PDA

Bekijk Volledige Versie : BTW / Sales Tax (terugkrijgen = NEE!)



meisje
26-07-05, 13:48
Kan je als Nederlander de tax terug krijgen die je over goederen betaald in Amerika?
Net zoiets als met het Global-refund systeem dat er op schiphol is voor touristen. Of moet je in Amerika iets laten zien (paspoort ofzo?) om de tax terug te kunnen ontvangen.
Of is dit helemaal niet mogelijk?

Thanx
meisje

Inge
28-07-05, 20:34
Als jij het netjes officieel wilt doen en 6% btw terug gaat vragen.... moet je hier in NL aangifte doen van je goederen en 19% betalen !!!
Het is voor ons dus niet interessant, maar andersom wel (voor Amerikanen die in NL kopen).

Michael66
11-07-06, 21:11
Ook dit jaar issie er weer, van 22 juli t/m 30 juli:

2006 Sales Tax Holiday

Dat betekent dat je gedurende die periode geen sales-tax betaalt voor:
* Clothing and related items with a sales price of $50 or less
* Books with a sales price of $50 or less
* School supplies with a sales price of $10 or less

Dit geldt echter niet voor de aankoop van schoenen, kleding, boeken en schoolspullen die je in de attractieparken koopt. Da's dan weer jammer ....

Behalve dat je geen sales-tax betaalt hebben veel winkels aanbiedingen zodat er meer artikelen onder de grens van $10 of $50 vallen. Zo zijn veel sportschoenen in de Nike-store ineens geen $65 meer, maar kkosten ze ineens $49,95. Extra voordeel dus.

flyer (http://www.myflorida.com/dor/tips/pdf/tip06a01-04.pdf).

FrankS
03-08-07, 14:23
Vanaf 4 augustus 2007 tot en met 13 augustus 2007 hoeft er in Florida geen sales tax betaald te worden op een aantal artikelen die met "school gaan" te maken hebben, waaronder kleding, boeken en schoolartikelen.

De volledige lijst van "tax-free artikelen" vind je hier: http://www.orlandosentinel.com/media/acrobat/2007-08/31578751.pdf

Susie One
24-05-08, 23:51
Hallo,

Ik las in de telegraaf van zaterdag 24 mei onderstaand artikel.

Doe je voordeel er mee

za 24 mei 2008, 05:00 | 37 reacties

'Nederlanders kunnen btw terugvragen buiten de EU' Zelf vragen aan winkelier
Toerist laat geld liggen

door Sameer van Alfen
AMSTERDAM - Nederlandse vakantiegangers die buiten de Europese Unie kleren, een fotocamera of mp3-speler kopen, laten geld liggen door geen btw terug te vragen.

Dit zegt Jeroen Bijl, belastingdeskundige bij PricewaterhouseCoopers. " In Amsterdam wijzen winkeliers toeristen er voortdurend op dat ze hier belastingvrij kunnen winkelen. Maar ik heb het idee dat Nederlanders zelf niet weten dat ze recht hebben op btw-teruggave als ze buiten de EU op vakantie zijn."

Internationaal is afgesproken dat toeristen btw, vaak aangeduid als Value Added Tax, betalen in het land waar ze gekochte spullen gebruiken.
Bijl: "Koop je schoenen in New York voor gebruik in Nederland, dan moet de douane in ons land btw innen en niet de VS. Kosten de schoenen minder dan €175, dan is de invoer belastingvrij en hoef je ook geen btw te betalen bij aankomst op Schiphol. Zo steek je het voordeel in eigen zak."
Vanaf 1 december gaat de grens voor belastingvrije invoer omhoog naar €430.
"Wel moet een toerist binnen drie maanden het vakantieland weer verlaten ", zegt Joni Smeenk, die met haar bedrijf VATfree NL de btw-teruggaaf regelt voor buitenlandse toeristen en expats die tijdelijk ons land aandoen. "Anders is van gebruik in een ander land geen sprake meer. Bovendien kent elk land zijn eigen financiële drempel voor het terugvragen van btw. In Nederland is dit bijvoorbeeld minimaal €50 in totaal. "
Het btw-trucje geldt voor Nederlanders die buiten de EU op vakantie gaan.
Nederland geeft de btw terug, omdat de attentie immers elders wordt gebruikt. Interessant gegeven: de Nederlandse Antillen vallen in dit opzicht ook buiten de EU. Wie deze zomer buiten de EU op vakantie gaat, doet er goed aan van tevoren informatie te verzamelen, bijvoorbeeld via internet. In veel landen kun je btw terugkrijgen, maar in sommige landen niet. In de VS verschilt dit zelfs per staat. Ook is het btw-tarief overal anders.

Rompslomp

Hoewel in veel landen het recht op btw-teruggaaf wettelijk is geregeld, geven ze ook aan dat dit iets is tussen de klant en de winkelier. En daar wringt meteen de schoen.

" De verkoper is vaak niet verplicht om btw terug te betalen. Een winkelier ziet vaak op tegen de administratieve rompslomp en wil zich dan ook liever niet branden aan het btw-verhaal", aldus Smeenk van VATfree NL.

6foot6
25-05-08, 10:25
In de VS verschilt dit zelfs per staat. Ook is het btw-tarief overal anders.

In amerika betaal je geen VAT maar salestax, een LOKALE belasting die zelfs per county verschilt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States

Zo betaal je in downtown Disney(oranje county) 6,5% en op de 192 (Osceola)7%

http://miami.about.com/od/governmentcityservices/a/salestax.htm

Volgens mij is er maar één staat waar je de salestax terug kunt krijgen en die staat heet niet Florida

Njit
25-05-08, 11:51
Berichten uit de Televaag moet je altijd met een korreltje zout nemen:

http://img207.imageshack.us/img207/6772/738gs5.jpg (http://imageshack.us)

De enige staat waar je je Sales Tax kunt terugvragen is Louisiana. Die hebben de touristen erg hard nodig. Zie http://www.louisianataxfree.com/

Michael66
25-05-08, 13:27
BTW <> Salestax ...

Het blijft lastig om het verschil vanuit een europees perspectief te verklaren. Ik ga het dan ook niet proberen.

Marcelg
27-05-08, 04:53
Hier even de Florida regels, de sales tax in Florida is overal hetzelfde en is 6%.
Nu het verschil per county:
het ligt tussen de 0 en 1.5% dit heet surtax en verschild dus per county en mag maximaal gerekend worden over $5000.00.

Even een voorbeeldje voor Monroe County (1.5% surtax) koop je een camera voor $6000.00 betaal 6% sales tax en $75.00 surtax(het maximum)
Koop je 2 camera's betaal je $150.00 surtax, de surtax is per tangible item dit betekend per individueel produkt.
Koop je de camera hier zul je de tax moeten betalen, koop je hem hier en ik zou hem naar Nederland sturen dan is het tax free.
Het is al tax free als ik hem uit Florida naar een andere staat stuur.

Redelijk eenvoudig ik houd het maar bij Florida, medicijnen tax free niet in sommige andere staten, kleding betaal je hier sales tax over niet in sommige andere staten. Teveel om te beschrijven.

Op alle produkten onder de $5000.00 zul je dus op je rekening de sales tax incl surtax zien, koop je duurdere spullen dan moet het apart verdeeld zijn.
De vaste sales tax is dus 6% voor Florida de rest is county surtax en mag niet over meer dan $5000.00 berekend worden.

Petra/VS
27-05-08, 05:14
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat de Verenigde Staten een federale unie van vijftig vrijwel autonome staten is. Als de Europese Unie ooit echt een eenheid wordt, zal het allemaal makkelijker te begrijpen zijn, neem ik aan (voorbeeld: wij hebben een radar detector, legaal in alle staten, behalve Virginia en District of Columbia, dus we moeten die detector, die we in Connecticut kochten, bij de Virginia grens weer verstoppen en zo zijn er nog heel veel andere staatswetten).

ricketick
07-06-08, 18:35
Kunnen wij als nederlanders de betaalde Salestax van 6% bij vertrek terugvragen. Zo ja hoe gaat dit te werk en waar kun je e.e.a. nalezen.

FrankS
08-06-08, 16:05
Hier wordt ook maar de helft van het verhaal verteld (goh, om welke krant zou het gaan...):

(Dit is niet specifiek Florida of USA, maar algemeen douanerecht)
Om artikelen BTW-vrij te maken, moet je ze officieel uitvoeren. Dat is een douanehandeling, waarvoor een uitklaringsdocument opgemaakt moet worden. Dat uitklaringsdocument gaat naar de douane van het land waar de BTW terug gevorderd wordt. Echter, je kunt niet iets uitklaren zonder het in een ander land weer in te klaren. Je moet dus in het land van bestemming officieel aangifte ten invoer doen. Als je daarmee onder de vrijstellingsdrempel valt hoef je er niets voor te betalen, maar als je er boven komt, dan betaal je invoerrechten en BTW in het land van bestemming. Een kopie van het invoerdocument wordt terug gezonden naar de douane in het oorsprongsland. Daarmee wordt het uitvoerdocument uit dat land "aangezuiverd" en wordt het dossier gesloten. Als de douane in het land van oorsprong niet tijdig de aanzuivering van het uitvoerdocument ontvangt, gaat men er van uit dat de uitvoer niet of niet tijdig heeft plaatsgevonden en zal men alsnog trachten tot inning van de terug betaalde BTW overgaan.

robinscoot
17-08-08, 22:42
hallo, wie kan mij wat meer vertellen ik heb begrepen dat je de (btw) tax
kan terug krijgen als je europeaan bent bij een loket ;-)
ook schijnt het op het vliegveld te kunnen
dus dacht bonnen bewaren..

kentcourt
17-08-08, 23:01
Bij de servicebalie kan je een kortingskaartje voor (ik dacht 11&#37;) korting, als je deze laat zien bij het afrekenen dan krijg je de korting direct. Dit moet wel op vertoon van de rijbewijs of paspoort.

patspoel
04-11-08, 12:38
Ik hoorde van een collega van mij dat je als toerist zijnde, je betaalde state tax over artikelen, terug kan krijgen bij de infobalie van de winkel waar je aan het shoppen ben.

Is dit waar?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Lijkt me sterk, maar aan de andere kant, hier in Nederland kan iemand ook belastingvrij spullen komen, als diegene maar kan aantonen dat ie van buiten de EU komt en ook weer snel weggaat.

Yvet
04-11-08, 13:32
Ja dat kan wel, maar volgens mij moet je dan boven een bepaald bedrag zitten en dat bedrag is volgens mij heel hoog.

Het precieze weet ik er niet van maar heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd er is namelijk wel al eerder over geschreven en ik weet ook zeker dat er andere mensen zijn hier die wel een volledig antwoord weten.

Teleton
04-11-08, 18:37
Dit vond ik op de site van de belastingdienst in Florida:



There are no provisions under Florida law that allow a refund of sales tax paid while visiting Florida. According to Rule 12A-1.0015, F.A.C., dealers are required to collect tax on sales of tangible personal property when the property is delivered to the purchaser or the purchaser's representative in Florida, whether the disclosed or undisclosed intention of the purchaser is to transport the property to a location outside Florida, or whether the property is actually so transported. Every sale of tangible personal property to a person physically present at the time of sale is presumed to have been delivered in Florida.


De discussie over dit onderwerp is al eens gevoerd, maar ik kon hem zo 1,2,3 niet vinden.De 'residents' onder de forumleden weten hier natuurlijk veel meer van.

kimm82
16-04-09, 11:22
Hoi,
even een vraagje: de prijzen van artikelen in de supermarkt, is dat ook zonder tax? Ik weet nu dat je het er in kledingwinkels nog zelf bij moet rekenen, maar moet dat ook als je gewoon boodschappen doet in de supermarkt? Of als je een broodje haalt bij de MacDonalds, zijn de prijzen op het prijzenbord dan met of zonder tax?

timscheers
16-04-09, 11:27
En wat met prijzen van elektronica winkels? Ik denk bijvoorbeeld aan de Apple Store, als je daar iets geprijsd ziet staan, moet je er dan nog tax bijrekenen of niet?

Ta2 Gerrit
16-04-09, 11:58
In alle winkels (dus ook de electronica en Apple stores) worden de prijzen zonder tax vermeldt.

kimm82
16-04-09, 12:13
Ook onhandig. Gelukkig is dat niet in Nederland zeg! Alles is dan dus duurder dan je denkt. In kledingwinkels e.d vind ik het niet zo erg, maar het is toch niet te doen om bij alles wat je in de supermarkt in je wagentje gooit de tax er nog bij te rekenen? Maar ja, het is vakantie, dus laat het geld maar rollen;). En die Amerikanen weten natuurlijk ook niet beter.

knaapje
16-04-09, 15:04
Ook onhandig. .......

Juist heel handig!
De sales tax is per staat en per county ( regio) verschillend. Ze zouden dus nooit "nationwide" kunnen adverteren of voorprijzen.

Ta2 Gerrit
16-04-09, 16:12
Ook onhandig.Alles is dan dus duurder dan je denkt. In kledingwinkels e.d vind ik het niet zo erg, maar het is toch niet te doen om bij alles wat je in de supermarkt in je wagentje gooit de tax er nog bij te rekenen?

Vrouwenlogica zeker =D>:mrgreen:

Wat maakt het in de supermarkt uit dan ? Je koopt toch wat je nodig bent daar.
Tax of geen tax, de pindakaas smaakt er niet anders om. Of de bieren :-\"
En je hoeft zelf niet te rekenen, dat doet je kassa wel voor je.

Riverwood
16-04-09, 17:49
Op de meeste levensmiddelen wordt geen tax berekend.

Groetjes Henke.

Riverwood
16-04-09, 22:56
Lindaa.

Wij zijn net terug uit Florida van een verblijf van drie maanden en hebben buiten tax op wijnen en een paar luxe artikelen geen tax op levensmiddelen betaald.

Groetjes Henke.

Michael66
17-04-09, 00:42
Ik denk dat je dan bter nog even je bonnetjes kunt nakijken, want m.i. heb je op zowat alles salestax betaald. Dat gaat namelijk over zowat alles.

Maar ik laat me uiteraard graag verrassen: heb je n og bonnetjes waarop geen salestax staat?

Marcelg
17-04-09, 05:40
Er is geen sales tax op voedsel in de supermarkt en ook geen sales tax op medicijnen in Florida.
Koop je dus eten in een restaurant, dan is er wel sales tax.

Er zijn ook nog wat verschillende diensten tax exempt, dit wordt te ingewikkeld om uit te leggen, als tourist koop je dus in het algemeen etenswaren in de supermarkt en medicijnen tax free, verder zit er zo ongeveer overal tax op.

Michael66
17-04-09, 07:10
Sorry, je het helemaal gelijk. Levensmiddelen (in de supermarkt e.d.) vallen buiten de sales tax. Maar verder betaal je over het meeste wat je koopt / uitgeeft sales tax.

JKG
17-04-09, 10:07
Dan is die pot Nutella waar ik het over had toch ook goedkoper dan in mijn fantasie met sales tax :) Ik heb volgens mij een zooi bonnetjes weggegooid van Wal*Mart en Publix en bovendien heb ik vakantie en ga ik echt niet alle boodschappen bij elkaar optellen of die extra 7% (zoiets voor Florida toch? Ik houd het niet per staat bij :mrgreen: ) die er nou nog extra bovenop komt.

kimm82
17-04-09, 13:28
haha, dan is die vrouwenlogica dus toch zo gek nog niet hè?
Ik bedoelde het natuurlijk zo, dat als je in een kledingwinkel shopt, je (neem ik aan) niet zo veel koopt als in een supermarkt. Dan is het dus makkelijk te doen om die tax nog bij je artikelen te rekenen. Maar als je in de supermarkt weet ik hoeveel boodschappen in je wagentje hebt liggen, ben je wel even bezig. (...al zou het maar om een paar centen gaan). Maar ja, het hoeft dus toch niet.

Lindaa
17-04-09, 14:44
Nou, ik zou toch zweren sales tax betaald te hebben bij Walmart en Target, ook over levensmiddelen...

Riverwood
17-04-09, 20:43
Lindaa.

Het verschilt per staat en Florida is de eerste met 0 %, de komende maanden zullen een aantal andere staten volgen.

Groetjes Henke.

corrus
17-04-09, 23:18
Het verschilt niet alleen per staat, zelfs per county...

Marcelg
18-04-09, 06:15
De sales tax is hetzelfde in de hele staat, ik gebruik even Florida.

Sales tax 6%
Surtax verschillend per county en maximaal over $5,000.00 per product.

Voorbeeld, koop een auto in Monroe County Florida voor $10,000.00

6% sales tax =$600.00
1.5% surtax over max $5000.00=$75.00

Auto kost dus $10,675.00

JKG
18-04-09, 10:54
Heb toch nog wat bonnetjes kunnen vinden van zowel Florida als Nevada :mrgreen:
en inderdaad, alleen over non-food wordt sales tax berekend (duh) :) Wilde het toch nog even op m'n bonnetjes checken.

mightymike
06-07-09, 23:30
Vandaag (06-07-2009) was bij Omroep Max een programma over reizen.
In dit programma werd gemeld dat als je in de VS BTW betaald hebt bij de aanschaf van goederen (bijv. kleding) je deze terug kan krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Bij voorkeur op de luchthaven van Miami.

6foot6
07-07-09, 00:40
Helaas , je betaalt geen BTW maar salestax en nee....

Njit
07-07-09, 08:56
Leuk dat MAX dat verteld. Zou nog leuker zijn als ze ook zouden uitleggen hoe je dat moet doen. Van de tekst op hun site wordt je iig niet wijzer:



BTW-teruggave in het buitenland

Als u (bijv.) kleding koopt in het buitenland, dan kunt u de BTW op het vliegveld terug krijgen. U heeft hiervoor een kassabon nodig met de plaatselijke belastingen erop vermeld. Op de luchthaven van uw vertrek uit het buitenland kunt u zich melden bij speciale kantoortjes die de afhandeling van BTW-teruggave verzorgen.

In de Verenigde Staten, Canada en Azië kunt u in ieder geval BTW terugvragen. Via onderstaande link kunt u per land alle mogelijkheden voor BTW-teruggave vinden.

http://www.omroepmax.nl/gx/ZyqxespHaF.gif Global Refund (http://www.globalrefund.com/default.asp?viewSiteId=8)



http://www.omroepmax.nl/?waxtrapp=hsdmdDsHnHUVGFQ


Ook erg leuk dat op de site van Global Refund er geen USA, geen Canada en maar 1 Aziatisch land bij staat.
Ik heb ze maar even een mailtje gestuurd met een vraag om uitleg.

Njit
07-07-09, 13:57
Antwoord gehad van MAX:


Hartelijk dank voor uw reactie op onze uitzending van "Groeten van MAX".
In onze uitzending van maandag is inderdaad helaas een foutje geslopen.
Op onze website www.groetenvanmax.nl (http://www.groetenvanmax.nl/) staat een link waarop u precies kunt zien welke landen u de BTW kunt terug krijgen.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De tekst op de website is inmiddels ook aangepast:


BTW-teruggave in het buitenland

Als u (bijv.) kleding koopt in het buitenland, dan kunt u de BTW op het vliegveld terug krijgen. U heeft hiervoor een kassabon nodig met de plaatselijke belastingen erop vermeld. Op de luchthaven van uw vertrek uit het buitenland kunt u zich melden bij speciale kantoortjes die de afhandeling van BTW-teruggave verzorgen.

Via onderstaande link kunt u zien welke landen mogelijkheden voor BTW-teruggave hebben.

http://www.omroepmax.nl/gx/ZyqxespHaF.gif Global Refund (http://www.globalrefund.com/default.asp?viewSiteId=8)

mrloes
16-01-10, 23:02
hi

Wat is de tax in Florida? Geldt voor alles een zelfde tarief of kennen ze ook verschillen zoals bij ons 6% of 19% BTW?

6foot6
16-01-10, 23:21
salestax verschilt per staat en zelfs per county

http://miami.about.com/od/governmentcityservices/a/salestax.htm

Osceolacounty (kissimmee, celebration davenport) 7% is duurder dan Oranje(Orlando Sandford)6,5%

Levensmiddelen worden volgens mij niet belast

Voor hotels betaal je 12,5-13%

En nee, die belasting kun je niet terugkrijgen

mrloes
16-01-10, 23:34
Het gaat me vooral om de tax voor de pretparken.
Als je met 5 personen een bezoek brengt aan Discovery Cove kan de tax aardig oplopen ...

Michael66
17-01-10, 00:04
Die tax heet de Florida Sales Tax. En daarover is al een boel geschreven in het onderwerp daarover. Daarom heb ik je vraag daar maar aan toegevoegd.

Algemeen geldt dat de Florida State Sales Tax al jarenlang 6% bedraagt. Daarbij kan per county een Surtax van toepassing zijn tussen de 0% en 1.5%.

De prijzen die je je overal ziet zijn in de meeste gevallen exclusief de Sales- en surtax. Die moet je er dus altijd nog bij optellen. Over sommige zaken wordt geen tax geheven, zoals de meeste etenswaren, water en medicijnen.

mrloes
17-01-10, 00:17
Oke, duidelijk allemaal.
Heb net bericht gehad van Discovery Cove hun tax is 6,5 %.

nixian
05-09-11, 19:02
om de douanepijn te verzachten: is het niet mogelijk om de in Florida betaalde tax terug te vragen?


Neen dit is niet mogelijk, maar waar praten we over. Salestax in Florida is slechts 6%