PDA

Bekijk Volledige Versie : Straalstromen (en Falanges)



Guus
01-04-08, 11:02
Hoe vliegt Delta eigenlijk van Amsterdam richting Atlanta? United vliegt dus via Washington, maar toen gingen we dus over IJsland, Groenland en Canada. Terug vanaf Washington gingen we gelijk de oceaan over en was het dus van Washington tot aan Amsterdam maar 6.30u vliegen.
Doet Delta de heenweg ook zo'n mooie bocht er omheen of gaat deze wel recht op z'n doel af? Scheelt aardig wat tijd lijkt me, maar er zal uiteraard wel een reden voor zijn.Die 'mooie bocht', zoals jij het noemt, is de kortste afstand tussen twee punten op het aardoppervlak. Met een boog ga je dus recht op je doel af. Wellicht ben je daar inmiddels al achter gekomen. Mocht dat niet zo zijn dan weet je het bij deze.

corrus
01-04-08, 21:16
Inderdaad, gebruik maar eens een Globe...
Leg daar een centimeter overheen van Amsterdam naar Atlanta, dan zie je dat je recht vliegt en niet in een bocht.

Bovendien kun je vanaf Washington niet recht vliegen dan zou je een beetje laag uitkomen.
Ook hier vlieg je gewoon "die bocht" zoals jij dit noemt.

Washington - St. John - dan beneden langs IJsland - dan Shannon - Amsterdam.
Dit zijn nu éénmaal de transatlantische routes...

Guus
02-04-08, 10:53
Inderdaad, gebruik maar eens een Globe...
Leg daar een centimeter overheen van Amsterdam naar Atlanta, dan zie je dat je recht vliegt en niet in een bocht. Bovendien kun je vanaf Washington niet recht vliegen dan zou je een beetje laag uitkomen.
Ook hier vlieg je gewoon "die bocht" zoals jij dit noemt. Washington - St. John - dan beneden langs IJsland - dan Shannon - Amsterdam.
Dit zijn nu éénmaal de transatlantische routes...

Je verhaal klopt niet helemaal. Ik heb het over een rechte lijn in de zin van de kortste verbinding tussen twee punten. Jij hebt het over een horizontale lijn in de zin van een parallel of breedtecirkel (denkbeeldige cirkel rond de aarde die alle punten op een bepaalde breedtegraag met elkaar verbindt). Overigens werkt het trucje met een globe wel. Pak maar een draadje en meet daarmee de afstand tussen Amsterdam en Atlanta via Groenland en vervolgens in een rechte lijn. Je zult merken dat de boog via Groenland de kortste afstand is. Het is trouwens heel goed mogelijk om vanuit Washington deels via een breedtecirkel de oversteek te maken. Je vliegt van via de Azoren. Die route is alleen niet de meest efficiënte om vanuit de VS naar Nederland te vliegen en wordt daarom alleen in geval van nood gekozen. Tot slot iets over de trans-Atlantische routes. De route via Groenland is zoals eerder aangegeven één van de opties om vanuit Europa naar de VS te vliegen. Vliegmaatschappijen die vluchten uitvoeren van en naar Nederland gebruiken het liefst de noordelijke route omdat het simpelweg de kortste en dus in principe de voordeligste route is. Het is geen probleem om de oversteek ‘rechtstreeks’ te maken. Zolang het vliegtuig maar aan de gestelde veiligheidseisen voldoet. Delta vliegt op de Nederlandse routes met 767’s. Dit vliegtuigtype heeft slechts twee motoren. Vroeger mochten dit soort vliegtuigen alleen via de noordelijke routes vliegen. De ‘rechtstreekse’ routes waren destijds alleen opengesteld voor vliegtuigen met meer dan twee motoren. Inmiddels is deze regel achterhaald omdat vliegtuigmotoren steeds betrouwbaarder zijn geworden. Ook tweemotorige vliegtuigen die voldoen aan ETOPS (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standard) mogen de ‘rechtstreekse’ routes gebruiken.

Njit
02-04-08, 11:02
En dan is er ook nog zoiets als de straalstroom. Zie http://www.kennislink.nl/web/show?id=133763
Van Europa naar de USA wil je die vermijden, op de terugreis maak je er juist gebruik van.
http://www.kennislink.nl/upload/133770_962_1120071312572-straalstroom_aardbolG.jpg

Guus
02-04-08, 12:10
En dan is er ook nog zoiets als de straalstroom. Zie http://www.kennislink.nl/web/show?id=133763
Van Europa naar de USA wil je die vermijden, op de terugreis maak je er juist gebruik van.
http://www.kennislink.nl/upload/133770_962_1120071312572-straalstroom_aardbolG.jpgDe uiteindelijke vliegroute wordt inderdaad door vele variabelen beïnvloed. Hoewel ik altijd heb begrepen dat de straalstroom meer invloed heeft op de vlieghoogte dan op de route. Maar ik kan het ook mis hebben.

Sabine_1979
02-04-08, 20:21
Delta vliegt op de Nederlandse routes met 767’s. Dit vliegtuigtype heeft slechts twee motoren. Vroeger mochten dit soort vliegtuigen alleen via de noordelijke routes vliegen. De ‘rechtstreekse’ routes waren destijds alleen opengesteld voor vliegtuigen met meer dan twee motoren. Inmiddels is deze regel achterhaald omdat vliegtuigmotoren steeds betrouwbaarder zijn geworden. Ook tweemotorige vliegtuigen die voldoen aan ETOPS (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standard) mogen de ‘rechtstreekse’ routes gebruiken.

Heb t verhaal met veel interesse gelezen. Bedankt voor de ophelderingen. Altijd leuk om zo toch nog iets bij te leren :D

Maar even off topic: ligt het aan mij of zijn er meer mensen die bij het lezen van bovenstaande quote moeten denken aan de aflevering van friends waarbij Phoebe Rachel het vliegtuig uitpraat door te zeggen dat er iets mis is met de 'falangee' of ligt dat aan mij? ;-)

groetjes
sab

Njit
02-04-08, 20:48
Maar even off topic: ligt het aan mij of zijn er meer mensen die bij het lezen van bovenstaande quote moeten denken aan de aflevering van friends waarbij Phoebe Rachel het vliegtuig uitpraat door te zeggen dat er iets mis is met de 'falangee' of ligt dat aan mij? ;-)

Beeld erbij:

kB-OUktAuJE

BroWorld
02-04-08, 21:29
LOL lekker rustig in het vliegtuig als er geen falangee op zit:-D

Sabine_1979
04-04-08, 21:12
There is NOOO falangee! Oh my god ;-)

Bedankt voor het plaatsen van t filmpje.