PDA

Bekijk Volledige Versie : Do the "Shuffle"!!



Francien
16-05-05, 12:20
Misschien staat het wel ergens vermeld in het forum, maar laten we allemaal gewaarschuwd zijn alvorens de oceaan en/of de Golf in te gaan. Doe the shuffle. Stingrays (roggen) bewonen in grote getale de warme zee van Florida. Ze rusten vaak helemaal voorin het zeewater. Precies waar je net het water inloopt. Ze hebben een gemene punt op hun rug. Als ze zich half ingegraven hebben(schutkleur) steekt die punt net boven het zand uit. Wanneer je erop gaat staan, word je gestoken en zal je dezelfde pijn ervaren als bij een kwalbeet. Heel vervelend. Je zal direct een ziekenhuisbezoek moeten afleggen. Er is een heel simpel truckje om alle ellende te voorkomen. Als je de zee inloopt, schuif dan met je voeten diep door het zand. Je jaagt dan de eventuele slapende Stingrays direct weg. Let wel: het zijn vriendelijke vissen en zijn er niet op uit om jou te pakken :twisted: . Het is een genot om een school roggen voorbij te zien "vliegen".

Maureen
17-05-05, 00:19
Hallo Francien,

Wat een super tip!
Hoor het nu voor het eerst!
Voor de kleine heb ik sowiezo al waterschoentjes gekocht en voor ons wordt het Shuffelen dan maar,hahaha!

Groetjes,Maureen.

ekkie50
17-05-05, 15:35
ja mooi is dat he, die stingrays zo vlak aan de kustlijn. Toen ik eens aan de westkust, in St Petersburg, logeerde zwom er tijdens een vroege strandwandeling een stingray met me mee in het ondiepe kustwater.
Onvergetelijke ervaring!

Francien
17-05-05, 16:00
ja, je schrikt in eerste instantie heel erg ervan. Als er een school stingrays aankomt denk je al gauw aan een haai ofzo. Er nadert dan een grote zwarte schaduw in het water en je denkt meteen het ergste. Vervolgens zie je zwemmende vissen. Geweldig he, ekkie????
Nog een heel bijzondere ervaring trouwens, Maureen, is het voelen van "sanddollars". Dit is familie van de zeester. Ze liggen ongeveer 30 meter vanaf de kustlijn in het ondiepe water. Als je daar een zandbank kunt vinden, moet je eens met je handen in het zand "shuffelen". Je haalt er dan zo een naar boven. Ze doen niks en zijn bijzonder om te zien. Vooral voor kinderen een leerzame ervaring. Wel zijn ze uiteraard beschermd en dien je ze meteen weer terug te leggen in het water. In de souvenirwinkels en schelpenwinkels verkopen ze de geraamten. Het zijn die witte ronde schelpen met 5 sterretjes in het midden. In elk sterretje of kamertje zit een prachtig gebeeldhouwd duifje. Heel bijzonder. Als ik weet hoe het werkt op het forum :cry: , zal ik een foto plaatsen van zo'n sanddollar.

Njit
17-05-05, 16:18
Als ik weet hoe het werkt op het forum :cry: , zal ik een foto plaatsen van zo'n sanddollar.

Daar is een mooie uitleg over: http://www.floridaforum.nl/viewtopic.php?t=377

Maureen
17-05-05, 16:37
Dank je Francien!
Daar zullen we zeker naar gaan zoeken (en dan uiteraard weer netjes terugleggen natuurlijk).
Maar is het dan wel legaal om ze mee te nemen, omdat ik las dat je de schelpen ook niet mee mag nemen!

Groetjes,Maureen.

Ta2 Gerrit
17-05-05, 17:14
Ik heb dankzij de stingray ooit in een ver verleden eens 2 olympische records verbeterd.
We waren op de Bahama´s aan het snorkelen voor het hotel in zo´n 1½ meter water toen zo´n jongen met een spanwijdte van een dikke meter besloot een ommetje te gaan maken terwijl ik er boven zwom :-& .
Ik schrok me een slag in de rondte en begon aan een zwemspurt waar Johnny Weismüller (wie kent hem niet) jaloers op zou zijn, en dat met de mond open :? .
Dus in één klap de records van 100 meter zoutwatersprint en wie het meeste zoute water kan opdrinken in 30 seconden verbeterd :lol: .
En dat terwijl de beestjes, behoudens de zwiepende staart, eigenlijk ongevaarlijk zijn, maar daar dacht ik toen absoluut niet aan.
Wel is de zee op die plaats wat zouter geworden, want mijn maat stond zich 25 meter verderop te bewateren van het lachen :evil: .

petra
17-05-05, 17:36
Haha Gerrit, denk je dat je dat nog 'ns kunt overdoen?? Of moeten we nu 'sjonnie' zeggen??

Ja en dat zout......................pew, pew, pew!

Francien
17-05-05, 18:10
Tis wat Gerrit!! Ik geloof dat ik ter plekke naar de bodem was gezonken. Zullen we de "afdeling" terror stories openen??? Al mijn gezinsleden houden van visjes vangen. Weliswaar vanaf het strand he, met een koelbox binnen bereik. Ze staan dan met zijn allen op een rijtje tot hun middel in het water. Kwam er toch 2 jaar geleden een kanjer van een haai aanzwemmen. Ik kon niks uitbrengen van schrik. Het vinvisje zwom vrolijk rakelings langs en niemand had het door. Een Amerikaan iets verderop zag mijn gezicht en verzekerde mij dat die beesten niks doen. Grondhaai! Niks aan het handje. Aan mij heb je niks in stresssituaties. Ik handel niet. Achteraf misschien beter.... :-k
De gezinsleden zijn trouwens nooit uit balans te krijgen en verzorgen bijna elke dag "our own fresh catch of the day"! =P~

Francien
17-05-05, 18:13
Maar is het dan wel legaal om ze mee te nemen, omdat ik las dat je de schelpen ook niet mee mag nemen!

Groetjes,Maureen.

Ben er nog steeds niet echt achter Maureen. Ik neem altijd wel een paar aangespoelde en gekochte schelpen mee naar huis.(douane schijnt mee te lezen :roll: ). Misschien kan iemand hier op reageren???????

Maar....je kan wel 1 sanddollar kopen (even schudden of je de duifjes hoort rammelen) en het openbreken op een dull moment van je vakantie.

petra
17-05-05, 18:18
He Francien,
Wij nemen ook altijd wel een paar schelpen mee hoor! Zelfs een keer zo'n grote joekel van een 'hoorn'??!!
Zou het echt een probleem zijn? Een paar moet toch kunnen, je neemt toch geen koraal mee??

Ik heb zelf nog nooit een sanddollar op het strand gezien, misschien deze zomer :lol:

Francien
17-05-05, 18:20
He Francien,

Ik heb zelf nog nooit een sanddollar op het strand gezien, misschien deze zomer :lol:

Je zal echt het water een stukje in moeten lopen om er 1 te spotten. Echt roeren in de modder. Behhhhhhhhhhh

petra
17-05-05, 18:29
Nou, da's lekker....hihihih, en dan, staks komt er zo'n vriendje van Gerrit voorbij, :? Maarre, zijn ze wel goed te zien dan?? Of moet je ze voelen...

Francien
17-05-05, 20:37
Nou, da's lekker....hihihih, en dan, staks komt er zo'n vriendje van Gerrit voorbij, :? Maarre, zijn ze wel goed te zien dan?? Of moet je ze voelen...

Je ziet ze helemaal niet hoor. Je voelt ze als schijven onder het zand zitten. Ze zijn bruin van kleur (voelt aan als een zeester) en worden pas wit als ze dood zijn :(

petra
17-05-05, 20:51
Aha, dank je wel, weer wat geleerd!!

Maartje
17-05-05, 22:39
Bij ons hotel in Fort Myers Beach stonden grote waarschuwingsborden voor stingrays, maar geen plaatjes, dus ik liep wel uit voorzorg te shuffelen, maar wist niet waar ik op moest letten. In Miami (Sunny Isles), zagen we metersgrote roggen, ook vlakbij het strand, maar ik wist toen nog niets van shuffelen en stingrays. Geluk gehad dus.

Verder mag je sanddollars (we vonden er één op het strand, maar beter nog, een briefje van 20 in de oceaan) en schelpen allemaal mee naar huis nemen, zolang ze maar NIET LEVEND zijn, daar staat een boete op. We zagen veel grote mooie schelpen die bewoond waren, maar die wil je toch niet in je bagage hebben stinken, boete of geen boete.

Bai,

Maartje

mellie
18-05-05, 03:10
Misschien een stomme vraag, maar wat zijn sanddollars?

Petra/VS
18-05-05, 03:37
Hoi Mellie,

Sand dollars zijn een soort schelpen en lijken daar vooral dood op, maar leven zijn het bruinige dieren, die zich in het zand verbergen.
Foto van levende sand dollar: http://www.follybeach.com/sand-dollar-live.jpg

Foto van dode sand dollar: http://www.asergeev.com/pictures/archives/2003/331/jpeg/25.jpg

Michael66
18-05-05, 04:04
We zagen veel grote mooie schelpen die bewoond waren, maar die wil je toch niet in je bagage hebben stinken, boete of geen boete.

Wij kregen ooit de tip dat je schelpen best mee kunt nemen zonder stank als je ze een nachtje in "Chlorox" legt en dan een paar dagen in schoon water. Alle vislucht is er dan echt wel uit. Mijn zoon noemt die grote schelpen - die hij verzamelde tijdens een dolfijnentocht vanuit Clearwater - zijn "Opa-schelpen", omdat iemand hem vertelde dat die schelpen wel heel erg oud zijn.

Petra/VS
18-05-05, 04:34
Toch heb ik hier iets tegen. Niet om zo "politically correct" te zijn, maar gewoon omdat dit tegen mijn gevoelens indruist. Schelpdieren verhuizen van schelp naarmate ze groeien en hoe meer "oude" schelpen worden meegenomen hoe minder huizen er zijn voor de schelpdieren. Ok, dus ik ben een dierenliefhebber ongeacht welk dier, so sue me ;).

Michael66
18-05-05, 04:52
Toch heb ik hier iets tegen. Niet om zo "politically correct" te zijn, maar gewoon omdat dit tegen mijn gevoelens indruist. Schelpdieren verhuizen van schelp naarmate ze groeien en hoe meer "oude" schelpen worden meegenomen hoe minder huizen er zijn voor de schelpdieren. Ok, dus ik ben een dierenliefhebber ongeacht welk dier, so sue me ;).

Helemaal mee eens!!! Maar schelpen die op de eilanden achterblijven zijn meestal toch niet meer "bruikbaar" voor dieren en kunnen dus zonder schade meegnomen worden.
ik zal nooit schelpen uit het water meenemen, of van een rif of zo. Ik heb me voor het meenemen wel degelijk verdiept in de gevolgen. Helaas was ik vergeten dat te melden in mijn bericht.

Goedenacht overigens, Petra. Voor jou waarschijnlijk nog goedenavond. Ik ben zelf via mlb.com lekker baseball aan het kijken. Dat kun jij waarschijnlijk gewoon via de TV doen. Jaloers? Ja!!!

Petra/VS
18-05-05, 06:06
Off topic -- Ja, dat kunnen wij via tv doen :D, erger nog, mijn zoon is zondag naar een Nationals game geweest. Ok, daar was ik ook wat jaloers op (shhh!).

Maureen
18-05-05, 09:00
Ik ben ook een echte dierenliefhebber dus laat ik het beestje maar op zijn plekje (dood of levend :lol: ).
Ik heb de foto bekeken van de levende en de dode sandollar, wauw... wat mooi ze, echt nog nooit gezien hoor!
Die dode ziet er dan echt ook zielig uit :(
Dus geen sanddollars en geen schelpjes???

Groetjes,Maureen.

Michael66
18-05-05, 10:43
Off topic -- Ja, dat kunnen wij via tv doen :D, erger nog, mijn zoon is zondag naar een Nationals game geweest. Ok, daar was ik ook wat jaloers op (shhh!).

Daar gaan we het iet meer over hebben ... Ondanks dat de Nationals toch maar mooi van de Cubs hebben gewonnen ...

Ach ... wie is er nou jaloers op honkbal als je zo'n leuk kindje hebt. Net geposeerd voor zijn "opa-schelpen"...

http://img276.echo.cx/img276/4382/img2005051800051xk.th.jpg (http://img276.echo.cx/my.php?image=img2005051800051xk.jpg)

Francien
18-05-05, 11:14
Ik haal niks uit zee. Beetje respect hiervoor hoor! Maar wat een eind het strand opgeworpen is is toch niet echt bruikbaar meer voor andere zeedieren??Ik heb wel eens ergens gelezen dat je niks uit mag voeren, maar dat lijkt me ook vreemd. Een lege schelp is toch niet erg? Op Longboat Key liggen altijd van die "Shell"schelpen op het strand. Van die halve roze. Die kan ik echt niet laten liggen. Ik kijk er thuis de hele dag naar. Heb ze midden in de woonkamer op een schaal. Hebben ze toch nog een goede functie :wink:

Maureen
18-05-05, 11:22
Wat een schatje!!!
En super schelpen zeg!!!!!!!!!

Groetjes,Maureen.

Michael66
18-05-05, 14:14
Wat een schatje!!!
En super schelpen zeg!!!!!!!!!
Groetjes,Maureen.

Kopen? :wink:

Maureen
18-05-05, 17:23
HAHAHHA, die Eric!!!!!!!!!

Ik heb al 1 zo'n lekker klein monstertje!!!!!! :lol:

Groetjes,maureen.

Michael66
18-05-05, 21:10
HAHAHHA, die Eric!!!!!!!!!

Ik heb al 1 zo'n lekker klein monstertje!!!!!! :lol:

Groetjes,maureen.

Eric???

Maureen
18-05-05, 21:22
:oops:

Michael EXCUSE ME!!!!!!!!!!!!!!!!!! :oops: :oops: :oops:

Francien
19-05-05, 17:38
Eric is volgens mij aan het verhuizen.....Het is stil in het forum :cry:
Hallo, Eric!!!! Heb je je computer al weer aangesloten????
Ik denk dat we nog even op hem moeten wachten... :?

Willeke
20-05-05, 12:17
Ik heb dankzij de stingray ooit in een ver verleden eens 2 olympische records verbeterd.
We waren op de Bahama´s aan het snorkelen voor het hotel in zo´n 1½ meter water toen zo´n jongen met een spanwijdte van een dikke meter besloot een ommetje te gaan maken terwijl ik er boven zwom :-& .
Ik schrok me een slag in de rondte en begon aan een zwemspurt waar Johnny Weismüller (wie kent hem niet) jaloers op zou zijn, en dat met de mond open :? .
Dus in één klap de records van 100 meter zoutwatersprint en wie het meeste zoute water kan opdrinken in 30 seconden verbeterd :lol: .
En dat terwijl de beestjes, behoudens de zwiepende staart, eigenlijk ongevaarlijk zijn, maar daar dacht ik toen absoluut niet aan.
Wel is de zee op die plaats wat zouter geworden, want mijn maat stond zich 25 meter verderop te bewateren van het lachen :evil: .

Daar zou ik heel veel voor over hebben gehad, om deze kunsten te zien van je Gerrit!! :lol: