PDA

Bekijk Volledige Versie : Belastingvrij invoeren (tot €430 p.p.)



Inge
15-04-05, 23:12
Van schiphol.nl :

Invoer
U kunt goederen tot een waarde van EUR 175,00 belastingvrij in Nederland importeren vanuit landen buiten de Europese Unie. Als de waarde van de goederen hoger is, dient u BTW te betalen over het gehele aankoopbedrag bij de Douane op Schiphol.


Hoe doen jullie dat als je aardig wat geshopt hebt?
Sowieso kun je van kelding de tags verwijderen en ff een keertje wassen. Creditcard bonnetjes en rekeningen weggooien....

De kinderen willen allebei een nieuw skateboard kopen, nou zullen ze die daar aardig gebruiken dus die ziet er niet meer als nieuw uit als we teruggaan.

Van de apparatuur die we meenemen (video + foto, dure spullen, lenzen enzo) nemen we een copy van de NL rekening mee.

Iemand nog tips?

:roll:

Eric
15-04-05, 23:42
Nou, volgens mij heb je het zelf al redelijk uitgedokterd.
Kleding doe ik gewoon een keertje aan, en dan tussen de vuile was, dat levert zowieso nooit problemen op.
Wat link is , is apparatuur waar een serienummer of zo op staat, de douane weet precies wat daar vandaan komt.
Ook golftassen en tennisrackets genieten van de bijzondere aandacht van onze douaniers.
De Skateboards, dat weet ik niet, als je niet te veel anders hebt, kun je misschien beter die aangeven, ze vallen natuurlijk wel op.
Succes, Eric

Michael66
18-04-05, 04:31
Koop je sportschoenen aan het begin van je vakantie en draag ze daar.

Draag al je nieuwe kleding. Verwijder altijd alle prijslabels. Was alles een keertje (kan in de meeste hotels en altijd als je in een villa verblijft).

Maak thuis voordat je vertrekt een foto of korte videoopname met je digitale toestel en laat die op je camera staan. Zoheb je bewijs dat je de camera voor vetrek al had.
Koop je daar een camera? Maak dan thuis voor je vertrekt met iermand anders' camera een opname en zorg dat je die kunt downloaden. Als je daar je camera hebt gekocht, download die opname en zet hem in het geheugen van je nieuwe camera. Zo heb je "bewijs" gemaakt dat je de camera al had.

Daar dure spulletjes gekocht? Stuur de bonnetjes per post naar jezelf toe. Nooit de bonnetjes in je bagage meenemen.

Betaal grote aankopen contant. Er is dan nooit bewijs van die aankoop op een afschrift. Nadeel: als je met Visa betaalt (of de ING-Mastercard) heb je een aankoopverzekering van 180 dagen, dus als er iets kapot gaat onderweg krijg je je aankoopbedrag retour. Bij contante betaling heb je dit dus niet.

Nog meer tips?

Inge
18-04-05, 09:08
Hé bedankt, allemaal duidelijk.
Het scheelt wel dat we met zijn vieren zijn = 175 € per persoon.
We gaan meer voor skateboards en kleding. Die skateboards komen er zeker niet bovenuit dus de tips met de kleding zijn top.
Verder moet er ook nog geld overblijven voor al die parken... :lol:

Iron_eagle
18-04-05, 19:31
Je kan het prijskaartje er wel afknippen, maar vergeet ook niet alle labeltjes die in de kleren zitten. Op de labeltjes staan vaak usa maten, en verraden ook vaak dat het in Amerika verkochte kleding is!
Maar ja, het eraf knippen kan argwaan opwekken bij de douane. Ze vinden altijd wel een manier om te bewijsen dat je het daar hebt gekocht, dus kijk altijd goed uit, en onthoud dat het risico altijd bestaat dat je 'aangehouden' kan worden.

Harm
18-04-05, 20:32
De douane is niet gek. Ze kennen alle trucs allang, en als ze een truc
willen kijken ze gewoon op een forum. Daar word het allemaal
rondverteld. Gewoon kopen wat je nodig hebt, en alles binnen de perken
houden. En als je aangehouden word weet je natuurlijk van niets. Het
betere plak en knip werk en omruilen van geheugen kaartjes met
Hollandse landschappen is geen garantie voor dat het spul niet uit
Amerika komt.
Harm

Eric
18-04-05, 20:35
Ze kunnen bij electronische apparatuur aan het typeplaatje zien welke serie het is, en zo op het internet opzoeken, of deze serie ooit is ingevoerd.
En wat dacht je van de Amerikaanse stekker aan het snoer van de oplader?
Eric

mapsit
19-04-05, 09:41
Is het wel de moeite waard om kleren te kopen in Florida? Zijn die daar veel goedkoper? Mijn ervaring met de westkust is dat het allemaal nogal mee viel, maar ja dan hebben we natuurlijk niet de hele vakantie geshopd

mattrob
19-04-05, 09:56
Niet goedkoop in Amerika :shock: !!! Ik ben een maandje geleden in San Diego / Los Angeles geweest. Daar was alles echt SUPER goedkoop. Ik heb heel veel gekocht (ik denk wel zo'n $ 1.250 aan kleding). T-shirts van de bekende merken (zoals Tommy, Guess, Polo, Calvin Klein) kocht ik voor tussen de $ 5 - $ 10 !!!! Daarnaast ook nog wat duurdere spullen gekocht, die ook erg goedkoop waren (Burberry jas bv).

Ik heb heel veel bij de Macy's gekocht (heel veel in de aanbieding, eerst voor 66% afgeprijs, daar nog 30% overheen en dan als buitenlander nog 11% extra).

Ik reisde alleen terug (medereizigers bleven in New York een paar dagen) en ik werd wel aangehouden bij de douane. Hij vond ook nog eens mijn credit card bonnen (waarvan ik zei dat ik die niet meer had) ... En hij ging op z'n gemakje door al mijn spullen heen .... Ik zei dat ik misschien voor $ 300 gekocht had. Na mijn bonnetjes 1 voor 1 te hebben doorgenomen, en ook de koffer nog bekeken te hebben, zei hij dat hij daar toch wel aan twijfelde.

Uiteindelijk zei hij dat hij weinig zin had om alles te gaan uitzoeken, en dat ik mocht gaan. De schrik zat er wel goed in ......

Eric
19-04-05, 10:01
Jaaaaaa !!
Zowieso liggen de prijzen in Florida wat lager dan in Californie, o.a. door een lagere tax. het hangt er natuurlijk ook banaf waar je gaat kopen.
Natuurlijk is niet alles goedkoper dan hier, maar bv. sportartikelen, kleding, elektronika, linnengoed zijn aanzienlijk goedkoper, zelfs bij normale winkels, en in de outlets ben je nog voordeliger uit.
Voorbeeldjes:
Champion pakken, momenteel zeer gewild bij de jeugd, hier € 100,00 , daar € 33,00 !! Meeste computers/ digitale camera's , MP3 spelers kosten daar in Dollars wat ze hier in Euro's kosten, dat scheelt dus bijna 1/3 .
Dus: Lege koffer meenemen !!
Eric

mapsit
19-04-05, 11:29
ok, waren niet van plan om uitgebreid te gaan shoppen, maar zou her en der eens een paar mals ingaan. Over het algemeen nemen we zowiezo niet zoveel spullen mee, moet je alleen maar mee zuelen. Dus kunnen wel wat meer mee terugnemen als het ons bevalt.

Thea
19-04-05, 12:23
Mogen kinderen ook voor €175 invoeren want voor parfum en tabak en zo mogen zij niets invoeren?

Harm
19-04-05, 12:29
Hallo
Ik zou me niet te druk maken over de hoeveelheid kleding die je mee
neemt. De douane is tolerant genoeg. In Amerika is kleding goedkoop
maar pas op, bij de prijs moet je meestal nog tax betalen. Persoonlijk
vind ik het soms nogal eens tegen vallen. En zijn de prijzen net zo duur
of maar een paar € goedkoper dan in europa. Rijk zul je er niet van
worden. Wel hou je een paar $ meer over om aan andere dingen uit
te geven.
Harm

Eric
19-04-05, 12:40
De Tax in Florida is 6 1/2 % , en die komt er inderdaad bovenop.
En verder is het altijd leuk , om dingen te kopen die hier (nog) niet te koop zijn.
Verder schaf ik mijn vakantiekleren meestal gewoon daar aan, en niet hier. Dus korte broeken en zo koop ik daar wel, hoef ik ze ook niet heen mee te slepen.
Succes, Eric

Harm
19-04-05, 12:49
Ik heb al eens gezocht naar een mooie winterjas. Dat was dus niks. Gewoon thuis moeten kopen. Voor mij dus ook een paar korte broeken een paar spijkerbroeken wat T's en wat dingen die in nederland niet te koop zijn. Ik heb n.l. een normale kledingkast thuis dus alles wat ik teveel koop moet de schuur in. Zonde toch?
harm

mattrob
19-04-05, 13:39
Helemaal mee eens, voor mezelf koop ik ook zelden. Winterjassen kun je (uiteraard 8) ) lastig kopen in Florida. Ik koop met name voor mijn kinderen en kleindochter. Voor die leeftijden hebben ze echt ontzettend veel keuze, van alle grote merken, voor prijzen lager dan Zeeman :lol: ! Mijn koffer zat dan ook vol met kinderkleding ! Dus ik kon moeilijk zeggen dat ik het al bij me had, vanuit Nederland !!!

Eric
19-04-05, 14:54
Ach, als je zegt dat je een beetje kinds aan het worden bent.........
Eric

powersofts
07-05-05, 01:35
Hoi,
Wij hebben van verschillende kanten gehoord dat je belastingvrij kan kopen in amerika. Je moet dan iets van een "bewijs" of "weet ik wat" hebben en laten zien in de winkel zodat men ziet dat je van buiten amerika bent. Je hoeft dan in de winkel niet de usa tax te betalen.
Wie weet hoe dit werkt?
Op schiphol wist de douane van deze mogelijkheid maar konden mij niet exact vertellen hoe je dit moet regelen.
Wij willen binnenkort veel kleding kopen en dan is het leuk als je in the usa geen tax hoeft te betalen. Het scheelt al snel 8 of meer procent.
Wie weet hier meervan en kan ons helpen!
groeten,
anthony

Michael66
07-05-05, 01:43
Geldt m.i. alleen voor aankope vanaf een bepaald bedrag, dus voor kleding helaas niet.

Wel is er een mogelijkheid in Florida om taxfree te shoppen voor kleding, in de laatste week van juli. Dan is er een "Sales-tax holiday". Is bedoeld voor schoolkinderen om goedkoper schoolspullen en kleding te kunnen kopen. Schoolspullen tot $ 10 en kleding tot $ 50 per item zijn dan vrij van salestax. Onder kleding vallen dan ook schoenen, en de meeste outlets hebben dan extra veel aanbiedingen voor $ 49.95.

Petra/VS
07-05-05, 02:24
Tax-free winkelen kan niet overal. De belasting die op goederen wordt geheven is staatsbelasting en het hangt van de staat af, of je die terug kunt krijgen of niet. Het is niet zoals in de Europese landen een VAT.

Michael66
17-06-05, 09:43
Ja, daar komt'ie weer, er is zojuist besloten dat er weer een "sales tax holiday" komt van 23 to 31 juli. Dat betekent dat de schoolspullen tot $ 10, boeken tot $ 50 en kleding en schoenen tot $ 50 zondcer salestax worden verkocht. Dat scheelt me toch weer behoorlijk wat $$$$$$!!

Details:
http://www.myflorida.com/dor/taxes/tax_holiday.html
En de verkopers-flyer:
http://www.myflorida.com/dor/tips/gt-400156.pdf
En de kopers-tips:
http://www.myflorida.com/dor/tips/tip05a01-02.pdf

Inge
17-06-05, 10:49
Allemaal leuk en aarig, dat tax free shoppen voor buitenlanders maar officieel moet je het in NL dan aangeven en 19% betalen! Oftewel, die actie is alleen interessant als de belasting in het buitenland hoger is dan de belasting in het eigen land....

Eric
17-06-05, 11:29
Ja, ik zie me al naar de Nederlandse Douane rennen dat ik in Amerika een paar Nikes belastingvrij heb gekocht, en dat ik er graag belasting over wil betalen....
Ik heb zelf een aantal jaren geleden een mooie zonnebril gekocht in New York, toen daar een actie was dat er geen belasting werd geheven in een bepaald gebied (Lower Manhattan), om het toerisme na de aanslagen te promoten, en dat scheelde toch $ 12.00 !! Maar dit echt niet aangegeven, en aangezien ik voor de rest niet zo heel veel had gekocht, maakte niemand een aanmerking. Lekker meegenomen toch?
Eric

Michael66
17-06-05, 11:50
En het geldt alleen voor artikelen met een beperkte waarde per stuk!!!
Deze belasting-holiday is vooral bedoeld om de lokale (wat armere) bevolking de kans te bieden voldoende schoolspullen te kunnen kopen voor hun kinderen en die kids redelijk gekleed naar school te laten gaan. Het is niet toevallig dat de taxfree-periode de laatste week van de vakantie beslaat.

En de NL-douane zal niet op z'n kop staan van die Nike's van $ 50 waar je geen tax over hebt betaald .... of die Levi's van $ 35, of die .....
Het gaat altijd om artikelen die goedkoper zijn dan $ 50.

Het zou wat anders zijn als het ook gold voor duurdere electronische artikelen, zoals digitale cameras, I-pods etc.

Eric
17-06-05, 12:06
Jaaaa, als ik daar nou een laptop kon kopen zonder tax, zou het echt interessant worden, om die te proberen mee te krijgen zonder dat de douane je aanhoud !!
Maar inderdaad, het geld jammer genoeg alleen voor art. onder de $ 50,00, dus doe er je voordeel mee.
Eric

Inge
17-06-05, 12:22
Heb jij dan alles aangegeven wat je gekocht hebt in Florida toen je terug kwam in Nederland :?:

Natuurlijk niet maar 175 euro pp is een hoop als je met zijn vieren bent. Genoeg mee te nemen dus.

Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat het voor óns niet interessant is, maar andersom wél. Dus voor Amerikanen die hier iets moois kopen, tax free, en dan in de usa minder belasting betalen. Daar is die regel dus voor bedoeld....

marisca
24-01-06, 19:59
Weet iemand eigenlijk hoeveel je per persoon over de grens mag meenemen. Vorig jaar kwam ik mensen tegen die hadden voor 500 euro pp meegenomen (mag dat ? ). Ik ben voorzichtig geweest omdat ik het steeds niet zeker wist. Weten jullie het? Als je gewoon disney t-shirts mee neemt valt dat toch niet onder deze catagorie.?Groetjes marisca. :roll:

knaapje
24-01-06, 20:07
Sorry Marisca,
Als ervaren bezoekster kan je hierover op dit forum het nodige vinden of kijk eens bij de douane.
Bijv. hier:
http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-05.html

Groeten
Knaapje

remon
24-01-06, 20:39
Gewoon kaartjes er uit knippen en bonnetjes weg gooien.

marisca
24-01-06, 20:47
Thanks, Remon Zo iets dacht ik al. Op die douane site wordt ik ook niets wijzer. Daar mag je gewoon niets meenemen, je moet al voor een vulpen tax betalen. no way ! Maar zo als je zei, zo hebben wij dat vorig jaar ook gedaan. Leuke kleding en goedkope merk kleding voor kids ook. Groetjes shop o'holic!!!!! :roll:

http://img227.imageshack.us/img227/8143/11114hx.gif (http://imageshack.us) :D :D :D :D :D :D

Njit
24-01-06, 21:25
Dit is de juiste link: http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-06.html

Eric
24-01-06, 21:26
Denk nou niet dat ze bij de Nederlandse Douane achterlijk zijn, en niet door hebben dat je met een hele stapel nieuwe kleding het land binnnenkomt.
Je mag per persoon voor € 175,00 belastingvrij invoerren, en daarbij mag je NIET jouw aankoopbedrag over de overige leden van je gezelschap verdelen.
Nou zitten ze echt niet te loeren of je soms voor een paar Euro's teveel aan persoonlijke kleding, of Disney T-shirts hebt meegenomen, maar als je een golfuitrusting van € 400,00 hebt gekocht, heb je een goede kans om voor de bijl te gaan.
Ook camera's en electronische spulletjes vormen een geliefde prooi voor de heren, waarbij ze aan de hand van het serienummer kunnen zien waar het produkt is verkocht.
Bij kleding het advies om inderdaad de prijsjes te verwijderen, en ze tijdens de vakantie gebruiken.
Let op wat je doet, de boetes zijn niet mis !!
Eric

marisca
24-01-06, 22:14
Hoe zit dat in Dusseldorf? Geld daar het zelfde Eric ? En anders iemand die wel met de duitse douane ervaring heeft, Dit is mijn eerste vertrek va en naar Dusseldorf. Groetjes maris. :shock:

mattrob
24-01-06, 22:49
Binnen de EU geldt vrij verkeer van goederen. Dus geen probleem !

Inderdaad, zoals Eric zegt, ze weten precies hoe het werkt bij de douane. En overigens, je mag het bedrag van € 175 wel niet verdelen over je reisgenoten, maar als je veel kleding hebt, met allemaal waardes die onder de € 175 ligt, dan kan/mag je natuurlijk wel verdelen. Je zegt dan gewoon dat het voor verschillende personen is. Gewoon met z'n allen door de douane.

Vorig jaar ben ik een week naar Los Angeles/San Diego geweest, en ik vloeg via New York. Mijn familie bleef nog in New York en ik vloog alleen door naar Amsterdam. Ik had waarschijnlijk voor 800 euro aan kleding bij me, met name voor vrouw, dochter, zoons en kleindochter (zelf heb ik wel genoeg inmiddels). Aangezien ik Elite Plus ben bij KLM krijgen mijn koffers voorrang bij het in- en uitladen van het vliegtuig. Dus ik had zo'n beetje als eerste mijn koffer. Toen ik, met koffer en trolly, door de douane liep, stonden ze met 10 personen bij de uitgang !!! Ik stoicijns doorlopen, maar helaas. 'Heeft u iets aan te geven ?'.

Nee hoor, niets aan te geven. Wilt u even meelopen dan en koffer openmaken. Daar lag allerlei kleding in, die duidelijk niet voor mij was. Met alle labeltjes eraf. 'Heeft u de bonnetjes nog ?'. Nee hoor. Hij zoeken in mijn trolley, in alle kleine vakjes, en helaas, daar zaten de meeste bonnetjes verstopt ..... 'Voor hoeveel heeft u gekocht ?'. Euh ... iets van 300 dollar ? Jaja, lijkt wel wat meer meneer ? Hij 1-voor-1 door alle bonnen heen. 'Waarom heeft u labels eruit gehaald ?'. Nou, zijn kado's voor mijn kinderen. 'Het lijkt toch wel meer dan 300 dollar, wat denkt u ?' Nou, misschien 400 - 500 dollar ? 'Weet u hoeveel u mag invoeren ?'. Geen idee. Maximaal 175 euro, anders moet u over de rest belasting betalen ... Oh ....

Nou, weet u wat meneer, laat dit een waarschuwing zijn voor de volgende keer. Pak maar in en loop maar door ...... Pfffffft .... Zweet over mijn rug, mijn vrouw en kinderen stonden maar te wachten buiten .....

Elke keer als ik nu door de douane moet, ben ik redelijk gespannen (en helaas zullen ze dat waarschijnlijk herkennen). Maar goed, afgelopen vakantie in Orlando niet gepakt. We liepen gewoon met vrouw en kinderen erdoorheen. Dat scheelt volgens mij wel. En vluchten uit New York zullen ze wellicht ook beter op letten.

Wat ik nu doe (pas vlucht terug uit Colorado) is veel aandoen wat ik voor mezelf heb gekocht (jaja, nu toch wel, het was echt ZO goedkoop, kon het niet laten liggen), tussen alle vuile was invouwen en voor vrouw, dochter kinderen de bonnen bewaard en kaartjes met prijs eraan. Dat zien ze toch. Want stel dat ze je pakken, en je hebt geen bonnen, dan gaan ze de werkelijke waarde schatten. En aangezien alles zo goedkoop was, was de waarde veel lager dan in Nederland. Maar goed, weer niet gepakt. Maar goed, wat is het beste ?!?!?!

Eric
24-01-06, 23:07
In ieder geval is het verstandig als je bonnetjes of gebruiksaanwijzingen (en de software die bij nieuwe dingen hoort) apart per post naar huis te versturen.
Het is uiteraard aantrekkelijk die I-pod daar veel goedkoper te kopen (heb ik ook gedaan hoor) en als je hem gewoon in je zak hebt en gebruikt, hebben ze het nooit in de gaten, als maar niet de doos of de CD in je bagage zit !!
Eric

knaapje
24-01-06, 23:11
Njit,
Doordat ze aangeeft dat ze zelfs geen vulpen mee mag nemen blijkt dat ze op de door jou genoemde pagina is geweest. Het is n.l 1 pagina verder als die ik noem en deze verwijst dus. :lol:

Maris,
Wat je meeneemt en voor hoeveel geld moet je zelf weten, maar de officiele regels zijn zo en als je gesnapt wordt en boete krijgt of in beslagname moet je niet mekkeren.
Er zijn hier al ellelange en zeer moeilijke discussies op dit en het Orlando-forum over geweest.
Het is en blijft maximaal EUR 175 taxfree.

Mattrob,
Je antwoord klopt. Maris bedoelt echter dat zij vanuit de US in Dusseldorf landt en dan gelden dezelfde regels als wanneer zij op Schiphol landt.
Daarna gelden tussen Dusseldorf en huis de EU regels.

Succes
Knaapje.

Eric
25-01-06, 00:56
Ik gebruik voor mijn printer een lader die ik jaren geleden ooit in Amerika heb gekocht, dus ja, met platte pennen. Die neem ik dus al jaren mee heen en weer, dus zoiets kan inderdaad, maar ja, als de douane al achterdochtig is, kunnen ze inderdaad daarover vallen, en bewijs dan maar eens, dat je het apparaat al in je bezit had.
Eric

marisca
25-01-06, 09:28
Mijn vraag was ook of ze in dusseldorf ook niet zo er mee bezig zijn, want in amsterdam werd helemaal niemand aangehouden bij de douane. Ik kreeg het idee dat ze het heus wel wisten, dat iedereen daar flink inkocht. Zijn ze in Dusseldorf wel strenger er in ? Ik was namenlijk van plan om meer mee te nemen, en ben wel zo'n type die dan wel mekkert als je aangehouden wordt . Wees eerlijk je baalt enorm als je de werkelijke waarde moet betalen voor je shirt van 19 dollar en in nederland 80 euri's. Maar goed , mijn vraag was : zijn ze naar jullie ervaring even oplettend als in amsterdam ? En tellen de soufenier T-shirts van disney van de parken ook mee in de aangift bij de douane? Groetjes maris. :shock:

Ta2 Gerrit
25-01-06, 10:05
Feit blijft; alles wat je mee neemt boven de €175,- p/p moet je aangeven,want anders is het smokkel. Al is het voor eigen gebruik, souveniers of wat dan ook.
Maar er is (bijna) niemand die aangifte doet en ben je dus afhankelijk van de competentie en de scherpzinnigheid van de douane. Gelukkig hebben ze van motoronderdelen weinig verstand :wink: en als je met een wiel in je handbagage aan komt (of een complete uitlaat,ook gebeurt) vallen ze om van verbazing en is de boodschap: "Ga maar lekker knutselen". :lol:
Kleding, schoeisel e.d dragen we gewoon, of is op z´n minst een keer gedragen en zolang je niet met meerdere gelijke exemplaren aankomt (Disney cq Harley handel bijv.) zullen ze echt niet zo moeilijk doen.
Maar als je dan "gepakt" wordt, moet je je verlies maar nemen :cry: en de invoerrechten en boete betalen. Je hoort (en bent waarschijnlijk) immers op de hoogte te zijn van de bepalingen, hoe belachelijk laag die ook zijn :evil: . Maar gelukkig gaat het vaker "goed" dan "mis".

Eric
25-01-06, 12:22
Alles wat je in het buitenland koopt telt mee, en de douane regels zijn hetzelfde in Duitsland als bij ons.
Duitsers kennende zijn ze zeker niet makkelijker dan Hollanders.
Eric

Marco Tiel
25-01-06, 16:33
Ik zorg ervoor dat ik zo weinig mogelijk meeneem en wat ik de eerste dagen aan kleding koop meteen tijdens de vakantie draag zodat het meteen de koffer met de vuile was in kan. Wat bij mij wel erg god werkt is at ik elke keer zoek naar een rugzaktoeristachtig typ met ene baardje en lopend op van die sjofele slippers. Ik sluit bij hem aan in de rij voor de douane en nu reeds tweemaal werd hij eruit gegrepen en kon ondergetekende doorwandelen :D

Michael66
01-02-06, 17:40
Alles tenminste wassen, en zo mogelijk dragen. En gedragen in de laatste dagen van je vakantie:niet meer wassen. Stinkende waar wordt niet gecontroleerd.
Vorig jaar hafd ik ruim $ 3000 aan creditcard betalingen. Bonnetjes verzameld en de laatste dag even een envelopje gehaald bij de walmart en verstuurd. Geen problemen.
Overigens had ik geen artikelen die per stuk erg duur zijn zoals camera's en zo.

pascalbrouwers
18-02-06, 18:27
Eric,
Ook spullen die naar apart naar huis gestuurd worden, moet je beslist opletten.
Ik heb laatst een Serengety bril gekocht ergens in de VS via internet.
Hier aangekomen moest ik belasting en invoerrechten betalen.Verontwaardig dat ik was, meteen bellen met de doane. :?
Deze overigens vriendelijke man vertelde mij dat nagenoeg alle pakketjes ( buiten europa) worden gescand.
Bij twijfel worden deze open gemaakt,en indien noodzakelijk schatten zij de waarde en kom je aan het betalen.
Landen die bovenaan de lijst staan zijn oa Indonesie en de VS ( dat is tenminste wat hij mij vertelde)

Ook wij gaan binnenkort naar Florida, dus voor ons hetzelfle probleem.
Hetgeen dat Mattrob schrijft neem ik mij ter harte en doe zoveel mogelijk nieuw spullen aan.

Groetjes,
Pascal

pascalbrouwers
05-01-07, 14:07
Heb net per toeval contact gehad met de Douane. Dan maar meteen eens gevraagd wanneer het bedrag van 175 euro omhoog gaat,zodat we minder problemen kunnen verwachten bij de Douane in Nederland :razz: Hij liet doorschemeren dat dit hoogstwaarschijnlijk in Februari zal plaats vinden. Echter hier kon hij niets officieel over kwijt. Er zitten volgens hem nog wat haken en ogen aan. Dus met een beetje geluk, kunnen we dit voorjaar zonder al te veel problemen gaan shoppen.......

Groet,
Pascal

Yvet
06-01-07, 12:20
Voor zover ik weet (op één van de amerikaforums die ik bezoek) heb ik al gelezen dat het allang is goedgekeurd.
Dat er al unaniem is besloten bij de EU om de prijs op te hogen naar €430.

Alleen is nu de vraag nog de invoerdatum.
Die is nog niet bekend, wat er nu bekend is; is begin van 2007 tja en dat is een ruim begrip.....

Michael66
06-01-07, 12:37
Blijft dus nog onzeker. Vooralsnog geldt dus de grens van € 175. Klik hier voor de regels op de website van de douane (http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-06.html).

Michael66
09-04-07, 23:42
Voorlopig blijven we het doen met €175:


Geachte heer,
De verwachting is in elk geval niet voor de zomer van dit jaar. De Europese regelgeving moet eerst nog worden aangepast op diverse fronten.
Ik vertrouw er op u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

R.C. van Xxxxxxxx
Publieksvoorlichting
Ministerie van Financiën

-----Oorspronkelijk bericht-----
Datum e-mail: 03-04-2007
Onderwerp: minfin - Belastingvrije invoer in EU (per vliegtuig)

Naam: Michael
Adres:
Woonplaats: Gouda
Postcode:
E-mail adres:
Onderwerp: Belastingvrije invoer in EU (per vliegtuig)

Reactie: Goedemiddag,
Is er al iets te zeggen over een datum waarop de aangekondigde verhoging van belastingvrije invoer via de lucht wordt verhoogd? Gaat dit nog voor de zomer 2007 in, of wordt het later? Wat is de verwachting?

"Meer belastingvrije invoer in EU
nieuwsbericht | 28-11-2006 | Directie Voorlichting

Reizigers vanuit landen buiten de Europese Unie mogen meer vrij van accijns of btw invoeren. Dit heeft de raad van ministers van financiën dinsdag in Brussel beslist.

Het plafond voor deze belastingvrije invoer naar één van de landen van de Europese Unie gaat in de loop van volgend jaar omhoog van 175 euro naar 430 euro voor passagiers in vliegtuigen en schepen. Wie over land de EU binnenkomt mag voor 300 euro belastingvrij de Europese Unie invoeren. De scheiding tussen reizigers per schip of vliegtuig enerzijds en over land anderzijds is aangebracht omdat met vervoer over land frequenter goederen de EU binnengebracht kunnen worden, zo gaf minister Zalm dinsdag in Brussel aan. Zodra de exacte ingangsdatum bekend is, zal het ministerie van Financiën deze publiceren."

calypso
28-07-07, 00:08
Misschien dat er nu eens schot in komt;

Bron Nu.nl (http://www.nu.nl/news/1173301/37/VVD%3A_Nog_deze_zomer_meer_belastingvrije_invoer.h tml)

VVD: Nog deze zomer meer belastingvrije invoer
Uitgegeven: 27 juli 2007 18:03
Laatst gewijzigd: 27 juli 2007 18:17

DEN HAAG - De VVD wil dat toeristen nog deze zomer voor een hoger bedrag belastingvrij spullen kunnen invoeren die ze op hun vakantieadres hebben gekocht.
http://www.nu.nl/img.db/1132561+s%28120%21x120%21%29 Nu moeten reizigers op Schiphol accijns en btw betalen voor souvenirs waaraan ze meer dan 175 euro kwijt zijn geweest.

Afspraak
Vorig jaar besloten de ministers van financiën van de EU om dit bedrag te verhogen naar 430 euro. VVD-Kamerlid Ineke Dezentjé Hamming wil van staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) weten waarom deze afspraak nog steeds niet is uitgevoerd.
Ze zou graag zien dat dit in augustus alsnog gebeurt. "Dan zit die designerjeans of dat paar schoenen toch een stuk lekkerder als je thuiskomt."

Boetes
Toeristen lopen nu ook nog meer risico's op boetes als ze hun souvenirs niet zelf aangeven, vreest het Kamerlid.
Volgens een woordvoerder van de douane is wel afgesproken dat het belastingvrije bedrag dit jaar omhoog gaat, maar is geen exacte datum genoemd.
Brussel moet nog groen licht geven omdat ook het bedrag dat is vrijgesteld van invoerrechten opnieuw moet worden vastgesteld.

FrankS
28-07-07, 16:05
Dan zal toch eerst de Tweede Kamer terug moeten komen van reces. En dat doen ze nooit voor een onderwerp als dit. Dit gaat pas ver ná de Algemen Beschouwingen behandeld worden, dus we mogen blij zijn als het voor de zomer van 2008 doorgevoerd is.

FrankS
31-07-07, 11:30
Hogere belastingvrije invoer EU later

Uitgegeven: 31 juli 2007 09:39

BRUSSEL - De verhoging van het bedrag aan goederen dat reizigers belastingvrij de Europese Unie mogen invoeren gaat waarschijnlijk pas 1 januari in. De Europese Commissie mikt nu op die datum, aldus een ambtenaar van EU-commissaris Laszlo Kovacs (douane) dinsdag.

Eerder werd gestreefd naar de loop van dit jaar. Het maximumbedrag voor belastingvrije invoer van cd's, spijkerbroeken of andere aankopen gaat dan omhoog van 175 naar 430 euro voor passagiers in vliegtuigen en schepen. Wie over land de EU binnenkomt mag voor 300 euro meenemen zonder btw of accijns te hoeven betalen.

Tweede-Kamerlid Ineke Dezentjé Hamming (VVD) bepleitte vrijdag dat toeristen al in augustus kunnen genieten van het hogere bedrag aan belastingvrije invoer. "Dan zit die designerjeans of dat paar schoenen toch een stuk lekkerder als je thuiskomt."

sleepwalker
31-10-07, 22:21
of gewoon vrienden maken met een amerikaan en het door hem op laten sturen als cadeautje, over een geschenk hoef je namelijk geen invoerrechten te betalen.....

groeten van oom Bob en gefeliciteerd met je verjaardagkaartje erbij....

Sandy
31-10-07, 23:04
Wij hadden ook behoorlijk geshopt, en aangezien wij met vier kinderen reisden, vroegen we ons af of we dan voor 1050 Euro (6 personen x 175 Euro) konden meenemen (ook al was het voornamelijk kleding en aankopen voor volwassenen). Technisch gezien, houd je je aan de regel van 175 Euro per reisgenoot, maar ik kan me ook voorstellen dat de douane ook niet achtellijk is en dit niet de bedoeling kan zijn als wij voor 1000 Euro voor onszelf NL binnenkomen ...

Uiteindelijk toch gedaan, en zoals verwacht werden we niet aangehouden. Volgens mij word je amper aangehouden in NL ... Wellicht als je met een grote vage doos binnenkomt. Zo zag ik ook een aantal reizen..

Michael
01-11-07, 02:53
Vanaf 1 januari wordt, voorzover ik begrepen heb, de belastingvrije invoer van buiten de EU, verhoogd naar 430 Euro per persoon.
http://www.overgeld.nl/nieuws/1958026/Hogere_belastingvrije_invoer_EU_later.html

Komt die laptop, met de huidige dollarkoers, lekker in beeld.

Ta2 Gerrit
01-11-07, 10:19
Laten we het hopen (of anders op z'n laatst 1 Maart ;-) ), maar Brussel blinkt niet uit door snelheid.
Het voorstel staat al vanaf Feb. 2006 en is Sept. 2006 al goedgekeurd door de Europese commisie. Het moest alleen nog "even" langs de diverse landen en dan zou het ingevoerd gaan worden :-?.
Maar het duurt maar en duurt maar, dus laten we maar blijven hopen :-k.

bono
01-11-07, 11:57
Hoop doet wonderen verrichten dus...................

Laten we de hoop nu maar onzetten naar het eggie!

Gr. Monique

Ta2 Gerrit
11-12-07, 12:42
Als je "gepakt" wordt vervalt uiteraard de vrijstelling, of die nou 175 of 450 euri's is. En je betaald invoerrecht en BTW + een boete van 50% van deze belastingen.
De belastingen worden bepaald aan de Nederlandse waarde van het artikel, dus niet aan de US aanschafwaarde.
Over de Macbook moet je zowiezo de volledige BTW en invoerrecht betalen omdat hij de belastingvrije invoer overschrijdt, dus geen aftrek van €175,- (of €450,-) helaas :-(
En volgens mij zijn dat Europees geldende regels.
Zie ook http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage.html

Oh ja, en de upgrade naar 450 euro zit nog in de pen :-(

Renske1978
11-01-08, 10:19
't is vaak al heel snel dat je aan die top zit, het gaat immers niet om wat je er in de VS aan hebt uitgegeven maar wat je in Nederland voor hetzelfde product betalen zou. Laten we als voorbeeld levis broeken nemen. Als je 3 levis koopt in de VS á 30 dollar = 90 dollar = 61 euro, denk je nog lang niet aan je limiet te zitten, echter diezelfde broeken kosten in NL al snel 90 euro, dus dan zit je eigenlijk met 2 broeken al over de limiet. Met die 430 euro zit je dus ook al vrij snel op je invoerlimiet.

Mirrick
13-01-08, 16:00
Hier staat ook dat het pas 01-12-"08 ingaat dus ik ga er maar vanuit dat wij hier geen gebruik meer van kunnen maken.

http://rechtennieuws.nl/17439/meer-belastingvrij-invoeren-per-december-2008.html

Groetjes Mirrick

xl1067
13-01-08, 23:02
Zo dat zou fijn zijn. Ik koop de hele Abercrombie en Hollister leeg en kan er zo mee langs de douane lopen. Tja in Nederland kost het €0,- aangezien het hier niet te koop is.

Nee het gaat er dus wel om wat je in de VS hebt uitgegeven. Ik reken aan het einde van de vakantie met een aantal bonnetjes een bedrag bij elkaar wat rond de 250 dollar zit en vind het dan wel prima. Laat ze maar is bewijzen dat ik het Abercrombie shirt deze keer heb gekocht en niet op een van de vorige vakanties.

didierc
14-01-08, 00:06
Helaas ligt de bewijslast in het geval van belastingen bij jou en niet bij de belastingdienst/douane, dus jij moet aantonen dat je iets al had en niet tijdens je reis hebt gekocht.
Bij kleding zullen ze volgens mij niet zo moeilijk doen,mits je geen koffers namaakkleding meeneemt.

Didier

famdr
19-02-08, 15:13
http://www.telegraaf.nl/reiskrant/3298001/_Goed_nieuws_voor_taxfree_smokkelaars__.html?p=1,1

dit staat in de krant erover

utah
03-08-08, 21:55
Omdat het nog steeds niet echt duidelijk is volgende vraag:

Ik weet dat je maar om 175€ mag officieel inkopen zonder taks te betalen.

Maar hoe zit dat nu met spullen die je aankoopt voor persoonlijk gebruik?

Ik denk daarbij dan aan kleding, maar ook aan een Gsm die je daar koopt om van daaruit naar het thuisland te bellen.

Of een camcorder om je reis te registeren? Enzovoort.

Gaat die 175€ dan over "cadeautjes"?

FrankS
03-08-08, 22:16
Nee, dat maakt niets uit. Al zal men wellicht wat coulanter zijn als het geen overduidelijke handelswaar is, b.v. geen 15 iPods, maar diverse kleding in je eigen maat.

calypso
03-08-08, 22:21
Ik weet dat je maar om 175€ mag officieel inkopen zonder taks te betalen.

EN weet dat dit bedrag in December dus omhoog gaat naar 475,00€!
zoals de vorige poster al zie het maakt niet uit het totaal bedrag mag niet meer dan 175,00€ zijn!

disney fan
24-08-08, 10:15
Weet iemand wanneer het bedrag nou echt verhoogd wordt?
Kan hier op de douane site niets over terug vinden.

Ga over een paar weken weer en zou het erg prettig vinden als ik nou eens rustig langs de douane kan lopen......
Altijd weer spannend!

Ebelix
24-08-08, 11:24
De bedoeling is dat begin december het bedrag wordt verhoogd. Helaas niet eerder. Dit nieuws is in februari naar buiten gekomen.

Greeneyes
24-09-08, 10:43
Bij de douane weten ze trouwens nog steeds van niets. Als het verhoogd zou worden dan zou het idd per 1-12-08 zijn. Maar "wij horen het altijd pas als laatste" zei de mevrouw bij de Douane die ik vandaag sprak.

Michael66
24-09-08, 11:08
Kwestie van de officiele stukken van de tweede kamer lezen. Daar staat heel duidelijk in de e.e.a. ingaat per 01-12-2008. Zie http://overheid-op.sdu.nl/cgi-bin/showdoc/pos=0/session=anonymous@3A2781548565/query=1/action=pdf/KST119266.pdf

Greeneyes
24-09-08, 12:57
Ik heb hem ook gevonden op http://overheid-op.sdu.nl/cgi/login


Richtlijn 2007/74/EG brengt ten opzichte van Richtlijn 69/169/EEG de
volgende wijzigingen aan:
– Het drempelbedrag, onder welke waarde vrijstelling van omzetbelasting
en accijnzen wordt verleend, wordt van € 175 verhoogd tot € 430
voor zee- en luchtreizigers en tot € 300 voor andere reizigers, voor
goederen die niet onder een hoeveelheidsbeperking vallen.
– De hoeveelheid niet-mousserende wijn die vrij van omzetbelasting en
accijnzen mag worden ingevoerd, wordt verhoogd van twee tot vier
liter.
– Voor bier wordt een kwantitatieve beperking geïntroduceerd. De
hoeveelheid bier die vrij van omzetbelasting en accijnzen mag worden
ingevoerd, is 16 liter.

– De kwantitatieve beperkingen voor parfum, koffie en thee worden
afgeschaft.


en een stukje verder per wanneer het ingaat:


Tegelijk met het verstrijken van de omzettingstermijn van Richtlijn 2007/
74/EG op 1 december 2008 treedt de wijziging van Verordening
918/83/EEG met betrekking tot de reizigersvrijstelling voor de invoerrechten
in werking1.


Vergaderjaar 2007–2008
KST119266

Geen twijfel over mogelijk dus!

Yvet
29-09-08, 13:22
Tja, het is een manier.
Maar of het de manier is om geen tax te hoeven betalen... Dat denk ikzelf van niet.
Douane is niet gek, die kennen alle trucjes, dus ook deze.
De bewijslast ligt niet bij hun, maar bij jou.
Enne door prijskaartjes eraf te halen en gedragen eruit te laten zien, bewijs je niet dat het niet nieuw is.
Oude kelding herken je door vaalheid, verwassenheid enz enz en dat heb je gewoon niet met gloedjenieuwe kleding.

Dus het is een tip, maar of die ook echt bruikbaar is?!?

Yvet
29-09-08, 14:27
tja..wij hebben een villa met wasmachine genomen om de nieuwe dingen even te wassen voor we weg gaan. Zijn ze meteen schoon en als het waren niet meer nieuw...

Ook dit zal niet werken.
En ik spreek uit eigen ervaring, want zo dachten wij vroeger ook.
Ik heb zelfs een keer kleding 5x gewassen voordat ik ze wild einpakken, inderdaad de nieuwigheid eraf wassen....
Gelukkig maar dat dit niet gelukt is want dat betekend dat ik kwaliteit heb gekocht.

Een t-shirt 5x gewassen ziet er bij lange na niet uit als niet nieuw.
Het ruikt nu gewassen maar dat is ook alles, er zitten geen pluisjes op (het verwassen gezicht van wat ik eerder al noemde).

Om je kleding schoon te vervoeren is het handig om het te wassen maar om de douane voor de gek te houden werkt het niet....

Syllvia
30-09-08, 04:27
nee, het is zelfs zo, dat ik kleding die ik vorig jaar hier kocht. Nu niet durf mee te nemen.
T-shirts zien er nog redelijk uit, dus dat risico neem ik niet.
heb maar een paar shirts bij de Hema gekocht voor we vertrokken....

men man heeft al 3 jaar een zwembroek van RL, en die ziet er als nieuw uit, maarja toch maar mee genomen....die kassabon van 3 jaar terug heb ik dus niet.

groetjes sylvia

FrankS
23-11-08, 16:48
Bedrag belastingvrije invoer flink omhoog

Uitgegeven: 23 november 2008 14:10
Laatst gewijzigd: 23 november 2008 14:49

SCHIPHOL - Wie voor de kerst nog even lekker wil shoppen in New York mag vanaf 1 december flink meer belastingvrij invoeren. De drempel daarvoor gaat na vijftien jaar eindelijk omhoog, van 175 euro naar 430 euro.

Over de verhoging van het bedrag werd al in november 2006 een akkoord bereikt door de Europese ministers van Financiën. Maar daarna werd er nog meer dan een jaar gesteggeld over de datum van invoering.

Tot teleurstelling van Gerrit Zalm, destijds de Nederlandse minister van Financiën. Hij wilde de reiziger "niet nodeloos irriteren".
Pas eind december 2007 werd besloten dat reizigers die door de lucht of via zee de Europese Unie binnenkomen meer belastingvrij mogen invoeren, dat met ingang van 1 december 2008 mochten doen.
Eerder was nog sprake van in de loop van 2008, maar ook dat werd niet gehaald. De maatregel moest nog omgezet worden in een EU-richtlijn.


EU
Wie via de weg de Europese Unie binnenkomt mag over een week voor 300 euro aan belastingvrije goederen meenemen zonder bij te betalen. Dat is zo bepaald omdat het over land makkelijker is om goederen mee te nemen.
Het wordt nu ook nog zinvoller om de betaalde belasting in het land van aankoop terug te vorderen bij de Global Refund-punten.
Wanneer iemand bijvoorbeeld voor omgerekend 450 euro een laptop in de VS koopt en daar eerst belasting terugvraagt, wordt die zo'n 20 procent goedkoper. En daarmee zit de koper dan weer mooi onder de grens van 430 euro.

rembrandt
23-11-08, 18:58
Goed zo, hoeven we minder bonnetjes te knippen ;)

Wij kopen eigenlijk alleen kleding, schoeisel en souvenirs. Ik neem aan dat die € 430,00 per persoon is??? (lijkt me wel :sun: ) , of per familie (lijkt me niet ;-) )
Nou dat halen we volgens mij niet, alhoewel die operatie aan mijn vrouws hand alweer niet gelukt is :twisted: :mrgreen: )

Michael66
26-11-08, 17:13
Bij de douane weten ze trouwens nog steeds van niets.En ook op de website van de Douane (http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-06.html#P113_6795) staat het inmiddels. Heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat.

Thrypa
28-08-11, 00:03
Hey allemaal!

Nog een vraagje voor ik vertrek :P Ik zou ook graag een Ipad of Transformer kopen in USA. Ik vind echter geen maximum bedrag dat ik belastingvrij mag invoeren in België? Voor Nederland vond ik al 430€ is dit ook zo voor België ?

Alvast bedankt!

elcrack
28-08-11, 10:48
Ja, is zelfde voor België.

Michael66
28-08-11, 11:05
Die € 430 komt voort uit Europese regelgeving. Dat kun je hier vinden op de website van de Europese Commissie: http://ec.europa.eu/taxation_customs/common/travellers/enter_eu/index_en.htm

laulis
28-08-11, 13:42
dan kunnen we gemakkelijk een Ipad meebrengen, en mogen die aangeven :-) (voor 430€)

satpet
29-08-11, 13:24
Ja, is zelfde voor België.
Er is volgens mij één verschil met België.
Voor kinderen onder 15 jaar is er een beperking van 175 €

Michael66
29-08-11, 15:22
Waar staat die info?
Heb je ook een linkje naar een website waar dat staat?

Op de EU-website die ik hierboven noemde staat wel: Member States may reduce the above limits to € 150 for travellers under 15 years.
Maar ik kan die beperking voor België nergens terugvinden. :-s

satpet
29-08-11, 16:05
Hierbij de officiële brochure van de Belgische federale overheid:
http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/citizens/files/goede_reis.pdf

Ritchie
29-08-11, 19:24
Stel ik koop iets in de USA, wat duurder is dan 430 euro, en ik zou het netjes aangeven, wat moet ik dan betalen ?

chippie
29-08-11, 19:59
http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-07.html#P165_11778

[verwijderd]
29-08-11, 20:55
Als je iets koopt van Euro 500,- dan moet je dus over het hele bedrag BTW + invoerrechten betalen. Koop je iets van Euro 400,- en iets van Euro 100,- dan moet je over die Euro 100,- de BTW + invoerrechten betalen.

chippie
29-08-11, 23:18
Ok, dan heb ik je vraag verkeerd begrepen.
Vergeet niet dat je het bedrag van 430 euro ook niet mag verdelen over je mede reizigers.
Dus een pc van 600 euro is te duur voor belasting vrij ook al ben je twee personen.
Twee digitale camera’s van ieder 350 euro is weer geen probleem in dat geval.

wehave
05-09-11, 12:20
Wel raar dat je het bedrag niet mag verdelen.

Mag je wel bv 4 camera's a 350 kopen met 2 volwassenen en 2 kinderen?

[verwijderd]
05-09-11, 16:05
Dat mag aangezien je Euro 430,- per persoon vrij mag invoeren.

Michael66
05-09-11, 16:17
In België mag dat alleen als de kids 15 jaar of ouder zijn, anders is het bedrag per kind gelimiteerd op € 175.

NB: Je mag ze altijd kopen! ;) Daar is geen maximumbedrag voor. Belastingvrij invoeren is wel gelimiteerd.

Syllvia
05-09-11, 17:06
Aangezien wij dit jaar van en naar Zaventem vliegen wil ik graag weten of bij terugkomst er vaak gecontroleerd word door de douane, is het net zo als op Schiphol?

daantje40
05-09-11, 18:47
om de douanepijn te verzachten: is het niet mogelijk om de in Florida betaalde tax terug te vragen?

<<Moderator Michael66: Daar is een separaat onderwerp over op het forum, met de mooie naam: BTW / Sales Tax (terugkrijgen = NEE!) (http://floridaforum.nl/showthread.php?t=7956&highlight=teru%2A)>>

nixian
05-09-11, 19:00
Misschien een tip raadpleeg: http://douane.nl/particulier/reizigersbagage.html Hier in staan tevens voorbeelden genoemd hoe e.e.a. werkt. Michael 66, wat jij schreef kan ik mij nog herhinneren, dat leeftijdgrens van 14jr. ook in NL gold, maar dat was volgens mij v.w.b. accijnsgoederen, drank, sigaretten enz. Als wat jij zegt waar is, dan geldt dit voor heel het grondgebied van de EU. Als ik de website raadpleeg van de Douane, kom ik nergens een genoemde leeftijdsgrens tegen v.w.b. de "normale" reizigersbagage vrijstelling van € 430,-.

[verwijderd]
05-09-11, 21:02
In België mag dat alleen als de kids 15 jaar of ouder zijn, anders is het bedrag per kind gelimiteerd op € 175.

NB: Je mag ze altijd kopen! ;) Daar is geen maximumbedrag voor. Belastingvrij invoeren is wel gelimiteerd.

Wat vreemd dat dit afwijkt, ik dacht toch echt dat dat Europese landen(Schengen) dezelfde regels hiervoor hanteerde.

Maar dan weten we dat.

Michael66
05-09-11, 23:10
@verwijderd:
De discussie daarover heeft recent plaatsgevonden in een ander topic. Ik heb die berichten nu in dit topic gezet, als je dus hier even terugleest (10-15 berichten naar boven) dan vind je allerlei links naar de betreffende wetgeving.

Conclusie: De Europese wetgeving laat landen vrij om het bedrag van €430 te beperken voor kinderen onder een bepaalde leeftijd. En (onder andere) België maakt gebruik van die beperking.

[verwijderd]
05-09-11, 23:48
@Michael66;
Ik geloofde je ook wel maar vond het alleen vreemd. Zeker aangezien ze in Nederland daar in de tekst ook niet naar verwijzen dan voor andere landen.

Maar goed, België heeft dus een lagere drempel die geldt dus als je via België reist.

emma82
16-02-12, 09:29
Wat ik me afvroeg; als je met ArkeFly vliegt en weer in NL landt, wordt je dan niet extra gecontroleerd omdat de douane ook weet dat je 45 kg (premium comfort) mee terug mag nemen? Weet iemand dit? Dus zullen zij ook weten dat je flink geshopt hebt in Florida.

En weet iemand misschien voor hoeveel geld je aan spullen mag meenemen?
Bewaren jullie ook altijd alle aankoopbonnen?

Ta2 Gerrit
16-02-12, 10:04
Gisteren gezien bij Max op Schiphol (of zoiets). Douanier ziet één persoon aankomen met 3 koffers op zijn karretje. Voor ons dus een reden om even te gaan controleren, aldus de beambte, want zo veel bagage voor één persoon roept vragen op.

In die strekking moet je het ongeveer zien, hoewel we zelf nagenoeg altijd door kunnen lopen, en toch ook redelijk bepakt zijn. En die paar keren dat we gecontroleerd zijn dateren nog uit het "oude tarief" (€175,- p/p) tijdperk. En dan moet je helaas betalen :-(, maar dat is het risico van niet aangeven.

Nadat de vrijstelling van invoer opgetrokken is naar €430,- p/p zijn we eigenlijk nooit meer gecontroleerd.
Bonnen bewaren we nooit (tenzij ze nodig zijn voor evt. garantie).

b767-300er
16-02-12, 10:28
@emma82;
430 euro mag je invoeren.
Echter: als 1 item 350 kost en de ander 100, dan moet je over de volledige 100 invoerrechten betalen.....

De douane weet precies welke passagiers waar vandaan komen en zullen zonnodig extra controleren.

satpet
16-02-12, 11:50
Voor diegenen die tijdens het weekend van 3 AUG 2012 in Florida zijn.
Sales Tax Holiday (http://www.firstcoastnews.com/news/local/article/241812/3/Florida-House-Votes-Unanimously-for-2012-Sales-Tax-Holiday)

Wij komen op 4 Aug aan. :D. Onmiddellijk naar Sawgrass Mills dan maar.

AenG
16-02-12, 12:59
Ik probeer in ieder geval die max 35kg in 1 koffer te krijgen en evt met zn tweeën drie koffers mee te nemen. Dan valt het al wat minder op denk ik. Maar zolang je dus onder die 430 euro blijft hoef je niets aan te geven? En trouwens hoe controleren ze dan dat je dat daar gekocht hebt? Of stel ik nu hele rare vragen? :oops: Ik heb helemaal geen ervaring met dingen aangeven enz. Koffer is ooit 1 keer opengemaakt omdat ze zich afvroegen of er wel pinda's zaten in de zak duyvis :mrgreen:.

Teleton
16-02-12, 14:10
hoe controleren ze dan dat je dat daar gekocht hebt? . Ze draaien het om; jij mag bewijzen dat je het daar niet gekocht hebt......[-o<.

pama
16-02-12, 14:44
Ik probeer in ieder geval die max 35kg in 1 koffer te krijgen en evt met zn tweeën drie koffers mee te nemen.
zie onder vlgs Arkefly...

Overige voorwaarden:

Eén stuk ruimbagage mag maximaal 32 kilo wegen;
De afmetingen van een gewone koffer mogen max. 158 cm (LxBxH) bedragen;
Dat worden dus 3 koffers....:sun:

Syllvia
16-02-12, 16:04
Ze draaien het om; jij mag bewijzen dat je het daar niet gekocht hebt......[-o<.

Precies, van de week nog gezien op tv, een italiaanse man kwam uit Dubai met nieuwe Louis Vutton koffers. De douane vroeg waar hij die gekocht had, in Italie volgens de man, waar is de bon? Hij had geen bon.
De douane vermoedde dat de man de koffers in Dubai had gekocht.
Er werd een expert bijgehaald die kwam de koffers naar waarde schatten (de NL waarde dus) Meneer was ruim over de 430,= heen en kon afrekenen.
Wij bewaren altijd de bonnen, of laten de prijskaartjes er aan zitten.