PDA

Bekijk Volledige Versie : Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat



Pagina's : [1] 2

Cor2
30-09-04, 08:52
Hoeveel fooi geef je een kamermeisje en laat je elke dag achter of alleen bij vertrek uit het hotel?

Ebelix
30-09-04, 09:00
IK laat elke dag 2 dollar achter voor het kamermeisje. Je kan ook kiezen om aan het eind van je vakantie geld achter te laten maar dan heb je grote kans dat het niet bij de persoon terecht komt die het grootste gedeelte van je tijd de kamer heeft schoongemaakt.

Je merkt altijd wel dat ze gevoelig zijn voor een tip. Ze doen net iets meer in de kamer.

hekkie
30-09-04, 09:20
Wij doen het net zo. Elke dag 2 dollar op je kamer achterlaten.
Dit jaar hebben we trouwens meegemaakt bij Extended Stay dat ze de fooi lieten liggen. Misschien een bepaald beleid van deze hotelketen?

Gr. hekkie

toverfee
30-09-04, 14:24
ik laat elke dag 1 dollar achter voor het kamermeisje en dan op de laatste dag geef ik wat extra's als ik tevreden ben

groetjes toverfee

Orangedevil
30-09-04, 18:27
Wij doen meestal ieder een dollar das dus 2 dollar per dag. Ook kwak ik er wel eens wat kleingeld neer zodat mijn portemonee wat lichter word.Ook vergeet ik het wel eens want meestal doen wij rondreizen dus dan heb je er s'morgens ooit geen erg in.

Petra/VS
03-10-04, 04:03
Ik laat de eerste dag meestal $5 achter (wij zijn een gezin van 5), omdat we vrijwel nooit genoeg handdoeken, dekens en dergelijke krijgen. Daarna twee dollar per dag, maar meestal hebben we aan het einde van de logeerpartij een enorme overvloed aan dekens en handdoeken :D .

David
03-10-04, 18:59
ik laat altijd 2 dollar achter.

Niks geven vind ik een beetje kinderachtig omdat het ginds de gewoonte is, die mensen leven er daar van...

floridagek
29-04-05, 23:40
Ik weet dat het wel eens eerder besproken is maar helaas niet echt uitgebreid.Waneer geeft je bevoorbeeld bij ponderosa fooi want je moet vooraf afrekenen en kunnen er ook momenten zijn dat je iemand beledigd met een paar dollar.We gaan maandag vertrekken maar s`nachts denk ik pas aan dat soort dingen.
Bedankt alvast
kim

Eric
30-04-05, 00:28
In de V.S. is het de gewoonte de tip op tafel te laten liggen, ook als je bv. naderhand bij de kassa moet afrekenen, of zelfs als je bij de ober aan tafel afrekent.
Alleen bij een creditcard kun je de fooi gewoon erbij schrijven, als ze met de slip terugkomen.
Het lijkt vreemd, om geld neer te leggen, en dan weg te gaan, maar dat is zo echt de gewoonte.
Tip is in de V.S. een subsantieel deel van het loon, dus ze rekenen echt op zo'n 15 %.
Eric

Petra/VS
30-04-05, 00:43
Bij een buffet, als je alleen drankjes bezorgd krijgt, is het gewoonte tussen de 10 en 15% te geven, zoals Eric zegt op de tafel achterlaten als je naar een kassa moet om te betalen.
Als er aan tafel wordt afgerekend en je betaalt met een credit card kun je de tip of cash geven of op de credit card slip invullen. Als je helemaal cash betaalt geef je hem erbij inbegrepen natuurlijk.
Bij volle bediening, dwz maaltijden worden naar je tafel gebracht, is 15 tot 20% de gewoonlijke tip.
Ik betaal tenminste $1 tip tenzij mijn rekening minder dan $3 is, dan geef ik het kleingeld, dat ik terug krijg of 50 cent, afhankelijk van wat meer is.

floridagek
30-04-05, 00:50
Bedankt zeg .
Maar een tip geef je dus alleen bij dienstverlening dus niet in een winkel of zo? :oops:

Eric
30-04-05, 01:05
Precies. In een winkel moet je juist afdingen, dat zie ik de Amerikanen ook vaak doen. Wij Hollanders zijn daar vaak te netjes voor ...
Tippen hoeft dus alleen bij restaurants, in het hotel 1 a 2 dollar per dag voor het kamermeisje (ook weer gewoon de laatste dag laten liggen) en ik geef bv. ook de chauffeur van een gratis shuttlebus een dollar, maar ik zie veel amerikanen dit nalaten. Oh ja, natuurlijk ook taxichauffeurs.
Eric

Petra/VS
30-04-05, 03:32
Uh, in een gewone winkel ding je niet af, hoor. We wonen hier niet in Afrika ;). Je zou dus wel eens niet zo'n aardige reactie kunnen krijgen als je dat probeert. Tenzij je kunt bewijzen, dat je het bij een andere winkel goedkoper hebt gezien, dan krijg je het misschien goedkoper.
Tips gaan naar:
Porters, als je die gebruikt voor je baggage, $1 per koffer
Taxichauffeur, 15% van de ritprijs --- shuttle bus chauffeur $1
Bellman (persoon, die je helpt bij het hotel, als die er is), afhankelijk van de hulp $1 tot $1 per stuk baggage
Valet, als je auto voor je geparkeerd wordt, $1
Kamermeisje, $1 per persoon in de kamer per dag en laat het dagelijks achter, want dan krijg je beter service
Bediening in een restaurant 15 - 20%
Gids, bij toeristische attracties -- $1 tot $5 afhankelijk van hoeveel in je groep, alleen als je de rondleiding goed vond
Andere verdiensten, zoals kapper - 15%

rvd4always
08-05-05, 23:33
Fooi geven doe je alleen als iemand goed zijn werk doet.
Als iemand er niets van bakt, bijvoorbeeld slecht eten of slechte bediening in een restaurant zou ik zeker geen fooi geven. Uiteindelijk maak je altijd zelf uit of je fooi geeft of niet! :wink:

meannie
09-05-05, 02:53
Hoe doe je dat dan in Nederland, waar de fooi er automatisch bij inbegrepen is. Maak je er daar dan een scene van als de bediening en eten slecht is ??, zodat ze de fooi er af trekken ??? Hier krijgt het bedienend personeel amper uitbetaald, terwijl ze in Nederland toch in ieder geval minimum loon krijgen.

Eric
09-05-05, 03:04
Als de bediening echt heel slecht is, maar dan moet er wel echt onbeleefd zijn gedaan of zoiets, geef ik inderdaad geen fooi, maar dat is mij in Amerika eerlijk gezegd nog nooit overkomen.
Als de bediening matig is, dus lang laten wachten, of verkeerd drinken of zo, geef ik wel fooi, maar aangepast, dus zo'n procent of 10.
Wat we hier wel eens vergeten, is dat de fooien een substantieel deel van het loon uitmaken, en dat het Amerikaanse personeel daarom er alles aan zal doen om het de klanten naar de zin te maken.
Obers kunnen er ook niets aan doen, als de keuken een keer iets verkeerd doet.
Eric

Ta2 Gerrit
09-05-05, 11:07
Hoe doe je dat dan in Nederland, waar de fooi er automatisch bij inbegrepen is. Maak je er daar dan een scene van als de bediening en eten slecht is ??, zodat ze de fooi er af trekken ??? Hier krijgt het bedienend personeel amper uitbetaald, terwijl ze in Nederland toch in ieder geval minimum loon krijgen.

Als hier in Nederland het eten slecht is (en dan bedoel ik niet een verkeerde keuze) dan gaat het echt wel terug naar de keuken. Als de bediening te wensen over laat, spreekt dat in de fooi. En dat geldt ook voor de rest van de wereld ! Gelukkig gebeurt dat zelden tot nooit.
Dat in Nederland de fooi inbegrepen zou zijn is natuurlijk onzin. Dat er hier beter betaald wordt is waar, maar dat betekent nog niet dat ze geen fooi willen "verdienen". Ook in de States zie je soms dat de gratuity included is, maar als we tervreden zijn komt er nog gewoon extra tip bij.
Ook in Nederland geven we meestal "amerikaanse" fooien, 10>15 % (zo verpest :wink: zijn we al) en dan valt het personeel bijna van z'n klompen, want vaak beperkt de fooi zich tot een paar eurootjes.
Maar de moraal is, dat als de bediening en/of het eten slecht is je dit kunt laten merken in de fooi (ik blijf erbij dat dit, zeker in de US, weinig tot nooit voorkomt) en je jezelf als toerist niet verantwoordelijk moet gaan houden voor de salarisschaal van het personeel.
Dat moest ik even kwijt :roll: .

Petra/VS
09-05-05, 16:57
Fooi geven doe je alleen als iemand goed zijn werk doet.
Als iemand er niets van bakt, bijvoorbeeld slecht eten of slechte bediening in een restaurant zou ik zeker geen fooi geven. Uiteindelijk maak je altijd zelf uit of je fooi geeft of niet! :wink:

En dit is nou precies waarom er in toeristen gebieden vaak al automatisch een tip op de rekening wordt gedaan. Geen fooi geven is *not* done!!! Hoe vaak moet ik dat niet schrijven!!
Stel, de serveerder doet slecht werk, ok, die verdient dan misschien volgens jou geen tip. Maar die tip wordt meestal verdeeld tussen serveerders, bus boys en keukenpersoneel! Die dupeer je dus ook.
Do in Rome as the Romans do. Ik ga in Nederland toch ook niet weigeren de toiletjuf te betalen omdat ik vind, dat die maar de hele dag zit te zitten.

Michael66
10-05-05, 06:13
De eerstekeer in Florida wist ik niets van fooien en gaf ik meestal een paar dollar, onafhankelijk van de hoogte van de rekening. Nu kijk ik meer naar de diensten die me geleverd zijn door het personeel. Hebben ze veel voor me gedaan, dan geef ik wat meer, hebben ze weinig gedaan dan geef ik heel weinig. Nog steeds onafhankelijk van de hoogte van de rekening. Soms is dat wat meer dan "gebruikelijk" en soms wat mnder. Mijn motto: ik geef wat ik wil geven op basis van mijn beleving, niet wat ze misschien verwachten of "gewoon" is.

Eric
10-05-05, 10:58
Soms is dat wat meer dan "gebruikelijk" en soms wat mnder. Mijn motto: ik geef wat ik wil geven op basis van mijn beleving, niet wat ze misschien verwachten of "gewoon" is.
Maar wat we hierdoor in de hand werken, is dat steeds meer restaurants bij buitenlanders gewoon 20% tip bij de rekening tellen, waardoor juist het verschijnsel, dat de bediening in de VS veel beter is dan hier misschien gaat verdwijnen !!
Niemand kan ontkennen dat het een verademing is om daar geholpen te worden, als je het z.g. Nederlandse personeel bent gewend, die het presteren je in een restaurant totaal te negeren.
Ik denk, dat als het personeel hier meer afhankelijk was van de fooien, de dienstverlening een heel stuk zou verbeteren.
Eric

Patje Deur
12-05-05, 13:01
Afgelopen september ben ik ergens wezen eten en daar hebben we lekker gegeten (geen superbediening) dus wij dachten.......mwoah ff fooi neerleggen.

Ik denk dat het ongeveer 12% was...het kwam toevallig zo uit met briefpapier.

Wat doet de brutale serveerster : Stennis choppen aan tafel of het eten niet lekker was enz....Rot op dacht ik....ff opzouten...doe normaal. Ik vond dit dus echt schandalig en heb dus ook niets bijgegeven....de manier waarop was niet normaal. (jaja gierige hollanders)

Door dit soort incidenten krijg je toch een heel andere kijk op de amerikaan......

Maureen
12-05-05, 13:53
Ik vind dat dat echt helemaal niets met gierige hollanders te maken heeft hoor!
Als jij vind dat de tip in verhouding stond tot de bediening moet je dat lekker zo houden en als die serveerster zo'n stennis zou maken zou ze van mij er ook niks meer bij krijgen!
Als ik uiteten ga geef ik altijd een goeie tip maar als de bediening schandalig is dan bekijken ze het maar!!
Als ze daar afhankelijk zijn van de tip dan neem ik aan dat je daar dan ook je best voor doet!
Ik heb zelf 5 jaar in de horeca gewerkt dus ik weet dat je gewoon je best moet doen en dat die tip niet zo vanzelfsprekend is!

Groetjes,Maureen.

Petra/VS
12-05-05, 16:37
Door dit soort incidenten krijg je toch een heel andere kijk op de amerikaan......

Nou ja, zeg! Een stennis schoppende serveerster geeft je toch geen andere kijk op "de amerikaan"??? Wat belachelijk! Iedere keer als ik op Schiphol aankwam vroeger zat er een verschrikkelijk sjagrijnige vent achter de balie van het geld wissel kantoor, hij was echt niet van het type "Welkom in Nederland", was ook vreselijk onbeschoft tegen buitenlanders. Ik heb me daar enorm aan geergerd, maar dat gaf me dan toch geen andere kijk op "de nederlander"???

True1969
29-06-05, 02:27
Ik ga toch weer even een nieuw "fooien bot" in het hondenhok gooien...

Ik vind het toch echt belachelijk dat er door de bedienig wordt gerekend op minimaal 15 % fooi....

Wij aten pas bij Outback en de service was echt Super (met de hoofdletter S) ik moest 55 dollar betalen en heb 15 dollar fooi neergelegd... gewoon omdat dit de beste bedienig van de vakantie was... maar als ik dan 3 dagen eerder bij de Pizzahut zit met een "louzy" (excuse my english) bediening...en die joker van een ober durft nog op de bon er bij te schrijven dat "tip not is included" dan zakt mijn broek af.... gewoon 18 dollartjes betaald en geen cent fooi.....

Fooi moet verdient worden.... en ik zit echt niet op mijn geld :!:

Petra/VS
29-06-05, 04:36
Ik raad je aan het boek van Charles Groenhuijsen eens te lezen en te zien, dat de meesten van degenen, die jou bedienen op jouw dure vakantie nog niet de helft van het minimum loon verdienen. En degenen, die in de keuken staan, om jouw bord af te wassen, jouw pizza samen te stellen en meer, nog minder. En toch zijn de meeste serveerders in restaurants ontzettend vriendelijk en krijgen daar heel vaak SHIT voor (zie http://www.waiterrant.blogspot.com).
Best als je vindt dat je slechte service krijgt (in een Pizza Hut??? Wat verwacht je dan precies??? Hoe goed is de service in NL in een fast food restaurant??), maar vraag dan naar de manager en klaag. Op zo'n manier krijg jij wat je wilt (meestal) en krijgen de mensen achter de schermen, als jij die tip toch geeft, hun verdiende deel.
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat de tip niet alleen voor degene, die ze zien is.
Vanavond heb ik pizza besteld en aan huis bezorgd gekregen. Daar was geen bediening bij, maar toch heb ik 15% fooi gegeven. Er zijn allerlei mensen, die aan die pizza hebben gewerkt voor wie die paar dollar ontzettend belangrijk zijn.
Sorry maar geen fooi geven vind ik ontzettend egoistisch en absoluut nooit iets om je goed bij te voelen. En daar blijf ik bij, ook al is dit bij de zuinige Nederlander geen populaire mening.

True1969
29-06-05, 14:35
Ik blijf het de omgekeerde wereld vinden.

Dat ik me moet verantwoorden dat de afwasser in de keuken geen deel van de evt. fooi ontvangt. Laat de ober zich in dit geval maar verantwoorden bij zijn collega's waarom die niks heeft gekregen.

En ik ben echt wel op de hoogte van de praktijken van de uitbaters van deze gelegenheden (de lange werktijden en zeer slechte salarissen) lijkt mij dus een extra reden om je fooi te verdienen.

En om nou te zeggen dat ik geen service mag verwachten bij een Pizza hut vind ik helemaal onzin, gewoon normaal bediend worden (zonder snauwen en irritant doen) lijkt mij toch geen probleem.

Overigens heb ik bij alle andere restaurants en eetgelegenheden gewoon fooi gegeven omdat ik het verder helemaal met Petra eens ben maar in dit gevalletje leek geen fooi mij het beste.

Groet,
Henri

mickey
30-06-05, 11:20
Ik ben het helemaal met je eens Harm,de verantwoording moet in dat geval gezocht worden bij de ober,als hij/zij zich oncorrect gedraagd,weet hij/zij heel goed waar dit aan ligt en ligt de verantwoording dus bij die persoon.Als wij iets fout doen op het werk worden we toch ook ter verantwoording geroepen,en in dit geval is dat het zelfde bij de bediening,ook een kwestie van collegialiteit.

Window
30-06-05, 23:55
Ik ben het met Petra eens. Je eten was te eten, je bord was schoon. Degenen die daarvoor zorgen zou je niet moeten benadelen omdat je ober z'n dag niet heeft. (Het is een blijft een momentopname.)

Natuurlijk mag je ook zeker verschil in bediening verwachten bij de Pizza Hut dan bij de Outback. Daar betaal je gedeeltelijk ook voor. dat is idd nog geen reden om afgesnauwd te worden, maar goed: het is een momentopname. Je weet niet of die knul altijd zo is, of dat ie toevallig een slechte dag heeft, ruzie heeft met iemand, of wat dan ook.

De tip hoort erbij, en als het niet naar je zin was, dan is het in de VS echt geen rariteit om naar de manager te vragen. Je mag best tegen em zeggen dat je de ober niets vond, die hoort het wel vaker. Dan wordt de ober op het matje geroepen. De zaak kan er ook alleen maar op vooruitgaan. Als niemand zegt dat de obers klote zijn, gaan ze failliet.

Daartegenover staat dan wel, dat als je het echt goed vond, dat je ook tegen die manager zegt dat je serveerster het goed deed. Hoort de manager graag (is ook eens wat anders dan het geklaag) en de serveerster ook.

Maar geen fooi geven is zo...mja. niets. Je bestraft mensen die dat niet verdienen, en de slacker die de borden brengt krijgt direct (en dus niet indirect door gebrek aan fooi) het probleem te horen.

Petra/VS
01-07-05, 04:21
En ik ben echt wel op de hoogte van de praktijken van de uitbaters van deze gelegenheden (de lange werktijden en zeer slechte salarissen) lijkt mij dus een extra reden om je fooi te verdienen.Waarom zijn de eigenaars van de restaurants meteen uitbaters? Ze verdienen op iedere $100 vijf dollar, niet echt veel, wel? In Nederland betaal je standaard op iedere maaltijd 19% btw. Hier in de VS is de belasting aan jou geheven veel lager.
Je betaalt de toilet juffrouw in Nederland toch ook? Dat vind ik nu uitbuiterij. Maar ik betaal, want dat is de gewoonte. Do in Rome as the Romans do.
En om nou te zeggen dat ik geen service mag verwachten bij een Pizza hut vind ik helemaal onzin, gewoon normaal bediend worden (zonder snauwen en irritant doen) lijkt mij toch geen probleem.Tja, ik heb verhalen te vertellen over rot service in soortgelijke restaurants in Nederland en toch kreeg iedereen gewoon zijn salaris. Sterker nog, ik heb onvoorstelbare nare service mogen genieten in Huize Doorn. Dat kon, want ik was "maar" een klant, die toch wel betalen moest. Nogmaals, ben je niet tevreden, praat met een manager. Pas als dat niets uithaalt kun je het in de tip laten voelen.
Overigens heb ik bij alle andere restaurants en eetgelegenheden gewoon fooi gegeven omdat ik het verder helemaal met Petra eens ben maar in dit gevalletje leek geen fooi mij het beste.Heb je ergens over die slechte service geklaagd? Zo niet, dan was het niet het beste.

Orangedevil
01-07-05, 23:41
Wij geven ook altijd fooi.Alleen ik ga niet elke keer uitrekenen hoeveel het is. Soms kijk ik gewoon in mijn portemonee.Als ik dan 3 losse dollars heb leg ik dat gewoon neer ,of de rekening nou 12 dollar is of 25 dollar is.

Persoonlijk vind ik het maar wazig dat de klant een gedeelte van het salaris moet betalen.Waarom betaald de baas dat niet?

Ook is het wel eens nadelig voor de klant.Voorbeeld.Op Ocean Drive in Miami hebben we gegeten en het viel duurder uit dan we verwacht hadden.(is eenmaal duur daar).Dan is het minder dat je al een hoge rekening hebt en dat je dan ook nog eens fooi moet geven over dat dure bedrag.

ind het trouwens met belasting ook wel misleidend.Koop je een honkbal shirt van 80 dollar en dan ben je uiteindelijk 95 dollar kwijt.

Petra/VS
02-07-05, 01:14
Als je je niet kunt of wilt aanpassen aan de plaatselijke gewoontes moet je veilig in Nederland blijven. Om de een of andere reden heb ik het gevoel, dat de meeste Nederlanders geen moeite hebben met de afding gewoontes in sommige landen :roll: . Als je het niet kunt betalen moet je niet in een duur restaurant gaan eten.

Eric
02-07-05, 02:18
Iedere Amerikaan geeft gewoon 15 a 20 % bovenop de rekening. Dat is in dat land gewoon geen punt van discussie. Je weet, als je de menukaart bekijkt, dat al deze prijzen excludief de tip zijn, dus het kan nooit tegenvallen.
Als je niet bereid bent dit te betalen, dien je gewoon bij Mac Donalds te gaan eten, dan hoef je geen tip te betalen.
Bij dienstverlening spreek je daar trouwens niet over tip, maar over gratuity.
Hieronder een kaart die Amerikanen gebruiken om de juiste tip te berekenen:
http://img24.imageshack.us/img24/2553/tipcardfrontlarge6mt.gif
Eric

Orangedevil
02-07-05, 03:53
Wij doen altijd ons uiterste best om ons aan te passen.We geven fooi,zijn vriendelijk in het verkeer(itt tot Nederland :twisted: ) en we zijn best open als Amerikanen tegen ons praten.Maar vind het wel makkelijk om te zeggen dat je je maar moet aanpassen.Je leeft in Nederland dus het is voor sommige mensen best moeilijk om jezelf aan te passen.

En vind het overdreven dat je dan maar in Nederland moet blijven. als je in Amerika gaat wonen kan ik me voorstellen dat het nodig is maar als toerist voor die 2 weekjes? Ik vind trouwens dat de gemiddelde ober best wel rekening kan houden met een toerist.Zij moeten weten dat het in Europa er anders aan toe gaat dus als ze 10% krijgen ipv 15 % vind ik dat ze niet brutaal moeten worden.Het kan natuurlijk ook zijn dat ze het gewoon niet weten,wat op zich best normaal is want de gemiddelde Amerikaan denkt dat Kopenhagen de hoofdstad van Nederland is.

Trouwens over aanpassen gesproken.Heb wel eens Amerikanen hier in Nederland horen klagen over de kleine porties eten die ze hier krijgen.Dus kan dus ook omgekeerd zijn.Is trouwens ook typisch Nederlands,dat aanpassen.Valt me op dat Nederlanders altijd heel erg goed zich aanpassen terwijl mensen uit andere landen dat toch minder hebben.Heb al een aantal keer gehoord dat we onverwacht goed Engels praten.

Wat ik dus wil zeggen is dus dat als bv. mijn ouders ooit naar Amerika gaan dan zullen ze veel 'etiketten' vergeten.Ik denk dat ze weinig fooi geven en voor rood blijven staan als ze rechtsaf willen.Maar dat wil niet zeggen dat ze maar in Nederland moeten blijven.Als er in je cultuur iets niet gedaan word moet je dat dan gaan veranderen voor die 2 weken?

Let wel:Ikzelf ben altijd goed voorbereid en weet precies wat wel en niet hoort in Amerika maar kan me voorstellen dat mensen raar opkijken als een ober brutaal word als je geen fooi geeft.

Petra/VS
02-07-05, 05:01
Als je naar het buitenland gaat, of dat nu Frankrijk, Denemarken, Australie, Nepal of de Verenigde Staten is lijkt het me niet, dat je verwacht, dat de gang van zaken hetzelfde is als in je eigen land. Het lijkt me ook, dat je dan gaat lezen, wat daar wel de gang van zaken is en waar die verschilt van waar je aan gewend bent en je daar zoveel mogelijk naar gedraagt.

Er zijn wel culturen, die veel sterker verschillen van de Nederlandse, dan de Amerikaanse en waar bepaalde dingen, in Nederland heel gewoon, als je je niet conformeert, ronduit gevaarlijk kunnen zijn.

Dat er andere slecht gemanierde mensen, van welke nationaliteit dan ook, zijn, die dat niet doen, vind ik geen excuus om het zelf ook maar niet te doen, omdat je nu eenmaal toerist bent en de mensen van het land waar je te *gast* bent dat maar moeten accepteren. Dat vind ik een zeer arrogante houding, eerlijk gezegd.

Orangedevil
02-07-05, 06:09
Klopt,ik ben ook zo iemand die zich aanpast.Als ik in Japan op de grond moet zitten of in Turkije mijn schoenen uit moet doen dan doe ik dat.Maar er zijn mensen die niet maanden vantevoren zich voorbereiden net als ons.Maar ik vind wel dat een land begrip moet tonen oor de toeristen die er komen.

Een goed voorbeeld is Frankrijk.Als je in Disneyland Parijs bent spreekt niemand Engels tenzij je een buitenlandse parkmember tegenkomt.Ik vind dat echt schandalig dat alles daar in het Frans is.De buitenlandse toerist moet maar leren Frans praten vinden ze.

FrankS
02-07-05, 12:15
Wij geven ALTIJD tip en slechts als de service extreem slecht is geweest minder dan 15%.

Overigens, over de opmerking hierboven dat de rekening van een restaurant nooit tegen kan vallen, nog het volgende:

Een paar jaar geleden hadden we met een groep van 5 volwassenen diner in Wolfgang Puck's in DownTown Disney. De meesten van ons bestelden vanaf de kaart, maar mijn zwager bestelde een "special" (de "Surf & Turf"). Van de specials werd netjes de prijs genoemd en zijn gerecht was met $39 zowel de duurste special als duurder dan wat dan ook op de kaart. Aan het einde van de special vroeg de waiter nog of er een extra lobster-tail moest worden toegevoegd. Omdat er nogal wat lobster-liefhebbers aan tafel zaten werd al snel akkoord gegeven. De prijs van die lobster-tail werd niet genoemd... Over de kwaliteit van de gerechten niets dan lof, maar toen de rekening kwam en voor de lobster-tail extra $70 in rekening werd gebracht moesten we nog wel even slikken... We hebben de waiter heel duidelijk gemaakt dat we ons "genomen" voelde en dat hij zo niet met klanten om kon gaan. Ook hebben we dat zijn manager gemeld. De waiter bleef volhouden dat hij de prijs wel had genoemd. We hebben uiteraard de rekening normaal betaald, echter de tip werd pijnlijk nauwkeurig op 15% uitgerekend...

Petra/VS
02-07-05, 16:35
Klopt,ik ben ook zo iemand die zich aanpast.Als ik in Japan op de grond moet zitten of in Turkije mijn schoenen uit moet doen dan doe ik dat.Maar er zijn mensen die niet maanden vantevoren zich voorbereiden net als ons.Onwetendheid is iets anders, dan willens en wetens je niet aan de normen en gewoontes van een land houden. En onwetendheid kan gevaarlijk zijn, zelfs in een ontwikkeld land.
Maar ik vind wel dat een land begrip moet tonen oor de toeristen die er komen. Een goed voorbeeld is Frankrijk.Als je in Disneyland Parijs bent spreekt niemand Engels tenzij je een buitenlandse parkmember tegenkomt.Ik vind dat echt schandalig dat alles daar in het Frans is.De buitenlandse toerist moet maar leren Frans praten vinden ze.Daarin zijn we het dus fundamenteel oneens. Ik ben blij, dat alles niet een homogeen geheel is. Juist het feit, dat Disneyland Parijs zo Frans is maakt het bijzonder, anders is het gewoon een copie van de Disney parken in de VS. En ik ben blij, dat ik in Frankijk lekker Frans kan praten, zonder dat een Fransman daarom gaat lachen en gauw Engels gaat praten, zoals mijn man regelmatig overkwam als hij in Nederland Nederlands probeerde te praten en zijn Nederlands was meestal beter dan het Engels van de ander ;).

Natasja L.
02-07-05, 16:44
Maar Petra/VS, vind jij dat ik iemand een tip moet geven die mij geen blik waardig gunt en een slechte service verleent. Sorry ik heb ook normen en waarden en ik wil graag met respect behandeld worden. Dan had ze maar wat vriendelijker moeten zijn. Als je dan zo'n slecht salaris hebt dan zorg je toch juist extra goed voor je klanten of zie ik dat verkeerd? Als iemand geen zin heeft om mij fatsoenlijk te helpen ga ik die persoon toch zeker niet daarvoor belonen! Als ik mijn klanten slecht behandel krijg ik dat toch zeker op mijn bord hoor!! Onze stelling is dan ook; Hoe beter de service, hoe hoger de tip. Is het niet veel bijzonders, dan gewoon het minimale, maken ze het echt te bont, jammer dan! Je krijgt wat je verdiend zeggen ze wel eens..............

PS. Wij, mijn vriend en ik zijn echt geen zuinige Nederlanders, wij kijken niet op een dubbeltje, zeker niet als we op vakantie zijn, dus daar ligt het niet aan!!

Petra/VS
02-07-05, 16:51
Zoals al vaker gezegd in dit draadje gaat de tip niet alleen naar de serveerder, maar ook naar alle anderen, die aan jouw maaltijd werken.

Als je slechte service krijgt is de eerste stap naar de manager te vragen en bij hem/haar te klagen. Meestal wordt er dan iets extra's gedaan of tenminste excuses gemaakt. Helpt dat niet, dan kun je het in de tip laten voelen. In de 21 jaar dat ik in dit land woon en heel vaak uit eten ben gegaan zijn de keren, dat we echt boos zijn weggegaan op een hand na te tellen en we zijn niet overdreven meegaand. Geen tip geven is gewoon not done of er moet wel een heel serieuze reden voor zijn.

Window
03-07-05, 20:00
De meeste serveersters/ders doen ook hun best om jou een plezierige maaltijd te bezorgen, omdat ze inderdaad wat meer willen verdienen. Iemand die de klanten niet goed behandeld krijgt het wel op z'n bord hoor, ook als je fooi geeft. Maar dan is het aan jou om naar de manager stappen. Zo'n zaak heeft veel meer aan jouw kritiek dan aan een magere fooi. Dan weten ze waar ze aan moeten werken. Jij wil toch ook feedback op het werk? En jij wil toch ook niet gekort worden omdat je collega een nietsnut is? En hier komen dan dus normen en waarden aan te pas: Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. In dit geval is die regel prima toe te passen. :)

True1969
04-07-05, 10:59
Ben er inmiddels wel achter dat geen fooi geven absoluut -Not Done- is.

We moeten het ook gewoon geen fooi meer noemen (zie die dikke van van Dale) maar puur 15 % bedieningsgeld en ben je echt tevreden geef je gewoon nog wat extra fooi bovenop die 15 %. Leg ik het zo goed uit Petra? :wink:

be·die·nings·geld (het ~)
1 toeslag van 15% op de horecaprijzen voor de bediening => service

clafra92
04-07-05, 17:21
Ik ben het afgelopen jaar uitgenodigd door amerikanen voor een diner en de service in het betreffende restaurant was gewoon slecht. Mijn gastheer vertelde toen dat er geen tip inzat, simply not good enough. I hate it to be taken for granted. Hij betaalde de rekening en verliet het restaurant zonder een woord te zeggen.
Volgens mij is de stelling van Petra dus wel juist maar niet ten koste van alles.

Window
04-07-05, 18:20
Ik ben het met Petra eens, en veel Amerikanen meestal ook. Maar je kunt niet alles over 1 kam scheren. De betere zaken verdienen betere tips als de service naar verwachting is, maar worden ook strenger beoordeeld indien dat niet het geval is. Bovendien hebben de welgestelde Amerikanen ander tipgedrag dan de Amerikanen die onder het modaal inkomen zitten.
Dit zijn meteen ook redenen waarom de meeste Amerikanen de fooi die ze geven zelf willen bepalen. Je ontneemt namelijk een vrijheid door de fooi vast te leggen, en vrijheid heeft in Amerika een aparte bijsmaak.
Er zijn ook echt wel situaties waarin je af wil wijken van de standaard 15%, in het voordeel of nadeel van de zaak. Zelfs als je naar de manager gaat wanneer je ontevreden bent, geef je misschien niet 15% fooi, maar iets minder of je rond naar beneden af. De zaken krijgen nog steeds de tips die ze verdienen, al is het alleen maar omdat je dan over de 15% heen gaat en de klanten geniegd zijn terug te komen.

Maar rule of thumb: niet (alleen) minder fooi geven, maar laten weten wat er is. Don't go away mad.

Je hoeft niet in de horeca te zitten om dit te begrijpen en te verdedigen. Ieder persoon die nadenkt over hoe het er in een restaurant aan toegaat, kan zich er in ieder geval enigszins in vinden. Iedereen met een bedrijf trouwens ook.

Harm
04-07-05, 20:16
Ik geef altijd tip. Helaas is dat helemaal tegen mijn gevoel. In Nederland is Tip een extraatje. In Amerika is het inkomen. De eerste week van mijn vakantie heb ik de meeste moeite met het geven van tip. Net als bijna alle Nederlanders probeer ik het inkomen te schatten. 15 % maal een aantal tafels maal het aantal geschatte klanten. Tevens kijk ik wat een Amerikaan geeft. Na een week ben ik gewend en geef ik gewoon 20% of het te veel of te weinig is doet niet ter zake ik ben n.l. op vakantie. Soms zit er wel eens een sacherijnige bediening bij. In Nederland gebeurt het mij ook wel eens. Ik probeer dan zelf een beetje aardig te zijn en een praatje te maken. Ik maak daar verder niet een zo’n punt van iedereen heeft wel een slechte dag. Voor klagen heb ik geen tijd en zin en meestal eet ik geen twee keer achter elkaar in hetzelfde restaurant. Het restaurant verlaten met de Hollandse mentaliteit van “ik kom hier toch niet meer terug” en geen tip achter laten past mij niet. Het grootste probleem vind ik dat er niets geprijsd is. In Nederland hangt bij elk restaurant een prijslijst aan de deur zodat je weet wat iets gaat kosten voor je naar binnen gaat. In Amerika weet je pas wat het kost als je al binnen zit. Dat ik het Amerikaanse systeem niet kan waarderen is een andere zaak. Ik probeer mij zoveel mogelijk aan te passen en te doen wat de gemiddelde Amerikaan doet. De enige keer dat ik wat vreemd opkeek was toen ik in Las Vegas bij het Rio een buffet nam. Geheel automatisch betalen met CC via een beeldscherm. Bij voorbaat al aangeven hoeveel tip je wild geven 10% 20% of tip op tafel. Dat stond me even tegen aan een automaat al tip betalen. Omdat ik weet dat het buffet bij Rio erg goed is heb ik maar 20% ingetoetst. De bediening is trouwens uitsteken ( zelfbediening ) .
Harm

Michael66
04-07-05, 21:21
Maar rule of thumb: niet (alleen) minder fooi geven, maar laten weten wat er is. Don't go away mad.

Als de bediening slecht is, ga ik nooit "mad" weg. Ik ben op vakantie, dus als het (lees: bediening) slecht is, ga ik weg, zonder te klagen. Klgen vind ik (let op: vind IK) negatieve energie. Energie die ik liever besteed aan leukere dingen. Eten is wat dat betreft maar bijzaak, dus wat mij betreft geen zinvolle zaak om veel aandacht en energie aan te besteden. Ik ben met vakantie!

Let wel, ik heb zelf een aantal jaren gewerkt bij Van der Valk, en was daar voor een groot deel afhankelijk van de fooien. En ik wist - en weet - precies hoe je je fooien-hoogte kunt beinvloeden. En de belangrijkste factor daarbij is: het de gats naar de zin maken. Niet naar de zin = nul fooi. En dat geldt zowel hier als in de VS. Misschien zelfs daar nog wat meer: zorg goed voor je gasten en je gasten zorgen goed voor jou!!

Eric
03-11-05, 13:48
In Restaurants etc 15 a 20 % van de rekening voor de belasting
In Hotels 1 a 2 dollar per stuk bagage als het naar je kamer wordt gebracht
Kamermeisje (alleeen als je langer dan 1 nacht blijft 1 a 2 dollar per nacht
Taxi 15% van de ritprijs
Ik geef bij de supermarkt ook vaak het kleingeld aan die gene die mijn spullen inpakt
Eric

keplah
03-11-05, 18:11
Wat ik mij afvroeg: brengen ze nog steeds de spullen na het inpakken naar de auto (ik was voor het laatst 17 jaar geleden in Florida...toen deden ze dat bij de Publix wel :D) En verwachten ze dan ook een tip? :?:

Ta2 Gerrit
03-11-05, 18:57
In de regel niet, maar bij ouderen en/of minder validen wordt het wel aangeboden. En als je er om vraagt zullen ze het ongetwijfeld wel doen.
Een bescheiden tip lijkt mij dan wel op zijn plaats.
15 tot 20 % procent van de boodschappen of zo :wink: .

ststone
03-11-05, 19:19
http://www.publix.com/about/qa/QAStore.do

Q: What is your policy on carryout service?
A: We pride ourselves in providing outstanding customer service. That service includes taking your groceries to your vehicle.
(in the store there is a sign asking you not to tip the person that carried your purchases)

Marcelg
05-11-05, 06:36
EEN TIP BETREFFENDE TIP!!!!
Pas op, in een groot aantal restaurants stoppen ze de tip al in je rekening, onder service of gratutity, geef dan niets extra.
Officieel mogen ze dit niet doen tenzij het op het menu vermeld staat, dan is het ook meestal dat ze het rekenen als je met 6 of meer personen dineert.
Maar wees gewaarschuwd en kijk goed naar je rekening.
Het is bij sommige restaurants echt zo dat ze het in je rekening stoppen als ze maar even inzien dat je tourist bent.
Het helpt behoorlijk om je mobile telefoon op tafel te leggen, ze denken hier nog steeds dat alleen locals/amerikanen telefoontjes hebben.
Ze beoordelen je niet echt op je accent, de meeste locals komen van overal.

meannie
05-11-05, 14:50
Dit is hoofdzakelijk in toeristische gebieden , en het staat heel duidelijk op de bon vermeld. Veel toeristen hebben geen idee,vandaar. Volgens mij hoef je het niet te betalen , je mag het meer of minder maken.
Ik zat eens op een terras in Amsterdam, waar een aantal Amerikanen aan de ober over de tip vroegen . Met een uitgestreken gezicht zei hij dat het 15 - 20 % was , maar vermelde niet dat het er al bij inbegrepen was. Dat heb ik er toen maar even aan toegevoegd. Als toerist moet je overal op je hoede zijn.

Jill
12-10-06, 20:05
Hallo,

ik had eens een vraagje. Hoeveel % tip geven jullie als je tevreden bent. En maken jullie onderscheid qua restaurant. bv, geven jullie meer in een Charlie's Steakhouse of cheesecakefactory dan in een Denny's? (Hoeveel wordt men geacht te geven trouwens).

Alvast bedankt om te reageren.

Michael66
05-02-07, 10:18
Handig: de tip-card:

http://i62.photobucket.com/albums/h115/calvinblock/tipcard.jpg

padds
07-02-07, 19:56
Ik postte laatst een reactie op fooien in de FAQ
Met als kop: tipping is not a place in China: zie hieronder, misschien geeft het enige duidelijkheid van het belang van 'tipping'

Een brief met deze kop (tipping is not a place in china) werd onlangs verspreid onder het vliegpersoneel van een van onze luchtvaartmaatschappijen. Ik hoorde het toen ik aan een stewardess vriendinnetje vroeg wat er normaal was als fooi in de US.

Vanuit evaluaties waren er klachten gekomen dat de fooien van de Nederlandse crew een beetje aan de lage kant waren. Een dollar is niet meer wat ie geweest is.

Daarbij komt dat het personeel belasting betaald over de ontvangen fooien. het exacte bedrag kan natuurlijk niet vastgesteld worden, daarom gaat de overheid uit van een gemiddeld bedrag aan fooien dat dagelijks ontvangen wordt. Dit bedrag is aangepast aan de devaluatie van de dollar, maar sommige 'tippers' niet.

Hen werd geadviseerd om minimaal 2 dollar te geven aan kamermeisjes, kofferdragers, etc. en minimaal 15% van andere rekeningen te tippen.

Mytimothy
08-02-07, 10:44
Hmmm... ik neem aan dat de lonen dan toch ook aangepast zal worden?? Men moet niet alles maar op de toeristen afschuiven. En ja, kofferdragers.. humm, bedoel je dus 2 dollar per koffer, nou dan draag ik ze toch echt zelf hoor.

En 15% als minimum voor andere rekeningen, neen... daar hou ik mij ook niet aan, vindt het vervelend dat men dit bijna als een "ongeschreven wet" ziet. Kom op zeg, ik geef fooi ja, maar ik bepaal zelf wat ik geef. Ik zie iemand bijvoorbeeld 4-5 tafels bedienen per uur en de rekening is dan gemiddeld $50, nou dan zou die persoon 5x7,50 moeten krijgen als tip, is dus $37,50!! Kom je op bijna $45 per uur. (natuurlijk hebben ze niet ieder uur zoveel mensen te bedienen)

Ik blijf nuchter, als een rekening $27 is rond ik het mooi af naar $30. Niet meer en niet minder. Dus niks 15% voor ons.

bono
08-02-07, 10:55
Hoi,

Hou je er wel rekening mee dat ze per uur zelf maar ongeveer 3 á 3.50 dollar verdienen en ze inderdaad niet elk uur zoveel tafels bedienen en ook niet voor zoveel geld en pp.!!!!
Ik ben het meer en deel wel met je eens hoor!
maar als ze nu extra moeten gaan betalen over de tip die ze misschien niet eens krijgen, is wel erg hard hoor!

maar vind dat het altijd een keus moet blijven en geen moetje!![-X

gr. monique

Eric
08-02-07, 15:46
Ik blijf nuchter, als een rekening $27 is rond ik het mooi af naar $30. Niet meer en niet minder. Dus niks 15% voor ons.

Dat kun je hier in Nederland misschien wel maken, maar niet in Amerika.
Die 15% (echt het minimum, als het er bij in zit, is het meestal meer in de richting van 20%) is NIET alleen voor diegene die je bedient, maar moet met het hele personeel worden gedeeld.
Verder verdient het personeel inderdaad niet meer dan tussen de 3 en 4 dollar per uur, én moet het belasting betalen over de fooien, en die worden berekent aan de hand van die 15%.
Werken in een restaurant is zeker geen vetpot, maar bittere noodzaak als bijverdienste voor veel Amerikanen.
Dus, trek je eigen conclusie.....
Eric

knaapje
08-02-07, 16:56
Ik heb meerdere malen in de US meegemaakt, dat er iets aangegeven was dat boven een bepaalde groepsgrootte er al 15% op de rekening gezet werd.
Toen ik er naar vroeg waarom dat was, zei men dat dit was om zaken als bovenstaand te voorkomen.
Overigens ergens in Nevada deed men het ook voor buitenlanders, zogenaamd als suggestie. Je mag raden waarom.

Wat belastingen betreft: Voorzover ik weet werkt het met een geschat bedrag per jaar en daarin houdt men met dit soort zaken ook rekening.
Trouwens bij de grotere zaken waar men moet delen zal dit toch wel via de officiele administratie afgehandeld worden.

Knaapje

Ta2 Gerrit
08-02-07, 18:54
Dit wordt weer zo'n eindeloze discussie. Je moet gewoon geven wat jij denkt dat normaal is (en dat is in de US dus ± 15 %) en wat je kwijt wil. De één geeft het opgegeven percentage (of de bediening moet wel heel slecht zijn) en de ander rond het bedrag af naar eigen idéé.
Daar kom je hier op het forum toch niet uit.
Het enige wat ons wel vaak overkomt is dat je in Nederland ook van die US fooien geeft en ze je dan aan kijken of je wel helemaal goed bent.
Maar het is nou eenmaal moeilijk "afkicken" ;-)

Michael66
09-02-07, 05:46
Nou Bij pondarosa worden de dranken geserveerd en kun je buffet zelf bedienen en daar geef je wel weer fooi.
wat versta jij onder zelfservice restaurant?#-o
Da's voor mij ook wel een lastige ....
Bij Ponderosa/Sizzler bestel je bij de kassa je hoofdmaaltijd en neem je zelf je eerste drankje mee, daarna bedien je jezelf bij het buffet. Het enige dat de bediening doet is je refills brengen, borden en bestek neerzetten, tussentijds wat vuil goed meenemen en de boel naderhand opruimen (o ja, en bij Ponderosa aan de 192 zetten ze een kaartje voor je neer waarop staat dat je maar vooral minstens 15% tip moet geven). En is dat 15% waard ...? JA! Als wij daar eten is het meestal voor totaal zon $40, dus die $5-6 kan er nog gemakkelijk van af. Maar da's hoe ik 't ervaar. Zolang ze me maar niet op zitten te jagen ....

Ken eigenlijk geen andere "selfservice" restaurants ...:-$

Geen tip geef ik bij fastfood-restaurants en bij de countereetschuren in de parken. Als er al bediening is heeft die m.i. geen meerwaarde. Afhankelijk van de situatie kun je daar wel een dollar of zo achterlaten voor de opruimers. Ze doen soms zo hun best voor je!

NB: Tip bereken je over de totale rekening EXCLUSIEF tax!!

Eric
16-11-07, 11:33
Wat veel Europeanen vergeten, is dat de fooi geen extraatje is, maar een wezenlijk deel van het Amerikaanse salarissysteem.
Ik kan mij de actie van WDW wel voorstellen, het neemt veel problemen weg met toeristen die niet goed bekend zijn met het Amerikaanse systeem.
Overigens vind ik het geen symphatiek systeem.
Eric

Tinkerbell
16-11-07, 12:06
Dat Europeanen niet goed bekend zijn met dit systeem zal best zo zijn maar diegene die het hards hierover zaten te schreeuwen waren allemaal volbloed Amerikanen.Ze waren er dan ook falikant op tegen.

Het is ook bij de konijnen af dat iemand tussen de twee en drie dollar per uur verdiend en dat het van de al of niet goedgeefsheid van de klanten afhangt of zijn kinderen op het eind van de maand ook nog wat te eten hebben.

In mijn ogen is dit een totaal verrot systeem.

Mijn schoonzus gaat binnenkort op cruise en "mag" (lees moet) dan 1000 dollar aan fooi "geven". Daar is de fooi voor een drankje,roomservice en de Maitre D`nog niet eens bij inbegrepen.

Nou weet ik niet hoe jullie over de hoogte van dit bedrag denken maar ik vind dit buiten alle normale proporties vallen.

reneefrankrijk
05-01-08, 16:19
Hoeveel geven jullie fooi in een restaurant (percentage). Is er verschil in jullie fooi als het heel goed/leuk was en als het gewoon goed/leuk was en wat doe je als het niet echt de moeite waard was.
Ik vraag dit omdat ik me afvraag of je altijd maar standaard de 15% moet betalen.
groetjes, Renée

senkermens
06-07-08, 15:34
wij laten meestal 1 dollar per dag en om de paar dagen wat extras daar is het gebruikelijk dat je fooi achterlaat

Tinkerbell
06-07-08, 18:21
Vijf dollar voor de morgenladies en vijf dollar voor de turndownladies die 's avonds je troep komen opruimen.

nicole-onno
06-07-08, 20:40
1 dollar per dag. Maar ik geloof dat je iedereen daar fooi geeft. Of ze nu je koffer tillen of je tv nakomen kijken. De eerste keer in Amerika begrepen we de hint niet echt dat mensen echt blijven staan wachten op fooi. De daarop volgende keren zorgde dat we bij gwk alvast wat losse dollars vroegen om de eerste dag door te komen. Begint al bij luchthaven, taxi, portier ed.

sonja
06-07-08, 21:42
Wij geven aan het begin van onze vakantie ca. $ 25,-- en hebben dan gedurende ons verblijf geweldige service, aan het einde nog eens dat bedrag, totaal $ 50,-- voor een verblijf van ca 10 dagen. Ze zijn er altijd heel blij mee, wat is nou $ 50,-- op je vakantiebudget. Daarnaast laten we ook altijd wel kleding of andere zaken achter, we vragen vriendelijk of 'ze iemand kennen die dat kan gebruiken' , het antwoord is meestal: ' sure mem y'r looking right at her'.

Sabine_1979
06-07-08, 21:58
Toch goed dat deze topic nog naar voren komt. Ik had wel gehoord dat dit door veel vakantiegangers gedaan werd maar wist eigenlijk niet dat het voor het personeel zo belangrijk was. Natuurlijk is elke 'tip' meegenomen en besefte ik wel dat ze vast geen vetpot krijgen voor hun werkzaamheden maar ben blij dat ik met een klein bedragje per keer hun dag helemaal goed kan maken en... daar blijkbaar ook nog extra service voor krijg. Fijn te weten!

groetjes
sabine

mattrob
06-07-08, 22:18
Wij altijd 2 - 3 dollar per dag (ligt er ook aan hoeveel losse dollars ik heb; maar eigenlijk altijd wel genoeg met al die tips die je overal moet geven ;)) !

JKG
06-07-08, 23:36
En hoe zou je dat met een villa of townhome doen (eindschoonmaak) ? Ik heb afgelopen keer niets achtergelaten :oops:, maargoed heb ook HEEL veel zelf al opgeruimd, ze hoefden in principe weinig te doen ;)

In Spanje (tja, je moet ergens heen voor je verre reizen maakt) gaf ik meestal 2 euro, 5 euro als ze echt goed hun best deden. Ik vind 1 dollar wel weinig hoor voor een kamermeisje, mag wel wat meer :razz:

Ta2 Gerrit
07-07-08, 00:04
En hoe zou je dat met een villa of townhome doen (eindschoonmaak) ? Ik heb afgelopen keer niets achtergelaten :oops:, maargoed heb ook HEEL veel zelf al opgeruimd, ze hoefden in principe weinig te doen ;)

In Spanje (tja, je moet ergens heen voor je verre reizen maakt) gaf ik meestal 2 euro, 5 euro als ze echt goed hun best deden. Ik vind 1 dollar wel weinig hoor voor een kamermeisje, mag wel wat meer :razz:

Dat is misschien een goede vraag voor de huizenbezitters (in Florida) onder de forummers.
Wij laten eigenlijk ook nooit wat achter in de villa, mede doordat je de boel (op de laatste was na) schoon achterlaat en je schoonmaakkosten betaald.

Toen we nog hotels deden gingen wij ook altijd uit van een dollar p/p/p/d. Tegenwoordig bij de rondreizen, waar we vaak 1 nachtje overblijven, is dat 3,4,5 dollar, al naar gelang er in de knip zit, per nacht.

Marcelg
07-07-08, 05:27
Voor de vakantie huizen is het een beetje verschillend, we hebben bijvoorbeeld vakantie huizen met dagelijkse room service zoals in een hotel, dan is het normaal om 1 dollar per persoon te tippen, inderdaad per dag om te voorkomen dat het geld op de de laatste dag in iemand zijn handen beland die misschien toevallig die ene dag je huis doet.

Als je geen dagelijkse service hebt en dus een schoonmaak aan het eind krijgt van je vakantie dan is het normaal om 20 dollar + te tippen, je beoordeeld de kwaliteit op het moment van je aankomst, is je huis spik en span en super schoon, dan je weet je dat er iemand hard werkt voor het in het algemeen lage loon.
Ja maakt er iemand anders schoon na jouw vertrek, pech, meestal hebben dezelfde personen vaste huizen die ze schoonmaken.

Ik begrijp de reactie ik betaal al genoeg, maar dat veranderd niets aan de onderbetaalde schoonmakers, naar mijn mening zou het minimum loon ook verdubbeld moeten worden.
Dan worden de vakantie huizen gewoon duurder, maar dan zijn heel veel mensen niet meer afhankelijk van de tips die ze krijgen, want helaas is dat vandaag de dag dus wel het geval hier.

Mijn mening veranderd er niets aan, dus hoe je er ook over denkt het is gewoon een gegeven en als je dit toevallig leest kun je niet meer zeggen dat je dit niet wist.

Saskiac1977
07-07-08, 07:20
Ik legde ook 2 dollar per dag neer, maar tot mijn verbazing lag die 2 dollar elke dag nog op het zelfde plekje, ik verbleef in all stars movie in Disney..is het soms beleid van Disney om geen fooien mee te nemen?
In het begin dacht ik dat het misschien te weinig was, maar als ik het hier zo lees is dit een normaal bedrag.

calypso
07-07-08, 10:42
Wij geven aan het begin van onze vakantie ca. $ 25,-- en hebben dan gedurende ons verblijf geweldige service, aan het einde nog eens dat bedrag, totaal $ 50,-- voor een verblijf van ca 10 dagen. Ze zijn er altijd heel blij mee, wat is nou $ 50,-- op je vakantiebudget.
Vind ik niet een slimme actie omdat je niet weet of elke dag hetzelfde kamer meisje komt en dan zou dus degene die de laatste dag komt even 50$ opstrijken terwijl ze misschien niet eens daar geweest is de rest van de week.
Persoonlijk vind ik het beter om gewoon elke dag wat te geven zodat iedereen krijgt waar die recht op heeft. maar goed iedereen doet het anders en naar naar eigen inzicht.

mattrob
07-07-08, 10:49
Persoonlijk vind ik het beter om gewoon elke dag wat te geven zodat iedereen krijgt waar die recht op heeft. maar goed iedereen doet het anders en naar naar eigen inzicht.

Ja, dat is ook mijn redenatie. Bij een villa kan dat wel anders werken, maar in hotel doe ik altijd elke dag wat.

JKG
08-07-08, 11:45
Dat is idd een goeie! (reactie op MarcelG)
Het huis was erg schoon toen we aankwamen, dus zal het de komende keer ook beoordelen en wat geld neerleggen. Je vergeet het gewoon, omdat je ook helemaal niemand ziet, heb echt niemand gezien van dat 'park'.

Het is gewoon lastig om een tip te geven, want waar jij Marcel 1 dollar zou geven, wat dus normaal is, zou ik als Nederlander denken 'wat is dat nou weer voor lage fooi!'. Maargoed, blijkbaar heel normaal. De buschauffeur van de shuttlebus van bij het inleveren van de huurauto, naar het vliegveld die meehielp met de koffers enz. heb ik 2 dollar gegeven, goed dus lijkt me zo als ik alle bovenstaade berichten lees ;)

Weet iemand trouwens de minimumlonen in Amerika? Misschien dat dat ook wat makkelijker is om een idee te krijgen hoe lastig men het heeft in het oh zo mooie vrije Amerika... :D

JKG
08-07-08, 14:40
$6.79 voor Florida. Dat is erg weinig op 160 uur (al zullen ze daar meer dan 160 uur werken). Dan snap je ook destemeer dat ze die tips gewoon echt nodig hebben.

Syllvia
08-07-08, 17:42
Dat is ook niet veel, maar toevallig ken ik iemand die zoekt werk als receptioniste, en haar worden banen aangeboden, bijvoorbeeld bij een bank.
Ze gaat dan 8,50 euro bruto verdienen, kan niet zeggen dat dat echt een vetpot is. (owja de dame in kwestie is 48 jaar, en heeft vele jaren ervaring in dat werk)

Tis een beetje off topic maar moest het toch even kwijt.

groetjes Sylvia

Marcelg
09-07-08, 06:29
want waar jij Marcel 1 dollar zou geven, wat dus normaal is, zou ik als Nederlander denken 'wat is dat nou weer voor lage fooi!'. Maargoed, blijkbaar heel normaal.


Wat ik bedoel is 1 dollar per persoon minimum die in de kamer verblijven, geloof me ik tip heel veel meer dan dat, wat ik aan wilde geven is wat minimaal normaal is.
Nogmaals persoonlijk mag van mij dat hele tip gebeuren genormaliseerd worden zodat een tip net als bij jullie een tevredenheids bonus oid is.
Het betekent gewoon dat alles omhoog moet, loon, huur prijzen etc.

Tip is hier heel iets anders, hoe kan het nu toch zo zijn dat er restaurants zijn die het al op de rekening hebben en dan zo'n mooi woord gratuity gebruiken, er zijn al heel wat mensen geweest die daar nog eens 15% of meer overheen hebben getipt omdat ze dat woord niet kennen.

Zeker voor de nieuwe US bezoekers, kijk dus goed op je rekening voor dit woord, je tip is al berekend voor je of je nu tevreden bent of niet.
Het is wel zo dat als je echt niet tevreden bent kun je het er af laten halen, officieel mag het niet tenzij van tevoren aangegeven op het menu.
Vaak zie je het voor bijv parties of six or more x% gratuity will be charged.

Marcelg
09-07-08, 06:46
http://www.dol.gov/esa/minwage/america.htm

Bovenstaande link is erg leuk, het lijkt er dus op dat ze $6.79 van de baas krijgen, helaas ze rekenen op de tip in de wetgeving.

Hier komt het:

Tipped employees will get a guaranteed $3.13 an hour, a dollar above the federal requirement, plus whatever tips they earn.

De bedrijfs eigenaren weten hier heel goed gebruik van die regel te maken.

JKG
09-07-08, 11:22
Dat is echt niet normaal zo laag!!
Hier is het inderdaad een prestatiebonus, doe je goed je best, kan je wat extra's krijgen. Daar is het dus eigenlijk noodzaak om redelijk te kunnen rondkomen.

En ik bedoelde ook niet dat jij maar 1 dollar geeft hoor ;) Maar jij weet wel wat daar normaal is om te geven minimaal (en dus p.p. in een kamer). Ik heb daar geen flauw benul van, omdat het heel anders is dan wat wij gewend zijn in Nederland.

Altijd dus veel losse dollars in je broekzak meenemen als je een dag op stap gaat :D

Nadine De Neef
12-07-09, 12:08
Hoe zit het met het geven van een fooi bij betaling met Visa ? Klopt het dat de kelners ed. enkel werken op commissie (maw enkel als je een fooi geeft verdienen ze iets)

Bedankt voor de info

Groetjes

Susie One
12-07-09, 12:15
Wij hanteren de volgende fooi percentage's

Restaurant 15% van de rekening (let op de prijzen op de kaart is excl. btw)
Taxi 15%
kamermeisje USD 1 per dag.

Zij krijgen dit van ons als de service goed is. Doet iemand extreem zijn best voor ons dan verhogen wij het bedrag. Is de service slecht (hebben wij tot op heden niet meegemaakt) dan wordt er door ons geen fooi gegeven.

Susie One

knaapje
12-07-09, 13:56
Je kunt meestal het eindbedrag van de rekening nog verhogen voor ze de cc belasten. Je kunt natuurlijk ook gewoon de tip contant geven.

JKG
14-07-09, 11:18
En bij het ene restaurant moet je het geld aan de serveerster geven en bij de andere kan je het bij de kassa betalen. Of bij de kassa accepteren ze het extra geld niet en moet je dat dus echt geven aan de serveerster (of op tafel leggen natuurlijk).. ik snapte er in elk geval niets meer van op het moment dat je bij een kassa moest afrekenen. :) Maar over het algemeen leg ik het gewoon op tafel incl. fooi er bij in.

Guus
14-07-09, 11:44
Is de service slecht (hebben wij tot op heden niet meegemaakt) dan wordt er door ons geen fooi gegeven.
M.i. is het beter om in een dergelijk geval een zeer lage fooi te geven. Op die manier maak je tenminste duidelijk dat de service niet goed is geweest. Als je helemaal niets geeft, dan denkt men dat je waarschijnlijk zo’n stomme/zuinige toerist bent die de regels van tippen niet kent of niet wil naleven. Maar goed, over dit onderwerp kun je eindeloos discussiëren. Is trouwens al eens eerder gedaan op dit Forum.

Renske1978
28-12-09, 18:58
Wel vreemd dat de bediening bij ons toch echt regelmatig vreemd opkijkt als ze fooi krijgen, terwijl wij echt meestal rond de 15% geven. Ik heb het idee dat de Amerikanen echt niet zo vaak fooi geven als dat de horeca ons daar wilt proberen te laten geloven.

Marcelg
28-12-09, 19:16
Persoonlijk vind ik het maar wazig dat de klant een gedeelte van het salaris moet betalen.Waarom betaald de baas dat niet?



In Nederland vind je het niet wazig dan?
Vergis je niet dat het daar al bij de prijs inbegrepen is, en hier is dat dus niet zo.
Je hebt zeker ook een probleem dat we je de sales tax berekenen over de het prijskaartje dat er aan hangt.
Ook dit zit er in Nederland al bij in begrepen, maar daar klaag je niet over terwijl jullie zo'n 11% meer betalen dan hier.

Ik durf ook te zeggen dat de rekening in een vergelijkbaar restaurant in Nederland meer dan 15% hoger is dan hier, dan gebruik ik nog helemaal de Euro/dollar verhouding niet want dan zou het helemaal een lachertje zijn.

Ik ben het wel met je eens dat rekenen met die 15% waardeloos is, ik heb daar het volgende opgevonden, 20% is veel makkelijker moet je ook eens proberen.


Zit ik een maand geleden in een restaurant in Nederland, lekker eten, 4 glaasjes fris, moet ik voor alle 4 betalen wow daar ben ik echt niet aan gewend, zal wel nodig zijn om het personeel te betalen.

Guus
28-12-09, 19:18
Amerikanen tippen echt voor alles dat ook maar een beetje met (verleende) service te maken heeft. Zelfs voor zaken waar wij als gemiddelde toerist niet bij stil staan. Wellicht dat het vreemd opkijken van de bediening met iets anders te maken had? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat men in de horeca opkijkt van iemand die tipt.

Yftie
28-12-09, 19:56
Moet je in restauranten / snackbars in de pretparken zelf ook fooi geven?

Guus
28-12-09, 20:02
Moet je in restaurants/snackbars in de pretparken zelf ook fooi geven?Restaurant: ja, snackbar: nee, tenzij je vindt dat ze erg goede service hebben verleend of ze iets speciaals voor je hebben gedaan.

Guus
28-12-09, 20:10
Nou ja wij hebben weleens toeristische attracties bezocht en bijvoorbeeld een leuk boottochtje gemaakt, wij waren echt de enigen die een fooi gaven terwijl al die amerikanen maar wat snel van boord af gingen. Ik denk dus echt dat het allemaal wel meevalt.Het feit dat de gemiddelde Amerikaan op vakantie in Florida niet tipt wil niet zeggen dat het allemaal wel meevalt. Amerikanen tippen echt voor de meest onzinnige dingen. Onderstaand een verhaal van een iemand wiens vrouw in New York naar de kapper was geweest om even haar haar te laten stylen. Need I say more?

You are in the US on a holiday and want to go to a famed Beverly Hills or Manhattan hairstylist. If you do, take your credit card and a pocket of cash. My wife loves to tell the story of her first US hair experience. She booked into a famous Manhattan stylist in the Plaza Hotel for a simple blow dry. She sat down in the chair. An assistant asked her if she would like a coffee or tea. She said yes. The tea was delicious. The assistant discreetly left an empty envelope next to her. Another employee washed her hair. After a great wash and massage, the person left another envelope next to her. Then the hairstylist did the blow dry. He left an envelope. My wife did not have a clue what the envelopes were for. Nobody explained it. She paid for her blow dry and left. It was only a few weeks later when she was talking to an American friend she was informed she should have left maybe $US2 or $US3 tip for the tea. About $US3 to $US5 to the person who washed her hair and to the stylist a 20 per cent tip based on the cost of the $US100 blow dry. She hasn't been back.

derrobbie
03-01-10, 14:12
indien er '18% Gratuity will be added to parties of 6 or more' op de menukaart staat, houdt dat dan in dat indien je bijvoorbeeld met z'n tweeën eet, je geacht wordt gewoon een tip te geven (15 a 20% afhankelijk van de service).
Maar indien je met 6 of meer mensen eet, de tip er automatisch bijkomt?

Guus
03-01-10, 21:55
Kijk eens even op deze link http://www.tripadvisor.com/Travel-g191-s606/United-States:Tipping.And.Etiquette.html. Let wel, het is en blijft een richtlijn. Wat je geeft bepaal je natuurlijk altijd zelf. Daarbij is het van belang wat je zelf vindt wat een bepaalde dienst je waard is. V.w.b. valet. Normaal gesproken geef ik $2 tot $6. Het bedrag hangt een beetje van de omstandigheden af. Standaard geef ik gewoon $2. Als ze wat extra voor me doen dan geef ik wat meer. Bijvoorbeeld als valetmedewerker voor me door de regen moeten om de auto op te halen, netjes de deur voor ons beiden open houdt of indien ze voor mij bagage in de auto laden. Zoals je al aangaf: ‘oefening baart kunst’. Een wat maakt het uit indien iemand verbaast opkijkt omdat hij een goede tip heeft gekregen? Dat is toch alleen maar leuk om te zien.

Hannah
04-01-10, 10:56
Wij zijn wat fooien betreft ook wat naïef denk ik. Restaurants e.d. begrijpen we. Maar hoe zit het met bijvoorbeeld busritten?

Wij nemen de Magical Express van MCO naar ons Disneyhotel. Hoeveel tip je de buschauffeur dan?

JKG
04-01-10, 11:29
Hannah, ik zou dan als je een tip wilt geven, 1 dollar per persoon doen.
Bij bijv. busritje van autohuurstation terug naar luchthaven doe ik altijd 1 dollar per koffer.

JKG
26-02-10, 17:17
Vanmorgen op het nieuws, een bad tipper die met een petitie rondgaat omdat ze het niet normaal vind dat ze niet gewenst is in een restaurant waar ze meerdere malen geen fooi gaf;

http://www.todaysthv.com/news/ksink/story.aspx?storyid=100150&catid=70

Moest er wel even om lachen, zo moeilijk doen. Ze kan zich beter een beetje inlezen over het salaris van de mensen die haar bedienen.

Lindaa
26-02-10, 18:17
Dat salaris kan wel laag zijn, maar reken eens uit hoeveel klanten 1 waiter in een uur bediend. Stel dat hij/zij 20 dollar fooi krijgt, boven op de 2,50 dollar die ze verdienen (naar het schijnt, ik weet het niet, lijkt me wel iets meer te zijn), dan hebben ze toch echt niet te klagen?

Teleton
26-02-10, 19:33
dan hebben ze toch echt niet te klagen? Zolang we netjes tippen, hoor je ze ook niet klagen!

Ik kan me wel herinneren dat we, in de eerste jaren dat we naar de VS en Canada reisden, niet zo goed wisten hoe we met dat tippen moesten omgaan. We wisten wel dat het van ons werd verwacht, maar we voelden ons onzeker en waren er onhandig mee. Oefening baart kunst, nu tippen we heel bewust.

Tip van Ton...:-$: Niet krenterig zijn, ruimhartig afronden vooral daar waar er iets extra's voor je wordt gedaan. Het gaat daarbij om kleine dingen. Wij rekenen een vriendelijk woord tijdens de maaltijd daar ook toe.

knaapje
26-02-10, 19:45
Ik lees en hoor toch iets anders.

......I noticed on our ticket that they added 18 percent gratuity and there was only 2 others with me at the time," Covington said.
The menu clearly states a 15 percent gratuity will be added of parties of six or more. Covington complained but says she paid anyway...........

Het restaurant telde dus anders dan op de kaart vermeld stond:
a geen 15 maar 18 % bij de nota
b ze was met 3 pers en niet met meer dan 6.

En dat lijkt me nu echt 2 redenen voor een rechtlijnige Amerikaan(se) om te protesteren.

Bovendien had ze onder (protest blijkbaar) toch betaald.

Het lijkt me dan ook van het restaurant een beetje vreemd om haar dan gelijk als klant te weigeren met de mededeling, dat niemand haar wou bedienen of eten voor haar wou maken.

De basis van het verhaal komt mij niet onbekend voor. Ik heb zelf ook een paar keer meegemaakt dat er op de rekening zonder meer een bedrag voor tip was bijgeteld, waar Amerikanen bezwaar tegen maakten. Zo van: Ik bepaal zelf wel wat ik geef. Zelfs 1 keer meegemaakt, dat een Amerikaan tip op tafel had achtergelaten en er bij de kassa nogeens (het stond daar aangegeven) 15% bijgeteld werd. Hij liep terug naar de tafel en liet zien dat hij meer dan 15% had achtergelaten, maar dat ze 15% blijkbaar genoeg vonden en hij dus niet meer gaf.

Ik denk dan ook dat het huidige verhaal nog wel een andere zijde zal hebben.

Knaapje

Guus
26-02-10, 21:31
Jij heeft de visie van de vrouw weer. Uit het verweer van het restaurant kan op worden gemaakt dat de vrouw in kwestie een slechte 'tipper' is (Lam says Covington essentially is a bad tipper and after numerous times of dining and not tipping accordingly, they ran into problems). Het gaat dus blijkbaar niet om dit ene specifieke voorval, maar om al die keren dat ze in het restaurant had gedineerd en niet 'accordingly' heeft getipt.

Tinkerbell
27-02-10, 07:54
Ik kan me wel herinneren dat we, in de eerste jaren dat we naar de VS en Canada reisden, niet zo goed wisten hoe we met dat tippen moesten omgaan. We wisten wel dat het van ons werd verwacht, maar we voelden ons onzeker en waren er onhandig mee. Oefening baart kunst, nu tippen we heel bewust.

Tip van Ton...:-$: Niet krenterig zijn, ruimhartig afronden vooral daar waar er iets extra's voor je wordt gedaan. Het gaat daarbij om kleine dingen. Wij rekenen een vriendelijk woord tijdens de maaltijd daar ook toe.

De eerste keer hebben we daar ook lopen schutteren en onhandig doen. :???:
Daarna hebben we besloten om gewoon in elk restaurant standaard de gevraagde 18% te betalen. Disney vraagt 20%.
Als we dan terug kijken op de afrekeningen is het eigenlijk een te verwaarlozen bedrag en het scheelt een hoop hoofdpijn en vele " blush en rode oortjes" momenten.


Dat salaris kan wel laag zijn, maar reken eens uit hoeveel klanten 1 waiter in een uur bediend. Stel dat hij/zij 20 dollar fooi krijgt, boven op de 2,50 dollar die ze verdienen (naar het schijnt, ik weet het niet, lijkt me wel iets meer te zijn), dan hebben ze toch echt niet te klagen?

Deze fooi is echt niet voor de waitress alleen. Ze moet hem delen met een man of vijf. De busser,de kok enz. Dan worden er ook nog taxes geheven dus uiteindelijk blijft er nog iets van een kwart dollar over of zo.
Reken een uit hoeveel uren iemand dan moet werken en "smilen" tegen vaak onbeschofte klanten om haar kind eten te kunnen geven,de ziekenhuis rekening te betalen of schoolgeld te betalen.

Ta2 Gerrit
27-02-10, 15:58
Dat heb je helemaal goed. Er delen heel wat meer mensen mee in de fooienpot.
Anders zou waitress/waiter zo'n beetje het best betaalde beroep in de US zijn :-)

Wij houden zelf meestal, puur voor het gemak, maar 20% aan. Dat rekent makkelijker.
En dan in papieren afrondingen. Die muntjes op tafel vindt ik maar niks.

Ik heb dat kort na weer een Floridabezoek ook wel eens in Nederland gedaan.
Ze schrikken zich helemaal rot, en ik zelf naderhand ook wel een beetje ;-)

xinhier
27-02-10, 16:04
hallo,

mijn vraag is de volgende :
als je een fooi achterlaat, en je betaald bij een centrale kassa, is dat dan op de tafel dat je deze achterlaat, of daar waar je betaald, en als dat op tafel is, hoe weet je dan hoeveel, want je hebt de rekening nog niet gehad. En automatisch volgt dan ook en wat als men dan aan de kassa die tip nog bijrekent ? :?

christel

Ta2 Gerrit
27-02-10, 17:11
Als je bij een centrale kassa moet betalen, zoals bijv. bij Cracker Barrel, dan heb je de rekening al gehad.
Die leggen ze, zoals bij de meeste restaurants, bij je neer tegen het einde van je maaltijd.

Dat wil niet zeggen dat je niets meer kunt bestellen, maar dan heb je hem maar vast.
Als er fooi bijgerekend wordt, dan staat dat ook al op die rekening.
Dus je hebt bijna geen kans dat je dubbel betaald, als je de fooi op tafel achter laat.
En anders kun je dat altijd nog aangeven.

Teleton
27-02-10, 17:17
want je hebt de rekening nog niet gehad.

Kleine aanvulling; maak je maar geen zorgen want de rekening wordt al heel snel aan tafel gebracht. Gedurende de maaltijd wordt (soms tot vervelends toe.....:-& gevraagd of alles naar wens is. Zo word je in de gelegeheid gesteld om opmerkingen te maken, bij te bestellen, een doggy bag te vragen etc. De bediening weet zo ook wanneer je je bordje leeg hebt.

Meestal zal men vragen of je nog iets na wil gebruiken, als dat zo is, wachten ze nog even met de rekening. Wil je niets meer dan is men goed voorbereid en krijg je meestal meteen de rekening met de opmerking dat er geen haast bij is. Take your time.....!

De gang van zake is per restaurant verschillend op onderdelen, maar als er een centrale kassa is, loopt het min of meer zoals beschreven. De tip leg je op tafel en je loopt weg en betaalt de rekening aan de kassa, komt altijd goed.

JKG
28-02-10, 16:57
Soms krijg je inderdaad tijdens het eten al de rekening op tafel, terwijl je nog een ijsje wil ofzo. Kunnen ze weer opnieuw een rekening maken. :)

Als er geen centrale kassa is leg ik altijd bedrag+fooi op tafel neer en wacht niet op de waiter als die het druk heeft. Met bonnetjes rekenen ze ook nog uit wat de fooi is (stel rekening is 40 dollar en je legt een biljet van 50 dollar neer en je loopt naar buiten). Aan het eind van de avond telt het machientje uit wat in de pot van de baas moet en wat er over blijft en dat gaat in de fooienpot voor het personeel.

Gelukkig wordt het nog wel verdeelt onder het personeel, want soms wordt je zo goed geholpen en gaat die betreffende persoon net even een kwartiertje pauze houden en komt een ander afrekenen. :) Maargoed, hoe meer ervaring je er in krijgt, hoe makkelijker het is, ik had er in het begin ook wat moeite mee om even te snappen hoe het precies werkte en wat je op tafel achterliet of bij kassa zou betalen.

Trouwens, bij Golden Corral enz. niet vergeten ook wat neer te leggen voor de persoon die elke keer nieuwe borden bij je neerzet voor je de deur uit loopt. :)

En om nog even terug te komen op die dame die 18% moest betalen. Dat deden ze expres omdat ze dus al een paar keer geen tip achter had gelaten. Ging dus niet om het 15% gratuity gebeuren voor 6 personen. Het is gewoon een vrek die lekker dr eigen boterhammetjes moet smeren op d'r werk.

natascha666
16-05-11, 08:15
Deze tip gekregen van een vriend, klopt dit een beetje??; Double the tax en doe er een beetje bij als het goed was?!
Vindt het toch maar lastig...hoop dat het gewoon op de bonnetjes staat waar we naar toe gaan! :-)

moonlight91
16-05-11, 10:43
ik geef eigenlijk bij alle restaurants 20 % , lekker makkelijk voor mezelf
,maar ik weet ook hoe zwaar horeca is, en hoe slecht het daar betaald

tenzij ik me mate loos erger aan de bediening dan wil ik best even rekenen
zo heb ik afgelopen vakantie, ergens maar 12 % achter gelaten,maar het liefst niks, maar das weer zielig voor de kok :wink:
wat een @#??**^^%@# was me dat,volgens mij afgestudeerd als bootwerker

de eerste keren dat je gaat eten in amerika ,is het welerg vreemd dat ze je rekening al geven voor je uberhaut klaar bent met eten,maar dat went snel ..

Njit
16-05-11, 12:30
Deze tip gekregen van een vriend, klopt dit een beetje??; Double the tax en doe er een beetje bij als het goed was?!


Tax is 6.5% in Florida. Dus als je die verdubbelt zit je op 13%. Met dat beetje erbij zul je dan wel op de 15% zitten..

Misschien heb je wat aan dit stukje:



Calculating tip in your head is very simple. If you live in an area where the sales tax is between 7% and 8.5% it’s extremely easy to calculate in your head. You simply double whatever the sales tax is and you get around 15% of the total bill. If you don’t want to use that method however, there is another simple way to calculate the tip in your head:
1) Suppose your bill is $18.77 and you want to leave a 15% tip. The first thing you want to do is round up or down to the nearest dollar. In this case you round up to $19.00.
2) Next, you move the decimal to the left one space to get $1.90. (This is 10% of the total bill.)
3) Now round $1.90 to the nearest dollar which is $2.00 (Still pretty close to 10%).
4) Divide by 2 to get $1.00. (This is 5% of the total bill. 10% + 5% =15%)
5) Now add $1.00 to $2.00 and you get $3.00 which is approximately 15% of the total bill.
If you used a calculator you would see that $2.82 is exactly 15% so your estimate was only 18 cents off. If you round down on step 3 you might want to add 50-75 cents to your calculation just to make sure you don’t shortchange your server. If you feel ok leaving a little extra always round UP.
NOW, suppose you want to calculate a tip of 20% in your head. That’s even easier!
1) Suppose your bill is $156.22. Again, the first thing you want to do is round to the nearest dollar which gives you $156.00.
2) Again move the decimal place 1 place to the left to get $15.60, 10% of the bill.
3) If you feel comfortable with doubling $15.60 in your head go ahead and double it to get $31.20, 20% of the bill. If not round $15.60 to the nearest dollar which is $16.00.
4) Double $16.00 to get $32.00. This is approximately 20% of the total bill.
If you use a calculator to determine the tip on $156.22 you would get $31.24. Pretty close! If you want to master this technique play with a couple of hypothetical amounts using the guidelines outlined above (don’t forget to pad the total if you round down on step 3) until you get the hang of it.

JKG
16-05-11, 20:43
Nou Njit, als je die hele lap tekst nodig hebt, lijkt het me beter als men gewoon weer op school 'rekenen' of 'wiskunde' gaat leren. Wat een lap tekst voor zoiets eenvoudigs. :)

Een leuker subonderwerp is het volgende;

Tip je over de tax heen of niet? :mrgreen: En dan bedoel ik niet of het wel of niet moet, want dat moet iedereen zelf weten, maar wat doet iedereen hier? Geef je ook Uncle Sam wat?

jarjarbinks
16-05-11, 21:23
zelf tip ik altijd zonder tax en rond veel naar bovenaf. Maar dan moet het wel goed zijn. Is dit niet dan ook een veel lagere tip.

Bij restaurants met een 'centrale' kassa, waar je dus heengaat met je bon en betaald zoals Cracker Barrel betaal ik de tip altijd bij de kassa. Nu lees ik hier dat de meeste dit juist niet doen.

Dit doe ik omdat ik maar weinig tot 0 cash op zak heb en altijd zoveel mogelijk pin of betaal met de CC.

Neem toch aan dat de tip die ik betaal bij de kassa aankomt bij de juiste persoon of personen.

r.teeuwsen
16-05-11, 22:15
Wij geven altijd 20% fooi, uiteraard als de bediening naar behoren is geweest....
Maar ik heb weinig klagen in het mooie Florida, het is meestal hier in NL weer afkicken.

moonlight91
17-05-11, 10:44
Ik tip altijd over het bedrag zonder de tax..

heb ik zelf eigenlijk nooit bij stil gestaan ....
tussen het bedrag met of zonder tax ....
ik tip dus altijd over het TOTALE bedrag

trails
18-05-11, 08:07
Hier het hele verhaal over tipping:

http://www.tripadvisor.com/Travel-g191-s606/United-States:Tipping.And.Etiquette.html

flexer
18-05-11, 23:15
Geven jullie fooi (en hoeveel dan...) aan de buschauffeur die je van de airport naar het bij de airport behorende car-rental station brengt?

Ik ben benieuwd. Ik heb verschillende ervaringen hiermee. De ene keer tipt niemand van de passagiers in de bus, de andere keer wacht de chauffeur met een vriendelijke maar doordringenge blik totdat je hem een paar dollars in de handen hebt gestopt...

[verwijderd]
18-05-11, 23:26
Als hij met de koffers helpt dan tip ik hem. Althans in het verleden toen we nog met de bus moesten vanaf MCO. :-D

Was het er een die niet hielp met de koffers dan had ik er ook geen behoefte aan om hem/haar te tippen.

JKG
18-05-11, 23:27
buschauffeur? 1 dollar per koffer.
Al moet ik zeggen dat Amerikanen ook aardig gierig beginnen te worden en vaak niets geven.. van mij krijgt ie gewoon 1 dollar per koffer. Doe ik trouwens ook als bijv. een gratis shuttle bus je ergens brengt, bijv. in Las Vegas van een hotel off-strip naar de Strip zelf.. geef ik 'm ook 1 a 2 dollar per persoon. Ook toen merkte ik weer dat weinig mensen tippen. Achja, als je wist wat dit soort mensen verdienen....

JKG
20-05-11, 17:08
Sylly, er lopen 'waiters' rond voor 2 a 3 dollar per uur. En dan heb ik het nog maar over één beroep.
Hoef je inderdaad niet te kunnen weten, maar ik zoek altijd vrij veel informatie over een land op waar ik heen ga. ;)

koenkamphuys
22-05-11, 12:04
(..)geen idee ook wat de mensen in NL in hotels verdienen, eerlijk gezegd.
In Nederland is er een minimumloon en een CAO voor, in dit geval, de horeca. Zal in België niet anders zijn. Dat is een veelvoud van het Amerikaanse hongerloontje.
In het algemeen: dit type werk wordt in Amerika bijzonder slecht betaald. Dat geldt ook voor de caissière bij de Wal-Mart, de chauffeur van de shuttlebus, de burger flipper bij macdonalds, de kruier op het vliegveld, de medewerker bij de car wash en noem maar op.

Wel eens afgevraagd waarom het in Amerika nog geen kwart kost vergeleken bij ons, om bij een nagelstudio de meest fancy nagels te laten zetten? Dat zijn over het algemeen kleine ondernemers, maar ook die werken voor een in onze ogen absurd laag bedrag per uur 80 uur per week om net een beetje meer te verdienen als de buschauffeur en de burger flipper.

Dit is de sociale klasse in Amerika die niet eens hoeft te denken aan een vakantie, laat staan aan de andere kant van de wereld. Zij helpen je wel om jouw vakantie leuk te maken. Niet iedereen kun je tippen; maar in de horeca en dienstverleners als de kruier en de buschauffeur wel. En alleen al daarom krijgen ze van mij een voldoende ruime tip.

(dit is niet speciaal aan Sylly gericht, maar aan iedereen die zich afvraagt waarom je zou moeten tippen in Amerika).

cindy74
22-05-11, 12:28
^^^Zie je wij weten het allemaal niet en ik vrees dat veel mensen uit europa te weinig tippen in het begin . Je staat er ook wat onwenning bij als je je eerste tip moet geven aan een bagagedrager ik vind het ook nog altijd een ding van uit de film .
Maar geven doen we ze wel .
Ik vond het dit jaar ook heel erg veel bedelaars op kruispunten staan met bordjes in hun handen voor werk of hulp we gaven ze al ons kleingeld dat we in de winkels terug kregen geen fortuin maar ze konden tenminste iets eten .

Michael66
22-05-11, 19:39
Het minimumloon bedraagt per 01-06-2011 $ 7.31 per uur. Zogenaamde "tipped employees" krijgen meestal minder betaald, de werkgever mogen de tips die werknemers daadwerkelijk ontvangen van dat uurloon aftrekken, met een maximum aftrek van $3.02.

Kortom: Het minimale uurloon voor werknemers die tips ontvangen is $ 4.29. Als ze minder dan $3.02 aan tips per uur ontvangen moet de werkgever dat aanvullen tot dat bedrag. Alles dat ze meer dan $3.02 per uur aan tips ontvangen is verdienste boven het minimumloon.


FLORIDA'S MINIMUM WAGE

(Updated May 3, 2011)


The Florida minimum wage is $7.31 per hour, effective June 1, 2011. Florida law requires the Agency for Workforce Innovation to calculate an adjusted minimum wage rate each year. The annual calculation is based on the percentage change in the federal Consumer Price Index for urban wage earners and clerical workers in the South Region for the 12-month period prior to September 1, 2010.

On November 2, 2004, Florida voters approved a constitutional amendment which created Florida's minimum wage. The minimum wage applies to all employees in the state who are covered by the federal minimum wage.

Employers must pay their employees the hourly state minimum wage for all hours worked in Florida. The definitions of "employer", "employee", and "wage" for state purposes are the same as those established under the federal Fair Labor Standards Act (FLSA). Employers of "tipped employees" who meet eligibility requirements for the tip credit under the FLSA, may count tips actually received as wages under the Florida minimum wage. However, the employer must pay "tipped employees" a direct wage. The direct wage is calculated as equal to the minimum wage ($7.31) minus the 2003 tip credit ($3.02), or a direct hourly wage of $4.29 as of June 1, 2011.

.....Bron: http://www.floridajobs.org/minimumwage/index.htm

Zie ook http://www.floridajobs.org/minimumwage/Poster-FL_MinWage2011.doc

Syllvia
22-05-11, 20:20
Wij tippen altijd royaal, ook zoals dit besproken is in dit topic.
Nu begrijp ik wel de reactie van de man in het Outback Steakhouse, die met zo'n bak de tafeltjes afruimt.
We gaven hem bij het weglopen 5$ en hij keek zo verbaasd.

kimm82
05-06-11, 13:44
in restaurants geven we altijd minimaal 10% tip (over het bedrag met de tax inbegrepen). Als het erg goed was 20%. Op het vliegveld geven we altijd 2 dollar aan de buschauffeur (van het 'autobedrijvenbusje'). Vorig jaar op het vliegveld van LA gaf mijn man ook 2 dollar, maar toen keek die vent hoe veel het was en ging hij sarcastisch lachen en durfde zelfs nog te zeggen: come on, what's this bro(ther)? Wat een zak was dat. Ik had het eigenlijk weer uit z'n handen moeten pakken. Graag of niet!

Tinkerbell
05-06-11, 14:08
20% In een restaurant minimaal. De chauffeurs van de autoverhuurbedrijven-busjes vijf dollar. Housekeeping 5 Dollar en als we turn over service hebben nog een keer vijf Dollar 's avonds. Valet parking en koffer ophaal service in een hotel vijf Dollar elk.
Mensen die onze boodschappen in de auto sjouwen vijf Dollar.

Gidsen bij een rondleiding vijf Dollar

JKG
06-06-11, 00:55
Ik vond het dit jaar ook heel erg veel bedelaars op kruispunten staan met bordjes in hun handen voor werk of hulp we gaven ze al ons kleingeld dat we in de winkels terug kregen geen fortuin maar ze konden tenminste iets eten .

Ik heb in Miami in de Wendy's wel eens een vent aan m'n tafel gehad die geen werk meer had en we hadden nog wat ijs over wat we niet meer op aten en vroeg ie of ie dat mocht hebben om op te eten. Echt te triest voor woorden eigenlijk.

cami
06-06-11, 20:22
Gezien de lage salarissen is het heel goed denkbaar dat er getipt moet worden. Maar eerlijk gezegd wordt je er vaak stapelgek van. Zelfs in kledingzaken staat een fooienpot zeer uitnodigend voor je neus. Bij een hotel waar eigenlijk alleen (?????) valet parking mogelijk was tegen een niet mis te verstaan tarief per dag elke keer als je auto wordt opgehaald of weggezet tippen. Wij maakten bijv. mee dat we iets uit de auto hadden vergeten. Even naar de auto gaan om het eruit te halen werd niet getolereerd terwijl de garage aan de andere kant van de straat was. Auto werd dus opgehaald en de hand stond weer open voor de tip.
Hoever gaat het?

Guus
07-06-11, 02:11
Hoever gaat het?
Er zijn op Internet diverse richtlijnen te vinden waaruit je kunt opmaken hoeveel je aan wie moet geven. Wat je geeft bepaal je echter zelf. Als een dienst naar tevredenheid is verricht kun je het standaard bedrag uit de lijst geven. Ben je zeer tevreden dan kun je altijd meer geven. Tippen maakt nu eenmaal deel uit van de Amerikaanse way of life. Zie het als volgt. De mensen krijgen laag vast loon en dienen het restant er bij te verdienen met tips. Op die manier worden ze min of meer gedwongen goed hun best te doen. Hoe beter de service, hoe beter de tip. Tenzij ze Jan de Hollander treffen. Persoonlijk zou ik graag willen zien dat dit systeem ook wordt doorgevoerd in de Nederlandse horeca. Hebben we eindelijk eens een stok achter de deur om een betere service af te dwingen.

elstars
07-06-11, 10:07
;-)In heel de States heerst nu eenmaal een "fooien" cultuur. Je wordt soms best raar aangekeken als je (al dan niet per ongeluk) niks geeft, of zo gauw geen kleingeld bij de hand hebt.
Wij moesten hier in het begin best aan wennen. Nu hebben we altijd wat dollar biljetten van 5 dollar "op voorraad" !
Dat is meestal ons standaard bedrag, hangt een beetje van de situatie af.
De chauffeur die ons van en naar het hotel/vliegveld brengt geven we meestal 10 dollar, het busje is immers ook al "gratis".;)

Ritchie
01-11-11, 20:22
Njit schreef net in ander topic

"Niet tippen is eigenlijk Not Done!"

Ik ben het daar absoluut niet mee eens.
We hebben al eens vaker meegemaakt dat de bediening schandalig was, liepen met een lang gezicht rond, en waren helemaal niet aardig.
Dan geef ik echt helemaal niks.

Njit
01-11-11, 20:26
Jouw fooi wordt gesplit over de bediening, de kok, de bordenafwasser etc. Een lage tip is een signaal dat er iets niet goed was. Standaard tip is 15-18%. Tip je 10% dan is het signaal wel duidelijk.. Het beste is om de Manager erbij te roepen. Vaak krijg je dan korting op de rekening.

Ben trouwens wel benieuwd welk restaurant dat was :)

Ritchie
01-11-11, 20:27
dit kwam voor bij diverse restaurants
ach.. ik denk er anders over, sorry.
gelukkig is het niet verplicht.

Njit
01-11-11, 20:37
Niet verplicht. Maar na 10 Florida bezoeken zou je de gebruiken van het land toch wel moeten kennen...

Goede service = goede tip
Standaard service = normale tip
Slechte service = slechte tip
Geen service = geen tip (en dat is eigenlijk alleen bij een McDonalds oid)

De meeste obers zullen bij het ontbreken van de tip denken dat de klant het gewoon vergeten is. Daar gaat verder geen signaal van uit. Dus als je iets duidelijk wilt maken dan leg je een slechte tip neer.

Ritchie
01-11-11, 20:40
"Geen service = geen tip (en dat is eigenlijk alleen bij een McDonalds oid)"
Dat heb ik wel eens vaker meegemaakt bij andere restaurants hoor.

Ik ken de gebruiken van het land, maar dan wil het nog niet zeggen dat ik dit moet doen. Nogmaals ik laat heus wel iets achter, alleen niet altijd.

trails
01-11-11, 21:19
Inderdaad altijd de manager erbij roepen. Dan weten ze in ieder geval dat het mis was met de bediening. Amerikanen hebben ons eens gezegd om bij (hele) slechte service maar 5 cent achter te laten.
Maar toch is het beter om even de manager erbij te roepen.

wehave
01-11-11, 23:39
Sorry maar als de service echt slecht is dan ga je toch niet 10% achter laten?
En eten terug sturen moet je echt nooit doen, je weet echt niet wat ze er dan mee doen.
En een tip achter laten omdat je dan hoopt dat ze je op een geven moment gaan herkennen en dan wel een goede service krijgt vind ik echt onzin.
Een beetje aanpassen aan de cultuur ok maar als ze gewoon een goede service geven dan krijgen ze meestal gewoon een goede tip.
Eigenlijk is geen goede service geven juist wat niet past in de Amerikaanse cultuur.

Tinkerbell
02-11-11, 08:12
Maar het helpt wel.;)
Eerlijk gezegd hebben we nog nooit meegemaakt dat het personeel vervelend,chagrijnig,onbeleefd was of met lange gezichten rondliep.

moonlight91
02-11-11, 11:38
wij kiezen in de restaurants voor ons eigen gemak
10 % als er echt serieus aanmerkingen zijn en 20 % als we tevreden zijn
rekend lekker makkelijk heb tenslote vakantie en ga dan mijn hoofd niet over cijfertjes breken ,de mensen daar werken hard genoeg voor hun geld ,voor mijn luxe op dat moment

maar goed, heb ook jaren in de horeca gewerkt dus kan me misschien in leven ;)

{Monique}
29-04-12, 20:53
Wij verblijven drie nachten in een B&B/motel achtig iets (heeft een kamer of 10, gok ik) waarvan de eigenaren alles zelf verzorgen.
Normaliter leg ik 1 of 2 dollar per dag op het bed wanneer we in een gewoon hotel verblijven. Hoe zou ik hier tippen? Hetzelfde? Aan het einde van de rit 10 dollar?

sleepwalker
30-04-12, 03:01
dat het een substantieel onderdeel uitmaakt van het loon wil ik best aannemen. Onlangs zaten wij een uur te eten bij Joe's Crab Shack. Waardeloze ober. Hij had al uitgeteld wat zijn fooi zou zijn op basis van 18%. In die tijd heeft hij vijf soortgelijke tafels bediend. wij waren meer dan 100$ kwijt. Als iedereen 10% fooi heeft gegeven over gemiddeld 100$ dan heeft die waardeloze gast dat uur $90,- verdiend aan fooi.

Ik overweeg een carrière switch...

cindy74
30-04-12, 12:18
Je moet dan dit eens doorlezen hij moet dit delen met de andere mensen die er werken . Ik had er in den beginne ook problemen mee met tippen maar hier bij ons word de bediening er meteen bijgetekend en niemand vind dat raar en heeft de serveerster een offday maakt dat niet uit .

Shopaholic
30-04-12, 13:24
Wij zitten nu in Orlando en de grootte van de fooi is in ons gezin een steeds wederkerende discussie.... We waren in Tgif, eten heel erg lekker maar wachttijden erg lang na bestelling. Onze appetizer zou zo komen: It'll take just 10 minutes folks en het werd een half uur. Wij waren net aangekomen en vielen bijna om van vermoeidheid maar wilden wel gelijk een lekkere amerikaanse hap eten, je kent dat gevoel wel.;) te moe om te mopperen. De ober verkondigde 2 x ongevraagd dat het de schuld van de keuken was. Moet eerlijk zeggen dat ik dat niet echt sterk vond, wij hadden tenslotte niks gezegd. Toen na een heerlijk maal kwam het moment van betalen en kwam meteen ook weer de ' fooiendiscussie ' met mijn man. Hij gaf 10 % , bij ons veel maar hier peanuts natuurlijk, en toen de ober het meenam hoorden wij hem nog zeggen 'shi-iiit' ! Wederom niet professioneel natuurlijk, dus mijn man vond dat hij zeker niet te weinig had gegeven.... Het blijft bij ons een discussie.....ik las eerder dat de obers de fooi moeten delen met het keukenpersoneel enz. Klopt dit? Ik ken uiteraard wel het verhaal van de 15/18 % bij goede service, maar ben wel benieuwd of ze het echt moeten delen. Hoor graag!

cindy74
30-04-12, 13:49
Yep alle fooien worden gedeeld

Teleton
30-04-12, 14:40
Wij De ober verkondigde 2 x ongevraagd dat het de schuld van de keuken was. Moet eerlijk zeggen dat ik dat niet echt sterk vond, ...wanneer doen deze mensen het eens een keertje wel goed? Hij heeft kennelijk in de gaten dat het te lang duurt voor hij de bestelling kan doorgeven, komt je keurig vertellen waar het door komt en dat vind je niet erg sterk......Wat had je dan sterk gevonden? Als die ober jullie zonder iets te zeggen straal voorbij was gelopen.....?

En wat een gezeur zeg, over de wachttijd in een familierestaurant. Waar je, naar onze maatstaven ook nog eens voor een scheet en drie knikkers met de hele familie eet. Je doet net of je in een vijfsterrentent bent geweest......10 % fooi, heb je misschien ook nog muntjes gegeven, afgerond op een dubbeltje.......:-&


Wanneer je niet tevreden bent over de service, spreek er dan de manager op aan en wacht zijn reactie af. Maar scheep de medewerkers niet met een ***fooitje af voor iets waar zij niets aan kunnen veranderen.

cindy74
30-04-12, 15:00
Yep , ik vind ook dat je er zeker iets van moet zeggen als je het slecht vind . Maar als jezelf al moe bent van een vlucht en dan ook nog eens moe op eten moet zitten wachten en ook nog eens slecht bedient word lopen al snel de stoppen over en dat bedoel ik niet op 1iemand , ik ben zelf ook zo daarom kruipen wij bijna altijd in bed

Guus
30-04-12, 15:05
Moet eerlijk zeggen dat ik dat niet echt sterk vond, wij hadden tenslotte niks gezegd. Toen na een heerlijk maal kwam het moment van betalen en kwam meteen ook weer de ' fooiendiscussie ' met mijn man. Hij gaf 10 % , bij ons veel maar hier peanuts natuurlijk, en toen de ober het meenam hoorden wij hem nog zeggen 'shi-iiit' ! Wederom niet professioneel natuurlijk, dus mijn man vond dat hij zeker niet te weinig had gegeven.... Het blijft bij ons een discussie.....
Dus resumé, jullie hebben lekker gegeten voor weinnig geld. Jullie hebben even moeten wachten, maar de waiter heeft jullie keurig geinformeerd dat het wat langer zou gaan duren en waarom. Jullie geven hem de indruk dat het oké is want jullie zeggen niets. Vervolgens vind je man dat 10% wel genoeg is terwijl een normale fooi op zijn minst op zijn plaast was geweest. En dan vind je het nog gek dat de waiter teleurgesteld is? Als het geven van een fooi tot zoveel discussie leidt dan is de VS niet het vakantieland voor jullie. Of wellicht de volgende keer maar gewoon weer naar McDonalds. Scheelt weer de nodige discussies.

JKG
30-04-12, 15:18
Yep alle fooien worden gedeeld

En toch niet met iedereen, nadat ik sprak met een Amerikaanse vriend die en waiter is in South Beach. Hij moet een bepaald percentage weggeven, maar houd genoeg over. Hij verdient genoeg geld om rond te komen en ik denk dat hij zelfs meer verdient dan ik met m'n kantoorbaa. Z'n vrouw hoeft niet te werken en hij heeft nog een kind. Misschien toch idd maar een carriere switch. Alleen heb je dus vooral met Memorial Weekend hele vervelende klanten, waarvan er ook velen gewoon niet willen betalen en wegrennen (walk-outs). Dit schijnt echt het ergste moment van het jaar te zijn. :lol:

Hoe dan ook, je hoort gewoon die fooien te geven en als je ergens niet tevreden mee bent roep je de manager er bij, eten wat bijv. verbrand is of niet te vreten is, daar kan de ober natuurlijk niets aan doen, maar de keuken wel.

En let gewoon goed op de rekening, in South Beach en in NYC heb ik gemerkt dat ze er een 18% fooi op zetten (ja, ook zonder party of six), direct al op de rekening, omdat veel toeristen blijkbaar niet tippen.

sleepwalker
30-04-12, 15:59
Je moet dan dit eens doorlezen hij moet dit delen met de andere mensen die er werken . Ik had er in den beginne ook problemen mee met tippen maar hier bij ons word de bediening er meteen bijgetekend en niemand vind dat raar en heeft de serveerster een offday maakt dat niet uit .

dan was deze ober niet alleen laks maar ook een oplichter van zijn collega's. hij stopte de fooi in zijn achterzak en de rest in de portemonnaie.

cindy74
30-04-12, 21:30
Maakt niet uit wij tippen altijd 20% en als we het niet goed vonden vertel ik het even , iedereen kan een slechtere dag hebben . Ik vind het eerder vervelend dat je in weinig zaken hierdoor niet lang kan tafelen ze kegelen mee de rekening op tafel als je net hebt gezegd dat je geen dessert meer op kan en dat nadat je net je laatste hap vlees door je keel hebt .

wehave
30-04-12, 22:03
Hoe laat je dan merken als je het goed vond als je toch altijd hetzelfde geeft?

cindy74
30-04-12, 22:13
Wij vinden het makkelijk tellen 20% en als het echt niet goed was zeggen we het even en geven wij alsnog 15 % . Misschien te goed .....maar we vinden de service meestal top .

{Monique}
30-04-12, 22:25
Maar als je kijkt naar het tippen bij overnachtingen, hoe zouden jullie dit doen? Wij slapen 3 nachten in een B&B/klein motel, door de eigenaar volledig zelf verzorgd. Tip je dan elke dag, of aan het einde in 1 x? En hoeveel? Ik wil de mensen niet beledigen.

cindy74
30-04-12, 22:57
Ik tip aan het einde van mijn vakantie alles ineens voor de housekeeping .

{Monique}
30-04-12, 23:12
Daar was ik ook al aan het denken. Maar hoeveel is gangbaar? Ze zetten de airco voor me aan e.d. voor wanneer we s'avonds aankomen e.d. Wat is netjes voor 3 nachten?

rolandino
30-04-12, 23:17
Volgens de "Tipping etiquette (http://hotels.about.com/od/hotelsecrets/a/tipping-etiquette.htm)" (vraag me niet of die echt gehanteerd wordt), is het niet gangbaar een tip te geven bij een B&B...

Shopaholic
01-05-12, 05:12
Jeetje Teleton, wat een reactie.... De manier waarop de ober ons tewoordstond was echt allesbehalve sterk, maar goed, daar waren jullie niet bij, het zij zo, maar het ging mij veel meer om het meningsverschil wat mijn man en ik hebben waar het fooien aangaat in de states. Hij vindt 10% prima en ik hamer op die 15/18%. Mijn man is trouwens allesbehalve gierig en we doen hier echt ons best om de Amerikaanse economie beter te laten draaien en dat lukt aardig met al ons geshop...

trails
01-05-12, 09:12
Hier het hele verhaal over tipping dat op Tripadvisor staat:

http://www.tripadvisor.com/Travel-g191-s606/United-States:Tipping.And.Etiquette.html

Wij tippen redelijk veel. Voor ons vijven betekent dat toch dat we dan eigenlijk, inclusief de tip, voor 6 personen betalen. Voor ons daarom geen dure restaurants, want als je zo'n $40 pp kwijt bent dan zou ik dus ook rond de $40 aan tip achterlaten.

Dan maar liever naar de simpelere restaurants (wij zijn dan ook maar simpele mensen met simpele wensen) en tippen zoals het hoort.

In een hotel laten we per nacht $1 pp achter (met wat chocolaatjes of bonbons) of iets meer als de service ook iets meer is. Dat wordt gewaardeerd en ze doen dan vaak ook nog wat extra. Ik print thuis een paar "Thank you" kaartjes uit en laat die achter met de mededeling: thank you for cleaning our room. In New York (afgelopen februari) werd er ook altijd een leuk briefje achter gelaten door het kamermeisje.
Ook doen we dat dus elke dag en niet op het eind. Zo ziet het kamermeisje dat we haar werk waarderen en doet ze met meer plezier (hoop ik) haar werk. Overigens zorgen wij, naast de tip, ook dat de kamer netjes is zodat zij niet al onze troep moet opruimen om eerst aan het poetsen te kunnen beginnen.

Afgelopen vakantie heb ik 1 keer geen tip achtergelaten. Dat was bij een Golden Corral in Kissimmee. Ik kwam er, toen we al bij de auto waren, achter dat ik het vergeten was. Normaal zou ik zijn terug gegaan maar dit keer was de bediening zo abominabel (koffie over de tafel gekwakt en het niet opruimen, dus alles doorweekt), dat ik het maar gelaten heb.

In een restaurant behoor je tussen de 15-20% achter te laten (van het bedrag vóór de tax).

Njit
01-05-12, 10:40
Jhet ging mij veel meer om het meningsverschil wat mijn man en ik hebben waar het fooien aangaat in de states. Hij vindt 10% prima en ik hamer op die 15/18%.

En 10% is dus gewoon echt te weinig. Daarmee geef je standaard een signaal af dat je niet tevreden bent. Uit eten is in de USA standaard een stuk goedkoper omdat het bedieningsgeld niet in de prijs inbegrepen zit. In het algemeen loopt de bediening daardoor een stuk harder.

Misschien toch je man wat beter opvoeden ;)

angelique100
01-05-12, 11:28
18% haha hoe ga je dat zo snel uiterekenen.

Wij geven gewoon 20% en als het een keer ietsjes minder is dan ronden we naar beneden af (normaal naar boven). Wij zijn met 6 personen en de 2 jongste maken meestal gebruik van de kindermaaltijden dit kost vaak 6$ ! In 6 Florida vakanties (gaan alle avonden uiteten) is het maar 1x voorgekomen dat het prut was althans de ober (Fridays Miami) en heb gewoon een andere ober gevraagt... ,probleem opgelost.

wehave
01-05-12, 13:03
18% haha hoe ga je dat zo snel uiterekenen.

Wij geven gewoon 20% en als het een keer ietsjes minder is dan ronden we naar beneden af (normaal naar boven). Wij zijn met 6 personen en de 2 jongste maken meestal gebruik van de kindermaaltijden dit kost vaak 6$ ! In 6 Florida vakanties (gaan alle avonden uiteten) is het maar 1x voorgekomen dat het prut was althans de ober (Fridays Miami) en heb gewoon een andere ober gevraagt... ,probleem opgelost.

Als je echt een bepaald percentage wilt geven heb je dat binnen 5 seconden uitgerekend op je mobiel.

angelique100
01-05-12, 13:14
En dan geeft je dus echt 148$ ipv 150$,........of je vraagt 2$ terug,...

Raar,.

SpaceAce
01-05-12, 13:25
Met de CC kan het prima exact op de cent ;)

Yvet
01-05-12, 14:53
Over een fooi achterlaten in een hotel:
Het meest verstandige is om iedere dag een fooi achter te laten.
En dat werkt 2 kanten op, voor de housekeeping en voor jou.....
De housekeeping omdat als je er meerdere dagen verblijft het niet altijd zo hoeft te zijn dat iedere dag dezelfde housekeeping bij jou komt schoonmaken, dus dan geef je aan het eind iemand een fooi voor in het ergste geval 1x schoonmaken en de ander(en) die zijn geweest niks. Als je iedere dag tipt dan tip je dus ook echt degene die je kamer schoonmaakt.
Voor jezelf omdat als je iedere dag een tip achterlaat je daadwerkelijk de persoon tipt die je kamer doet en diegene soms daardoor bereid is om iets extra's te doen wat jij vraagt bv extra zeepjes achterlaten (leuk in Disney hotels bv).

in restaurants, geen fooi achterlaten is het stomste wat je kunt doen.
Jij denkt dat je dan een statement maakt maar dat doe je juist niet, je wordt alleen maar gezien als die stomme toerist die het niet snapt.
Als je het statement af wilt geven dat je de bediening belabbert hebt gevonden dan laat je altijd iets achter 10% als je het niet goed vond 5-10% als je het slecht vond en als je het echt niet om aan te zien vond dan laat je een kwartje achter.
Zo laat jij zien dat je weet dat je fooi behoort te geven maar dat je het slechte service vond.

Tippen in een restaurant is eigenlijk al ongemertkt opgekropen naar een standaard van 18%.
De tip wordt trouwens berekend van het bedrag zonder de tax.

Wij beschouwen onszelf als goede tippers want wij doen eigenlijk bij goede service altijd 20% berekenen van het bedrag inclusief de tax en dan ronden we het af (bij $5,75 naar $6 en bij $5,25 naar $5) als het erg goede service is geweest dan doen we vaak nog een extra bedrag erbovenop tot soms wel 35%...

Het stoort mij persoonlijk nogal erg als mensen mider fooi geven dan de norm. De cultuur is gewoonweg heel anders (mede daarom ga je immers ook op vakantie weg van je eigen omgeving). Hier in Nederland is de fooi extra, de mensen krijgen gewoon betaald en de fooi is een leuke zakcent erbij.
In Amerika ligt dit heel anders, de mensen in een positie waarin fooi wordt gegeven krijgen gewoonweg minder betaald omdat het fooi niet als extra wordt gezien maar als salaris. Geef jij dus geen fooi of minder fooi (en dan niet met de reden van slechte service) dan pas je jezelf dus ook niet aan aan de cultuur die er in dit geval in Amerika heerst.

Cindy1969
01-05-12, 15:14
Afgelopen februari was mijn 1e keer Florida, en 1e keer USA. In het begin was het even wennen, maar dat ging snel.
Ik gaf altijd 20% fooi als het goed was, en dat was het eigenlijk altijd.
In mijn hotel was ik iets te scheutig, want ik had elke keer zoveel losgeld, dat ik dat maar op het voeteneind van het bed voor de schoonmaakster achterliet. Maar dat was dus 3 a 4 dollar.
Ach, ik ben op vakantie, en de verzorging was goed. De schoonmaakster(s) waardeerde het ook, want ik had elke dag mijn handdoek in een leuke vorm gevouwen :-)

@Trails: wat een leuk idee van die "thank you" briefjes, ga die even onthouden voor de volgende keer, die er ongetwijfeld komt ;-)

Yvet
01-05-12, 15:25
Nsaat thank you notes vinden Amerikanen het ook echt egweldig super gaaf leuk en zoooo mooi om Delft Blauw te krijgen.
Het hoeft niet het echte spul te zijn maar wij hebben jarenlang een zak met kleine klompjes en molentjes en dat soort "troep" megenomen om uit te delen aan mensen die echt heel bijzonder waren...

Een zakje met 10 dubbele klompjes kost rond de €3

Briggy
01-05-12, 15:34
Ik heb er nu al schik voor als ik voor het eerst met mijn vriend naar Amerika ga! Ik geef altijd fooi, maar hij vind dat hij zelf mag beslissen wanneer en hoeveel hij iets geeft. Ik heb proberen uit te leggen dat het de cultuur is en dat je dat moet respecteren, maar volgens mij blijft hij bij zijn mening.

Njit
01-05-12, 15:45
Mjah. Wij verwachten van buitenlanders ook dat ze zich integreren maar zelf aanpassen in het buitenland - dat doen we dan weer niet :)

Yvet
01-05-12, 15:46
Ik heb er nu al schik voor als ik voor het eerst met mijn vriend naar Amerika ga! Ik geef altijd fooi, maar hij vind dat hij zelf mag beslissen wanneer en hoeveel hij iets geeft. Ik heb proberen uit te leggen dat het de cultuur is en dat je dat moet respecteren, maar volgens mij blijft hij bij zijn mening.

laat hem gerust even dit topic doorlezen.
Wat ook helpt is mss duidelijk te maken wat die cultuur precies inhoud.
Hier in Nederland is minimum loon en dan neem ik de hoogste €9,27 per uur voor iemand v=boven de 23 en met een werkweek van 36 uur.
In Amrika ligt de loon van een serveerster of houskeeping rond de $2-$3
per uur voor een werkweek met veel meer uren.

trails
01-05-12, 16:13
In Amerika ligt dit heel anders, de mensen in een positie waarin fooi wordt gegeven krijgen gewoonweg minder betaald omdat het fooi niet als extra wordt gezien maar als salaris.

Ze betalen zelfs inkomstenbelasting over de fooien die ze krijgen. Ik dacht zelfs dat de overheid er van uit gaat dat ze een bepaald percentage ontvangen aan tips en daar betalen ze dus ook belasting over, of ze dat daadwerkelijk krijgen of niet.

Dit staat op Tripadvisor:
Why bother tipping? It's not really optional or a reward for good service, is it? In *some* states in the USA, most waitstaff and bartenders in restaurants are paid below the minimum wage, because the employees are expected to make up the difference, so to speak, in tips. This means that a server could earn far above minimum wage on a good night, or hardly break even on a slow night. Servers are even expected to pay income tax on your tips -- they truly are part of their normal wages for the job they do, not just "extra" money for them.

General rule: 10% usually means you are very unhappy, 15% usually means all was ok, 20% for excellent, and 25% for outstanding.

Restaurants with table service: Tip 15% of the bill, based on the quality of service. If you receive exceptional service, 15-25% is customary. In major cities of the U.S. however, 20% is considered to be a "good tip".

Wij hadden bij onze lokale supermarkt wat pakjes met per 5 verpakte bonbonnetjes gekocht en die met de tip achter gelaten. Werd zeer gewaardeerd. Met name omdat ze zo ook het gevoel krijgen dat een ander waardeert wat ze doen.

flowerscaper
01-05-12, 17:33
Hoe kijken we aan tegen het tippen van de taxi driver?
Ik heb daar altijd een beetje moeite mee.
Vooral als het er een is die half gebrekkig Engels spreekt en waarvan de auto n beetje van de gammele is.
Aangezien dit vaak het geval is ben ik altijd geneigd een taxi chauffeur niet te tippen.
( Het is me overigens vorige week overkomen dat de taxi er top uit zag en zelfs was voorzien van luchtverfrissers en de febreze pompjes in het zicht. een goed sprekende en zeer informatieve driver, deze tippen we uiteraard wel! )

Yvet
01-05-12, 18:40
Een taxi behoor je ook te tippen.
Als jij een taxi neemt kan de driver er weinig aan doen dat de auto gammel is, dat is het taxibedrijf zijn of haar schuld.
Tenzij je een onofficiële of illegale taxi neemt, dan is het je eigen schuld.

Tja de taal dat is een ander verhaal, maar hij of zij brengt je wel van a naar b en dat is wat je wilt als je wilt praten dan is dat een extra sevice...

Bij een taxibestuurder is het hetzelfde verhaal, diegene krijgt echt niet het volledige bedrag van de rit wat in zijn zak kan en dan dus met veel ritjes een biefstukje kan gaan kopen.
Nee ook een taxi werkt voor een uurloon en ook bij hem of haar wordt er automatisch belasting geheven op de te verwachten fooi die er te ontvangen zou zijn (dat is dus met alle fooi gerelateerde beroepen het geval).

De tipregel is 10-15% over de ritprijs.
10% is het minumum tenzij je ergens in Miami wordt afgezet terwijl je in Orlando instapt en je bij Disney moest zijn (hoewel je dan ook aan jezelf kunt gaan twijfelen dat de jet lag erg vroeg inkicked)......
15% als je dus wel goede service hebt gehad (bv een erg praatgraag en verstaanbaar persoon).
Normaliter is het ook zo dat de extra kosten bij komen bij een taxi: $1 per koffer en evt nog tolkosten.

belgske
01-05-12, 19:56
Bij mijn allereerste bezoek aan Florida, zat ik net als zovelen te dubben over dat fooien-stelsel.
De laatste keren is dat telkens tussen de 15 en 20%, naargelang de afronding.

In de hotelkamer laten we telkens 2$ achter. Maar zo'n klein presentje erbij achterlaten, dat is nog eens een leuk idee...

cindy74
01-05-12, 21:27
Eu klein vraagje wij hebben een kamer van de disney vacation club en krijgen in de tien dagen dat wij er zijn een keer nieuwe handdoeken en lakens hoe moetten wij die dan tippen ?

Njit
01-05-12, 21:30
Doen ze in die 10 dagen nog meer? Of komen ze maar 1x ?

JKG
01-05-12, 21:30
Cindy, zeggen ze nooit tegen je 'take your time'? Dan kan je echt wel blijven zitten. Tenzij er natuurlijk een hele rij mensen staat te wachten.

Maargoed, Amerikanen houden blijkbaar van een snelle hap. In Nederland moet je veelste lang wachten, in Amerika gaat het soms net te snel. In Amerika ga je uit eten en heb je de hele avond nog wat te doen, in Nederland is gewoon je halve avond of meer gewoon weg. Dat vind ik vaak ook wel een nadeel van uit eten gaan, want je bent gewoon vaak later thuis en dan heb je niet altijd alle tijd meer voor je eigen dingen. ;)

SpaceAce
01-05-12, 21:34
In Amerika ga je uit eten en heb je de hele avond nog wat te doen, in Nederland is gewoon je halve avond of meer gewoon weg. Dat vind ik vaak ook wel een nadeel van uit eten gaan, want je bent gewoon vaak later thuis en dan heb je niet altijd alle tijd meer voor je eigen dingen. ;)

In Nederland ga je ook echt UIT eten, in Amerika is het gewoon een onderdeel van de dag.

cindy74
01-05-12, 21:46
Nijt ze komen echt maar 1 keertje enkel voor verse lakens en nieuwe handdoeken .
Wij gaan uit eten om een avondje uit te gaan dus ik vind het geweldig om rustig wat te babbelen te eten en een wijntje of .....te drinken op onze leefdtijd kan ik hier echt van genieten .
Wat doen veertigjarige amerikanen dan ...... .

Njit
01-05-12, 21:51
1x service = 1x betalen lijkt me. En dan gewoon een paar dollar.

cindy74
01-05-12, 21:54
Ok dan hebben we het toch goed gedaan .

Njit
01-05-12, 21:56
Soms is het gewoon heel logisch :)

cindy74
01-05-12, 21:58
Ja maar soms is mijn logica niet altijd normale logica :)

elstars
04-05-12, 00:40
18% haha hoe ga je dat zo snel uiterekenen..

Vanmiddag zaten we in een heerlijk waterfront restaurant aan de golf van Mexico op Gasparilla Island te lunchen. Op de rekening stond al voorgerekend welk bedrag 18 procent fooi was, 20 en 25 procent. Handig.

cindy74
04-05-12, 09:04
Dat is bij disney ook zo

wehave
04-05-12, 09:38
Het is toch ook zo dat op sommige plekken de fooi al in bij word berekend?
Geef je dan nog meer of laat je het daar bij?

trails
04-05-12, 09:50
Tijdens onze laatste vakantie hebben we gegeten bij The Village Inn en kwam de rekening ook incl. een bepaald percentage fooi. Wij hebben toen afgerekend en meer betaald omdat we vonden dat de waitress een hogere fooi had verdiend en we normaal ook al een hoger percentage hadden gegeven. We kregen toen de opmerking dat ze daar erg blij mee zou zijn. Dus, je mag zeker meer fooi achterlaten.

wehave
04-05-12, 17:53
Ja ok maar het word niet perse verwacht ofzo?

Ta2 Gerrit
04-05-12, 18:12
Ja ok maar het word niet perse verwacht ofzo?

Als de fooi al bij de rekening ingecalculeerd is, wat volgens mij altijd al standaard gebeurd (18%) bij gezelschappen van 6 of meer, hoef je zeker niet nog wat extra's te doen.

Het mag natuurlijk wel, maar het wordt niet echt verwacht.

trails
04-05-12, 19:14
Het was niet eens 18% maar iets van 13% en de service was er super.

rolandino
04-05-12, 19:34
Zoals al vaker aangegeven door andere mensen geven de restaurants soms een suggestie. Dit is vaak 18%, maar soms zie je ook wel 15/18/20. Dit laatste heb ik in een aantal restaurants gezien in New York. In Orlando eigenlijk niet.

Trouwens, ik heb nooit gedacht aan die tax, we gaven dus rond de 18% (maar net hoe het uitkwam qua afronden), over het totale bedrag incl. tax. Nouja hebben ze geluk gehad ;-)

JKG
04-05-12, 22:15
Ik wist het en de ene keer onthoud ik het, de andere keer vergeet ik het en betaal ik het ook over de tax heen. Hoe dan ook blijft het toch goedkoop. ;)

gonniegans
05-05-12, 22:29
ze zeggen toch dat een mooi ezelsbruggetje is 'double the tax'. 2 x de tax uitrekenen lukt iedereen wel.

Michael66
15-03-13, 14:42
Fooien geven bij counter restaurants?

Dit soort eetgelegenheden wordt steeds populairder. Dus de vraag over "tips" ook.
Een mooi artikel hierover: http://www.orlandosentinel.com/business/os-tipping-fast-casual-20130314,0,754335.story

Ikzelf tip hier eigenlijk zelden. Meestal gaat wel het kleingeld / wisselgeld dat ik terugkrijg in de "Tips welcome"-pot naastde kassa.
Maar geen vast percentage of bedrag.

Hoe doen jullie dat?

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/600430_10151472877857557_1325316710_n.jpg

angelique100
15-03-13, 14:52
Ja doen we eigenlijk ook wel geen vast percentage of zo maar er gaat altijd wel wat in de pot, kleine moeite denk ik dan maar.

Ebelix
15-03-13, 15:49
Eigenlijk nooit of ik moet klein geld terugkrijgen. Dat verdwijnt in de pot. Als ik wat doe is het 1 of 2 dollar. Dat is vaak bij de starbucks omdat je daar een betere service krijgt dan in een gemiddeld Fast Food joint. Bij sweet Tomatos laat ik altijd een kleine fooi op tafel liggen voor degene die de tafels afruimen.

trails
15-03-13, 15:59
In service restaurants zijn we altijd zeer royaal met de fooi, tenzij de service echt slecht is, maar wij tippen eigenlijk ook nooit bij een fastfood restaurant. Als we hier naar de MacDo gaan dan gaat automatisch al het kleingeld uit de beurs in de pot voor het Ronald MacDonald huis.

Eh... Starbucks betere service??? Dat is een van de redenen dat wij er totaal niet graag heen gaan: de slome en slechte service. Bovendien is de koffie er ook niet lekker. Vorige week toch nog eens geprobeerd in Londen... tja, weer dezelfde ellende.
Maar dat zou weer een ander topic zijn.

Ebelix
15-03-13, 17:16
Smaken verschillen en dat zal altijd het geval zijn. Over het algemeen is de service bij starbucks niet slecht. Zeker niet in de gebieden waar veel toeristen komen. In Kissimmee is de service van het Target personeel dat de Starbucks counters in beide Super centers bemannen erg vriendelijk en behulpzaam.

Michael66
02-06-13, 20:39
http://img834.imageshack.us/img834/3460/u8ylsbd.jpg

http://www.upworthy.com/the-secret-that-restaurants-dont-want-you-to-know-2?c=ufb1

nancyvv
07-09-13, 17:03
Hoe zit het met Valet parking, wat is daar normaal bij? hoeveel geef je, en wanneer, bij zowel halen van de auto als het wegzetten? of alleen bij halen?

Ebelix
07-09-13, 18:23
Ik geef bij afleveren en in ontvangst nemen 2 tot 3 dollar.

moonlight91
07-09-13, 19:00
wij ook zo iets, een paar dollar per keer

nancyvv
07-09-13, 20:01
oke dus gewoon altijd, of je auto nou weg gezet wordt of gehaald is. duidelijk... bedankt.

Brandsmaatje2
07-09-13, 21:00
Fooien
De Amerikaanse gewoonte om fooien te geven stamt uit de 16e eeuw. Een Engelse herbergier plaatste koperen doosjes bij de deur van zijn herberg om munten van de gasten te ontvangen. Boven de doosjes was een bord aangebracht met de woorden "om een goede service te waarborgen". Dit was de geboorte van de fooi en de Amerikanen hebben dit systeem overgenomen.
Wees niet bevreesd om hieraan deel te nemen en denk eraan dat u door het geven van een fooi betere en snelere service zal ontvangen. In veel landen wordt er in restaurants en bars een bedrag van 15% aan de rekening toegevoegd.
In de VS wordt de servicecharge aan de klant zelf overgelaten.

ik heb vorig jaar het volgende over het tipgeld gehoord:

Zij worden door overheid geacht belasting te betalen over hun loon plus de daarbijhorende tipgeld. Dus als ze dat tipgeld niet krijgen betalen ze belasting over geld wat ze niet hebben ontvangen. Vandaar de reacties bij een te laag tipgeld denk ik.

6foot6
08-09-13, 10:12
Hoe zit het met Valet parking, wat is daar normaal bij? hoeveel geef je, en wanneer, bij zowel halen van de auto als het wegzetten? of alleen bij halen?

Bedenk wel dat je auto bij deze service niet verzekerd is.

Lea
08-09-13, 18:02
Heb het al ergens eens meer gelezen maar kan niet meer terug vinden.
Bij de ingang van sommige supermarkten heb ik regelmatig zo'n oud mannetje of vrouwtje gezien die je vriendelijk welkom heet in de winkel en ook beetje de boel schoon houd.
Ook bij verlaten van de winkel vraagt of alles naar wens is en zo.
Wat doe je daar mee. ook iets geven of beter van niet.

bertvlug
08-09-13, 18:33
Hoi Lea,
Inpakkers in supermarkten mogen géén fooien aanpakken, ik heb al meerdere keren te horen gekregen dat zij ontslagen worden als zij dat aanpakken.
Dus hoe "vreemd" het ook voor ons is, laat ze je boodschappen inpakken en ze brengen het ook nog naar je auto, maar je kán en mág ze niets geven.

Lea
08-09-13, 18:41
O k dan weet ik dat vast.

kiamzo
08-09-13, 21:42
Hebben bij onze laatste reis naar orlando in 2011 wel meegemaakt dat de persoon die onze kar met boodschapen in de auto lade.wel heel boos werd om dat we geen fooi gaven was bij de publix aan de 27.

Michael66
16-09-13, 12:10
Een artikel op Nu Geld: http://www.nugeld.nl/portemonnee/3576379/tips-fooien-vakantiegangers.html
Veel fooi
In de Verenigde Staten en in Canada is het gangbaar om veel fooi te geven. Mensen die daar in de horeca werken, verdienen vaak niet veel en zijn dus afhankelijk van extra’s die ze krijgen.
Soms is het al in de totaalprijs verwerkt, dan staat er ‘gratuity included’ of ‘tip included’. Als dat niet zo is, is het gangbaar om minimaal 10 procent tipgeld te rekenen. Een fooi van zo’n 20 procent is niet uitzonderlijk.
Geen fooi achterlaten wordt sociaal niet geaccepteerd. Vaak mogen medewerkers van fastfood-restaurants geen extra’s aannemen.

En de definitie op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Tip_(gratuity)#United_States
United States
Tipping is a widely practiced social custom in the United States. A gratuity of 15 to 20 percent of the amount of a customer’s check is customary when good service is provided. Tips are generally given for services provided in table dining, golf course, casino, hotels, food delivery, taxi cab and salons. The US Government recognizes tips as allowable expenses for federal employee travel. For most of the 20th century it was considered inappropriate to offer tips to the owner of an establishment, and while this is still considered the standard etiquette rule, the concerns have mostly vanished as tipping has become ubiquitous for certain types of services. This etiquette applies to bar service at weddings and any other event where one is a guest as well. The host should provide appropriate tips to workers at the end of an event; the amount may be negotiated in the contract.
The Fair Labor Standards Act defines tippable employees as individuals who customarily and regularly receive tips of $30 or more per month. Employers may not allocate tips to themselves. Federal law permits employers to include tip wage towards satisfying the difference between employees' hourly wage and minimum wage. A tip pool cannot be allocated to employees who do not customarily and regularly receive tips. These non-eligible employees include dishwashers, cooks, chefs, and janitors.
Laws in the states of Alaska, California, Minnesota, Montana, Nevada, Oregon and Washington; and Guam do not recognize differences between tipped vs non-tipped employees in minimum wage determination.[46]

Allebei volgens mij wel "de lading dekkend".

miepie56
18-09-13, 16:08
Hoe zit het met het "tippen" bij bv een pedicure?

angelique100
18-09-13, 16:47
Hebben bij onze laatste reis naar orlando in 2011 wel meegemaakt dat de persoon die onze kar met boodschapen in de auto lade.wel heel boos werd om dat we geen fooi gaven was bij de publix aan de 27.


Haha dat was dan waarschijnlijk de laatste werkdag van deze persoon, bij Publix mag er (helaas) geen fooi worden aangenomen. Het staat bij het "service" personeel zelf op het naamkaartje.

Ik heb er wel eens moeite mee met deze mensen, soms lijken ze wel 80 of ouder en dan nog willen ze alles voor je doen/dragen.

trails
18-09-13, 17:55
Hoe zit het met het "tippen" bij bv een pedicure?

Uit "etiquette for dummies":


If you have a manicure or pedicure, tip the manicurist a minimum of $3 or 15 percent of the cost of the manicure or pedicure.

sunnyrojo
17-03-14, 10:03
http://www.news4jax.com/news/restaurants-changing-tip-procedure-due-to-new-tax-law/23728894

Dit is dan ook wel een goede vooruitgang voor ons als je met een groep ergens eet dat je zelf bepaalt of je er tevreden mee bent.

wehave
17-03-14, 19:08
en als je met minder personen bent was er al geen automatic tip?
Er zijn wel bedrijven die dat ook voor niet groepen hebben ,zullen die het ook aanpassen?

Ritchie
17-03-14, 21:05
Wat houdt dit in exact in ?
Gaat dit puur over het automatisch innen van een fooi bij groepen ?

sunnyrojo
18-03-14, 09:57
Ik heb begrepen ook van iemand die altijd met de familie en zelf al een paar keer heeft ondervonden dat dit alleen geldt voor grotere groepen, ik heb het zelf nooit meegemaakt aangezien wij altijd met zijn viertjes zijn.
Heeft iemand anders daar wel ervaring mee?

hannie
18-03-14, 17:40
@Ritchie dit houd in dat de tip al automatisch op je rekening staat en al is opgeteld bij het totaal.
In Florida zie je het bijna alleen als je met 8 of meer personen eet. In NY is het bijna standaard in veel restaurants, ongeacht het aantal personen.
Ben blij dat ze er van af willen wantik vind het vervelend als ze dit doen. Je bent wel niet verplicht om daadwerkelijk dat bedrag als fooi te geven, maar bepaal het liver helemaal zelf.

miepie56
18-03-14, 21:02
Bij een groepstip wordt vaak 18% bijgeteld

P9ol
18-03-14, 22:44
Wij zijn met z'n drietjes en hadden in Miami ook een keer vaste 18% fooi.

sunnyrojo
19-03-14, 17:24
Werd dat van tevoren gezegd of kwam je erachter toen je de rekening zag?

Patrick
19-03-14, 18:57
Je mag/kan de fooi ook nog altijd zelf aanpassen.

Sniper
19-03-14, 20:18
Shit, ik zie net dat het de gewoonte is om een fooi achter te laten voor het kamermeisje?:( Ik ben er nu drie keer geweest en in 6 hotels maar dat wist ik niet (de laatste was een appartement waar überhaupt niet werd schoongemaakt, alleen maar aan het einde geloof ik). Dus ik heb onbewust heel wat kamermeisjes verdrietig gemaakt.......

knaapje
19-03-14, 22:41
Misschien toch eens wat meer op dit forum rondkijken en lezen.??

Njit
19-03-14, 22:48
Volgende keer maar compenseren dan ;)

miepie56
20-03-14, 05:30
Werd dat van tevoren gezegd of kwam je erachter toen je de rekening zag?
Tijdens de rondreis werd dat verteld door de reisleider maar buiten de groep om moest je wel altijd de bon goed nakijken want niet iedere serveerster deed er melding van.

AnneCH
01-04-14, 18:16
Hoe zit het met fooien geven als je een vakantievilla geboekt hebt? Laat je daar een fooi achter?:confused:

corrus
01-04-14, 18:22
In de regel niet... Wij doen dit in ieder geval niet.

AnneCH
01-04-14, 18:35
Bedankt voor het snelle antwoord.
In 2012 hadden we een appartment in New York gehuurd en ook geen fooi gegeven. Maar ik twijfelde.
Volgende week gaan we naar Orlando, waar we een villa geboekt hebben.

wehave
01-04-14, 19:16
Hoe zit het met fooien geven als je een vakantievilla geboekt hebt? Laat je daar een fooi achter?:confused:

Fooi voor wat dan precies?

AnneCH
01-04-14, 19:54
Ik bedoel als de vakantie erop zit en je de villa verlaat. Ik zou het ook alleen maar geven als de villa bij aankomst goed schoon was.

utah
02-04-14, 09:04
Wij geven elke keer fooi aan de kamermeisjes. Meer gratis koffie en thee zakjes zijn het resultaat...

wehave
02-04-14, 10:08
Voor de mensen die de villa schoonmaken.

In het hotel kan ik het begrijpen maar bij een villa verhuur zou ik het nooit doen.
Schoonmaak kosten zitten vaak ook bij de prijs.
Het is ook meestal een eind schoonmaak , je ziet ze niet eens.
Zouden ze het geld wel mee nemen?
Hoe weet een schoonmaker als dat geld voor hun is bedoeld?

moonlight91
02-04-14, 11:12
wij zien in hotels vaak, dat als we geld neerleggen, (wij doen dat elke dag..) het vaak niet weg is als we savonds terug komen
ik schrijf dus eigenlijk altijd op een briefje Thank You !!! (met soms een vraag om extra koffie/bodylotion of dergelijken)... en leg daar het geld op... dan is het voor hun duidelijk.. en is het ook weg...

maar ik durf ook rustig opzoek te gaan op de gang naar de gene die tijdens ons ontbijt de kamer heeft schoongemaakt, en het geld heeft laten liggen.. dit gaat natuurlijk niet als je dat in de avond pas ontdekt he...

Michael66
24-04-14, 16:39
Ze staan allemaal te wachten op jouw geld.

https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1.0-9/10155784_748030138564552_2769360474121310203_n.jpg

Anthon14
24-04-14, 19:59
Sommige hotels gebruiken mystery guest om hun personeel te testen op het meenemen van kostbaarheden en geld, Disney is er daar 1 van en daar is de controle op het schoonmaken ook heel streng.

Dus als het niet duidelijk is dat het voor de schoonmaakster is dan hoort het ook te blijven liggen in ieder geval in de wat luxere hotels.

hannie
25-04-14, 03:17
In een hotel leg ik de fooi altijd op het hoofdkussen. Dat wordt altijd begrepen!

satpet
25-04-14, 14:16
Op welk bedrag bereken jullie de fooi in een restaurant?

Op het bedrag met of zonder taksen?
Op het bedrag met of zonder korting (vouchers, %, gratis schotels)?

Ta2 Gerrit
25-04-14, 14:42
Wat het makkelijkst af te ronden is op vijf- en tientallen, en rond de 20% zit. Maar wel buiten de vouchers of kortingen om.

Michael66
25-04-14, 15:05
Percentage over het bedrag zonder kortingen, en exclusief de salestax.

Stel: je betaalt in een restaurant $64 (incl. 6.5% tax)
Voor het gemak even afgerond op $60 excl. tax.

Maar je had een coupon voor 25% korting.
Je zou zonder korting $80 + tax hebben betaald = ca. $85 incl. tax

Tip bereken je over $80.
Bij de meest gehanteerde percentages:
15% = $12
18% = $14.40 = $15
20% = $16
25% = $20

wehave
28-04-14, 02:56
Dus als je bij Kids eat free Bij bv de sizzler's eet dan ga je dat er weer bij optellen?
ik doe meestal gewoon een percentage over het totaal bedrag wat ik op de bon zie.
en eigenlijk altijd wel 20%., behalve als de service slecht is.
meestal dan 10%

JKG
25-04-15, 14:26
Ik geef Uncle Sam nooit een fooi, maar ik merk dat restaurants dit wel berekenen in hun voorstellen onderaan de rekening. Ze geven dan al bedragen aan hoeveel het is met een bepaald percentage. Dit is bij sommige restaurants incl. sales tax. Ja, zo zou ik het zelf ook doen. :) Heb zelfs eens 25% langs zien komen, dat is wat mij betreft echt teveel. Ik geef tussen 15-20%.

Ritchie
26-04-15, 17:47
Zolang er op de rekening standaard een bedrag staat genoteerd voor fooi, geef ik niet altijd wat hoor.

moonlight91
26-04-15, 20:31
Maar daar kan het personeel toch niets aan doen, dat verzinnen zij toch niet, daar is de persoon die jou de rekening aanbied toch niet verantwoordelijk voor
ik vind dat eigenlijk best wel erg, je bent bediend, je hebt lekker gegeten , je hebt vakantie ,zij staan voor jou te werken
en dan omdat het standaard op de rekening staat ,geef je niets aan fooi ....sorry maar dat snap ik werkelijk niet...

daarbij ben je toch niet verplicht dat bedrag te geven...je kan er toch evengoed je eigen `draai`aangeven, maar niets dat vind ik in Amerika echt een NoGo!

Ritchie
26-04-15, 20:43
Dat mag jij inderdaad zo vinden moonlight91
Gelukkig zijn er nog genoeg mogelijkheden om wel fooi te geven.

moonlight91
26-04-15, 20:52
Vertel., wat bedoel je daarmee

want ik zie dat je nu je post aan gepast hebt

Ritchie
26-04-15, 20:58
Dat ik dus meestal niks geef als er iets bij de rekening staat, ik had het verkeerd geformuleerd

Anthon14
26-04-15, 21:18
Tja dat vind ik dan toch echt te sneu voor woorden, de bediening daar leeft van de fooien en jij gaat daar wel lekker zitten eten maar gunt degene die voor jouw lekkere eten zorgt dus gewoon helemaal niets, noppes, nada ....

Sorry maar ga dan gewoon zelf je eten koken in plaats van uit eten te gaan.

knaapje
26-04-15, 21:51
Ritchie schijnt nou eenmaal graag statements te maken.
Lees er bijv. de postings over te lage druk in de autobanden er maar eens op na.
Hij stelt bij zijn locatie ook, dat hij tijdelijk niet in Kissimmee of Orlando is. Klopt! Hij is er een a twee keer per jaar een paar weken wel.
Overigens ademen de postings van zijn vriendin Anja Vromans een totaal andere sfeer.

wehave
27-04-15, 00:03
Als er op de bon al een bedrag staat voor fooi dan geef je dus toch wat of lees ik het verkeerd?

Anthon14
27-04-15, 00:16
De meeste onder ons wel maar Ritchie MEESTAL NIET.

moonlight91
27-04-15, 08:15
@wehave de eerste post van Richie was overduidelijk helemaal Niet !
Na mijn reactie heeft hij hem aangepast naar meestal niet
Jammer dat ik niet met qoute heb gereageerd
Maar gelukkig ben ik niet de enige die er zo overdenkt