PDA

Bekijk Volledige Versie : Rechter: Vliegtax MAG



corrus
19-03-08, 18:11
Rechter: kabinet mag vliegtax invoeren

19 MRT 2008

Het kabinet mag van de rechter de omstreden vliegtax volgens planning invoeren. 'Zeer teleurstellend. We beraden ons op eventuele verdere stappen. Eerst zullen onze juristen zich over de uitspraak buigen', aldus ANVR-directeur Frank Oostdam in een eerste reactie.



Uitspraak kort geding
De Haagse rechtbank deed woensdagmiddag 19 maart uitspraak in het kort geding dat 5 maart diende. Volgens Oostdam zijn alle ingebrachte argumenten afgewezen. 'Het is vooral uitgedraaid op een woordenstrijd rondom het Verdrag van Chicago. Volgens de rechter is een 'charge' niet onmiskenbaar een belasting.'
Het (gevoegde) kort geding was aangespannen door ANVR/Schiphol Group, Barin, Maastricht Aachen Airport/Ryanair en Corendon.

Vervolgstappen ANVR
Oostdam zegt nog steeds 'strijdbaar' te zijn. 'De wedstrijd is verloren, maar de competitie nog niet. De ANVR en Schiphol gaan zo snel mogelijk bij elkaar zitten. Als we besluiten vervolgstappen te nemen, kan dat in de vorm van een bodemprocedure of de weg naar de belastingrechter.'

Tarieven tax
De vliegtax is vanaf 1 juli 2008 van kracht. Hij bedraagt 11,25 euro per ticket op vluchten tot 2500 kilometer. Bij een langere afstand is dat 45 euro.

Tinkerbell
19-03-08, 18:32
Rechter: kabinet mag vliegtax invoeren


En dus weer een reden temeer om vanuit het buitenland te vliegen.
Ben ik even blij dat wij aan de Belgische grens wonen en Duitsland op spuugafstand ligd.:)

Saskiac1977
19-03-08, 18:38
](*,)](*,)](*,)](*,)...dat zegt genoeg toch?

Dr. Phlox
19-03-08, 18:49
Ze melken ook echt alles uit. Eerst de auto nu de vluchten.

JKG
19-03-08, 22:51
Volgens mij heeft die rechter wat smeergeld gehad voor zo'n uitspraak als deze.
Het lullige is, je wil er toch heen, dus betalen zal je... net als roken of benzine duurder maken. Men stopt er toch niet mee op die manier.

Wanneer wordt er eens iets goedkoper?

Saskiac1977
20-03-08, 15:25
Als pasen en pinksteren op 1 dag vallen?

Ta2 Gerrit
20-03-08, 16:43
Of zoals ze in de US zo plastisch zeggen: "When hell freezes over ! "

Saskiac1977
22-03-08, 12:45
JA inderdaad, mijn vriend en ik hadden het gisteren nog over vertrekken uit dit land.....we hebben een tante en oom in Amerika wonen waar mijn vriend zo in het bouwbedrijf zou kunnen beginnen....en nu gaat het over vliegtax maar we zijn mijns inziens behoorlijk gen...d met die euro, ons zorgstelsel en nou dan die vliegtax weer, en zo zijn er legio voorbeelden......

Ta2 Gerrit
22-03-08, 18:06
Wij neigen toch steeds meer naar Düsseldorf.
Is wel een half uurtje, 3 kwartier verder rijden, maar onze regering maakt dit steeds makkelijker :-(.

corrus
22-03-08, 18:18
Wij neigen toch steeds meer naar Düsseldorf.
Is wel een half uurtje, 3 kwartier verder rijden, maar onze regering maakt dit steeds makkelijker :-(.

Ware het niet dat Düsselorf en Brussel aan het overwegen zijn om hun Airport tax te verhogen... :evil:
Dan schieten we er dus straks niets mee op... ](*,)

Dan vertrekken we gewoon vanaf Istanboel (geen EU) :mrgreen:

Michael66
22-03-08, 18:23
Dan vertrekken we gewoon vanaf Istanboel (geen EU) :mrgreen:Met de boot! :mrgreen:

Ta2 Gerrit
22-03-08, 19:31
Is ook al niet goedkoop, of het moet de roeivariant zijn.

We zijn al weer aan het snuffelen en op dit moment is WTC de winnaar, voor net onder de 500 (dankzij de €50,- boekingskorting) p/p.
Dat was vorig jaar zo rond de 400 :evil:

Njit
27-03-08, 10:45
'Vliegtaks populaire bestemmingen omlaag'

27-03-2008 | Door: DAG

Staatssecretaris Finacïen: 'vliegen naar Turkije en Canarische eilanden goedkoper.

De vliegtaks voor populaire vakantiebestemmingen als Turkije en de Canarische Eilanden moet omlaag. Dat vindt staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager (CDA). Hij wil nog eens kritisch naar de tarieven kijken.

Door de vliegtaks die 1 juli wordt ingevoerd, betalen passagiers voor vluchten buiten de Europese Unie en verder dan 2500 kilometer 45 euro extra. Voor kortere vluchten geldt een toeslag van 11,25 euro. Passagiers die naar Turkije of de Canarische Eilanden vliegen, betalen het hoge tarief.

De Jager zegt dit verschil te groot te vinden. "Ik vind het niet eerlijk dat je van de ene op de andere kilometer meer moet betalen." Hij zegt 'absoluut bereid' te zijn om daar nog eens naar te kijken.

Erg grappig.

Ta2 Gerrit
27-03-08, 10:50
En als dat al zou gaan veranderen, gebeurt dat per 1 Januari 2009.
Nog wel even dit seizoen meepakken :-( , de struikrovers !

corrus
28-03-08, 20:15
En als dat al zou gaan veranderen, gebeurt dat per 1 Januari 2009.
Nog wel even dit seizoen meepakken :-( , de struikrovers !

Nee... Dieven zijn het...

Om dan ook nog publiekelijk te verklaren op TV, dat ze dit helemaal niet voor het milieu gaan gebruiken maar voor een extra potje...

Dus... DIEVEN.

Een soort kwartje van KOK, (dat was maar een kruimeldief)

rolthof
28-03-08, 20:21
Een soort kwartje van KOK, (dat was maar een kruimeldief)

Maar wel heel veel kruimeltjes.....

Saskiac1977
29-03-08, 13:11
Een kennis van mij werkt in de reiswereld, en volgens haar is er wel een manier om de vliegtax laag te houden.
Je koopt een ticket van Amsterdam naar bijvoorbeeld London/Parijs of noem maar op ( € 11,25 vliegtax) en dan daar vanuit (waar men niet aan die onzin doet) vlieg je met een ander los ticket naar de VS.......he scheelt je toch € 34 de man......de truc is dus 2 losse tickets, die je los moet boeken van elkaar, maar ja of dat nou zo rendabel is ook met de gewone taxes.....ik weet het niet...maar er is een manier om het te omzeilen....:-D:-D:-D

corrus
29-03-08, 18:21
Een kennis van mij werkt in de reiswereld, en volgens haar is er wel een manier om de vliegtax laag te houden.
Je koopt een ticket van Amsterdam naar bijvoorbeeld London/Parijs of noem maar op ( € 11,25 vliegtax) en dan daar vanuit (waar men niet aan die onzin doet) vlieg je met een ander los ticket naar de VS.......he scheelt je toch € 34 de man......de truc is dus 2 losse tickets, die je los moet boeken van elkaar, maar ja of dat nou zo rendabel is ook met de gewone taxes.....ik weet het niet...maar er is een manier om het te omzeilen....:-D:-D:-D

Da's waar maar héééél gevaarlijk, daar er zomaar op de korte vlucht een tijd zou kunnen veranderen en daardoor de vervolg vlucht mist.

Normaal is de Airline daar verantwoordelijk voor.

Nu niet! Je hebt immers het geheel "los" stukjes geboekt en daardoor gaat dit niet op.
Als je de aanluiting mist, is het gewoon pech! Geld weg.

Dus voor iemand uit de reiswereld is het een niet zo slimme oplossing.

Saskiac1977
30-03-08, 11:35
Da's waar maar héééél gevaarlijk, daar er zomaar op de korte vlucht een tijd zou kunnen veranderen en daardoor de vervolg vlucht mist.

Ja dan zou je twee vluchten moeten nemen met een ruime overstap tijd.
Zij doet het al jaren en eigenlijk nooit problemen gehad, maar nou moet ik eerlijk zeggen zij vliegt alleen maar lijndiensten geen charters (naar het midden oosten vooral), en lijndiensten vertrekken bijna altijd op tijd......
Ik vroeg me ook al af in mijn vorige bericht of het zo en zo al rendabel zou zijn...dus ik zou het niet aanraden...sterker nog ik doe het zelf ook niet...maar ik vond het wel grappig om te horen dat er een manier is om die dure tax te omzeilen.....