het visum. Het is toch al betaald.
Maar....stel dat ze straks op 1 dec meer info willen. Overruled dat dan niet de esta?

Mushu
23-11-16, 17:01
pff moeilijk. Wist aanvankelijk niet dat een goedkeuring alsnog ingetrokken kon worden maar op internet lees je er meer over (gelukkig niet al te vaak) en lijkt het zelfs te kunnen tot net voor inchecken (heel uitzonderlijk). Het lijkt mij dat een visa verkrijgen geen probleem moet zijn. Als je al betaald hebt, zou je de procedure door kunnen zetten. Ik weet echt niet wat wijsheid is.
Wij hebben een keer in Dublin gehad dat een van onze ESTA's niet klopte (paspoortnummer verkeerd O ipv 0 ingevuld (verschil is heel slecht te zien maar de letter O blijkt in paspoortnummers niet voor te komen)). Ter plekke een nieuwe ingevuld en die werd gelukkig direct goedgekeurd. Dat gaf natuurlijk wel wat stress maar dat was van korte duur. Jullie situatie is natuurlijk heel anders. Succes er mee en als jullie straks met z'n allen op Amerikaanse bodem staan (want dat moet toch goed komen!), zou ik een klein vreugde dansje doen :D en lekker gaan genieten van de vakantie.

corrus
24-11-16, 14:00
Visum heeft niets met ESTA te maken, die is juist gemaakt voor reizigers die zonder visum reizen.
Als je een visum hebt is ESTA niet nodig.
Sterker nog..... ESTA invullen is dan zonde van de tijd en in ieder geval zonde van de US$ 14,-

Mushu
24-11-16, 15:37
ESTA was afgekeurd en nu toch weer goedgekeurd en dus ook al betaald. Bij afkeuring ESTA zijn ze gestart met een visum aanvraag en die is ook al betaald. De vraag is nu dus of ze de visum aanvraag door moeten zetten (met een kans dat deze afgekeurd wordt en deze de ESTA dus overruled?) of gewoon stoppen met de verdere aanvraag en er op vertrouwen dat de ESTA niet nog een keer ingetrokken wordt. Tijd en geld zit dus al in beide (zowel visum als ESTA). Zo heb ik het in ieder geval begrepen uit de vorige berichtjes.

corrus
24-11-16, 18:16
Er wordt helemaal niets overruled... ;):D:eek:
Met een visum wordt er niet eens gekeken of je een ESTA hebt.. :cool:

Mushu
25-11-16, 08:47
Dus wat als het visum afgewezen wordt..... Met overruled bedoel ik dat het visum boven de ESTA staat (precies wat jij schrijft) en bij een afkeuring van het visum, kan je waarschijnlijk niet met je ESTA reizen (daar staat een vraag in of je ooit toegang geweigerd is). De vraag blijft dus nog steeds wat is het beste om te doen: Doorgaan voor een visum of die procedure stoppen en de goedgekeurde ESTA gebruiken met de kans dat die alsnog ingetrokken wordt? Heb je al een keuze gemaakt Myrquin?

corrus
25-11-16, 09:36
Gewoon doorgaan met de visumaanvraag.
Ik neem aan dat deze slechts voor 1 persoon is.
Dan vat het nog mee...

myrquin
25-11-16, 20:41
Wij hebben besloten het visum af te zeggen. Voor alle 5 een esta.
Manlief heeft vd week eindelijk een medewerker gesproken van esta en die ziet niets anders dan een goedkeuring.
Nu duimen dat hij gewoon goedgekeurd blijft. De komende tijd af en toe kijken en zonodig alsnog de visum aanvragen.
Advies van de visum centrale is wel om de afmelding nog wel even per mail uit te leggen aan het consulaat.
Ben er nog steeds niet geheel gerust op, heb er lang niet zoveel zin meer in, maar dat zal zeker terugkomen als wij door alle controles zijn.
Tjonge jonge...en dat voor 2 weekjes. 🤔

Mushu
25-11-16, 20:57
Komt vast helemaal goed en wordt een super vakantie! Kan me voorstellen dat alles nog even moet zakken en inderdaad wordt het pas echt leuk (en opgelucht ademhalen) als jullie op plaats van bestemming zijn. Ze mogen jullie wel extra warm welkom heten nu jullie zoveel moeite hebben moeten doen om in hun land vakantie te komen vieren :)

myrquin
03-12-16, 07:16
Bedankt Mushu voor de bemoedigende woorden.
Zo langzamerhand heb ik de voorbereidingen weer opgepakt.
Voor nu ontzettend spannend om 3 kids, waarvan 2 pubers en daarvan weer 1 auti kerel te gaan reizen met overstap en alle spanning er omheen, maar waarschijnlijk lach ik er straks om als wij relaxt worden door de klanken van Disney of dolfijnengeluid.

myrquin
20-01-17, 12:39
Hier nog even een berichtje van een gebruinde myrquin.😀
Bij de security in Amerika zagen ze uiteraard toch dat hij eerder afgekeurd was. De vraag was dus ook waarom een na uitleg snapte ze het wel(had zelf een dochter met een ASS), naar ze moest toch bellen....😣 gelukkig werd er binnen de kortste keer gezegd dat het prima was en mochten wij door. Pfffft.

Helaas is de hele reis niet echt soepel verlopen, maar de parken en de dolfijnen maakten alles goed! Wat een top tijd hebben wij weer beleefd in Orlando.

Ik zal even kijken hoe ik mijn blog kan plaatsen.

Mushu
20-01-17, 17:49
Wat fijn te horen dat het goed is gegaan met de ESTA. Nog even een spannend momentje maar natuurlijk toch toegelaten! Ben benieuwd naar het blog.

Frans1949
01-02-17, 23:17
Misschien niet precies het goede draadje maar ik heb een vraag die misschien wel iemand weet.
Ik heb het zelf absoluut niet nodig want ik ben in het bezit van een USA visa.

Maar mijn vraag is het volgende.
Stel, je bent een Nederlander die nog in het bezit is van een geldige Esta.
En je bent op vakantie in Canada.
Kan je dan gewoon de grens met de USA passeren?
En worden er speciale eisen van je verlangt.

Gewoon een vraag omdat letterlijk een kennis van een kenis hier mee op de proppen kwam.

Anthon14
02-02-17, 00:06
Wij zijn zelf een paar jaar geleden vanuit Amerika naar Canada gereisd en vice versa en konden gewoon Amerika weer inkomen met de ESTA. Hou er echter wel rekening mee dat er wel eens lange rijen kunnen staan bij de grensovergang en dat het interview daar iets pittiger kan zijn dan op de luchthaven. En als je pech hebt wordt er opeens een auto uit de rij gehaald en de inzittende gearresteerd en sta je nog langer te wachten want dan zijn opeens alle beambte weg om te assisteren.

Frans1949
02-02-17, 00:28
Wij zijn zelf een paar jaar geleden vanuit Amerika naar Canada gereisd en vice versa en konden gewoon Amerika weer inkomen met de ESTA. .

Ja Anthon, dat heb ik ook een paar keer gedaan.
Nooit problemen gehad.
Maar mijn vraag is meer specifiek andersom.
Die kennis is dit jaar in de USA geweest en heeft een Esta die twee jaar geldig is.
Volgend jaar gaar hij op vakantie naar Canada en wil dan over land de USA in.
En of dat mogelijk is wil ik graag weten.

Als je eerst in de USA bent geweest kunnen ze dat zien aan de stempel in je paspoort en kan je gewoon zonder weer een stempel te krijgen terug de USA in.
Je hebt dan al toestemming gekregen om tot een bepaalde datum te blijven en dat blijft gewoon staan.

A.Hofman
02-02-17, 08:40
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e2s1

Ik een staatsburger ben van een VWP-land en de V.S. bezoek vanuit Canada of Mexico?
Indien u een staatsburger bent van een land dat deelneemt aan het Visa Waiver Program (VWP) en u de V.S. over land binnenkomt vanuit Mexico of Canada, is ESTA niet vereist. Indien u geen ESTA heeft, dient u het papieren I-94W formulier in te vullen en een handmatige toelatingsprocedure te doorgaan bij de landgrenspost. Indien u beschikt over een goedgekeurde ESTA wanneer u de V.S. binnenkomt bij een landsgrensport, hoeft u het papieren I-94W formulier niet in te vullen en wordt uw toelatingsprocedure versneld. U dient evenwel uw groene I-94W kaart, indien verstrekt, af te geven bij vertrek uit de Verenigde Staten. Indien u arriveert per vliegtuig of schip, hoeft u geen ESTA aan te vragen.

moniquekruiningen
02-02-17, 19:04
Wij zijn vorig jaar via Canada naar USA gevlogen, hadden kn Canada al Homeland security.. dus volgens mij geen enkel probleem.

knaapje
03-02-17, 13:11
Maar dat is wat anders dan de vraag.
Met een overstap ga je door CBP, net als trouwens in bijv, Ierland en had hier op Schiphol misschien binnenkort ook gekund, maar is deze week opgeschort.
Over weg is wat anders, daar geldt de gegeven quote.

corrus
03-02-17, 13:36
Echter indien Canada je eindbestemming is of via Canada vliegt heb je tegenwoordig óók een soort ESTA nodig
Canada heeft "eTA" en kost $ 7,- p.p. Lijkt op ESTA en werkt eigenlijk soortgelijk.

Mushu
03-02-17, 17:32
Vorig jaar een eTA aangevraagd voor Canada die toen nog net niet verplicht was. Eerst via de lucht Canada ingekomen, daarna via water van Canada naar Amerika en weer terug via water van Amerika naar Canada en als laatste via de lucht van Canada naar Amerika. Alles met een geldige eTA en ESTA en geen problemen of andere controles dan anders gehad. In 1998 wel eens via land van Amerika naar Canada en terug gereisd maar dat was op een visum. Ik weet dat ze toen niet heel makkelijk deden. We moesten uit de auto en ons melden bij iemand die alles ging checken (ik had nog een formulier mee waaruit bleek dat ik stage liep en ook weer terugverwacht werd in Amerika). Mijn ouders zonder visum waren niet interessant kan ik me herinneren, het ging echt om mijn visum toen. Maar ja dat was voor de ESTA en eTA tijd.

Frans1949
04-02-17, 15:52
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e2s1

Ik een staatsburger ben van een VWP-land en de V.S. bezoek vanuit Canada of Mexico?
Indien u een staatsburger bent van een land dat deelneemt aan het Visa Waiver Program (VWP) en u de V.S. over land binnenkomt vanuit Mexico of Canada, is ESTA niet vereist. Indien u geen ESTA heeft, dient u het papieren I-94W formulier in te vullen en een handmatige toelatingsprocedure te doorgaan bij de landgrenspost. Indien u beschikt over een goedgekeurde ESTA wanneer u de V.S. binnenkomt bij een landsgrensport, hoeft u het papieren I-94W formulier niet in te vullen en wordt uw toelatingsprocedure versneld. U dient evenwel uw groene I-94W kaart, indien verstrekt, af te geven bij vertrek uit de Verenigde Staten. Indien u arriveert per vliegtuig of schip, hoeft u geen ESTA aan te vragen.

Heel duidelijk antwoord.
Beantwoord precies mijn vraag.
Dank :up:

bejavenlo
16-02-17, 12:18
goedemorgen ik weet niet of ik deze vraag hier kan stellen?, zie net pas dat mijn paspoort maar tot 18 juni 2017 geldig is en lees net dat hij minimaal 6 maanden geldig moet zijn bij vertrek en ik vertrek op 9 maart (bij het invullen van de esta heb ik daar overheen gelezen denk ik is dit een probleem ?

robisjo
16-02-17, 12:49
Wij zijn in november gegaan met een paspoort wat ook niet meer een half jaar geldig was, en zijn gewoon binnen gekomen. Omdat dit niet onze eerste keer was gingen wij naar de kiosk en daar kregen wij een mooi kruis door ons papiertje en toen kwamen wij er pas achter dat ons paspoort minder dan een half jaar geldig was. wij moesten toen naar een immigrations officer welke er totaal geen notie aan nam dat ons paspoort minder jan een half jaar geldig was.(bij ons was het 5 maanden). Maar toch je bent afhankelijk van de immigrations office, hij bepaalt of je wel of niet naar binnen mag.

corrus
16-02-17, 12:52
Voor de VS dient het paspoort uiterlijk geldig zijn t/m 1 dag NÁ aankomst in het land van herkomst.
(Veel voorkomende fabel van sommige reisorganisatie en de ANWB)
Wel in de gaten houden dat je ESTA nog geldig is.
En zodra je een nieuw paspoort wél een nieuwe ESTA invullen.

Njit
16-02-17, 13:46
Dit is wel een speciale afspraak die de US met Nederland (en andere landen) heeft: https://fam.state.gov/fam/09FAM/09FAM040309.html#M403_9_3_B_2

knaapje
16-02-17, 15:17
Dat gaat toch alleen over visa en niet over Esta?

Njit
16-02-17, 15:52
Pak je deze link: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e2s1 . Geldig paspoort van 1 van de genoemde landen. Verder niks over 6 maanden.

Frans1949
16-02-17, 16:39
Zonder nou als expert te willen optreden zou ik het volgende onderzoeken.

Je kan, volgens mij, gewoon naar de USA komen met een geldig paspoort.
Je krijgt dan onder het "Visa Waiver" programma toegang tot max 3 maanden.
Maar als je paspoort korter geldig is dan drie maanden dan krijg je ook alleen toegang tot de USA voor de tijd dat je paspoort geldig is.

Frans1949
16-02-17, 17:23
Voor de VS dient het paspoort uiterlijk geldig zijn t/m 1 dag NÁ aankomst in het land van herkomst.
(Veel voorkomende fabel van sommige reisorganisatie en de ANWB)
Wel in de gaten houden dat je ESTA nog geldig is.

Corrus, je hebt m.i. volkomen gelijk.
We zijn er m.n. in Z.O/. Azië veel landen waar die regel wel geld.

mickmak
02-04-17, 13:43
Wij vertrekken binnenkort weer naar the UA en onze ESTA is nog geldig. Maar er gaat een vriend met zijn zoontje met ons mee en die is begonnen met zijn aanvraag.
Inmiddels moet je blijkbaar meer vragen beantwoorden (verplicht) o.a. je contactpersoon in the USA.
Wat vullen jullie daar in?
Ik dacht aan de huiseigenaar en het adres van de villa?

Jackie

Mushu
02-04-17, 18:11
Dat is inderdaad wat er aangeraden wordt op internet:
Moving onto the “Travel Information” section, you are asked to specify whether your trip to the USA is in transit to another country. It’s important to note that, even if your visit to the USA is purely a flight stopover, you will still need to have ESTA authorization. If, as in most cases, the USA is your end destination in your journey, you are invited to include the name and contact details of a contact in the USA; if you do not have one (as is often the case), simply write the name and contact details of the place where you will be staying (hotel name and phone number, for example). You will need to include the city, state and a contact number. It is also possible to apply for ESTA without having arranged your travel details yet.In this case, you can simply write “UNKNOWN” in these fields.

mickmak
03-04-17, 05:14
Dat is inderdaad wat er aangeraden wordt op internet:
Moving onto the “Travel Information” section, you are asked to specify whether your trip to the USA is in transit to another country. It’s important to note that, even if your visit to the USA is purely a flight stopover, you will still need to have ESTA authorization. If, as in most cases, the USA is your end destination in your journey, you are invited to include the name and contact details of a contact in the USA; if you do not have one (as is often the case), simply write the name and contact details of the place where you will be staying (hotel name and phone number, for example). You will need to include the city, state and a contact number. It is also possible to apply for ESTA without having arranged your travel details yet.In this case, you can simply write “UNKNOWN” in these fields.

Dank je, dan geef ik dat door.

Jackie

Brandsmaatje2
26-04-17, 22:57
Ik kreeg gisteren onderstaande mail. Betekent dit nu dat Esta maar 1 jaar geldig is?

ATTENTION! The travel authorization submitted on June 4, 2016 via ESTA will expire within the next 30 days. It is not possible to extend or renew a current ESTA travel authorization. You will need to apply for a new ESTA travel authorization. Please reapply at https://esta.cbp.dhs.gov (https://esta.cbp.dhs.gov/) if travel to the United States is intended in the near future. If there are 30 or more days left on the old authorization you will receive a warning message during the application and be asked if you wish to proceed.

E-mail Security: If you are concerned about clicking the above link, ESTA can be accessed by typing https://esta.cbp.dhs.gov (https://esta.cbp.dhs.gov/) in the address bar of your browser.

Fitzroy
26-04-17, 23:02
Verloopt je paspoort niet de komende maand? Dan krijg je ook deze mail.

Brandsmaatje2
27-04-17, 05:12
Mijn paspoort is vorig jaar al vervangen, maar die van mijn zoon is inderdaad verlopen en daar zal deze mail dan wel op van toepassing zijn. Bedankt voor je snelle antwoord.

Mushu
27-04-17, 20:44
Of je ooit een paspoort of identiteitskaart gehad hebt van een ander land (dan van het land (paspoort) dat je nu hebt opgegeven).

kimm82
07-05-17, 16:51
Even een vraagje. Heb net esta aangevraagd voor mezelf en mijn broertje. Die van mijn man en zoontje zijn nog geldig tot mei 2018. Maar nu vraag ik me af of ik die van hun moet aanpassen ivm 2 nieuwe vragen die er nu zijn bijgekomen (of je ooit in Syrië etc. bent geweest en de vraag over social media). Ook het adres in VS klopt niet meer maar dat maakt geloof ik niet zo veel uit had ik hier al gelezen.

Anthon14
07-05-17, 17:15
Nee gewoon laten zoals ze nu staan, wij veranderen het adres nooit in onze ESTA en laten hem gewoon staan zoals hij er bij aanvraag ingezet is. En de óude' ESTA is nog gewoon geldig ondanks dat je nu veel meer moet invullen.

stephie
07-05-17, 20:53
Onze esta is ook tot 2018 geldig. Welke vraag wordt er nu gesteld over Social media? Ben ik benieuwd naar.

kimm82
08-05-17, 00:07
Er wordt gevraagd of je actief bent op sociale media.
Zo ja, op welke. Ze willen dan o.a. je account op Facebook, Instagram of YouTube weten. De vraag is overigens nu nog optioneel, dus niet verplicht om antwoord op te geven. Heb ik dus ook niet gedaan (zelf maak ik hier ook geen gebruik van, maar mijn broertje en mijn man wel).

Njit
08-05-17, 07:41
Schermafbeelding van de vragenlijst

https://s7.postimg.org/c7jegodhn/2017-05-08_7-39-18.png

Mar2809
27-06-17, 21:52
Ik heb even een vraag. Ik wil net de ESTA verklaring invullen maar weet even niet of ik bij alias wat in moet vullen. Ik ben getrouwd en op mijn werk gebruik ik mijn getrouwde naam. Moet ik die dan invullen als alias?? En bij voornaam vul ik daar ook mijn doopnamen in? Deze vraag is vast al eens gesteld maar ik kan hem zo gauw in dit forum niet vinden.

corrus
27-06-17, 22:39
Je EIGEN naam (meisjesnaam)
Meestal is dit ook de naam die op de vliegticket straat. :D

Mar2809
27-06-17, 22:41
Wat is dan alias, want als ze gaan checken of ik inderdaad werk waar ik zeg dat ik werk, vinden ze mij niet onder mijn meisjesnaam....daar gebruik is dus een andere naam. Wat zou anders alias kunnen zijn?

corrus
27-06-17, 22:44
Waar je werkt wordt niet gecontroleerd hoor. :D
Met welke achternaam ben je geboren?
DIE naam gewoon gebruiken voor ESTA

corrus
27-06-17, 22:46
Eerst voornaam gebruiken (zoals deze vermeld staat in het paspoort)

Mar2809
28-06-17, 21:55
Kom ik weer aan: nu krijg ik de vraag of ik op doorreis reis naar een ander land. We gaan een week op een cruise naar Jamaica Mexico en Haiti...vul ik hier dan JA in??? We komen wel weer terug in Amerika....dus technisch gezien is het geen doorreis

AlexFL
29-06-17, 03:32
Antwoord is dus NEE

Mar2809
29-06-17, 09:57
Okeee dank u! De ESTA verklaringen zijn verzonden nu maar wachten op de uitkomst. Vind het nog spannend ook hahaha.

rinus
27-11-17, 13:44
Hallo!

In maart 2018 ga ik mijn vriendin opzoeken in Canada (Ik weet dat dit een florida forum is maar de wetgeving en ESTA/ETA zijn redelijk gelijk denk ik). Ik heb mijn ETA aangevraagd en deze is goedgekeurd.

Toen ik het er gisteren met een vriend over had zei hij "Heb je dan geen problemen gehad met dat nachtje cel vorig jaar"? Vorig jaar december heb ik in een dronken bui tegen een fiets aangeschopt, iets doms wat ik normaal nooit doe. Deze nacht ben ik meegenomen naar het bureau en heb een boete voor straatschenderij/baldadigheid en openbaar dronkenschap gehad. Op de boete die ik thuisgestuurd kreeg stond ook "strafbeschikking" al had ik toen zelf nog geen idee wat het betekende.

Op mijn ETA heb ik dus ingevuld dat ik nooit gearresteerd ben maar als ik er nu over nadenk ben ik eigenlijk aan het liegen omdat het feitelijk wel zo is natuurlijk. Ik kan me niet voorstellen dat ik Canada niet in zou mogen omdat ik een jaar geleden tegen een fiets heb geschopt maar zit nu een beetje in een dilemma. Moet ik een nieuwe ETA aanvragen met als antwoord YES op de vraag of ik ooit gearresteerd ben, moet ik de ambassade bellen en kijken wat die zeggen, of gewoon gaan met mijn huidige ETA en hopen dat ze het niet doorhebben en glashard liegen.

Zelf ga ik in februari in Spanje studeren dus ik zou vanaf Malaga vliegen. Ik heb dus nog twee maanden om dit te fixen waardoor ik zelf denk dat ik het beste eerlijk kan zijn. Graag zou ik jullie mening hierover horen,

Mvg, Rinus.

PENPE
27-11-17, 17:05
... moet ik de ambassade bellen en kijken wat die zeggen, of gewoon gaan met mijn huidige ETA en hopen dat ze het niet doorhebben en glashard liegen.... Ik zou voor de zekerheid maar contact opnemen met de ambassade, want de gok nemen met/en liegen zou ik in dit geval zeker niet doen !

Mattie
29-11-17, 10:08
Allicht heb je hier wat aan:

https://www.avvo.com/legal-answers/esta-form-after-alcohol-public-intoxication-in-tx-1872658.html

edit:

Allicht helpt dit ook:
https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/736/~/admission-to-the-u.s.-with-either-a-misdemeanor-or-criminal-record

https://en.wikipedia.org/wiki/Moral_turpitude#U.S._government_guidance_on_determ ining_moral_turpitude

Karel
12-01-18, 15:07
Ik kom niet verder dan 5:CONTROLEER UW AANVRAAG
Ga a.u.b. na of alle informatie correct is, voor u uw aanvraag indient. Als informatie niet correct is, selecteer dan de “Bewerk” optie in de rechterbovenhoek van de controlepagina van de aanvraag. Selecteer “CONFIRMEER EN GA DOOR” als/wanneer alle informatie correct is.

Doorklikken en wachten en wachten en er gebeurt niets meer.....(weten jullie een oplossing???)

knaapje
12-01-18, 19:28
Heb je wel alles ingevuld? Staat er niet ergens nog een (rood) kruisje of zo?

Karel
15-01-18, 13:25
Nee, alles was ok.

Heb met het reisbureau gebeld (EXIT) en deze zeiden dat het waarschijnlijk de drukte was (op de site), dus de volgende dag weer geprobeerd, weer niet gelukt exact hetzelfde probleem.

Heeft iemand nog een tip?? Ga het morgen maar weer eens proberen.....

knaapje
15-01-18, 13:41
Misschien iets met de beveiliging van je computer?
Eens via een andere computer proberen?

Mattie
15-01-18, 14:40
Ja of een andere browser (Internet Explorer, Firefox, Chrome)

Karel
16-01-18, 16:08
Is gelukt, wat een gedoe, er diende nog een keer geconfirmeerd te worden door voor een tweede keer de paspoortgegevens in te vullen. Dit stond niet "in het rood" aangegeven, lekker onduidelijk.

We zijn geaccepteerd! :cool:

Ta2 Gerrit
18-01-18, 10:51
Ik vind de onduidelijkheid wel meevallen. Het enige wat verwarring kan scheppen is de vele bevestigingsknoppen op een van de laatste pagina's. Daar zou je kunnen denken dat je al klaar bent, maar je moet echt door naar onderen. En daar staat inderdaad pas de definitieve bevestiging, waar je ook weer je paspoortnummer e.d. moet invullen. Dat kan beter, zou je zeggen. Maar behoudens de extra vragen t.o.v. 2 jaar geleden is er weinig veranderd. Goed lezen en vooral scrollen :rolleyes:, en dan komt het (zij het bij ons een dagje later, zal wel druk zijn) helemaal goed. We mogen weer 2 jaar reizen ;)

koenkamphuys
19-01-18, 19:01
Het formulier is in elk geval heel wat duidelijker dan papieren Amerikaanse overheidsformulieren.

Ilse_
19-03-18, 08:11
Vraagje: Onze Esta's zijn nog geldig tot april 2019 ( voor vorige zomer vakantie aangevraagd ) Nu wilde ik gisteren ons eerste verblijfsadres wijzigen omdat we nu eerst naar New York gaan en niet naar Davenport. Dit lukte..... Toen we ze opnieuw uit wilde printen zagen we dat de contact gegevens er ook op staan en dat je deze niet kunt wijzigen. Ze kloppen natuurlijk niet meer nu. Hoe hiermee om te gaan?

moonlight91
19-03-18, 11:05
Ik wijzig mijn esta nooit.
zoals hij bij aanvraag is ingevuld zo reizen
we er meerdere maken op
Dus ik denk dat je je daar niet druk om hoef te maken
misschien dat andere forumleden andere ervaringen hebben

stephie
19-03-18, 11:49
Ik heb mijn Esta ook nooit aangepast, in 2016 en 2017 niet op hetzelfde adres geweest. Dit jaar waren we weer aan de beurt voor een nieuwe Esta. Afgelopen zaterdag aangevraagd en we zijn weer goedgekeurd.:D

Ilse_
19-03-18, 17:21
Als we nu weer in Orlando zouden landen vond ik het niet erg maar nu zitten we de eerste dagen in New York dus dat is toch echt wel even anders. Ik hoop dat er nog wat tips zijn.

stephie
19-03-18, 18:41
Wij zijn in 2016 op Tampa geland (vanaf Frankfurt) en vorig jaar in Detroit aangekomen. Dus twee verschillende vliegvelden. Je hoeft ook geen vluchtgegevens op te geven bij de aanvraag van Esta.
Mocht je toch twijfelen, kijk dan eens of je op de officiële website van Esta een FAQ ziet staan.

stephie
19-03-18, 18:50
Dit heb ik gevonden bij FAQ (op de officiële site van Esta)

Tenzij hij wordt ingetrokken, is een reisvergunning geldig gedurende twee jaar vanaf de datum van afgifte, of tot uw paspoort verloopt, wat zich het eerst voordoet. Het ‘Vergunning goedgekeurd’ scherm geeft de verloopdatum van uw reisvergunning aan.
Uw ESTA-vergunning is over het algemeen geldig voor meerdere reizen over een periode van twee jaar (te beginnen met de datum van afgifte, of tot uw paspoort verloopt, wat zich het eerst voordoet*. Dit betekent dat, zolang u maar een ESTA-vergunning heeft ontvangen, u niet opnieuwe een aanvraag hoeft in te dienen gedurende de geldigheidsperiode.
Als uw ESTA verloopt, terwijl u in de V.S. bent, heeft dat geen invloed op uw vertrek.
Let op: Het is belangrijk dat u een AFDRUK van het document maakt voor uw administratie. U hoeft de afdruk niet te tonen bij aankomst in de Verenigde Staten, daar de beambten elektronisch over de informatie beschikken.
Ontvangst van een ESTA betekent niet, dat u twee jaar in de V.S. kunt verblijven. Het laat u alleen toe om naar de V.S. te reizen onder de voorwaarden van het Visa Waiver Program, die uw verblijf in de V.S. beperken tot niet meer dan 90 dagen. Als u van plan bent om langer dan 90 dagen te blijven, dient u een visum te halen bij de dichtstbijzijnde Amerikaanse ambassade of consulaat.
*Als u een nieuw paspoort verkrijgt of uw naam, geslacht of staatsburgerschap verandert, is het vereist dat u een nieuwe reisvergunning aanvraagt. Dit is tevens vereist als uw antwoord op een van de VWP vragen verandert. De betrokken kosten van US$14 worden in rekening gebracht voor elke nieuwe aanvraag.
Let op: hoewel CPB adviseert om uw ESTA aanvraag tenminste 72 uur voor vertrek in te dienen, kunt u dit tot het moment van de instap doen. In de meeste gevallen volgt de respons binnen enige seconden na de indiening van de aanvraag.

elstars
19-03-18, 18:57
Als we nu weer in Orlando zouden landen vond ik het niet erg maar nu zitten we de eerste dagen in New York dus dat is toch echt wel even anders. Ik hoop dat er nog wat tips zijn.

Het maakt echt niet uit. Deze situatie hebben wij ook wel eens gehad, geen enkel probleem.

moonlight91
19-03-18, 19:50
Wij hebben in het verleden een reis door tennessee/georgia gemaakt
op een esta die eerder was aangevraagd en dus op een orlando adres stond
uiteindelijk moet je bij het inchecken voor de vlucht toch je verblijfadres invullen

Ilse_
20-03-18, 07:19
Oke thnx allemaal. Dan zet ik de gegevens terug en dan hoeven we ook geen nieuwe uit te printen.

ietie
21-03-18, 13:52
Vorige week 4 esta formulieren ingevuld op 4 verschillende email adressen. Na een week wachten toch maar eens ingelogd , blijken de esta s gewoon goed gekeurd te zijn maar geen van allen heeft een email ontvangen daar over . Alle mappen in de email nagekeken ( ongewenst,spam ) maar nergens een bevestiging te vinden .
Iemand hier de laatste tijd ook last van gehad ?

Terpies
21-03-18, 13:58
Na een week wachten toch maar eens ingelogd , blijken de esta s gewoon goed gekeurd te zijn maar geen van allen heeft een email ontvangen daar over .

Ik heb nog nooit gezien dat je een email bevestiging krijgt. Je krijgt na het invoeren van je gegevens toch gelijk een link om je esta te downloaden?

Bbusa
21-03-18, 14:05
Volgens mij krijg je na je aanvraag alleen een mailtje met je aanvraagnummer en een link naar waar je je status kan controleren. Ik heb net mn esta vernieuwd, en dat was het enige mailtje dat ik ontvangen heb. 2 jaar terug ging het net zo. Volgens mij versturen ze dus geen mail als je esta goedgekeurd is.

ietie
21-03-18, 15:15
Ik zelf heb mijn eigen esta ingevuld ( als groep ) begin dit jaar en kreeg netjes een mailtje met de tekst you are approved . Misschien omdat ik groepsaanvraag heb gedaan .

Ebelix
21-03-18, 15:43
Ik heb gisteren een groepsaanvraag gedaan en ik heb geen mail gekregen dat we zijn goedgekeurd. 5 minuten na de betaling heb ik de gropesaanvraag gecontroleerd en was de ESTA aan iedereen verleend. Ik kan me herrineren dat dit in het verleden ook zo was.

ietie
21-03-18, 18:56
Wat raar ,nou ja we hebben toestemming en daar gaat het om !

marjolijne
21-03-18, 20:19
Ik had precies het zelfde, ik dacht dat er ergens stond dat je email zou krijgen bij goedkeuring.
Na drie dagen geen mail begon ik hem wel wat te knijpen. Dus ingelogd gewoon goedgekeurd.
En geen mail ontvangen. Bij 2 aanvragen.

stephie
21-03-18, 20:22
Ik heb ook geen aparte mail gekregen dat onze aanvraag is goedgekeurd. Ik heb ook maar 1 mail gekregen aan het begin.
Ik kan me niet meer herinneren hoe het andere keren is gegaan.

Fitzroy
21-03-18, 20:41
Ik krijg alleen mails als je paspoort verloopt (en daarmee dus je ESTA) , verder heb ik nog nooit een mail ontvangen.

ietie
22-03-18, 11:17
Sorry jullie hebben helemaal gelijk begon aan mij zelf te twijfelen en ben nog eens in mijn mail box gedoken , en inderdaad alleen een email met een linkje , wij hebben ook een ETA aangevraagd en daar krijg je wel een mailtje met goedkeuring .....:o

José
22-03-18, 12:26
Vorige week een mail van Esta gekregen dat beide goedkeuringen afliepen en dus nieuwe aan moet vragen. Heb nooit een mail na de goedkeuring gehad.

Ta2 Gerrit
22-03-18, 20:52
Ik krijg alleen mails als je paspoort verloopt (en daarmee dus je ESTA) , verder heb ik nog nooit een mail ontvangen.

En ook, zoals José al zei, als je ESTA zelf verloopt, ook als je paspoort nog gewoon geldig is. Dan kun je trouwens ook weer via de "Returning ESTA holders" bij Immigration, zolang er maar hetzelfde paspoortnummer in de aanvraag staat.

kimm82
10-04-18, 09:51
Wij gaan van 5 mei t/m 21 mei naar Florida en de esta's van mijn man en zoontje zijn tot 11 mei van dit jaar geldig. Dat is geen probleem toch?

Don Tuse
10-04-18, 11:48
Wij gaan van 5 mei t/m 21 mei naar Florida en de esta's van mijn man en zoontje zijn tot 11 mei van dit jaar geldig. Dat is geen probleem toch?

If your ESTA expires while in the U.S. it will not affect your departure.

Bron (https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1#).

Fitzroy
10-04-18, 17:51
Alleen kun je dan wel op een dik kruis rekenen bij de APC.

elstars
10-04-18, 19:24

ik zou geen enkel gedoe willen en zou ervoor kiezen de Esta’s te vernieuwen. Waarom zou je zo krap willen zitten en over de datum heengaan met je verblijf? Stel je voor dat je op de een of andere manier op de terugvlucht met het vliegtuig om moet keren als je al een paar uur op weg bent, omdat hij een defect heeft ofzo en zo weer terugkeert in de VS, langs de immigrations moet en moet overnachten in een hotel. Ik zou niet weten wat er dan gebeurt als je Esta niet meer geldig is.

corrus
10-04-18, 20:24
Ik zou niet weten wat er dan gebeurt als je Esta niet meer geldig is.
Helemaal niets, want ESTA is géén visum! Het is reistoestemming voor reizen náár de USA.
Bovendien: If your ESTA expires while in the U.S. it will not affect your departure.

kimm82
13-04-18, 18:25
Bedankt. Ik had deze informatie zelf nog gevonden. Vond ik zeer duidelijk:

Moet de geldigheidstermijn van mijn ESTA mijn volledige verblijfsperiode dekken?

Als u denkt aan een nieuwe reis naar de Verenigde Staten met een ESTA die weldra vervalt vraagt u zich misschien ook af of deze vergunning noodzakelijkerwijs het hele verblijf moet dekken.

In werkelijkheid moet de geldigheidsperiode van uw ESTA vooral de datum van uw vertrek naar de Verenigde Staten dekken; deze vergunning moet niet verplicht geldig zijn tot uw terugkeerdatum. Natuurlijk mag uw verblijf - net als alle reizen met deze soort elektronische reisvergunning - de duur van 90 dagen absoluut niet overschrijden.

Als uw ESTA vervalt tijdens uw verblijf in de Verenigde Staten moet u hem dus niet vernieuwen; u kunt uw reis zonder problemen verderzetten. Het enige document dat tijdens uw hele verblijf zonder uitzondering geldig moet zijn is uw paspoort. Daarom moet u - zoals we eerder al vermeldden - een nieuwe aanvraag voor een ESTA-reisvergunning indienen als u uw paspoort moet vernieuwen.

We vestigen hier ook nog even uw aandacht op het bijzondere geval van overstappen of transits in de Verenigde Staten. Ook in dit geval hebt u een geldige ESTA-vergunning nodig, zelfs wanneer u niet echt in de Verenigde Staten zult verblijven. Als uw ESTA tijdens uw verblijf vervalt en u bij uw terugreis een overstap of transit moet maken, dan zult u een nieuwe aanvraag moeten indienen om een geldige ESTA-reisvergunning te kunnen voorleggen. Omdat u na uw overstap of transit tijdens de heenvlucht het Amerikaanse grondgebied verlaten zult hebben, zal uw overstap of transit tijdens de terugvlucht als een nieuw verblijf in de Verenigde Staten beschouwd worden.