PDA

Bekijk Volledige Versie : Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat



Pagina's : 1 [2]

theovg
27-04-15, 08:22
We hebben het ook al meegemaakt dat het bij het het eindbedrag was bij getrokken ,en ik dat achteraf pas zag, dus ook nog tip gegeven had.
Dus dubbel op.
Maar ik baal er ook van als het er op staat , maar geef altijd wel wat ik wil.

Anthon14
27-04-15, 08:56
Je moet inderdaad goed kijken of het er niet al op staat. Ik zie het niets als een probleem dat het er al op staat want ik bepaal aan de hand van de service en hoe het eten smaakte wat het mij voor tip waard is.

En alleen als ze er echt een puinhoop van maken qua bediening en het eten ook niet goed is dan hebben ze pas pech.

JKG
27-04-15, 12:12
Staat onder op de bon een bedrag, dan is het een suggestie, alleen bij groepen van 6 of meer is het meegerekend en staat dat goed aangegeven.
Geen fooi geven is heel kortzichtig, maar Ritchie gaf op Facebook ook al aan geen geld terug te geven als hij (veel)teveel terug kreeg en het de baan kon kosten van die werknemer. Dat soort mensen kan ik slecht tegen, geven geen ruk om een ander en kunnen zich niet inleven in een ander.

Van die fooien leven ze, daarnaast delen ze dat met de runners, washers, koks etc.
Ik zou mij doodschamen in Amerika om weg te gaan zonder fooi, na lekker te hebben gegeten.

PENPE
27-04-15, 12:32
Van die fooien leven ze, daarnaast delen ze dat met de runners, washers, koks etc.
Ik zou mij doodschamen in Amerika om weg te gaan zonder fooi, na lekker te hebben gegeten. Ben ik helemaal met je eens, dat zou ik ook nooit doen. Ook toen wij bij Outback 2x achter elkaar een slechte ervaring hadden heeft de server gewoon tip van ons gehad, want ze heeft echt alles op alles gezet om onze bestelling tot tevredenheid te regelen. En dat de koks er evengoed een zooitje van maken, daar kan/kon zij niets aan doen....

Ze verdienen overigens maar iets van $ 3 per uur he, dus voor hun is de fooi het feitelijke salaris !

cindy74
27-04-15, 13:36
Wij hebben in miami de valetboy een tip vergeten te geven , het ging zo snel dat we het gewoon vergeten hebben af te geven . In de outback 2 weken geleden onze ober vergeet het bestek vergeet het brood , bestelling komt fout uit de keuken . Onze gratis blooming onion stond toch op de rekening . Toch geven wij dan nog 18 % , iedereen kan eens een offday hebben zekers .

Njit
27-04-15, 13:41
Ik meld dit soort foutjes wel. Fooi moet je wel verdienen :cool:

Ritchie
27-04-15, 13:42
Ik heb het niet persee over fouten die gemaakt kunnen worden, dat kan altijd gebeuren in de keuken, en daar kan de server dan ook meestal niks aan doen.
Wat mij dan wel eens stoort, is vooral de ongeinteresseerde houding van server(s) en nog meer zaken, dat is voor ons vaak de reden om dan geen fooi te geven.
En JKG, ik vind het niet netjes dat je berichten van Facebook hier vermeldt.

Ritchie
27-04-15, 13:43
Ik meld dit soort foutjes wel. Fooi moet je wel verdienen :cool:

Dat bedoel ik ook, wellicht heb ik het verkeerd omschreven, maar om op de rekening alvast een percentage fooi te zetten, vind ik gewoon niet kunnen.

FloridaVerslaafde
27-04-15, 13:43
Nou wij hebben een keer een hele slechte ervaring gehad in een Applebee's waarbij alles fout liep door de schuld van een ongeïnteresseerde serveerster. Verkeerd voorgerecht, daarna wel goede maar we gaven duidelijk aan dat we niet over 5 minuten ons voorgerect wilde en daar zou zij voor zorgen. Binnen 5 minuten stond onze hoofdgerecht op tafel. We gaven duidelijk aan dat we dat niet hadden afgesproken maar kregen alleen een zachte sorry bij het weglopen. Ik bestel altijd frisdranken zonder ijs, en wat krijg ik...ijs.Zelfs het afrekenen deed ze fout door dingen op de rekening te zetten die wij helemaal niet gegeten en gedronken hadden. Wij klagen bij de manager en als compensatie kregen we gratis een dessert. De serveerster had die later gewoon op de bon gezet. Nou zo'n serveerster krijgt van mij $0.01 op tafel als fooi. Jammer voor haar.... Een serveerster/ober die normaal zijn werk doet krijgt gewoon minimaal 20% en is het een super leuke ervaring dan ben ik ook niet te beroerd om veel meer te geven want ja ze verdienen maar heel weinig en de fooi is hun inkomen. Wij zijn ook zonder ons te schamen weggelopen. Maar ja, dit zullen sommige wel asociaal vinden want zo "straf" ik ook de runners, washers en koks.....jammer dan.

:cool:

Njit
27-04-15, 13:51
@Ritchie: als het percentage er op staat als voorbeeld dan is dat toch niet erg? Wel als ze het er al van te voren bij gaan rekenen. Nu reken ik voorgedrukte tips meestal wel altijd na. Want deze zijn meestal berekend over het bedrag inclusief tax. En normaal gesproken geef je tip over het bedrag zonder tax.

Ach ja, hier in Nederland zit bedieningsgeld er altijd al bij inbegrepen. En dat merk je want het meeste personeel boeit het echt helemaal niks of je een leuke avond hebt. Dus kan altijd nog erger..

kobe_08be
27-04-15, 15:43
hey hoe doe je dat juist qua fooien voor de kamermeisjes? Geef je elke dag iets? of is dit op het einde van je vakantie?
Op restaurant is dit overal of alleen bij tafelbediening? hoe zit dit bijvoorbeeld in de Mac Donalds?

knaapje
27-04-15, 16:05
Zou zeggen: Lees dit topic eens door...................................vind je, denk ik, alle antwoorden.

JKG
27-04-15, 18:13
Het topic is al zo groot... kamermeisjes 1 dollar per persoon per nacht. Tenzij je er echt een zwijnenstal van maakt, dan leg je meer neer.
Bij de mcD geef je geen fooi, want er is geen 'table service'. Overigens waren ze vorige week goed over de zeik toen Hillary Clinton geen fooi gaf
in een fastfoodrestaurant (Chipotle). :) Werd natuurlijk weer breed uitgemeten bij Fox.

remon
27-04-15, 21:33
Je moet wel een heel erg sneu leven hebben om geen fooi te geven.
Of het eten moet zo bar en bar slecht zijn geweest ,

trails
28-04-15, 07:49
Je moet wel een heel erg sneu leven hebben om geen fooi te geven.

Vind ik ook. Wel naar de VS kunnen (sommigen zelfs meerdere keren per jaar) en dan kan er geen (of te weinig) fooi vanaf?

FloridaVerslaafde
28-04-15, 11:28
fooi is een beloning en moet je verdienen. Ben jij als server erg ongeïnteresseerd en doe jij je werk slecht dan verdien je weinig tot zelfs geen fooi. Zo denken de Amerikanen zelf ook. Onze Amerikaanse vrienden zijn daar zelfs nog veel radicaler in, ik als tourist zeg nog vaak zoiets als "ach joh ze verdienen al zo weinig, geef gewoon wat meer...." Tip geven n.a.v. hoe je je werk doet heeft niets te maken met "sneu zijn".
9 van de 10 servers doen echt wel hun werk goed en krijgen altijd goed tot zeer goed fooi bij mij, maar die ene die het niet verdient krijgt toch echt minder tot zelfs niets. De volgende keer als je in dat restaurant komt zijn ze heus wel aardig voor je. Gegarandeerd.


:cool:

moonlight91
28-04-15, 11:46
Maar hoe zit dat dan in Nederland. . Hier is fooi vaak het afronden
van het bedrag , gewoon als extraatje
niet het onderdeel van het salaris
Hier betaal je al voor de service dat is al incl. op de menukaart
in de USA excl.
Bij slecht service in Nederland trek je dan 15% van je rekening af ???
Nee dat doe je toch ook niet. ..!

FloridaVerslaafde
28-04-15, 13:09
Ook in Nederland geef ik fooi als ik vind dat ik goede service heb gehad. Is het, zoals zo vaak, slechte service dan krijgen ze geen fooi. Is het al verwerkt in de prijs van mijn eten dan is het jammer voor mij.
Maar nogmaals, ik geef gewoon fooi in Amerika. Ik kom er al sinds 1981 en het is maar 2x voor gekomen dat ik 1 cent heb achtergelaten als teken dat ik zeer slechte service heb gehad.

Anthon14
28-04-15, 19:39
Bij slechte service of slecht eten in Nederland vraag ik gewoon om de manager en het eten gaat gewoon retour keuken.

En ik ben ook een keer weggegaan nadat ik al 1 uur zat te wachten op het hoofdgerecht (gerekend vanaf het opeten van het voorgerecht). We hebben alleen het voorgerecht en het drinken afgerekend tegen de zin in van de manager, want tja, ons eten kwam vlak na de discussie en het afrekenen de keuken uit. Maar als ik zolang moet wachten dan heb ik geen honger meer :D.

Als ik uit eten ga moet het toch echt wel naar zin zijn zeker met de prijzen die in sommige restaurants hier gerekend worden.

moonlight91
28-04-15, 19:57
zo kan het toch in Amerika eigenlijk ook.. ik vind dat gewoon de juiste manier , zo word de fout herstelt, alleen de gene die verantwoordelijk daarvoor is aangesproken door zijn werkgever.. en is het opgelost
maar als het in Amerika ons Nederlanders niet zint, dan straffen we hard werkende mensen af door hun fooien af te nemen
horeca is teamwork ..dus als er eentje minder functioneert, binnen het team op het moment dat je daar zit te eten
mogen anderen daar nooit en te nimmer de dupe van worden
maar dat is just my 2 cents

Anthon14
28-04-15, 20:05
Maar ook in Amerika gaat mijn eten retour als het niet goed is en als het daarna weer niet goed is vraag ik ook om de manager. Idem het heel lang wachten op het eten.

Maar zowel hier als in Amerika is de fooi wel afhankelijk van degene die serveert en hoe die zijn werk doet en dat andere die ook van de fooi afhankelijk zijn dan ook minder krijgen daar moeten ze dan toch ook diegene die serveert op aankijken.

JKG
28-04-15, 20:31
Bij een vriendin zijn ze wel eens achter haar aangerend, toen ze in NYC met een groepje mensen geen fooi achter liet.. of misschien 1 dollar. Moet het nog eens navragen. :)
Het groepje zal ongetwijfeld kleiner dan 6 zijn geweest, anders kwamen ze niet achter haar aan ivm de gratuity alvast mee te rekenen.

FloridaVerslaafde
29-04-15, 02:43
..... als het in Amerika ons Nederlanders niet zint, dan straffen we hard werkende mensen af door hun fooien af te nemen
.....

Mijn Amerikaanse vrienden zijn nog resoluter dan ik. Hun motto is vaak, No Service No Tip. Dus niet alleen de Nederlanders cq toeristen zijn zo hoor.

wehave
29-04-15, 14:41
Mijn Amerikaanse vrienden zijn nog resoluter dan ik. Hun motto is vaak, No Service No Tip. Dus niet alleen de Nederlanders cq toeristen zijn zo hoor.

Maar zo hoort het toch ook!
Vind het onzin als het geen leuke avond was(eten/bediening etc) om dan toch maar fooi te geven.
Zo hou je het ook in stand.
Als je ziet dat de bediening er echt alles aan doet maar het eten laat het afweten kan je alsnog wat geven maar dan zou ik wel de manager willen spreken.
Dat de bediening weinig verdiend is voor mij geen extra motivatie om te geven wel als ze gewoon hun best doen.

P9ol
29-04-15, 18:14
Wij hebben 2 jaar geleden op Oceans drive gegeten. Het was echt niet te eten en de ober reageerde echt onbeschoft toen we er wat van zeiden.
Eigenlijk wilde we geen fooi geven maar er werd al automatisch 18% opgeteldt.
En wij zijn met z'n drietjes.
Dit vind ik dus echt niet kunnen!

Ta2 Gerrit
29-04-15, 18:58
Dat had ik ook echt niet betaald. En wat FloridaVerslaafde al zegt, de Amerikanen zijn wat dat betreft wat resoluter dan wij. Onze US vrienden (hoewel NL-ers die er al ruim 15+ jaar wonen en werken, maar inmiddels compleet veramerikaanst zijn) zijn een stuk botter wat tippen betreft. Ze zullen het echt wel moeten verdienen, en dat word ze ook verteld.
Zelf ben ik er een stuk makkelijker in, en tip eigenlijk vrijwel automatisch, maar niet als ze het op de bon alvast bijtellen. Dat maak ik zelf wel uit (en is dan ook meestal 20%, dat rekent makkelijker :D), en die krijgen dus minder als door ons gebruikelijk gegeven word. En bij slechte service en/of eten stel ik de norm ook zeker naar beneden bij. En as het echt de spuigaten uitloopt mag er een manager verschijnen. Toch wat geleerd van de NederYanks :cool:

Bosevents
30-04-15, 10:27
Zo is het. Fooi is hun loon maar er moet wel voor gewerkt worden. Automatisch opgeteld fooi haal ik er weer van af. 20% alleen bij goede service. En ik heb altijd losse dollars op zak. deze laat ik dan achter na het betalen of soms schrijf ik het bij op het bonnetje.
Dit is overigens 1 keer mis gegaan. Ik schreef 7 dollar bij op een bon. Later bleek dat er een 1 voor geschreven was. 17 dollar. Tja
Dus vandaar meestal gewoon contante tips...

Anthon14
30-04-15, 19:15
Simpel dollarteken voor het bedrag zetten en ,- achter zodanig dat er geen ruimte is voor dit soort gein.

Michael66
07-05-15, 05:41
http://cdn-image.realsimple.com/sites/default/files/infographic3.jpeg

Bron: Real Simple (http://www.realsimple.com/work-life/money/money-etiquette/tipping-etiquette-guide?xid=social-slate-rs-050415)

natascha666
07-05-15, 08:59
toch grappig...de acupuncturist krijgt niks maar de body piercer wel :P blijft me toch verbazen daar.....maar gelukkig heb ik het laatste keer voor de regels goed gedaan :D

Patrick
07-05-15, 09:25
Zelfde met de bouncer en doorman. :-)

Ta2 Gerrit
07-05-15, 10:03
Ik hang hem hier gelijk op ! 20% loonsverhoging (ex-taks) lijkt me prima.

PENPE
10-05-15, 12:17
Wel naar de VS kunnen (sommigen zelfs meerdere keren per jaar) en dan kan er geen (of te weinig) fooi vanaf? Ik ben ook een van die 'sommigen die meerdere keren per jaar gaan', maar voor wat betreft het geven van fooien zit het bij mij wel goed hoor, maak je geen zorgen....

Roy Reuter
04-07-16, 13:22
Weet je dat dit echt een issue voor mij is? We gaan in Oktober weer naar Florida, en ik kan me nu al druk maken om de fooien.
Absoluut niet het geven ervan, maar de etiquette?

Wanneer wel, wanneer niet? Wij verblijven 22 dagen in een Disney resort. Geef ik dan ook elke dag een fooi aan het kamermeisje? Degene die ons helpt bij het inchecken en echt de tijd neemt? De verkoper in het Disney winkeltje? Disney restaurant? Quick service bediening? Pompbediende?

Groot probleem voor ons is ook de gewoonte nooit cash bij ons te hebben. Dat zijn wij zo gewend in Nederland en doen dat daar ook, tot we ons herinneren dat het handig is wat contact bij te hebben ivm fooien.
Als ik bij Starbucks een koffie koop voor $3, geef ik dan 0,30 fooi? Ik ben altijd bang dat ik op een verkeerd moment fooi geef en iemand dan beledig.

Ik weet nog goed de eerste keer, ook in Disney resort, bracht zo'n mannetje in een golfkarretje ons naar onze kamer en bleef in de kamer staan en wij hadden echt geen idee wat zijn probleem was, maar hij ging niet weg. Na ongeveer een kwartier hadden we zoiets van....oh...wacht, hij wil natuurlijk fooi. Bleek dat we alleen maar een briefje van $20 hadden. Die man blij dat hij is blijven wachten.

Nogmaals, het is echt niet dat ik geen fooi wil geven, maar heb het soms echt gewoon niet door. Vooral niet in een pretpark, waar ik zoveel leuke dingen om mij heen zie.

Mushu
04-07-16, 14:17
Ik doe er niet moeilijk over. Ze krijgen een flinke fooi als ik vind dat ze het verdiend hebben en minder als het gewoon goede service was. Over het algemeen weet ik wel wat "normaal" is om te doen. Voor Disney doe ik het zo: Buschauffeur Magical Express ongeveer $1 per koffer (en er zijn genoeg mensen die helemaal niets geven dus dat zou ook kunnen), belman (mannetje in golfkarretje) ook ongeveer $1 per koffer. Kamermeisje $1-2 per dag (blijf vaak wat langer dus al die dagen heeft ze in ieder geval fooi van mij, denk niet dat alle mensen dat doen). Bij quick service geen fooi (wordt ook niet verwacht, zou eerder raar zijn). Bij inchecken geen fooi en ook de verkoper in het winkeltje geen fooi. In restaurants vaak 18-20% fooi, 15% als het niks bijzonders was. Heb in Disney nooit het gevoel gehad dat ze wat verwachten (behalve in de restaurants maar dat is eigenlijk door heel Amerika).
Verder kan je in Disney de naam van de castmember noteren (ze hebben allemaal een naamplaatje met voornaam en land waar ze wonen) als ze super service hebben geleverd en die naam dan doorgeven via mail of op een enquête. Daar worden ze dan voor beloond, zeker als dat vaker gebeurt.
Ga er niet over stressen en doe waar jij je goed bij voelt. Die man vh golfkarretje had ik geen $20 gegeven en hij had ook niet om fooi mogen vragen. Ik heb vaker gehad dat ze al bijna weg waren en ik er achteraan moest en nooit dat ze opdringerig waren.

marcelis10
04-07-16, 18:23
Ik vind het nog steeds lastig. Als ik ervan uitga dat ze per avond 10 tafeltjes bedienen en 10 dollar gemiddeld aan fooi krijgen hebben ze toch 100 dollar op 1 avond. Is toch een leuk extraatje. Wij geven altijd wel fooi maar inderdaad net naar gelang de bediening. Ik vind eerlijk gezegd 15 tot 20% best veel.

Fitzroy
04-07-16, 18:28
Alleen is hun basisloon heel laag en moeten ze het hebben van de fooi. Het is in de USA onderdeel van het salaris.

kiamzo
04-07-16, 22:44
Geven jullie ook fooi aan de mensen in de supermarkt die je karretje naar de auto brengt?

PENPE
05-07-16, 00:31
Geven jullie ook fooi aan de mensen in de supermarkt die je karretje naar de auto brengt? Het mag eigenlijk niet ( het kan ze hun baan kosten ) maar wij hebben het in het verleden wel stiekum gedaan ;-)

Mushu
05-07-16, 20:35
Alleen is hun basisloon heel laag en moeten ze het hebben van de fooi. Het is in de USA onderdeel van het salaris.

Klopt. En in Nederland zit het bij de rekening inbegrepen dus als je dan nog fooi geeft komt je misschien ook wel op 20% totaal. Er zijn trouwens ook onder Amerikanen discussies over het geven van fooi. Disney int automatisch 18% fooi bij groepen van (ik dacht) 7 personen of groter in tableservice restaurants.

moonlight91
05-07-16, 20:36
Bij publix staat het op een button dat je ze niet mag tippen. .ik help altijd met inpakken van mij eigen boodschappen. .met een excuus dat een beetje werken geen kwaad kan op vakantie, meestal lachen ze daar smakelijk om . verder tippen we 18% tot 20 % in de restaurants en leg ik elke dag 1$ op de hotel kamer met een briefje thank you.. Bij vertrek leggen we altijd wat extra..verder bij excursies geven we ook wel maar dat varieert, ligt er aan hoe leuk zo'n gids is

Bosevents
05-07-16, 23:56
Bij Disney is het absoluut niet nodig. De medewerkers krijgen zelfs bij hun Disney opleiding het advies geen fooi aan te nemen. (in de restaurant uiteraard wel, maar ook hier absoluut niet noodzakelijk)
Ga uit van wat goed voelt en voel je niet bezwaart als je niet tipt. Als je het doet met je hart en gevoel gaat het vast en zeker goed.

S@skia
06-07-16, 09:07
Ik vind het nog steeds lastig. Als ik ervan uitga dat ze per avond 10 tafeltjes bedienen en 10 dollar gemiddeld aan fooi krijgen hebben ze toch 100 dollar op 1 avond. Is toch een leuk extraatje. Wij geven altijd wel fooi maar inderdaad net naar gelang de bediening. Ik vind eerlijk gezegd 15 tot 20% best veel.

En daar gaat het fout.....het is geen extraatje, het is hun salaris. Maar ik vind inderdaad dat je dan wel mag verwachten dat de service goed is voor 20%.... anders wordt het minder.

Carthrax
06-07-16, 10:26
En daar gaat het fout.....het is geen extraatje, het is hun salaris. Maar ik vind inderdaad dat je dan wel mag verwachten dat de service goed is voor 20%.... anders wordt het minder.

Eigenlijk gaat het daar al fout, het is natuurlijk heel vreemd dat jij (als gast) verantwoordelijk bent voor hun salaris. Leuk zo'n erfenis van de drooglegging maar wel heel makkelijk voor de eigenaren.
Natuurlijk verander je zo'n systeem niet zo maar dus blijven we gewoon tippen maar uiteindelijk klopt er natuurlijk niets van. Geef die mensen gewoon het salaris wat ze verdienen.

Ritchie
06-07-16, 20:59
Als de service slecht is, is wel eens voorgekomen bij ons, geef ik niks.

stephie
06-07-16, 21:52
Ik vind het ook lastig hoor. Vorige maand voelde ik me zelfs even beledigd. We kochten een broodje bij de Subway. Deze Subway zat bij een benzinestation. De dames achter de balie droegen een uniform van dat benzinestation. Maar verder leek de Subway een 'echt' filiaal. Ik wilde bij het afrekenen fooi geven, maar dat mochten ze niet aannemen. Ik had nog nooit meegemaakt dat iemand fooi weigerde. Ik voelde me echt een beetje rot. Voelde zelfs mijn wangen gloeien. Misschien was het de manier waarop. Het waren eigenlijk ook twee stomme trutten :p. Dus ik twijfelde al of ik wel of niet fooi zou geven....

Fitzroy
06-07-16, 23:47
Bij Subway geef ik sowieso nooit fooi. Dat staat toch gewoon gelijk met fastfood en daar geef je toch ook geen fooi?

koenkamphuys
07-07-16, 18:33
In fastfood restaurants is het inderdaad niet gebruikelijk. Maar er staat over het algemeen wel een fooienpot. Idem bij de take-out.

Patrick
07-07-16, 22:14
Als de service slecht is, is wel eens voorgekomen bij ons, geef ik niks.

Dan kan je beter 1 dollar geven. Als je niets geeft kunnen ze denken dat je het vergeten bent. Als je heel weinig geeft dan weten ze dat je niet tevreden was.

Brandsmaatje2
18-07-16, 23:45
Wat geef je aan een pizza koerier dan? Iemand een idee?

Henk Mychelle
19-07-16, 10:08
onderstaand artikel geeft als suggestie minimaal 3 dollar.

http://pizza.com/tipping-for-pizza-delivery

Sniper
13-04-18, 15:51
Moet je bv ook een schietinstructeur e.d. tippen?

Patrick
14-04-18, 18:46
Wij hebben een keer een vip-tour gedaan in Universal, maar zij accepteerde geen fooi.

Michael66
18-12-22, 11:00
Hoe, waar en hoeveel een tip achter te laten ..... het is aan het veranderen.

CNN heeft een leuk en informatief artikel hierover gepubliceerd.

https://us.cnn.com/2022/12/17/business/tips-coffee-ice-cream-touch-screens-ctrp/index.html

https://media.cnn.com/api/v1/images/stellar/prod/221209122337-barista-stock.jpg (https://us.cnn.com/2022/12/17/business/tips-coffee-ice-cream-touch-screens-ctrp/index.html)

hannie
18-12-22, 11:55
Ik zie dat al een poosje in Florida, bv bij Subway en Panera.