PDA

Bekijk Volledige Versie : Dollars: Wisselen? Goedkope bank?



Pagina's : 1 [2]

angelique100
08-12-11, 22:33
Ik bel altijd even van te voren en krijg dan altijd een betere koers dan op de site staat. Moet er wel bijzeggen dat ik altijd grote bedragen wissel.

Ritchie
06-01-12, 10:15
Wij willen dit jaar, weer dollars gaan kopen in Amsterdam, en wel bij: http://www.pottchange.com/
Maar nu las ik onlangs op een ander (florida)orlando-forum dat er daar meer adressen op het damrak zijn, die misschien nog voordeliger zijn.
Heeft iemand met andere misschien goede ervaringen ?

hrjhaan
06-01-12, 11:17
Koersen liggen daar heel dicht bij elkaar. Gewoon eerst even het damrak aflopen en kijken waar de laagste koers is. Vorig jaar bij Western Union en nu bij Pott gewisseld. Je betaald nergens commissie. Wij zijn momenteel heel blij met onze dollars met een koers van 1,33. Gewisseld in oktober 2011.

Ritchie
06-01-12, 11:21
Dat is een goede tip, we zullen het damrak even langslopen om te kijken welke de goedkoopste is, gewoon een leuke "sport" van maken, en tevens een dagje uit.

trails
06-01-12, 12:00
Jee zeg, ik zie dat je vandaag nog maar $ 1,25 voor je euro krijgt. Wij hebben gekocht tegen een koers van $1,42 en dat leverde ons vergeleken met nu $ 1000 meer op. Daar kun je toch héél veel leuke dingen voor doen. :p=D>\\:D/

Cindy1969
06-01-12, 12:05
Ik zou dus in december, vlak voor de EURO top, alvast wat euro's gaan wisselen, koers was toen 1,33, niet gedaan, omdat de EURO top best wel positief uitpakte.
Nu spijt van....

Dennan
06-01-12, 12:23
Jee zeg, ik zie dat je vandaag nog maar $ 1,25 voor je euro krijgt.

Waar krijg je $1.25 voor je dollar?

Bij de ING krijg je zelfs nog maar 1.20 :-(

hrjhaan
06-01-12, 12:31
Bij pottchange staat de koers vandaag op 1,25.

trails
06-01-12, 12:43
Wij kopen bij www.yes-change.com in Parijs (we wonen in Frankrijk) en daar is de koers momenteel 1,25.

serre
06-01-12, 12:46
Gold4ex.be

In Brussel, vandaag 1 € = 1,2612 $

trails
06-01-12, 12:46
Ik zou dus in december, vlak voor de EURO top, alvast wat euro's gaan wisselen, koers was toen 1,33, niet gedaan, omdat de EURO top best wel positief uitpakte.
Nu spijt van....

Je moet ook eigenlijk wisselen wanneer JIJ denkt dat je een goede koers krijgt.
Niemand kan koffiedik kijken...

En, daarom doen wij ook bijna niks met de cc. We gaan over 3 1/2 week en dan was de vakantie toch wel effies een stukje duurder geweest. Dus lekker zo veel mogelijk cash tegen een koers die wij goed vinden.

Innieminnie
06-01-12, 13:02
Bij de rabo staat ie al een week op 1,2140. Terwijl GWK al de hele week op 1,19 nog wat staat.

Cindy1969
06-01-12, 19:52
Daar heb je gelijk in Trails, had gewoon moeten wisselen op dat moment.
Nu vind ik de huidige koers ook nog wel okee (1,25) dus zodra ik weer eens in Amsterdam ben (denk volgend weekend) toch maar even kijken of ie nog steeds zo staat, en dan wisselen.
Ga 27 feb, tegen die tijd kan ie wel nog meer gekelderd zijn... Of niet, maar wist ik dat maar inderdaad :wink:

trails
06-01-12, 20:21
Hoop voor je dat ie niet lager zakt :roll:

Innieminnie
06-01-12, 20:30
Voor jou zou het ook nadelig kunnen zijn Trails, of heb je alles al in huis om je gehele vakantie mee door te kunnen brengen(ik niet en ga over 3 weken).

trails
06-01-12, 21:09
We hebben alles al en wij gaan ook over zo'n 3 weken (2 dagen na jou).
Ik denk niet dat de koers in die 3 weken weer naar 1,42 gaat en zoals ik al eerder schreef: wij hebben de dollars gekocht toen WIJ de koers goed vonden.

En wordt de koers toch nog gunstiger dan die 1,42 die we nu hebben gekregen voor de €uro dan kopen we gelijk weer voor de volgende reis.

flexer
06-01-12, 22:25
Jee zeg, ik zie dat je vandaag nog maar $ 1,25 voor je euro krijgt. Wij hebben gekocht tegen een koers van $1,42 en dat leverde ons vergeleken met nu $ 1000 meer op. Daar kun je toch héél veel leuke dingen voor doen. :p=D>\\:D/

Lees ik dit goed? Om $1000 verschil te maken, betekent het dat je 5882 euro hebt gewisseld. Dat geeft ik op een gemiddelde vakantie ter plaatse niet uit... :roll: Maar goed, verschil moet er zijn...:lol:

trails
07-01-12, 08:56
Lees ik dit goed? Om $1000 verschil te maken, betekent het dat je 5882 euro hebt gewisseld. Dat geeft ik op een gemiddelde vakantie ter plaatse niet uit... :roll: Maar goed, verschil moet er zijn...:lol:

Valt reuze mee hoor.
We zijn met 5 personen en daar zit ook al het kleed- en zakgeld bij van 2 tienermeiden. Tja, en als die goed sparen dan kom je al gauw aan $3000. Ze zijn verantwoordelijk voor hun eigen budget en als het op is dan is het ook echt op en hoeven ze niet bij ons te komen zeuren.
Daarbij hebben we een dagbudget van $200 (x26 dagen), waarvoor we elke dag gaan ontbijten, lunchen, avondeten en de rest wordt er ook van betaald (tanken, parkeren, minigolfen, ijsje, snackje, film, souvenirs en zelfs Gatorland en de airboat etc.).

Vergeleken met anderen geven we helemaal niet veel uit.
Bij ons wordt de CC niet gebruikt en er worden geen dure merken gekocht. Onze meiden zouden nog niet dood gevonden willen worden in Uggs (liever Converse en hier in Frankrijk wordt sowieso minder met de meute meegelopen) en we geven geen $20-30 pp uit in de duurdere restaurants.
Waar mogelijk maken we ook gebruik van coupons en melden ons aan bij o.a restaurants.
Daarbij komt ook nog dat we meestal geld overhouden voor de volgende keer.
Bovendien... we kunnen maar eens per 2 jaar op vakantie, dus tijd zat om te sparen.
Alle uitgaven worden ook nog eens netjes bijgehouden en we komen thuis dan, gelukkig, niet voor verrassingen te staan.

Maar, ieder doet het op zijn manier. En deze manier werkt voor ons perfect.

flexer
07-01-12, 10:01
Valt reuze mee hoor.
We zijn met 5 personen en daar zit ook al het kleed- en zakgeld bij van 2 tienermeiden. Tja, en als die goed sparen dan kom je al gauw aan $3000.

Hi Trails, dank voor je antwoord, maar je bent aan mij geen verantwoording schuldig voor je vakantiebudget hoor!

Jullie doen het op deze manier, wij weer op een andere. Ieder zijn eigen manier van vakantie vieren en bijbehorende uitgaven patronen. Ik zelf zou er bijvoorbeeld nooit voor kiezen om met ruim $8300 aan contanten op pad te gaan.

Maar inderdaad, de koersverschillen hebben invloed op je budget. Geniet van je vakantie en de voorpret!

trails
07-01-12, 10:09
Ik zelf zou er bijvoorbeeld nooit voor kiezen om met ruim $8300 aan contanten op pad te gaan.

Doen wij ook niet. Op de heenreis wordt het verdeeld en praktisch elke villa heeft een kluisje. Per dag nemen we gewoon het dagbudget in de beurs mee.

Ik heb het trouwens altijd zo gedaan. Toen we nog in NL woonden werkte ik bij een bank en waar ik ook heen ging op vakantie, ik kreeg de vreemde valuta tegen de goedkope koers (viel onder de arbeidsvoorwaarden) en dat was toch zonde als je daar geen gebruik van maakte.
Het is maar wat je gewend bent.

Overigens hoef je er niet meer ($ 8300) van te maken dan het al is hoor ;-)

flexer
07-01-12, 11:18
Overigens hoef je er niet meer ($ 8300) van te maken dan het al is hoor ;-)

Doe ik niet... :razz:

5882 euro == $8352 (bij de door jou aangehaalde koers van 1,42) :-)

[BETERWEETMODUS ON]

Even het rekensommetje compleet dan om het door jou eerder genoemde verschil van $1000 te verklaren:

Koers 1,42: 5882 euro * 1,42 = $8352
Koers 1,25: 5882 euro * 1,25 = $7352

Verschil: $1000 !

[/BETERWEETMODUS OFF]

trails
07-01-12, 11:47
Haha, je hebt gelijk, ik was aan de euries aan het denken, oeps.

Ritchie
07-01-12, 11:54
Leuk dat door mijn vraag de discussie weer op gang komt.

Cindy1969
07-01-12, 14:01
Hoop voor je dat ie niet lager zakt :roll:

Hoop het ook, hou de koers met argusogen in de gaten :smile:
Gister zakte de EUR t.o.v. de dollar door het nieuws dat de economie in de USA weer aantrok, nu stond er een bericht dat de schuldenlast in de USA erg hoog is, dus hopelijk stijgt de koers nu weer :wink:

Ritchie
07-01-12, 14:07
Het blijft tevergeefs kijken in een glazen bol.

jbdutch
07-01-12, 15:36
Op 31 Januari is er weer een bijeenkomst van de verschillende euro landen.Meestal gaat de koers iets omhoog op of rond dit geberuen.

trails
07-01-12, 17:27
Maar misschien ook niet :?:;)

[verwijderd]
07-01-12, 18:15
Zolang de beleggers er baat bij hebben om de Euro naar een lager niveau te krijgen t.o.v. de Dollar valt er niets tegen te doen. Ik denk dat we zelfs wel weer naar de $1,15 per euro zullen gaan dit jaar. Al is er een kans dat er dan vanuit Amerika druk wordt uitgeoefend om de dollar weer in waarde te laten zakken vanwege de economie.

Maar het blijft gokken.

Daarom wissel ik in goede tijden ook altijd al wat geld om wat ik dan bewaar voor de slechtere tijden. En in al die jaren Florida heb ik nog niet gehoord dat iemand van het forum beroofd is van zijn/haar geld. Alleen iemand waarbij ingebroken is in zijn verblijf van dat moment.

wehave
07-01-12, 23:47
Als je in het verleden kijkt zie je dat elke jaar tot anderhalf jaar de euro erg zakt.

ja kan het natuurlijk nooit 100% zeker zeggen maar sinds de euro is dit al zo vaak gebeurd dat je er bijna van uit kan gaan dat het niet al te lang gaat duren voordat de euro weer omhoog gaat.
USA heeft zo veel schulden dat als Europa het ook maar weer een klein beetje op de rit heef we weer kunnen gaan genieten van een sterke euro.

Jammer alleen voor degene die net nu gaan.

flexer
08-01-12, 10:37
Grappig, hier op het forum wordt gehoopt op een hoge koers van de euro...

Terwijl veel ondernemers in NL en de eurozone juist hopen op een lagere koers...

Ieder zijn eigen belang zullen we maar zeggen. Maar voor ons individuen bepaalt de koers wel voor een behoorlijk deel het beschikbare vakantiebudget.

sleepwalker
08-01-12, 20:47
Ik heb, op het moment dat mijn vakantie geboekt werd besloten (en de Euro $ 1,37 stond) dat ik niet het risico wilde nemen op een koersdaling. Ik heb toen een put optie gekocht op de euro. Ik heb hiermee het recht gekocht om in maart mijn euro's te verkopen voor $ 1,30. met de kosten voor de put optie eraf weet ik daarom zeker dat ik niet minder dan $ 1,28 per dollar krijg.
Mocht de euro niet verder zakken dan heb ik een leuke vakantie met een leuke wisselkoers. Zakt hij wel verder, dan levert deze verzekering mij zoveel op dat ik nog steeds een leuke vakantie heb zonder me druk te maken over de slechtere wisselkoers.

Mooiste zou zijn als ie nu inzakt, ik cash, en vervolgens voordat we weg zijn weer omhoog krabbelt....

Het kost wat, maar dat kost elke verzekering....oh ja, en je hebt natuurlijk wel een beleggersrekening nodig.

sleepwalker
08-01-12, 21:04
ja kan het natuurlijk nooit 100% zeker zeggen maar sinds de euro is dit al zo vaak gebeurd dat je er bijna van uit kan gaan dat het niet al te lang gaat duren voordat de euro weer omhoog gaat.
De euro gaat 100% weer omhoog. De vraag is: wanneer en hoe ver omhoog.


USA heeft zo veel schulden dat als Europa het ook maar weer een klein beetje op de rit heef we weer kunnen gaan genieten van een sterke euro.
Het verhaal gaat wel wat verder dan dat. Europa heeft ook veel schulden. Het gaat om het draaiend krijgen en houden van de economie, en daar zijn de Amerikanen mede dankzij hun federale systeem veel beter in.
Onze economie wordt verstikt door het gebrek aan mogelijkheden van de ECB en niet ver genoeg gaande maatregelen vanuit landen die nog NOOIT hun zaken op orde hebben gehad (Griekenland, Italië, Spanje, Portugal) en liever teren op de rest van Europa. Voorlopig zullen wij Europeanen de zaken niet op de rit hebben.
Kun je het je voorstellen dat er geen geld meer is in Griekenland om ambtenaren te betalen of uitkeringen te betalen? Dat kunnen wij onze mede Europeanen toch niet aandoen?
In de USA kan dat gewoon.Californië hangt al jaren aan de afgrond. De andere staten laten het gewoon afweten en richten zich, zelf ten koste van CA op hun eigen economie.

Eerst zelf zaakjes op orde, dan anderen helpen. Klinkt goed.

Althans, dat is mijn mening.

floridatoerist
22-01-12, 13:29
Als we bij een winkel bijv. Walmart e.d. zijn kunnen we dan ook geld bijpinnen? Moet dit met je gewone bankpas of kan dit ook met een CreditCard? Komen hier dan extra kosten bij?
Wat zijn de kosten als je geld opneemt in Miami Airport bij een pinautomaat met een ING pas?

Ritchie
22-01-12, 13:36
Is dat nu Debit of Credit met een gewone bankpas ?

hrjhaan
22-01-12, 13:50
Gewone bankpas is Debit.
Creditcard is Credit.

rolandino
22-01-12, 13:56
@Ritchie: Debit = je normale pin pas.

@ Floridatoerist Pinnen bij een ATM kost bijna altijd geld, dit doe je met je debit pas. Voor het gebruik van de automaat betaal je vaak een vast bedrag, dit dient op de automaat te staan (vaak enkele dollars, soms wel met uitschieters, zowel omlaag als omhoog). Daarnaast rekent ING nog 2 euro per opname, en een koersopslag van 1%: http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/veelgestelde-vragen/betalen/betalen/buitenland/index.aspx?faquri=tcm:7-6540 uitzonderingen kun je lezen op de ING site.

Bij de Walmart kun je (op enkele locaties na, zie dit (http://floridaforum.nl/showthread.php?t=13893)topic) bij pinnen met je debit pas (cashback), dit kun je aangeven op de automaat bij het betalen van je normale boodschappen.

floridatoerist
22-01-12, 14:49
Zijn er kosten aan verbonden als je met je debit kaart betaald bij Walmart?

Teleton
22-01-12, 15:02
Zijn er kosten aan verbonden als je met je debit kaart betaalt bij Walmart? Leve de man van de ING die dat allemaal zo overzichtelijk op hun site (http://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/betaalpas/betalen-en-opnemen-met-de-betaalpas.aspx)heeft gezet!

De ING geeft aan dat ze 1 % van het betaalde bedrag in rekening brengen.

Betalen met uw Betaalpas vreemde valuta1,0% over het betaalde bedrag* Deze 'koersopslag' wordt direct verwerkt in het transactiebedrag.

hrjhaan
02-06-12, 21:30
Vandaag dollars gewisseld in Amsterdam. Bij Western Union op het Damrak de beste koers. 0,8085 betaald voor een dollar. Koers dus van 1,2366. Vorig jaar in oktober ook dollars gekocht met een koers van 1,33. Een heel verschil dus.

sjaakie
03-06-12, 12:28
Al jaren de meeste Dollars voor je euries :

http://www.lorentzchange.com

Zitten op 3 locaties in Amsterdam

sjaakie
03-06-12, 12:32
De euro gaat 100% weer omhoog. De vraag is: wanneer en hoe ver omhoog.

Het verhaal gaat wel wat verder dan dat. Europa heeft ook veel schulden. Het gaat om het draaiend krijgen en houden van de economie, en daar zijn de Amerikanen mede dankzij hun federale systeem veel beter in.
Onze economie wordt verstikt door het gebrek aan mogelijkheden van de ECB en niet ver genoeg gaande maatregelen vanuit landen die nog NOOIT hun zaken op orde hebben gehad (Griekenland, Italië, Spanje, Portugal) en liever teren op de rest van Europa. Voorlopig zullen wij Europeanen de zaken niet op de rit hebben.
Kun je het je voorstellen dat er geen geld meer is in Griekenland om ambtenaren te betalen of uitkeringen te betalen? Dat kunnen wij onze mede Europeanen toch niet aandoen?
In de USA kan dat gewoon.Californië hangt al jaren aan de afgrond. De andere staten laten het gewoon afweten en richten zich, zelf ten koste van CA op hun eigen economie.

Eerst zelf zaakjes op orde, dan anderen helpen. Klinkt goed.

Althans, dat is mijn mening.

Sjaakie zegt : HULDE

mrjojo13
12-10-12, 18:34
Wat is wijsheid....

Ik heb wat contanten gespaart voor de vakantie. (hiep hiep hoera)
Dit zijn euro''s en het moeten Dollars worden voor de vakantie.
Ik heb zo' n bank zonder bank dus ik kan
1 het opsturen naar de bank per post
2 Het op schiphol gaan wissellen (of grenswissel in Groningen)
3 Het in Amerika wissellen

Wat is de beste optie...ik ben iemand die van cash houd dus als het naar de bank opgestuurd gaat worden, zal er in de states toch een groot bedrag in 1x worden opgernomen (hoogstwaarschijnlijk de max)

Wat is het maximale wat je bij een ATM in Florida kunt opnemen?

greezz
Johan

Teleton
13-10-12, 11:29
ik ben iemand die van cash houd dus als het naar de bank opgestuurd gaat worden, zal er in de states toch een groot bedrag in 1x worden opgernomen (hoogstwaarschijnlijk de max)

Ik zou zeggen, lees de voorwaarden van je reisverzekering nog eens door en ga na hoeveel cash er verzekerd is. Ik ben zelf ook gek op cash (hoe meer hoe liever en graag in flinke stapels......:p.) maar om daar nu mee rond te gaan lopen tijdens de vakantie.......

sjaakie
14-10-12, 12:50
Johan :

Al jaren de meeste Dollars voor je euries :

http://www.lorentzchange.com (http://www.lorentzchange.com/)

Zitten op 3 locaties in Amsterdam

mrjojo13
15-10-12, 12:38
Rondlopen met veel cash is niet nodig natuurlijk...een deel zal in de villa blijven en daggeld zal worden meegenomen.
Dat wisselkantoor in Adam is geen optie omdat ik daar niet meer kom.
Ik denk dat er zo'n € 2500,- gewisseld gaat worden
Ik kan me zo voorstellen dat op Schiphol de hoofdprijs gevraagd word door het wisselkantoor.
De vraag is meer van is wisselen op Schiphol (veel) duurder dan dat ik dat in Groningen zal doen? (gwk)

greezz
Johan

Innieminnie
15-10-12, 15:40
Johan: Toen ik naar de VS ging, zowel bij Rabobank als ABN amro(op Schiphol, zakelijke rekening) gewisseld. Ik kreeg een betere wisselkoers, van rond de 1,27 euro terwijl ik toen bij het GWK maar 1,19 euro kreeg en veel meer kosten betaalde voor het omwisselen(betaalde dus meer voor minder bij GWK, voor ponden paar maanden later zelfde verhaal, GWK stuk duurder dan de banken, wissel sindsdien niets meer bij het GWK). Zou als tip geven: kijk goed rond voor je wisselt, hou het paar dagen in de gaten. Weet dat je bij de ABN Amro oven de 200 of 300 euro geen extra kosten betaald. Je moet dit wel bestellen van te voren. Geen idee of je ook echt klant moet zijn bij de ABN Amro, volgens mij niet, maar kijk dit even na. Kijk ook bij je eigen bank wat de kosten zijn voor het pinnen in het buitenland. Ik had het gemeld bij zowel de Rabobank als de ABN Amro, heb uiteindelijk voor het pinnen in het buitenland maar 1x extra hoeven te betalen voor het pinnen in plaats van iedere keer wat vaak gebruikelijk is(zoals ik paar jaar geleden bij de ING had, geen idee hoe ze nu zijn, geen klant meer daar). Hierdoor gewoon na 3 dagen dagelijks tegen dezelfde koers geld kunnen pinnen voor uiteindelijk bij de ABN voor rond de 2 euro en de Rabobank voor 5 euro.

Ritchie
15-10-12, 15:48
Wij gaan vaker naar Pottchange, die zitten ook op de damrak in Amsterdam.

http://www.pottchange.com/change/wisselkantoor.html?gclid=CMGA0t6Ug7MCFSbMtAodVGQAa g

Teleton
15-10-12, 16:00
, heb uiteindelijk voor het pinnen in het buitenland maar 1x extra hoeven te betalen voor het pinnen in plaats van iedere keer wat vaak gebruikelijk is(zoals ik paar jaar geleden bij de ING had, geen idee hoe ze nu zijn, geen klant meer daar). . Hmmm...klopt dat nou echt wel wat je schrijft? Ik zou de afschriften nog eens nakijken. De kosten voor pinnen bij de ABNAMRO worden met je maandbijdrage verrekend:
Wat kost het om te betalen via een betaalautomaat?
Betalen in euro's in Nederland en alle Eurolanden is gratis. Betalen in andere valuta dan euro kost: € 0,15 en 1,2% valutakoersopslag per betaling. U betaalt geen kosten als u een Young Professionals Pakket of Studenten Pakket heeft.

Wat kost het om geld op te nemen bij een geldautomaat?
Het opnemen van euro's bij een geldautomaat in Nederland en alle Eurolanden is gratis. Bij het opnemen van andere valuta dan euro zijn de kosten: € 2,25 en 1,2% valutakoersopslag. U betaalt geen kosten als u een Young Professionals Pakket of Studenten Pakket heeft.

Innieminnie
15-10-12, 16:23
Hmmm...klopt dat nou echt wel wat je schrijft? Ik zou de afschriften nog eens nakijken. De kosten voor pinnen bij de ABNAMRO worden met je maandbijdrage verrekend:

Ja, heb het toen meerdere keren nagekeken. Anders zou ik het niet zeggen.

Bullyleo
22-09-13, 14:34
Net bij Lorentz Change in de Leidsestraat in Amsterdam 400 dollars aangekocht voor 300 euro (75 eurocent/dollar).

Ritchie
30-09-13, 02:15
Net bij Lorentz Change in de Leidsestraat in Amsterdam 400 dollars aangekocht voor 300 euro (75 eurocent/dollar).

Mooie deal, wij hebben daar afgelopen keer ook onze dollar$ gekocht, iets duurder dan bij jouw. Wij zaten op 0,765 eurocent/dollar.

Pietro
21-01-14, 21:39
Hi

Enig idee waar je in Belgie het voordeligst dollars koopt?

kiamzo
21-01-14, 23:10
In Antwerpen op de hoek van falconplein en ankerrui bij wisselagent.

utah
17-02-14, 18:50
Vandaag danig verschoten bij het omwisselen van onze euros naar dollars. Op 3000€ vragen ze maar liefst 119€ commissie... Ik vindt dit echt overdreven. Maar is in elke bank blijkbaar hetzelfde. Echte afzetters zijn het...
Ze hebben 10 minuten werk. Maakt dus 119 x 6 = 714€ / uur!
Zie daar iemand iets van bankencrisis????:mad:

Njit
17-02-14, 18:53
Waarom wil je perse wisselen dan? Gewoon ter plekke pinnen of via Cashback opnemen. Of anders naar een instantie zónder commissie zoals bijv. Pott Change: http://pottchange.com/homepage/over-ons/

utah
17-02-14, 19:12
Ik wil hier niet te veel afwijken in dit topic, maar ik ben geen fan van cc of cheques, noch van pin kaarten. Betalen zowat alles wat we kopen cash.

Note Mod: verplaatst van Dollarkoers topic

Njit
17-02-14, 20:15
Heb jouw berichten verplaatst naar dit discussie topic. Blijf ik toch benieuwd naar het waarom :)

utah
17-02-14, 20:23
1 van de grootste voordelen is dat je ziet wat je uitgeeft. Een ander voordeel is dat je meestal kan gaan afbieden als je cash betaald ( en ja..ik ben een Belg...). Track and trace via cc hou ik niet zo van. Misbruik van je kaart is ook een voordeel als je er geen hebt.

elstars
17-02-14, 20:34
Cashback bij Publix of Walmart vinden wij zeer handig. Geen gedoe met geld omwisselen of naar een ATM rijden, maar gewoon bij het boodschappen doen extra geld opnemen bij de kassa, zonder kosten. Ideaal. Wij begrijpen ook niet goed waarom je nog euro's voor dollars zou omwisselen bij bank of wisselkantoor.

José
17-02-14, 21:06
Gelukkig nemen wij ook altijd cash dollars mee, hebben 2 jaar geleden meegemaakt dat de ING een "vreemde" transactie hadden waargenomen en heel onze rekening hadden geblokkeerd. Betaalpassen en creditcards, niets deed het meer en dat heeft maar liefst 4 dagen! geduurd ondanks dat we meerdere keren per dag met ING gebeld hadden. Dus ja, wij waren toen heel erg blij dat we cash bij ons hadden. Hebben inmiddels ook creditcards van een andere bank erbij genomen want ik wil dit echt nooit meer meemaken.

Anthon14
17-02-14, 21:20
Ik heb gehad dat de ING bank op de dag dat wij naar Amerika vlogen een nieuwe CC had opgestuurd met daarbij een briefje dat de andere na 7 dagen zou vervallen, lekker makkelijk als je 3 weken weg gaat. Erger was nog dat de geldigheidsduur van de CC nog 2 jaar over had dus dan verwacht je ook geen nieuwe pas.

Dus pas geblokkeerd op vakantie en daar sta je dan bij een hotel om in te checken, gelukkig hadden we net dat jaar besloten om "voor de zekerheid" een CC aan te vragen bij de Rabobank. Just to be sure.

Blokkade van de CC hebben wij ook al 2x meegemaakt vanwege een transactie voor een huurauto of hotel, inmiddels staat duidelijk vermeld bij de CC dat wij geregeld in Amerika zijn of daar dingen aankopen en dat als er een verdachte transactie is er ook meteen met mij gebeld wordt. Sindsdien geen last meer gehad van blokkades.

En wij zorgen ook altijd dat we cash geld hebben om een paar dagen door te komen, ik sta ook liever niet voor verrassingen.

Wij hebben in het verleden wel gewisseld bij Pott in Amsterdam en daar kun ej voor grotere coupures te wisselen bellen voor een betere deal, nu gebruiken we voornamelijk cash back bij de supermarkten.

Njit
17-02-14, 21:23
1 van de grootste voordelen is dat je ziet wat je uitgeeft. Een ander voordeel is dat je meestal kan gaan afbieden als je cash betaald ( en ja..ik ben een Belg...). Track and trace via cc hou ik niet zo van. Misbruik van je kaart is ook een voordeel als je er geen hebt.

allemaal voordelen die ik niet zo zie. Maar goed, een ieder z'n mening :)

mtx123
15-03-17, 20:48
Ben onze Florida reis aan het voorbereiden.
Nu wil ik ook wat cash in de knip, vooral voor kleine uitgaven, markt, tolpoortje, etc.
Mijn bank is ING en deze zegt over kosten voor geldopname in niet Europeses landen:
€ 2,25 opnamekosten per transactie plus 1,0% koersopslag, dagmaximum 500 euro.
Ik heb ook een Visacard.

Nu ben ik van plan om bij aankomst op het vliegveld (Sanford) wat cash te pinnen.
Is dat de juiste "strategie" of bijv. beter dollars vanuit Nederland meenemen,
of maakt het voor een paar honderd dollar eigenlijk niet veel uit ?

knaapje
15-03-17, 20:56
Al is het niet de goedkoopste manier (maar voor die paar honderd dollar) op Schiphol opnemen/pinnen, je kan ze maar vast hebben.
In de USA kan je bij bijv. Walmart als je iets koopt cashback nemen, dat is de goedkoopste methode.

stephie
06-05-17, 21:50
Tot nu toe bestelden wij elk jaar via de Rabobank dollars. Niet een hoog bedrag maar tussen de 100 en 200 dollar. Wij vonden het fijn om contant geld bij ons te hebben.
Ik zag dat je via de Rabobank vanaf 1/12/16 geen vreemde valuta meer kunt bestellen. Je wordt dan doorverwezen naar GWK.
Jammer, maar helaas. Wellicht op Schiphol wat dollars kopen en anders gewoon geduldig wachten totdat we in Amerika zijn :rolleyes:

Anthon14
06-05-17, 21:55
Wij zorgen er altijd voor dat we nog wat overhouden bij het einde van de reis zodat we voor de volgende reis nog wat hebben. En gebruik maken van cashback of bij de WAWA pinnen.

stephie
06-05-17, 22:10
Ik vond vorige week maar liefst 1 dollar in een oude portemonnee :p Wij besteden onze laatste dollars altijd aan lekkere chocoladerepen op het vliegveld....
Dat cashback ga ik dit jaar ook uitproberen. Wat is WAWA?

PENPE
06-05-17, 23:56
Ik vond vorige week maar liefst 1 dollar in een oude portemonnee :p Wij besteden onze laatste dollars altijd aan lekkere chocoladerepen op het vliegveld....
Dat cashback ga ik dit jaar ook uitproberen. Wat is WAWA? WAWA is een keten van benzinestations waar je zonder extra kosten kunt pinnen uit de ATM, dit kan overigens ook bij de benzinestations van RaceTrack

sanook
07-05-17, 08:34
Als je een tegoed hebt op je (Visa) card dan betaal je maar 1% (met een max van €1,50) over het opgenomen bedrag uit je tegoed.


WAWA is een keten van benzinestations waar je zonder extra kosten kunt pinnen uit de ATM, dit kan overigens ook bij de benzinestations van RaceTrack
Je bank bepaalt toch die extra kosten ?

Hans uit Koekelare
07-05-17, 09:05
Dat dacht ik ook

stephie
07-05-17, 09:42
Penpe@ Bedankt, ik heb het via google opgezocht en het logo komt me bekend voor. Nu weet ik het weer.

José
07-05-17, 09:53
Wij halen hier altijd dollars als we die nodig hebben. https://www.pottchange.com/ prima geregeld daar.

hannie
07-05-17, 10:07
Je bank bepaalt toch die extra kosten ?

Als je bij een ATM geld opneemt komen er vaak nog extra kosten bovenop het bedrag wat je aan je eigen bank betaald.
Dit staat wel aangegeven in het scherm van de ATM voordat je geld opneemt. Maar is meestal $2-$5. Bij Wawa en RaceTrac hebben ze vaak een ATM binnen staan waar je deze extra kosten niet hebt.

Fitzroy
07-05-17, 10:09
Wij nemen altijd geld op via de cashback methode. Net zo makkelijk.

elstars
07-05-17, 10:27
Cashback doen we ook altijd, dat vinden we de gemakkelijkste manier. Publix is hiervoor erg geschikt, daar halen we meestal de boodschappen, dus extra bijpinnen is zo gedaan.

sanook
09-05-17, 11:16
Bij een Visa card betaal je voor geld opnemen uit het tegoed op je creditcard (dus wat je op je card gestort hebt zeg maar) 1% kosten, met een max van € 1,50. Heeft iemand hier ervaring mee en zijn dit daadwerkelijk alle kosten die je betaalt of worden er nog lokale kosten berekend ?

knaapje
09-05-17, 13:22
Ik weet niet of dit alle kosten zijn, maar de koers waar tegen omgerekend wordt telt natuurlijk ook.

masterkabal
09-05-17, 20:02
Bij een Visa card betaal je voor geld opnemen uit het tegoed op je creditcard (dus wat je op je card gestort hebt zeg maar) 1% kosten, met een max van € 1,50. Heeft iemand hier ervaring mee en zijn dit daadwerkelijk alle kosten die je betaalt of worden er nog lokale kosten berekend ?

Een ATM rekent meestal nog 6 dollar extra kosten voor een geldopname.
Ik was pas geleden in Las Vegas. Zowel in de casino's als bij een normale geldautomaat ver buiten het centrum werd 6 dollar gerekend bij een ATM.
Weet niet of dit in Florida ook zo is.

pvroovert
09-05-17, 21:32
Van de week gepint en wat een bank berekent is veschillend
Wells fargo rekent 5 dollar bank of america 3 dollar

FloridaFabian
09-05-17, 21:39
Pro tip: doe dit niet bij de ABN Amro op Schiphol, USD480 kostte me EUR491,95 op 21/4 JL. Kan zelf ook niet begrijpen dat ik zo stom was, dacht altijd dat het voordeliger was om dit op Schiphol te doen.... Dure les maar ik heb er in ieder geval van geleerd.

marjolijne
10-05-17, 07:42
Ik heb ook ooit op Schiphol dollars gepind, ik ben er heel zuinig mee geweest. Het waren namelijk hele dure dollars....;)
Tegenwoordig neem ik vaak zo rond de 100 dollar mee naar huis, zodat ik de volgende vakantie alvast wat in de knip heb.

6foot6
10-05-17, 10:26
dollars wisselen doe je op het Damrak

GWK Travelex Damrak 1 020 6203236
Exchange Corporation Damrak 12 020 6248117 extra goedkoop boven €($?) 10.000,-
Sunro Change Damrak 17 II 020 4270260
Lortenz Damrak 31 020 4206002
GWK Travelex Damrak 85 020 6246682
Pott Change Damrak 95 020 6263658

Bullyleo
10-05-17, 12:16
dollars wisselen doe je op het Damrak

GWK Travelex Damrak 1 020 6203236
Exchange Corporation Damrak 12 020 6248117 extra goedkoop boven €($?) 10.000,-
Sunro Change Damrak 17 II 020 4270260
Lortenz Damrak 31 020 4206002
GWK Travelex Damrak 85 020 6246682
Pott Change Damrak 95 020 6263658

Tussen Pott en GWK zit toch wel een verschil: Bij GWK 101,12 dollar voor 100 euro en bij Pott 108,11 dollar voor 100 euro (koers van vandaag). Als ik zo hier en daar kijk op de site van de verschillende banken dan gebruiken ze toch vaak de koers van GWK of verwijzen zij zelfs naar GWK. Ik wissel altijd bij Pott, snel en een goede koers zonder dat je commissie betaalt.

Hermanus
10-05-17, 15:02
Wawa rekent geen extra kosten voor het gebruik van de automaat. Je eigen bank rekent gewoon de gebruikelijke kosten.

Angeline Kievits
01-04-18, 04:58
Over vier weken vertrekken wij voor onze allereerste reis naar Florida. We nemen wat Amerikaanse dollars mee voor de eerste dag, niet teveel. De rest opnemen in Amerika.
Begrijp ik het goed dat je via cashback (bij b.v. Walmart) met je normale bankpas kunt opnemen (die ik van te voren uiteraard aanpas naar werelddekking)? Dat dit de voordeligste manier van geld opnemen is?
En tot hoeveel kun je per betaling extra opnemen?

Geld opnemen met de cc is duurder, heb ik begrepen. Correct me if I'm wrong :)

hannie
01-04-18, 08:29
Je kunt bij de Walmart max. $100 cashback krijgen met je gewone bankpas. Al lees je wel verhalen dat het bij de ene kassa wel lukt en bij de andere niet. Ook lukt het soms bij de self check out en soms niet. Bij Target kunt je geloof ik max. $40 cashbacken.
Als je geld wilt opnemen bij een geldautomaat, kun je dit het beste doen bij een Wawa of Racetrac benzinestation. Die hebben een geldautomaat binnen en daar hoef je geen extra kosten voor te betalen.
Geld opnemen met een cc kun je beter niet doen daar betaal je hele hoge kosten voor.
Kijk ook eens naar : http://www.floridaforum.nl/showthread.php?17907-Revolut&highlight=Revolut

Fitzroy
01-04-18, 09:07
Bij de Publix lukt het sowieso, alhoewel wij wij bij Walmart ook geen problemen hadden afgelopen maart. Wij nemen alleen maar geld op via de cashback methode. Je hebt ook weinig cash nodig, wij betalen alles met CC.

moniquekruiningen
01-04-18, 15:33
Je hebt ook weinig cash nodig, wij betalen alles met CC.

ik geloof niet dat ik meer dan $200 in cash uitgeef per vakantie. Alles op de cc, zelfs een flesje cola in t hotel kon ik met cc uit de automaat halen.

natascha666
01-04-18, 18:45
en hoe kan ik het beste aan cash geraken in bv New York?? Heb je vast ook supermarkten maar benzine stations zullen we niet zien ;) gewoon met je pinpas uit de muur een goedkope optie??

dirkmuis
02-04-18, 08:50
Met een Revolut card (debit) kun je tot € 200 gratis uit een ATM halen. Natuurlijk heb je altijd de fee die de ATM zelf regelt.
Je kunt zelf geld op je kaart zetten in euro en wisselen naar dollar zodra je de koers gunstig acht. Ik gebruik mijn creditcard dan ook alleen maar voor plaatsen waar borg nodig is of als de Revolut het om wat voor reden dan ook niet doet of als hij leeg is (ik ga uiteraard niet met 10000 dollar op een debitcard rondlopen. Alhoewel je deze via een app kunt blokkeren.).

Krullenbol
02-04-18, 10:02
Is het niet zo dat je bij Wawa geen fee hoeft te betalen?

natascha666
02-04-18, 10:57
en gewoon met je eigen bankpas?? (als hij op wereld staat)

dirkmuis
03-04-18, 10:03
Betaal je gewoon een fee die bestaat uit een vast tarief en een percentage. Moet je even de tarieven van je bank opzoeken. ABN bijvoorbeeld:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/tarieven/buitenlands-geld.html

dianne.gloudemans
03-04-18, 17:00
Met een Revolut card (debit) kun je tot € 200 gratis uit een ATM halen. Natuurlijk heb je altijd de fee die de ATM zelf regelt.
Je kunt zelf geld op je kaart zetten in euro en wisselen naar dollar zodra je de koers gunstig acht. Ik gebruik mijn creditcard dan ook alleen maar voor plaatsen waar borg nodig is of als de Revolut het om wat voor reden dan ook niet doet of als hij leeg is (ik ga uiteraard niet met 10000 dollar op een debitcard rondlopen. Alhoewel je deze via een app kunt blokkeren.).

Sinds paar weken ook in bezit van Revolutkaart. Beetje aan het testen op moment : geld storten op de kaart binnen 1 dag geregeld, deel van gestorte geld al gewisseld toen ik koers zag van 1,24...andere deel doe ik later. Ziet er allemaal goed uit. Eerste (kleine) opname in NL al gedaan zodat ook contactloos reeds is geactiveerd. Lees dat je hem voor borg niet kan gebruiken. Ik moet echter mijn auto nog afrekenen in de USA ( Pay on arrival ). Zou ik de kosten hiervan met Revolut kunnen betalen en de borg met reguliere VISA??

dirkmuis
03-04-18, 17:05
Ja dat kan. Je kan immers ook cash betalen en met je cc borg staan.

moniquekruiningen
03-04-18, 20:20
” deel van gestorte geld al gewisseld toen ik koers zag van 1,24...
hoe doe je dat dan?

Angeline Kievits
03-04-18, 22:36
Dank je wel, ik noteer het in mijn Florida-boekje (met allerlei handige tips vanaf deze site)!

hannie
04-04-18, 08:40
hoe doe je dat dan?

Je stort euro's op je Revolut rekening. In de app kun je het dan op het door jou gewenste moment omzetten in $

dianne.gloudemans
04-04-18, 15:02
hoe doe je dat dan?

Het werkt met een app. Je stort eerst geld naar het IBAN-nummer van de Revolutkaart. Je ziet dan dit bedra terug als EURO's op je app. Vervolgens zie je een knop exchange : je kiest de gewenste valuta ( naast dollars nog tig andere... ) en je ziet dan de koers van dat moment. Deze zie je om de paar seconden verspringen met 4 cijfers achter de komma. Als de koers je bevalt geef je het aantal te wisselen euro's door en het wordt omgezet in dollars. Ik had ervoor gekozen om b.v. EUR 500 te wisselen. Dit was tegen koers van 1,24 dus $ 620. Omdat ik niet alles heb gewisseld heb ik nu 2 potjes : 1 in euro's en 1 in dollars.

Gebruik app kost niets, alleen voor de aanvraag van een fysieke card betaal je eenmalig EUR 6.

dirkmuis
04-04-18, 15:31
En zelfs die was een tijd geleden toen ik hem aanvroeg nog gratis.
Ik heb zo al 3000 euro gewisseld tegen een gunstige koers. Ook al is de koers niet het maximale, je bespaart al de cc of pinpas opslag van je bank.

moniquekruiningen
04-04-18, 17:18
Gaaf! Ga ik ook doen, nu het meeste betaald is, kan ik nu dan echt beginnen met cash te sparen... mooie manier om dat op Revolut te doen dan.. Leuk zelfs!

Mattie
05-04-18, 11:20
En zelfs die was een tijd geleden toen ik hem aanvroeg nog gratis.
Ik heb zo al 3000 euro gewisseld tegen een gunstige koers. Ook al is de koers niet het maximale, je bespaart al de cc of pinpas opslag van je bank.

Ik heb exact hetzelfde dollar bedrag 1x afgerekend met mijn gewone Mastercard en 1x met de Revolut card (was iets via aliexpress) maar bij beide werd exact hetzelfde euro bedrag afgeschreven. Allicht heb ik mazzel met mijn mastercard maar ik was in dat geval niet goedkoper uit. (Nou heb ik Revolut gratis aan kunnen vragen dus ach boeiend)

moniquekruiningen
05-04-18, 11:35
(Nou heb ik Revolut gratis aan kunnen vragen dus ach boeiend)

Revolut is ook gratis, alleen als je een bankpas wil, kost het een paar euro.

dirkmuis
05-04-18, 14:18
Als je in Euro's betaald heb je toch ook niet te maken met een wisselkoers. Het gaat erom wanneer je met je CC in vreemde valuta betaald zoals dus de dollar.
Op je CC staan geen dollars. Wanneer jij betaalt wordt dit gewisseld volgens de koers die je CC maatschappij op dat moment hanteert + een opslagpercentage.

Bij de Revolut wissel je zelf vooraf Euro naar Dollar (als je slim bent) tegen een gunstige koers. Je betaalt op dat moment alleen die koers en geen opslag. Zodra je dan iets in dollar koopt betaal je dus ook met dollar en wederom geen vreemde koersten of opslag.

Mattie
05-04-18, 15:09
Wat ik bedoelde is juist dat ik 2x iets betaalde in Dollars (Mastercard & Revolut) maar dat in beide gevallen exact hetzelfde euro bedrag afgeschreven werd. Ik had dus geen Revolut dollar saldo. Dus het verbaasde me dat ik met mijn Masterdard dan toch blijkbaar geen extra geld (opslag) kwijt was.

corrus
05-04-18, 15:28
Ik denk dat je 'm niet helemaal snapt.
Revolut gebruik je vanwege het feit dat je voordelig geld wisselen op het moment dat het jou goed uitkomt.
En logisch dat een betaling van bijv. $100,- altijd $100,- blijft.

Mattie
05-04-18, 16:02
Ik denk dat jullie hem niet snappen (of ik leg het niet goed uit). Een van de punten die ik hier hoor is dat Revolut in tegenstelling tot CC maatschappijen geen koersopslag rekenen. En omdat ik benieuwd was hoeveel koersopslag er op mijn CC zat heb ik even een test gedaan.

Begin situatie:
Revolut account: $0 & €10
CC: Mastercard

2x hetzelfde item gekocht à $4.80 per stuk

Bestelling 1 met CC:
$4.80 betaald => €3.90 zichtbaar op CC statement

Bestelling 2 met Revolut kaart:
$4.80 betaald => €3.90 van mijn saldo afgetrokken

Dus of mij CC berekend geen koersopslag of mijn CC had een gunstigere koers (bijv €3.80 + €0.10 koersopslag) maar bij deze test maakte het voor mij dus niet uit waarmee ik betaalde.

dirkmuis
05-04-18, 17:30
Je zit nog steeds zelf fout. Het gaat erom wanneer jij in het buitenland betaald. Niet in Nederland.
https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/tarieven/buitenlands-geld.html
https://www.visa.nl/reizen/wisselkoers-calculator
https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/convert-currency.html

https://www.creditcardvergelijking.nl/vraag/wat-is-de-wisselkoersopslag-bij-creditcards/

dirkmuis
05-04-18, 17:33
Nog een stukje van de ABN ics card:


Buitenlandse betalingen: over wisselkoersen en koersopslagAls u betaalt of geld opneemt buiten Europa rekenen wij het bedrag om naar euro's. We gebruiken hiervoor de wisselkoers die Visa en Mastercard ook gebruiken. Deze koers verandert elke dag. Daarnaast betaalt u een koersopslag: een tarief voor het inwisselen van de valuta.
Als u een ABN AMRO Mastercard heeft:

Voor de Mastercard (Gold) is de koersopslag 2% voor alle transacties die niet in euro's gedaan worden.

Als u een ABN AMRO Visa Card heeft:

Voor de Visa Card is de koersopslag 2%.
Voor de Visa Card Gold is de koersopslag 1,50%.

Als u een prepaid Card heeft:

Voor de prepaid Card is de koersopslag 2%.

dirkmuis
05-04-18, 17:35
Ik zou me trouwens ook niet zo druk maken over een paar % over dag bedrag. Maar een 3 of 4 weekse vakantie is al snel 6000-10000 euro en dan hebben we het dus over 120 - 200 euro die je bespaart. Niet schokkend maar mooi meegenomen. En de eerste 200 euro (omgerekend naar dollar_ kostenloos pinnen.

Mattie
06-04-18, 09:19
Je zit nog steeds zelf fout. Het gaat erom wanneer jij in het buitenland betaald. Niet in Nederland.
https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/tarieven/buitenlands-geld.html
https://www.visa.nl/reizen/wisselkoers-calculator
https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/convert-currency.html

https://www.creditcardvergelijking.nl/vraag/wat-is-de-wisselkoersopslag-bij-creditcards/

Daarom heb ik ook iets IN DOLLARS betaald bij de buitenlandse webwinkel Aliexpress ;)

Maargoed deze discussie gaat zo wel zn doel voorbij, het viel mij gewoon op.

dirkmuis
06-04-18, 10:05
Aliexpres belast jou waarschijnlijk in Euro's en niet in dollar.

Mattie
06-04-18, 11:51
Nee, want op mijn CC statement staat het bedrag in dollars vermeld (of dat moet er voor de lol bij staan)

dirkmuis
06-04-18, 14:10
Bijzonder, bij mijn aliexpres betalingen niet. Daar staat alleen Euro's.
Maar goed nutteloze discussie. De banken publiceren de kosten zelf. Om nu jouw ene Aliexpres factuurtje te gaan onderwerpen aan een test lijkt me zonde van dit topic. Aliexpres zit niet in Nederland, niet in Amerika maar elders dus geen idee hoe het dan werkt. En het bedrag is ook verwaarloosbaar.

dirkmuis
06-04-18, 14:11
Op mijn CC staat trouwens Aliexpres GBR. London dus.
Vermoedelijk heb je dan:
Dollar => GBR
Euro => GBR

Of ets dergelijks.
En dit zal er ook wel mee te maken hebben.

AliExpress Local Currency PaymentAliExpress Local Currency Payment is a service which allows you to pay for items using your own local currency. You no longer need to wait for the credit card bill statements to tell you what you really paid.

At present the AliExpress Local Currency Payment currently supports these currencies:


Pound Sterling (GBP)
Russian Ruble (RUB)
Euro (EUR)

We currently only accept Visa, MasterCard and Maestro card for the above supported currencies. Please note that more currencies will be supported in the near future.

When you are on the payment page you can choose to pay using USD or you can pay using your own local currency. The total cost of your order will automatically appear in the currency that you have selected. If you want to return your items or claim a refund, then your refunded money will reflect the exchange rate at the time of purchase.

The applicable exchange rate used by Aliexpress Local Currency Payment is already inclusive of all fees, some card issuers might still charge you a cross border transaction fee, please check with your card issuers for more information.

Ontopic maar weer dan?

utah
11-08-19, 17:38
Wisselkoers gaat tegenwoordig heel snel op en neer. Ben je voordeliger af om je grote aankopen met een CC (Visa Gold ) te betalen? En enkel het hoogstnodige cash te laten wisselen?

daveytje
11-08-19, 18:37
Ik weet wel dat je bij www.pottchange.com in Amsterdam een betere koers krijgt dan bij de gwk
Voor 600 dollar scheelt dat ongeveer 35 euro dat je goedkoper uit bent bij pottchange.

mattrob
11-08-19, 20:57
Wisselkoers gaat tegenwoordig heel snel op en neer. Ben je voordeliger af om je grote aankopen met een CC (Visa Gold ) te betalen? En enkel het hoogstnodige cash te laten wisselen?

De credit cards rekenen volgens mij de hoogste opslag, dus grote bedragen kosten je dan ook meer geld, lijkt me ? Vroeger wel eens uitgezocht, laatste tijd niet meer echt bijgehouden. Maar credit cards hebben een opslag op de wisselkoers (vaak tussen de 1% - 2%) en daarnaast soms nog een vast bedrag als opslag. Is per credit card verschillend. Als je met je pinpas betaalt (noemen ze Debit Card in de USA) heb je een relatief lagere opslag, ligt ook weer aan je bank, maar vaak tussen de 0,5% en 1,0%. Dus een groter bedrag zal via je pinpas goedkoopste zijn, vermoed ik zomaar. Dit zou je bij je bank kunnen navragen, en bij je credit card; wat is de opslag op de koers, en wat zijn eventuele vaste kosten.

Als je cash wilt opnemen (en dus betalen), is normaal gesproken het beste (goedkoopste) om bij een supermarkt (Walmart doet $ 100, Publix $ 50 volgens mij) een cash back te vragen als je met je Nederlandse pinpas betaalt. Je betaalt dan enkel de opslag op de koers (die hierboven genoemde 0,5% - 1,0%), en geen vaste kosten. Als je cash geld gaat pinnen, met je pinpas, betaal je die opslag op de koerst, plus vaak een vast bedrag (bv $3 of $5).

Credit card bedrijven moeten ergens aan verdienen; die brengen geld in rekening bij de winkelier, en rekenen een mooie opslag aan de consument.

Nogmaals, je zou alle credit cards en banken moeten nagaan om precieze kosten boven water te halen, maar dit was altijd in zijn algemeen de uitkomst. Ik weet dat er wel credit cards zijn (vaak van banken, zoals ABN en Rabo) die zeggen hele lage opslag te hebben momenteel. Dat zou zomaar kunnen. Dus even goed uitzoeken, als je het zeker wilt weten. En als jij een Macbook van $ 1.500 koopt, dan is 1% opslag verschil op de koers dus EUR 15. Overigens is het ook zo dat bij sommige credit cards iets wat je met credit card aankoopt, gelijk verzekerd is. Niets is voor niets in dit wereldje, dus dat daar de opslag ietsje hoger is, zou mij niet verbazen.

Succes !

Mave
11-08-19, 21:23
Wij nemen van de week niet zo veel cash geld mee. Ik dacht dat altijd het voordeliger was om in winkels, restaurants etc. met creditcard te betalen en dat je het beste geld kunt pinnen met je pinpas.

utah
11-08-19, 21:31
Het overgrote deel gaat dus in cash mee. Een minderheid via CC of pin.

mattrob
11-08-19, 22:26
Volgens mij is dus credit card zelden het goedkoopste. Geld pinnen komt altijd een vaste fee bij, dus betaal met je pinpas in de Walmart of andere supermarkt, en vraag om een cash-back. Dat is de voordeligste manier om cash geld 'op te nemen'. En Utah, jij wisselt dus al hier ? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat goedkoper is dan ter plekke pinnen / cash back doen ?

utah
11-08-19, 22:39
TIk wissel inderdaad al in Europa. Momenteel heb ik zowat 10% “winst”. Als ik langer wacht om te wisselen riskeer ik mijn “ winst “ te verliezen doordat de koers terug op 1/1 komt. Dus ja. Ik wissel het grootste deel in op voorhand.

Krullenbol
12-08-19, 00:48
Werken jullie dan helemaal niet met Revolut of Transfer Wise?
Zover ik weet is Revolut tegen normale koers zonder provisie om te zetten naar Dollars en Tranfer betaal je wel iets provisie.

Ik betaal nu eigenlijk alles met deze 2 kaarten tanken, eten + fooi en losse dingen.
Wel wat groters gekocht met de cc maar dat heeft te maken met verzekering en zakelijk.

Met Revolut mag je $ 200, pinnen zonder extra kosten en ik meen ooit bij Penpe gelezen
te hebben dat pinnen bij Wawa ook gratis is.

Voor mij voor het eerst dat ik met weinig contact naar Florida ben gegaanen dat gaat
eigenlijk heel goed..

mattrob
12-08-19, 08:13
TIk wissel inderdaad al in Europa. Momenteel heb ik zowat 10% “winst”. Als ik langer wacht om te wisselen riskeer ik mijn “ winst “ te verliezen doordat de koers terug op 1/1 komt. Dus ja. Ik wissel het grootste deel in op voorhand.

Ah, jij doet het vanwege de dollar/euro wisselkoers ;-) ! Dat is een goede reden ja, als je een goed voorspeller bent !

mattrob
12-08-19, 08:26
Werken jullie dan helemaal niet met Revolut of Transfer Wise?
Zover ik weet is Revolut tegen normale koers zonder provisie om te zetten naar Dollars en Tranfer betaal je wel iets provisie.

Met Revolut mag je $ 200, pinnen zonder extra kosten en ik meen ooit bij Penpe gelezen
te hebben dat pinnen bij Wawa ook gratis is.


Ja, ik heb ook Transferwise. Eens dat dit ook een interessante optie kan zijn, maar denk wel dat dat interessant wordt als je vaker naar de USA gaat en alle aanvraag etc niet teveel gedoe vindt. Overigens, ook deze partijen willen natuurlijk geld verdienen, die kunnen ook niet bestaan zonder ergens iets op te verdienen. Revolut gebruik ik zelf niet, maar zie inderdaad opname tot $ 200 per maand is gratis (en daarna 2% kosten), tegen de echte wisselkoers als de beurzen open zijn of zo, anders 0,5% opslag op de koers (dus beetje onduidelijk wanneer dit nu wel of niet geldt, wsl in het weekend). En inderdaad moet je dan wel geld opnemen bij een pin-automaat die geen kosten rekent, zoals Wawa (als dat nog steeds zo is ... geen idee). Dus ja, kan goedkoper zijn, maar niet per definitie zo, denk ik. Moet je wel heel erg gaan uitkienen ...

utah
12-08-19, 12:04
Wat me ook opgevallen is = bij Booking com gaat de prijs van het hotel dat we geboekt hadden op en neer, samen met de valuta omrekening. Stel nu, dat je geboekt hebt een aantal maanden geleden aan 100€ en door de valuta omrekening staat dit nu plots 105€, welke som dien je dan te betalen? Deze als je ter plaatse uitcheckt aan je hotel of de datum waarop je hebt geboekt? Ik ga er vanuit de prijs bij boeking, en niet de "dagprijs"?

mattrob
12-08-19, 12:08
Lijkt me ook de prijs bij boeking; dat is de afspraak die jij gemaakt hebt. Ik neem aan dat zij dat ook zullen afdekken ... Maar goed, weet ook niet precies hoe dat gaat. Jij hebt bevestiging voor 100€

utah
12-08-19, 12:08
Al bijeen is het, denk ik, nog het meest voordelige om USD cash mee te nemen? Geen bijkomende kosten bij betaling, direct overzicht op je "rest spaarpot", en geen gedoe met te gaan pinnen ( doe ik sowieso al niet graag op reis), geen omrekening naar dagvaluta +2, enz...

mattrob
12-08-19, 12:18
Zal voor iedereen persoonlijk zijn; voordelig is natuurlijk maar de vraag, want omwisseling kost ook in Nederland/België geld met opslagen op de koers etc. Ik denk dat dat duurder is dan pinnen in de USA ... Nog afgezien wat de wisselkoersen doen, maar goed, dat weet niemand van te voren. Wat bedoel je met 'gedoe' met pinnen ?

utah
12-08-19, 12:43
Gedoe met pinnen = je moet op zoek naar een ATM en je staat in een "vreemd land". Mijn vrouw moet ik daar niet heen sturen want zij vind dit niet veilig. Onterecht misschien, maar het is een feit dat ze daar niet van houd.

utah
13-08-19, 12:25
Vandaag contact gehad met het bankfiliaal waar we klant zijn : tot 5000€ kan je op eenvoudige vraag laten omwisselen. Zonder kosten. 1 week wachten.

Frans1949
13-08-19, 12:37
Vandaag contact gehad met het bankfiliaal waar we klant zijn : tot 5000€ kan je op eenvoudige vraag laten omwisselen. Zonder kosten. 1 week wachten.


Heb je wel eens uitgerekend hoeveel geld je ermee verliest?

utah
13-08-19, 12:56
Als je meeneemt wat je nodig hebt, hoef je ook niets terug in te wisselen bij terugkomst. Deel cash, deel CC. Waar zit dan het verlies?

mattrob
13-08-19, 14:19
Zonder kosten

Niets is voor niets hè; zal vast een opslag op de wisselkoers zitten. Net zoals wanneer je pint in de USA, denk ik. Dus als ze geen 'extra' kosten rekenen, zou het qua kosten niet uitmaken; hier op voorhand geld wisselen, of pinnen in de USA. Behalve koersverschil natuurlijk ;-) ! Maar dat weet je nooit, en kan positief of negatief zijn.

Frans1949
13-08-19, 14:41
Als je meeneemt wat je nodig hebt, hoef je ook niets terug in te wisselen bij terugkomst. Deel cash, deel CC. Waar zit dan het verlies?

Reken nou eens uit wat je betaald voor je dollars in Euro's als je cash je geld koopt.
Kijk dan eens wat je kwijt bent als je in de US pint.
Om maar te zwijgen over het handelen via b.v. Revolut.
Maar het kan natuurlijk zijn dat het je geen biet interesseert of dat je gewoon niet handig genoeg bent.
What ever makes you happy.

Je had het eerder over 5000 euro omzetten via cash naar dollars via je bank.
Voor het eventuele bespaarde geld kan je een aardig deurtje open trappen in de states.
Maar zoals ik al eerder zei doe wat je gelukkig maakt.

Bullyleo
13-08-19, 17:47
De banken rekenen volgens mij allemaal de GWK Travelex koers. En daar zit de marge al in verdisconteerd. Nog afgezien van opslag als je je CC of pinpas gebruikt.
Kijk en vergelijk:
1000 euro aankoop dollars bij wisselkantoor Pottchange: U krijgt 1104,97 dollar
1000 euro bij de bank (GWK koers): U krijgt 1022,50 dollar
Toch een slordige 82,47 dollar verschil, bijna 75 euro op dit bedrag.....
De Rabobank rekent ervolgens nog 1,2 % koersopslag voor elke pintransactie en de ING 1,1 %.

utah
13-08-19, 18:30
Het is dus voordeliger om om te wisselen in een wisselkantoor dan steeds met CC te werken of te pinnen ginds?

Krullenbol
13-08-19, 19:02
De banken rekenen volgens mij allemaal de GWK Travelex koers. En daar zit de marge al in verdisconteerd. Nog afgezien van opslag als je je CC of pinpas gebruikt.
Kijk en vergelijk:
1000 euro aankoop dollars bij wisselkantoor Pottchange: U krijgt 1104,97 dollar
1000 euro bij de bank (GWK koers): U krijgt 1022,50 dollar
Toch een slordige 82,47 dollar verschil, bijna 75 euro op dit bedrag.....
De Rabobank rekent ervolgens nog 1,2 % koersopslag voor elke pintransactie en de ING 1,1 %.

Als ik nu via Revolut zou wisselen:

1000 euro krijg ik direct 1117,87 dollar voor geen kosten verder en direct van mijn bank of cc zonder kosten

mattrob
13-08-19, 19:04
Ik was toch ook wel benieuwd, en heb eens even de grootbanken op een rijtje gezet (overigens het niveau medewerkers aan de telefoon of op de chat is bedroevend; al is het misschien niet zo gek dat ze deze detailvragen niet weten):

Op de eerste plaats doen Rabo en ING niet meer aan leveren van dollars, die verwijzen naar GWK (en die rekenen iets van 9 - 10% opslag op de koers :eek: ... mooie winstmarge), en Pottchange, die toch bekend staat om zijn lage tarieven, slechts 1,5% opslag op de koers. ABN Amro kan je nog wel wisselen, die gebruiken ook die GWK koers ... Ook als je op Schiphol laat leveren. Ze schermen dan wel met dat je geen provisie hoeft te betalen, maar met deze wisselkoers ... Ik zou het niet doen !

Als je geld pint in Amerika, gebruiken de drie grootbanken allemaal een verschillende methodiek (en let op, de bank in Amerika rekent vaak ook nog aantal dollar aan kosten):
Rabo hanteert 1,2% koersopslag plus vast bedrag afhankelijk van betaalpakket (ga uit van € 3,50)
ING hanteert 1,1% koersopslag plus € 2,25
ABN hanteert geen koersopslag, enkel vast tarief van € 2,25

Als je in een winkel pint in Amerika, dan geldt ook bij deze banken:
Rabo hanteert 1,2% koersopslag
ING hanteert 1,1% koersopslag
ABN hanteert 1,2% koersopslag plus 0,15% per transactie

Als je daarnaast de tarieven ziet als je geld gaat pinnen met je credit card (van 2-4% van het bedrag aan kosten) ... Dat zou ik dus iedereen afraden. De transactiekosten als je betaalt met credit card verschillen echt per kaart; gemiddeld is het 2% koersopslag, met een enkeling 1,5% en 2,5% opslag.

Je ziet haast door de bomen het bos niet meer, en daarnaast is het ook nog eens bij medewerkers zelf onduidelijk. Dit is op basis van informatie op internet plus contact met medewerkers (maar die spraken elkaar nog al eens tegen; dan ben ik van website uitgegaan). Bijvoorbeeld geen koersopslag bij ABN als je geld pint; staat op de website en medewerker dacht opslag van 1,2% (wat logischer klinkt), maar na navraag en website, toch zei dat er geen opslag was.

Dus, wat ik zelf eigenlijk altijd al hanteer, het is het goedkoopste om te pinnen bij een supermarkt, en dan cash-back te doen. Bij de Walmart kan je tot $ 100 cash-back vragen, bij Publix $ 50, en bij anderen vast ook. Dan betaal je alleen de koers-opslag van 1,1% - 1,2%. Als je toch alvast cash wilt halen in Nederland, is Pottchange ook echt erg goedkoop, met 1,5% opslag op de koers.

Overigens, om het nog ingewikkelder te maken, de banken en credit cards gebruiken niet altijd dezelfde 'basis' wisselkoers; soms van een dag erna, soms de dag van verwerking (kan mss wel 2 of 3 dagen later zijn), etc. Dus daar kunnen ook nog kleine verschillen inzitten.

Tenslotte, met de Engelse Revolut Card heb je geen wisselkoers-kosten, en kan je maandelijks tot € 6.000 zonder kosten betalen, daarboven nog steeds slechts 0,5% opslag (pinnen kan beperkter, tot € 230 per maand gratis; bij meer pinnen betaal je 2% over dat bedrag aan kosten), dus als je heel berekend bent, kan dat ook nog. Let wel op dat deze Card gezien wordt als een Prepaid creditcard, daar kan je niet altijd mee betalen, en je moet er dus vooraf geld opzetten (die je dan kosteloos in dollars kan omzetten). Ook weer opletten, want ook daar wordt in het weekend weer wel een kleine koersopslag gehanteerd. Het is allemaal complex ;-) !

Als allerlaatste, dit is allemaal niet dubbel gecheckt door mij, maar even eerste inventarisatie. Er kunnen dus geen rechten aan ontleend worden, hahaha !!

KevinB
13-08-19, 19:10
Nee.
Revolut €1000,- = $1117,86

Pottchange €1000,- = $1104,97

Afgelopen 2 weken alles met Revolut betaald. Opwaarderen gaat kostenloos via mijn ING Mastercard (direct) of bankoverschrijving (1 werkdag)

$200,- cash opgenomen (kosten $2,50) waarvan ik nog $160,- over heb. Cash is dus bijna nergens meer nodig.

Voor Pott Change moet je ook nog eens naar het centrum van Amsterdam waar parkeren reteduur is.
En op reis met een berg cash vind ik ook een onprettig gevoel geven.

Het openen van een Revolut rekening is uiterst simpel en regelmatig (nu bijv.) helemaal gratis, sterker nog aanmelden via een andere rekeninghouder levert ieder een tientje op.

mattrob
13-08-19, 19:10
Als ik nu via Revolut zou wisselen:

1000 euro krijg ik direct 1117,87 dollar voor geen kosten verder en direct van mijn bank of cc zonder kosten

Dat is echt de huidige koers; zoals gezegd gaat dat dus bij Revolut echt tegen de huidige koers zonder opslag.

Krullenbol
13-08-19, 19:14
Zoooo dat is nog eens een heel verhaal hahahah.
Ik zou de laatste zin nog even weghalen misschien dat wij onze vakantie kunnen terug verdienen :cool:

Bij KNAB bank is pinnen buiten de eurozone de koersopslag slechts 0,5% en betaal je geen extra pinkosten.

Bij Bunq bank staat dit: Neem geld op bij elke pinautomaat ter wereld, gratis. Tot wel 10 keer per maand. Geen wisselkoersopslag.

mattrob
13-08-19, 19:28
Hahaha !!! Helaas helaas ... geen garanties van mij ....

Ik zie bij Bunq dat je ook betaalt zonder wisselkoersopslag overal ter wereld ... Dat is ook wel erg goedkoop. En ook nog eens 10 keer per maand gratis pinnen wereldwijd. Ik denk dan toch, iemand moet het betalen, maar goed ... Ook dit is gewoon van de website !

En Krullenbol, pas op met de Revolut, het is een prepaid CC, dus je kan er (hoogst waarschijnlijk) geen auto mee huren, niet bij onbemande benzinestations betalen, en nog een paar van die dingen. Maar het is wel goedkoop ;-) !

utah
13-08-19, 19:29
Mooi toch, dat je zo veel visie's en uitleg krijgt over wat allemaal eenvoudig en gekend zou moeten zijn?

mattrob
13-08-19, 19:31
Daarom zitten we hier op een forum toch, om elkaar te helpen en tips te geven !

Fitzroy
13-08-19, 20:09
Als dummie in financials en iemand die toch nog een nieuwe rekening en CC moet hebben: wat adviseren jullie nu?
Iets met bomen en bos ...

mattrob
13-08-19, 20:56
Als je het eenvoudig wil houden, zou ik zoveel mogelijk met je pinpas betalen, en cash-back doen bij supermarkten ;-) ! En een (gratis) CC voor noodgevallen. Dat is meest eenvoudige.

Als je echt goedkoop wilt gaan, lijkt Bunq bank hele goede optie (maar betaal je wel € 8 per maand volgens mij voor het gehele Bunq pakket). Of eventueel Revolut Card. Maar goed, het gaat ook allemaal niet over wereldbedragen natuurlijk, we hebben het over 1-2% opslag op de koers. Dus stel je geeft € 5.000 uit op je vakantie (vaak heb je tickets en hotels/villa al 'thuis' in euro betaald), dan gaat het over € 50 - € 100 die je kunt besparen door alles zonder opslag te doen. Is natuurlijk de moeite, kan je toch een paar Dairy Queen ijsjes voor eten :rolleyes:

Krullenbol
13-08-19, 20:57
Mocht je al bij Bunq bankieren met hun Travel card en mogelijk Revolut op de achterhand.
Denk dat je dan aardig op weg bent. Weet niet hoe de andere hierover denken?

@mattrob bijna gelijk

mattrob
13-08-19, 21:06
Ik zou in ieder geval ook altijd een 'echte' credit card bij me willen hebben (zoals MasterCard, VISA of American Express) voor autohuur.

Krullenbol
13-08-19, 21:07
vaak heb je tickets en hotels/villa al 'thuis' in euro betaald

Kan zijn dat villa ook via de cc gaat en betaal je ook extra kosten. Villa waar ik nu inzit heb ik weer betaald
met Transfer Wise door een Amerikaanse rekening te gebruiken. Borg kan op die manier ook weer terug.
1000 euro geeft daar nu 1112.89 dollar en je betaald 4 euro fee.

Ik mijn geval was het zo goedkoper dan met de cc te betalen.

Krullenbol
13-08-19, 21:17
Ik zou in ieder geval ook altijd een 'echte' credit card bij me willen hebben (zoals MasterCard, VISA of American Express) voor autohuur.

Ik ben dit jaar aan het testen en heb voor het eerst haast geen contant mee ca. 400 dollar.

Transfer Wise gebruik ik veel winkels, tankstations (prepaid) en eten gaat eigenlijk overal goed.
Revolut winkels niet allemaal, tankstation lastig en eten.
Amex alleen voor zakelijke aankoop en heb de auto daarmee geregeld. Toch zou je bij inleveren direct naar de booth
kunnen gaan om de kosten direct te betalen van je Transfer of Revolut.
Visa niet gebruikt.
KNAB niet gebruikt.

Voordeel als je Amerikaanse sim gebruikt om de appjes van Revolut en Transfer wise te installeren.
Je krijgr direct een push meldin g als de kaart wordt gebruikt.
Nadeel Amex dat bestedingen in Dollars veel later zijn terug te vinden in je eigen omgeving.
Gebruik je die kaart veel is het overzicht minder.

mattrob
13-08-19, 21:42
Kan zijn dat villa ook via de cc gaat en betaal je ook extra kosten. Villa waar ik nu inzit heb ik weer betaald
met Transfer Wise door een Amerikaanse rekening te gebruiken. Borg kan op die manier ook weer terug.
1000 euro geeft daar nu 1112.89 dollar en je betaald 4 euro fee.

Ik mijn geval was het zo goedkoper dan met de cc te betalen.

Ja, dat zal ongetwijfeld goedkoper zijn. Moet verhuurder natuurlijk wel dat accepteren, maar zal ongetwijfeld normaal gesproken geen probleem zijn. Voordeel van CC is dat daar wel weer vaak een verzekering op zit, stel dat er iets niet goed gaat met het huis.

Of je huurt volgende keer gewoon van ons, mag je in euro betalen (of in bitcoin) ;-) !

Krullenbol
13-08-19, 23:12
Moet verhuurder natuurlijk wel dat accepteren, maar zal ongetwijfeld normaal gesproken geen probleem zijn. Voordeel van CC is dat daar wel weer vaak een verzekering op zit, stel dat er iets niet goed gaat met het huis.

Of je huurt volgende keer gewoon van ons, mag je in euro betalen (of in bitcoin) ;-) !

Hahahahahhah in het eerste geval was dat een zekerheidje maar inderdaad soms is een extra zekerheid (verzekering) verstandig.

Ik zal me dan direct melden (is mij duidelijk) dan zal het mogelijk Bitcoin of Ripple worden :p

hannie
14-08-19, 09:45
Amex alleen voor zakelijke aankoop en heb de auto daarmee geregeld. Toch zou je bij inleveren direct naar de booth
kunnen gaan om de kosten direct te betalen van je Transfer of Revolut.

Dit heb ik idd vaker gelezen. De auto reserveren doe je met een"normale" CC. Als je 'm inlevert zeg je dat je met een andere kaart wil betalen en dan geef je je transferWise of Revolut card.

mattrob
14-08-19, 09:50
Ja, en hetzelfde met hotels reserveren. Ze vragen bij uitchecken ook altijd of je met dezelfde kaart wilt betalen als je gereserveerd hebt.

Frans1949
14-08-19, 11:26
Ja, dat zal ongetwijfeld goedkoper zijn. Moet verhuurder natuurlijk wel dat accepteren, maar zal ongetwijfeld normaal gesproken geen probleem zijn. Voordeel van CC is dat daar wel weer vaak een verzekering op zit, stel dat er iets niet goed gaat met het huis.

Of je huurt volgende keer gewoon van ons, mag je in euro betalen (of in bitcoin) ;-) !

Desnoods met knikkers? :confused:

Mag ik aannemen dat jij ook beschikt over een Amerikaanse bankrekening met CC en Cash Back?

mattrob
14-08-19, 11:50
Hahaha, knikkers gaat wat ver, maar wil iedereen iets te bieden hebben ;-) !

En yes, we hebben ook een Amerikaanse bankrekening we hebben vele kosten natuurlijk lokaal te betalen (waaronder management), en we hebben ook Amerikanen die bij ons boeken, dus dat is wel noodzakelijk om te hebben !

Krullenbol
14-08-19, 13:58
Ja, en hetzelfde met hotels reserveren. Ze vragen bij uitchecken ook altijd of je met dezelfde kaart wilt betalen als je gereserveerd hebt.

Is dat misschien beter om vooraf te regelen zodat je missschien nog iets van
een upgrade kunt regelen door te betalen met bv. Revolut? Het hotel hoeft dan geen comm. af te dragen aan bv.Amex?

mattrob
14-08-19, 14:32
Op zich goed bedacht, maar ik denk niet dat iemand achter de balie van een hotel zich daar druk om maakt, hooguit als je klein Boutique hotel hebt en je met de eigenaar zelf iets regelt (maar denk dat dat heel zelden voorkomt). Ik denk voor een upgrade dat je beter die man achter de balie vooraf $ 10 of zo in zijn handen kan drukken (ik afgelopen maand $ 20 in Vegas gedaan; heeft goed gewerkt). Als iemand voor onze villa met PayPal wil betalen (wij bieden geen optie van separaat Visa/MasterCard of Amex; alleen PayPal) dan geef ik ook aan dat de prijs 3,7% hoger wordt (dat zijn ook onze echte kosten).

Krullenbol
14-08-19, 14:56
Inderdaad zo zal het ook wel gaan..

Maar zoals je zegt een praatje en iets toe stoppen kan ook hele leuke dingen opleveren.

Zullen maar weer beetje on topic want een modje kan ik niets toe stoppen :cool:

jastsali
14-08-19, 18:04
En yes, we hebben ook een Amerikaanse bankrekening .......... !
De vraag van Frans was eigenlijk of jullie (als huiseigenaren, net als wij) bij jullie Amerikaanse bankrekening ook een US credit-card hebben met cashback. Mocht je die nog niet hebben zou ik dat zeker overwegen. Wij betalen ter plekke alles met onze CC van BoA en na afloop maken we dan in een keer een bedrag over van onze NL-rekening naar de BoA via Transferwise. Lijkt mij met afstand de goedkoopste optie. Bovendien van elke CC transactie gaat er 1 tot 3% terug naar onze BoA rekening.

mattrob
14-08-19, 18:47
Ah, op die manier. Nee, we hebben geen credit card erbij, dat was bij Wells Fargo niet mogelijk zonder Social Security nummer ... We betalen wel veel met de US debit card (en gebruiken dan inderdaad ook Transferwise om de rekening aan te vullen).

knaapje
14-08-19, 21:02
Ik kreeg steeds aanbiedingen van Chase om een cc aan te vragen, maar toen ik het werkelijk deed hetzelfde. Geen soc sec nummer en geen vast inkomen in de US.

Frans1949
15-08-19, 11:41
@mattrob;
Wij hebben een aantal jaren geleden een CC aangevraagd. En inderdaad op dit forum werd verteld dat het min of meer onmogelijk was. Maar wij kregen vrij snel een CC hoewel er slechts een maximum van $1000 dollar aan zat. De lokale assistent van Bank of America vertelde ons een verhoging te vragen een paar maanden later. Dat gedaan en toen kregen we een max van $3000. Ongevraagd werd dat later verhoogd naar $5000 plus een creditline van $1200. waar we totaal geen behoefte aan hebben en ook niet gebruiken. We krijgen per jaar zon $250 dollar terug via de Cash Back. En dat terwijl we aan kosten per jaar helemaal niets betalen voor onze rekening. Kom daar in Nederland maar een om.
Ook krijgen we iedere maand een Fico score. Leuk is het dat die ontzettend hoog staat.

mattrob
15-08-19, 13:52
Lijkt mij hartstikke leuk om CC te hebben in de USA ! Zeker voor al die bonus die je krijgt met die kaarten, zijn hele websites voor. Maar goed, ik denk dat het idd uitzondering is, als onderdeel van je pakket misschien bij de bank. Misschien moeten wij ook overstappen naar BoA ;-) !

arno
15-08-19, 13:58
ook wij zitten bij de BOA en hebben er ook een cc card en cash back. dus mischien toch maar eens bij de BOA binnen lopen robbert-jan.

Krullenbol
15-08-19, 14:13
Ik voel een tripje opkomen :cool:

peterwoudje
04-02-20, 14:43
Wij bestelden altijd via Pott change dollars en die werden aangetekend thuis afgeleverd, je kunt ze nu alleen maar ophalen, ABN AMRO verkoopt geen dollars meer en het GWK Is verschrikkelijk duur, heeft iemand nog advies

mattrob
04-02-20, 14:59
Zie post 389, daar heb ik eea uitgezocht:

http://www.floridaforum.nl/showthread.php?595-Dollars-Wisselen-Goedkope-bank&p=238606&viewfull=1#post238606

KevinB
04-02-20, 15:00
Een Revolut rekening openen (gratis), daar een creditcard (of een debitcard, geen ervaring mee) aanvragen (max. €10,-)
Euro’s storten en online wisselen in dollars, die kun je daar dan weer opnemen. Dat kan tot iets van $250,- gratis, daarboven betaal je een kleine opslag.
Nog beter, gewoon alleen die creditcard gebruiken. Van de $200,- die ik aan de het begin van mijn laatste vakantie heb gepint heb ik nu nog $180.- over.
Revolut heeft een uitstekende wisselkoers:up:
Of ga gezellig een dagje naar Amsterdam
€20,- voor de hele dag https://www.p1.nl/parkeren/amsterdam

sunnyrojo
04-02-20, 15:28
ook wij zitten bij de BOA en hebben er ook een cc card en cash back. dus mischien toch maar eens bij de BOA binnen lopen robbert-jan.

Wij zitten ook bij BoA en deze hebben als enige cc voor buitenlandse huiseigenaren geloof ik bij deze bank, alleen uitkijken het werkt niet zoals hier beiden op 1 rekening vd creditcard, gaat apart hebben wij ondervonden. Ik had iets gekocht wat moest om mijn creditcard te activeren, nooit meer aan gedacht dit bedrag aan te zuiveren,(gedachte was gaat toch van dezelfde rekening af) dus na 3 maanden mijn creditcardrekening geblokkeerd omdat dit bedrag op mijn creditcard rekening nog open stond:(
Allemaal nieuw dus moet inderdaad nog even kijken hoe het allemaal werkt.

arno
04-02-20, 20:21
wij gebruiken de app van de boa dan zie je alles meteen in je overzicht.

sunnyrojo
04-02-20, 20:29
Klopt, daar stond het ook duidelijk in, maar meestal betaald mijn man dus heb er nooit aan gedacht om op mijn telefoon de app te openen.
Achteraf misschien eigen schuld maar dit is echt anders dan in Nederland waar alle afschriften met twee kaarten gewoon op een rekening binnenkomen.
Nou ja dan in April maar een nieuwe kaart halen en dan is het weer ok. :rolleyes:

Krullenbol
05-02-20, 15:19
Je zou hier nog eens kunnen checken: https://www.openbank.nl/

JoanU8
04-02-21, 11:01
Ik gebruik sinds vorig jaar Revolut en bevalt goed, het is vooral goedkoper tijdens het reizen vind ik. Het heeft me al een hoop geld bespaard tijdens het geld opnemen in Maleisië, Thailand, Laos en Cambodja. In Laos en Cambodja vragen ze makkelijk al een paar euro per honderd euro die je opneemt. Het geld dat ik daar mee bespaard heb gebruik ik nu voor online casino's, een goede investering vind ik vooral als ik ook na gratis spins te pakken krijg via https://hollandsegokken.nl/free-spins/. Ik ben wel benieuwd wat er nu voorlopig nog gaat veranderen nu Revolut binnen de EU zit.

corrus
04-02-21, 11:17
Ik gebruik al jaren REVOLUT, écht fantastisch.
Werkt supersnel en... is volledig gratis.

Wisselen gaat instant (minder dan 10 seconden) :cool:

JeroenB
04-02-21, 21:17
Wij hebben ook BoA en hebben een account bij Ibanfirst om geld om te wisselen, mede ook vanwege de aankoop van een huis daar was een goede wisselkoers belangrijk voor ons. En nu gebruiken we het ook om geld om te wisselen en daar uit te geven via de BoA als we daar zijn.

sunnyrojo
07-02-21, 22:31
Leuk pas een huis gekocht?

Frans1949
08-02-21, 11:12
@corrus;
Alleen jammer dat Revolut zeer regelmatig zijn voorwaarden wijzigt.
Nu alleen maximaal duizend euro per maand gratis omwisselen.

JeroenB
08-02-21, 20:18
Yep, een mooie rental op het Solterra Resort met 6 slaapkamers en 4,5 badkamer, op het zuiden gelegen zwembad en op de hoek van de straat gelegen zonder directe achterburen en dus wat extra tuin aan de zijkant

utah
01-11-22, 15:25
Op zoek naar een Belgische bank of wisselkantoor voor het omwisselen van Euro naar USD. De banken waar we klant zijn doen dit niet meer. Iemand van de Belgische leden die een tip heeft?
Ik prefereer nog steeds van te betalen in cash. Want levert soms wel voordelen op en je kan dan wisselen op de koers die je best uitkomt. Trip gaat naar NYC. Of is het beter om ginder te wisselen en euro’s mee te nemen?

corrus
03-11-22, 10:23
Wij gebruiken altijd Revolut... (helemaal tevreden mee)

jarjarbinks
03-11-22, 23:12
Hebben we afgelopen vakantie in Florida ook voor het eerst gedaan. Vraag Revolut aan en betaal hiermee. Beter en goedkoper dan dit kan niet.
Mijn pinpas, Visa en AE zijn allemaal duurder (soms aanzienlijk).

Frans1949
08-11-22, 18:29
Hier wordt heel vaak gevraagd waar euro's om te wisselen naar US$
Ik begrijp dat eigenlijk niet.
Waar ook de voordeligste bank of wisselkantoor is je gaat overal financieel het schip in.
Ook het argument van afwachten op de voordeligste koers werkt totaal niet.
Bij Revolut kan je ook afwachten wanneer jij denkt dat het voordelig is en dan tegen nul wisselkoersopslag wisselen.
Wat dan de achterliggende gedachte is om cash te betalen begrijp ik nog minder.
Okay bij sommige benzine stations krijg je een beetje korting maar dan ga je daar toch niet tanken.

Terpies
10-11-22, 23:09
Helemaal eens met Frans! Het is marginaal wat je bespaart…

utah
18-11-22, 15:28
Ben ik niet mee eens. Visa en consoorten rekenen 4€ + 1% van de waarde aan van het gepinde geld per keer. Betaal je met je pinpas is het tot 6€ per keer + tot 2.6% op de valuta. Dus op 5000€ uitgaven scheelt dit al snel heel wat geld. Afdingen op markten en bij kleinere stores gaat ook beter met de flappen in je hand dan met een plastiek kaart.

Frans1949
18-11-22, 16:03
Je kan het er niet mee ens zijn en dat begrijp ik.
Maar ga toch eens kijken wat de kosten zijn bij b.v. Revolut.

hannie
19-11-22, 11:17
Pinnen(bij een ATM) met een "gewone" credit card is zeker niet aan te raden vanwege de kosten. Met Revolut en Wise kun je zonder kosten tot ongeveer $200 pm opnemen bij een ATM.
En ook betalen in winkels gaat tegen een betere wisselkoers.

Frans1949
19-11-22, 15:55
Precies Hannie, Revolut kan zeer voordelig zijn maar de regeltjes worden nog wel eens aangepast dus wel even lezen.
Als je binnen Revolut Euro's omzet in US$ dan gaat het tegen "middenkosten" .

Terpies
20-11-22, 13:39
Je kunt ook gewoon tot $100 per keer extra cash pinnen als je boodschappen doet bij Walmart en pint met je bank kaart. Dat is goedkoper dan pinnen bij de automaat.
de rest betalen we met de AMEX omdat dan ook alle aankopen verzekerd zijn. Bij de pomp meestal met Apple Pay via de bank.
revolut klinkt leuk maar zeer omslachtig en ook niet zonder kosten.

utah
11-02-24, 11:28
En de vraag is er opnieuw. Werkgerelateerde reis gecombineerd met vakantie in het voorjaar. Intussen is Revolut ook niet echt gratis meer. Ik heb gelezen dat je in Amsterdam nog kan wisselen aan 0% commissie. Is natuurlijk wel een eindje rijden vanuit België. Ik rijd gratis dus dat is niet het probleem. Wel dat ik nog ongeveer 5k wil wisselen. Blijkbaar is dit beperkt tot 2,5k per keer?

KevinB
12-02-24, 13:50
Hier staat het duidelijk beschreven
https://www.pottchange.com/regelgeving-vanaf-1-april-2020/
Er wordt echt naar gevraagd, legitimatie en herkomst van het geld. Ik ging vorig jaar €2000,- cash wisselen en werd vriendelijk verzocht voortaan het bedrag te pinnen. Ook werd gevraagd waar ik het bedrag vandaan had en ze wilden graag een opnamebewijs zien. Dit had ik niet maar bij wijze van uitzondering mocht ik het bedrag toch wisselen. Een hoop gedoe / gezeur en met de forse parkeerkosten voor Amsterdam erbij kies ik voortaan voor wisselen bij Revolut. Als ik cash wil dan doe ik wel cashback bij Walmart.