PDA

Bekijk Volledige Versie : [Nieuws] Luchtvaart neemt afscheid van papieren vliegticket



calypso
28-08-07, 12:49
IATA (http://www.iata.org/pressroom/briefings/2007-08-27-01.htm)

De internationale luchtvaartorganisatie IATA heeft maandag aangekondigd dat de papieren vliegticket vanaf 1 juni 2008 verleden tijd is. Vanaf dan zullen de elektronische tickets het ‘scheurvelletje’ vervangen, aldus de koepel van luchtvaartmaatschappijen.
31 Mei volgend jaar zullen de laatste 16,5 miljoen papieren tickets, die nu nog door IATA zijn besteld, overgaan in elektronische afhandeling met de zogenaamde e-ticket. Volgens IATA bespaart de maatregel de luchtvaartmaatschappijen zo’n 9 dollar per ticket. Daarnaast zullen er 50.000 bomen minder gehakt hoeven worden.

FrankS
28-08-07, 14:08
Dat van die bomen geloof ik niet. Ik denk dat meeste mensen wel een printout van hun eTicket meenemen, voor de zekerheid. En als ik zie wat ik voor 3 personen aan tickets & vouchers van Martinair heb...

corrus
28-08-07, 20:37
IATA (http://www.iata.org/pressroom/briefings/2007-08-27-01.htm)

De internationale luchtvaartorganisatie IATA heeft maandag aangekondigd dat de papieren vliegticket vanaf 1 juni 2008 verleden tijd is. Vanaf dan zullen de elektronische tickets het ‘scheurvelletje’ vervangen, aldus de koepel van luchtvaartmaatschappijen.

Dat zeiden ze vorig jaar ook... toen lukte het ook niet... dus ik moet het eerst maar zien...

Er waren vorig jaar al een heleboel IATA mensen die hun contractne hadden opgezegd voor hun ATB printers... die hadden binnen een maand een probleem...

Dus, zoals ik al zei... we wachten het af... :mrgreen:

Njit
30-05-08, 14:03
Het papieren vliegticket heeft zijn langste tijd gehad. Komend weekeinde stappen de 240 vliegmaatschappijen die zijn aangesloten bij de International Air Transport Association, over op een geheel elektronisch systeem.
De IATA is een wereldwijde brancheorganisatie van de luchtvaartindustrie. De aangesloten maatschappijen waren in februari goed voor 94 procent van al het vliegverkeer. De overgrote meerderheid van deze luchtvaartmaatschappijen had al afscheid had genomen van de papieren vervoersbewijzen, die zaterdag voor de laatste keer zullen worden uitgegeven.
Het verwerken van een papieren ticket kost gemiddeld tien dollar, terwijl de elektronische variant slechts een dollar kost. Volgens de IATA besparen de maatschappijen door de overstap 1,9 miljard euro. Los van de financiële besparing zou de overgang naar het digitale tijdperk ook vijftigduizend bomen per jaar besparen.
De IATA werkt al geruime tijd naar dit moment toe. In augustus vorig jaar werden de laatste 16,5 miljoen papieren tickets besteld (http://www.iata.org/pressroom/briefings/2007-08-27-01.htm).

JKG
30-05-08, 16:44
Dus nu kan er 9 dollar van elke vliegticket af? :lol:

Njit
30-05-08, 16:46
Wat denk je zelf? :)

Dr. Phlox
30-05-08, 16:47
Tuurlijk niet. Wordt gezien als ECO tax :razz:
Maar hoe gaat dit dan in zijn werk. Krijg je de tickets thuisgestuurd en mag je ze dan zelf afdrukken?

Njit
30-05-08, 16:51
Op de KLM site:


Hoe moet ik me identificeren tijdens het inchecken met een e-ticket?

Met een e-ticket is de identificatie vrijwel hetzelfde als met een papieren ticket
De identificatie op de luchthaven is nagenoeg onveranderd: passagiers kunnen zich identificeren met hun paspoort, Flying Blue kaart of creditcard en hun reserveringsbevestiging (Trip Summary and Receipt).Dus het papieren ticket vervalt en in plaats daarvan print je het zelf weer uit.
Als ze nu ook nog op basis van enkel je paspoort je kunnen inchecken dan komen we ergens...

Volgens mij werkt dit bij veel maatschappijen gelukkig ook al zo (al moet je nog steeds een Boarding pass printen)

corrus
30-05-08, 18:28
De papieren Baby tickets blijven nog even...
Dit verwachten ze eindelijk vóór het eind van dit jaar rond te hebben.

En KLM mooi praten, maar dit heeft de IATA beslist niet zo geregeld.

Om in te checken en instapkaart te ontvangen hoeft men zich slechts te legitimeren met het geldige paspoort bij de incheckbalie van de Airline.
Bij check-in bestaat er ook een kans dat men kan vragen om de reserveringsbevestiging. (dat ziijn 5 dgits, die kun je wel onthouden ook)

De eTicket is uitgevonden om van de papier rompslomp af te komen en bomen te besparen.
Nee... nu gaan de klanten 'm uitprinten... wat een lol!! Schiet het nog niet op.
Een eTicket uitprinten voor jezelf is dan ook eigenlijk helemaal niet nodig.
Niemand die er naar vraagt, niemand die er iets mee doet... dus is eigenlijk gewoon papierverspilling.

Dit was eigenlijk al zo bij alle Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen...
Het ging meer om de wat betere maatschappijen zoals Cathay- en Singapore Airlines enzo, naar de wat meer exotische bestemmingen.
De ene keer werd het wél een eTicket en de andere keer weer een paper ticket. dit zat 'm meer in de bestemming.

Nu alleen de Baby ticket nog electronisch en dan kunnen eindelijk die peperdure energieverslindende ATB printers weg!!! :mrgreen:

Petra/VS
31-05-08, 05:12
Wij hebben al jaren geen papieren ticket meer. Volgens mij al zeker vijf jaar, zo niet meer. En wij printen de tickets ook niet uit, hooguit schrijven we het PNR (Passenger Name Record) nummer op, voor de zekerheid.

corrus
31-05-08, 10:54
Indien je rechtstreeks bij de airline boekt is inderdaad de PNR al voldoende...
Anders is het beter om het Airline Confirmation Number te onthouden of op te schrijven.

Saskiac1977
03-06-08, 08:06
Ik kreeg dit jaar van North west wel een blad met alle vluchtgegevens erop maar inderdaad niets wat op een ticket leek.
Nou hebben wij thuis al via internet ingechecked, dus weet niet hoe dat gaat als je bij de balie zelf incheked.
Wij konden de boardingpass thuis inderdaad uitprinten.