PDA

Bekijk Volledige Versie : Vliegtax



laanvdj
10-02-08, 12:33
ik heb een boeking vanaf dusseldorf gemaakt
vertrek 21-7-2008
tot mijn verbazing moet ik toch vliegtax betalen
ik dacht dat het alleen bij vertrek vanaf een nederlandse luchthaven is.
heeft iemand hier al iets van gehoord?

Njit
10-02-08, 12:51
Welke maatschappij, waar heb je geboekt?

hockey
10-02-08, 13:31
wij vliegen vanaf Brussel en gaan terug naar Amsterdam en betalen GEEN vliegtax. (american airlines)

Michael66
10-02-08, 18:47
Wat bedoel je precies met "vliegtax"?

Als je de luchthavenbelasting bedoelt, die komt er overal bij, waar je ook boekt.

De Milieubelasting (zoals dat genoemd wordt) gaat waarschijnlijk in per 1 juli.

laanvdj
10-02-08, 20:32
Ik bedoel vliegtax zoals het ook op mijn rekening genoemd wordt en in onderstaand artikel:


Het kabinet wil volgend jaar een heffing op vliegtickets invoeren om consumenten te stimuleren tot minder milieubelastend gedrag. De bond vindt dat deze Vliegtax de keuzevrijheid van consumenten en het recht op toegang tot deze producten in gevaar brengt en wil dat het kabinet zijn plannen herziet.

Ik moet de vliegtax betalen voor een reis naar Thailand geboekt bij een ned. reisburo, vertrek in juli .Bij onze reis naar florida in juni geldt dit nog niet.
ik wilde weten of er hier mensen zijn die geboekt hebben in Nederland en vertrekken vanaf Dusseldorf en die dit ook moeten betalen.

deh78
10-02-08, 20:47
Ik vetrek in September vanaf Brussel naar New York en ik hoef absuluut geen milleu tax te betalen...dit was ook een van de reden dat we vanaf het buitenland gaan reizen.

Dennis

rolthof
10-02-08, 20:48
Volgens mij is het heel simpel en zitten ze gewoon fout.

Bij vertrek vanaf Duesseldorf is geen vliegtax verschuldigd zoals deze voor vertekken vanaf Nederland per 1-7-2008 wordt geheven.

Even achteraangaan bij het reisburo, en laat hier ook ff weten hoe het afloopt.

Mvg,

Roy.

laanvdj
11-02-08, 21:51
ik kreeg net een mail terug, was een "foutje", ik krijg een nieuwe factuur zonder vliegtax.

Njit
11-02-08, 22:03
Ik hoop niet dat ze dat foutje standaard maken en het alleen corrigeren als iemand erover klaagt...

Saskiac1977
12-02-08, 07:16
Gisteren nog even Radar gezien waar aandacht aan dit onderwerp geschonken werd.
ANVR, luchtvaartmaatschappijen en luchthavens gaan hun krachten bundelen en naar de rechter.....dus we moeten nog zien of het er daadwerkelijk komt.....er komen toch steeds mer geluiden dat de "milieubelasting"niets te maken heeft met het milieu maar een manier is om de staatskas te spekken.
Verder blijft het in strijd met het verdrag van Chicago (vrij reizen verdrag), waar ook Nederland voor getekend heeft.
Ik ga echt lachen als het er niet door komt....moet iedereen zn geld weer terug gaan halen...dat wordt een klus want elke touroperator heeft de tax al gerekend....ben benieuwd...

mafo
12-02-08, 08:01
Reisbureaus maken wel vaker "foutjes" zo kreeg ik bij E-tickets de kosten voor het aangetekend verzenden van de tickets op mijn factuur. Altijd blijven opletten dus.

A.Hofman
25-03-09, 08:49
Waarschijnlijk wordt de vliegtax nog in 2009 afgeschaft, dat scheelt toch al gauw €90 voor een retour met 2 personen. Nu maar hopen dat de vliegmaatschappij het niet in de zak steekt als verkapte prijsverhoging.

corrus
25-03-09, 10:15
moet iedereen zn geld weer terug gaan halen...dat wordt een klus want elke touroperator heeft de tax al gerekend....ben benieuwd...

Indien de vliegtax zou verdwijnen geldt dit meestal uitsluitend voor nieuwe boekingen.

Of denk je nu dat de regering alles gaat terugbetalen??? Forget it... :(

Dr. Phlox
25-03-09, 12:02
Nu maar hopen dat ze hem weer niet in 2011 gaan invoeren. Ben ik weer de klos. Maar wel goed dat hij eraf is. Scheel ons toch ook weer € 225,--
Grz
Ton

Syllvia
25-03-09, 15:02
Indien de vliegtax zou verdwijnen geldt dit meestal uitsluitend voor nieuwe boekingen.

Of denk je nu dat de regering alles gaat terugbetalen??? Forget it... :(



Als ik teveel belasting heb betaald probeer ik het wel terug te krijgen.

Marjol
25-03-09, 20:39
RTL nieuws vertelde net dat het inderdaad is afgeschaft en dat de mensen die al hebben betaald hun geld gewoon terugkrijgen.

cloggie68
25-03-09, 20:56
Jemig hoe willen ze dat gaan organiseren dan? Scheelt wel mooi 4x45 euro!

mikey
25-03-09, 21:01
ja klopt zag het net ook op het nieuws ben alleen nieuwsgierig hoe ze dat denken te gaan doen

nielsenmarielle
25-03-09, 21:44
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=30055

Volgens de ANVR wordt binnenkort met de luchtvaartmaatschappijen overlegd over de wijze waarop de vliegbelasting wordt terugbetaald aan passagiers die geboekt hebben met vertrek vanaf 1 juli, de dag waarop de vliegtaks wordt afgeschaft.

albel27
25-03-09, 21:51
via het reisburo (jan doets amerika tours) waar wij hebben geboekt krijgen wij het terug gestort op onze rekening. Wij kregen er al netjes een brief over vanuit het reisburo zelf.

calypso
26-03-09, 08:59
Het word aan iedereen terugbetaald volgens een bericht in de telegraaf van deze morgen; http://www.telegraaf.nl/binnenland/3565559/__TUI_schrapt_nu_al_vliegtaks__.html?p=2,1

FrankS
26-03-09, 10:25
Inclusief wettelijke rente, zoals ook bij andere belasting teruggaven?

Ta2 Gerrit
26-03-09, 10:29
Inclusief wettelijke rente, zoals ook bij andere belasting teruggaven?

Nee, waarschijnlijk na aftrek van administratiekosten wegens het twee keer verwerken.
Blijft er dus ongeveer €0,35 p/p over :evil: :-)

ekkie50
26-03-09, 11:23
Nou ja, ook meegenomen ...

cloggie68
26-03-09, 11:56
Netjes dat Jan Doets al zo snel heeft gereageerd, wij hebben geboekt via cheaptickets.com (dus de US site), denk dat het daar minder makkelijk zal gaan?

Ta2 Gerrit
26-03-09, 12:00
Wij hebben nog een boeking direct bij US Aiways lopen voor Oktober.
Ik denk dat ik er zo maar eens een mailtje aan waag, want wie niet waagt............:-)

marcelis10
26-03-09, 12:07
Volgens de krant hoeven inderdaad alle personen die vertrekken ná 1 juli geen vliegtax meer te betalen. Wij hebben geboekt bij USAfunvacations en kregen bij boeking de melding dat als we meteen het bedrag voor de vlucht zouden betalen, we geen eventuele verhogingen meer zouden hoeven te betalen. Wij hebben dit niet gedaan. Dit betekent dat eventuelen verlagingen ook zouden moeten plaatsvinden. Ik wacht even af totdat ze zelf reageren. Zo niet ga ik er ook wel een mailtje aan wagen. Scheelt inderdaad 4x45 euro. Is toch weer een 10-daagse kaart voor disney.

Monique

floridajunkie
26-03-09, 14:01
Nou ik wens jullie allemaal veel succes. lijkt mij een aardige aderlating voor al die reisbureau's om dit terug te betalen.

FrankS
26-03-09, 14:25
Nou ik wens jullie allemaal veel succes. lijkt mij een aardige aderlating voor al die reisbureau's om dit terug te betalen.

Geen aderlating, want ze moesten de taks toch ook afdragen. Hooguit extra administratief werk.

marcelis10
26-03-09, 18:20
Ik heb vandaag al een mailtje gekregen van USAfunvacations. Als alles helemaal duidelijk en afgerond krijgen we een creditnota met verrekening van de tax. Toch netjes en al snel bericht.

Groetjes Monique

Zelos
26-03-09, 19:07
Als ik het goed begrijp, worden vliegtickets per persoon dus zo'n €45 goedkoper op internationale vluchten? Of waar hangt de vliegtax vanaf?

Ik volg het namelijk allemaal niet zo goed...

corrus
26-03-09, 19:10
De wettelijke vliegtax wordt afgeschaft voor passagiers die op of na 1 juli 2009 vanuit Nederland vertrekken.

De vluchten waarmee je de oceaan overvliegt kosten 45,-
De meeste europese bestemmingen 11,50

liesje1967
26-03-09, 20:35
Reactie op de site van het reisbureau, 3x45euro retour, das mooi.

cloggie68
26-03-09, 20:39
Het is dus in principe niet mogelijk om tax terug te vragen als je voor 1 juli vliegt als ik het goed begrijp? Ik heb zojuist wel cheaptickets.com gemaild. Mocht ik bericht krijgen, dan laat ik het hier weten.

liesje1967
26-03-09, 20:45
Het is dus in principe niet mogelijk om tax terug te vragen als je voor 1 juli vliegt als ik het goed begrijp? Ik heb zojuist wel cheaptickets.com gemaild. Mocht ik bericht krijgen, dan laat ik het hier weten.

Op de site van D-reizen:

Het Kabinet heeft besloten dat de vliegtax per 1 juli komt te vervallen. Deze maatregel is één van de crisismaatregelen. De ANVR heeft toegezegd dat alle aangesloten reisbedrijven zo snel mogelijk tot correctie of teruggave overgaan. Dit geldt voor reeds betaalde en nog te betalen vliegtax voor reizen met vertrek na 1 juli.

Advies D-reizen
Op dit moment worden alle vliegtarieven voor boekingen vanaf 1 juli in de D-reizen systemen aangepast. Dit zal enkele dagen in beslag nemen.

Wanneer u nu een boeking maakt of al heeft gemaakt voor vertrek na 1 juli zal de vliegtax worden gecorrigeerd via de restantfactuur. Wanneer u de volledige reissom reeds heeft betaald, zal de vliegtax worden teruggestort. Ook de vliegtax voor reeds geboekte losse vliegtickets zal worden geretourneerd. Wij voeren nog overleg met de luchtvaartmaatschappijen over de wijze waarop en zullen u hierover zo spoedig mogelijk informeren.

cloggie68
26-03-09, 21:21
Ik kreeg onderstaand bericht

Thank you for contacting CheapTickets.

I understand you wish to know if the airport taxes be refunded.

Due to the detailed nature of this question, I must ask you to call CheapTickets Customer Service at (888) 922-8849 from the US and (312) 596-5794 from outside the US. Our Customer Service Agents will be happy to answer all your questions.


Thanks,

John Sparrow
The CheapTickets Team

CheapTickets - The less you pay the better it feels
www.CheapTickets.com (http://www.CheapTickets.com)


Het nieuws zal in de States nog wel niet doorgedrongen zijn dus ik wacht nog maar even met bellen tot dat hier wat meer duidelijkheid is. Tenslotte vliegen wij wel voor 1/7.

liesje1967
26-03-09, 21:28
Volgens mij is er wel verschil tussen airport tax en flight tax????

albel27
26-03-09, 21:59
Ik had eerder beschreven dat ik al een brief had gehad over de vliegtax en dat we die terug kregen. Nu zag ik bij ieder staan dat je dat pas terug krijgt als je na 1 juli vliegt en dat het om een bedrag van 45 euro pp zal gaan. Aangezien ik 20 april vlieg en 70 euro ( 35 euro pp) totaal terug kreeg ik had ik het idee dat er iets niet klopte. Nog eens de brief erbij gepakt. Blijkt het om een brandstoftoeslag verlaging te gaan. Nou ook mooi meegenomen dus en netjes dat het reisburo dat meteen meld en terug boekt. helaas dus geen vliegtax voor mij terug

cloggie68
26-03-09, 22:13
Is inderdaad een verschil airport of flight tax... maar we vliegen voor 1/7 dus het heeft niet zoveel zin het terug te vragen... Wel netjes dat jullie brandstof verlaging krijgen albel27... da's ook meegenomen!

MichelAngelo66
29-03-09, 14:24
Laten wij nou precies op 30 juni vertrekken:sad: en rechtstreeks bij Continental hebben geboekt.

Maar goed ik troost me met het feit dat de prijzen van de vluchten nu toch flink hoger liggen, zowel op de 30ste als op onze oorspronkelijke vertrekdag 1 juli.:p

marcelis10
30-03-09, 22:16
Wij hebben vandaag de creditnota al ontvangen. € 180 verdiend. Kunnen we lekker van gaan eten in Florida.

Monique

nielsenmarielle
30-03-09, 22:37
Goede service!
Bij vliegtickets.nl weten ze nog niet hoe ze het gaan aanpakken.

corrus
30-03-09, 22:43
Dat is ook een heel andere situatie...
Waarchijnlijk had ze nog niet de tickets laten uitgeven...
Bij vliegtickets.nl worden de tickets meteen afgerekend en direct uitgegeven...
Da's beslist niet hetzelfde

marcelis10
30-03-09, 22:56
Nee, inderdaad we hadden alleen nog maar een aanbetaling gedaan. Maar volgens usafunvacations kreeg je het ook terug als je de tickets al wel had betaald. Maar inderdaad keurig geregeld.

Groetjes Monique

corrus
30-03-09, 23:21
Dat kan helemaal niet... want voor reeds uitgegeven tickets is nog niets over bekend, ik denk dat je een paar dingen niet helemaal begrepen hebt...

FrankS
01-04-09, 16:13
Ik heb geboekt (en betaald) bij Expedia.nl. Vlieg op 29 augustus heen en 19 september terug, dus heb ik recht op teruggave van de vliegtax. Echter, het is nog steeds een voorgenomen besluit, dus hoe ze het gaan terugbetalen wordt pas bekend zodra e.e.a. definitief is.

Donny
01-04-09, 17:46
wij krijgen een nieuwe rekening 180 euro minder gaan 10 juli weg

Ta2 Gerrit
01-04-09, 18:01
wij krijgen een nieuwe rekening 180 euro minder gaan 10 juli weg

Wij zijn natuurlijk erg nieuwsgierig waar je dat geld van terugkrijgt (waar geboekt) en wat je daarvoor hebt moeten doen.

Donny
01-04-09, 19:07
Beste Donny,

Het klopt dat de eco-tax met vertrek vanaf 1 juli niet meer van toepassing is. We hebben jullie nota aangepast en sturen deze toe.



Met vriendelijke groet,
Janet Bovendeur

Tioga Tours BV

we hadden gewoon een mail gestuurd gr donny

marcelis10
01-04-09, 19:30
De vliegtaks wordt per 1 juli afgeschaft. Het is één van de maatregelen van het kabinet om de economie te stimuleren.
Geboekte passagiers met vertrek na 1 juli krijgen de reeds betaalde tax terug.

De wettelijke vliegtax wordt afgeschaft voor passagiers die op of na 1 juli 2009 vanuit Nederland vertrekken. USA Fun Vacations juicht deze ontwikkeling - die overigens nog niet definitief is bevestigd - ten zeerste toe.

De vliegtax zal worden verrekend door middel van een verlaging van de eindbetaling.

Zo spoedig mogelijk ontvangt u van ons een creditfactuur met het verlaagde eindbedrag, wacht u a.u.b. met betalen totdat u de nieuwe factuur van ons hebt ontvangen.

Dit is een stuk uit de mail die ik heb ontvangen. De creditnota heb ik inmiddels ook al. Dus nogmaals goede service van UFV, zonder zelf een mail te hoeven sturen.

Als ik het goed lees krijgt dus iedereen de tax terug. Ook degenen die al betaald hebben, wat bij ons dus nog niet het geval was.

Monique

tamaralemmens
01-04-09, 19:54
Ook wij hebben vandaag een nieuwe factuur gekregen van onze reisorganisatie. De vliegtax is er af gehaald en ook de brandstofkosten zijn lager geworden. :p Weer wat over voor te shoppen!

Frans_Natasja
01-04-09, 21:18
Ik ben benieuwd hoe American Estates dit gaat doen. Wij vertrekken op 4 juli met United Airlines (de tickets hebben we eind december betaald).

Heeft iemand toevallig al wat van AE gehoord? (ik wil niet al te snel al bij AE aan de telefoon hangen, aangezien ze daar waarschijnlijk suf worden gebeld)

dennis_diana
01-04-09, 21:46
(ik wil niet al te snel al bij AE aan de telefoon hangen, aangezien ze daar waarschijnlijk suf worden gebeld)

ik zit eigenlijk met hetzelfde dilemma, maar dan via World Ticket Center.

ekkie50
03-04-09, 08:33
Ik heb American Vacations ruim een week geleden gemaild over eventuele teruggave van mijn reeds betaalde taxes, maar daar wil men afwachten tot er meer duidelijkheid is op dit gebied. Vind ik, als vaste klant, nogal teleurstellend gezien de restituties die reeds door andere reisorganisatie zijn gedaan.

FrankS
03-04-09, 10:37
Ik lees in je sig dat je van 22 april tot 4 mei gaat. Dan krijg je toch helemaal geen vliegtax terug?

cloggie68
03-04-09, 13:11
Ik lees in je sig dat je van 22 april tot 4 mei gaat. Dan krijg je toch helemaal geen vliegtax terug?


Volgens mij ook niet.. wij gaan van 25 april tm 4 mei en ik had eerst cheaptickets.com gemaild hierover maar later besefte ik dat dat helemaal niet van toepassing was omdat het alleen over tickets gaat voor vluchten van na 1/7. Ik heb dus verder geen actie meer ondernomen.

ekkie50
03-04-09, 15:07
Ik meen gelezen te hebben dat iemand van ons een gedeelte van de tax terug kreeg terwijl hij of zij toch voor 1 juli ging vliegen. Maar het gaat er mij ook om dat de reisorganisatie gewoon even ja of nee zegt. Nu krijg ik een 'wacht maar even af'. Ach, het is ook eigenlijk niet zo belangrijk. Het vooruitzicht van sun and fun kan alles aan!

Ta2 Gerrit
03-04-09, 15:46
Ook bij US Airways wordt de boot nog even afgehouden.
Na 1 Juli gaan ze zich er mee bezig houden.

dennis_diana
03-04-09, 22:27
reaktie world ticket center per mail:

Wij wachten de definitieve beslissing over eventuele terugbetalingen nog even af. Via de website bij klantenservice zullen wij u blijven informeren.

maanbo
03-04-09, 23:57
bij Thomas Cook kreeg ik ook te horen dat er nog niks duidelijk was en dat ik nog 3 weken af moest wachten en dan weer eens contact op moest nemen als ik intussen niets gehoord had

corrus
07-04-09, 16:15
Ik heb American Vacations ruim een week geleden gemaild over eventuele teruggave van mijn reeds betaalde taxes, maar daar wil men afwachten tot er meer duidelijkheid is op dit gebied. Vind ik, als vaste klant, nogal teleurstellend gezien de restituties die reeds door andere reisorganisatie zijn gedaan.

Bull... Sorry maar bull...

Waar staat dat welke touroperator vliegtax van geprinte tickets heeft terugbetaald???
Helemaal nergens...
Klop een aan bij de media... dat zijn de gasten die de boel zitten op te ruien...
Jelaat je zoals zovelen opruien door de media, welke alleen maar halfbakken info geven... Ze praten alleen maar over l "geboekte tickets" en er wordt niet over geprinte/ uitgegeven tickets gepraat...

Want er is op dat gebied is er helemaal nog niets bekend...

knaapje
07-04-09, 16:21
Volgens mij is het ook nog steeds een voornemen.
De wet zal nog gewijzigd of ingetrokken moeten worden. Pas dan zal voor 100% zeker zijn wat en hoe terugbetaald kan worden.

FrankS
07-04-09, 19:28
Precies. De enige juiste bron van informatie is dan ook de Staatscourant.

cloggie68
09-04-09, 21:07
Een hele leuke tip (ik wist niet of ik hier een apart topic van moest maken of dat het beter hier paste)....

Globe Reisbureau geeft vliegtax terug in de vorm van een tegoedbon.

Wij vliegen 25 april en komen dus niet in aanmerking voor het terugkrijgen van de vliegtax. Maar we hebben wel vandaag een tegoedbon van 180 euro opgehaald (4 x 45 euro) voor een andere reis die we in de toekomst kunnen boeken via Globe Reisbureau. Lees het artikel hier (http://www.barneveldsekrant.nl/page/Lokaal/Regionaal/Ondernemend/.344592.news) . Na het overleggen van ons e-ticket (geboekt via cheaptickets.com) kregen we deze tegoedbon. Toch leuk als we deze zomer nog op vakantie willen, hij is geldig voor alle pakketreizen die bij Globe te boeken zijn (dus niet alleen Neckermann waar Globe bijhoort).

Ik vind t wel de moeite waard om jullie even te melden!

shockblade
09-04-09, 22:47
Continental is hier ook al druk mee bezig. Voor onze trip in september/oktober hebben we automatisch nieuwe e-tickets ontvangen, waarop de 'ecotax' verwijderd is. De €45,- per ticket wordt gecrediteerd naar de creditcard waarmee het ticket orgineel gekocht is en inderdaad; het geld is al binnen.

cloggie68
10-04-09, 08:28
Misschien even voor de duidelijkheid, je hoeft dus niet bij Globe geboekt te hebben om daar je tegoedbon op te halen, kan in principe met ieder ticket waarmee je voor 1 juli gaat reizen (binnen of buiten Europa).

liesje1967
14-04-09, 14:10
Wij hebben inmiddels een nieuwe rekening van het reisbureau gekregen:min 135,00 euro.(3x45,00) vliegtax.

corrus
14-04-09, 15:15
Misschien even voor de duidelijkheid, je hoeft dus niet bij Globe geboekt te hebben om daar je tegoedbon op te halen, kan in principe met ieder ticket waarmee je voor 1 juli gaat reizen (binnen of buiten Europa).
Dus gewoon een kortingsaktie... En heeft helemaal niets te maken met de vliegtax... 8-[

cloggie68
14-04-09, 16:00
Dus gewoon een kortingsaktie... En heeft helemaal niets te maken met de vliegtax... 8-[

Klopt, maar omdat er veel mensen in de meivakantie reizen vond ik het toch gewoon de moeite waard om het hier te vermelden. Het is toch meegenomen om zo'n bon weer eens voor een andere vakantie (t/m 31 maart 2010 in te leveren) te besteden? En in die zin heeft het te maken met vliegtax, je moet wel het bewijs van je ticket overleggen.

Harold
09-06-09, 18:53
Haai,

vanmiddag een email gekregen van EXIT reizen, met de mededeling dat er (in ons geval) 7 x 45 = 315 euries gecrediteerd wordt!

Hulde aan Exit, zeker omdat er onlangs nog in het nieuws was dat men kan fluiten naar de vliegtaks


groet Harold

jolie
09-06-09, 22:22
Wij hebben in februari geboekt voor 4 juli en kregen netjes de € 45,- pp terug, dit is de norm voor internationale vluchten en europese vluchten is het € 25,-ben er trouwens wel zelf achteraan gegaan.

Ta2 Gerrit
11-06-09, 12:34
Wij hebben in februari geboekt voor 4 juli en kregen netjes de € 45,- pp terug, dit is de norm voor internationale vluchten en europese vluchten is het € 25,-ben er trouwens wel zelf achteraan gegaan.

€45,- is niet een norm, maar wat je gewoon zelf (ten onrechte) betaald hebt.
Voor Europese (tot 2500KM) vluchten was dit overigens €11,25 p/p

Ook wij hebben bericht gehad van US Airways, die doen het nog weer anders :-&

"Dear Mr. <vul naam in>,

Thank you for visiting usairways.com.

Thank for informing us regarding the taxes you paid, you will
automatically receive a refund to your original form of payment once
travel has been completed. We do apologize for the inconvenience.

We know that you have many choices and we thank you for choosing US
Airways.

Sincerely,

Karilyn
Internet Support Specialist
US Airways"

Ach, we zien wel, als het maar terug komt :D

damian08
11-06-09, 14:52
Hai,
Ik heb alles zo eens zitten lezen en misschien een stomme vraag hoor, maar mn ouders hebben bij Orbitz geboekt en gaan in September naar Florida, krijgen hun dan ook die tax terug of is dat nou alleen via Nederlandse bedrijven? :oops:

Njit
11-06-09, 15:07
Welke maatschappij vliegen ze uiteindelijk mee? Het kan zijn dat Orbitz de heffing rechtstreeks aan de luchtvaartmaatschappij afdraagt. Dan kan het dus zijn dat je daar moet wezen.
Zou ze altijd even bellen of mailen. Dat het een buitenlandse maatschappij is maakt voor het verhaal niet uit.

Je zult er wel wat moeite voor moeten doen - zelf zomaar geld terugstorten zullen ze denk ik niet zo snel doen.

damian08
11-06-09, 15:10
Hai Njit,

Ze vliegen met United Airlines.
Maar ik ga ze zeker even mailen, het valt natuurlijk altijd te proberen.
En net wat je zegt, ik zou niet zo gauw mail van hun krijgen dat ze euri's terug storten.

dennis_diana
14-06-09, 13:45
World Ticket Center blijft in haar antwoord op mijn mailtjes verwijzen naar de FAQ op haar website.
Hier staat al tijden:

Antwoord
Wat betekent de afschaffing van de vliegtax voor u?

Voor nieuwe boekingen vanuit Nederland met vertrek vanaf 01 juli 2009 betaalt u bij World Ticket Center geen vliegtaks meer!

Heeft u al een vliegticket geboekt voor deze periode vanaf 01 juli 2009?
Momenteel is er een overleg gaande over hoe u uw reeds betaalde vliegtaks retour krijgt.
Zodra er meer bekend is zal dit nieuws hier te vinden zijn.

svenehans
22-06-09, 10:10
Ik heb de tickets voor december (United) geboekt bij Cheaptickets.com inclusief betaling van de ecotax. Heb dus recht op teruggave, maar cheaptickets weet natuurlijk nergens van af... :---)

Van United in Amsterdam heb ik begrepen dat ze me dat wel degelijk terug moeten geven en dat als Cheaptickets het niet begrijpt, ze maar contact moeten opnemen met United.

Ach ja, de mail is geduldig... maar heb het gevoel dat dit nog wel een lang traject zal worden... :S Als ik het maar terug krijg (gaat toch om 3 tickets...)

dennis_diana
22-06-09, 10:44
Berichtje voor mensen die hebben geboekt via World Ticket Center: het bericht op de pagina van de klantenservice is aangepast. Als je al geboekt hebt, kun je via het invullen van een formulier restitutie van de vliegtax aanvragen.
(je kunt kiezen uit teruggave van de vliegtax van 45 euro of een tegoedbon van WTC van 70 euro - te besteden binnen een jaar)
http://www.worldticketcenter.nl/over-ons/vliegtax-retour

theovg
29-06-09, 15:34
Vandaag de vliegtax terug gekregen ,was rechtstreeks geboekt bij United.

mikey
29-06-09, 16:10
Net ook maar even het formulier ingevuld op de site van WTC ben benieuwd hoe lang het gaat duren..

Syllvia
29-06-09, 17:43
Ik heb de tickets voor december (United) geboekt bij Cheaptickets.com inclusief betaling van de ecotax. Heb dus recht op teruggave, maar cheaptickets weet natuurlijk nergens van af...



Vreemd, ik heb namelijk vorige maand gebeld, en het meisje aan de telefoon zei, dat ik het zowiezo de tax terug zou krijgen, ze wisten alleen nog niet wanneer.
Heb inmiddels een mailtje van ze gehad, je moest je adres e.d. in vullen, en je krijgt voor eind oktober je geld terug.

svenehans
30-06-09, 21:07
Sylly, maar was dat dan bij cheaptickets . com? Of bij de NL-versie? Ik heb ze namelijk bij de .com-site geboekt...

LEOnie211
30-06-09, 23:48
Ik hoorde vandaag op tv dat sommige maatschappijen de vliegtax nog niet terug willen geven, omdat ze zeggen dat het veel duurder is om terug te storten als je de vliegtax al betaald hebt. De minister is het hier niet mee eens. ze zijn er dus nog mee bezig. Bij d-reizen heb ik de vliegtax al wel terug gekregen

damian08
01-07-09, 17:10
Dan heb ik ook nog even een vraag.. wij hebben in februari tickets geboekt via Orbitz en we hebben ze gebeld en hun zeggen dat we geen geld terug krijgen omdat we de tickets niet na 1 juli hebben gekocht.. dit klopt toch niet??
Ze vliegen in September met United.

Teleton
01-07-09, 18:00
geen geld terug omdat we de tickets niet na 1 juli hebben gekocht.. dit klopt toch niet??

De vliegtax is per 1 juli afgeschaft. Je mag dus verwachten, als je eerder (februari) hebt geboekt en de tax is betaald, dat je restitutie krijgt. Vreemde reactie, misschien moet je de vraag per mail aan customer support voorleggen?

[verwijderd]
01-07-09, 18:07
Ik ondervind ook problemen met Orbitz omtrent de vliegtax en moet nog de moeite nemen om met hen te bellen, vraag me zelf ook af of ze het wel terug gaan geven.

Weet wel dat ik de volgende vlucht niet zo snel meer via hen boek maar gewoon met hun informatie bij de maatschappij zelf boek.

FrankS
02-07-09, 00:36
Ik kreeg de volgende reactie van Expedia, 8 dagen geleden:

"Hartelijk dank voor het sturen van een e-mail naar Expedia.nl.

wij verzoeken u nog een beetje geduld uit te oefenen daar de betrokken partijen, luchtvaartmaatschappijen en reisbureaus, nog even aan het uitzoeken zijn over het hoe en wat van de terugbetaling.wij brengen al onze klanten op de hoogte wanneer de terugbetaling zal plaatsvinden en hoe dit in zijn werk zal gaan.

Voor verdere vragen en telefonische boekingen kunt u ons dagelijks tussen 8-23 uur bereiken op het telefoonummer 020-2061364 (EUR 0,40/min).

Met vriendelijke groet,"

Ik ben van plan nog 2 weken te wachten en dan, als ik nog niets gehoord heb, de druk op te voeren.

damian08
02-07-09, 18:25
Ik ben dus niet de enige die problemen heeft bij Orbitz.
Ook ik kreeg in een mail terug dat ik moest bellen, 3x gebeld en niet echt behulpzaam.
Was de eerste keer dat we via hun geboekt hebben, maar je gaat dan idd goed nadenken of je de volgende keer nog wel via hun zou boeken.

Syllvia
02-07-09, 18:39
Sylly, maar was dat dan bij cheaptickets . com? Of bij de NL-versie? Ik heb ze namelijk bij de .com-site geboekt...

Wij hebben bij cheaptickets.nl geboekt

Marjol
02-07-09, 20:18
Hm, op de site van cheaptickets.nl staat nu idd dat ze tot terugbetaling overgaan, maar wij hebben rond de periode waarin ze gingen afschaffen geboekt en hebben geen mailtje gehad, toch maar eens mailen!

damian08
03-07-09, 17:58
Weer heb ik met Orbitz contact gehad en ook met United gebeld.
United vertelde me dat ik wel degelijk recht heb op teruggave van de tax.
Orbitz zegt gebeld te hebben met United en dat hun nee zeggen..
Nou dan breekt mn klomp hoor..bij wijze van dan :lol:
Orbitz zegt dat ik bij de regering hier in Nederland moet zijn.. ok dan.
Iemand nog meer problemen met Orbitz en misschien is het iemand wel gelukt om de tax terug te krijgen. Het reisbureau vertelde me ook dat ik het terug moet krijgen en dat het gewoon via Orbitz gaat..#-o

[verwijderd]
03-07-09, 18:50
Hier precies hetzelfde, ik ga van het weekend ene mail sturen naar euclaim hierover en naar British Airways waarmee ik uiteindelijk vlieg.

Ik weet wel dat ik niet meer boek via Orbitz en het andere ook sterk afraad vanwege deze politiek.

damian08
03-07-09, 18:57
Laat me even weten hoe dat afloopt, ben ik wel nieuwsgierig naar.

svenehans
05-07-09, 19:26
Nou, ik heb antwoord van Cheaptickets.com gekregen... ben er alleen niet gelukkig mee... Minimaal één van ons (Cheaptickets, United en ik) begrijpt het volgens mij niet...

I understand that you are inquiring about the newly implemented abolishment of 'vliegtax'. I called the airlines to verify on this newly implemented rule. I was advised by United Airlines that reservations that will be affected by this new provision are for bookings that will be made on July 04, 2009 onwards. Regrettably, your reservation is not subject to any refund for the newly implemented provision since your reservation was booked way back February 09, 2009.

Marjol
05-07-09, 22:59
Handig....

Wij hebben onze tickets geboekt op 't moment dat de sites allemaal zo'n beetje hun prijzen gingen aanpassen, maar ik ben wel van mening dat wij ons geld terug moeten krijgen. We hadden geen mailtje gekregen van cheaptickets.nl, dus heb ik zelf maar even navraag gedaan. Vandaag kreeg ik een mailtje terug met de vraag om mijn rekeningnummer. Ik heb dus het gevoel dat het goed gaat komen :)

svenehans
06-07-09, 10:53
Ja, het gaat lekker. Vanochtend gesproken met United in Amsterdam. Ze hebben een notitie bij mijn boeking gemaakt dat ik wel degelijk recht heb op een refund. Volgens mij hoeft Cheaptickets.com alleen maar de refund aan te vragen en aan mij door te geven... kost ze alleen moeite, verder niks. Enige puntje; ik moet het ze nog aan het verstand zien te krijgen... maar gelukkig heb ik nog een half jaar tot aan de vlucht ;-)

FrankS
06-07-09, 14:53
@svenehans
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Want ik denk dat ze niet vanzelf zullen gaan toegeven.

Njit
07-07-09, 09:16
Rechtsbijstandsverzekering zal er niet zomaar een zaak van maken. Dan zul je eerst Cheaptickets.com een aangetekende brief moeten sturen en ze in gebreke moeten stellen. Succes daarmee!
Ben ook benieuwd of ze hier uberhaubt iets mee gaan doen omdat het een buitenlands bedrijf betreft.

Op bepaalde tijden kun je overigens ook Chatten met Cheaptickets.com @ https://faq.cheaptickets.com/cgi-bin/cheaptickets_faq.cfg/php/enduser/chat.php?type=RLN&iss=5&p_sid=dXMeFcCj


Chat with a Support Agent

The current time is outside the available chat hours.
Please call Customer Support at 1-888-656-4546, or 001-312-416-0018 from outside of the US.
Please Note:
• Chat support is available:
Monday - Friday: 08:00 AM - 11:00 PM CDT
Saturday - Sunday: 10:00 AM - 09:00 PM CDT

Adriana
07-07-09, 12:51
Hallo allemaal,
Wij hebben in januari 3 tickets naar Florida geboekt bij Expedia.
Tot op heden is het ons niet gelukt de betaalde vliegtaks (3 x €45,-) terug te krijgen terwijl alle andere vergelijkbare internet bookers (Ebookers, Vliegwinkel, Cheaptickets, Aireka, WorldTicketCenter, Vliegtarieven enz.) al wel hebben terugbetaald, hult Expedia zich nog steeds in stilzwijgen of zegt mensen die teruggave van de tax vragen "nog even geduld" te hebben. Wie deelt deze ervaring en weet een oplossing?
Groetjes,
Adriana

disney fan
07-07-09, 13:58
Heb een paar maanden geleden van Fly2Florida keurig een brief gekregen dat we de vliegtax niet hoeven te betalen.
We konden het bedrag (2x 45 euro) van de restant betaling aftrekken.
Ik vond het keurig geregeld.

svenehans
08-07-09, 08:13
Ik ben ook bang dat rechtsbijstand niet veel kan doen... er is wel weer nieuws overigens. Nadat ik United in Amsterdam had gebeld en zij me hadden bevestigd dat ik recht heb op teruggave, heeft die medewerkster een notitie bij mijn boeking geplaatst dat een refund zou moeten worden gegeven. Dat heb ik ook aan Cheaptickets doorgegeven, en ik heb al weer antwoord:

"I revisited your reservation and found the United Airlines notation about the tax refund. However, we need to communicate with the airlines on how can we issue the refund without affecting your current booking. From our experience, travel agency can't make partial refund on taxes.

I will keep you posted regarding the refund request."

Het ziet er naar uit dat het lampje is gaan branden! \o/ We wachten af!

FrankS
08-07-09, 15:48
Hallo allemaal,
Wij hebben in januari 3 tickets naar Florida geboekt bij Expedia.
Tot op heden is het ons niet gelukt de betaalde vliegtaks (3 x €45,-) terug te krijgen terwijl alle andere vergelijkbare internet bookers (Ebookers, Vliegwinkel, Cheaptickets, Aireka, WorldTicketCenter, Vliegtarieven enz.) al wel hebben terugbetaald, hult Expedia zich nog steeds in stilzwijgen of zegt mensen die teruggave van de tax vragen "nog even geduld" te hebben. Wie deelt deze ervaring en weet een oplossing?
Groetjes,
Adriana

Wij hebben dezelfde situatie met Expedia. Al 2x aangeschreven en al 2x het antwoord dat we geduld moeten hebben. Dat begint echter nu wel op te raken, dus ik denk dat ik ze maar eens wat formeler ga aanspreken.

[verwijderd]
14-07-09, 00:12
De reactie van British Airways via Orbitz luidt als volgt:

Thank you for contacting Orbitz. It is my understanding that the Netherlands is no longer charging taxes on airline reservation beginning July 1, 2009. I appreciate the opportunity to review your account and respond to your concerns.

I have reviewed your reservation and I do see the Dutch taxes charged; however, if I process a refund on the taxes only this will still place your entire ticket in a refund status and you would be unable to travel. I have contacted British Airways regarding this request and I have been advised that you will need to take all paper work to the Dutch Authorities upon arrival at the airport. You will have paperwork to fill out and you will need to take your receipt of the flight purchase along with you, to submit this request.

Mr. X , we do appreciate your business and if you have any further questions please feel free to let me know.


Dus met andere woorden zoek het maar lekker zelf uit.

Dit wordt dus de eerste en laatste keer BA en Orbitz wat mij betreft.

[verwijderd]
14-07-09, 20:58
En vandaag van BA het volgende antwoord, dus ben benieuwd wat het straks gaat worden.
Ik heb maar meteen gevraagd of ze Orbitz ook op de hoogte willen brengen van het hoe of wat.


Dear Mr X


Thank you for contacting us. Unfortunately I cannot find any previous emails from you so that is why we did not respond earlier.


The dutch government decided to take back the tax they imposed before. Certainly our passengers will get that tax back. Due to technical reasons a refund can only take place after the ticket is used so this is done automatically after your return. Since you made the booking with a online travel agency the refund will be done by them.
I do wish you and your family a pleasant flight.


Best regards

Uwe Carstens
British Airways Customer Relations

damian08
14-07-09, 21:16
Nou je wordt echt van het kastje naar de muur gestuurd zeg...
Pff dat wordt nog wat.
Ik ga morgen ook Orbitz nog maar eens mailen, ben benieuwd of je het terugkrijgt .

Adriana
20-07-09, 14:19
Ik kreeg de volgende reactie van Expedia, 8 dagen geleden:

"Hartelijk dank voor het sturen van een e-mail naar Expedia.nl.

wij verzoeken u nog een beetje geduld uit te oefenen daar de betrokken partijen, luchtvaartmaatschappijen en reisbureaus, nog even aan het uitzoeken zijn over het hoe en wat van de terugbetaling.wij brengen al onze klanten op de hoogte wanneer de terugbetaling zal plaatsvinden en hoe dit in zijn werk zal gaan.

Voor verdere vragen en telefonische boekingen kunt u ons dagelijks tussen 8-23 uur bereiken op het telefoonummer 020-2061364 (EUR 0,40/min).

Met vriendelijke groet,"

Ik ben van plan nog 2 weken te wachten en dan, als ik nog niets gehoord heb, de druk op te voeren.

Hi Frank,

Ik heb in Januari ook bij Expedia tickets naar de USA geboekt. Tot op heden na 9 mailberichten word ik nog steeds aan het lijntje gehouden. Vrienden van ons die dezelfde vlucht via een andere internetbooker hebben geboekt (Vliegtickets.nl) hebben hun geld al lang terug. Het laatste antwoord wat ik van Expedia ontving (16/7) was exact hetzelfde als wat jij 1 juli te horen kreeg. Ik ga vanaf nu elke dag een mail sturen en als ik binnen 1 week geen toezegging voor terugbetaling heb ga ik me aansluiten bij een organisatie die gaat vorderen bij Expedia zoals www.ikwilmijnvliegtaksterug.nl (http://www.ikwilmijnvliegtaksterug.nl) of www.godutch.nl (http://www.godutch.nl)

Adriana

svenehans
26-08-09, 10:26
Nou, mijn pogingen om de tax terug te krijgen lijken nu toch resultaat te hebben. Ik heb dus geboekt bij cheaptickets.COM en in eerste instantie zou ik het niet terug krijgen. Toen weer wel, maar inder -zoals bij *verwijderd* schrijft bij BA- na de vlucht.

Ik heb UA in Amsterdam gebeld en zij hebben me echt perfect verder geholpen. Hoewel het feitelijk een zaak tussen mij en Cheaptickets is, hebben zij e.e.a. geregeld. Volgens de berichten zou ik het geld binnen 6 tot 8 weken daadwerkelijk terug krijgen.

Ik ben benieuwd! Als het binnen is... zal ik het zeker laten weten!

dennis_diana
26-08-09, 14:46
Berichtje voor mensen die hebben geboekt via World Ticket Center: het bericht op de pagina van de klantenservice is aangepast. Als je al geboekt hebt, kun je via het invullen van een formulier restitutie van de vliegtax aanvragen.
(je kunt kiezen uit teruggave van de vliegtax van 45 euro of een tegoedbon van WTC van 70 euro - te besteden binnen een jaar)
http://www.worldticketcenter.nl/over-ons/vliegtax-retour

Bij ons stond er vandeweek 180 (4x45) euro van WTC op onze rekening!!\\:D/

svenehans
26-08-09, 14:54
Kijk, die heb je maar weer mooi binnen! Goed hoor!

Ta2 Gerrit
27-08-09, 23:47
Ook wij hebben bericht gehad van US Airways, die doen het nog weer anders :-&

"Dear Mr. <vul naam in>,

Thank you for visiting usairways.com.

Thank for informing us regarding the taxes you paid, you will
automatically receive a refund to your original form of payment once
travel has been completed. We do apologize for the inconvenience.

We know that you have many choices and we thank you for choosing US
Airways.

Sincerely,

Karilyn
Internet Support Specialist
US Airways"

Ach, we zien wel, als het maar terug komt :D

En plotsklaps stond er vandaag €162,- bijgeschreven op mijn creditcardafschrift.
Geen €180,- zoals gebruikelijk zou zijn, maar doordat de dollar nu een stuk lager staat \\:D/ dan tijdens de boeking is het een beetje minder #-o

Dat is nu éénmaal inherent aan het boeken bij de airline zelf en in dollars betalen.
Maar goed, het (meeste) geld is weer retour, dus vliegen we nu voor €440,- p/p.

damian08
28-08-09, 21:00
Nou het is echt om er moe van te worden zeg..
Ik heb vandaag ook weer contact gehad met Orbitz, en nu werd dit keer mijn mail naar een supervisor gestuurd.. ik dacht hehe.. misschien nu dan, eindelijk.
Maar nee hoor, zie hier wat ze sturen.

Thank you for contacting Orbitz.com,

I have reviewed the reservation, based on the documentation of our Chat support agent, you were asking for

refund on the taxes because there's a news in your country, however, as your travel agency we did not have any briefing

coming from the airline about such information.

May I request you to call United Airlines directly at their phone number 1 800 5382929.

Hoe irri is dat zeg :evil:
Als ik het zo zie, denk ik dat ik gewoon naar geld kan fluiten.
:(:cry:

svenehans
29-08-09, 10:21
Tip: neem contact op met United Airlines in Amsterdam. Zij weten wel van de hoed en de rand over de vliegtax. Hoewel de refund niet direct via hen kan (moet via reisbureau/ boekingsbureau), kan je hen uiteindelijk wel verzoeken om een opmerkingen te plaatsen bij jouw boeking. Dat zullen ze doen als ze vastgesteld hebben dat je recht hebt op een refund. Het boekingskantoor kan die opmerkingen zien, en dan sta je weer wat sterker in je schoenen. Overigens ben ik zeer tevreden over de medewerking van United. Nu moet ik alleen geduld hebben en wachten tot die refund ook daadwerkelijk op mijn rekening staat... maar we hebben goede hoop!

theovg
29-08-09, 11:29
Het duurde bij ons drie weken toen was het op mijn creditkaart gestort naar een telefoontje naar United.

paula
01-09-09, 09:44
Ik ben ook nog steeds bezig met het tax-gevecht.:?

Rechtstreeks bij BA geboekt en zijn 25 juli teruggekomen, dat zou dus eind juli al teruggestort moeten zijn, al ettelijke keren gebeld en het was steeds "onderweg". Nou niet dus.

Gisteren maar weer een telefoontje aan gewaagd en het is nog steeds niet "onderweg".
Volgens BA is het probleem dat we onze vlucht terug gemist hebben van Londen naar Amsterdam en die vlucht gedaan hebben met de KLM, dat kunnen ze waarschijnlijk administratief (of geestelijk) niet aan.
Ze gaan er weer achteraan, nou ja we wachten in spanning af. :o

Wordt vervolgd......

paula
03-09-09, 22:50
Nou het is dan gisteren toch op de creditcard teruggestort, dus voor ons kan dit hoofdstuk dan eindelijk afgesloten worden.

svenehans
05-09-09, 11:07
Gefeliciteerd! Goed nieuws! Hopelijk kan ik dat binnenkort ook melden...