PDA

Bekijk Volledige Versie : Internationaal rijbewijs t/m 31-12-2012



patrijzenhof
12-01-05, 21:26
Ik ga in april 10 dagen naar Florida. Is bij autohuur een internationaal rijbewijs nodig? Verschilt dit per verhuurbedrijf of is het een staatsregel?

Njit
12-01-05, 21:37
Een internationaal rijbewijs is niet meer nodig in de Verenigde Staten. Het kost u €12,70 om deze bij de ANWB te verkrijgen. Weggegooid geld dat je beter voor andere doeleinden kunt gebruiken.

Zie: FAQ Internationaal Rijbewijs (http://floridaforum.nl/showthread.php?t=4833)

Ta2 Gerrit
13-01-05, 10:31
Het int. rijbewijs is niet alleen niet (meer) nodig maar ook nog eens kompleet waardeloos in de USA en wordt zeker niet geaccepteerd door uncle agent. Dus als je op zeker meewilt naar het buro, moet je die laten zien, al wil de ANWB je anders doen geloven. Ik heb me ver in de vorige eeuw ook 1 x laten verleiden tot dit vodje van een geeltje en bij info bij de lokale autoriteit (je spreekt wel eens iemand) bleek dat het van nul en generlei waarde had als rijbewijs. De ANWB laat je dus willens en wetens voor l :D l staan. NIET DOEN :!:

ekkie50
22-03-05, 14:37
ik koop het int. rijbewijs sinds een jaar of 3 niet meer, maar ben er in alle voorgaande jaren heel veel geld aan kwijt geweest om op zeker te spelen. De ANWB zou hier wat mij betreft wat duidelijker in kunnen zijn, maar ja, het zijn inkomsten he :?

Harm
31-03-05, 22:06
Hallo Margot
Als je nu al weet / vermoed dat je met de politie in aanraking gaat
komen is het misschien wel verstandig er eentje aan te schaffen.
Pakken ze je je int rijbewijs af jou een zorg. :D
Harm

Eric
01-04-05, 12:42
Dat heb je zeker, want als ze merken dat je gedronken hebt, kun je de rest van je vakantie wel op je buik schrijven! Aan de andere kant, ik ben ook een keertje aangehouden, omdat ik verdacht langzaam door een woonwijk reed...(het was bijna kerst, en ik was kerstversiering aan het kijken) maar ondanks dat ik totaal niets aan papieren bij me had, mocht ik gewoon verder. Maar wel altijd precies hun instructies opvolgen, anders heb je serieuze problemen.
Eric

maja
14-04-05, 10:23
Via American Estates ga ik een reis boeken naar Orlando. Zou het raadzaam zijn om daar ook een auto te huren? Ik ben 21 jaar en heb een Belgisch rijbewijs? Is dat voldoende?

En weet iemand of er soms bussen rijden in Kissimmee? Voor het geval ik geen auto kan of zal huren....

Ebelix
14-04-05, 11:07
Het openbaar vervoer is niet zo goed als in Belgie of Nederland. Om van naar B te komen in Orlando moet je veel overstappen.

Een Belgisch rijbewijs is geen probleem. Wel je leeftijd. Je kan een auto huren maar je moet wel een toeslag betalen omdat je jonger bent dan 25 jaar.

Goede keuze om bij American Estates te boeken. Zij zullen je ook kunnen vertellen hoeveel extra je moet betalen voor de auto huur. Een auto maakt je wel een stuk flexibeler. Mijn advies, ondanks de toeslag, is toch om een auto te huren.

Veel plezier met het voorbereiden van je reis.

hokke
19-04-05, 17:26
ik dacht dat je nog wel bij je gemeentehuis of anwb een internationaal rijbewijs moet halen? klopt dit nog? Want ik ga zelf deze zomer en ik wilde er een gaan halen. Maar als dit overbodig is, vind ik het zonde van mijn geld

Eric
19-04-05, 17:32
Beste Hokke, je hebt GEEN international rijbewijs nodig in de V.S.
Eric

Daniel
18-06-05, 02:47
Van de site van de Amerikaanse ambassade: (http://netherlands.usembassy.gov/driving_in_the_u2.s.html)

Traveling in the U.S.
Driving in the U.S.

Foreign Driver's Licenses Motorists visiting the United States from countries that have ratified the Convention on Road Traffic (the Convention has been ratified by the Netherlands), may use their own valid driver licenses to drive in the United States. Visitors who intend to rent an automobile in the United States are advised to obtain an International Driving Permit prior to their departure from the Netherlands. These licenses/permits can be useful in connection with renting a car or in emergencies such as traffic violations or auto accidents, particularly when a foreign language is involved.

These licenses/permits must be obtained prior to departure for the United States. In the Netherlands the A.N.W.B. can issue them. For more information.

Motorists from the Netherlands who visit the United States as bona fide tourists, can drive legally using their valid domestic driver license for a period not to exceed one year from date of arrival. Persons entering the United States, other than visitors, must obtain a driving license from the appropriate state authority upon their arrival at their destination. The Embassy does not have any information available concerning the laws of the various States on the requirements for issuance of driving licenses.
Het wordt dus aangeraden om een Internationaal rijbewijs mee te nemen...

Michael66
18-06-05, 05:47
Verrassend .......

In alle voorgaande discussies op de diverse forums is steeds sprake geweest van de overbodigheid van dat Internationaal Rijbewijs. Volgens mij heeft het in staten die veel toeristen ontvangen (zoals Florida, California en New York) nog steeds zeer weinig toegevoegde waarde, omdat de autoriteiten redelijk gewend zijn om te gaan met buitenlandse documenten. Voor andere staten kan ik me wel voorstellen dat het documant handig kan zijn.

Maar het blijft nog steeds een papiertje zonder waarde, waar alleen maar een vertaling van de tekst in je rijbewijs op staat. Is er niet ergens een site te vinden waar je zo'n vertaling kunt downloaden, zodat je daar een printje van kunt meenemen? Lijkt mij een stuk goedkoper.

Eric
18-06-05, 11:52
Ik heb mijn rijbewijs er eens bijgepakt, en kan echt niets vinden, wat vertaald zou moeten worden.
Er staat in 12 talen op dat het een rijbewijs is, Het model is voor heel Europa gelijk staat erop.
Naam, geboorteplaats en geboortedatum spreken voor zich zelf, het enige wat ik me kan voorstellen wat verwarring zou kunnen geven, dat er staat dat het geldig is tot (2010 in mijn geval).
de categorieen zijn zelfs voor een hulpsherrif in Maine duidelijk aangegeven met pictogrammen.
Ik ga zelf in oktober naar Kentucky, Ohio en Indiana, maar ik pieker er niet over om een int. rijbewijs te halen, maar misschien voor iemand die wat minder vaak in de VS is geweest, is het een stukje schijnveiligheid om toch zo'n vertaling te halen bij de ANWB.
Eric

Njit
18-06-05, 12:47
Dit is iets wat de amerikaanse ambassade volgens mij in overleg met de ANWB adviseerd.

In een ander topic is de noodzaak volledig onderuit gehaald. Geen enkele amerikaanse staat verplicht het je om zo'n Int. Rijbewijs bij je te hebben..

ekkie50
18-06-05, 13:00
de keren dat ik zo'n internationaal rijbewijs meenam is er nog nooit naar
gevraagd. Legitimeren doe je met je paspoort of zelfs je Nederlandse
rijbewijs, geen enkel probleem. Volgens mij zaait zo'n extra "rijbewijs"
alleen maar verwarring.

Ik zou zeggen "don't worry about it!" :wink: :D

Michael66
18-06-05, 16:09
de keren dat ik zo'n internationaal rijbewijs meenam is er nog nooit naar gevraagd.

Toen ik in 1998 voor het eerst naar Florida ging had ik er wel eentje bij me. Bij de balie van Alamo afgegeven, maar daar werd het meteen aan de kant geschoven: "We don't need that" en men ging gewoon door met de gegevens op mijn gewone roze vodje.

Harm
18-06-05, 18:03
Voor alle duidelijkheid een internationaal rijbewijs is niet nodig. Helaas is
mijn rijbewijs geheel in het Nederlands. Alleen staat er in diverse talen op
dat het een rijbewijs moet zijn. Voor de rest is er niks vertaald. Het
overgrote deel van de Amerikaanse politie weet volgens mij niet wat er
buiten die ene vertaling op je rijbewijs staat. Die pictogrammen zouden
mij ook niets zeggen. Je moet gewoon zorgen niet in aanraking met de
politie te komen.

mapsit
20-06-05, 10:00
Ik heb inderdaad ook ooit zo'n ding gekocht, nooit naar gevraagd dus jammer geld geweest. Ik neem de oude dan ook maar gewoon iederkeer mee, voor de internationale teksten dan, want dat ding zelf verloopt ook al heel snel. (ze moeten namelijk ook nog een beetje geld verdienen bij de anwb).
Iemand ervaring gehad met een verlopen international rijbewijs?

Hoe zit het eigenlijk met je gewone rijbewijs. Een paspoort moet geloof ik nog een half jaar langer geldig zijn op het moment dat je op vakantie gaat, hoe zit dat met een rijbewijs?

Eric
20-06-05, 11:26
Een rijbewijs is gewoon geldig tot de dag die erop staat.
Eeen paspoort ook, alleen sommige landen eisen dat het geldig is, tot de uiterste datum dat je mag terureizen.
Als je naar de VS reist, en je paspoort is minder dan 90 dagen geldig, krijg je toestemming om het land binnen te komen, maar mag je maar blijven tot de verloopdatum van je paspoort.
Dus goed opletten, dat je paspoort minimaal geldig is tot de datum vanm je terugreis.
Eric

Window
17-07-05, 17:54
*edit*

http://www.hm-usa.nl/autorijden03.html[/url] ] Rijbewijs
Om in Amerika auto te mogen rijden heb je voldoende aan een Nederlands rijbewijs. Autoverhuur bedrijven accepteren altijd een Nederlands rijbewijs. Ik ben ook al een aantal keren door de politie aangehouden of gecontroleerd en daarbij was het nooit een probleem dat ik uitsluitend een nederlands rijbewijs had. Ik koop daarom ook nooit een Internationaal rijbewijs.

Internationaal rijbewijs
In Nederland worden Internationale rijbewijzen, die een jaar geldig zijn, door de ANWB verkocht voor EUR 12,70. Overigens is het niet verplicht om in de VS een international rijbewijs te hebben. Toch kan een Internationaal rijbewijs wel makkelijk zijn. Zeker in het geval dat je betrokken raakt bij een aanrijding, kan de politie wat lastig gaan doen omdat ze jouw rijbewijs niet begrijpen.
Hou er rekening mee dat een Internationaal rijbewijs niets anders is dan een vertaling van jouw rijbewijs. Je moet dus naast het Internationaal rijbewijs altijd jouw eigen rijbewijs bij je hebben.

Het is dus in feite een aanvulling op je geldige, Nederlandse rijbewijs. Een vertaling, zodat deze begrijpelijk is voor de Amerikanen. Bij de ANWB kun je voor zo'n 13 euro een internationaal rijbewijs halen als je je Nederlandse rijbewijs laat zien. Ook als je geen lid bent. Ik weet niet of je hiervoor paspoortfoto's mee moet nemen of niet.

Ah, nogmaals *edit*


http://www2.anwb.nl/published/anwbcms/content/pagina/webwinkel/reisdocumenten-en-vignetten/internationaal-rijbewijs.nl.html[/url] ]Wat moet u meenemen?
Neemt u uw geldig Nederlands rijbewijs en een recente pasfoto mee (kosten EUR 13,00).

patrick aspers
08-08-05, 14:21
Ik was laatst bij de ANWB aan het kijken naar een kaart van Florida. Kwam meteen zo'n gast van de ANWB naar me toe. 'en kunt u het vinden.... gaat u naar florida?....... Ook aan het Internationaal Rijbewijs gedacht!?!?!?!.

Ik zeg fijn dat we alles al geregeld hebben, want ik kon me herinner dat er op dit forum werd gezegd dat het totale onzin is om dat ding te kopen.

Klopt dat? is het echt overbodig om dat ding te kopen? Ik wil straks ook geen problemen krijgen in Florida.....

xanscho
27-04-06, 00:05
Hoi, wie weet dit.
VAndaag te horen gekregen dat een int. rijbewijs niet verplicht is in Florida, maar wel handig ivm evt aanrijdingen e.d.
Het schijnt dat dan je rijbewijs wordt ingenomen en dat je dan je int. rijbewijs kunt geven zodat je je nederlandse gewoon kunt houden.
Is dit bij jullie bekend?
Hebben jullie een int. rijbewijs en wie weet wat dat kost?
Groetjes,

dizzymisslizzy
27-04-06, 00:18
Volgens mij bestaan er hier nog steeds veel misverstanden over. Het internationaal rijbewijs is niks meer dan een papiertje dat je bij de ANWB kunt kopen en dat een vertaling geeft van de gegevens in je rijbewijs. Het heeft dus 0,0 waarde als rijbewijs zelf.
Als tourist op een visa waiver mag je gewoon op je Nederlandse rijbewijs in de US rijden.

Over innemen van het rijbewijs ben ik (gelukkig) niet op de hoogte ;-)

foetsie
05-12-07, 02:02
Heeft er iemand ervaring met aanvragen van een rijbewijs in Florida ??met deze legale truc moet het mogelijk zijn de korting voor Florida Citizens te krijgen nl.Zelf ben ik van plan het dit voorjaar uit te proberen maar wie heeft al ervaring.Ik heb een gewoon verblijfsadres bij familie dus geen hotel

wimk
05-12-07, 09:48
Volgens mij moet je echt ingeschreven staan op dat adres, tenminste zo was het toen ik 20 jaar geleden mijn rijbewijs haalde in Amerika, maar het zou verandert kunnen zijn.

vondutchga
05-12-07, 16:56
Zonder proof of residence, en een social security number (of in het geval van tijdelijk verblijf je VISUM en niet je tourist waiver) krijg je GEEN rijbewijs.

Je moet je Nederlands rijbewijs inleveren en het schriftelijk examen doen.
Daarna doe je de "road test"

arie van urk
05-12-07, 19:10
Sinds 11 September 2001 is het helaas niet meer mogelijk om voor 20 dollar je rijbewijs te halen in Florida.

Zelf heb ik in 1994 in Stuart mijn rijbewijs gehaald ( eerst de theorie vragen ,daarna 10 minuten rijden).

Dit jaar zou ik mijn rijbewijs moeten verlengen , echter is mij te kennen gegeven dat dit nog wel mogelijk is ,maar...
het rijbewijs is dan alleen nog geldig tijdens de vakantie periode, en moet ieder jaar opnieuw aangevraagd worden.

Als vakantieganger kan je een rijbewijs op je buik schrijven.
( zie de eisen in het bovenstaande bericht)

](*,)

foetsie
06-12-07, 00:53
bedankt voor de snelle antwoordenvolgens mijn tante moest het bij de Town Hall lukken als je een al een europees rijbewijs had ga toch mijn licht eens opsteken daar en houd jullie op de hoogtegreetz Henk

Vranz
06-12-07, 20:44
Mijn vriendin (ook Nederlandse) heeft een FL rijbewijs. Dat heeft ze ooit in 1989 of zo gehaald...
Voorheen was dat net als hier enkele jaren geldig. Na 9/11 is dat veranderd.

Als buitenlander kun je tegenwoordig je rijbewijs verlengen voor een periode van 90 dagen. Bij ieder verblijf in FL kun je dus bij een buro voor "Driver's Licenses" langs gaan om je rijbewijs opnieuw te verlengen. (Voor die verlenging betalen we al jaaaren USD 16.00 per keer.)

Overigens dienen buitenlanders zich met twee Photo IDs te legitimeren.

Florida Dpt of Highway Safety & Motor Vehicles:
http://www.hsmv.state.fl.us/html/online.html

Marcelg
10-12-07, 00:32
Ik zie nog al wat uitzonderlijke opmerkingen vbt de rijbewijzen, hier volgt de wetgeving voor non imigrants om een rijbewijs te verkrijgen vandaag de dag.

Non-Immigrants

Each non-immigrant who applies for an original driver license or identification card must submit:


Employment authorization card issued by the United States Department of Justice (Form I688B or I-766); or
Proof of nonimmigrant classification provided by United States Department of Justice (Form I-94, not expired, with required supporting attachment(s). If in doubt regarding required documents, please bring all of your INS documentation with you.). I-94s must be accompanied by a Passport. Certain classifications require additional documentation. Some examples are:
F-1 and M-1 classification must also be accompanied by an I-20.
I J-1 or J-2 designation must be accompanied by an IAP-66.
Refugee, asylee and parolee classifications must be accompanied by additional documentation.

The following documents will only be accepted with a supporting document, including but not limited to a Passport, Florida Driver License or Identification Card, Driver License from any other state, Employment Authorization Card, Employer Identification, Identification from home country, Identification from school or college, Social Security Card (Chapter 322, Florida Statutes, requires the Department to collect social security numbers for the issuance of driver license and identification cards) or other INS document.



I-571 Travel Document/Refugee Travel Permit
I-512 Parole Letter Accepted
IJO- Asylum or Cancellation of Removal - Immigration Judges Order granting Asylum or Cancellation of Removal.
All required and supporting documents MUST be original or certified.
Documents must be valid for more than 30 days from the date of issuance.
Non-U.S. citizens applying for an original driver license will be issued a 30-day, no photo, paper temporary permit and a receipt. Non-U.S. citizens applying for an identification card will be issued a receipt.
All records are transmitted to our database in Tallahassee, where the information will be examined and run against FDLE, FBI and INS databases.
Upon identity and legal status verification, a driver license or identification card will be issued within 30 days from Tallahassee, mailed to the address on the driver record. The license or identification card will be issued for the period of time specified on the INS document, up to a maximum of one year.
If a problem is detected, a denial of issuance letter will be mailed to the customer.

Vranz
10-12-07, 23:55
Volgens mij schreef ik dat ook al eerder in gewoon Nederlands:

- Legitimeren met je passpoort voorzien van (veelal groene) I-94 form.

- Dat aangevuld met een tweede photo ID.

- Je krijgt een rijbewijs voor de periode die je bent toegelaten. Met een regulier visum is die periode 90 dagen.

moemoe
26-12-07, 22:59
hallo
Kan er iemand op mijn vraag, inichtingen geven
Kan je met je rijbewijs die geldig is, in Belgie gebruiken in de staat Florida Orlando.
Of moet je een andere aan vragen.:?:
alle inlichtingen zijn welkom
moemoe[-X:-({|=:-P

mafo
26-12-07, 23:04
alleen het eerste jaar heb ik een Internationaal Rijbewijs aan laten maken. Daarna niet meer, als je niet langer dan 3 maanden blijft mag je gewoon met je Nederlandse en ik neem aan ook je belgische rijbewijs rondrijden. Hier staat een stukje (http://belgium.usembassy.gov/drivers_licenses.html) op de website van de VS ambassade in België.

Alamo (autoverhuurbedrijf) verlangt in ieder geval geen internationaal rijbewijs.

Njit
26-12-07, 23:04
Neem aan dat je gewoon een Europees rijbewijs hebt. Deze mag je in Florida gebruiken.

Michael66
26-12-07, 23:06
alleen het eerste jaar heb ik een Internationaal Rijbewijs aan laten maken. Daarna niet meer.
M.i. gaat de vraag niet echt over het Internationaal Rijbewijs.

Het Nederlands of Belgisch rijbewijs is gewoon geldig om mee te mogen rijden in de VS, dus ook in Florida. Je hebt geen "speciaal" rijbewijs nodig.

AlexFL
28-12-07, 02:34
Mja een Belgisch rijbewijs blijft eeuwig geldig, weet niet of ze er een probleem mee hebben dat de foto van toen je 18 was niet meer echt lijkt op hoe je er nu uit ziet... (weet je leeftijd niet maar dit is algemeen :P)

lien61
21-03-09, 17:06
Ik heb van een kennis een boekje gekregen waarin stond dat als je naar Amerika toegaat, je een internationaal rijbewijs nodig hebt. Aangezien dit al een oud boekje is, wil ik vragen of dit nog nodig is.

Njit
21-03-09, 17:21
Kort antwoord:

NEE

Teleton
21-03-09, 17:38
Aangezien dit al een oud boekje is, wil ik vragen of dit nog nodig is.

Gelukkig heb je dit actuele Forum nog achter de hand! Ik zeg ook nee, maar het vreemde is wel dat ook in "nieuwe" informatie, zoals op de site van de de doorgaans zo betrouwbare ANWB, nog steeds geadviseerd wordt om een IR mee te sjouwen want de verhuurder "kan" er om vragen. In mijn jonge jaren volgde ik de instructies van de ANWB nauwgezet op. Door schade (wat een geld) en schande (voor zo'n vodje papier) wijs geworden, reis ik nu al weer decennia zonder IR en ik ben altijd de beste maatjes met de medewerkers van Alamo, Herz, Thrifty, Dollar, Avis........:wink:

Off topic maar misschien toch wel handig: In jouw oude boekje staat vast geen info over ESTA. Mocht je het nog niet gedaan hebben: Apply here (http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_visa/esta/)

Njit
21-03-09, 17:51
Zie ook FAQ: Internationaal rijbewijs (http://www.floridaforum.nl/showthread.php?t=4833)

floriaantjes
25-03-09, 13:35
Onlangs was ik op ons ANWB kantoor (voor kofferriemen met speciale sloten) en ook daar adviseerde ze ons een I.R. Gelukkig had ik eerder op het forum gelezen dat dit niet nodig was. Ik zei dat ik van "vrienden" had gehoord dat het zonde van het geld was. Toen zei de dame daar dat het mijn eigen risico was, zeker als er iets zou gebeuren en de politie er naar zou vragen. Toch beleefd geweigerd in de hoop dat ik het nooit nodig zal moeten hebben.

Lerac
25-03-09, 20:10
Onlangs heb ik van een familielid gehoord dat ze aangehouden waren (gewoon controle). Ze hadden een internationaal rijbewijs en gaven deze.

De politie vroeg hun: Wat is dit?

De normale herkende hij wel.

harryhonda
07-08-09, 22:47
Vandaag alle reispapieren opgehaald en op het reisburo vroegen ze nog of ik een I.R. had. Die heb ik niet en was ook niet echt nodig volgens de mevrouw maar als ik ongelukken zou maken zou alleen DAT IR geldig zijn. Nu lees ik ook in de papieren dat het bij een EU rijbewijs niet nodig was om een IR aan te schaffen, maar wat is dan weer een EU rijbewijs, zijn dat die nieuwe rijbewijzen in creditcard formaat ?? IK heb zelf nog zo'n "ouderwets" roze papiertje.......

sjemmie
07-08-09, 22:50
Voor zover ik weet: In Florida niet nodig, maar er is of zijn wel andere staten waar je het IR wel bij je dient te hebben.

[verwijderd]
07-08-09, 22:53
Het probleem zit hem erin dat ons rijbewijs niet bij elke diender bekend is in Amerika en het internationale rijbewijs wel.

Wantrouwen ze je rijbewijs dan zal je mee moeten naar het bureau waar deze gecheckt wordt en als hij niet is vervalst mag je daarna weer gaan.

Dat is dus het ergste wat je kan gebeuren want je standaard rijbewijs is daar gewoon geldig.

Njit
07-08-09, 23:02
Vandaag alle reispapieren opgehaald en op het reisburo vroegen ze nog of ik een I.R. had. Die heb ik niet en was ook niet echt nodig volgens de mevrouw maar als ik ongelukken zou maken zou alleen DAT IR geldig zijn.

Die mevrouw praat uit haar nek. Je IR is enkel een vertaling van je rijbewijs.
Dus hoe kan dat IR je uiteindelijke rijbewijs vervangen?

Zie ook hier: FAQ: Internationaal rijbewijs (http://www.floridaforum.nl/showthread.php?t=4833)

corrus
08-08-09, 01:51
Vandaag alle reispapieren opgehaald en op het reisburo vroegen ze nog of ik een I.R. had. Die heb ik niet en was ook niet echt nodig volgens de mevrouw maar als ik ongelukken zou maken zou alleen DAT IR geldig zijn. Nu lees ik ook in de papieren dat het bij een EU rijbewijs niet nodig was om een IR aan te schaffen, maar wat is dan weer een EU rijbewijs, zijn dat die nieuwe rijbewijzen in creditcard formaat ?? IK heb zelf nog zo'n "ouderwets" roze papiertje.......

Goed reisburo... :roll:

Niet kopen, spaart weer geld uit...

Wanneer je deze aan een agent laat zien, vraagt ie of je ook een ËCHT rijbewijs hebt...

Dus... een internationaal rijbewijs is volstrekt niet nodig :D

Simone en Ton
08-08-09, 09:17
Alleen in de staat Massachussets is het een verplichting. Voor de rest niet. Wij hebben er zelf wel eentje gehaald, om zeker gezeik te voorkomen. 10 jaar geleden hebben wij de oostkust gevolgd, dus ook deze staat. En zeg nu zelf, overgewicht of echt hoge kosten zijn het niet...
Volgens een vrouw bij de anwb, die zelf ook in Orlando en omgeving was geweest, heeft zij haar IR zelfs gebruikt als legitimatiebewijs. Niet bij douanes e.d maar om aan te tonen dat ze jarig was ten tijde van een park bezoek enzo.

Njit
08-08-09, 11:36
De ANWB verdient er geld aan. Dan zou ik dat ook zeggen :)
'Nee echt waar het is heel handig - ik gebruik hem zelf ook'

MzakqMAaHME

sonja
08-08-09, 16:47
Het blijft een hardnekkig terugkerende vraag en de ANWB blijft eraan verdienen.

Een IR is niet nodig, we hebben een forse aanrijding in Florida gehad, onze schuld, politie erbij en het Nederlandse rijbewijs was echt voldoende, er werd niet gevraagd naar het IR.

FloridaVerslaafde
09-08-09, 00:39
Wij hebben verleden jaar een redelijk zwaar ongeval gehad en alles is zeer goed afgehandeld door politie en HERTZ en zonder IR. Er is ook niet naar gevraagd.
Ook ben ik ooit eens aangehouden voor routine controle en ook toen is er niet naar gevraagd.
Kan wel begrijpen dat de ANWB zegt dat je het nodig hebt, want ze verdienen er geld mee.

Ook mijn advies......NIET nodig, NIET aanschaffen.

:cool:

nee
21-03-10, 17:35
Is het nodig om een internationaal rijbewijs te hebben?

<<Moderator Michael66: Vraag verplaatst naar bestaand onderwerp over Internationaal rijbewijs.>>

Sunshine State
21-03-10, 17:38
Is het nodig om een internationaal rijbewijs te hebben?

Nee hoor, is helemaal nergens voor nodig !!!!

mrloes
09-04-10, 15:35
hi

Ik wil hier nog even 'n vraag over stellen. Heb een auto gehuurd bij Budget-rent-a-car en volgens hen is t wel verplicht. Ik vraag me dan af ... wat doen ze als je t niet bij je hebt? Bedoel, je kunt t ook compleet per ongeluk vergeten zijn mee te nemen!?
Neem aan dat je dan toch gewoon je huurauto mee krijgt, die is immers betaald.

Michael66
09-04-10, 15:41
Zucht .... :(

Wat is er niet duidelijk aan "Je hebt echt geen internationaal rijbewijs nodig in Florida"?

mrloes
09-04-10, 16:11
Mhh, zal ik 1st mijn excuses aanbieden voor t stellen v 'n vraag? :-k
Of zal ik uitleggen wat ik bedoel? Laat ik dat laatste maar doen ...

Wat ik bedoel is/was: er zijn zoveel verhuurbedrijven, ze kunnen toch allemaal hun eigen regels hebben? Wat als 1 van hen 't toevallig wel verplicht stelt (zoals de email van Budget mij doet geloven) en je hebt 't niet op orde?
Waarom informeert Budget mij dat 't verplicht is als dat niet zo is?

Teleton
09-04-10, 16:14
Heb een auto gehuurd bij Budget-rent-a-car en volgens hen is t wel verplicht.


In dit geval hoef je je m.i. nergens zorgen over te maken. Een internationaal rijbewijs wordt in Florida niet gevraagd. Maar mocht je je rijbewijs soms per ongeluk vergeten, dan krijg je de auto, ook al heb je 17 vouchers, echt niet mee.

Maar wie/wat bij Budget heeft je aan het twijfelen gemaakt?

Budget zegt hierover op hun site:

All named drivers must hold a full, clean and valid drivers licence, valid for the country of use (an international license is recommended, however at certain locations they will only accept an international license, please call central reservations to clarify) and held for a minimum of one year.
Foreign licences are valid in the United States for those countries that are party to the following conventions.
1. United Nations conventions on road traffic (Geneva 1949)
2. Convention on the regulation of the interamerican automotive traffic.

mrloes
09-04-10, 16:18
hi Teleton

Heb geboekt via US-Rent a Car en heb daarna naar Budget zelf gemaild om t te checken. Hun email gaf dus aan dat een internationaal rijbewijs verplicht was en misschien dus omdat t Orlando is?


however at certain locations they will only accept an international license

Kijk, ik wil gewoon geen gedoe aan de balie na een lange reis.
Dan betaal ik liever 15 E bij de ANWB en opgelost.
Die 15 E maken t verschil ook niet op een vakantie naar the sunshine state.

ekkie50
09-04-10, 16:28
@mrloes: dit is voor het eerst dat ik lees dat er in Florida een internationaal rijbewijs nodig is. Ik koop er al jaaaren geen meer want er werd werkelijk nooit naar gevraagd. In jouw geval zou ik het dan toch maar doen, om - zoals je al zegt - gedoe aan de balie te vermijden waar je net niet op zit te wachten als je doodmoe uit het vliegtuig bent gestapt. Vreemde regel, van Budget.

Ta2 Gerrit
09-04-10, 16:38
Misschien dat Budget de B is in ANWB. Pure onzin, dat int. rijbewijs.
En probeer het vooral niet te tonen aan oom agent, dan heb je gelijk een verlengde vakantie.

Maar als je je er goed bij voelt, vooral doen :-)

mrloes
09-04-10, 16:40
Ik heb er nog maar eens 'n email richting Budget aan gewaagd.
Let's wait and see, wordt vervolgd.

Ta2Gerrit: een verlenge vakantie in Florida ... ??? Mhh ... :)

Marco Stern
09-04-10, 17:27
Ik vraag mij zowiezo af of ze wel weten wat je bedoelt als je het hebt over een internationaal rijbewijs :p Waarschijnlijk denken ze dat je het hebt over je officiele rijbewijs.

Teleton
09-04-10, 17:35
however at certain locations they will only accept an international license

Hopelijk laten ze je even weten welke die certain locations dan zijn. Orlando valt daar vast niet onder.


Foreign licences are valid in the United States for those countries that are party to the following conventions.
1. United Nations conventions on road traffic (Geneva 1949)

mrloes
13-04-10, 21:01
Nou hè hè, eindelijk bericht gehad en wat schetst mijn verbazing:

" Thank you for contacting us through the Budget website.
This location does not require a International Driver's License unless your driver's license is not a full driver's license.
If you have a temporary license, an international driver's license is required."

Dus iedereen hier heeft gelijk en degene van Budget die mijn eerdere email (met zelfde vraag!) heeft behandeld was wrschlk in de spreekwoordelijke beans.
Vreemd, heel vreemd .. maar wel prettig en geruststellend.
 

Mindcrash
14-04-10, 16:47
Wat ik hier niet lees, hoe zit het met een papieren rijbewijs en dat pinpas formaat? Wordt daar nog onderscheid in gemaakt?

mrloes
14-04-10, 16:55
Dat hoop ik van niet, heb mijn nieuwe (verlengde) rijbewijs vorige week opgehaald.
Er staat in t Engels op "driver license" dus t zal in t buitenland wel duidelijk zijn.

Teleton
14-04-10, 17:05
Wordt daar nog onderscheid in gemaakt?
Ben je mal.......je rijbewijs is je rijbewijs!

ferret
12-08-10, 01:05
Wij hebben alle vier vakantie een internationaal rijbewijs genomen om ons te legitimeren bij de Travellers Cheque. Wij willen geen paspoort meenemen, als we de hele dag onderweg zijn en het is geen ramp als wij het rijbewijs kwijt raken.
Wat gebruiken jullie dan bij het inleveren van een cheque??

Michael66
12-08-10, 01:17
Yeah right! Een internationaal rijbewijs als legitimatiebewijs ....? Het moet niet gekker worden. #-o Als er iemand is die het accepteert heb je niets meer dan stom geluk. Of hoe je het ook mag noemen. Het IR heeft namelijk helemaal nul, niets, nada aan waarde qua legitimatie.

Maar wel een leuke gedachte. :)

A.Hofman
12-08-10, 01:19
Je kunt je ook afvragen wie er nog (traveler)cheques gebruikt...

ferret
12-08-10, 01:20
Dan hebben we mazzel gehad, want we hebben 3 vakanties van 3 weken en 1 vakantie van 4 weken ALLEEN het internationaal rijbewijs laten zien bij het inleveren van Travellerscheques. Mazzel misschien??? Maar het werkte wel.

Guus
12-08-10, 02:12
Yeah right! Een internationaal rijbewijs als legitimatiebewijs ....? Het moet niet gekker worden. #-o Als er iemand is die het accepteert heb je niets meer dan stom geluk.
Zelfs mijn oude bibliotheekkaart wordt in de VS nog wel geaccepteerd als identiteitsbewijs. Inderdaad geen officieel identiteitsbewijs, maar zolang er maar je naam en foto op staat is het al snel goed. Als er ook nog eens een geboortedatum op staat dan ben je spekkoper want dan kun je er alles mee doen.

Michael66
12-08-10, 10:20
O, maar daar hoef je echt niets voor uit te geven (en zeker niet aan de ANWB!). Ik gebruik daarvoor altijd mijn gratis Florida Forum ID:

http://img839.imageshack.us/img839/7988/ffid.png

Syllvia
12-08-10, 10:58
hahaha, echt cool :)

Mickey99
12-08-10, 18:10
Kunnen wij die ook bestellen? :lol::lol:

Hans uit Koekelare
12-08-10, 21:32
Dit heb ik gevonden op de site van de Belgische overheid ivm het internationaal rijbewijs.


Ga, voor u naar een land buiten de Europese Unie reist, altijd eerst na of het land van bestemming het Belgische rijbewijs erkent. Is dat niet het geval, dan kunt u een internationaal rijbewijs aanvragen.

Het internationaal rijbewijs wordt u uitgereikt door de gemeente van uw woonplaats. Buitenlands ambassadepersoneel moet zich met de diplomatieke identiteitskaart wenden tot de FOD Buitenlandse Zaken om het internationaal rijbewijs te verkrijgen.
Als u naar de gemeente gaat om het internationaal rijbewijs aan te vragen, moet u de volgende zaken meenemen:

een recente pasfoto
uw identiteitskaart
het geldige Belgische rijbewijs
een bedrag van 16 euro
Het internationaal rijbewijs is geldig voor een periode van drie jaar vanaf de uitreikingsdatum. Als het nationale rijbewijs minder lang geldig is, neemt het internationaal rijbewijs die geldigheidsdatum over.

Als uw internationaal rijbewijs afloopt, als u het verliest of als het beschadigd of gestolen wordt, moet u tegen dezelfde voorwaarden een nieuw exemplaar aanvragen in de gemeente. Daarbij moet u het oude internationaal rijbewijs of een verklaring van diefstal door de Belgische politie mee afgeven.

In België mag u alleen met een internationaal rijbewijs rijden als u niet ingeschreven bent in België. Als Belg moet u dus op verzoek steeds uw Belgisch rijbewijs tonen.

Meer informatie over het internationale rijbewijs vindt u op de website van de Belgische Wegcode.

Njit
12-08-10, 22:38
Belgisch rijbewijs wordt gewoon geaccepteerd in de USA. Dus nergens voor nodig om dat papiertje te halen.

Ta2 Gerrit
13-08-10, 02:13
Ik denk dat we het over verschillende internationale rijbewijzen hebben.
Die van bij ons, van de fietsersbond, heeft iets minder (geen) status :-)


Het internationaal rijbewijs wordt u uitgereikt door de gemeente van uw woonplaats.Buitenlands ambassadepersoneel moet zich met de diplomatieke identiteitskaart wenden tot de FOD

disney-golf
14-08-10, 12:52
Kijk! Ta2 heeft het (als enige blijkbaar) begrepen dat een Belgisch internationaal rijbewijs een andere status heeft dan een Nederlands.
Wij Belgen moeten het halen bij het gemeente huis wat het m.i. een officiëlere waarde geeft dan het Nederlandse.
Hoe dan ook voor het verhuurbedrijf zal het nog wel kunnen maar als ze je tegengehouden kan het anders uitdraaien.
Njit heeft er zich al eens kunnen uitlullen maar ik heb het al anders meegemaakt. (Positief bedoeld Njit ;))
Men kan zich dan ook afvragen of 16 euro de moeite is om het niet te doen...:-k

Sanibel
16-08-10, 14:33
Wat gebruiken jullie dan bij het inleveren van een cheque??

Cheque's????

Bestaan die nog dan????:lol::lol:

Yvet
16-08-10, 18:32
Mocht ik al ooit travellerscheques gaan gebruiken (ik kan het me niet voorstellen maar toch) dan zou ik me legitimeren met mijn paspoort.

Misschien is het idd in België anders geregeld voor rijbewijzen maar als er ook in het engels op staat wat het is enz enz dan heb je geen ander bewijs meer nodig en is dat voldoende.

Kimmeke
02-02-11, 20:06
Bij de FAQ zie ik wel een onderwerp 'Internationaal rijbewijs' maar dit is al van 2004 geleden.
Daarom wilde ik even checken of de meesten onder jullie effectief een internationaal rijbewijs hebben en of dit ook effectief nodig is?
We wilden net een auto boeken en kregen daar te horen dat je een Internationaal rijbewijs moest hebben indien je huidig rijbewijs niet in het Engels vertaald is. Daar Engels nog steeds geen landstaal is in België is dat dus niet het geval ;-)

Alvast bedankt voor de info!

Groetjes,
Kim en Co

sonja
02-02-11, 20:09
Hier is al heel veel over geschreven en nee het is echt, echt niet nodig.

Hans uit Koekelare
02-02-11, 20:30
Hallo Kim en Co,

Je moet eens kijken op je rijbewijs, het is een Europees rijbewijs dat je hebt, en je Europees rijbewijs is geldig in geheel de USA. :D

Michael
02-02-11, 20:31
Effectief wordt mijn rijbewijs internationaal effectief gebruikt:razz:

Marcflorida
31-07-11, 13:42
Een internationaal rijbewijs is niet meer nodig in de Verenigde Staten. Het kost u €12,70 om deze bij de ANWB te verkrijgen. Weggegooid geld dat je beter voor andere doeleinden kunt gebruiken.

Zie: FAQ Internationaal Rijbewijs (http://floridaforum.nl/showthread.php?t=4833)

De link naar vertaling intl. rijbewijs werkt niet meer, kan je het pdf nogmaals plaatsen ?

Njit
31-07-11, 13:46
Bij mij doet de link in deze post het wel: http://floridaforum.nl/showpost.php?p=52897&postcount=2

Maresjes
01-03-12, 19:11
We gaan toch maar het internationaal rijbewijs bij de anwb halen, gewoon voor de zekerheid.

sonja
01-03-12, 19:16
Onuitroeibaar is dit](*,) je hebt het echt echt niet nodig, je kunt er beter iets leuks voor kopen. Geloof al die doorgewinterde Floridagangers nou maar, geen internationaal rijbewijs nodig,

trails
01-03-12, 19:26
Zoals al eerder gezegd: ZELFS het Franse rijbewijs wordt in amerika geaccepteerd :lol: en er is ons nog nóóit naar een internationaal rijbewijs gevraagd. Super overbodig!

Maar Sonja, ik denk dat je gelijk hebt hoor. Het is praten tegen een ](*,)

corrus
01-03-12, 19:26
Heeft geen nut Sonja...
Ik zou wél van iedereen die toch zo'n handgeschreven vod bij de ANWB koopt
2 euro willen krijgen, dan kan in stoppen met werken...

diver99
01-03-12, 21:24
je hebt hem inderdaad niet echt nodig, maar mocht je aangehouden worden door oom agent en hij wil eventueel je rijbewijs innemen kun je hem altijd je internationaal rijbewijs geven. Houdt je het roze pasje gewoon op zak

sonja
01-03-12, 21:33
je hebt hem inderdaad niet echt nodig, maar mocht je aangehouden worden door oom agent en hij wil eventueel je rijbewijs innemen kun je hem altijd je internationaal rijbewijs geven. Houdt je het roze pasje gewoon op zak

Als je rijbewijs wordt ingenomen mag je niet meer autorijden, want dan heb je een dermate grove overtreding gemaakt dat je beter een advocaat kunt gaan zoeken.

corrus
01-03-12, 21:39
je hebt hem inderdaad niet echt nodig, maar mocht je aangehouden worden door oom agent en hij wil eventueel je rijbewijs innemen kun je hem altijd je internationaal rijbewijs geven. Houdt je het roze pasje gewoon op zak

Hahahahaha....

Als je dan het ANWB Vod laat zien, vraagt de dan inmiddels pissige agent...
Mag ik dan hu uw echte rijbewijs...

Dit soort truken zijn ze daar allang vergeten...

Ta2 Gerrit
01-03-12, 22:10
Ik heb dat int. rijbewijs ALTIJD bij me, het is namelijk verplicht (volgens de ANWB), en heb hem alle vele malen moeten laten zien aan allerlei overheidsinstanties, die er uitermate content over waren. Ook gebruik ik hem als ID bij vele financiële transacties, en ook de verkopers waren blij met zo'n officieel uitziend document.

En toen werd ik wakker.............:lol: :lol: :lol:

knaapje
02-03-12, 00:05
..........En toen werd ik wakker.............:lol: :lol: :lol:

Met wat hoofdpijn?
Een zware avond ervoor gehad??
](*,)


Knaapje

Teleton
02-03-12, 00:38
Houdt je het roze pasje gewoon op zak
Goed idee! Dat ik daar nou niet zelf op ben gekomen..........:-&. En dit is nog wel mijn favoriete topic. Zou ik ook Shellzegels als postzegel kunnen plakken en met mijn bonuskaart benzine kunnen tanken, denk je? Hou ik mijn geld ook gewoon op zak, lekker bij mijn rijbewijs.....

Chub
02-03-12, 12:07
Gek eigenlijk, zo'n vastgeroest idee. Vorig jaar ook meegenomen, nooit bij stil gestaan dat het niet nodig was, een soort gewoonte..:?
Ik ben (was) het voor dit jaar ook weer van plan. Maar als ik dit zo lees neig ik er toch naar om het maar niet mee te nemen [-(.

Als je het toch niet nodig hebt, dan niet. Maar de voorbereide toerist wil graag risico's uitsluiten he.. :-k

ietie
02-03-12, 12:31
Ben ooit eens aan gehouden door oom agent, had toen nog wel een internationaal rijbewijs bij mij, de goede man had geen idee wat het mooie papiertje was, had net zo goed mijn zwem diploma kunnen laten zien, had hij waarschijnlijk net zo gekeken, sinds dien dus nooit meer een internationaal rijbewijs gehaald.

trails
02-03-12, 13:25
Maar de voorbereide toerist wil graag risico's uitsluiten he.. :-k

Wij zijn ook graag goed voorbereid maar een internationaal rijbewijs heeft geen enkele officiële waarde, je echte rijbewijs wel. Dus er zijn helemaal geen risico's.

126031
03-03-12, 12:05
Ben ooit eens aan gehouden door oom agent, had toen nog wel een internationaal rijbewijs bij mij, de goede man had geen idee wat het mooie papiertje was, had net zo goed mijn zwem diploma kunnen laten zien, had hij waarschijnlijk net zo gekeken, sinds dien dus nooit meer een internationaal rijbewijs gehaald.

Ik zie het gezicht van oom agent al helemaal voor me bij het zien van je zwemdiploma :-D.
Ik heb ongeveer 15 jaar geleden ooit een int. rijbewijs gekocht bij de ANWB in de verwachting dat het er ook uit zou zien als een rijbewijs en het is meteen de laatste keer geweest. Je kunt beter een woordenboek meenemen voor oom agent :mrgreen:.

stephie
03-03-12, 14:21
Wij hebben ook nooit een internationaal rijbewijs gehaald bij de ANWB. We gaan dit jaar voor de 5e keer naar Amerika.

Stel dat de ANWB op de fles gaat....ohhh dat zou wat zijn...kun je dan nergens meer een internationaal rijbewijs halen?? ohhhhh

SpaceAce
03-03-12, 20:49
Daar zeg je me wat Stephie... Waarom verkoopt met niet gewoon het Internationale Rijbewijs bij het gemeentehuis? Bedoel, als het 'verplicht' is, dan zou je toch verwachten dat je het gewoon bij de officiële instanties kan halen? Waarom alleen bij een commercieel bedrijf? Of in ieder geval bij de ambassade of iets dergelijks (omdat het niet in Nederland verplicht is), zoals een visum.

Volgens mij zegt dat wel genoeg ;)

julieke
03-03-12, 21:20
Hier in België moet dit wel worden opgehaald bij het gemeentehuis...

Ik heb zelf een roze papiertje als rijbewijs.

Zou dit dan ook voldoende zijn?

rolandino
03-03-12, 21:28
Alleen een blanco roze papiertje is niet genoeg ;-) Maar elk officiële rijbewijs is voldoende, zeker uit de EU lidstaten.

Flufjuh
30-03-12, 13:37
En toch staat er in de voorwaarden van Sunny Cars:

RIJBEWIJS: U dient in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs en
uw paspoort kunnen tonen bij het ophalen van de huurauto Als
u geen nieuw EU-rijbewijs heeft dient u over een internationaal
rijbewijs te beschikken. Deze is alleen geldig in combinatie met
het oude nationale rijbewijs. Beiden dienen getoond te worden
bij het ophalen van de huurauto.

Even gevraagd wat ze precies bedoelen met een nieuw EU-rijbewijs en het antwoord:

Een nieuw EU rijbewijs is een vervanging voor het roze papieren rijbewijs.
Het betreft een kaartje, creditcard model.

Volgens Sunny Cars heb je dus wel degelijk een internationaal rijbewijs nodig als je nog een oud rijbewijs hebt. Hoe bedoel je verwarrend? Tenminste, voor de mensen die nooit op het Florida Forum komen, want ik ga natuurlijk mooi niet zo'n internationaal rijbewijs kopen. ;)

Njit
30-03-12, 13:58
En Sunny Cars kan dat ANWB papiertje van mij stoppen waar de zon niet schijnt :)
Ook met het oude roze vodje kon ik gewoon een auto huren.

Ik heb inmiddels wel een plastic credit card model rijbewijs aangeschaft omdat het oude er wel heeel armoedig uit begon te zien met dat plakband ;)

knaapje
30-03-12, 14:13
Is dit forum niet gewoon te blokkeren als de term "internationaal rijbewijs" wordt ingetikt?

:twisted:

Flufjuh
30-03-12, 14:18
Yep, ik in 2008 ook en toen wist ik serieus niet eens dat er zoiets bestond als een internationaal rijbewijs, laat staan dat ik het had. :)

Overigens wil het toeval dat mijn roze papiertje precies in onze vakantie verloopt, dus ik mag straks mijn mooie nieuwe plastic kaartje aan de Alamo-meneer geven, yeah! ;)

fransje
04-04-12, 12:20
En om het nog leuker te maken, staat DIT op de site van ebookers.com:


Indien uw rijbewijs is geschreven in het Romeins alfabet (Engels, Frans etc.) dan heeft u zeer waarschijnlijk geen internationaal rijbewijs nodig, een geldig rijbewijs is dan voldoende. Sommige landen zoals de Verenigde Arabische Emiraten, Australie; en Zuid-Afrika vragen de bestuurder echter ook om een internationaal rijbewijs. Internationale rijbewijzen (afgegeven in het land waar u woonachtig bent) zijn alleen maar geldig indien u tegelijkertijd ook uw nationale rijbewijs bij u heeft. Een internationaal rijbewijs op zichzelf is niet geldig. Indien u twijfels hebt over de geldigheid van uw rijbewijs neemt u dan contact op met de ANWB in Nederland of andere instantie in het land waar u woonachtig bent.

Indien uw rijbewijs is geschreven in b.v. Chinese, Russische of een ander niet Romeins alfabet dient u tevens een internationaal rijbewijs te overhandigen.

156t
07-04-12, 01:57
Hallo,
Klopt allemaal hoor !!! Gèèn international rijbewijs nodig .Ik had daar zelfs eens een probleempje mee gehad .
156t :-)

Is totaal overbodig \\:D/

Hans uit Koekelare
07-04-12, 19:50
Wanneer je een geldig Europees rijbewijs hebt zoals die in Nederland en in België uit gegeven worden heb je geen probleem in de USA, alleen die rijbewijzen die in het voormalige oostblok gegeven werden moeten vergezeld zijn van een internationaal rijbewijs.

FMB
07-04-12, 21:37
alleen die rijbewijzen die in het voormalige oostblok gegeven werden moeten vergezeld zijn van een internationaal rijbewijs.

Heeft dat nog waarde als ze geen examen hoeven te doen volgens de Westeurpese normen?