PDA

Bekijk Volledige Versie : Vliegticketverzekering



mc.kunst
26-03-08, 23:23
We hebben geboekt! We zijn helemaal blij, want het gaat nu dus echt gebeuren! Wij gaan naar Florida...! Gisteren hebben we via USA Fun Vacation geboekt. Bevestiging en vluchtschema hebben we binnen, aanbetaling is gedaan, dus het staat nu echt helemaal vast. Alleen.... ik twijfel toch nog ergens over. En weet eigenlijk niet eens of ik het nog aan zou kunnen passen, maar het gaat over het volgende.

Cor, van USA FV, vertelde ons, op mijn vraag om een vliegticketverzekering, dat het niet zinvol is om zo'n verzekering af te sluiten, omdat er toch nog wel wat haken en ogen aan zitten. Zijn verhaal klonk heel aannemelijk, dus we hebben het niet gedaan. Maar ik zit toch heel erg te twijfelen. Zeker nadat ik vanochtend in de krant een stukje las over dat er zware tijden aankomen voor de Amerikaanse luchtvaartmaatschapijen en dat er misschien wel failisementen zullen vallen.

Mijn vraag: heeft het echt niet zo veel zin een vliegticketverzekering? En als het wel zin heeft, kan ik die nu alsnog afsluiten? Een annuleringsverzekering moet je binnen een week afsluiten, geldt dit misschien voor de vliegticketverzekering ook?Ik heb wel op internet gezocht om op beide vragen antwoord te krijgen, maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

Groeten, Claudia

Michael66
26-03-08, 23:32
Vliegticketverzekering zorgt ervoor dat je je ticketprijs terugkrijgt als de maatschappij bijv. failliet gaat. Wat de termijn voor afsluiten is ... geen idee. Ik neem die paar dollar per ticket voor lief.

Annulleringsverzekering is handig als je wilt verzekert zijn van een terugbetaling van je vakantiekosten als je je vakantie af moet blazen vanwege onvoorziene omstandigheden in je gezin of familie (en nog wat andere, afhankelijk van de verzekeraar). En daarvoor gelden ook per verzekeraar verschillende acceptatiecriteria m.b.t. de termijn na boeken.

Of ht zinvol is ... tja, da's nou echt zo'n persoonlijke keuze. Ik neem het er meestal wel bij, heb niet zo'n zin om daar veel tijd aan te besteden. Kan me wel voorstellen dat anderen dat wel doen. Mijn laatste tripje was nl. zo cheap mogelijk, en ik heb toen dit soort "toeters en bellen" volledig achterwege gelaten.

JKG
26-03-08, 23:33
Met wie vlieg je? Volgens mij boekt USAFV meestal bij United. Dat is de 2e grootste vliegmaatschappij van de wereld, die zal toch niet zo snel failliet gaan? Dan valt er een heel groot gat.

Michael66
26-03-08, 23:35
En wie had verwacht dat ABN AMRO ineens een overnameprooi zou worden ...

Je weet het nooit, en soms ben je erg gelukkig als je je ervoor hebt verzekerd. Ieder zijn keuze, ieder zijn ding.

JKG
26-03-08, 23:44
Ja maar zijn al die mensen van de ABN Amro hun spaargeld dan kwijt?
Wat kost zo'n vliegticketverzekering? Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord ;)
Ik neem aan dat als United failliet gaat, iemand wel de boel opkoopt.. of zullen ze al die vliegtuigen op de schroothoop gooien? :P

Is er trouwens een link naar het artikel van de Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen in zwaar weer?

Michael66
26-03-08, 23:45
Kost rond de 3-4-5 euro per ticket.

JKG
26-03-08, 23:52
Oh dat valt mee, dat is er nog wel bij te betalen als het veel gezeur kan voorkomen.
Misschien dat ik het bij de volgende reis erbij gooi... ik zie wel ;)

Wordt voor mij dus ook 2x Florida dit jaar ;)

mc.kunst
27-03-08, 00:03
Bedankt voor jullie snelle reacties! Een annuleringsverzekering hebben we wel, hoor! Die is al afgesloten. Een paar euro per ticket is natuurlijk niks. Maar ik begrijp hier ook uit, dat niet iedereen standaard zo'n verzekering afsluit. Het is natuurlijk waar dat een maatschappij als UA zo groot is, dat de kans op zich al heel klein is. Overname zit er dan wel in natuurlijk.

Uuuh, een linkje naar het artikel. Geen idee. Het stond vandaag in de Telegraaf bij het financiele gedeelte.

Ik ga morgen nog wel even rondbellen. Bedankt voor de reacties!

Groeten, Claudia

ruuddewaal
27-03-08, 08:12
En wie had verwacht dat ABN AMRO ineens een overnameprooi zou worden ...

Je weet het nooit, en soms ben je erg gelukkig als je je ervoor hebt verzekerd. Ieder zijn keuze, ieder zijn ding.

De overname van ABNAMRO heeft niets met een failissement te maken waarvoor je je met een vliegticketverzekering verzekerd. Dus dit is een slecht voorbeeld.

6foot6
27-03-08, 09:20
Het ligt er aan wat je geboekt hebt.
Alleen een ticket? => de SGR is niet van toepassing.
Pakketreis? => De organisator en SGR(aangesloten?) zorgen voor de afhandeling.

Michael66
27-03-08, 12:45
Dat is de 2e grootste vliegmaatschappij van de wereld, die zal toch niet zo snel failliet gaan?
De overname van ABNAMRO heeft niets met een failissement te maken waarvoor je je met een vliegticketverzekering verzekerd. Dus dit is een slecht voorbeeld.Niemand verwacht dat de op één na grootste vliegmaatschappij failliet gaat. Net zo goed als niemand verwachtte dat ABN Amro overgenomen zou worden .... Het gaat om de verwachting (die misschien onterecht is), niet om het onderwerp of het resultaat.

Zeker als je ziet wat er gisteren in de krant staat over de Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen: http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2008/3/26/TE/TE_2S_20080326_20/pagina.php

Erik_R
27-03-08, 14:06
Wij waren idd 4 euro per ticket kwijt. Ik snap niet waarom je daar nu op zou gaan bezuinigen.
Wat is nu 16 euro op een totaalprijs van 1659 euro ?](*,)

mc.kunst
27-03-08, 14:08
Dat is het stukje wat ik bedoel, Micheal!

6Foot6, we hebben een pakketreis geboekt. USA FV is bij de SGR aangesloten. Bedoel je hier mee dat een ticketverzekering dan sowieso niet nodig is? Ik hoop dat je me hier nog een reactie op kan geven!

Groeten, Claudia

mc.kunst
27-03-08, 14:21
Het gaat mij ook niet om de ca. 16 euro, Erik! Natuurlijk is dat te verwaarlozen op een zo'n bedrag. Waar het mij om gaat is dat mij door USA FV verteld is dat het niet nodig is, omdat er nog allerlei haken en ogen aan zitten als het puntje bij paaltje komt en wij bij het boeken eergisteren dus geen ticketverzekering genomen hebben. Dus mijn vraag is: in hoeverre klopt het verhaal en als ik het toch beter wel af kan sluiten, kan dat dan sowieso nog wel? Je annuleringsverzekering (die ik al heb) moet je binnen een week afsluiten. Geldt dit ook voor de ticketverzekering? Want in dat geval kan ik dat dus nog doen.

Dus ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

Groeten, Claudia

6foot6
27-03-08, 17:49
Dat is het stukje wat ik bedoel, Micheal!

6Foot6, we hebben een pakketreis geboekt. USA FV is bij de SGR aangesloten. Bedoel je hier mee dat een ticketverzekering dan sowieso niet nodig is? Ik hoop dat je me hier nog een reactie op kan geven!

Groeten, Claudia

Bij een pakketreis is de organisator verantwoordenlijk voor de uitvoering en is zo'n verzekering niet nodig.

Natuurlijk kan zo'n reisbureau ook falliet gaan, maar daar is dan de SGR voor

kijk ook hier

http://www.sgr.nl/sgr/cwistudat.asp

misterspek
27-03-08, 19:28
Het voordeel in amerika is dat de maatschappijen gebruik kunnen maken van de zogenaamde chapter 11 bescherming. Dat betekend dat de bedrijven een bepaalde tijd bescherming krijgen tegen schuldeisers om hun zaakjes weer op orde te krijgen. Op dat moment kunnen schuldeisers dus geen faillisement eisen.

Dus de kans dat bijv. United morgen ineens niet meer vliegt is ongeveer gelijk aan nul

Grtz Henk

mc.kunst
27-03-08, 23:02
Bedankt voor je reactie, Henk! Cor van USAFV had het idd over chapter 11, maar nu begrijp ik wat beter wat het inhoudt.

Ik ga morgen gewoon nog even naar USAFV bellen en vraag dan ook even wat 6foot6 (bedankt voor je reactie) over de verantwoordelijkheid van de organisator vertelt.

Allen bedankt voor jullie reacties!

Groeten, Claudia

JKG
28-03-08, 20:16
Er moet heel wat gebeuren voor dat een vliegtuigmaatschappij niet meer gaat vliegen dan zijn ze al voorbij Chapter 7. Voor zover ik weet zitten Delta en United nu niet eens in Chapter 11 dus geen zorgen. Ik heb het niet genomen voor de volgende reis... ik acht de kans groter dat er door een terroristische aanslag een vliegtuig naar beneden gaat dan dat er een maatschappij failliet gaat.

Verder zaten er nog wat haken en ogen aan had Cor mij ook vanmiddag nog verteld.
Zou me eerder druk maken om het vliegtuigvoer :P

Als iets echt nodig is, dan zullen ze het bij USAFV echt wel aanraden. Zoals een reis/annuleringsverzekering enz. daar hameren ze echt op, die van mij is doorlopend dus geen probleem.

Dus Claudia, ik zou me er niet zo heel erg druk over maken wat betreft faillisementen. Daarbij zijn er bij faillisementen altijd kapers op de kust dus ik ben echt niet bang dat ik straks op Schiphol met m'n koffer sta en niet weg kan. Ben eerder bang voor de lange rij bij immigratie :)

calypso
28-03-08, 20:42
Er moet heel wat gebeuren voor dat een vliegtuigmaatschappij niet meer gaat vliegen dan zijn ze al voorbij Chapter 7. Voor zover ik weet zitten Delta en United nu niet eens in Chapter 11 dus geen zorgen. Ik heb het niet genomen voor de volgende reis... ik acht de kans groter dat er door een terroristische aanslag een vliegtuig naar beneden gaat dan dat er een maatschappij failliet gaat.


Maar het kan wel dus!!
Want toen ik in 2001 in de USA zat en met Swisair erna toe gevolgen ben is deze dus wel failliet gegaan en kon ik dus eigenlijk niet terug komen, omdat ze niet meer vlogen. Gelukkig was het personeel van Swissair erg behulpzaam en ben ik door hun gratis overgeboekt bij een andere maatschappij en via Brussel thuis gekomen.

JKG
29-03-08, 01:44
Ja dan heb je het ook over een kleine maatschappij... maar de allergrootsten der aarde daar zal het iets anders mee gaan.

misterspek
29-03-08, 10:21
Swissair is natuurlijk ook geen amerikaanse maatschappij en kan dus ook geen gebruik maken van de chapter 11 bescherming.

Maar echt blij wordt je er niet van als je aan de andere kant van de oceaan staat en de maatschappij gaat failliet. Gelukkig hebben ze het netjes opgelost.

Grtz Henk

calypso
29-03-08, 12:00
Klopt helemaal.

En vrolijk ik werd er niet koud van eerlijk gezegd kreeg het bericht al in de eerst week van mijn 4 weken vakantie en gewon lekker door gegaan met vakantie vieren tot zo 2 dagen ervoor toen eens gaan bellen met de maatschappij. Ben toen met de Belgische maatschappij (kan effe niet op de naam meer komen) terug gevlogen die toen 4 weken nadat ik terug was ook failliet verklaard werd ;-)
Dus al met al een leuke ervaring, want ik laat mijn vakantie door zoiets niet bederven hoor. kunt er toch weining aan doen. :-)

6foot6
29-03-08, 13:50
Swissair is natuurlijk ook geen amerikaanse maatschappij en kan dus ook geen gebruik maken van de chapter 11 bescherming.
Grtz Henk

PanAm mischien?

misterspek
29-03-08, 15:40
Ten tijde van het faillisement van Panam bestond volgens mij de Chapter 11 regeling nog niet. En wat ik wel weet dat deze maatschappij er extreem slecht voor stond......net als TWA.

En ook kan het gebeuren dat een maatschappij die net in de Chapter 11 zit alsnog failliet wordt verklaard en stopt met vliegen omdat de vooruitzichten gewoon zo slecht zijn dat het ze niet gaat lukken om winstgevend te opereren.

De amerikaanse maatschappijen staan op dat punt er toch niet zo goed voor. Ze maken wel weer een klein beetje winst (na vele jaren van zware verliezen)maar met de teruglopende economie in de USA en de hoge brandstofkosten is het een kwestie van tijd voor dat ze weer in de problemen gaan komen.

Maandag ga ik weer vliegen met Continental........en de kans dat ze voor maandag failliet gaan schat ik niet zo hoog in :-)

Grtz Henk

Grtz Henk

corrus
29-03-08, 18:14
Maatschappijen die reeds ten tijde of voor de boeking al onder Chapter 11 vliegen, zijn uitgesloten in de vliegticketverzekering.

Bovendien is een vliegticketverzekering uitsluitend van toepassing op vluchten die NIET onder een pakketreis vallen.

mc.kunst
29-03-08, 19:36
Dus, als ik het goed begrijp, Corrus, heeft het voor ons geen eens zin om zo'n verzekering af te sluiten, omdat wij een pakketreis hebben.

Iedereen bedankt voor de reacties. We hebben hier veel aan gehad!

mootje70
26-08-12, 10:54
Hoi, misschien n stomme vraag, maar waarvoor is een vliegticketverzekering? Wil zelf nl ook bij Tap gaan boeken, maar misschien moet ik het dan via tix doen? En klopt het dat de prijzen van n kind van 3 hetzelfde is als voor n volwassene?
Thanks!

Mara98
26-08-12, 11:01
Hoi Moontje :)

Met een vliegticket verzekering krijg je je centjes terug als de vliegmaatschappij failliet gaat ....
Normaal gesproken doe ik dat nooit , maar vindt nu de aanschaf teveel centje om risico te lopen. In deze tijden weet je nooit wat er gebeurt.
Prijzen van een drie jarige weet ik niet .....die van mij is alweer 14 :D
Ga je in dezelfde periode?

corrus
26-08-12, 13:25
Heel juist

Indien de organisatie waar je geboekt hebt lid van SGR is, dan is de losse vliegticketverzekering niet nodig.

chippie
26-08-12, 14:38
Volgens mij is dat niet waar Corrus. Losse tickets vallen niet onder de sgr bescherming.
Bron:
http://www.anvr.nl/veelgestelde-vragen/vallen-losse-lijndiensttickets-gekocht-bij-een-reisbureau-onder-de-dekking-van-sgr-194/

Dit geldt dus voor losse vliegtickets gekocht bij een sgr organisatie of niet dat maakt niet uit. Wanneer ze onderdeel uitmaken van een pakketreis welke geboekt is bij een sgr reisbureau vallen ze wel onder de sgr bescherming.

corrus
26-08-12, 14:46
als je goed gelezen heb deed ik een reply...
Want in een eerder msg schrijf ik dat ook!...

mootje70
26-08-12, 22:15
Hoi mara, nee wij gaan een maand later. 27 juli vertrekken en 19 augustus weer terug,tenminste dat is,de bedoeling! Heb nog niet geboekt maar ga dat deze week wel doen. En die van 3 is niet van mij hoor, maar van vrienden die ook in deze periode willen. Onze zoon is (dan) ook al 12, gelukkig Hihihi.

chippie
26-08-12, 22:57
als je goed gelezen heb deed ik een reply...
Want in een eerder msg schrijf ik dat ook!...
Inderdaad, ik zie het nu ik het terug lees was mij niet opgevallen, maar één berichtje kan misschien verkeerd opgevat worden vandaar dat ik hem nog even heel expliciet neer zet.

streamwood
26-08-12, 23:30
Ik betaalde 125€ minder voor een 5 jarig kind en ook 10% korting op de verzekeringen (annulatie en reisbijstand)maatschappij Delta via connections.be.