PDA

Bekijk Volledige Versie : Controle bij de douane



Davy
05-10-04, 21:48
Zouden de mensen die nog of bij terug komst, een berichtje willen schijven ,hoe het nu is bijj de imigratie dienst
dit omdat ik daar zelf geen last van heb.

davy.

Patje Deur
14-10-04, 12:38
Geen problemen gehad met de douane....moest alleen een schaartje inleveren,maar wie doet die nou ook in zijn handbagage :oops:

Davy
14-10-04, 13:11
ze hebben wel een foto en vingeafruk genomen ??

Ebelix
14-10-04, 13:16
Ja, dat gebeurt. IK heb al berichten hierover gelezen op amerika.nedforum.nl

Patje Deur
20-10-04, 16:22
ze hebben wel een foto en vingeafruk genomen ??

Nee bij ons in ieder geval niet. Ik geloof dat dat ook nog niet hoeft voor "bevriende" landen.....Douane viel mij opzich wel mee.... :P

rvd4always
24-10-04, 18:19
Het valt ook allemaal wel mee. Op de tv lijkt het allemaal heel wat maar uiteindelijk valt het dus wel mee.
Uiteindelijk gaat het om je veiligheid dus heb ik geen problemen met de security checks. 8)

Edtje
08-11-04, 00:21
op de terugweg moet je tig keer je paspoort laten zien, eerst inchecken en dan zelf met je koffer naar een scanner toelopen. Daar kan je hem inleveren. Verder moet je je schoenen uitdoen en riem afdoen als het poortje piept!

Vanaf daar loopt het allemaal soepel!

Planetx
10-11-04, 17:15
bij binnekomst douane moet je de standaard groene kaart invullen
bij het hokje moet je je vingerafdruk achterlaten en wordt er via een webcam een foto van je oog gemaakt dit duurt allemaal 20 seconden en is eigenlijk vrij simpel
de rest van het binnenkomen en weer het land uit is net zoals vroeger

veel scanners paspoort nakijken en in de rij wachten

Nirak
12-11-04, 00:02
Hallo,

Wij zijn op 28 oktober in Orlando geland. Inderdaad, het kost een beetje meer tijd door die vingerafdrukken en de foto, maar dat komt denk ik ook doordat de beambten er zelf ook nog een beetje aan moeten wennen.

Verder geen enkele extra vertraging/controle gehad. Wij hebben het beslist niet als vervelend ervaren.

groetjes,
Karin

RLS
30-07-05, 11:36
Ik heb (alweer :oops: (wil graag goed voorbereid vertrekken dinsdag:))een vraag!
Ik heb zeer veel interesse in WO2, en dat is ook een hobby van mij (verzamelen,boeken lezen etc, doet er verder niet toe), nu zou ik graag ook een boek meenemen naar Florida. Maar dit boek gaat onder andere over de geschiedenis van de SS, Hitler etc. De schrijver is een Amerikaanse dr in de geschiedenis. Maar als een douane beambte dit ziet, ga ik dan geen problemen krijgen? Lastige vragen etc? Of mag dit gewoon?

cynny
11-03-06, 17:46
Ik heb al veel gehoord over de douane in amerika, dat je geen grapjes mag maken ed. Maar welke vragen hebben jullie van de douane gekregen toen je amerika binnen wilde? Dit ook even om de engelse antwoorden te oefenen.

Eric
11-03-06, 19:36
Cynny, even ter verduidelijking:
Als je Amerika binnenkomt, wordt je ondervraagt door iemand van de immigrations, en niet door de douane.
De immigrations officer bepaalt of je wel of niet het land inmag, maar het valt best mee hoor. Als je het groene formulier goed hebt ingevuld, zonder doorhalingen en ook de achterkant, zal ie hoogstens vragen wat je komt doen (plezier, vakantie).
De douane komt pas later, maar stelt tegenwoordig niet zoveel meer voor. Je bagage wordt al vooraf zogoed gecontroleerd, dat je toch niks kunt smokkelen.
Eric

cynny
11-03-06, 19:45
mijn engels is gewoon gebrekkig en ik ben erg bang dat ik een verkeerd antwoord geef of de vragen niet begrijp en idd ik bedoelde immigrations sorry

Eric
11-03-06, 19:49
Maak je daar nou geen zorgen over, ze krijgen zat mensen die geen woord over de grens spreken, en die worden ook niet allemaal terug gestuurd.
Trouwens, als er echt problemen zijn, vragen ze :of iemand anders uit de rij om te helpen, of er wordt een Nederlandstalige beambte bijgehaald.
Dan is het wel even wachten, maar die hebben ze echt.
Ik heb ze vaak genoeg horen omroepen voor bijvoorbeeld een chineestalige officer !!
Dus maak je niet ongerust, doe niet zenuwachtig, en blijf gewoon beleefd en vriendelijk.
Eric

Marcelg
12-03-06, 04:10
Gebrekkig engels maakt het ook vaak makkelijker, raar maar waar.

De meeste vragen kreeg ik in de tijd dat ik iedere 3mnd naar NL moest om dan na een paar dagen weer terug te gaan.
Ik had wel twee paspoorten dus leek het er op dat ik drie maanden weg was geweest uit de states, maar als je om de drie mnd komt gaan ze toch wel wat meer vragen stellen en dan krijg je vragen zoals hoeveel geld heb je voor deze reis bij je, ik zei altijd maar dat ik alles op credit card deed, nooit problemen gehad.
Ik heb zelfs mijn hond overgevlogen in de tijd dat ik nog op het visa waiver reisde, dat hielp mij ook behoorlijk, ik vroeg aan de imigratie waar ik mijn hond kon vinden, hij zegt daar waar de koffers komen, stempels en doorlopen. Geen enkele vraag.

Misschien moet je dus je hond meenemen. (geintje)

ekkie50
12-03-06, 10:23
Precies mensen: relax, maak je geen zorgen, maar vul de formulieren wel goed in.

Deep down inside zijn de immigration officers best geschikte mensen. Als je begint met 'Hi, how are you?' breekt dat alvast een beetje het ijs en is je entree in Florida al leuk begonnen.

Michelj
07-04-06, 12:33
De een z'n ervaring, is de ander niet...

Ik ben apart genomen en volledig geïnterviewd: wat kom je doen, hoe kom je aan je geld, hoeveel geld heb je, hebben je ouders je studie betaalt, kom je hier werken?

Maar waarschijnlijk kwam dat doordat ik er voor 2 maanden in mijn eentje heen ging.

En dat groene papiertje stelt niks voor... ik heb gewoon mijn broodjes mee kunnen nemen... moest wel mijn appels in leveren trouwens :-)

Michelj
07-04-06, 12:35
Maar ik mocht trouwens zonder problemen verder hoor... ik was ook de enige die eruit werd gepikt, dus de kans op vragen is niet zo groot! Alleen het groene papiertje alles met NEE beantwoorden!

Michael66
08-04-06, 07:10
De een z'n ervaring, is de ander niet...

Ik ben apart genomen en volledig geïnterviewd: wat kom je doen, hoe kom je aan je geld, hoeveel geld heb je, hebben je ouders je studie betaalt, kom je hier werken?

Maar waarschijnlijk kwam dat doordat ik er voor 2 maanden in mijn eentje heen ging.

En dat groene papiertje stelt niks voor... ik heb gewoon mijn broodjes mee kunnen nemen... moest wel mijn appels in leveren trouwens :-)

Gelukkig hebben ze je "te pakken" genomen met je appels.

Je kunt er lacherig om doen, maar de problemen die de citrusindustrie in Florida door dit soort "grapjes" krijgt zijn niet zo leuk. De maatregelen die bij de grens worden getroffen zijn niet voor niets!!

Eric
08-04-06, 19:57
De Amerikanen proberen besmettelijke fruit en groente bacterieën buiten de deur te houden. Vandaar dat je geen bederfelijke waar mag meenemen het land in.
Vroeger (en misschien op sommige plekken nog wel) werd je auto zelfs bij het inrijden van sommige staten gecontroleerd, mocht je ook geen fruit van de ene staat de andere staat invoeren !!
Vandaar ook dat de controle op dieren zo streng is.
Eric

knaapje
08-04-06, 20:16
Ik ben in de negentiger jaren toen ik met de auto van Cal. naar Nv reed weleens midden in de woestijn aangehouden ter controle op fruit.
Men was toen bang voor overbrenging van een fruitvlieg uit Mexico, die al in Cal. voorkwam.
Knaapje.

ietie
01-03-08, 20:59
Ik weet de douane erg streng is op schiphol, schoenen uit, riemen af, laptop uit de tas, maar hoe streng zijn ze in het afdoen van sieraden, mijn ringen zitten zo vast om mijn vinger die krijg ik echt niet af is dit een groot probleem?

Mickey99
01-03-08, 21:01
Ik heb mijn ringen nog nooit af hoeven doen dus ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn.

Ta2 Gerrit
02-03-08, 03:24
Ik doe ze wel af, evenals mijn horloge, maar ze zijn dan ook van aardig formaat.
Doe ik dat niet, dan volgt automatisch visitatie.

Ta2 Gerrit
02-03-08, 13:22
Da's zeker op Schiphol waar. Eergisteren ook weer :-( , en dan is één tandje en 4 oorringen echt het enige wat ik nog aan heb ;-).
In de US niks geen last.

Michael66
02-03-08, 13:29
Ik bedenk me ineens dat ik op de heenreis eergisteren helemaal vergeten ben om steeds mijn horloge af te doen. En telkens gewoon door de detectiepoortjes ben gekomen. Alleen op Schiphol eruit gepikt, maar dat was vanwege de random-controle waarmee de computer één-op-de-zoveel reizigers eruit pikt om te laten fouilleren.

Oftewel: sieraden gewoon "aan" houden, tenzij ze meer dan 2 ons* wegen.

* is uiteraard maar een voorbeeld. "Groot" is zo'n subjectief begrip.

Harm
02-03-08, 22:03
Even ter verduidelijking bij de douane hoef je niets uit of af te doen de douane controleert alleen de goederen die het land binnen worden gebracht
Ik denk dat in dit geval de marechaussee bedoeld word, dit zijn de mensen die controleren wie er het land binnen komen. Als je een ring om hebt die niet af kan, en het alarm gaat af word je gefolieerd.
Harm

belinda680
06-03-08, 14:49
hallo allemaal!!!!!!!!
Worden er nu veel mensen "gesnapt" omdat ze teveel meenemen uit Amerika
Als ik alles mee wil nemen wat ik allemaal heb gezien heb ik veel meer dan 175 euro pp :lol::(\\:D/:oops::^o:cool:

Ta2 Gerrit
06-03-08, 15:10
Wij zijn al wel een paar keer staande gehouden, maar sinds dat we niet meer met Martinair vliegen (weer een goede reden :-\") en altijd eerlijk antwoorden waar we vandaan komen (Philladelphia, Atlanta, Detroit, NY etc. :lol:) mogen we meestal gelijk door.

Een paar keer is dat niet gelukt, deels door het antwoord "Orlando", maar ook door de enorme pakketten (wielen, uitlaten) die we bij ons hadden. Die waren niet te missen.

Twee keer hebben we een bijdrage aan de Nederlands staat mogen doen. De eerste keer (25+ jaar geleden) vooreen Canon EOS die hier absoluut niet op de markt was, en in Orlando (toen nog) erg goedkoop.
En de tweede keer hadden we wel erg veel, en vooral grote motoronderdelen bij ons. En nog waren we veel goedkoper uit dan wanneer we ze hier aangeschaft hadden.
En dat alles in 25 tot 30 keer heen en weer, dus dat valt nog mee.

misterspek
06-03-08, 16:36
Als je op de site van de douane kijkt wordt er een bedrag genoemd van 175 euro pp.
Dit is wat je mee mag nemen aan extra artikelen. Let op!!! Dit is naast de spullen die je mee mag nemen voor persoonlijk gebruik. Als je dus drie weken naar de USA gaat en terug komt met 4 501 spijkerbroeken zonder labels en in 1 (jou) maat dan is dat voor eigen gebruik. Dan kan de douane je niets maken. Heb je echter 15 broeken bij je of allemaal verschillende maten dan wordt het weer een ander verhaal. Het staat expres op de site nogal vaag omschreven zodat zij de discussie met je aan kunnen gaan in de hoop dat jij je verlult. Laat je dus ook niet gek maken dat je maar voor 175 euro aan spullen in je koffer mag hebben zoals sommige mensen beweren(ik ga voor een bespreking en mijn pak is al duurder dan 500 euro.........moet ik dan maar lopen zonder sokken en ondergoed:o....en als jij voor drie weken kleding bij je hebt dan zit je zoiezo al over de 175 euro)
Daarom neem ik op de heenweg alleen maar spullen weg die versleten zijn en weggegooid kunnen worden:lol:
En zo gaat dit met alle spullen....dus 1 camera is geloofwaardig.....bij drie camera's zouden ze vragen kunnen gaan stellen.

De douane moet aannemelijk maken dat wat jij bij je hebt niet voor persoonlijk gebruik is. Dit staat natuurlijk allemaal los van andere dure zaken die je in de USA hebt gekocht. Dan moet jij kunnen bewijzen dat je het in Nederland hebt gekocht of al eerder in het buitenland en netjes belasting hebt betaald bij de nederlandse douane

Zorg er dus ook absoluut voor met bijvoorbeeld nieuwe camera's dat je een kopie van je bon bij je hebt. Scheelt een hoop discussie.....en ja.....ze mogen hem in beslag nemen totdat jij met een bon kan aantonen dat jij hem hier hebt gekocht.

Groetjes Henk

DarkRaven
06-03-08, 17:08
Wel,ik wou hier net een topic over openen,zodus is het handig dat ik dit hier allemaal lees.

Maar ik ben dus wel van plan om daar een nieuwe fotocamera te kopen, maar als deze dus meer als 175€ kost zou ik dus importtaxen moeten betalen of zie ik het fout?

Njit
06-03-08, 17:18
Maar ik ben dus wel van plan om daar een nieuwe fotocamera te kopen, maar als deze dus meer als 175€ kost zou ik dus importtaxen moeten betalen of zie ik het fout?

Als je bij thuiskomst door het groene poortje gaat ("Niks aan te geven") en ze voeren een controle uit en je kunt niet verklaren/bewijzen dat je die camera al in Nederland had dan krijg je een voorstel tot schikking.

Zie http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-20.html#P342_27476

Let bij het aanschaffen van camera's vooral op het feit dan sommige merken afwijkende namen hanteren. Dan valt het al gelijk een stuk meer op..
Voorbeelden:
- Canon Digital Rebel XTi (USA) vs Canon EOS 400D (Europa)
- Fuji S9100 (USA) vs S9600 (Europa)

Sommige merken hanteren dezelfde namen (Nikon bijvoorbeeld). Alleen kun je daar nog steeds aan het serienummer zien dat hij in de USA is aangeschaft.

DarkRaven
06-03-08, 17:21
Ben van plan voor een Nikon of een Sony te kopen,maar het is inderdaad handig dat ik weet over de andere namen van types.

Maar dus is het beterer om je doos van je fototoestel te dumpen in Amerika en om zo weinig mogelijk bewijsmateriaal mee te nemen naar Nederland/België.

Njit
06-03-08, 17:33
Ik zou inderdaad zeker geen doos mee gaan nemen in je koffer. Koop daar ook gelijk een fototas. Stop de bonnetjes etc tussen je reispapieren oid.

Als ze het echt willen uitzoeken dan komen ze er toch wel achter. Maar hoe minder je opvalt hoe beter.

Saskiac1977
06-03-08, 17:55
Ja wij zijn nog nooit, waar wij ook vandaan kwamen, er tussenuit gehaald...mijn schoonmoeder altijd...we hebben ook geprobeerd haar mee te nemen als "afleidingsmanouvre" maar ze had geen zin ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha
Misschien komt het ook, omdat mijn vader die op Schiphol bij de Kmar werkt ons altijd opwacht bij de bagagebanden (vindt mijn zoontje altijd geweldig), en wij altijd eigenlijk met hem door de douane lopen.....
Toch is het elke keer weer spannend ha ha ha ha ha ha ha ha.

misterspek
06-03-08, 19:59
Vergeet trouwens ook niet dat sommige merken (zoals Canon) in europa geen garantie geven op spullen gekocht in de USA .

Zo kan goedkoop duurkoop worden.

De bewijslast ligt bij invoeren inderdaad bij jou. Maar ook een douane ambtenaar moet zich gelukkig aan regels houden. Op moment dat jij namelijk in beroep/bezwaar gaat tegen een heffing moet hij ook aannemelijk kunnen maken waarom hij de heffing nodig vind en baseert. En dan wordt het voor hem toch echt moeilijk (op het moment dat jij een normale hoeveelheid kleding bij je hebt) om het rond te krijgen.
En er is geen rechter die jou veroordeeld omdat je niet alle bonnetjes bewaard van alle kleding die je koopt. Zou ook te gek zijn.....kan je de bijna een fulltime administratie op na gaan houden.

Want laten we wel wezen.....ik denk dat 95% van de mensen meer dan 175 euro aan waarde in zijn koffer heeft zitten (vooral bij langere vakanties). Dus laat je echt niet gek maken of imponeren en blijf wel altijd rustig en correct (voor het geval je de pech hebt om zo'n douane beambte te treffen)

Maar nogmaals ..... ik heb het over een normale geloofwaardige hoeveelheid kleding. En niet over 2 koffers vol met alleen maar designer broeken etc... :-)

Grtz Henk

PS Deze wijsheid heb ik ook niet van mezelf hoor. Een kennis van mij werktr op het hoofdkantoor bij de douane en die heeft dit pas geleden helemaal uitgelegd. En daarme bedoel ik niet te zeggen dat de douane helemaal niets mag......maar dat het ook niet simpel zwart/wit is en dat ook zei op een bepaald moment zaken moeten "bewijzen". Maar misschien was het wel dronkemanspraat (het was in een bar) en heb ik volgende maand een probleem bij de douane :-)

rimpie
07-03-08, 20:26
En hoe zit het dan met schelpen? Ik lees in een aantal reisverslagen dat ze zulke mooie schelpen hebben gevonden op Sanibel eiland maar die mag je toch ook niet meenemen?[-X

beekenka
07-03-08, 23:44
schelpen: sommige zijn zeldzaam, sommige niet.
spullen van krokodillenleer: van een gekweekte krokodil of niet?
nieuwe camera op vakantie in Florida gekocht of in NL gekocht?
Hoeveel waarde mag je mee terug nemen?
Kijk eens bij www.douane.nl (http://www.douane.nl) > particulieren > reizigersbagage > 1 bijzondere producten, > 2 beperkte belastingvrije invoer.

Heb je in Florida nwe camera gekocht, zorg er inderdaad voor dat deze camera eruit ziet alsof je hem al een hele tijd gebruikt hebt. Garantiebewijs, aankoopbon en dergelijke zaken kan je per post naar huis sturen.
Schelpen, spullen van krokodillenleer e.d.: NIET DOEN-beschermde soorten. Foto's maken kan altijd.
Nou, ik hoop dat ik als ex-douane-ambtenaar, huidig douane-deklarant niet teveel heb geschreven en dat dit toch nog kort en duidelijk was.
Hou dit in je achterhoofd en geniet van je tijd in Florida.:razz:

Ta2 Gerrit
08-03-08, 04:16
Schelpen op het strand van Sanibel Island (en op de rest van de wereld) worden persoonlijk beschermd door de Nederlandse regering, verder door niemand.
Aligators in Florida (waar er veel te veel van zijn) worden persoonlijk beschermd door de Nederlandse regering, verder door niemand.

De veiligheid van de Nederlandse burger (en de vrijheid op personlijke verdediging daavan) worden door niemand beschermd, en zeker niet door de Nederlandse regering, die het veel te druk heeft met het beschermen van alles, behalve zijn eigen burgers cq kiezers.

Zo, dat moest er even uit.

Aan de andere kant, als het met de dollar zo blijft gaan kan ik hier na 1 December (is dat eigenlijk al bevestigd ?) gewoon een auto kopen en belastingvrij mee nemen ;-)

Fred.intheusa
15-03-08, 01:19
Ik zou inderdaad zeker geen doos mee gaan nemen in je koffer. Koop daar ook gelijk een fototas. Stop de bonnetjes etc tussen je reispapieren oid.

Als ze het echt willen uitzoeken dan komen ze er toch wel achter. Maar hoe minder je opvalt hoe beter.
Zelf heb ik afgelopen jaar alle handleidingen, boekjes, bonnetjes (incl alle Credit Card slips) per post naar huis gestuurd. Kan de douane niets vinden, ook niet tussen de reispapieren.
Enne, doe rustig aan met het ophalen van je bagage en wacht even tot alle douaniers bezig zijn. Zelf gezien dat bij aankomst van een nieuwe vlucht de eerste 5 personen die door de groene poortjes willen lopen, de sjors zijn....

JKG
15-03-08, 12:50
Op de weg terug waren de douaniers totaal niet bezig, waren zelfs te lui om goedemorgen te zeggen. Gewoon door het poortje lopen om niets aan te geven en niet zweten. Nu had ik niets boven de 175 euro bij me, maar wel een portofoonset in m'n handbagage gegooid waarvan gebruik in Nederland strafbaar is. Maarja, bezit niet :P

Hoe zit het eigenlijk met een tazer (zo'n apparaat om een goeie stroomstoot mee uit te delen) ? Die zag ik liggen op een fleamarket maar heb het maar niet gekocht omdat het als wapen kan worden gezien. Maar als je 'm gewoon in je koffer stopt... kan je dan gezeur krijgen? Anders neem ik zoiets over een paar maanden mee ;)

Njit
15-03-08, 12:59
Wat moet je met een Tazer? Niet voor niets dat het als een wapen wordt beschouwd.
Je zult maar iemand een stroomstoot geven en hij krijgt een hartaanval. Leg het dan maar eens uit....

JKG
15-03-08, 21:37
Als de agressieve hond van m'n zus weer eens achter me aankomt ;-)
Neuh, gewoon 'leuk' om in huis te hebben... je hebt ook mensen met samuraizwaarden aan de wand... je hebt ook mensen met een wapencollectie thuis. Als iemand een hartaanval er van krijgt, dan heb je een probleem ja. Aan de andere kant, zoiets als een tazer gebruik je ook niet voor de lol, maar eerder uit noodweer (maar dat geldt voor mij, niet voor een of andere malloot natuurlijk).

Ik zou ook nog wel eens een Photonic Disruptor willen hebben, dat is een groene laser, ook gebruikt door het leger (en helaas ook wel eens met voetbalwedstrijden om spelers te desorienteren). Zijn wel heel wat sterker dan de lasers die je in spanje bij al die straatverkopers kan krijgen.. deze lasers kunnen ook lucifers en sigaretten aansteken. Maargoed, dat is niet echt een wapen, dus volgens mij wel via UPS ofzo naar Nederland te sturen vanuit Wicked Lasers.

Fred.intheusa
16-03-08, 00:34
Even ter verduidelijking bij de douane hoef je niets uit of af te doen de douane controleert alleen de goederen die het land binnen worden gebracht
Ik denk dat in dit geval de marechaussee bedoeld word, dit zijn de mensen die controleren wie er het land binnen komen. Als je een ring om hebt die niet af kan, en het alarm gaat af word je gefolieerd.
Harm
De (hand)bagage en persoonscontrole gebeurt niet eens door de Marechaussee maar door een -particulier- beveilingsbedrijf. De Marechaussee doet alleen de paspoortcontrole.
En mijn ervaring is dat de poortjes op Schiphol wat straffer staan afgesteld dan op andere luchthavens. Dus ondanks dat je alles uit en af doet (horloge, riem, schoenen etc) gaat de zoemer alsnog en mag je je vervolgens door zo'n jopie redelijk intiem laten betasten....

Natasja L.
17-03-08, 11:36
Mijn vriend is afgelopen zaterdag teruggekomen uit Washington met United Airlines. Hij zei dat er juist meer gecontroleerd werd. Er stonden beduidend meer douanebeambten dan normaal. De douane is natuurlijk ook niet gek. Die snappen ook wel dat door de lage dollarkoers juist veel gekocht wordt (en dus mee teruggenomen wordt)! Het is voor de douane een bron van inkomsten!

Dat er bonnetjes worden opgestuurd naar huis, wil niet zeggen dat dit dan een vrijbrief is om je spullen door de doaune te 'smokkelen'. Als zij het vermoeden hebben dat jij teveel hebt meegenomen, dan zal je dat toch moeten kunnen aantonen dat die spullen al in Nederland gekocht zijn!

Saskiac1977
17-03-08, 13:30
Hoe zit het eigenlijk met een tazer

Niet meenemen, is strafbaar....
Het werkt net als die neppistolen in Spanje...deze zijn hier ook verboden...
Wat moet je ermee.....levens gevaarlijk, ik heb bij de politie gewerkt, en onze hondenbrigade had wel zo`n ding aan boord voor aggressieve dieren, maar dat is echt aan hele strikte regels gebonden...ik meen zelfs dat het een categorie 2 wapen is.......

Saskiac1977
18-03-08, 20:36
Ja dat maakt het soms erg moeilijk het is een van de redenen dat ik afscheid van de dienst genomen heb.......maar om even terug te komen op je vergelijking met samuraizwaarden......deze zijn op zich niet verboden..als je ze aan de muur hangt...loop je er op zaterdagavond mee op het Leidse Plein in Amsterdam is het wel weer strafbaar, en iemand die (legaal) een wapencollectie in huis heeft,heeft daar vergunningen voor, een ontheffing om ze te vervoeren volgens een vastgestelde route naar bijvoorbeeld de schietvereniging, bepaalde maatregelen in huis om ze op te bergen en noem maar op, de vergunningen heb ik regelmatig moeten controleren een heel gedoe...maar die Tazer......lekker laten liggen........zo nu weer terug naar het onderwerp ha ha ha ha ha ha ha

Arie
18-03-08, 20:57
Mijn advies...probeer een vlucht te nemen die 's morgens vroeg aankomt.
Zo rond de klok van 7 dan ben je zelf helemaal verreisd en de ochtendploeg lijkt wel niet op gang te willen komen.
Staan ze er toch, weinig oogcontact maken, rustig schuifelend richting "niks aan te geven" en bij het bijna voorbij lopen nog even goededag zeggen.
Geen goeimoggel die kennen ze al een tijdje:neutral:

Michael66
18-03-08, 21:07
Nee, ik dan vorige week ... zes-zeven man marechaussee, ik kom er aan met een duidelijk nieuwe koffer, laptoptas, handbagagekoffertje en een doos waar duidelijk op staat dat er golf-equipment in zit. Doos dwars bovenop het karretje. En ik er met big-smile achter, blij weer terug te zijn in NL en dat mijn doos met golfclub is aangekomen. Het enige dat de medewerker zegt: "Zo met die doos komt u niet door de deur!" Ik: "Da's al de zoveelste keer deze reis, zit lekker te klooien!" en ik draai de doos een kwart slag en kan gewoon doorlopen.

Geen pijl op te trekken.

Pimpit
24-03-08, 13:50
Risiko lopen ! Waarom??

6 Spijkerbroeken kopen en dan met het zweet in je naad door de douane, zo da's weer mooi 50 euro in de pocket KAN HET NEDERLANDSER.

Je kunt vanuit NL alles via het net kopen en dan heb je het binnen 14 dagen thuis. Soms betaal je wat invoerrechten en soms niet, dan heb je mazzel.

Nee dan is het spannender om een kat te laaien op Schiphol voor wat kruimel werk.

Guus
24-03-08, 15:02
Mijn advies...probeer een vlucht te nemen die 's morgens vroeg aankomt.
Zo rond de klok van 7 dan ben je zelf helemaal verreisd en de ochtendploeg lijkt wel niet op gang te willen komen.
Staan ze er toch, weinig oogcontact maken, rustig schuifelend richting "niks aan te geven" en bij het bijna voorbij lopen nog even goededag zeggen.
Geen goeimoggel die kennen ze al een tijdje:neutral:
Ik denk dat dit niet zo heel veel uitmaakt. Ik arriveer altijd met een vroege vlucht, heb zo'n beetje alles al geprobeerd, maar ik wordt er nog steeds met enige regelmaat uitgehaald of aangesproken. Waarschijnlijk voldoe ik aan een bepaald profiel of gedraag ik me op een manier die de douanebeambten activeert.
Daarnaast is de douane ook niet gek. Ik weet niet of je de reality soap over Schiphol (of was het nou Martinair?) nog kunt herinneren, maar hiervan staat Dick Mol mij nog steeds bij. Vooral de wijze waarop hij door alle truc en smoezen heen wist te prikken was niet alleen leuk om te zien maar ook erg leerzaam. Maar goed, met mijn aanhoudingsratio heeft het niet zoveel zin om erg veel mee te nemen. Gelukkig zit ik voor mijn werk regelmatig in het buitenland, dus ik heb meer mogelijkheden dan de gemiddelde persoon om spullen mee te nemen. Daarnaast wordt het bedrag dat je belastingvrij mag invoeren vanaf 1 december verhoogt tot €430. Dan is mijn probleem natuurlijk helemaal opgelost.

Yvet
24-03-08, 15:03
Risiko lopen ! Waarom??
6 Spijkerbroeken kopen en dan met het zweet in je naad door de douane, zo da's weer mooi 50 euro in de pocket KAN HET NEDERLANDSER.


Kijk voor die €50 zou ik het ook niet doen nee.
Maar gelukkig is het niet €50 wat je bespaard, het is minimaal €50 per spijkerbroek dat je bespaard.
Dus een totale besparing op die 6 broeken is dan minimaal €300 en een beetje zweet heb ik daar dan wel weer voor over.

Nederlandser????? Of hollandser??????????
Nee gewoonweg stom als je dit soort besparingen niet even meepakt......

Pimpit
24-03-08, 17:18
Vertel mij nou eens wat je in de USA kunt kopen wat je HIER NIET via het INTERNET in de USA kunt kopen. ( Legale dingen dan, of lopen jullie met een M16 door de douane hier met een dobbertje eraan vast en dan beweren dat het een nieuwe hengel is)

Je gaat toch geen 6 spijkerbroeken kopen, volgend jaar ben je 5 kilo zwaarder en dan zit je met 5 te kleine broeken hahahaha.

Alles is te koop via het Net met dezelfde kortingen, beetje Googelen, credit card en je hebt alles in twee weken thuis.

He wat hoor ik, volgens mij komen ze me helikopter brengen ;-)

Laterrrrrrrrr

Yvet
24-03-08, 18:03
Pimpit,

De lijst met dingen die ik niet via het net kan kopen is zó lang dat ik een verkorte versie hier weer zal geven om je alvast een idee te geven:

* Alle kleding uit de oulet winkels, tja de 1 vindt het niks en ik koop bij Nike mijn hele jaargarderobe.
* Alle kleding van S&B die hebben namelijk geen online verkoop gedeelte, de verkoop verloopt geheel via de winkels.
* De Disney (WDW) merchandise, soms via internet verkrijgbaar maar veel en vaak niet.
* Niet alle deparment stores en/of supermarkten shippen hun spullen internationall.

Daarnaast heeft Sylly wel het meest belangrijkste punt: Ik wil het wel passen.
Tuurlijk als je een broek koopt van merk x type x en maat x dan kun je de volgende keer het zo weer aanschaffen (en dus ook via het net) maar vaak is type x veranderd of is type x er niet enz enz en dan wordt de maat ineens ff iets anders of zit het helemaal niet (dat is pas geld over de balk smijten).

Michael66
24-03-08, 18:12
Yvet, dat geldt voor een heleboel andere dingen net zo. Ik heb Pimpit net via een PB uitgedaagd om het stansapparaat dat ik voor Chantal bij JoAnn's heb gekocht voor $45 ergens op het net te vinden voor die prijs, inclusief verzending en invoer. In NL kost dat apparaat €90-100, dus zo'n $150. Ruim $100 vind ikzelf wel een aardig verschil.

Het is allemaal wel leuke sfeermakerij, maar nu waarmaken!

Pimpit
24-03-08, 18:21
Als ik al Nike zou willen hebben, koop ik rechtstreeks bij Nike in Hilversum voor de collectie uitkomt en met korting. Meestal geef ik die kaarten aan mijn neefjes want die vinden het "cool" om daar te struinen.

Ik begrijp zowieso al niet dat een Europeaan in de USA kleding koopt elke Amerikaan met een beetje smaak (die zijn echter schaars), koopt Europese kleding hahahha.

Mijn vakanties zien er duidelijk anders uit dan die van jullie.
Kijk als je er toch bent is het meepakken maar ik zou nooit voor 2 tientjes gaan omrijden en helemaal al niet tijdens mijn vakantie.

Als ik wat nodig heb, bel ik gewoon naar Amerika, leg uit wat ik hebben wil, spreek een manier van betalen af en 14 dagen later is het hier.
Heb je daar wel eens aan gedacht ??

Gewoon bellen en vragen.

Michael66
24-03-08, 18:31
Ik wacht nog op je antwoord op mijn "uitdaging". Want daarvoor heb ik naar verschillende leveranciers in de VS gebeld, en gaven aan óf niet naar NL te verschepen, óf zo'n $50 aan verzendkosten te moeten rekenen.

Ben dus nog erg benieuwd of jij je bewering kunt waarmaken dat alles via internet tegen dezelfde prijs is te bestellen. Hoor graag van je, want een aantal vriendinnen van mijn vrouw willen het ook graag kopen voor $45.

Dit is trouwens het betreffende apparaat.

http://img216.imageshack.us/img216/9307/37105110819ddaub4.jpg

Yvet
24-03-08, 18:33
aha...........

Luister, je hoeft van mij geen spullen daar te kopen, wat jij wilt en hoe jij het wilt.

Maar ik wil dat wel en velen met mij.
Maar laat ons in onze waarde..........

Als ik zo hoor hoe jij het doet en op welke manier, prima je bent er duidelijk tevreden over.
Mijn inziens is het niet de meest slimme, goedkope en handige manier maar o.k. dat kan en jij doet het op jouw manier, ik en vele met mij op de onze.



Als ik al Nike zou willen hebben, koop ik rechtstreeks bij Nike in Hilversum voor de collectie uitkomt en met korting. Meestal geef ik die kaarten aan mijn neefjes want die vinden het "cool" om daar te struinen.
Hmmm, de eerste keer dat jij lange mouw shirts kan kopen bij Nike in Hilversum voor €3,20 dan mag je mij bellen.



Ik begrijp zowieso al niet dat een Europeaan in de USA kleding koopt elke Amerikaan met een beetje smaak (die zijn echter schaars), koopt Europese kleding hahahha.
hahahahaha
Bedankt voor het compliment. :-k



Mijn vakanties zien er duidelijk anders uit dan die van jullie.
Kijk daar heb je duidelijk gelijk in.



Kijk als je er toch bent is het meepakken maar ik zou nooit voor 2 tientjes gaan omrijden en helemaal al niet tijdens mijn vakantie.
Jij niet, een ander mss wel. Jij gaat graag naar Miami een ander minder of helemaal niet.
Ik heb trouwens nooit gezegd dat ik ervoor omrij.....
Vaak wordt het namelijk gewoon in de planning meegenomen.




Als ik wat nodig heb, bel ik gewoon naar Amerika, leg uit wat ik hebben wil, spreek een manier van betalen af en 14 dagen later is het hier.
Heb je daar wel eens aan gedacht ??
Gewoon bellen en vragen.
Ja dat is een optie.
Ik ga gewoon naar Amerika toe om het te regelen dat is ook een mogelijkheid.

Syllvia
24-03-08, 18:46
Je gaat toch geen 6 spijkerbroeken kopen, volgend jaar ben je 5 kilo zwaarder en dan zit je met 5 te kleine broeken hahahaha.


Haha, ja zo is dat!
Voor mij een reden om weer ff te lijnen, anders pas ik niet in de kleding die ik vorig jaar heb gekocht voor aankomende zomer.
Dus een leuke stok achter de deur om niet al te dik te worden, dat komt er ook nog bij :)

Yvet
24-03-08, 18:49
Ja, hier heb ik dus zelf absoluut geen last van, ik ben geweldig constant in mijn gewicht.
Ik pas mijn kleding van jaren geleden nog, vaak is dat outdated zodat ik jieuwe kleding koop.
Maar ik hoef nooit kleding aan te schaffen omdat ik eruit gegroeid ben of juist extra kleding over heb omdat ik afgevallen ben......

Pimpit
24-03-08, 19:08
Een wereld gaat voor mij open en ik sluit hem ook weer want dit is niet mijn metier
IK snap nog steeds niet waar het om gaat met dat ding want handwerken is niet zo mijn ding.

Op de site van Joan's staat zo'n ding maar niet voor die prijs

http://www.joann.com/joann/catalog.jsp?CATID=cat2430&PRODID=prd51721

Dus als je hem voor die prijs hebt gekocht was het aan aanbieding wellicht.

Kijk dat bedoel ik, als je zoiets tegen het lijf loopt heb je mazzel maar als je niet daar was geweest had je het nooit voor die prijs kunnen kopen ergo als je een week eerder was dan betal je wellicht het dubbele.

Als ik n.l. weet dat iets te koop is in een winkel dan bel ik gewoon naar vrienden of familie daar of ze dat even willen kopen en anders is er nog ebay.

Zo'n ding is ook niet onderhevig aan invoerrechten o.i.d..

Het gaat er mij om dat als je daar bent en je moet stad en land rondrijden om zoiets te vinden kost het tijd, en mijn tijd is erg duur, benzine en wat win je er dan mee.

Als je mij een link geeft met die prijs dan bel ik die gasten en als je er meerdere koopt kan je ook nog bedingen dat zij je tegemoed komen met de kosten van het verzenden.

Als jullie nou eens voor dat geld dat je allemaal bespaard met je inkopen in de USA een jaarkaartje bij de sportschool nemen dan pas je de eerst komende 5 jaar in de zelfde broek maat dus dan kan je elke keer dezelfde broek op het net bestellen. Hoef je ook niet te passen en het kost je ook niet telkens een tripje naar Florida of reizen jullie gratis??

Michael66
24-03-08, 19:23
Op de site van Joan's staat zo'n ding maar niet voor die prijs

http://www.joann.com/joann/catalog.jsp?CATID=cat2430&PRODID=prd51721

Dus als je hem voor die prijs hebt gekocht was het aan aanbieding wellicht.Het mooie van die winkel is dat ze daar zo'n beetje altijd wel een coupon hebben waarmee je één artikel met 50% korting kunt kopen. In dit geval kreeg ik hem dus mee voor $45 i.p.v. $90. Al had ik een ander ding uitgekozen van een paar honderd dollar, dan nog was het 50%. Op de website doen ze dat (helaas) niet. Met die korting trekken ze mensen naar de winkel, die dan vaak nog wat andere dingen (tegen de volle mep) kopen. Marketing dus. En trouwens, JoAnn's verzendt niet naar Nederland, daar zijn al wat telefoontjes aan opgegaan.

Tot zover dus jouw bewering dat alles met dezelfde kortingen te bestellen is.

En dan toch maar weer "peentjes zweten" bij de douane. De waarde van wat ik twee weken langs de douane meenam .... ik schat een dikke € 1500. Met een "tegenwaarde" van een veelvoud daarvan als ik het hier zou hebben gekocht. Heel veel aanbiedingen op spullen die je toch al wil kopen en waar je daar dan net tegenaanloopt.

arie van urk
24-03-08, 20:20
Ik snap de hele ophef in deze discussie niet.
Als iemand een koffer met Amerikaanse kleding mee wil nemen is dat zijn / haar verantwoording.
Hij / Zij moet bij de douane verantwoording afleggen , ongeacht of deze persoon 1 of 1000 euro 'bespaard" heeft.

Zelf heb ik helemaal niets met merkkleding , maar als ik in een outlet prachtige warme sweaters zie liggen voor nog geen 20 dollar dan neem ik er wel een paar mee.
( mijn vrouw had genoeg van de stok oude truien die ik altijd aanhad...)

Mijn vrouw verheugd zich het hele jaar al op inkopen doen bij Jo-Ann: veel keuze in haar hobby gebied en nog veel voordeliger ook.
( alleen moest dat mooie papier niet zo gewichtig zijn).

Zelf bestel ik mijn hobby spullen bij een vaste leverancier in Miami.
Met extra korting omdat ik vooraf via internet bestel.
Aangezien we toch wel naar Miami gaan pik ik ze daar op en bespaar zo behoorlijk wat verzendkosten.

De ene Florida ganger wil koopjes scoren terwijl de ander 30 pretparken bezoekt of 3 weken op een strand ligt te bakken.

Gelukkig kan het in Forida allemaal en zijn we vrij om te kiezen hoe we onze vakantie en geld besteden.

En het kriebelige gevoel bij de nederlandse douane nemen we dan maar voor lief.

Michael66
24-03-08, 20:34
Mijn vrouw verheugd zich het hele jaar al op inkopen doen bij Jo-Ann: veel keuze in haar hobby gebied en nog veel voordeliger ook. ( alleen moest dat mooie papier niet zo gewichtig zijn).Same here. Als ze bepaalde dingen wil hebben worden ze keurig genoteerd en eenmaal per jaar kan ze dan "los" gaan bij JoAnn's, Michael's, Walmart etc. Enorme prijsverschillen met hier in NL. Daarmee "financieren" we de vakantie voor een deel, met de besparingen ten opzichte van het hier te kopen. :mrgreen: Jammer dat de koffers maar 23 kilo per stuk mogen wegen ....

Njit
25-03-08, 11:16
Hoi Guus, ik ben benieuwd waar het nieuws bekend is geworden dat het bedrag van 175 euro wordt verhoogd naar 430, groet Arie.

Zie hier: http://www.minfin.nl/nl/actueel/nieuwsberichten,2008/01/Meer-belastingvrij-invoeren-per-december-2008.html



Meer belastingvrij invoeren per december 2008

nieuwsbericht | 09-01-2008 | Directie Voorlichting
Met ingang van 1 december 2008 mogen reizigers vanuit landen buiten de Europese Unie meer vrij van accijns of btw invoeren. In november 2006 werd hierover in de Ecofin een politiek akkoord bereikt. Eind december 2007 werd overeenstemming bereikt over de ingangsdatum.
Het plafond voor deze belastingvrije invoer naar één van de landen van de Europese Unie gaat omhoog van 175 euro naar 430 euro voor passagiers in vliegtuigen en schepen. Wie over land de EU binnen komt mag voor 300 euro belastingvrij de Europese Unie invoeren. Het huidige drempelbedrag werd 15 jaar geleden vastgesteld.
De scheiding tussen reizigers per schip of vliegtuig enerzijds en over land anderzijds is aangebracht omdat met vervoer over land frequenter goederen de EU binnengebracht kunnen worden.


http://www.minfin.nl/binaries/minfin/afbeeldingen/illustraties/actueel/nieuwsberichten/2008/01/meer-belastingvrij-invoeren-per-december-2008_420x.jpg

Yvet
25-03-08, 15:28
Hoi Guus, ik ben benieuwd waar het nieuws bekend is geworden dat het bedrag van 175 euro wordt verhoogd naar 430, groet Arie.

Zo ongeveer overal...
Kranten, tv enz enz.
Het gaat in per 1 dec 2008.

Maar inmiddels was ik traag ( ik had gewoon niet gezien dat er een pagina 6 was...) en had Njit alvast alle info opgezocht...

Michael66
28-03-08, 03:39
Da's nou net het mooie: iedereen heeft weer zijn eigen dingen die hij/zij mee wil nemen uit florida.

Waarom zou je zes spijkerbroeken meenemen? (waarom niet 7 of 8?)
Waarom zou je een I-pod meenemen?
Waarom zou je een voorvelg van een Harley meenemen? :-k
Waarom zou je stapels sctrapbookpapier meenemen?
Waarom zou je 24 Nike T-shirts meenemen?
Waarom zou je een golfclub meenemen?
Etc.

Blijkbaar gewoon omdat iemand dat wil, daar zijn of haar wensen mee voldoen. En dat kan in Florida vaak erg voordelig zijn. Zoveel mensen, zoveel ... ja wat eigenlijk?

Ta2 Gerrit
28-03-08, 11:27
Waarom zou je een voorvelg van een Harley meenemen? :-k


Heb ik weer, krijg ik weer zo'n bedenkelijk mannetje :-k :-D

Waarom ?? Omdat die zeker 60% goedkoper is dan hier, als je hem hier al kunt kopen :mrgreen:
Eén van de wensen van één van de mensen :sun:

Guus
28-03-08, 11:50
Dat had ik er bij willen vragen maar ben blij dat jij het doet haha. Lees nu zelf nog grotere aantallen :shock:De één koopt 80 verschillende spijkerbroeken, de ander spullen voor zijn scrapboek of onderdelen voor zijn Harley. Ieder zijn 'fetish' zullen we maar zeggen.

aeroxerel
04-04-08, 15:32
Vorig jaar hebben ze mij op Zaventem ook staande gehouden, heb gezegd dat ik wat souveniertjes en 2 flessen wodka (die op het vliegtuig gekocht waren) bij me had, en ik mocht gewoon weer doorlopen.

Wel even een hartslag van 200 natuurlijk, omdat heel de koffer vol zat met Tommy Hilfiger spullen (voor eigen gebuik)

nancy1
14-04-08, 20:11
Volgende week gaan we naar Florida. We vliegen vanaf Dusseldorf en op de terugreis landen we daar ook weer.
In Nederland mag je voor 170 euro per persoon aan goederen invoeren. Kan iemand mij vertellen of dat in Duitsland hetzelfde is, of dat daar andere regels gelden?
Tevens ben ik benieuwd of die 170 euro per persoon ook voor kinderen van 7 en 10 geldt.

Michael66
14-04-08, 20:17
Het is € 175 per persoon. Kinderen zijn ook personen, dus ook voor hen geldt die € 175. En de regels zijn in Duitsland gelijk aan de NLse regels.

Harm
14-04-08, 20:20
Let wel het is nog pp 175 euro maar dat betekent niet dat je iets t.w.v. €400 koopt en dit bedrag over de meereisende personen kunt verdelen.

Njit
14-04-08, 20:27
Van de Douane site:



Als u meer wilt meenemen

Als u meer wilt meenemen, dan betaalt u belasting over het deel dat uitkomt boven het maximum. Alle andere goederen, waar geen maximumhoeveelheden voor gelden, mag u tot een maximum van € 175 per persoon belastingvrij invoeren. Dit betekent dat als u een artikel koopt met een waarde van meer dan € 175, u bij terugkomst in Nederland over het gehele aankoopbedrag belasting moet betalen. Het maakt niet uit of u de artikelen hebt gekocht in een belastingvrije winkel. Reist u met meer personen, dan mag u het aankoopbedrag niet verdelen met uw reisgenoten.

Voorbeeld
Een echtpaar koopt een camera van € 300. Zij moeten dus over het volledige bedrag belasting betalen.
Koopt u meerdere artikelen die samen boven de € 175 uitkomen, dan hoeft u soms belasting te betalen over slechts een deel van de artikelen.

Voorbeeld
U koopt een horloge van € 125 en een vulpen van € 55. Het totaalbedrag is € 180. U hoeft alleen belasting te betalen over de vulpen.

nancy1
15-04-08, 14:00
Bedankt voor de reacties. Ik heb zojuist de douane even gebeld.
Kinderen hebben hetzelfde bedrag, dus ook die 175 euro om vrij in te voeren. Alleen mogen daar geen alcoholische of rook artikelen bij zitten.

Syllvia
21-04-08, 07:52
Nog even iets over schelpen.

Op het forum vertellen wel meer mensen dat ze het leuk vinden om schelpen te zoeken. Ik dus ook.

Alleen....ze mogen niet mee!

Hoe doen jullie dat nu? Gewoon echt niet mee nemen? of stiekum toch een paar?


De eerste keer dat we terug kwamen had ik er een paar in mijn koffer, want ik wist dus echt niet dat je die dingen die bij bossen op het strand liggen niet mee mocht nemen......(sorry blonT)

groetjes Sylvia

Ferno
21-04-08, 14:22
Wat is eigenlijk de boete als je toch gesnapt wordt?

Je moet natuurlijk de 19 % BTW betalen en de geldende invoerrechten (wijkt af per soort artikel) maar wat is de hoogte van de boete die er dan nog bij komt?

Ik heb wel eens gehoord dat als je doorloopt en gesnapt wordt maar wel eerlijk vertelt wat je daar gekocht hebt je er dan vanaf komt met alleen het betalen van belasting en invoerrechten, maar als je pech hebt kan je ook nog de boete betalen (daar weet ik dus niet de hoogte van) en als je liegt dan is de boete zeker.
Dus als je gesnapt wordt kan je denk ik maar beter opbiechten want anders kan ook nog de boete betalen.

Ik ben zelf maar een keer gecontroleerd, 10 jaar terug toen ik uit Boston terug kwam.

Had veel kleding en timberlands etc. bij me (alles in de States gedragen), koffer open , graai graai, koffer weer dicht = tot ziens. :-\"

Maar ik denk dat ze nu wel wat strenger zijn met de Dollar koers van nu.

Njit
21-04-08, 15:46
Voorbeeldje voor een iPhone:

Stel dat je besluit om de iPhone niet aan te geven bij de douane. Je bent dan uiteraard veel goedkoper uit, maar je riskeert ook een boete. Geef je niets aan dan betaal je bij de huidige dollarkoers en een salestax van 8,375% voor de 8GB iPhone €276,01 en voor de 16GB iPhone €343,60.


Wordt je gesnapt, dan betaal je een boete die afhankelijk is van het type goederen en het bedrag dat je probeerde te ontduiken. Ook loop je kans dat de iPhone in beslag wordt genomen, zoals al enkele keren op Duitse luchthavens is gebeurd. In Nederland kom je er meestal vanaf met een schikking: dit is een boete die meestal 50% bedraagt van de ontdoken belastingen. Bij de prijs van de 8GB iPhone komt er dan nog €26,17 extra bij zodat je in totaal €354,17 betaalt. Bij de prijs van de 16GB iPhone komt er nog €32,73 bij en betaal je €442,73.

Ferno
21-04-08, 16:01
Dit voorbeeld heb ik inderdaad wel eens op een site zien staan.
En ik kom op de luchthaven van Frankfurt Europa binnen dus zal ik daar de aangifte moeten doen.
Voor kleding durf ik het wel aan maar als ik besluit een powerbook mee te nemen ga ik denk ik maar netjes aangifte doen.
Als ik van de 2000 $ 50% boete over de belasting moet betalen is dat zonde en al helemaal het risico dat ze het in beslag nemen. :cry:

pascalbrouwers
21-04-08, 17:00
Wordt je gesnapt, dan betaal je een boete zoals al enkele keren op Duitse luchthavens is gebeurd. In Nederland kom je er meestal vanaf met een schikking.

Martijn weet jij hoe het zit als je land op Brussel.

En hoe controleren ze.
als ik de iphone nu in mijn broekzak heb.
moet je dan alles laten zien
dus m.a.w. ook je broekzakken leegmaken.

Ik heb zoiets nog nooit aan de hand gehad.
E ik heb toch al heel erg vaak gevlogen.
Ik heb 2 jaar lang wekelijks 2 a 3 keer gevlogen richting Boedapest.
En nog nooit iets meegemaakt.
Vandaar de vraag.

Pascal

Njit
21-04-08, 18:00
Schelpen staan denk ik niet voor niks op de lijst van verboden spullen. Men zal je op dit Forum dus echt niet gaan aanraden om ze toch maar gewoon mee te nemen.

Carlo
21-04-08, 22:44
Op Sanibel bijv. vind je overal informatie over welke schelpen je wel en welke je niet mee mag nemen. Wij hebben ze gewoon in een aantal plasticzakken in onze koffer gedaan (kunnen best stinken....). Was geen probleem...In ieder geval alleen de lege schelpen meenemen!

Michael66
21-04-08, 23:17
Wij kregen ooit de tip om de schelpen een nachtje in de wasbakte leggen met een flinke (!!) scheut Chlorox erbij om de zeelucht eruit te krijgen. Bleek een gouden tip!

Ferno
22-04-08, 16:27
Hoe zit eigenlijk met transit passagiers?
Ik vlieg van Schiphol naar Frankfurt en dan naar Chicago en terug van Washington naar Frankfurt en dan schiphol.
Op Frankfurt blijf ik op het vliegveld, dan hoef je toch niet door de Douane?
Dat doe je toch op schiphol? Of moet dat in Frankfurt omdat je daar de EEG binnen komt?

rolthof
22-04-08, 17:02
Hoi,

Door Schengen is bijna heel West-Europa 1 douane gebied geworden. Je komt in Frankfurt Europa binnen, dus daar vind de controle plaats.

Logisch ook, want hoe moeten ze anders op Schiphol weten dat jij eigenlijk vanuit de USA komt, en niet pas in Frankfurt bent opgestapt ? Dat is aan je neus niet te zien. Wel aan je volle koffer trouwens ;-)

Ferno
22-04-08, 21:36
Hmm,

Grappig, dat zou ik ook denken maar bij world ticket center vertelde ze mij vandaag dat het op schiphol gebeurt.
Het is natuurlijk zo dat je als transit niet het vliegveld verlaat en meestal staat de douane poort bij de uitgang??

Anyway,

Iemand ervaring met de Duitse groene jongens (volgens mij is juist de politie groen in Duitsland:-&) ?

tanzer
23-04-08, 17:03
Ja ik vraag me ook af hoe dat gaat als je via duitsland vliegt, geld daar dan ook de 175 euro regel, of hebben die andere regels.!!?? En die 175 euro is dan de waarde van de aankoopprijs of de waarde wat het hier kost.!!??

tanzer
23-04-08, 17:58
Heb het antwoord zelf gevonden!!
http://www.floridaforum.nl/showthread.php?t=6109

Sorry, had ook eerst moeten zoeken.

Nijntje
24-04-08, 11:47
Heeft iemand ook ervaring met de Duitse douane? Zijn ze daar strenger dan in Amsterdam? Wij komen dit jaar ook voor het eerst via Duitsland Europa binnen en in Amsterdam zijn we nog nooit gecontroleerd... Hoop dat het bij onze buren er zo'n beetje hetzelfde aan toe gaat.

breaker9240
03-05-08, 20:09
Dus als ik ginds al kleren koop is het best dat ik men aankoopbewijzen meeneem?
Als we daar zijn zouden we graag gewoon wat kleren (niet overdreven) kopen en ook een film camera. Bij die laatste ben ik wat bang?
Zou ik het aangeven? Of in mijn Camera tas steken bij mijn andere Digitale camera?

rolthof
11-05-08, 15:42
Anyway,

Iemand ervaring met de Duitse groene jongens (volgens mij is juist de politie groen in Duitsland:-&) ?


Sinds vanmorgen wel. We zijn (helaas) weer thuis en zijn in Frankfurt door de douane gegaan. Er is met een scheef oog naar onze paspoorten gekeken en we zijn vervolgens onze koffers op gaan halen en door de "nothing to declare" poort gelopen, we hebben daar geen douanier gezien. En da's maar goed ook :D

didierc
11-05-08, 20:58
laatste twee vanaf dusseldorf vertrokken en ook aan gekomen, geen probleem. Als ze er al staan, staan ze meestal met de handen in de zakken.
Maar het is toch elke keer weer spannend.

Ferno
16-05-08, 17:43
Sinds vanmorgen wel. We zijn (helaas) weer thuis en zijn in Frankfurt door de douane gegaan. Er is met een scheef oog naar onze paspoorten gekeken en we zijn vervolgens onze koffers op gaan halen en door de "nothing to declare" poort gelopen, we hebben daar geen douanier gezien. En da's maar goed ook :D


Hoi,

Wij zijn ondertussen ook terug en ook wij moesten alleen door de paspoort controle.

De koffers zijn gelijk naar Schiphol doorgestuurd en daar stond niemand bij de Douane.
Had ik dus maar wel de macbook AIR meegenomen (hier 1799 euro daar 1700 USD). :(

Twee koffers vol mooie amerikaanse merk kleding en 6 paar Nikes is ook niet slecht.
We zijn wel met zijn 4en.

nancy1
03-08-08, 09:44
Ik weet niet of het antwoord nog nodig is, we zijn alweer een tijdje terug uit Florida.
We zijn de avond voor ons vertrek met de auto naar Dusseldorf gereden, daar hebben we in een hotel geslapen: Holiday Inn Düsseldorf Airport-Ratingen.
Dit kostte 110 euro voor 1 overnachting met 4 personen en onze auto mocht 2 weken lang daar staan.
We werden 's ochtends met een busje naar het vliegveld gebracht en toen we terug kwamen werden we ook weer netjes teruggebracht. Het ging perfect!
Op het vliegveld zelf vonden wij alles veel rustiger gaan. Bij terugkomst met de douane geen last gehad. Ze stonden wel om mensen te controleren, maar lieten de meeste mensen gewoon doorlopen.
Bij het inchecken in Florida (we vlogen met Air Berlin) was het soepeler dan vorig jaar met Martinair. Bij Martinair lette ze erg op het gewicht van de koffers. De koffers werden per stuk gewogen en mochten dan ook niet meer dan 23 kilo wegen. Als 1 koffer 27 kilo woog, maar een andere koffer 18, moest je toch nog bijbetalen....
Bij Air Berlin werd het totaal gewicht van alle koffers opgeteld en werd er naar het totaal gekeken.

moniqueo
03-08-08, 14:51
Wij zijn ook vanaf dusseldorf naar Miami gevlogen en hebben dezelfde ervaringen als nancy1. Douane is net zo streng/niet streng als op Schiphol.
Bij ons werd door Air Berlin wel op het gewicht van de koffer per stuk gelet, er werd niet opgeteld en gedeeld door totaal. Maar dat ligt misschien net aan de persoon die je treft aan de balie.
Wij hebben trouwens voor de reis in het Relexa Dusseldorf geslapen, die kostte 79,- voor een 4pk incl 3 weken parkeergarage in het hotel. Wel moesten we de terugweg zelf de taxi betalen, ong 11 euro.

AlexFL
03-08-08, 21:52
Eergister weer via Düsseldorf binnengekomen en het kriebelde toch wel toen ik de douaniers zag staan, had een nieuwe laptop, iphone en massas kleren in m'n koffers en liep via de normale exit naar buiten, oud oma'tje voor me werd eruitgepikt hehe.

maanbo
18-01-09, 00:15
Ik heb ook een vraagje misschien een domme maar oke beter een domme vraag dan geen .......toch?


Ik lees op de douane site het volgende:


Reist u Nederland in vanuit een niet-EU-land (http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-24.html#P582_40081) (een land dat geen lid is van de Europese Unie)? Dan mag u de volgende goederen meenemen zonder belastingen te betalen:

uw gebruikelijke normale reizigersbagage
een beperkte hoeveelheid alcoholhoudende drank en sigaretten (bijvoorbeeld 1 liter gedistilleerde drank en 200 sigaretten)
andere goederen met een waarde van maximaal € 430
begrijp ik het dan goed dat wanneer ik bijvoorbeeld voor mezelf wat kleding koop t.w.v zeg 300 dollar en daarbij b.v een Ipod Touch van 250 dollar ik de grens van de douane niet overschrijt?


en dan nog een vraag ik betaal daar alles in dollars en zodra ik door de douane gaat gaan de euro's tellen maar moet ik dan wat ik invoer omrekenen in euro's of moet ik de NL prijzen aanhouden en vandaar uit die 430 euro gaan rekenen wat ik in mag voeren?


Hopenlijk heb ik mezelf een beetje duidelijk gemaakt wist even niet hoe het makkelijker te omschrijven

JKG
18-01-09, 01:30
Het gaat om de prijzen die jij betaald hebt, niet wat het hier waard is, want hier is alles bijna 2x zo duur. Jij kan je bonnetjes laten zien.... op dit moment zou je idd voor rond de 550 dollar aankopen kunnen doen zonder problemen.

AlexFL
18-01-09, 01:47
Als je van de kleertjes de tags af haalt en ze een keer wast kun je 2 ipod touch meenemen ;-)

Maarja zoals je het zegt is het goed. je moet gewoon dollarkoers pakken van vandaag of morgen en dat omzetten naar euro's..

Renske1978
18-01-09, 12:04
Het gaat om de prijzen die jij betaald hebt, niet wat het hier waard is, want hier is alles bijna 2x zo duur. Jij kan je bonnetjes laten zien.... op dit moment zou je idd voor rond de 550 dollar aankopen kunnen doen zonder problemen.
Ik heb het altijd anders begrepen het gaat volgens mij om de waarde in het economisch verkeer van Nederland.

Teleton
18-01-09, 12:08
het gaat volgens mij om de waarde in het economisch verkeer van Nederland.

...en ik ben bang dat je daar groot gelijk in hebt! Ik kan het zo 1,2,3 niet letterlijk terugvinden, maar als ik het vind, zal ik het nog eens plaatsen.

FrankS
18-01-09, 14:06
Nee, het gaat om de waarde die het goed heeft aan de grens waar het grondgebied van de EU betreden wordt. Daarvoor wordt de factuurwaarde van de goederen (dus in land van aankoop) vermeerderd met eventuele transportkosten tot aan die grens (niet aan de orde als je het zelf meebrengt met het vliegtuig, maar wel als je het bijvoorbeeld met DHL naar huis verstuurt). Vervolgens wordt de dollarkoers gehanteerd die op het moment van invoer van toepassing is. Wat het waard is in NL doet er niet toe.

Teleton
18-01-09, 14:31
Daarvoor wordt de factuurwaarde van de goederen (dus in land van aankoop) vermeerderd met eventuele transportkosten tot aan die grens

Dit is inderdaad de regel als je zelf aangifte doet. Maar als je wordt "gesnapt" komt volgens mij de waarde in het economisch verkeer wel degelijk om de hoek kijken.

De juiste informatie over de sancties bij smokkel is niet zo gemakkelijk te vinden op de site van de douane. Ik zoek nog even door, anders moeten we Dick Mol persoonlijk tussen zijn kiezen en botten vandaan vissen om uitsluitsel te geven..........

FrankS
18-01-09, 14:41
Nee, als je gesnapt wordt maar alsnog de waarde kan aantonen m.b.v. rekeningen, dan wordt die waarde gehanteerd. Wel kan eventueel nog een extra boete worden opgelegd. Kun je de waarde niet aantonen dan moet de douane eerst onderzoek doen naar de waarde in het land van herkomst. Pas als dat tot niets leidt mogen ze een waardebepaling doen door onderzoek naar de de waarde van vergelijkbare goederen in het land van bestemming.

Renske1978
19-01-09, 14:54
Dat is wat je in Nederland in de winkel voor het product zou moeten betalen. Dat zou voor een paar nikes uit de "sale" in de VS voor USD 10 al snel kunnen komen op EUR 100.

karin1978
24-01-09, 19:39
Zo maar een vraag: wat als je bijvoorbeeld wat kleding in een pakje stopt en aan geeft dat het een kado is en dan opsturen naar je huisadres? Moet je dan nog steeds invoerrechten betalen? Of zijn de verzendkosten zo hoog dat het zo en zo niet rendabel is?

Is de verhoogde invoer (430) nu ook geldig in Duitsland?

cindy74
24-01-09, 19:49
^^^je verzend het als een kado en ik heb bijna nooit taxen moetten betalen . Het meeste dat ik ooit heb betaald was 10 euro , als je het bedrag lager houd als 50$ en de tickets van de kleding haalt zou dit geen probleem mogen zijn . In belgie alsthans niet

karin1978
24-01-09, 19:54
en als je bijvoorbeeld 4 spijkerbroeken er in stopt, dan schrijf je als nog 50$ als waarde?

Michael66
26-01-09, 10:31
"Normale" prijs voor het versturen van een pakje naar NL via US Postal Sevice (http://postcalc.usps.gov/default.aspx?Mode=Intl_Single&CID=10298) is inderdaad behoorlijk hoog. Voor een pakje van ca. 2 kilo betaal je al $30-50, afhankelijk van de bezorgtijd. Voor een pakje tot 5 kilo loopt dit al op tot meer dan $60. Niet erg gunstig dus om wat op te (laten) sturen.

Zoals al vaker in dit topic gezegd: maak je niet druk om een paar spijkerbroeken en wat ander spul, dat doet de douane hier in Nederland ook niet. Vorig jaar heb ik diverse golfspullen uit Florida meegenomen, dat stond ook duidelijk op de doos geschreven waarin ik ze meenam. Het enige wat de douane-man zei was dat ik de doos een kwart slag moest draaien, anders kon ik niet door de deur. :)

lindaend
26-01-09, 12:44
Een baby mag die ook dan 430 euro invoeren?????
Hahaha ze wilt kleding voor haar zus meenemen :-)

Michael66
26-01-09, 13:08
Ja, dat mag. Tenzij de baby niet leeft. [-X

lindaend
26-01-09, 15:30
Natuurlijk leeft ze ze word bijna 2 ;-)
En haar zus gaat skieen dus die gaat niet met ons mee..
Dus dan kunnen we veel inslaan :-)

cindy74
04-10-09, 18:50
Ik heb vanuit amerika mijn droomschoenen gekocht christian louboutins , dit weleenswaar voor een prikje . Het meisje heeft ze verpakt en opgestuurd met dhl met volnummer . Gisteren zijn ze dus aangekomen ik super blij totdat ik ze opendeed . Ze zijn onderschikt aan een drugsonderzoek in londen er zitten gaten in en er is in gesneden zelfs de binnekant van de schoen is onderhanden genomen en een gat in gemaakt , de hak is ook bijna doormidden gesneden . Heeft iemand dit ook eens voorgehad en is dit normaal dat ze niks maar dan ook niks laten weten of een papier erbij doen . Ik heb gelukkig mijn geld al terug maar ik had liever de schoenen kunnen aandoen .
Hier de fotos een beetje schandalig vind ik zeker zonder melding

http://i33.tinypic.com/30le5g7.jpg

http://i36.tinypic.com/jzcx8m.jpg

http://i38.tinypic.com/zlolxd.jpg

Njit
04-10-09, 18:52
Blijkbaar zijn dit soort schoenen berucht voor drugssmokkel. In het vervolg toch maar weer crocs bestellen :)

cindy74
04-10-09, 18:53
^^^Kon er echt niet mee lachen hoor en kunnen ze dit zomaar doen zonder iets ....

En bestaat er niet zoiets als x rays waar ze de boel mee kunnen doorlichten

Njit
04-10-09, 19:08
x-ray kunnen ze drugs niet mee opsporen. Ze kunnen hoogstens zien dat er mogelijk iets verborgen zit in bijvoorbeeld een hak.

[verwijderd]
04-10-09, 21:25
Met de honden is het probleem dat als er bv contact is geweest met drugs en dat kan ook de verpakking geweest zijn dat ze dan al reageren op de geur en dan gaat de douane zoeken, overigens is het wel vreemd dat er niets bij zat van de douane of dat DHL het niet heeft gemeld.

Ik zou bij DHL gewoon navraag doen aangezien alles getraced wordt bij DHL moet het te achterhalen zijn wat er met het pakket is gebeurd.

Ik weet van andere import zendingen dat ik geïnformeerd wordt als er een pakket wordt gecontroleerd door de douane of zelfs wordt opengemaakt, ik heb zelfs al eens gehad dat er een 'sample' uit een zending wordt gehaald door de douane, dus gewoon dat ze 1 of meerdere items uit je zending halen en gaan onderzoeken. Daar hoor je verder niets meer van en je moet zelf erachter aan dat je dat weer terug krijgt. Reageer jij niet, krijg je ook niets terug.

Mijn ervaringen met de controles zijn wel de haven controles in R'dam, met luchtzendingen heb ik nog geen controles gehad gelukkig.

Maar het blijft zuur als je iets moois denkt te krijgen en dit overkomt je, ik zou dit zeker opnemen met DHL.

Chanti
04-10-09, 21:30
jeetje wat naar!!!

Ongeacht of de douane vond dat ze hier een reden voor hadden, ik ben het met je eens. Er hoort dan een briefje bij te zitten (liefst voor je de doos openmaakt, zodat je niet voor een nare verrassing staat) Het is volgens mij ook de schock en de teleurstelling in dit soort gevallen.

Ik vind het echt heel erg rot voor je en kan me wel een beetje voorstellen hoe je je gevoeld moet hebben toen je je pakje open deed. Ik hoop dat je snel weer droom schoenen vindt!

cindy74
05-10-09, 17:10
Ik ga ze naar een schoenmaker doen en zien wat hij kan doen voor ze
Bij dhl zeggen ze nu dat ze het pakket niet hebben geopend alleen met x rays hebben gescand .

Liberty
01-05-11, 21:27
Ik hoor de laatste 2 jaren "horror"verhalen over de uitgebreide fysieke controle die door TSA wordt uitgevoerd. Mijn man maakt zich een beetje zorgen over mij omdat ik last heb van een angststoornis die nog wel eens tot uiting komt als er langdurig aan mij wordt gezeten. Gewoon ff fouilleren daar heb ik geen moeite mee.
Is die zorg terecht ?, wie heeft daar ervaring mee ?

Syllvia
01-05-11, 21:35
Ik hoor de laatste 2 jaren "horror"verhalen over de uitgebreide fysieke controle die door TSA wordt uitgevoerd. Mijn man maakt zich een beetje zorgen over mij omdat ik last heb van een angststoornis die nog wel eens tot uiting komt als er langdurig aan mij wordt gezeten. Gewoon ff fouilleren daar heb ik geen moeite mee.
Is die zorg terecht ?, wie heeft daar ervaring mee ?


Ik heb het 'geluk' dat ik altijd voor extra controle uit de rij word gehaald.
Hetzij op Schiphol, of ergens anders. Waarom weet ik niet, misschien heb ik een crimineel hoofd ofzo:)

Maar de extra controle valt reuze mee, bij fouileren word er keurig een dame opgeroepen die dat dan doet.

'k moet wel altijd op mijn lippen bijten om niet in lachen uit te barsten, want ik kan niet tegen kietelen. Het is snel gedaan hoor, je hoeft je er echt geen zorgen om te maken. En 'men' is bijzonder vriendelijk, op Schiphol en in the US, tenminste ik heb niet anders mee gemaakt.

groetjes Sylvia

Liberty
01-05-11, 22:49
oke, dat geeft de burger moed!, en hoe zit het met die bodyscanner ?, moet je daar ook doorheen ?

Syllvia
01-05-11, 22:55
Ja, maar dat is een soort glazen, euhhhh...sja paskamertje? en zit er niemand aan je :)

Liberty
01-05-11, 23:02
maar wat nu als je claustrofobisch bent..?

Ta2 Gerrit
01-05-11, 23:04
Ik ken de horrorverhalen niet, en vermoed dat die in de wereld geholpen worden door lieden die nog nooit een voet aan Amerikaanse wal gezet hebben. De zgn. "Amerika uit de krant" kenners.

De extra controle, mocht je die al krijgen, bestaat uit een sumiere visitatie, niets om je druk over te maken. Net als de bodyscan, mocht die werken. Je loopt er in, handjes de lucht in, fotootje maken, en klaar is klara. Stelt niks voor.

Ta2 Gerrit
01-05-11, 23:06
maar wat nu als je claustrofobisch bent..?

Het is een open poortje, dus je voelt je zeker niet opgesloten.

Liberty
01-05-11, 23:10
ohhh, als het een open poortje is dan is er geen vuiltje aan de lucht.. pfff

maar mbt de horror verhalen, zie hieronder er 1
http://smashcrab.org/news/are-new-tsa-airport-security-measures-sexual-harassment/

en op youtube is er ook behoorlijk veel te vinden...

Ta2 Gerrit
01-05-11, 23:25
Dat bedoel ik; author unknown. Opgeklopt, denk ik. Maar er staat dan ook dat als je om één of andere reden niet door het poortje wil, je dan handmatig gecontroleerd wordt.
Klinkt wel logisch, toch ? Het gaat tenslotte om je eigen veiligheid.

En zo als zo vaak; diegene die niet aan de reguliere controle wil meedoen (die helaas noodzakelijk geworden is) heeft vaak de grootste moeite en het daar bij horende commentaar over het geboden alternatief. Wil je ook daar niet aan voldoen is er m.i. maar één weg; retour afzender.

Maar geen zorgen; het valt allemaal erg mee, dat is onze ervaring.

Liberty
01-05-11, 23:32
dank je wel voor jullie antwoorden, ik ga me er geen zorgen over maken.

ik vrees alleen dat ik een andere opinie heb inzake de doelstellingen van de veiligheidscheck, met de veiligheid van de passagier heeft het m.i. weinig te maken

Syllvia
02-05-11, 09:57
Precies wat Gerrit zegt, piece of cake

JKG
09-06-11, 23:56
Dat bedoel ik; author unknown. Opgeklopt, denk ik. Maar er staat dan ook dat als je om één of andere reden niet door het poortje wil, je dan handmatig gecontroleerd wordt.
Klinkt wel logisch, toch ? Het gaat tenslotte om je eigen veiligheid.


Om even terug te komen op handmatige controle op Schiphol; vorig jaar stond er bij Schiphol NIETS aangegeven dat je de bodyscan mag weigeren, in Amerika staat dit wel op een bordje en kan je gerust weigeren.
Neem aan dat dat nog steeds zo is (dat ze het niet aangeven op Schiphol)? Voor mij geen bodyscan, waar ik diverse redenen voor heb. =;
Vorig jaar ben ik er helaas wel doorheen gegaan omdat ik dacht dat het verplicht was op Schiphol omdat ook de metaaldetector uit stond en er een afzet-lint voor stond. Met fouilleren heb ik geen probleem.

Iemand van het forum die onlangs gevlogen heeft en nog kan bevestigen dat Schiphol nog steeds geen borden heeft staan dat je een bodyscan mag weigeren?

Njit
10-06-11, 00:29
Wat zijn je bezwaren tegen een body-scan?

JKG
10-06-11, 01:12
- Het draagt niet bij aan de veiligheid
- Er is te weinig onderzoek gedaan naar gezondheidsrisico's (jaja, je hebt ook kosmische straling als je vliegt en radio- en wifi- en gsm-straling etc. etc. de hele dag om je heen)
- Scans worden zogezegd niet opgeslagen, maar daar geloof ik geen snars van. In Amerika zijn tienduizenden foto's wél opgeslagen. Daarnaast werd er in de UK een medewerkster gecomplimenteerd op haar mooie borsten. Die heeft dus ook een aanklacht ingedient.
- Als je scan clean is, wordt je nog gedeeltelijk gefouilleerd (ik in elk geval wel)
- Duits onderzoek heeft uitgewezen dat bepaalde explosieven en andere spullen niet worden gedetecteerd door de bodyscan. Stop je iets in een van je lichaamsholtes, dan wordt dit minder snel of niet gezien. Wil je dit wel zien, dan neemt natuurlijk de straling toe en moet je een ander soort straling toepassen.
- De bodyscan ontneemt je van je privacy, je wordt tevens direct als verdachte gezien ipv passagier die wil vliegen. Hoeveel terroristen zijn er al gepakt via de bodyscanner?
- Waarom zijn er geen bodyscanners op de treinstations? Een terrrorist kan ook een volle schiphol-trein in de tunnel opblazen. Niemand die 'm controleert op een bom op z'n lichaam.
- Ik zal vast nog wel wat redenen vergeten zijn.

In Israel doen ze niet eens aan bodyscans of metaaldetectors, maar aan ethnic profiling;
http://online.wsj.com/video/how-israel-screens-for-terrorists/987D025A-145D-42F5-9756-7B43CC7613CE.html

Mag je zelfs vloeistoffen mee aan boord!


In hoeverre wil jij je waardigheid inleveren voor een stukje schijnveiligheid?
Men laat zich letterlijk uitkleden door angst en wil zijn hele privé leven bloot geven voor een stukje gemaakte veiligheid.

"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety." Benjamin Franklin, 1759.


Velen zullen het wel niet met me eens zijn, prima, ieder zijn eigen mening en daarvoor is dit ook een discussieforum. Laten ze mij maar fouilleren, dan is het maar 1 persoon die aan me zit, ipv wie weet wel niet vele honderden die kijken, ondanks dat men zegt niets op te slaan.



Maar nu weet ik nog steeds niet of Schiphol al bordjes heeft! :mrgreen:

[verwijderd]
10-06-11, 05:09
De borden dat je mag weigeren staan er inderdaad niet, overigens weet ik dat je mag weigeren omdat mijn vrouw vorig jaar zwanger was en wij toen hebben aangegeven dat wij geen risico wilde nemen en dat ze dus niet door de scan zou gaan.

Dit was geen probleem en ze werd door een vrouw gefouilleerd. En ach er zijn denk ik genoeg mensen die er bezwaar tegen hebben dus maak je er niet te druk om.

s-ax-y
10-06-11, 06:16
Volgens mij zijn wij alleen door een "gewone" poort gegaan en niet door de bodyscan. Na de poort hadden we nog een complete fouillering. Dit was ruim twee weken terug. Ik ga er de volgende keer goed op letten waar ik nou eigenlijk doorheen loop, maar deze zag er vrij klein uit en als een normale detectiepoort.

[verwijderd]
10-06-11, 06:43
In de bodyscan moet je je handen omhoog houden in de normale scan niet. ;-)

Wij kregen wel de bodyscan op Schiphol, de kinderen werden overigens vrijgesteld van de scan en handmatig gefouilleerd.

Ebelix
10-06-11, 07:32
Afgelopen april zijn wij voor het eerst door de bodyscan gegaan en daarna heb ik een tijdje kunnen kijken hoe dat in zijn werk gaat. Wat mij opviel is dat er geen foto's te zien zijn van de passagiers maar een standaard grafisch plaatje van een persoon vergelijkbaar als bij een voetgangersoversteeklicht. Voordat de passagier in de bodyscan stapt geeft de medewerker aan of de volgende te scannen persoon een man of een vrouw is. Na de scan wordt aangegeven op het grafisch plaatje waar nog gefouilleerd moet worden. In Nederland zijn we in ieder geval afgestapt van het bekijken van de daadwerkelijke foto van iemand. Hoe het in andere landen is geregeld weet ik niet. Omdat wij een zoon hebben van 1 jaar hoefden wij in America niet door de bodyscan maar gewoon door het normale detectie poortje en heb ik niet achter de bodyscan gekeken hoe het daar eruit ziet.

In mijn opinie is alles schijnveiligheid want wij kwaad wil kan altijd kwaad doen. Ethnic profiling gebeurt overal. In Israel is het verheven tot een kunstvorm maar in de andere landen gaat men in de training niet zo ver als in Israel.

Helaas hebben we privacy al lang geleden moeten inleveren. Men weet meer over je dan dat je eigenlijk zelf weet.

Njit
10-06-11, 07:33
Als het een bodyscan is dan zie je dat wel hoor :)

corrus
10-06-11, 10:41
Er is te weinig onderzoek gedaan naar gezondheidsrisico's (jaja, je hebt ook kosmische straling als je vliegt en radio- en wifi- en gsm-straling etc. etc. de hele dag om je heen)
Jan-Kees... Niet zo mopperen hoor...

Bovendien als het dan echt zo gevaarlijk is heb je nu ook je GSM weggedaan???
Eigenlijk is zonlicht al schadelijk...
Lang vliegen is ook niet verstandig...

Dus???

Live happy... en denk aan Miami... :lol: :lol: :lol:

2theUSA
10-06-11, 11:41
Wat ik erger vind, is de onaardigheid van alle medewerkers bij de security check. Ze snauwen en bevelen, van alstublieft, dank u wel, of 1 vriendelijk woord hebben ze nog nooit gehoord. Of wij hebben het altijd slecht getroffen. Normale beleefdheid zou wel op z'n plaats zijn.....

Ebelix
10-06-11, 12:42
Ik heb deze ervaring ook totdat je een keer met een baby bij de controle komt. Dan is iedereen ineens erg vriendelijk en behulpzaam. Zowel in Nederland als in Amerika. Ik moet wel zeggen dat onze kleine erg vrolijk naar de medewerkers was.

hzengerink
10-06-11, 15:20
Wat ik erger vind, is de onaardigheid van alle medewerkers bij de security check. Ze snauwen en bevelen, van alstublieft, dank u wel, of 1 vriendelijk woord hebben ze nog nooit gehoord. Of wij hebben het altijd slecht getroffen. Normale beleefdheid zou wel op z'n plaats zijn.....

Daar ben ik het ook mee eens.. Maar ja zoals zo vaak begint ook dit bij jezelf, mijn ervaring is dat wanneer je ze normaal en vriendelijk te woord staat ze meestal wel bij draaien.. Maar ja de angst is voor deze mensen natuurlijk constant aanwezig, scherp opletten op gekke zaken, dan wordt je vanzelf wel een beetje paranoïde toch? :)

Syllvia
10-06-11, 15:44
Ja ook mijn idee, vriendelijkheid kost geen geld hé. Alleen op de vraag of mijn man sigaren bij zich had, en daarop ja werd geantwoord werd er heeel heel streng gevraagd of mijn man wel zeker wist dat het geen cubaanse waren.

JKG
11-06-11, 18:54
Corrus, als GSM gevaarlijk blijkt te zijn en je gegarandeerd een ziekte in je hersens van krijgt, doe ik 'm weg ja. Sowieso bel ik niet al te veel met dat ding. Hoe dan ook, de bodyscanner geeft straling af, of ze nu backscatter x-ray gebruiken of millimeter wave scans (Schiphol gebruikt de laatste variant) en ik zit persoonlijk niet te wachten op eventuele dna-aanpassingen. Al hoewel Lockheed Martin (jawel, van de vliegtuigen) ook een passieve scanner in het verleden heeft ontwikkeld zonder straling.


Dan heb je nog een 2e nadeel, op Schiphol zullen ze bij een full patdown niet je geslachtsdeel of geslachtsdelen helemaal checken, in Amerika doet de TSA dit wel, waardoor je ondanks dat je mag weigeren, je bijna toch verplicht door de scanner gaat.


TSA wil zelfs scanners laten ontwikkelen om hele groepen voetgangers vanuit een busje te kunnen scannen op enkele meters afstand. Alles voor de zogenaamde veiligheid, terwijl terroristen ook aanslagen op andere manieren kunnen veroorzaken. Iets in het water doen, een kernbom op 450-480km hoogte boven de US kunnen laten ontploffen, waardoor de EMP puls heel het land plat legt en alle 'online' electronica direct onrepareerbaar kapot is. Of ergens gewoon een variant van het Ebola- of Marburg-virus loslaten in een drukke stad. Tal van mogelijkheden en daarom onzin dus om enkel te focussen op vliegtuigen.




Of dan stap je door de scanner, alles veilig.. wordt er een grote vogel in de motor gezogen. Of wordt je geraakt door de bliksem tijdens de vlucht of gebeurd er een klein mechanisch iets waardoor je neerstort... kom op, gewoon normaal blijven fouilleren, alsof een bodyscanner nut heeft. Het is puur om meer en meer het domme volk nog meer onder controle te krijgen. De kans om door vliegtuigterrorisme te sterven is kleiner dan het winnen van de loterij.
En dan kan ik wel zogenaamd mopperen, maar ik slik niet alles wat men me zegt te doen.

En dan kan ik wel aan Miami denken, maar ik ga helemaal niet naar Miami, de eerst volgende keer toch echt naar California. :)

Anyhow, mooi dat het bordje er nog niet staat, staat de bodyscanner aan, dan vraag ik een full patdown aan, zeg ik dat ik homo ben en dat ik door een vrouw wil worden gefouilleerd omdat mijn man er niet van gediend is dat ik door een andere man wordt aangeraakt... dan is het ineens een stuk minder erg! :mrgreen: alleen 'jammer' dat ik dan met m'n vriendin ben, hahaha :)

Jen876
11-06-11, 20:14
In Israel doen ze niet eens aan bodyscans of metaaldetectors, maar aan ethnic profiling (http://online.wsj.com/video/how-israel-screens-for-terrorists/987D025A-145D-42F5-9756-7B43CC7613CE.html); Mag je zelfs vloeistoffen mee aan boord!Ben twee weken geleden naar Tel aviv geweest maar je moet dan echt wel door een bodyscan heen daarna wordt je ook gefouilleerd.
Vloeistoffen mogen niet mee en ik moest zelfs mijn nagelvijltje uit de handbagage halen en inleveren.
En alles onder toeziend oog van gewapende mannen en vrouwen die voor de veiligheid moeten zorgen !!

JKG
13-06-11, 02:03
Zijn ze er ook voor gezwicht... jammer. Nagelvijltje lijkt me duidelijke reden.. alhoewel,in dat filmpje over Israel hadden ze het ook over scherpe creditcards etc om iemand z'n strot mee door te snijden... die kunnen nog steeds mee. Daarom, zinloos.
Ik las trouwens nog op Wikipedia dat een undercover agent bij de millimeter wave scanner een pistool in z'n onderkleding kon verbergen zonder dat het zichtbaar was op de scan.

Het enige handige aan die dingen is dat de controles wat sneller zijn.
Maargoed, we zien het allemaal binnenkort wel weer.

[verwijderd]
13-06-11, 03:01
@JKG, er is nog een plek op de wereld waar je ver verstoken bent van allerlei technologieën. Volgens mij leven ze nog op verschillende locatie's in de USA, hier een link naar de Wikipedia pagina over de Amish (http://nl.wikipedia.org/wiki/Amish).

Denk dat je je daar helemaal goed gaat voelen. ;-)

Verder is het volgens mij verboden voor vrouwelijke beveiligers om een man te fouilleren dus kun je daar alleen maar over dromen. :lol:

JKG
13-06-11, 03:05
Je hebt ook groepen Amish die wel in beperkte mate technologie gebruiken, i.t.t. de Old Order Amish. :)
Wie weet hebben die wel een bodyscanner in de schuur staan. :mrgreen:

Ik ben niet vies van techniek, maar wel van misbruik daardoor. :)
Maar laten we het maar weer over vakantie houden, veel leuker.