PDA

Bekijk Volledige Versie : Functie 'zoeken'



Natasja L.
03-04-08, 16:54
Hoi Mickey99 of Michael66,

Ik heb een vraag m.b.t. de zoekfunctie. Zou de minimale woordlengte van 4 naar 3 kunnen gaan? Ik wil soms wat terugzoeken en telkens zonder resultaat, omdat ik een woord gebruik van minder dan 4 letters. Om wat voorbeelden te noemen: Key West (wat toch een duidelijk onderwerp is op dit forum) of Bed and Breakfast.

Alvast bedankt!

Groetjes Natasja

Mickey99
03-04-08, 17:03
Ik zal dit aan Daniel (de beheerder) voorstellen. Ik weet zelf namelijk niet of dat makkelijk aan te passen is, wordt vervolgd.

Njit
03-04-08, 17:45
Ondanks het feit dat ik blijkbaar niet mag reageren doe ik dat toch :)

Dit is een technische beperking. De Forum software gebruikt een database. Voor het zoeken gebruiken we de index die door de database software wordt aangemaakt.
Om de performance acceptabel te houden zit er een limiet in voor de lengte van de woorden (volgens mij minimaal 4, maximaal 15). Als je ook woorden van 3 letters lang aan de index laat toevoegen dan heb je kans dat de performance achteruit gaat. De index wordt namelijk een stuk groter. Dit is ook een instelling die op server nivo ingesteld wordt.

Er zijn wel wat manier om toch te kunnen zoeken naar kleine woorden:

- Gebruik een wildcard. Vul bij het zoekscherm bijvoorbeeld key* west in. Je zult dan waarschijnlijk wel wat meer vinden dan je wilt maar het werkt wel.
- Gebruik Google. Dit is eigenlijk het handigste. Google indexeert het Forum zeer regelmatig. De Google index is ook een stuk groter dan de Forum index.

Vul daarvoor in het Google vak onderin het scherm je zoekopdracht als volgt in:

key west site:floridaforum.nl of
'key west' site:floridaforum.nl

Natasja L.
03-04-08, 18:06
Ik zal dit aan Daniel (de beheerder) voorstellen. Ik weet zelf namelijk niet of dat makkelijk aan te passen is, wordt vervolgd.

Dank je Mickey99. Het zou wel makkelijk zijn, want zodra er een vraag wordt gesteld op het forum die in het verleden al eens is beantwoord, wordt er door bepaalde mensen gelijk naar de zoekfunctie verwezen. Dan is het makkelijk als deze ook op een drieletterwoord reageert. Ik vind het een beetje omslachtig als deze mensen eerst naar Google moeten, om daar verder te gaan zoeken. Het was me een paar keer opgevallen, vandaar mijn vraag. Als het niet kan, ook prima. Ik weet mijn weg inmiddels wel te vinden op het forum.

Njit
03-04-08, 22:47
Ik vind het een beetje omslachtig als deze mensen eerst naar Google moeten, om daar verder te gaan zoeken.

Overigens kun je ook Phrase Search gebruiken. Plaats de zoektermen dan binnen dubbele quotes.

Bijvoorbeeld "key west" of "usa fun vacations"

catje1977
13-06-08, 09:44
Hoi forumleden
Ik heb een vraag over florida met kleine kinderen,. Ik weet dat er vast iets op het forum staat dus ik wil graag zoeken. Maar als ik bij zoeken Kleine Kinderen inyp, dan krijg ik gewoon alle topics te zien waar de woorden in voorkomen (en dat zijn er veeeeel :?) ik zoek dus echt naar reiservaringen met kleine kinderen. Zoek ik verkeerd? Of moet ik de vraag gewoon stellen?

annette
13-06-08, 11:17
Wat wil je weten dan? Wij hebben 2 kids van nu 5.5 en 2.5 jaar oud. Wij gaan in juli voor de 2e keer naar Florida. De eerste keer was 2 jaar geleden in 2006. Groet Annette...

Michael66
13-06-08, 12:01
Klik in de bovenste blauwe balk op zoeken.
Er verschijnt een uitklapvenster. Klik daarin op "geavanceerd zoeken".
In het venster dat dan verschijnt kun je dan verschillende zoektermen invoeren. En daaronder verander je het beste "zoek in volledige berichten" in "Zoek alleen in titels".
Dan kun je daaronder nog wat andere zoekopties invoeren om de selectie te verkleinen, maar dat is meestal niet nodig.

Zoektermen om reizen met kinderen te vinden?

kids
kind
kinderen
kleine
jaar

wimk
13-06-08, 12:32
ik denk dat ze bedoelt dat ze alle topics krijgt waar het woord kleine of het woord kinderen n voorkomt.

Michael66
13-06-08, 14:25
Dat denk ik ook. Daarom heb ik ook aangegeven dat het beter zoeken is in alleen de titels van de onderwerpen, dan krijg je namelijk veel minder en gerichtere onderwerpen in je selectie. Per aangegeven woord zo'n 10-12.

wimk
13-06-08, 15:24
Kan je hier niet zoeken ala google met + tussen 2 woorden kleine + kinderen, of "kleine kinderen"???

Njit
13-06-08, 15:35
Dat kan:

http://xs128.xs.to/xs128/08245/zoeken557.png (http://xs.to)

Krijg je maar 4 topics. Maar blijft de vraag of je dan geen topics mist.
Daarom is de manier van Michael ook aan te raden.

catje1977
13-06-08, 16:50
Bedankt, zo zal ik inderdaad gerichter zoeken. Ik wil het forum idd niet vervuilen met dingen die al vaak gezegd of gevraagd zijn. Ik lees genoeg mee om te weten dat dat wel eens een ergernis kan zijn.

Anette bedankt voor jouw reactie. Ik wil eigenlijk in 2009 naar Florida met de kids. Ik ben er in 2006 al eens 10 dagen met mijn man alleen geweest, maar ik zou nu graag wat langer gaan, 2 a 3 weken. En zo lang kan ik niet zonder kids! Ze zijn nu 2,5 jaar en 6 maanden, dus dan een jaartje ouder.
Ik ben benieuwd naar ervaringen, hoe deden andere ouders dat: met lang vliegen (wel of niet overstappen, ons beviel delta via jfk goed, maar met kids??) , een camper huren of een hotel? Of alleen maar een huis en niet rondreizen? Wat was leuk voor de kids etc.

Ik besef mezelf ten volle dat ik het voor hen op deze leeftijd zeker nog niet hoef te doen, center parcs is net zo leuk. Maar nu ik sinds kort weer in de reisbranche werk, gaat het toch weer kriebelen!!!
Ik roep al tijden: als de euro 1 dollar 50 wordt, dan gaan we! Maar nu zitten we met ons nieuwbouwhuis wat bijna af is, dus even geen vakantie dit jaar (aaaargh!) nu zeg ik: als de euro 2 dollar is, dan gaan we! Of gewoon lekker in 2009.
Maar dan twijfelde ik nog tussen: samen met mijn man voor een dag of 10 en dan cruisen. Of dus langer, en met de kids. Het lijkt me leuk, maar ook zeer vermoeiend met die kleintjes.
Dat was dus even een (beetje lange) uitleg van waarom ik op zoek was naar ervaringen :-)

groetjes en bedankt allemaal!

moniqueo
13-06-08, 23:38
Als je zoekt met "peuters" en "kleuters" kom je ook veel verder.

koenkamphuys
13-12-11, 21:44
Toch is het gebruik van Google om te zoeken op het forum zo gek nog niet. Ik heb er al heel wat mee gevonden dat ik niet boven water kreeg met de zoekfunctie van het forum zelf.
Als je niet allerlei moeilijke syntax wilt intikken om geregeld te krijgen dat je alle, of juist maar een van de woorden, of naast elkaar, wilt hebben, gebruik dan geavanceerd zoeken (http://www.google.nl/advanced_search) van Google. Die zie ik tegenwoordig trouwens niet meer gelinkt op de standaard google-pagina.
Overigens zoekt de functie alleen binnen de publiek toegankelijke pagina's. Dus als het in de lounge heeft gestaan zul je het niet vinden.

Njit
13-12-11, 22:27
Daar hoef je het forum niet voor te verlaten :) Staat gewoon onder de normale zoekopdracht.

http://img192.imageshack.us/img192/9578/13122011212606.png (http://imageshack.us/photo/my-images/192/13122011212606.png/)
Edit: zie dat die optie niks meer vind. Zal het op de agenda zetten.