PDA

Bekijk Volledige Versie : Reis- en annuleringsverzekering



2lingmams
25-11-06, 00:13
Wat een verschrikkelijke kniert ben ik toch ook:oops:

Tijdens mijn speurtocht naar de meest voordelige prijzen voor onze Droomreis naar Orlando volgend jaar,
ben ik wederom op gigantische prijsverschillen gestuit.
Na de topic's welke ik reeds geplaats heb over reserveringskosten, tickets, autohuur en het bemachtigen van het Free dining plan,
dacht ik dat het wel interessant was de grote verschillen te vermelden van de reisverzekering en annuleringsverzekering.

(Als mijn Nederlandse knibbelgedrag jullie al de strot uitkomt laat het even weten;) )

Na het boeken van de vliegtickets en het verblijf was het dan toch echt de beurt aan de nodige verzekeringen.
Ik weet niet hoeveel waarde jullie hechten aan deze verzekeringen maar door een aantal ernstige familie gebeurtenissen gedurende vakanties
ga ik goed voorbereid en uiteraard goed verzekerd op vakantie.

Ik heb allereerst prijsopgave bij het reisbureau gedaan.
Deze baseert de kosten van reis- en annulering verz. op de totale boekingsprijs.
Voor alleen de duur van de vakantie, 21 dgn, werden deze prijzen aangeboden:
Reis : € 210,-
Annulering : € 225,-
Totaal : € 435,-
nb de annuleringsverz. vergoedt, bij afbreking van de vakantie, alleen de niet genoten dgn.

Als tweede heb ik mijn tussenpersoon de dezelfde opdracht gegeven.
Ook deze baseert de kosten van reis- en annulerings verz. op de totale boekinsprijs.
Voor alleen de duur van de vakantie, 21 dgn, werden deze prijzen aangeboden:
Reis- en annulerings verz. samen € 294,-
nb wederom vergoedt de annuleringsverz., bij afbreking van de vakantie, alleen de niet genoten dgn.

Aangezien ik al jaren lid ben van de ANWB en op dit moment een doorlopende reisverzekering (europadekking) heb, heb ik ook bij hun een prijsopgave gedaan.
Een doorlopende reis- en annuleringsverzekring kwam goedkoper uit dan alleen dekking voor de 21 vak dgn.
Reis : € 96,-
Annulering : € 79,- (vergoedt alleen de niet genoten dgn)
Annulering : € 99,- (vergoedt de gehele reissom, het is dus niet relevant hoeveel dgn er al van de vak voorbij zijn)
Totaal : € 175,- cq € 195,-
nb voor de annulerings verz wordt niet gekeken naar de totale reissom maar kan gewoon afgesloten worden zolang de totale reissom onder de € 1500,- per persoon is.

Voor mij was de keuze dus overduidelijk. Weer een paar extra vakantie dollars verdiend:lol:
Ik vind het gewoon een sport om aankopen te vergelijken en zo de beste deal te krijgen.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Mochten andere mensen andere ervaringen hebben, hoor ik dit graag.

Groetjes Patries

Michael66
25-11-06, 08:21
Een doorlopende reis- en annuleringsverzekering is bij Florida-vakanties meestal goedkoper.

Voorbeeld:

gezin met twee kids (ouder dan 5 jaar)
werelddekking
medische kosten (wel handig met die enorme rekeningen in de VS)
annulering tot € 1500 per persoon per reis
geen dekking voor wintersport (skiën in Florida .... lijkt me wel wat), ongevallen, cash geld en motorrijtuigen
drie weken Florida in het hoogseizoen (boeking: € 1.250 per persoon)Een losse reisverzekering kost tussen de € 100 (o.a. Univé, Postbank) en € 230 (o.a. Europeesche, Elvia).
Een losse annuleringsverzekering kost 4-5% van de reissom (plus nog wat administratiekosten en assurantiebelasting), dus € 260-320.
Totaal dus ergens tussen de € 360 en € 550.

Doorlopende reis- en annuleringsverzekering met dezelfde dekking: € 150-250 (afhankelijk van de "extra's" die standaard in de verzekering zitten)

Da's gauw € 200 tot € 400 verdiend.

(bron: Independer.nl)

Mejel
25-11-06, 09:33
Ik ga regelmatig een weekendje weg naar Duitsland of in Nederland. Daarnaast 2x op vakantie, ook al was het nooit ver ik heb altijd een reisverzekering gehad. De laatste jaren een doorlopende reisverzekering met Europadekking.
Dat heb ik nu, meteen nadat ik geboekt heb, uitgebreid met werelddekking en een doorlopende annuleringsverzekering. De prijs weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar ik weet wel, dat ik veel goedkoper uit ben dan als ik elke keer een reis-en annuleringsverzekering af zou sluiten.
Van die ruim 200 euro, die jij hebt berekend te besparen Patries kan je nog een heleboel leuke dingen doen!

Yvet
28-11-06, 14:33
Vergeet niet dat een annuleringsverzekering alleen geldig is voor een reis als die bewuste verzekering is afgesloten binnen 7 dagen na boeken van de betreffende reis....

Ook wel:
op 1 nov boek je een reis met vertrek op 1 dec.
De annuleringsverzekering moet dan vóór 8 nov zijn afgesloten anders valt de reis van 1 dec buiten de verzekering.

globetrottertjes
28-11-06, 22:07
niet helemaal waar Yvet, als je een annuleringsverzekering na deze 7 dagen nog afsluit dan vallen de gebeurtenissen die in deze tussentijd (tussen boeken en afsluiten verzekeringen) gebeuren buiten de verzekering. Voorbeeld ik boek 1 november reis voor vertrek 30 november. Ik sluit verzekering af op 15 november, ik ben ziek geworden op 10 november en kan door deze ziekte (waterpokken bijvoorbeeld) niet gaan. Dat wist ik toen nog niet. Dit valt dus niet meer onder de dekking van de annuleringsverzekering.

Yvet
28-11-06, 22:22
Kijk weer wat geleerd.
Ikzelf kreeg toen wij voor een doorlopende reisverzekering gingen kijken iedere keer te horen, sluit het af binnen 7 dagen na boeken.
Vandaar.

Maar gelukkig hebben andere daar weer een beter antwoord op:)

mickey_mouse
29-11-06, 09:17
[quote=globetrottertjes;
Met andere woorden die annuleringsverzekering heb je dan alleen nog maar voor als je de reis onderweg moet afbreken.
Dus ben je niet verzekerd voor het geval dat je niet kunt vertrekken.

Michael66
29-11-06, 16:02
Als je kunt aantonen dat de reden van het niet kunnen vertrekken pas binnen een redelijke termijn na het afsluiten van de verzekering is ontstaan krijg je het wel vergoed. Maar de bewijslast ligt dan duidelijk bij jou, niet bij de verzekeraar.

mickey_mouse
29-11-06, 18:48
En dat is lijkt me best moeilijk, want die verzekeringsmaatschappijen kunnen er wat van.

Michael66
29-11-06, 19:14
o ja, en terecht, want anders daalt de winst en daalt mijn inkomen (ik werk bij een bank / verzekeraar).
Ondanks dat: terecht. Verzekeraars zijn allergisch voor "auto-selectie", zoals ze dat noemen. Als ze niet alert zijn op het afsluiten van een brandverzekering op een brandend huis, dan is in de verzekeringswereld "de beer los". Ze willen altijd voorkomen dat er verzekeringen worden afgesloten waarvan het verzekerde "risico" eigenlijk geen risico meer is, maar al heeft plaatsgevonden.

Dat houdt de verzekeringen ook meer betaalbaar.

Syllvia
20-02-08, 07:25
Hallo Allemaal,

Als ik nu boek bij een engelse of duitse site, en ik moet annuleren, is dan mijn nederlandse annuleringsverzekering geldig?

Groet Sylvia

rolthof
20-02-08, 08:08
Dat is afhankelijk van de voorwaarden van je verzekeringsmaatschappij.

Ik denk dat er geen zinnig woord over te zeggen is zonder dat je de algemene voorwaarden doorneemt, of zelf even met de maatschappij belt.

Mvg,

Roy.

Njit
20-02-08, 08:13
Ik ga ervan uit van wel. Maar ik zou voor de zekerheid gewoon even bellen met de maatschappij waar je het hebt afgesloten of wilt afsluiten. Zou het erg spijtig vinden als wij je van advies voorzien en het uiteindelijk niet klopt. Kost je veel geld als je annuleringsverzekering niet geldig is en je door omstandigheden toch moet annuleren.

Tinkerbell
20-02-08, 08:36
We hebben een doorlopende reis en annuleringsverzekering bij de Europeesche.
We moesten de vluchten van Air Berlin annuleren. Er zat een bepaald bedrag aan vast voor annuleringskosten.
Ik heb deze kosten zonder dat ik enige vraag of papieren moest overleggen terug gehad.
Ik had de vluchten zelf geboekt.

Michael66
20-02-08, 09:23
In de vòorwaarden van De Europeesche (http://www.europeesche.nl/Repository/extranet/downloads/drukwerk/reis/doorlannulering/AVWdoorlannulering) staat hier helemaal niets over. Het heeft m.i. dan ook helemaal niets van doen WAAR je een reis boekt, alleen maar WAARDOOR je een reis moet annuleren.

Maar een belletje naar je reisagent of verzekeraar kan geen kwaad.

Ik las trouwens wel dat bij een samengestelde reis ("een reis die bestaat uit losse onderdelen die afzonderlijk geboekt zijn (zoals ticket en accommodatie") niet zomaar alles is gedekt / wordt vergoedt bij het uitvallen van één van de onderdelen. In ieder geval bij De Europeesche moet je daarvoor een extra dekking meeverzekeren.
Da's wel goed om te weten, aangezien steeds meer mensen alles los via internet aan het boeken zijn. Zoals ik: vlucht via Vliegtickets.nl, hotels via Priceline, sportevenementen via Ticketmaster, auto via usareise etc.

Ik ga zometeen toch maar eens even controleren hoe dat zit bij mijn verzekering.



Samengestelde reis

Steeds meer mensen vinden het aantrekkelijk hun eigen vakantie samen te stellen. Een vakantie die uit losse onderdelen bestaat die afzonderlijk worden geboekt. Bijvoorbeeld door afzonderlijk ticket, vervoer en accommodatie te regelen. Het uitvallen van één of meer van deze onderdelen geeft geen recht om dan de totale reis te annuleren. Dit risico is wel extra te verzekeren door middel van de uitbreiding Samengestelde reis. Mocht een van de los geboekte onderdelen van uw vakantiereis dan uitvallen, waardoor u de hele reis moet annuleren, dan worden de annuleringskosten van alle onderdelen wel vergoed. Voor deze uitbreiding betaalt u € 25,- extra premie.

calypso
17-04-08, 07:35
Wat is een goeie Reis- Annuleersverzekering?
Ben op zoek naar een doorlopende goeie/goedkope verzekering die alles dekt.

Zat te denken om rechtsreeks bij elvia te nemen, maar zie door de bomen het bos even niet meer.

Welke verzekering hebben jullie bv.?

rolthof
17-04-08, 08:04
Ik heb de pakketverzekering bij de Rabobank, met werelddekking en annuleringsverzekering.

Tip : informeer bij je ziektekostenverzekering naar een reisverzekering, die bieden ze vaak aan zonder de componenten die al ik je ziektekostenverzekering zitten, en daardoor zijn ze vaak goedkoper.

Lannie
17-04-08, 08:15
Wij hebben inderdaad een doorlopende reisverzekering bij onze ziektekostenverzekering. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten. Laatst hebben wij een annuleringsverzekering erbij afgesloten. Bij het reisbureau zouden we € 120,00 betalen voor een reis van 2 weken en bij onze ziektekostenverzekering betalen we nu € 76,00 voor een heel jaar!!

Dus informeer eens bij je ziektekostenverzekering! Succes!

Saskiac1977
17-04-08, 08:25
Wij hebben m van de postbank...doorlopend....in mijn ogen een hele goede reisverzekering..moet je maar even op hun site kijken.
Mijn ouders moesten vorig jaar noodgedwongen uit egypte komen i.v.m oma die stervende was...binnen 24 uur stonden ze weer in Nederland zonder dat ze iets hadden moeten voorschieten, nou ja alleen de taxi naar het vliegveld...
Ze hebben alles, maar dan ook alles inclusief telefoonkosten en taxi zonder enige moeilijkheden terug gehad.

Dr. Phlox
17-04-08, 09:01
Heb een doorlopende genomen bij de Europeesche (http://www.europeesche.nl/). Vond het niet duur. En als je een dagje naar Belgie gaat ben je ook gelijk verzekerd? Kijk maar eens o de site. Kan je gelijk zien wwlek opties je kan nemen etc. De prijs verschijnt vanzelf.
Grz
Ton

rarossel
17-04-08, 09:43
Wij hebben een doorlopende reis- en annuleringsverzekering bij de postbank. Laatst moest mijn man zijn vakantie afbreken door een ongeval. Alles was heel snel geregeld en ook de kosten hadden we vlot terug. Ik geloof wel dat we een eigen risico hebben van 50 euro bij verlies en diefstal.
Gr. Erika

Michael66
17-04-08, 14:31
Ik heb mijn reisverzekeringen (uiteraard) ondergebracht bij mijn werkgever. Daar krijg ik 30% korting op de normale tarieven. En het pakket is heel simpel en uitgebreid: je hoeft nauwelijks keuzes te maken. Een uitgebreid basispakket waar werelddekking standaard in zit. Extra mee te verzekeren zijn wintersportdekking, extra ziektekosten en annulering (€1000 of 2000 per persoon).

Lekker gemakkelijk.

calypso
17-04-08, 17:56
Dank allemaal voor jullie reacties, heb vandaag een wat offertes opgevraagd.

Tinkerbell
17-04-08, 19:12
@Dr. Phlox;
Wij hebben dezelfde verzekering.
Ik moest in december alles annuleren en kreeg zonder dat er naar papieren of redenen gevraagd werd alles zonder meer teruggestort.

corrus
17-04-08, 21:09
Zat te denken om rechtsreeks bij elvia te nemenElvia is de duurste van allen...
Unigarant is een stuk voordeliger...
Te vinden bij ANWB en de betere reisorganisaties...

Yvet
18-04-08, 10:04
Wij hebben via onze ziektekostenverzekering een doorlopende reisverzekering en doorlopende garantie-annuleringsverzekering lopen bij de Europeesche en dat bevalt ons prima.
De kosten zijn erg leuk door de korting via de ziektekostenverzekeraar en de service is netjes.

Wij halen beide verzekeringen er met gemak uit binnen een jaar....

calypso
18-04-08, 10:06
Zo te zien kan ik via mijn ziektekosten verzekering ook de reis en annuleers verzekering krijgen, voor een shappelijk prijs. Dus denk dat ik dat ga doen. Is trouwens dan ook met Elvia, alleen een stuk goedkoper.

bedankt allemaal voor de tips

raygwencaith
18-04-08, 19:10
Wij hebben een doorlopende van Unive en die bevalt uitstekend en is ook leuk in prijs.

ietie
08-07-08, 22:09
Mijn man is militair en hij staat misschien op de nominatie lijst om volgend jaar uit gezonden te worden, aangezien dit nog niet voor 100% zeker is willen we toch maar een reis boeken naar florida, voor de mei vakantie van 2009.
Ik zoek dus een annulerings verzekering waar ik mijn reis kan verzekeren en kosteloos kan annuleren als mijn man toch nog op geroepen wordt, ik wil namelijk niet alleen met de kinderen gaan.
De meeste verzekeringen vergoeden alleen in geval van ziekte of werkeloosheid en niet in het geval van een militaire vredes missie.
Wie weet uit eigen ervaring bij welke maatschappij ik moet zijn?

calypso
08-07-08, 22:25
Probeer het eens te vragen aan de Stichting Personeels verzekeringen defensie (SPD) (http://www.spdinfo.nl/index.htm)
Ze hebben op dit moment wel geen reisverzekering maar zouden je wel op de goede weg kunnen helpen.

Of neem een contact op met De Financiele Diensteverleners (http://www.dfd.nl/dfddfd.htm), die hebben ook verzekeringen voor Militaire!

Teleton
26-07-08, 09:59
Uit de dagbladen van vandaag:

Maar liefst één op de vier Nederlanders gaat zonder reisverzekering op vakantie. Bovendien hebben veel vakantiegangers er geen enkel idee van wat ze wel en niet verzekerd hebben.

Deze week zijn ook al berichten over slecht geinformeerde/voorbereide reizigers m.b.t. de paspoorten in de pers verschenen. Ambassades hebben voor het seizoen duidelijk aangegeven dat vakantiegangers maar zeer beperkt op hulp hoeven te rekenen. Hopen we maar dat alle Forumleden goed verzekerd op vakantie gaan en....dat ze de reisverzekering met wereldekking niet nodig zullen hebben[-o<

deh78
26-07-08, 10:15
Ik heb mijn Reis/annuleringsverzekering bij de ANWB
Wat belangrijk is voor mij is dat sporten mee verzekerd is Ski en watersport en bij ski&#235;n dat als er toch wat gebeurt en ze halen je met een helikopter van de piste dat je niet naderhand krom moet liggen van de Kerosine prijs...

Dennis

mickmak
26-07-08, 12:10
Wij hebben een doorlopende reis en annuleringsverzekering bij de anwb.
De reisverzekering ga ik echter veranderen want bij deze verzekering zijn de ziektekosten buiten Europa niet verzekerd, ondanks de werelddekking.
Ik had afgelopen keer ziektekosten gemaakt in Orlando en deze werden gelukkig door mijn eigen verzekering betaald maar het was dan ook een redelijk laag bedrag.
Stel dat je in het ziekenhuis terecht komt en je eigen verzekering betaalt niet alles, dan wil je toch dat je reisverzekering dat betaalt.
Ik heb hierover gebeld met de anwb maar ze konden mij ook niet vertellen waarom de ziektekosten buiten Europa niet verzekerd kunnen worden bij hun.
Het enige wat ze eventueel betalen zijn onvoorziene kosten maar dat is iets van 200 euro.

Jackie

corrus
26-07-08, 12:29
De verzekeringen van de ANWB zijn ondergebracht bij UNIGARANT.
ANWB heeft zelf geen verzekeringen.
Gewoon even Unigarant bellen voor deze vraag.

knaapje
26-07-08, 13:53
@mickmak;
Controleer je ziektekostenpolis eens en met name de mogelijke uitbreidingspakketten.
Ik heb zelf werelddekking tegen kostende prijs bij een uitbreidingspakket van mijn zkv en hoef daarom geen dekking bij mijn reiskostenverzekering.
Ik heb trouwens bij mijn zkv ook de reisverz. afgesloten. Het geheel sluit zo naadloos op elkaar aan.
Per jaar ben ik zo voor "zonverzekering" voor 2 personen en autocalamiteiten a la reis- en kredietbrief zo'n EUR 50 kwijt.(IZA/SIZ/VGZ)

Knaapje

laanvdj
26-07-08, 19:44
ik had mijn ziektekosten bij IZZ en mijn reisverzekering bij Verzeker U zelf.
Toen ik in Orlando in het ziekenhuis belande, had ik tot mijn schrik bij het IZZ geen werelddekking.Ik had echter een reisverzekering met med.kosten en werelddekking.
Na terugkomst was alles binnen twee weken geregeld en werden alle gemaakte kosten op €50 na vergoed. Ben zeer tevreden over de afhandeling.

Teleton
27-07-08, 10:18
De reisverzekering ga ik echter veranderen want bij deze verzekering zijn de ziektekosten buiten Europa niet verzekerd, ondanks de werelddekking. Ik had afgelopen keer ziektekosten gemaakt in Orlando en deze werden gelukkig door mijn eigen verzekering betaald maar het was dan ook een redelijk laag bedrag. Jackie

Unigarant is een 'grote speler" in reisverzekeringsland. Veel Forumleden schrikken misschien van jouw bericht. Daarom maar snel even de voorwaarden opgezocht. Jouw informatie lijkt mij niet juist. Uit de polisvoorwaarden van Unigarant:


Aanvullende dekking:
Verzekerde heeft recht op vergoeding van de kosten die hij tijdens de
dekkingsperiode in het buitenland noodzakelijkerwijs maakt als gevolg van
ziekte, aandoening of ongeval, maar alleen voorzover die kosten de dekking
onder een elders lopende ziektekostenverzekering of ziektekostenvoorziening
te boven gaan.


Dus ik begrijp de reactie van de medewerker die jij hebt gebeld niet zo goed. De voorwaarden zijn helder: kosten eerst bij de ziektekostenverzekering claimen. Mocht die dekking onvoldoende zijn, dan treedt de reisverzekering in werking. Voor de zuiverheid; in de polisvoorwaarden staat omschreven voor welke landen de "normale" verzekering geldt, voor overige landen(USA) moet je werelddekking afsluiten.

mickmak
27-07-08, 12:17
@Teleton;
Ik kreeg die informatie van iemand van de ANWB en omdat het op de site van de ANWB ook zo stond, ben ik ervan uit gegaan dat het ook zo was.
Ik heb niet bij Unigarant gekeken.
Ik ga nog eens informeren.

Jackie

Teleton
27-07-08, 12:28
omdat het op de site van de ANWB ook zo stond, Jackie

Dat kon ik nu weer niet vinden, vandaar dat ik maar direct bij Unigarant heb gekeken. We horen het wel, succes!

jane
27-07-08, 18:26
Hoi allemaal,

Wij zouden 2 augustus richting Florida vertrekken maar mijn vriend heeft een zware knieoperatie gehad en de arts heeft ons afgeraden om te reizen naar Florida. Nu hebben we onze reis kunnen annuleren maar hebben we nog wel 2 Disney hopperkaarten kan je deze ook annuleren of kan dat niet.

Alvast bedankt

Groetjes

Jane

Michael66
27-07-08, 18:33
Geen groot probleem. Die kaartjes blijven gewoon onbeperkt geldig zolang ze niet gebruikt zijn. Je kunt ze dus gewoon bewaren totdat je wel naar Florida gaat. Of verkopen (bijv. via de Florida Forum Marktplaats (http://floridaforum.nl/forumdisplay.php?f=24)).

Waar heb je ze eigenlijk gekocht? Er zijn namelijk ticketleveranciers die tegen vergoeding (re-stocking fee) kaartjes terugnemen. Die vergoeding zou je dan kunnen proberen te verhalen op je annuleringsverzekering.

Bijv. op de website van American Estates staat:
REFUND POLICY
Indien u onverhoopt niet naar Florida kunt gaan en de Disney tickets volledig ongebruikt zijn, dan kunnen deze tickets
worden teruggestuurd naar ons voor een volledige Refund, echter onder inhouding van een 15% 'restocking fee'.

mickmak
02-08-08, 09:14
Ik heb gisteren eindelijk tijd gehad om de ANWB te bellen.
Het blijkt dat ik in januari verkeerd ben ingelicht want als je een werelddekking hebt dan zijn automatisch de medische kosten verzekerd.
Voor Europa is dit niet het geval en daarvoor bleek ik me wel extra verzekerd te hebben.
Dit is echter niet nodig want mijn ziektekostenverzekering betaald ook alles (dit heb ik inmiddels ook even nagekeken) dus dat heb ik eruit laten halen.
Sorry voor het misverstand.

Jackie

Lelli Kelly
03-08-10, 15:07
Hoi allemaal,

We hebben onze reis inmiddels geboekt voor november. Vliegtickets (Martinair), hotels (via de hotelwebsites zelf en via Hotels.com) en autohuur (USAReisen.de) hebben we allemaal zelf geboekt via internet. Nu kregen we afgelopen week het bericht dat mijn schoonvader waarschijnlijk longkanker heeft. Over 10 dagen krijgen we de definitieve uitslag. Vakantie is natuurlijk het minst belangrijke in dit verhaal maar het begon bij mij toch al te malen in mijn hoofd over onze geboekte vakantie...
Uiteraard moeten we eerst de definitieve uitslag afwachten en kijken hoe erg het is als het inderdaad is wat ze denken.
Maar als het echt slecht is en het t.z.t ook slecht met hem gaat gaan we uiteraard niet op vakantie.
We kunnen dit natuurlijk op het laatste moment nog beslissen.
We hebben een doorlopende annuleringsverzekering (Interpolis).
Heeft iemand van jullie al eens te maken gehad met annuleren van de reis ? Ik neem aan dat je alles zelf eerst moet gaan annuleren bij de vliegmaatschappij etc. en dan het geld terugvorderen bij de verzekering ?
En moet je dan ook een "bewijs" overleggen van een arts ofzo ?
Natuurlijk kan ik Interpolis ook zelf gaan bellen nu maar ik wil dat liever nog even niet doen. Maar ik zou graag al wel even willen weten hoe dat in zijn werk gaat mochten we voor die keuze komen te staan.
Alvast bedankt voor jullie reacties !

Njit
03-08-10, 15:09
Waarom wil je Interpolis hier niet voor bellen? Ze zitten er tenslotte voor. Zij kunnen je exact uitleggen wat je moet doen. Wij kunnen je hoogstens een advies geven maar het is jammer als dat advies onvolledig blijkt te zijn en je geld misloopt.

Lelli Kelly
03-08-10, 15:21
Hoi Njit,

Uiteraard ga ik Interpolis bellen als we meer zekerheid hebben en dan goed informeren wat ik precies moet doen. Maar ik vind het nu nog een beetje te vroeg om dit al te doen omdat we nog geen zekerheid hebben. Ik was benieuwd of er mensen zijn die ook eens een reis hebben moeten annuleren en ik dan dus een beetje weet wat er allemaal moet gebeuren. En natuurlijk stel ik niemand aansprakelijk hier voor onjuiste of onvolledige informatie ;-)

Iris02
03-08-10, 15:22
Wij hebben zelf een aantal jaren geleden een reis naar de US geannuleerd ivm de aankoop van een nieuwe woning. Wij kregen van onze reisverzekering het volledige bedrag terug. Het ligt erg aan de voorwaarden van de je verzekering wat je terug kan vorderen.

Ik kan me alleen maar aansluiten bij het advies van Njit; neem even contact op met Interpolis en check je polisvoorwaarden.

[verwijderd]
03-08-10, 15:35
Allereerst heel veel sterkte met het verwerken van dit nare bericht, het komt enorm hard aan als je zoiets te horen krijgt daar weet ik helaas alles van.

Echter loop nu niet te hard van stapel met denken over annuleren. Wij dachten toen in eerste instantie ook meteen aan de geplande vakantie en hoe of wat maar je schoonvader zal er denk ik niet mee instemmen als hij hoort dat jullie willen annuleren.

Het eerst belangrijke voor jullie is om even de verdere onderzoeken en resultaten af te wachten en ondertussen veel te praten, zodat het niet alleen maar in je hoofd blijft rondspelen want dat lost niets op.

Verder moet je gaan genieten van de tijd die er straks nog blijkt te zijn, vaak is er met medicatie of bestraling/chemo nog wat tijd te rekken, laten we hopen dat dat voor jullie ook geldt.

Als je een paar weekjes verder bent sta je heel anders t.o.v. je reis, nu is die niet belangrijk maar straks kan het even de ontvluchting zijn van alle stress en zorgen voor genoeg energie om het vervolg straks aan te kunnen van wat komen gaat.

Volgens mij hebben we in het voorjaar ook bij iemand een soortgelijk voorval gehad alleen weet ik daar niet meer de hoed en de rand van.

Laat je vakantie even voor wat het is en probeer eerst de rest te verwerken/accepteren voor zover dat mogelijk is met dit soort dingen. Zorg dat je er bent voor je schoonouders die het nu ook heel moeilijk hebben, zeker als ze al lange tijd samen zijn is de acceptatie van dit erg moeilijk voor de partner.

STERKTE

Tinkerbell
03-08-10, 18:43
Allereerst heel veel sterkte.
Zoals mijn voorgangers al schreven loop niet te hard van stapel.Het is natuurlijk moeilijk te bekijken voor een ander maar dit soort dingen strekt zich meestal over een lange periode uit.

Wat betreft annuleren kun je toch echt echt beste gelijk contact opnemen met je verzekering.Daar zijn ze voor en ze kunnen met je "meedenken en advies geven".

Wat betreft annuleren zelf kan ik alleen maar vanuit onze positie kijken maar we hebben letterlijk nergens geen problemen gehad.
Air Berlin rekende 20 Euro annuleringskosten,Expedia een tientje per hotel en Hertz helemaal niks. Dit zijn natuurlijk wel allemaal andere firma's.

De hotels die we direct geboekt hadden waren met een druk op de knop geannuleerd. Disney was het aller makkelijks,die boden gelijk aan om het geld terug te storten of een reservering voor een jaar later.
Overleg met je schoonouders en probeer toch te genieten.
Klinkt hard ik weet het maar mijn motto is echt pluk de dag zeker nu ze twee nieuwe tumoren bij mij gevonden hebben. Veel succes.

Teleton
03-08-10, 19:25
Los van alle verdriet en schrik die er natuurlijk is, mag je niet vergeten dat de verzekering een zakelijke overeenkomst is waarin ingewikkelde spelregels gelden. Hoe lastig ook, hou het hoofd koel bij dit soort zaken en lees de voorwaarden. Lukt dit niet, zoek dan hulp bij je verzekeringsadviseur.
Zo staat er vast in de voorwaarden:



Verzekerd is:
1. ernstig ongeval, ernstige ziekte of overlijden van verzekerde of zijn bloed- of aanverwanten in de 1e of 2e graad, alsmede zijn huisgenoten voorzover er sprake is van, respectievelijk reële kans bestaat op direct levensgevaar


Ik zou dus zeker contact opnemen met de verzekeraar. Waarschijnlijk is hier ook een clausule over waarin bijvoorbeeld staat:



U en de verzekerde(n) zijn verplicht om ons zo spoedig mogelijk nadat u van de schade op de hoogte bent, in kennis te stellen van de schade en de schade zoveel mogelijk te beperken en de aanwijzingen die wij geven, dan wel de aanwijzingen van de door ons aangestelde expert op te volgen.
Dus neem hoe dan ook zo snel mogelijk contact op en laat een dossier aanleggen. Annuleer onder geen voorwaarde zonder dat je hierover schriftelijk toestemming van de verzekeringsmaatschappij hebt.

A.Hofman
03-08-10, 22:30
Wij hebben dezelfde verzekering, en ik heb het even opgezocht.

Van Interpolis.nl:

Met de Doorlopende Annulerings​verzekering hebt u recht op vergoeding als u:
een reis- en/ of huurovereenkomst moet annuleren. Hieronder vallen alle van te voren geboekte en betaalde zaken, zoals: uw vlucht, uw appartement of hotel, eventuele overboekingen en gestorte inschrijfgelden
later vertrekt naar uw vakantiebestemming
voortijdig terugkeert van een vakantiebestemming
Natuurlijk moet u daarvoor wel een goede reden hebben. Bijvoorbeeld:
een familielid (eerste of tweede graad) wordt ernstig ziek of overlijdt
u raakt onvrijwillig werkloos
u komt tenminste acht uur te laat op een vakantiebestemming door een bus-, trein- of vliegtuigvertraging
Max. €3000 vergoeding per verzekerde.

Wellicht is het verstandig de verzekering toch op de hoogte te stellen van de situatie, zonder een beslissing te nemen. Misschien kunnen zij meer advies en duidelijkheid geven.

Veel sterkte deze periode.

Lelli Kelly
03-08-10, 22:45
Bedankt voor jullie berichtjes en meeleven. Ik zal binnenkort (als we de officiele uitslag hebben gehad) contact opnemen met Interpolis en het hen voorleggen.
Dan zal ik met hen verder bekijken hoe en wat. Maar het is in ieder geval prettig om te lezen dat annuleren "een druk op de knop" zal zijn (uiteraard wel na overleg met Interpolis). Dat geeft mij al weer wat meer rust.
En inderdaad...we moeten dit maar stap voor stap bekijken. Het is inderdaad misschien dan juist wel fijn om er even tussenuit te kunnen gaan met ons gezinnetje. Afwachten dus maar....
Tinkerbel: heel veel sterkte toegewenst...ik hoop en duim dat je nog heel veel mooie reizen naar Florida mag gaan meemaken.

Lelli Kelly
10-08-10, 20:59
Hallo allemaal,

Vorige week had ik dit onderwerp gestart. Mijn schoonvader heeft inmiddels de uitslag van de onderzoeken gekregen en heeft longkanker zoals er al gedacht werd. Het "goede" nieuws is dat er geen uitzaaiingen gevonden zijn. Doordat hij hartpatient is kan hij niet worden geopereerd maar er zal wel bestraling volgen. We hopen dus dat hij nog even bij ons mag blijven...
Intussen durven we ook wel weer aan onze vakantie in november te denken en waarschijnlijk zullen we ook wel kunnen gaan.
Inmiddels heb ik ook contact gehad met Interpolis en de vraag voorgelegd. Mocht hij tzt toch heel erg ziek zijn dan kunnen we de reis annuleren en krijgen we geld terug.
Dat is in ieder geval een geruststelling. Ik dacht: ik laat het nog even weten...

kyra
17-08-10, 14:57
Wij hadden het zelfde probleem met mijn moeder, keelkanker + een zware operatie.
We zijn toch op vakantie gegaan en zijn na 2 weken toch terug naar huis moeten komen.
Via de annuleringsverz. de niet genoten vakantiedagen +kosten terug gekregen.
Ze hebben wel contact met de behandelaar op genomen. Wij hebben het risico genomen en het heeft verkeerd uitgepakt. je moet toch doen wat je gevoel je ingeeft. Wij hebben wel 2 weken een stralende vakantie gehad ondanks het
abrupte einde. Uiteindelijk is mijn moeder ook weer opgeknapt en loopt ze weer rond.

Gerard056
07-12-11, 12:24
Aankomend jaar 2012,

Gaan we met 6 volwassenen naar Florida , natuurlijk mag een bezoek aan Disney weer niet ontbreken.
Zelf wil ik in nederland voor ieder Disney hopper passen aankopen voor 7/8 dagen , deze zijn verkrijgbaar bij oa Holland International.
Nu komt de vraag , is het verstandig de tickets mee te verzekeren in de annuleringsverzekering ?
Mede omdat,, stel dat we het moeten uitstellen door wat voor reden dan ook, dan zijn de tickets in ieder geval ( volgens mij ) altijd nog geldig zolang ze nog niet gebruikt zijn ? ook al heb je geen No Expiration option genomen.
Het zou dus onzinnig zijn om voor een annulering te betalen terwijl ze gewoon gebruikt kunnen worden.
met deze vraag zit ik een beetje voor dat ik daadwerkelijk boek, want dan zal ik ook op moeten geven wat te verzekeren bij het reisbureau.

Wat is jullie mening.

Gerard.

trails
07-12-11, 12:40
De tickets gaan pas in op het moment dat je ze gebruikt (ook zonder no experation optie). Als je reis dus niet doorgaat dan kun je de tickets gebruiken tot St. Juttemis. En omdat ze niet persoonsgebonden zijn kun je ze altijd aan iemand anders verkopen.

corrus
07-12-11, 13:34
Het zou dus onzinnig zijn om voor een annulering te betalen terwijl ze gewoon gebruikt kunnen worden.
met deze vraag zit ik een beetje voor dat ik daadwerkelijk boek, want dan zal ik ook op moeten geven wat te verzekeren bij het reisbureau.
Ik zou ze zeker niet verzekeren... :D

Michael66
08-12-11, 22:24
Een aantal verkopers van de tickets bieden de mogelijkheid om de tickets (ongebruikt) terug te sturen. Je krijgt dan je het aankoopbedrag terug minus een "restocking fee" van zo'n 10 tot 15 procent van de aanschafwaarde. Bij annulering kan je die fee aan je verzekering opgeven.

shockblade
11-12-11, 02:29
De tickets gaan pas in op het moment dat je ze gebruikt (ook zonder no experation optie). Als je reis dus niet doorgaat dan kun je de tickets gebruiken tot St. Juttemis. En omdat ze niet persoonsgebonden zijn kun je ze altijd aan iemand anders verkopen.

Dat hangt van het type ticket af. Als men een "UK-ticket" -eigenlijk een ticket voor alle inwoners van de EU die via Disney UK gekocht kan worden maar een UK-ticket genoemd wordt- gebruikt, dan zit er wel degelijk een verloopdatum op! Deze tickets zijn enkel geldig in het jaar waarin ze uitgegeven worden. Zou een reis dus onverhoopt niet doorgaan en over het kalenderjaar getild moeten worden dan zijn de tickets niet meer te gebruiken. Het meest verstandige is dan ook om bij OAD na te vragen welk type ticket het precies is, een MYW-ticket (US) of een Ultimate (UK) ticket. Overigens kunnen sinds kort de Ultimate tickets ook geupgrade worden tot een annual pass. Nog een aantrekkelijke optie ook in bepaalde situaties. Zo heb ik omgerekend een ruime $100,- bespaard door eerst een 14day Ultimate te kopen voor de prijs van een 7day Ultimate (de welbekende actie) en deze eerder deze maand in de US te upgraden tot annual pass.


Gerard; zoals Michael al terecht stelt is het belangrijk te weten welke fees OAD oplegt en welke mogelijkheden ze bieden. Sowieso zijn Nederlandse operators......... niet erg flexibel of financieel aantrekkelijk in dit soort dingen. Daarnaast is het dus belangrijk om te weten welk type ticket je hebt. De no expiration optie is daarbij niet direct van belang. Die optie doet weer wat anders. Jij wil no expiration. Dat houdt in dat je het aantal dagen parktoegang binnen 14 dagen vanaf de eerste dag dat je het ticket gebruikt moet "opmaken". Daarna zijn ze niet meer geldig. Zou je wel een no expiration nemen, dan geldt de max. 14 dagen na eerste gebruik niet. Kun je de dagen die over zijn bij wijze van spreke nog 5 jaar later opmaken.

Dat gezegd hebbende; vergelijk prijzen HEEL goed! Tickets in NL kopen is zelden goedkoper of makkelijker. Via de UK is goedkoper voor wat "langere" trips, die mailen je een voucher waarmee je de tickets zo op kunt halen bij de 'will call' bij elk park. Via de US geldt hetzelfde als je de tickets los koopt, koop je ze als onderdeel van een pakket dan zullen ze bij incheck al klaar liggen (lees; op de kamersleutel gezet worden). Daarnaast zijn er nog websites waarbij je tickets kunt kopen voor zowel de US als UK-versie, die nog weer goedkoper kunnen zijn. Die sturen tickets (direct na betaling) op naar het huisadres. Hierin wat tijd investeren en inlezen welke optie wat kost en kijken wat jullie willen, kan je al snel een leuk bedrag besparen zonder dat het echt rompslomp of risico oplevert.



Zelf heb ik helaas een trip dit najaar moeten annuleren, lag onverwacht in het ziekenhuis te vechten voor mijn leven. Ticket los gekocht via WDTC UK dit jaar (goedkoper dan via tussenpersonen) en dus niet te annuleren en niet overdraagbaar naar volgend jaar. De trip is verzet naar december - vandaar dit tijdstip van posten-. Het werd al snel duidelijk dat ik nu beter uit zou komen met een annual pass omdat er voor najaar 2012 weer een trip gepland staat. Mijn 14day Ultimate ticket is dus geclaimd op mijn doorlopende reisverzekering en klaar was Shockblade. Tot een maand later bekend werd gemaakt dat Ultimate tickets vanaf dan upgradeable zijn tot annual pass. Het rekenwerk gedaan en verdraaid; de goedkoopste weg was om via WDTC UK een 14-day Ultimate te kopen en hier ter plekke te upgraden. Omgerekend heb ik daar totaal $448,- voor betaald waar die via de US een dikke $550,- kost.

Terug naar 2008; weer Ultimate tickets gekocht voor dit keer iedereen in de groep. Ook dat was een december trip. Toen gekocht via undercovertourist. Op een later moment kwam er een trip voor sept 2009 in de agenda, waardoor een annual pass aantrekkelijker was. Oeps. Echter; bij UCT kon destijds binnen het kalenderjaar geannuleerd worden. Ik heb mijn ticket terug gestuurd en inderdaad; binnen 2 weken na ontvangst stond het betaalde bedrag min een heel klein bedrag aan processing fees weer op mijn creditcard.

Het hangt echt volledig af van het type ticket wat je wilt gaan kopen/koopt en via welke verkoper. Die combinatie bepalen de spelregels en daarmee welk financieel risico je kunt lopen wanneer een trip onverwacht niet door kan gaan. En daarmee kun je dan weer bepalen of het een acceptabel risico en bijhorende kostenpost is of een die je liever verzekerd.

Teleton
11-12-11, 10:45
De annuleringsverzekering dekt de kosten van de annulering.



Met de Annuleringsverzekering worden bij annulering voor aanvang van de reis als gevolg van een ernstige gebeurtenis, zoals een ongeval, ziekte of overlijden van familieleden in de 1e of 2e graad de volledige annuleringskosten vergoed. Bij tussentijdse afbreking van de reis wordt het niet-gebruikte deel van de reissom vergoed. De vergoeding is maximaal €1.500,- per persoon per reis, en €6.000,- per jaar.

Je verzekert dus niet de Disneytickets, maar de totale kosten van je reis. Wanneer de reiskosten hoger zijn dan 1500 euro per persoon kan je voor de Luxe annuleringsverzekering kiezen. Deze kost bij de ANWB 0,85 cent per maand meer dan de standaardverzekering en dan is er geen maximum aan de vergoeding.

pumi1000
11-12-11, 16:24
Ik vind de optie om ze bij een tussenpersoon te kopen met de optie om ze eventueel terug te sturen (-/- 15% fee) wel een goed alternatief (was hierboven ook al vermeld door Michael). Mocht je dan niet kunnen gaan heb je toch een groot deel van het geld terug.

claudiadennis
30-09-12, 12:14
Heeft iemand ervaring met de doorlopende reis- en annuleringsverzekering van de VGZ?
Ik vind hem zo goedkoop en nu vraag ik mij af of dit kan kloppen en of er inderdaad alles bij zit wat belangrijk is of dat ik iets over het hoofd zie.

Gr. Claudia

knaapje
30-09-12, 15:23
Ik heb de doorlopende reisverzekering.
Ik weet niet wat je "belangrijk" vindt, maar mijn ervaring met VGZ en de voorloper IZA/SIZ (was een merk van VGZ) waar ik eerst bij zat zijn verre van slecht.
Wat je goedkoop vindt weet ik ook niet, maar vorig jaar betaalde ik voor vrijwel dezelfde verzekering onder SIZ-label zo'n 15% minder.
De verzekeringen worden ondergebracht bij Mondial een grote speler op dit gebied. Daar worden bijv. ook de verzekeringen, die je via Expedia afsluit ondergebracht, maar de voorwaarden zijn niet hetzelfde.

Je kunt de voorwaarden en dekkingen downloaden en dan zie je duidelijk of het in je behoeften voorziet.

P.S. een tip terzijde.: Je kunt van VGZ een Engelstalige brief krijgen, dat je bij hen verzekerd bent voor ziektekosten. Handig voor bijv. USA waar je pasje niet geldig is.

Aanvulling: Ik zie nu, dat de nieuw af te sluiten verzekeringen via Unive lopen en niet meer via Mondial.
En ja goedkoop? Een uitgebreide verzekering komt voor 2 personen toch op zo'n EUR 190 per jaar als je bij VGZ/Unive verzekerd bent tenminste.

Melissa & Patrick
30-09-12, 16:00
Let er wel op dat de meeste reis en annulerings verzekering een bepaald maximum hebben voor de reissom.. Bij ons was dit EUR 3.500 euro en hebben hem dus voor 1 jaar moeten verhogen... Dit is iets wat wij niet wisten maar gelukkig ons verzekeringskantoor wel ;) Vraag dit dus goed na!

Teleton
01-10-12, 11:09
Let ook op de voorwaarden wanneer je zelf een reis samenstelt. Wanneer er bij een van de losse componenten om welke reden dan ook een kink in de kabel komt, waardoor je van (een gedeelte van) de reis moet afzien, is dat geen garantie op een volledige vergoeding van de overige componenten. Bij een pakketreis die je bij een reisbureau koopt, is dit wel het geval en veel zelfboekers zijn niet op de hoogte van het verschil in benadering.

Stel bijvoorbeeld dat het vliegschema van je vakantie wordt aangepast; je vertrekt later of je moet eerder terug ten gevolge van een aswolk boven IJsland. Je annuleringsverzekering dekt dan misschien wel de kosten de vliegtickets, maar je zit wel met de overige componenten in je maag.

Lees de voorwaarden in je polis en kijk voor meer info op deze site. (http://kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuws/artikel/nieuws/annuleringsverzekering-dekt-zelf-samengestelde-reis-niet/) Voor deze gevallen heeft de ANWB bijvoorbeeld de aanvullende verzekering voor zelf samengestelde vakanties. De premie bedraagt zo'n zestig cent per persoon per maand extra.

Tip van Ton:Het verzekerde bedrag van de annuleringsverzekering is gemaximaliseerd, kijk voor de juiste bedragen in je polisvoorwaarden. Met een vliegticket, verblijf in een villa en autohuur kan ja al snel boven het maximaal verzekerde bedrag uitkomen. Verzekeren tot een hoger bedrag kan op verzoek, maar dit brengt ook kosten met zich mee. Een voordeliger oplossing kan zijn om de auto bij de verhuurder zelf te huren. De huur wordt in dat geval pas na afloop van de huurperiode voldaan. Je kunt dan de huur op het allerlaatste moment gratis annuleren. Let op: het annuleren tijdens de huurperiode brengt natuurlijk wel kosten met zich mee. Overwinteraars en andere langverblijvers huren in verband hiermee het best meerdere periodes een auto. Mocht er zich tijdens het verblijf iets voordoen, dan hou je de schade zo beperkt mogelijk.

claudiadennis
01-10-12, 17:48
Dank jullie voor de antwoorden. Hier heb ik echt veel aan gehad.
Alleen dat gedeelte met de auto meteen bij de verhuurder huren begrijp ik niet helemaal.
Zou je mij dat nog een keer willen uitleggen:confused::o?

Teleton
01-10-12, 19:10
Het is ook erg technisch, maar misschien helpt deze uitleg waarin e.e.a. wat uitgebreider wordt behandeld:

Stel dat je zelf een reis van drie weken organiseert die uit vier componenten bestaat: Airporthotel, vliegtickets, autohuur en accomodatie ter plekke. Alle componenten moeten voor vertrek betaald zijn, dit komt op 2500 euro. Het maximumbedrag dat de annuleringsverzekering volgens de polis vergoedt, bedraagt 2000 euro. Je loopt dan zelf een risico van 500 euro als je de hele vakantie zou moeten afblazen.

Een optie is om het verzekerd bedrag voor de vakantie te verhogen. Dit maakt wel dat je premie omhoog gaat waar je binnenkort ook nog eens 21 % BTW (moet zijn assurantiebelasting) over mag schuiven ipv het huidige tarief van 7 % (moet zijn 9,7 %)

Wanneer je de auto zelf (bijv) via Alamo huurt en je kiest er voor om de rekening achteraf te betalen, kan je die boeking op het laatste moment zonder kosten annuleren. Stel dat de autohuur om een bedrag van 700 euro gaat. Dan heb je dus nog maar 1800 euro aan je vakantie betaald en is het maximumbedrag dat de verzekering bij onverhoopte annulering zou vergoeden, wel voldoende. Zelf loop je geen risico meer; je kunt de autohuur immers vlak voor je de auto ophaalt, indien nodig kosteloos annuleren.

Het is en blijft een kwestie van vooruit plannen, rekenen en voorwaarden vergelijken. Bij achteraf betalen loop je bijvoorbeeld zelf het koersrisico.

Voor de geluksvogels die wat langer dan een drieweekse vakantie kunnen blijven: Floridagangers die bijvoorbeeld drie maanden in Florida verblijven, doen er verstandig aan om de autohuur bijvoorbeeld in 3 delen van precies vier weken op te splitsen, in plaats van het bedrag van 3 maanden huur in de annuleringsverzekering op te nemen. Risico dat je niet loopt, hoef je immers niet te verzekeren. Stel dat je na twee weken terug naar huis zou moeten, dan kan de verhuurder je aan het huurcontract van drie maanden houden. Heb je de auto per vier weken gehuurd, heb je drie huurcontracten waarvan je de laatste twee kosteloos kunt annuleren waardoor je de schade behoorlijk beperkt. Deze drietrapsraketmethode heeft overigens meer voordelen. Voor huurperiodes langer dan een maand kan de verhuurder eisen dat je je eenmaal per maand met de auto op het verhuurstation meldt. Wanneer je dan toch twee keer extra naar een verhuurstation moet, kan je net zo goed de auto retourneren en een nieuwe, volgetankte ophalen!

knaapje
01-10-12, 23:45
...........Een optie is om het verzekerd bedrag voor de vakantie te verhogen. Dit maakt wel dat je premie omhoog gaat waar je binnenkort ook nog eens 21 % BTW over mag schuiven ipv het huidige tarief van 7 %.............

Ton,
Maakt voor het onderwerp wel niets uit, maar om spraakverwarring e.d. te voorkomen;
Het huidige tarief assurantiebelasting (en dat is wat anders dan BTW) is 9,7 % en wordt volgens de plannen dan 21% wat toevallig gelijk is aan het hoge BTW-tarief.
Beide belastingen hebben niets met elkaar te maken.
Je hoeft je niet te schamen voor deze uitspraak want zelfs premier Rutte laat op TV blijken, dat hij niet weet waar hij het over heeft.

Knaapje

Teleton
02-10-12, 08:17
BTW: Je hebt helemaal gelijk!

sonja
02-10-12, 09:32
Nog even een aanvulling voor de geluksvogels: de meeste reisverzekeringen kennen een maximale verblijfsduur van 60 dagen, wil je langer in het buitenland verblijven dan heb je een z.g. aanvullende verzekering nodig. Bij de ABNAMRO b.v. is dat de 'lang in het buitenland' verzekering, die sluit je dan af voor het aantal dagen dat je daadwerkelijk in het buitenland bent. Let wel: het is een aanvulling op je bestaande doorlopende reisverzekering.

Tini
04-10-12, 20:56
Wij hebben een doorlopende reis- en annuleringsverzekering bij de ING voor twee personen. Het verzekerde reisbedrag voor het annuleringsdel is 1500 euries pp. De vluchten betaal je natuurlijk per persoon, maar villa en auto niet. Zouden ze dat bedrag dan toerekenen naar de persoon die op het huurcontract staat of zouden ze dat ook wel door tweeen delen. Waarschijnlijk kan ik dat wel in de kleine lettertjes van de voorwaarden vinden maar die zijn niet alleen doordat de letters echt klein zijn, ook door het taalgebruik, moeilijk te lezen. Misschien heeft iemand hier het antwoord paraat.

Teleton
05-10-12, 08:45
Wij hebben een doorlopende reis- en annuleringsverzekering bij de ING voor twee personen. Mooi, dan gelden de voorwaarden ook voor die twee personen! Van de twee personen is een de polishouder, de ander wordt misschien niet met naam genoemd maar er is een geboortedatum vastgelegd, toch? Schadebedragen worden aan de polishouder uitgekeerd, het totale verzekerde bedrag is dus 3000 euro in jullie geval. Geen zorgen dus, lijkt mij. Behalve dat je de voorwaarden nog even moet nagaan over de reizen die je zelf samenstelt. Zoals je in het bericht 31 hierboven kunt lezen, zitten daar soms nog wel wat addertjes onder het gras.

hannie
11-10-12, 19:38
Ik heb ook een reis en annuleringsverzekering bij ING en heb gevraagd of zelf samengestelde reizen geboekt via internet onder de dekking vallen.
Dit is het antwoord:
In uw e-mail vraagt u ons of de dekking van uw Annuleringsverzekering ook geldt voor (delen van) reizen en vliegtickets die u niet via een reisbureau heeft geboekt. Graag informerne wij u hierover.

Zelfgeboekte (delen van) reizen en vliegtickets vallen onder de dekking van uw Annuleringsverzekering. Voorwaarde daarbij is dat de annuleringsverzekering binnen 14 dagen na boeking van reisarrangement of het afsluiten van een huurovereenkomst afgesloten is.

hrjhaan
17-10-12, 15:14
Wij hebben al jaren een doorlopende reisverzekering incl. Annuleringsverzekering bij de Aegon. Afgelopen zomer hebben wij onze vakantie moeten afbreken wegens ziekte. Om eerder naar huis te kunnen vliegen hebben we heel veel geld bij moeten betalen. Bij thuiskomst heb ik het hele verhaal voorgelegd aan de reisverzekering. Ondanks dat we zelf de keuze hebben gemaakt om naar huis te gaan en niet ter plaatse naar een dokter zijn geweest krijgen we nu toch het hele geclaimde bedrag terug. Dit betekend dat we de bijbetaling van de vlucht, het niet gebruikte hotel en de resterende dagen autohuur terug krijgen. Ik vindt dit toch heel erg netjes van de Aegon.

angelique100
23-01-13, 16:03
Ik ben even aan het kijken om mijn doorlopende reis + annulering te vernieuwen maar de keuze is enorm.
Welke heb jij ben je tevreden en heb je er wel eens gebruik van moeten maken.
Hoor het graag

hockey
23-01-13, 16:15
Ik heb de doorlopende reis- en annuleringsverzekering van ING. Met eenmalige uitbreiding werelddekking. Ik heb er 1 keer gebruik van moeten maken. Dit werd snel en duidelijk afgehandeld. Verzilveren van ING rentepunten leverde € 15,- korting op.
Ik vraag mij altijd wel af of je van reisverzekeraar kunt veranderen als je al geboekt hebt. Polis van de annuleringsverzekering moet toch altijd ingaan maximaal een x-aantal dagen na boeking ? Of houden ze er bij een claim rekening mee dat je eerder ergens anders verzekerd was?

moniquekruiningen
23-01-13, 16:16
Ik ben verzekerd bij ZLM een doorlopende reisverzekering wereld dekking en annuleringsverzekering. Ik heb het nooit nodig gehad, totdat ik vorig jaar mijn autosleutel kwijtraakte tijdens een verblijf op een camping in de Belgische Ardennen. Kostenpost was €175, ik was in de steekproef gevallen en mijn zaak werd door een extern buro behandeld. in eerste instantie was men niet bereid om de schade te vergoeden, toen ik meldde dat ik daar gratis kon overnachten omdat ik kosteloos op de jaarplaats van mijn ouders stond met mijn tent. Na tussenkomst van de camping eigenaar die afdracht toeristenbelasting wist te overleggen, zijn ze toch tot uitbetaling overgegaan...

Esther2013
23-01-13, 16:37
Wij zijn verzekerd bij Mondial, voorheen Elvia, met werelddekking, zowel reis- als annuleringsverzekering.
Nooit gebruik van gemaakt tot vorig jaar een Turkse buschauffeur mijn airporter liet vallen en de volgende dag zag ik dat het scherm van mijn ereader kapot was. Na het opsturen van het schadeformulier plus kopie factuur kreeg ik binnen een week 75% overgemaakt, hij was al meer dan 2 jaar oud. Keurig toch?

Ritchie
23-01-13, 17:06
Ik heb alles via de ANWB lopen, hardstikke goed geregeld allemaal

hannie
23-01-13, 18:22
Ik vraag mij altijd wel af of je van reisverzekeraar kunt veranderen als je al geboekt hebt. Polis van de annuleringsverzekering moet toch altijd ingaan maximaal een x-aantal dagen na boeking ? Of houden ze er bij een claim rekening mee dat je eerder ergens anders verzekerd was?

Dat vraag ik mij nou ook af! Ik ben nu bij de ING verzekerd(doorlopende reis en annulering) Wil eigenlijk overstappen want er zijn goedkopere alternatieven die hetzelfde bieden en zelfs een lager eigen risico hebben. Vorig jaar fotocamera van 3 jr oud verloren. Nieuwwaarde was 350 euro, kreeg 20 euro vergoed. Ging 100 euro eigen risico af.

Hans uit Koekelare
23-01-13, 19:15
Wij hebben een reisverzekering bij KBC lopen voor het ganse gezin, nog niet nodig gehad tot nu toe.

JKG
23-01-13, 19:30
FBTO werelddekking. Heb ik wel eens nodig gehad toen de TSA een enorme puinhoop van de koffer had gemaakt en er verschrikkelijk veel spullen onder de make-up troep zaten.
Eigenlijk keren ze pas uit vanaf 100 euro schade (de schade was meen ik 70 euro, de koffer zelf was ook niet goed schoon te krijgen maar al wat jaren oud en dus dagwaarde), maar dit keerden ze dus mooi wel uit! Waarschijnlijk omdat we wel meer bij de FBTO hebben lopen. Toch netjes gedaan van ze!

angelique100
23-01-13, 19:34
Ik vraag mij altijd wel af of je van reisverzekeraar kunt veranderen als je al geboekt hebt. Polis van de annuleringsverzekering moet toch altijd ingaan maximaal een x-aantal dagen na boeking ? Of houden ze er bij een claim rekening mee dat je eerder ergens anders verzekerd was?


Ja daar heb ik even niet bij stil gestaan, het is toch een doorlopende,...?!?
Ik heb nu Unigarant opzich wel tevreden maar behoorlijk prijzig, als ik bij de andere aanbieders zoals Unive ABN ed alles aanvink ben ik goedkoper uit en vaak met betere voorwaarde vandaar dat ik toch maar even ga switchen. Maar ga me nu wel afvragen of ik hier verstandig aangedaan heb aangezien alles al is geboekt voor juli/aug,.

Victoria
23-01-13, 19:55
Ik ben vorige jaar veranderd van de ING naar Interpolis. Tijdens mijn vakantie verliep die van de ING en ging over naar Interpolis.
Interpolis heeft mij zwart op wit gegeven dat de dekking van reis en annuleringsverzekering gewoon door bleef lopen.

au3
24-01-13, 12:02
Zolang je maar een reisverzekering hebt lopen tijdens je reis, ben je gedekt voor schade.
(Je kunt een reisverzekering zelfs 1 dag voor vertrek afsluiten.)

Mushu
24-01-13, 16:19
Al jaren uit gemakzucht de ING doorlopende reis- en annuleringsverzekering met werelddekking. Zou ik me eigenlijk eens in moeten verdiepen. Jaren geleden nodig gehad toen ik mijn bril in de Peruaanse jungle ben kwijtgeraakt en ook netjes geld terug gekregen (ja, zelfs met dit ongeloofwaardige verhaal wat trouwens wel waar was).
Je reisverzekering kan je nog op het laatste moment afsluiten maar je annuleringsverzekering niet (binnen 14 dagen na boeking bij de ING) en dat is ook logisch als je bedenkt waar die voor is.

chalesa
24-01-13, 19:37
Ik heb een doorlopende reis en annuleringsverzekering met werelddekking afgesloten bij de SNS bank. Ik heb het nog niet nodig gehad. Ik hoop dat het een goede verzekering is. Hopelijk heb ik hem niet nodig maar ik wil toch wel heel graag goed verzekerd zijn.

wereldreiziger
28-01-13, 21:19
Onze familie heeft de reis en anuleringsverzekering bij Unive lopen, zjn er heel tevreden over.
Wij zouden in mei 2012 met 9 personen naar Florida gaan maar ivm ziekte kon en mocht mijn zwager niet mee.
Vliegticket niet alleen voor hem volledig vergoed gekregen maar ook voor zijn vrouw.

selma
29-01-13, 23:29
Reis is al beantwoord voor wat betreft later veranderen na boeken. Bij doorlopende annuleringsverzekering is dit ook heel goed te doen en wordt dekking gewoon geboden. Stukje makkelijk maken richting de klant. Men neemt dan als het ware over dat jij bij X al doorlopend gedekt was ten tijden van boeken. Dat je bij Y zit op het moment dat je moet annuleren, maakt dat Y uitkeert volgens de dekking die je bij Y gekozen hebt. Y neemt dus als ware de dekking op moment van boeking door X over als zijnde "dat je verzekerd was is belangrijker dan dat het bij ons was op dat moment of niet".


Mijn beiden lopen bij ASR. Helaas inmiddels qua annulering zowel doorlopend als kortlopend. De benodigde dekking bieden ze niet doorlopend en het risico is voor mij te groot (chronisch ziek) om niet te verzekeren. Niet ubergoedkoop helaas die dubbele constructie, maar c'est la vie. Ik kan gewenst bedrag wel in 1 doorlopende polis onderbrengen bij andere verzekeraars, maar dan zijn de dekkingsgebieden en/of criteria te beperk naar mijn zin of kom ik uiteindelijk qua premie met zo'n minimaal verschil uit dat momenteel het de potentiele rompslomp van overstappen niet waard is.

ASR is nu alweer zo'n 10 jaar mijn verzekeraar voor reis- en annulering. Ze blijven gewoon het beste bieden voor mijn wensen/eisen. En niet bepaald onbelangrijk; ik ben erg tevreden met ze. Zonder uitzondering, helaas, heb ik elk jaar wel minimaal 1 claim gehad. Waaronder 2 volledige annuleringen, een verzetten waarbij annuleren en opnieuw boeken meest voordelige uit kwam, nodige keren reisverzekering en/of een combinatie. Ik ben ook niet de enige die blij is met mijn pakket. Afgelopen herfst ben ik tijdens een solo-vakantie in WDW op de ICU terecht gekomen. In eerste instantie wilde ik niemand over laten komen, wetende dat het gezien omstandigheden erg goed ging en verwachting was dat ik snel weer ontslagen zou worden. Leek me meer rompslomp voor iedereen en was ietwat te mijn nuchtere zelve.

Ik ben ontslagen zoals verwacht, maar toen begon het pas. Want; ik was alleen en alhoewel ik het er verschrikkelijk goed vanaf had gebracht (had ook een stoffelijk overschot repatriëring kunnen zijn geweest) viel het enorm vies tegen toen ik eenmaal terug in het hotel was. Ondanks tientallen disney castmembers die het zo gek niet kon om letterlijk alles voor me te doen en regelen werd het al snel duidelijk dat alleen zijn niet erg ideaal was. Ik kon nog geen half uur per dag van bed af. Het heeft een paar dagen geduurd voor ik dit toe kon geven voor mezelf, omdat dit toegeven was dat de vakantie echt over was en ik bedacht had dat ik terug zou gaan naar vakantie-vier-modus zij het in een lagere versnelling. Vanwege het gebeurde mocht ik echter de volgende dik 2,5 weken nog niet vliegen, medisch onverantwoord. Dus repatriëring was geen optie. ASR is een van de unieke waarbij het mogelijk is om als alleenreizende 1 persoon in te laten vliegen als hulpverlener als er zich iets voor doet op vakantie waardoor je door medische zaken hulp nodig hebt maar niet (meer) in het ziekenhuis ligt. Waar bij de meeste verzekeringen alleen familie over zou mogen komen ten tijden van opname of zelfs alleen die eerste dagen op de IC (i.v.m. levensbedreigend), dus niet zo bij ASR. Bovendien met volledige vrije keuze wie ik over wil laten komen, al zou dat mijn buurvrouw zijn geweest. Zodoende is mijn moeder over gekomen. Een unieke dekking, volgens mijn contactpersoon bij SOS International de eerste keer ooit dat men dit ooit gedekt had gezien. Ze vertelde me in eerste instantie ook dat ze het uit zouden zoeken maar ervaring leerde dat het eigenlijk nooit gedekt was. Ik ken mijn polissen voor ik ze afsluit en was hiervan op de hoogte en dit was een van de dekkingsopties waarom ik dit pakket heb afgesloten als iemand met chronische ziekte en vaak alleen reizende. En het moet gezegd worden, het was ook allemaal binnen no time netjes geregeld. Net zoals vele andere extra kosten die gemaakt zijn die lang niet standaard altijd maar gedekt zijn, extra uitkeringen etc. (dekking voor eventueel ongenoten vakantiedagen en opnamedagen zijn redelijk veel voorkomende opties binnen annuleringsverzekeringen).


Nooit ook maar enige hobbel met ze gehad. Altijd erg snelle afhandeling, geen opzoeken van grenzen om claims eventueel af te wijzen of wat dan ook. Idem dito voor Sos International overigens. Erg vlot, professioneel, menselijk en ongelooflijk doortastend en uitgebreid. Ik hoop zowel ASR als SOS nooit meer nodig te hebben, al vermoed ik dat dit niet zal gebeuren. Maar wanneer ik ze nodig heb, weet ik dat ik een goede, bij mijn wensen passende dekking heb en in geval van medische grotere problemen SOS een prettige alarmcentrale is om mee te werken. (heb er minder doortastend of klantgericht meegemaakt)



Belangrijkste bij alles; de wensen van het reisgezelschap. Daar passend aanbod bij zoeken zal opties al doen inzoomen. Blijft dan nog over zaken als prijs, kwaliteit, klanttevredenheid, eventuele extra dekkingen die sommige opties bieden of hogere of lagere eigen bijdrage en wat al niet meer. Wat voor mij een perfect pakket is, zal voor mijn buurvrouw totaal niet passen. Zoveel mensen, zoveel wensen.

hannie
30-01-13, 07:56
Ik ga toch overstappen maar zat een beetje met de vraag of een reeds geboekte reis weer onder de nieuwe annulering valt. Dat is dus zo, zie laatste regeltje citaat!
PS: dit is van UNIVE

Artikel 3 Wanneer geldt uw annuleringsverzekering?
Uw verzekering geldt:

zolang u een woonadres in Nederland heeft, en

voor reizen van maximaal 180 dagen
De verzekering geldt voor reizen die ná de ingangsdatum van de verzekering zijn geboekt. En voor reizen die
in de 7 dagen vóór de ingangsdatum van de verzekering zijn geboekt.
Is de reis langer dan 7 dagen vóór de ingangsdatum van de verzekering geboekt? Dan geldt de verzekering
alleen als:
- de vertrekdatum van de reis langer dan 1 maand na de ingangsdatum van de verzekering ligt, of
- u direct voor het afsluiten van deze verzekering een andere annuleringsverzekering had

sunnyrojo
14-02-13, 22:14
bij Unive werd ons geadviseerd naast de doorlopende reisverzekering, de medische kosten extra bij te verzekeren omdat als een toerist uit het buitenland (micheal heeft dit ook al eerder aangegeven) nh ziekenhuis moet je al gauw in een prive kliniek belandt. De reisverzekering is vaak gebaseerd op de kosten bij verblijf in een ziekenhuis in Nederland, in de USA kan dat aardig oplopen. (denk aan duizenden euro's)

Schil
15-02-13, 10:21
ik ben bang dat ik misschien ook voor het eerst mijn verzekering moet gaan gebruiken want ik ben 2 wkn geleden plotseling opgenomen in het ziekenhuis
met galstenen en een ontstoken galblaas.
Operatie lukte niet en ik moet nu wachten totdat de ontsteking weg is voor een nieuwe operatie maar dit kan misschien nog 2 mnd duren en dan nog
herstellen en ik vertrek op 27-4.

nu heb ik op het moment geen last en misschien blijft dat zo en kan ik de operatie na de vakantie doen maar vette dingen eten ( spare ribs e.d. )
zit er dan niet bij en daar had ik me zo op verheugd en stel je voor dat ik dan wel last krijg daar dan heb ik een probleem want mijn verzekering
dekt schijnbaar geen 'lopende ziekte' en mijn zorgverzekering zal niet voldoende zijn.

ik heb een reis en annuleringsverzekering bij de ING maar geen werelddekking want dat moest ik nog afsluiten.

Maandag controle en gesprek dus ik hoop dat we alles kunnen versnellen zodat ik onze eerste droomvakantie naar Florida niet hoef te annuleren ,
kost je ook altijd geld maar de kids zullen ook ontroostbaar zijn...

Patrick
15-02-13, 11:27
Wat vervelend Schil! Jullie zouden op hetzelfde vliegtuig zitten als ons, weet ik nog. Sterkte in ieder geval!!

Esther2013
15-02-13, 12:42
Wat vervelend, maar op zich kun je gewoon met galstenen reizen, ik zou me daar niet door laten tegen houden!
5 jr geleden werd dit ook bij mij geconstateerd, vlak voor onze reis naar SanFran. Ik barstte in huilen uit, zo verheugd op de reis... In overleg met de arts met een berg diclofenac toch gegaan en na de reis direct geopereerd.
Helaas geen vette dingen kunnen eten, maar ja, als dat het ergste is. Je hoeft dan iig niet je kinderen teleur te stellen en toch naar Florida. Beterschap en sterkte!
gr Esther

sunnyrojo
15-02-13, 19:38
toch te hopen dat je de verzekering niet nodig hebt en een hele fijne vakantie hebt.

angelique100
18-02-13, 19:50
@sunnyrojo

Deze reactie kreeg ik van Unive

Hieronder treft u het antwoord op uw vraag aan:

U informeert naar de medische kosten op de Univé reisverzekering.

Univé adviseert medische kosten mee te verzekeren indien u niet voor 100% voor ziektekosten in het buitenland op uw eigen zorgpolis bent verzekerd.

In ons reglement wordt niet gesproken over ziekenhuis of kliniek. De vergoeding voor medische kosten worden als volgt omschreven:

Wij betalen alleen medische kosten voor zover ze:
• hoger zijn dan de dekking op basis van uw zorgverzekering
• niet verzekerd zijn op uw zorgverzekering

Medische kosten in het buitenland
Wij betalen vanaf de eerste dag van de behandeling. Dit doen we tot u terug bent in Nederland. We betalen
uw medische kosten maximaal een jaar.

Tijdens verblijf in het buitenland heeft u contact met de alarmcentrale en in overleg wordt bepaald welke kliniek of ziekenhuis het beste is voor de patiënt.

Wij hopen u hiermee naar tevredenheid te hebben geantwoord.
Heeft u naar aanleiding hiervan vragen of opmerkingen, neemt u dan via e-mail contact met ons op.

Nu nog even gevraagd of de annulering ook geldt voor reis die in losse onderdelen is geboekt. Ik moet deze optie overal aanvinken maar bij Unive is er geen letter over te vinden...

sunnyrojo
21-02-13, 12:45
ik denk dan het goed begrepen te hebben, de medische kosten in een nederlands ziekenhuis zijn lager dan in Amerika en in principe zijn we voor de Nederlandse kosten in onze ziekenhuizen verzekerd dus als je als toerist in Amerika in een duurder (volgens de Nederlandse dekking) ziekenhuis of duurdere kliniek komt te liggen wordt dit niet helemaal vergoed en zo zat een andere client vorig jaar met een extra kostenpost van 50.000,00 euro, dat risico loop ik dan liever niet voor die paar euro extra.
Bedankt voor je reactie trouwens.

angelique100
26-02-13, 10:05
De losse onderdelen van Unive zijn gedekt maar wel afzonderlijk van elkaar. Mocht je dus niet kunnen afreizen door een gedekte voorwaarde is alles gedekt (ook wat los geboekt is). Maar mocht de villa zijn afgebrand dan krijg je dus niet de tickets vergoed. (sommige aanbieders doen dit wel.) Heb toch voor Unive gekozen met de verhoogde dekking en de alles terug optie, dus als je terug naar huis moet door een gedekte optie uit de voorwaarde krijg je niet de resterende dagen van je geplande reis vergoed maar de hele reis.

Eljo
04-06-13, 21:22
Voor onze vakantie van volgend jaar zien we bij ticketaanbieders zoals tix.nl - vliegwinkel.nl - etc dat de annuleringsverzekering flink duurder zijn geworden. Deze liggen nu rond de 170€ voor 4 tickets die samen 2.300€-2.700€ kosten.

Iemand een idee hoe dat kan. Voor de tickets van dit jaar was deze verzekering maar 100€ via Expedia.

jarjarbinks
04-06-13, 21:38
heb even voor je gerekend, op verschillende sites een doorlopende reisverzekering en annuleringsverzekering (dus beide) komt ongeveer op 14 euro per maan, dus ja reken maar om
Let wel altijd goed op dat de annuleringsverzekering voldoende dekt per persoon, ticket, villa en auto (auto kan je meestal gratis annuleren) is toch veel geld.
Dus ja ik vindt het veel geld en heb ook een doorlopende verzekering. Kan je overal voor gebruiken, alle reisjes, of dag tripjes zijn verzekerd als je ze van te voren boekt.

Dus als ik jouw was zou ik opteren voor een doorlopende reis en annuleringsverzekering.

b767-300er
04-06-13, 21:57
Dat is ook mijn advies....

angelique100
05-06-13, 09:50
Ook van mij,...

Inderdaad wel even naar je dekking kijken. Meestal is de standaard dekking 1500 pp met een max van 6000 per polis (gezin).
Voor de meeste van ons zal dit niet dekkend zijn, je kan bij veel aanbieders de dekking verhogen naar 3000 pp met een max van 12000 per polis (gezin) (er zijn ook nog varianten natuurlijk)

hockey
05-06-13, 11:45
Als we toch bezig zijn met polissen : let er even op tot welke leeftijd kinderen op de polis mee verzekerd kunnen worden bij een doorlopende reis- en annuleringsverzekering. Bij ING bijvoorbeeld maar tot hun 21e ( onze dochter zit sinds deze maand op kamers en dan ga je je opeens weer verdiepen in verzekeringen...)

b767-300er
05-06-13, 12:03
goed punt.

Zoals Aneglique reeds opmerkt goed kijken naar het bedrag.
Wij hebben 2500,-- pp, en dat is voldoende voor ons. Je kon kiezen in staffels van 500 euro...

hockey
05-06-13, 12:20
Je kunt ook een standaard doorlopende reis- en annuleringsverzekering hebben waarbij je voor een specifieke reis een hoger bedrag kunt verzekeren. Kwestie van rekenen wat het voordeligste is

Mattie
05-06-13, 12:53
Ik merkte eigenlijk hetzelfde. Een doorlopende verzekering voor een jaar was zelfs GOEDKOPER dan een éénmalige verzekering, echt te idioot voor woorden :p

knaapje
05-06-13, 16:48
............. Bij ING bijvoorbeeld maar tot hun 21e ( onze dochter zit sinds deze maand op kamers en dan ga je je opeens weer verdiepen in verzekeringen...)

Dan moet je wellicht nog opletten of ze ook niet inwonend moeten zijn, al zijn ze dan nog geen 21 jr.

hockey
05-06-13, 19:07
Nee, ze hoeft niet inwonend te zijn.

moniquekruiningen
05-06-13, 19:12
Zoooow daar schrik ik van, had niet gedacht dat er een max aan de annuleringsverzekering zou zitten.. Bij mij (ZLM) is dat ook 1500€ pp.. Dat is precies wat ik tot nu toe heb uitgegeven... Goed dat ik dat weet voor de vakanties die nog gaan komen... Thanks voor de info en het feit dat ik aan dit soort zaken herinnert word.

starlight
19-01-14, 16:04
Ik heb mijn vliegtickets al gekocht, die zijn verder niet wijzigbaar dus als ik niet vlieg dan geen geld terug.
Vervolgens boek ik mijn huis in Florida, die betaal ik uiteindelijk in z'n geheel voordat ik vertrek.
Ik koop nu alvast kaartjes voor de pretparken, ook dat moet je ineens voldoen.

In Maart sluit ik mijn doorlopende reisverzekering+annuleringsverzekering af, dat mag want het is nog ruim voor vertrek (Juli).
Vervolgens moet ik in Juli 1 week voor vertrek door onvoorziene omstandigheden (zoals genoemd in de polisvoorwaarden) mijn reis annuleren.
Krijg ik dan al het geld terug dus: vliegtickets, huur huis, pretparkkaartjes, evt. Hotel overnachtingen die niet te annuleren zijn?

hannie
19-01-14, 16:27
Volgens mij moet je binnen 2 weken nadat je geboekt hebt een annuleringsverzekering afsluiten. Het heeft dus niets met je vertrekdatum te maken.

Mushu
19-01-14, 17:22
Bij de ING annuleringszekering (maar is volgens mij bij alle annuleringsverzekeringen zo) is het dat je deze binnen 14 dagen na boeking moet afsluiten. De dekking geldt daar ook voor los geboekte onderdelen maar als je over het verzekerde bedrag komt moet je wel weer je verzekering verhogen. Dus let op het afsluiten moet wanneer je boekt en is niet afhankelijk van wanneer je gaat of betaald!

starlight
19-01-14, 18:35
Bij Unive zijn de regels soepeler: Is de reis langer dan 7 dagen vóór de ingangsdatum van de verzekering geboekt? Dan geldt de verzekering alleen als: - de vertrekdatum van de reis langer dan 1 maand na de ingangsdatum van de verzekering ligt.

Maar terug naar de hoofdvraag: alles wat ik al aanbetaald/betaald heb krijg ik dus vergoed ?

Mushu
19-01-14, 18:46
Dat is heel soepel van Unive! Alles wat je (aan)betaald hebt, bij de reis hoort en aan de voorwaarden voldoet zou dan vergoed moeten worden. Maar soms zijn er ook andere regels voor zelf samengestelde reizen dus voor alle zekerheid: bel Unive.

knaapje
19-01-14, 18:49
Ik vraag me af hoe kaartjes voor de pretparken gezien worden.
Als je meerdaagse kaartjes hebt gekocht en je gebruikt ze totaal niet, dan kan je ze wellicht teruggeven, misschien onder aftrek van kosten en wordt dat de schade..
Ook kans dat er geredeneerd wordt, dat je ze gewoon later kunt gebruiken en niets vergoed krijgt.

starlight
19-01-14, 18:56
Die van die pretpark kaartjes vind ik ook een moeilijke en kunnen een belangrijk deel van de kosten zijn.
Misschien dat een ervaringsdeskundige op dit forum er iets over kan zeggen.
Gewoon bellen naar Unive is natuurlijk ook handig.

Esther43
19-01-14, 21:24
Misschien een tip. Let goed op werelddekking voor je reisverzekering. Dit jaar is de werelddekking uit de basisverzekering gegaan. Voorheen was het ook al belangrijk om die werelddekking te hebben, maar vanaf dit jaar helemaal. Amerika is een heel duur land wat betreft gezondheidszorg. Je moet er niet aan denken om dit zelf te moeten betalen.

b767-300er
20-01-14, 03:40
Ik neem aan dat je de basisverzekering voor ziektekosten bedoeld. Om enige verwarring hieromtrent te voorkomen.

zover ik weet vergoed een annuleringsverzekering enkel de totale reis en de accomodatie. De losse dingen als entreekaartjes etc worden, zover mijn kennis strekt, niet vergoed. Deze zijn waarschijnlijk ook later nog inwisselbaar of vrij overdraagbaar.

opvallend trouwens de soepele regels van Unive, de meeste verzekeringen hanteren inderdaad de 14 dagen regel.
is een doorlopende reisverzekering met voldoende annuleringsdekking niet handiger ipv een en ander los af te sluiten?
vaak als je 1x per jaar op vakantie gaat heb je dat er al uit.

nicolea
20-01-14, 07:43
Dat van die entreekaartjes is ook per verzekering verschillend, Unigarant bijvoorbeeld, verzekerd wel vantevoren gereserveerde entreebewijzen....ook als ze in je pakket zitten via touroperator zijn ze volgems mij bij iedere verzekeraar gedekt.

Esther43
20-01-14, 08:24
Ja sorry, ik bedoel de basisverzekering van de zorgverzekering.

Anthon14
20-01-14, 23:30
Waar baseer jij op dat dit uit het basispakket van de zorgverzekering is gehaald ? Er is over gesproken maar zover ik na kan zoeken is de wereld dekking NIET uit het basis pakket gehaald. Mocht jij ergens iets hebben waaruit dit wel blijkt zou ik daar graag een linkje van ontvangen.

Esther43
21-01-14, 07:06
Waar baseer jij op dat dit uit het basispakket van de zorgverzekering is gehaald ? Er is over gesproken maar zover ik na kan zoeken is de wereld dekking NIET uit het basis pakket gehaald. Mocht jij ergens iets hebben waaruit dit wel blijkt zou ik daar graag een linkje van ontvangen.

Ik baseer dit op de berichten eind 2013 en op de polis die ik van mijn zorgverzekering IZZ kreeg. Hier kun je bijverzekeren in de aanvullende verzekeringen voor werelddekking. Ik heb mij misschien toch om de tuin laten leiden want ik heb zojuist de basisverzekering online bekeken en daar staat inderdaad nog wel werelddekking bij. Echter wel met de opmerking: max. het in Nederland geldende tarief. Dit is voor de U.S.A zeker niet toereikend. Dus nu ben ik in vertwijfeling, want het is wel raar dat ze werelddekking ook in het aanvullend pakket aanbieden. Dit hebben wij overigens niet gedaan omdat wij bij IZZ een doorlopende reis en annuleringsverzekering hebben. Die heb ik, vorig jaar, nog gebeld en er werd mij verzekerd dat de doorlopende reis en annuleringsverzekering voldoende was en die aanvullende zorgverzekering niet nodig was.

knaapje
21-01-14, 13:38
Wat ze in het aanvullend pakket aanbieden is dus dat ontbrekende stukje in kosten tussen Nederlands tarief en de werkelijke kosten in bijv. de USA.

Bovendien zijn in de aanvullende pakketten dikwijls ook bijv. bepaalde spoedeisende tandartskosten in het buitenland gedekt.
Uit de voorwaarden van de aanvullende verzekeringen van DSW:
De aanvullende verzekering geeft in het buitenland de volgende
aanspraken:
• spoedeisende tandheelkundige hulp (zoals een extractie, wortelkanaalbehandeling,
reparatie van uw prothese en/of noodrestauratie).
NB: definitieve kronen en/of bruggen dan wel geheel
nieuwe prothesen worden niet vergoed;
• professionele medische hulpverlening door de alarmcentrale
SOS International;
• kosten van vervoer stoffelijk overschot van een verzekerde;
• kosten van het organiseren en het toezenden van medicijnen en
hulpmiddelen;
• kosten van overbrengen van berichten door SOS International.


en afhankelijk van de soort aanvullende verz.

Tijdens vakantie binnen Europa.
Tijdens vakantie buiten Europa.

b767-300er
21-01-14, 16:15
Voor werelddekking heb je een aanvullende verzekering nodig.
De basisverzekering vergoed dit niet meer.
Geen idee waar dat staat. Neem aan in je polisvoorwaarden die je elk jaar ontvangt. Ik zal thuis eens zoeken, zit ni aan de andere kant van de wereld .
Ik hou dit niet bij, kreeg dit te horen van mijn verzekeringsagent. Maakte voor mij niets uit want ik had de werelddekking reeds in mijn reisverzekering zitten.

Anthon14
21-01-14, 18:56
Nogmaals het waren plannen die volgens mij zelfs pas in 2015 in zouden gaan. Als ze nog doorgaan.

Hier een link naar een site van United Consumers waar ook gewoon nog opstaat dat dit onder de dekking valt.

http://www.unitedconsumers.com/zorgverzekering/alles-over-aanvullende/werelddekking.jsp

En bel je zorgverzekering maar of kijk je polis na dan zie je het zelf.

b767-300er
22-01-14, 04:15
Daar staat dat de vergoedingen vergoed worden tot aan het Nederlandse tarief.
oftewel kost in Nederland een bepaalde speodoperatie 1000 euro en in de VS 1500, dan krijg je maar 1000 vergoed.
de andere 500 kan je dan via een eventuele reis of aanvullende ziektekostenverzekering terugkrijgen.

deze regelgeving geldt sinds 2014. In de post hierboven heb ik mij wat ongelukkig uitgedrukt.

satpet
22-01-14, 08:21
Als je veel op reis gaat of dure reizen maakt is het dikwijls beter een jaarlijkse annuleringsverzekering af te sluiten. Met deze verzekeringen heb je meestal een betere en hogere dekking. Je moet wel uitrekenen wat het voordeligst is.
Voor reizen die je zelf organiseert is het ook makkelijker, omdat op verschillende tijdstippen onderdelen gekocht worden: tickets, verblijf, toegangstickets, hotel, ...

Hierbij een link (http://www.ethias.be/nl/prd/A2PR081/Particulieren/Verzekeren/Vrije_tijd/Annuleringsverzekering/Detail.htm) naar de verschillen tussen tijdelijk en jaarlijks bij Ethias (België)

Anthon14
22-01-14, 23:39
De werelddekking is in het basispakket altijd tot maximaal het Nederlandse tarief geweest en in een aanvullende verzekering zat vaak een aanvulling hierop. Maar de spoedeisende hulp boven dit Nederlandse tarief valt onder meestal onder je reisverzekering mits je die met werelddekking hebt afgesloten.

Wel moet je opletten dat de tandheelkundige zorg in het buitenland heel beperkt is zowel in de basis-, aanvullende en in de reisverzekering. Dus voordat je daar grote kosten in maakt in het buitenland even de polis bekijken.

mad25
13-02-14, 09:00
De werelddekking is in het basispakket altijd tot maximaal het Nederlandse tarief geweest en in een aanvullende verzekering zat vaak een aanvulling hierop. Maar de spoedeisende hulp boven dit Nederlandse tarief valt onder meestal onder je reisverzekering mits je die met werelddekking hebt afgesloten.


Nog een voordeel van een reisverzekering met medische dekking: als je kosten maakt in het buitenland is het verplichte (2014: 360,-) en een eventueel vrijwillig eigen risico hierop van toepassing. Als je kosten maakt in het buitenland en deze onder het eigen risico in rekening worden gebracht kun je deze bij de reisverzekering met dekking voor medische kosten terugclaimen. (Is je eigen risico al aan andere kosten opgegaan dan gaat dit uiteraard niet op)