PDA

Bekijk Volledige Versie : [Reisverslag] sleepwalker: Orlando, november 2007



sleepwalker
29-10-07, 22:22
Ik begin maar alvast aan ons online reisverslag. Net als de laatste keer heb ik besloten maar op deze manier de vakantie bij te houden. Wij gaan dus pas volgende week. Nog eventjes de tijd om alles bij elkaar te zoeken.
De villa is geboekt en het zwembad is hopelijk al verwarmd.

http://images.orlandovillas.com/villas/1374/500x333_spa1.jpg

Zojuist heb ik mijn TomTom met USA geladen, hoef deze week nergens meer naartoe en heb alle nuttige Points of interest erin gezet (restaurants, malls, shooting range, kelly parak, stranden). Dat gaat dus geen tijd meer kosten met het zoeken naar de weg op een of andere gratis kaart. (alleen met het beslissen waar we naar toe gaan).
Ook nog even gekeken naar de voucher voor de auto, ik moet natuurlijk wel duidelijk in mijn hoofd hebben zitten voor welke auto ik betaald heb en met welke "upgrade" ik tevreden moet zijn. Ik hoop op een trailblazer aangezien we met 4 volwassenen en een peuter zijn.
"Waarom 3 weken Orlando?" zullen sommigen zich afvragen. Er is daar een beurs (www.iaapa.com (http://www.iaapa.com)) waar mijn echtgenote Marcha naartoe moet (balen!) Haar "baas" (www.maximus.com (http://www.maximus.com)) Mark gaat ook en dat zijn weer vrienden van ons. Het is dus niet louter plezier. Sterker nog, ik denk dat er heel wat gewerkt moet gaan worden. (alleen niet door mij......)
Mijn taak bestaat uit het vermaken van onze dochter Maud, mezelf en Patricia de echtgenote van Mark. Zal best wel lukken om het eten op tijd op tafel te krijgen.
We vliegen met Martinair, hadden heel vroeg geboekt en derhalve de eerste gratis kaarten voor Seaworld al binnen. Ook Discovery Cove is geboekt en tsja, dan moet je door dat combiticket ook naar Bush Gardens.
Gaat wel spannend worden. Onze dame heeft weliswaar al vaker gevlogen maar nog nooit zo'n lange trip. Voordeel is dat we nergens naartoe weg kan lopen in zo'n vliegtuig...We hebben ondanks dat dat nog niet hoefde (zo wordt twee in Florida!) een volledige plaats gereserveerd, kan ze volgen Martinair gewoon in haar eigen kinderstoeltje zitten (zodat dat ter plekke ook niet meer gehuurd hoeft te worden)
Ik ga nu verder met het lezen van verdere tips, mocht iemand deze nog hebben dan hoor ik het graag! nu kan ik er nog iets mee!!!!

gr
Ralf a.k.a. sleepwalker

overigens, ik zag dat ons vorige verslag meer dan 4000 keer is bekeken, dat wil ik nu toch wel verbeterd hebben dus ik ga mijn best doen!

sleepwalker
04-11-07, 23:08
4 november
Tsja, morgen vertrekken we, maar een mooi ding die tote a tot! Wij nemen een sjorband mee waarmee we de stoel op de bagagewagen vastsjorren. Beetje primitief maar het werkt waarschijnlijk wel. De wekker zal vroeg gaan, 06:00 uur worden we opgehaald. De afgelopen dagen nauwlettend het weer in de gaten gehouden (schijnt goed te zijn) en me zorgen gemaakt over de dollarkoers (en dan degene die visa hanteerd). De laatste nuttige punten in TOMTOM en we zijn er klaar voor.

6 november
Wij zijn vanmorgen (maandagmorgen) vroeg opstaan (5 uur, dat vind ik vroeg) en om 6 uur werden wij opgehaald door Mark en Patricia. Na ruim twee en een half uur rijden (fijn hoor files) en twee plasstops kwamen we aan op Schiphol. Het inchecken en door de doaune verliep vlotjes en zo konden wij om 10 uur aan de McBreakfast.
De reis verliep niet helemaal zoals gedacht. De autostoel leek in het begin goed te werken maar al snel bleek dat onze dochter Maud met haar beentjes de stoel van haar voorgangen kon bewegen. Deze dame heeft gebaald dat ze geen comfort class heeft geboekt. Het vliegen met Martinair is goed bevallen. Op tijd eten en drinken, niet slecht van smaak en een persoonlijk entertainment systeem te huur vor 12 euro.
Maud had het er moeilijk mee. Ze had nog neit geslapen en wilde in het vliegtuig eigenlijk ook niet. Pas na veel huilen viel ze in slaap.
De aankomst was sneller dan verwacht. Na de doaunevragen (yes, miss, 2,5 kilograms of liquorice, special delivery..) gewacht tot we de koffers terugkregen.
Terwijl MArcha, Maud en Patricia hierop aan het wachten waren gingen wij alvast de auto regelen. Wat bleek, in een van mijn topics heb ik het gehad over mijn reden om voor National te kiezen. Deze verhuurder was 10 euro duurder bij usareisen maar ik meende mij te herinneren dat er toen daar geen rij stond terwijl dat bij Alamo wel het geval was. Inderdaad, er stond een flinke rij te wachten. Mij geinvesteerde tien euro bejubelend liep ik voorbij deze vermoeide ex-medepassagiers om direct geholpen te worden door de dame van National. Uiteraard werd ons meteen geprobeerd een grotere SUV aan te smeren (dat wilden wij toch al doen ivm de hoeveelheid koffers). Wij hielden ons van de domme en kregen zielig en onwetend spelend het voor elkaar om voor 11 $ per dag een upgrade te kopen naar een full size SUV.
Vervolgens naar de garage. Bleek dat National alleen Toyota's had staan. Leuke auto, niks mis mee, maar als ik in Amerika ben wil ik Amerikaan rijden. Daar dus een gast aangesproken en gevraagd of ze geen original American car in hadden staan. Hij liep vervolgens nar het Alamo vak en wees ons op een gloednieuwe (nou ja, 1980 miles) Chevrolet Trailblazer. Geregeld, ook nog in de door Marcha gewenste zileren kleur. Vervolgens de dames ingeladen en op weg. Bij het eerste tolhokje kwam ik in aanraking met de Amerikaanse hoffelijkheid. Vor mij stond een andere SUV die hem in de achteruit zetten en op mij af begon te rijden. Ik kreeg mijn kar nog net in de achteruit maar vervolgens klapte ze tegen mijn bumper met een behoorlijke vaart. Ik toeter en stap uit, komt er een amerikaans oud vel uit en die vraagt wat er is. Ik zeg haar dat ze tegen mij aangereden is zegt ze, Ï couldn't get through and had to reverse" mooi, denk ik, kijk dan ook in je reverse mirror. Vervolgens besluit ze dat ik geen schade heb (valt inderdaad ook wel mee) en voor ik het weet stapt ze in en rijdt ze weg. Gelukkig hadden wij haar licence plate genoteerd zodat we, als er stront van komt, het door kunnen geven.
Het huisje toch gehaald. Blijkt een gloednieuwe villa te zijn met werkelijk alles erop en eraan. Master bedroom voor Mark en Patricia, Queensize voor Ralf en Marcha, campingbed voor Maud, gaaf zwembad, pooltafel, tafelvoetbal, airhockey, you name it, we've got it! (at least for 3 weeks). Marke n ik nog ff gauw naar de supermarkt om vervolgens op de weg terug langs de Kentucky Fried Chicken te gaan. Valt niet mee, bestellen wat je wilt terwijl er bijna niets op het drive-thru bord staat. Thuis aangekomen bleek de helft van de kip ook nog eens half rauw (Salmonella, I'm gonna sew you!) beetje jammer. Zelf ben ik nog even in de jacuzzi geplonst maar die moet echt een beetje opgewarmd worden anders is het net te koud. Zit nu mijn veralg te tikken, 6:00 Nederlandse tijd, hier is het twaalf uur. Bedtijd.

6 november
korte nacht gehad. Mijn klokje en die van Maud hebben zich nog niet helemaal aangepast. Om 04:30 hoorde ik haar voor het eerst, na even aangemodderd te hebben op de bank in de woonkamer neergeploft en Cartoonnetwerk zitten kijken. Dus eigenlijk gewoon weer om 5:00h opgestaan. Ondanks weinig slaap toch een redelijk vooruitziende blik en de jacuzzi op laten warmen. Na anderhalf uur opwarmen om 6:30 erin gedoken met Maud. Ze vond het harstikke spannend maar lekker genoten. Een voor een kwamen de rest van de reisgenoten uit het nestje en in de Jacuzzi. Nu zit ik te wachten om te gaan ontbijten, het is nu 0800h, waarschijnlijk naar de cracker barell. Verwacht niet dat ik vaker elke 5 uur schrijf maar tsja, wachten op de dames....

wij hebben trouwens geboekt vie www.orlandovillas.com (http://www.orlandovillas.com)
http://www.orlandovillas.com/florida-vacation-rental-1374.aspx je krijgt de contactinformatie van de eigenaar. Vervolgens regel je alles via de eigenaar.

7 november
zo, vandaag wezen winkelen. Eerst ontbeten bij de cracker barell, daar zien ze ons zeker nog een ker terug. Heerlijk ontbijt met goeie eieren. Sunny side up please...mmm Daarna naar de premium mall gereden. Groot winkelcentrum met outlet stores. Het aanbod viel me tegen. Weinig erg spectaculaire aanbiedingen die ik mij van ons vorige bezoek bij pr1me wel kon herinneren. We een winterjas gekocht en leuke haar clips van Disney voor Maud. Lekker koffie gedronken (venti caramel machiato with quadruple espressoshots and a cinamon frappachino please...) en broodje bij de subway (meatball marinara, yes a footlong) Vervolgens naar de Wallmart geweest. Grote winkel met vanalles wat wij niet hebben. Een hoby van mij is het om door supermarkten in het buitenland te lopen om te kijken hoe verschillend ze gevuld zijn. Wat mij hier opviel is het gruwelijk kleine aanbod aan versprodukten. De gemiddelde buurtsuper bij ons biedt meer aan. De rijen met kant en klaar voedsel zijn echter eindeloos. Alles is kant en klaar in blik, poedervorm of diepgevroren mee naar huis te nemen. Wij bedachten tijdens het winkelen dat we zelf zouden koken i.v.m. de al moe wordende Maud (en papa eigenlijk ook). Dat werden dus aardappels uit de oven (waarop moet ik de oven zetten in Fahrenheit???) met erwten en bonen uit blik. Bij de bonen uit blik bleken ook nag eens stukken gekookte aardappel te zitten. Hoezo gemakkelijk? Verder een braadworst en de Hollandsche maaltijd is weer compleet. (Wat eigenlijk best erg is op de eerste dag van je vakantie hoor je eigenlijk toch ergens te gaan eten). Honger had eigenlijk niemand, bij mij zaten de meatballs nog in de weg. Zometeen Maud naar bed, wij met de tax free Whisky (Balvenie doublewood in de aanbieding, mmmm) in de jacuzzi en vroeg naar bed. Morgen een stand bouwen.

kan niet zoveel zeggen over de komende dagen, schema veranderd continu. Donderdag gaan we naar Seaworld, dan is Maud jarig en zijn we s'avonds in het rainforest cafe eten en haar verjaardag vieren. Ik weet niet wat je plannen in het weekend zijn maar ik denk dat we dan overdag wel de lading af kunnen komen geven. In de laatste week staan er nog 4 dagen Disney op het programma (drie als het allemaal teveel blijkt te zijn voor onze kleine).

sleepwalker
09-11-07, 04:37
9 november
Gisteren weinig gedaan. Mark en Patricia zijn naar Home Depot geweest, daar schijn ik heel wat aan gemist te hebben. Het moet een supergrote kluswinkel zijn. Marcha, Maud en ik zijn thuis gebleven en hebben ons vermaakt in het zwembad en de rest van de games in het huis. 's Avonds zijn we, nadat we de drop hebben afgegeven bij Vondutcha, gaan eten bij de Red Lobster aan de I192. Ik was wel al bij de andere Red Lobsters geweest tijdens ons vorige bezoek en dacht daar met genoegen aan terug. Helaas werden mijn grote verwachtingen deze keer niet waargemaakt. Mijn Ultimate Feast was zo op. Wel een lekker wijntje erbij Chardoneeeee of zoiets #-o
Na de Red Lobster weer de Wall mart aangedaan. We moesten slingers halen omdat Maud morgen (vandaag, als ik dit schrijf) jarig is. Verder rondgekeken bij het speelgoed en alles willen kopen. Daarna naar huis, slingers opgehangen en een wasgedraaid en snel naar bed.

Vanmorgen weer vroeg opgestaan. De wekker stond op 7 uur. Maud heeft echter weer een uur liggen spoken tussen 4 en 5 dus we hadden geluk. We mochten twee keer slapen....:roll: 's ochtends na het opstaan in het zwembad gedoken. Best fris maar eigenlijk gewoon erg lekker. De jacuzzi koelt nogal snel af. Als je die echt warm wilt hebben moet je hem eerst een uur of twee voorverwarmen (en dat staat die nu dus mooi te doen). Maud vond de slingers erg mooi, waaaaauw.... Ontbeten met cornflakes en honey buns, dat is wel heel fijn aan een villa huren, je hoeft niet elke dag naar een plaats om te ontbijten. Ons koffiezetapparaat heeft een timer en die ga ik vanavond uitproberen.
Daarna naar Seaworld. Na binnenkomst (Martinair bedankt) snel naar Kraken. Daar was nog bijna niemand dus mooi achterin en niet wachten. Ik vind het een van de betere achtbanen. We hebben daar alle shows kunnen zien en genoten van de beesten. Ik had het idee dat het NOG milieucorrecter gewordenis t.o.v. drie jaar geleden. Overal in de preshows werd erop gehamerd. (zorg er nou maar eerst voor dat jullie Kyoto ratificeren denk ik dan). Al met al blijft dit een gaaf park. Patricia en ik hebben nag een extra ticket gehaald (2nd day free binnen 14 dagen) en gaan volgende week terug om rustig een en ander nog een keer te bekijken. Na Seaworld naar Downtown Disney, we hadden het plan om, voor Maud haar verjaardag te gaan eten in het Rainforest Cafe, helaas anderhalf uur wachten. Mooi niet.
Op de terugweg gestopt bij de Cracker barell. Dat is dus gewoon echt heel goed bevallen. Mijn Rib Eye steak (red, dat serveren ze wel ondanks dat op het menu iets anders staat) was echt heerlijk. Marcha en Patricia hadden alllebei een heerlijke salade met kip en croutons en Mark had een of ander gerookt stuk ham. Lekker maar niet zoveel. Op ons verzoek kreeg Maud een verjaardagstaartje en werd er door het keukenpersoneel (en de rest van het restaurant) voor haar gezongen. Ze schrok er wel een beetje van. Dat vind ik dus heel erg leuk hier, men is super spontaan. In de crackerbarell store nog wat echte amerikaanse souverirs gekocht (maple syrup en candy) en vervolgens op huis aan. Maud was helemaal gek van een kerstafereeltje met veel kleuren en een wit met gouden porceleinen muziekdoos met engeltjes. (we zijn nog aan het bekvechten van wie ze haar smaak heeft overgedragen gekregen...)
Nu het verslag typen en dan in de, hopelijk inmiddels warme, bubbels. Denk dat het best afkicken wordt thuis.

9 november
=;Allereerst een waarschuwing. Als je van winkelen houdt en voorlopig niet naar Orlando kunt gaan kun je beter niet verder lezen. Het gevaar bestaat dat je direct een ticket gaat boeken...:grin:
Dat bubbelbad is echt lekker, jammer dat dat niet in mijn koffer past. Alhoewel, ik denk dat we er maar een koffer bij moeten kopen. Marcha, Maud en ik zijn vanmorgen bij de Pr1me outlet geweest. Marcha moest nog een Galajurk hebben voor een Galafeest tijdens de beurs en we waren eigenlijk op weg naar Davids Bridals. Deze zaak was nog gesloten dus maar naar de Pr1me. Wij zijn hier drie jaar geleden geweest toen het nog Beltz heette. Er is veel veranderd en het wordt nog mooier. Eigenlijk zijn we alleen de Tommy Hillfiger winkel binnen geweest. Dat was leuk kleren kopen. Ik had mijn mandje al redelijk vol, kreeg ik een 25% kortingkaart van een van de kassieres. Het bonnetje stond meer vol met kortingen dan met artikels.
vb jurkje voor Maud. normale prijs $ 27,50, outlet prijs $ 22 50, clearance sale $ 13,99, 40% korting van het rek, 25% korting van de employee, te betalen $ 5,90 (of zoiets). Dat is iets meer dan 4 euro voor een merkjurkje. Daar kun je bij de Wibra nog geen jurk voor kopen. Maar het wordt nog mooier.
Daarna zijn we naar Davids Bridal geweest. (Millenia Plaza, bij Millenia Mall in de buurt) Dat is een hele grote winkel met alleen bruids- en avondkleding. Rekken vol met avondkleding in alle kleuren en modellen. Waar je thuis maar enkele modellen in je maat hebt liep Marcha al snel met 5 jurken het pashokje de verkledkamer in. De prijs viel ook erg mee. 165 dollar vor een avondjurk vonden wij acceptabel. Vervolgens kwamen wij bij de kassa. "Guess what's the price of this nice dress right now?" Ik dacht nog even "oh ja, nu komt ze met de echte prijs, zal wel weer véééél hoger liggen, die oplichters". "fiftynine dollars please". "Maak mij gek" dacht ik "hoorde ik dat goed?, zal wel ninety five zijn". Mooi niet. Voor 59 dollar een avondjurk scoren....\\:D/
Daarna een broodje gehaald bij subway, je moet toch eten en terug naar het huis. Mark en Patricia hebben vanmiddag de auto nodig dus dat wordt genieten in het zwembad en gelukzalig terugdenken aan deze inkopen. Ik begin winkelen zowaar leuk te vinden....

11 november
Eergisteren hebben we, na het winkelen heerlijk aan het zwembad gelegen. 's Avonds wilden we naar TGI Friday gaan maar daar moesten we wachten voor een tafeltje. Niet lang, maar met een hongeringe kleine hebben we besloten verder te rijden. Het eerste "bekende" restaurant zou het worden. Dat was dus Applebee's. Goed eten, Ik had een quesidillaburger (of zoiets), Marcha spareribs en Mark en Patricia een Steakburger en Pasta. Tot nu toe kan eigenlijk nog niets op tegen de Cracker Barell. Qua lekkerheid en que prijs niet. Meteen daarna naar huis en voor de TV in slaap gevallen.

Gistermorgen zijn we naar Pr1me gereden voor wat inkopen. We vonden niet wat we nodig hadden dus door naar Sears en de Florida Mall. Maud was erg moe en dat liet ze ook duidelijk merken. "Ikke Lopen!", "ikke nie lope!", "nie handje vast!". Na een snelle lunch op het Foodcourt aldaar (wat fantastisch is, de vraag was eindelijk eens niet "wat zullen we gaan eten?" maar "wat ga JIJ eten?". Dat werd Cajun voor mij, Italiaans voor Patricia en Maud (cheespizza, uiteraard niet opgegeten) en Japans voor Mark en Marcha. Niet duur, niet gezond, maar wel lekker.
's Middags in de villa gebleven met Patricia. Mark en Marcha moesten naar de beurs en namen de eerste lading spullen mee. Maud heeft de hele dag niet geslapen maar werd gedurende de middag minder vervelend. (een zwembad doet wonderen). Op de weg terug hadden ze inkopen gedaan en zo konden we 's avonds rustig thuis eten. Dat was best lekker voor Maud (en papa want ik voelde me ook niet lekker). Nadat Maud om half negen (dus na een héél lange dag voor haar) naar bed was gegaan zijn we nog even in de Jacuzzi gesprongen. Zelf ben ik niet lang daarna het nestje in gedoken. Om vanmorgen weer om 7 uur uit de veren te zijn.

Vandaag ben ik de hele dag alleen met Maud thuis. NAdat Mark, Patricia en Marcha naar de beurs zijn vertrokken ben ik met Maud naar de speelplaats van deze community gelopen. De community waar onze villa staat is mooi en schoon. Druk is het er niet, ik schat dat er momenteel maar in zo'n 30% van de villa's mensen zijn. De speelplaats is mooi aangelegd met een glijbaan en een schommel. Daarnaast een overdekt plantsoen en openbare BBQ. Waarom hebben nergens openbare barbeques?? Waarschijnlijk omdat het

(a) gesloopt wordt
(b) een grote teringzooi eromheen wordt
(c) ruzie uitlokt over wie er eerst is

(d) alle bovenstaande antwoorden zijn juist.:sad:

Op de weg terug nog wat foto's gemaakt van de hier aanwezig vogels. Ik heb een paar verschillende reigers gezien, een slangehalsvogel en héél veel gieren. Het zijn black en Turkey vultures. De vorige keer dat wij hier waren was ik heel blij dat ik gieren gezien had in de Everglades. Nu zweven er gemiddeld 10 boven de villa....
Na met Maud gezwommen te hebben, ze wordt echt goed, zwemt al los (met bandjes) een wentelteefje gebakken (hoe zou dat in het engels heten?) en nu ligt ze te slapen. is ze alweer wakker en zit ze Barbie the movie te kijken :eek:

NB: De koers van de dollar is voor geldopnames bij ATM (van mijn Rabobank betaalrekening) en middels VISA ongeveer hetzelfde, ongeveer $ 1,43 per euro (de economische waarde is momenteel $1,47) Vooral van de Visa valt me dat mee omdat ik geinformeerd had bij Visa en men mij vertelde dat zij de wisselkoers van GWK aanhielden die veel slechter is. Mark heeft met postbank gepind en kreeg een iets betere wisselkoers. ongeveer $1,46 per euro

sleepwalker
14-11-07, 03:36
14 november
Zo, we hebben er weer enkele fantastische dagen opzitten. Zondagavond zijn we, toen de rest van de groep terugkwam weer gaan eten. Weet bij de Cracker Barell. Weer heel goed gegeten. Daar kun je tenminste groente krijgen. Op weg terug weer even naar de Wallmart en gauw naar huis.

Maandag 13 november zijn Marcha Patricia Maud en ik naar Fantasia Gardens Golf geweest. Omdat we te vroeg waren (gaat pas om tien uur open en wij stonden er al om 9 uur (leve het vroeg opstaan met een kleine!!) zijn we eerst naar Downtown Disney geweest. Ondanks het vroege tijdstip was het daar al erg druk. In de Lego winkel rondgestruind en Maud heeft heerlijk gespeeld op de glijbaan daar. Daarna terug naar Fantasia Golf. Dit is een midgetgolfbaan maar dan groter. 18 holes kunstgras van zo'n 30 meter lang. Heel leuk om te doen. Kostte ons ongeveer 2 en een half uur om "de baan te lopen". Echt een aanrader om te doen als je een dagje rustig aan wilt doen.
Als lunch naar Buffalo Wings aan de I-drive. Salades voor de dames en "all you can eat" wings voor mij. Men heeft daar een menu kaart met zo'n 15 smaken waarin je de wings kunt krijgen, van mild tot heel heet. Dat durfde ik wel aan dus dat werd meteen de heetste van de kaart "BLAZIN'" (en honey BBBQ). Toen ik deze ophad kwam de serveerster al met de volgende lading aanzetten. Spicy Garlic en Terriyaki. Toeen de serveerster de derde lading kwam brengen Mango Habanero en carribean Jerk zei ik nog heel stoer dat ik de Spicy Garlic heter vond dan de Blazin wings. Haar lachje kon ik nog niet plaatsen, dat duurde enkele minuten. Toen ik namelijk bezig was aan mijn derde lading chicken wings ontplofte er een bom in mijn mond. Ineens begon alles te tintelen, ogen te tranen en mijn neus te lopen. Alles smaakte ineens vreselijk heet! De serveerster die kwam lachte nu wat harder en legde uit dat die Balzin in het begin niet heet is maar dat nu een minuut of tien je het heel heet begint te krijgen. Dat klopte. Na vier stengels sellerie (dat IK dat nog zou eten) begon het draagbaar te worden. (overigens heb ik de hele dag tintelende lippen gehad)
's Middags weer naar Pr1me voor een korte broek voor mij. gelukkig eentje gevonden en vervolgens naar Outdoor World, die ligt als je vanaf de Pr1me outlet International Drive oprijdt aan de inlinker kant. Ook als je geen buitensport mens bent is het de moeite waard hier eens rond te lopen en je te vergapen aan wat er allemaal verkocht wordt. Naast grote powerboats, paintball, handbogen heel veel geweren, munitie en andere jachtartikelen (de meest vreemde camouflagedekens , jassen broeken en schoenen). Leuk om te zien.
's Avonds lekker thuis gegeten (aardappels,vlees en groente...), gezwommen en met een borel in de Jacuzzi gezeten en vroeg naar bed. Dinsdag begint de beurs voor sommigen van ons en wij "moeten" ook mee opstaan.
Dat opstaan was om 7 uur. Op weg naar de beurs nog in een trafic Jam gezeten. Honder meter voor ons was een auto geschept door een vrachtauto. Zag er niet zo goed uit. Echt hel veel Politie erbij. Als je dat in een film ziet, zoveel politie dan denk je, Hollywood maar hier stonden dus ook minstens tien politieauto's. Ik heb state troopers, Sherrifs, County Police, motoragenten en een burgerauto gezien, naast Ambulances en een brandweerauto. En dat alemaal voor 1, (ernstig) ongeval.
Na Mark en Marcha op de beurs te hebben afgezet (nog net op tijd) zijn Patricia, Maud en ik naar Blizzard Beach gereden. Dat is ook een aanrader. Een pretpark met water in de stijl van een ski resort. Hoe krijg je het verzonnen? Een groot bad voor de kleintjes waar Maud wel honderd keer van de glijbaan is gegaan. Papa is een paar keer van Summit Plummit gevallen. Een vrije val war je keihard naar beneden gaat (persoonlijk record: 63 mijl per uur). Toen ik voor de tweede keer naar boven ging vroeg iemand voor me hoe de ride was. Ik zei tegen haar "stel je voor dat je tijdens flinke regen op de highway rijdt, het raampje openzet en je hoofd naar buiten steekt. Zo hard gaat het". Zij durfde nog wel, maar de jongen die voor haar stond niet meer....:-&
http://img138.imageshack.us/img138/4564/dscf1721rq2.th.jpg (http://img138.imageshack.us/my.php?image=dscf1721rq2.jpg)
Overigens heb ik, met een onderwatercamera onderweg een foto gemaakt, geen idee wat erop staat maar als het iets is zullen jullie deze foto nog te zien krijgen.... Verder zijn er nog veel meer banen om vanaf te gaan en, wat ook apart is voor een Disney park, je mag je eigen eten en drinken meenemen. Dat hadden wij gedaan en daarom bleven de kosten enigzins binnen de perken.
Na Blizzard Beach Marcha en Maud opgehaald en bij TGI Friday's gaan eten. Lekker een Jack Daniels burger naar binen geschoven.
"GOOD BURGER"
http://img205.imageshack.us/img205/4844/dscf1732yl5.th.jpg (http://img205.imageshack.us/my.php?image=dscf1732yl5.jpg)
Nu weer "thuis", Morgen naar Seaworld en naar een gamesshop voor mij. Ik laat het allemaal weten. Overigens, de eerste dag op de beurs was al erg succesvol...

PS. Hier loopt echt niemand in een strakke zwembroek, en dan bedoel ik niet die vreselijke silps maar de strakke boxers. Ik was dus de enige die daarin rondliep en het was ook nog een rose ook (en die vind Marcha daarom ook vreselijk lelijk), ze zullen wel gedacht hebben.

15 november
Aangezien alleen de opmerking van mijn roze zwembroek al de nodige commotie heeft opgeleverd zal ik geen foto's plaatsen...:oops: Vanmorgen opgestaan en Mark en Marcha naar de beurs gebracht. PAtricia, Maud en ik zijn verder gereden naar http://www.coolstuffinc.com/. Dat is een winkel waar je bordspellen kunt kopen (Voor de jongere generatie onder ons. Een bordspel is net zoiets als een computergame maar dan van karton en je speelt het met andere mensen die je echt kunt zien en kunt spreken). Daar kwamen wij om 10:30 aan. Omdat alles er nogal donker uitzag ben ik, voordat ik Maud uit de auto haalde (die wil er namelijk niet terug in), eerst maar eens gaan kijken. "GVD *$&^%, die winkel gaat pas open om twaalf uur. Anderhalf uur wachten met een peuter in je auto, dat doe ik niet (en aangezien het helemaal in Winterpark was waar de winkel ligt rijd je niet zomaar even terug). Terwijl ik door de ruit naar binnen gluur komt er een gast op mij af (150 kilo, vettig haar in een staartje en pennen in zijn ruitjes blouse......) die me vraagt of ik voor de shop kom. "Jazeker" zeg ik, "30 mijl gereden om te zien dat 'ie gesloten is". "Wait a minute" zegt 'ie "I'll get someone to open it for you". Dat werd vervolgens dus gedaan. Anderhalf uur voor openingstijd kwam er iemand van het nabijgelegen kantoor de winkel voor mij openen. Ik heb het idee dat, als dat bij ons gebeurd, wij achter de lamellen in ons vuistje zouden zitten te lachen om die idioot die niet eerst online de openingstijden heeft gecontrolleerd alvorens op weg te gaan. In de winkel blijkt het heel apart te gaan. Er staan alleen lange tafels waar de boardgamegeeks hun spellen kunnen spelen. Om een spel te kopen moet je via de computer een bestelling plaatsen die je vervolgens voor in de winkel af kunt halen. Raar maar waar. Een leuk spel voor een paar dollar op de kop kunnen tikken. Scheelt de helft.
Daarna zijn we via de Florida Mall, Daartegenover zou een scrapbookwinkel zitten die we niet hebben gevonden, richting seaworld gereden. Onderweg gelunched bij Taco Bell en rond één uur kwamen we aan in Seaworld. Dankzij onze eerder verkregen second day free ticket gratis (alleen tien dollar om te parkeren) naar binnen. Op ons gemak nog wat vissen en dolfijnen bekeken en met Maud in het kinderparadijs geweest. Was weer erg leuk. De Arctic Atractie (met de ijsbeer, beluga whale en zeeolifanten) is gesloten tot januari, daar zijn we vorige week nog ingeweest, blijkbaar net op tijd.
Vervolgens naar de beurs. We waren te vroeg dus zijn we even over de beurs gelopen. De IAAPA is de International Association of Amusement Parks and Atractions. Eén grote beurs dus met alles wat er te koop is op dit gebied (en ook heel rare dingen). Erg leuk speelterein voor een oud kind als ik ben dus. Gratis de nieuwste videogames en simulators uitproberen. Op een gegeven moment had ik een videogame met maar een (gratis) extra credit uitgespeeld. Vraagt die kerel "what do you think of it?". "Well" zei ik, "to be hounest, if I can complete it with only one extra credit whilst playing with one hand" (op mijn andere arm zat Maud) "then it's far too easy!". Gaat die man naar zijn supervisor om het officieel te registreren dat het te makkeljk is. Als jullie in de toekomst dus een videoarcade spelen genaamd america's army en die is veel te moeilijk, het spijt me....
Vrijdag gaan we de hele dag en ik kan me wel vermaken daar!
's Avonds zijn we, op weg naar de villa, bij Kobe Japans gaan eten. Eénmaal Chicken terriyaki, één garnalen op zijn Japans, een chicken tempura en voor mij een sashima sushi plate. (18 stukken rauwe vis op wat gember en wasabi pasta). Heerlijk! (tenminste als je van rauwe vis houdt). Ik voelde me erg gezond na de maaltijd, totdat bleek dat de dames hun bordje niet leeg hadden gegeten, dat moest dus even rechtgetrokken worden. Er worden geen halfvolle borden aan de keuken terug gegeven. Ik zit nog te wachten op het moment dat de ober aan mijn vrouw vraagt "are you finished yet?" zodat ik kan antwoorden "she is, but I'm not..."
En zo gaat het ook met dit verhaal, Onze vakantie is ongeveer op de helft. Morgen naar het strand in Clearwater dus vroeg opstaan. Welterusten (alhoewel, in NL is het nu 6:30 dus ik kan beter weggen, werk ze!)

sleepwalker
16-11-07, 02:16
16 november
Vanmorgen (weer) vroeg opgestaan. Ik ben bang dat ik na drie weken vakantie aan werk toe ben. Mark en Marcha naar de beurs gebracht. Omdat het eerste uur alleen power buyers komen moesten zij er vroeg bij zijn. Vanavond is er een gala waar ze naartoe moeten (waar MArcha haar jurk voor nodig had) en slapen ze in een hotel in de buurt van het congrescentrum, er moest dus een heleboel mee. Patricia, Maud en ik zijn naar Clearwater gereden om naar het strand te gaan. Wij zijn naar Honeymoon Island geweest een state park met een van de top ten beaches van Amerika. Onderweg tijdens de twee uur durende trip gestopt bij een super target voor wat muffins, een koelbox en drinken.
5$ betaald om het statepark in te kunnen en vervolgens doorgereden naar het verste strand om vervolgens erachter te komen dat deze stranden dicht zijn. Overal baggerschuiten en zandopspuiters. Leuk hoor, had dat niet op de website kunnen staan? Een klein gedeelte was wel open. Daar hebben we genoten van een strak wit strand met heerlijk fijn zand. In de branding lagen wel heel veel stenen. Ik weet niet of dit te maken heeft met de werkzaamheden in de buurt maar vor mij was het absoluut niet een van de mooiste stranden van Amerika. Maud vond er ook niks aan. Zij was bang voor de golven en begon te gillen als ik er verder dan 5 meter in ging. Een paar uur gespeeld met de emmer en het schepje alvorens terug naar huis te rijden. Onderweg gegeten bij Olive Garden. Een Italiaanse keten. Nou ja, Amerikaans-Italiaans. Een kipfilet, mechanisch voorzien van een laagje ham en paneermeel uit het vet is niet iets dat ik mij kan herinneren van mijn vakanties. Het was allemaal erg lekker, dat wel. Veel pasta met heel veel kaas. Meer dan een espresso achteraf ging er niet in.

18 november
Gisteren, vrijdag dus, weinig gedaan. 's Ochtends Mark en Marcha opgehaald bij het hotel. Dat was een vieze bende bij Best Western, tegen een veel te hoge prijs. (Ik had nog zo gezegd via priceline te boeken). et Gala was wel heel erg leuk en mooi. Bij de beurs wilde Maud er uit. Samen met Maud over de beurs gelopen. Leuke dingen gezien en ook sommige kunnen doen maar dat schiet eigenlijk niet echt op met een kleine op je arm. Rond 1 uur ben ik naar huis gereden. Maud heeft in de auto geslapen en ik heb maar getankt en in de auto gegeten omdat ik, en het bleek terecht, bang was dat ze wakker zou worden en niet meer zou willen slapen als we thuis kwamen. Om 4 uur weer naar het conventiecentrum gereden. 's Avonds snel een burger bij Wendies gescoord en in de villa nog een spelletje gedaan.

Vanmorgen, zaterdag, naar Busch Gardens geweest. Aangezien we morgen nar Discovery Cove gaan kregen wij een gratis ticket voor Busch Gardens of voor Seaworld. Seaworld hadden we al van Martinair dus we "moesten" naar Busch Gardens. Dit park bleek nog veel gaver te zijn dan ik had verwacht. Bij binnenkomst zijn we meteen naar Sheikra gegaan. Deze rollercoaster staat vanaf nu bij mij op de eerste plaats. Onderwijl wij naar boven liepen kwamen we nogal wat mensen tegen die terugliepen. Er was een technisch mankement en men wilde niet wachten. Boven aangekomen sloten wij aan bij de, steeds korter wordende rijen. (wat een ongeduldige lui!). Op een gegeven moment stonden wij in de eerste rij, vooraan. en na een minuut of 20 begonnen de karretjes te rijden. Weer tien minuten later mochten wij er als eerste in. (Dat droeg aardig bij aan de spanning). Ingesnoerd in de stoel klapt de bodem onder je vandaan. Aangezien ik helemaal aan de buitenkant zat keek ik meteen de diepte in. Vervolgens begon hij aan de weg naar boven. Ruim 60 meter (dat is 20 normale verdiepingen...) boven de grond begint daar het avontuur. Het karretje begint aan de rit met een val recht naar beneden. Net voor de val blijft hij een seconde of 5 (leek wel een minuut) hangen terwijl je recht naar beneden kijkt. Normaal gil ik niet maar hierbij gierden de zenuwen door mijn lijf. Vervolgens knal je met zo'n 120 km/h recht naar beneden om vervolgens geloof ik een keer over de kop te gaan. Daarna weer een keer recht naar beneden. Weinig loopings, geen kurketrekkers maar, mon dieu wat een adrenalinerush! http://www.dare2compare.com/ (website met movie van Sheikra)
Direct daarna nog een keer (nu was er toch geen wachtrij), om daarna de dames op te zoeken. Die stonden toch al wat langer dan verwacht te wachten.
Vervolgens in het treintje die ons het park rondbracht. Dit pretpark heeft naast enkele gave rollercoasters en attracties een enorme serengeti safari waar heel slim gebruik van word gemaakt. Uit het treintje naar een 4d show (pirates) met Lesley Nielsen die (uiteraard?) tegenviel. Maud schrok enorm van de misplaatste en verkeerd getimedewaterspuitpartijen. In dit park vind je veel attracties voor de kleine kinderen. Enkele draaimolens en een groot speelland. Wij zijn langs de dieren gelopen die, veelal in mooie verblijven tentoon worden gesteld. Ze hebben enkele heel grote nijlkrokodillen en het bassin waarin naast tienduizenden cichliden een nijlpaard zwemt, wat je dus van onderen kunt zien is heel mooi. Het apenbos met chimpansees en gorilla's ziet er ook goed uit. Het heeft allemaal een beetje weg van Animal Kingdom maar dan zonder lionking muziek.
Mark en ik zijn daarna nog in Montu geweest, mijn nieuwe nummer twee op de lijst. Deze achtbaan is heel lang, gaat negen keer over de kop en ook hierbij hangen je benen vrij in de lucht. Gave achtbaan maar met een te lange wachtrij om nog een keer te gaan.
Verder enkele andere attracties gedaan waarbij ook de skytrain het vermelden waard is. Deze kabelbaan brengt je over het safaripark heen, mooie fotomomenten gegarandeerd en geeft enkele minuten van totale rust.
Om zeven uur ging het park dicht dus wij naar huis. In de auto de ogen al een paar minuten dichtgedaan om vervolgens te stoppen bij Dennies voor een snelle hap. Dat bleek tegen te vallen. De kwaliteit was erg laag en de prijs gemiddeld, wij hebben beter gegeten. Zeker omdat mijn maaltijd bij thuiskomst in vloeibare vorm het riool in ging, en dat lag niet aan de steak (die ondanks mijn vraag naar medium-red meer dan well-done was). NOOIT MEER DENNIES! hebben wij met zijn allen besloten. Degene die op het forum deze tent aanprijst moet echt eens verder kijken want er zijn heel veel betere etttentjes te vinden, ook voor dit budget.
Morgen naar Discovery Cove, we hebben er allemaal erg veel zin in. De fotocamera met telelens en statief is al ingepakt. Je schijnt als observer niet dichtbij te kunnen komen dus halen we het maar dichtbij.

19 november
Vandaag (zondag) zijn we naar Discovery Cove gegaan. Omdat er op de site stond dat je er kon ontbijten meteen vanuit het bed in de auto gestapt, Maud vond dat wel een beetje raar. Bij DC aangekomen voel je je meteen als VIP onthaald. Bijna geen wachtrij voor de check-in. Ieders ID wordt gecontrolleerd en je krijgt een persoonlijke badge met foto voor eventuele souvenir of foto aankopen. Ook krijg je hier te horen hoe laat en waar je je moet melden voor de dolphin encounter. Wij waren vroeg aan de beurt. Eerst mochten Mark en ik om 09:50, daarna waren om 10:45 de dames aan de beurt. Ik had ergens gelezen dat je niet dichtbij kunt komen dus had Mark een enorme telelens meegomen (formaat bazooka). Dat bleek enigzins overbodig. Met onze Fuji finepix met 10x zoom heb ik erg mooie foto's gemaakt en kon ik dichtbij genoeg komen. Ik kan geloven dat je met een waterdichte wegwerpcamera niet tevreden bent maar wij waren dat wel.
De dag begon echter eerst met een ontbijt in het restaurant. Geen gigantisch buffet maar lekkere broodjes, vers fruit en orange juice en DOUWE EGBERTS koffie! (a double esspresso please, or wait a minute, please fill the cup with espresso...) eindelijk niet van die slappe hap.
De encounter begint met een uitleg over wat je wel en niet moet doen en een film over de dolfijnen, hoe geweldige beesten het wel niet zijn. Daarna met de groep, (de onze had 8 personen, die van Marcha en Patricia 4 personen) samen met nog drie groepen het water in. Daar "kennisgemaakt" met onze dolfijn Shirley. In het water kreeg je de kans om te knuffelen en te aaien en heel belangrijk, "you're de trainer too, we're doing a training and you've got to help me...":^o:^o:^o yeah right, dat beest reageerde dus alleen op de trainer met de bak vis in haar hand. Vervolgens mochten we allemaal een keer zwemmen met de dolfijn, d.w.z. de vinnen vasthouden en je voort laten trekken door de dolfijn. Heel erg leuk en je merkt dan hoe sterk ze eigenlijk zijn. Na nog wat trucs door de beesten en foto's door de professionals in het water was het einde show en werd je direct naar de fotoboots geleid waar je je foto's kon zien en, marketingtechnisch natuurlijk super (iedereen zit vol van de adrenaline) meteen kon bestellen. Dat hebben wij overigens ook gedaan maar daarover zometeen meer.
Ook Marcha en Patricia hebben deze ervaring gehad. Zij waren in een veel kleinere groep en mochten derhalve nog wat meer doen met de dolfijn.
Na het dolfijnenzwemmen een plekje gevonden op het zand en "het rif" verkend. Naast een apart zwembassin met roggen is er een heel groot bassin met heel veel verschillende vissen waar je kunt snorkelen. Hierin zwemmen naast zebravissen lipvissen en ook roggen. Daarnaast zijn er onderwater grote ramen waardoor je naar een ander aquarium kunt kijken met haaien en barracuda's. Heel mooi gemaakt en weggewerkt aangezien ik in mijn enthousiasma keihard er tegenaan zwom.
Vervolgenws gelunched. Ook hier weer "all inclusive" dus pakken wat je lekker lijkt. Ik heb vanmiddag dus al mijn lading eten op voo de rest van de week. Allemaal erg lekker, goede kwaliteit en absoluut niet het gevoel van "ziekenhuis eten" voor een grote groep klaargemaakt.
Daarna de lazy river (heel warm zoet water) afgedobberd (Persoonlijk vond ik hier niet zoveel aan) en de bewaking van Maud overgenomen die heerlijk op een strandbed lag je knorren. Op het moment dat ze wakker werd met haar naar de Aviary gegaan. Een grote vogelkooi waar je de beestjes kunt voeren. Pas op dat je niet ondergescheten wordt, ik wed op een haar na gemist. Een vrouw kreeg echter de volle laag van een soort kalkoen in de boom over haar broek. Iedereen stand daar een beetje medelijden te hebben. Ik stond op mijn lippen te bijten en bijna in mijn broek te pissen van het lachen. Ander soort humor zullen we maar zeggen. Er stond ook een manneke van een jaar of veertien zich aan te stellen hoe eng die vogels wel niet waren. Toen ik een opmerking maakte "didn't know they expose chicken over here" keek hij niet echt vrolijk. Aanstellers.
Na de verschrikking voor Maud (douchen) aangekleed en naar de uitgang gelopen. Bij de photowinkel gestopt. Aangezien er overal foto's werden gemaakt (bij de dolfijnen, roggen, vogels, waterval) en deze op je naam werden gezet (ze fotograferen je badge) hadden MArk en ik allebei foto's op onze kaart staan. Als je echter aan de mensen vraagt dan zetten ze alle foto's bij elkaar op één kaart. Vervolgens kun je dan een photocd kopen met alle foto's in een keer erop (die cd's zijn al duur genoeg) thuis kun je die kopieren en zelf afdrukken.
Als je dit doet moet je goed opletten. Alleen de photo cd kost (schrik niet) $125. Als je een pakkage koopt met drie grote foto's en twee sleutelhanger (a raison van 50$) dan krijg je hem voor $75 euro. Samen dus ook $125!. Maar daar heb je dan wel drie foto's en twee (ontzettend lelijke...) sleutelhangers erbij.
Na het boeken van deze dag heb ik me wel eens afgevraagd of dit het geld wel waard is (zo'n 250 dollar per persoon). Na vandaag kan ik zeggen, meer dan dat. Het is echt een unieke ervaring, het contact met de dolfijnen en de rest van de dag is zooooo relaxed. Goed eten en drinken (en dan niet alleen cola of sprite maar veel keus), geen gesjouw met handdoeken. Geen onnoemelijke drukte (tijdens ons bezoek waren er 700 mensen in het park op een maximum van 1000). Echt een dag rust terwijl je bezig bent. Natuurlijk kan ik niet in de portemonee van een ander kijken maar dit is een absolute aanrader.
Na deze, niet gesponsorde, reclame voor de Anheiser Busch parken (Seaworld, Busch Gardens en Discovery Cove hebben we nu gehad) is het vanaf morgen Disney Time. De planning is morgen MGM, dinsdag Animal Kingdom, donderdag Magic Kingdom en vrijdag EPCOT te doen. Wish me luck, als ik geen mickey oren heb na deze week....

sleepwalker
20-11-07, 03:42
20 november
Vandaag, maandag, naar de MGM studios geweest. In het begin leek het niet druk maar dat was valse hoop. Het werd steeds drukker. Toch hebben we veel kunnen doen met de fastpass. We zijn begonnen met de tower of terror. Ik vond hem leuk maar volgens Mark was hij veranderd en kwam hij vroeger aan de andere kant van het park uit. Daarna hebben de de show van de little mermaid gezien. Maud heeft het niet op de shows sinds zij in pirates is geweest. Daar is ze nogal geschrokken van spuitend water. Verder veel bekeken en enkele attracties gedaan. Star Tours was ook leuk. Mooier dan Parijs. Over het algemeen lijken de MGM studios in Orlando hel erg op die van Parijs. Naar mijn mening hoef je, als je daar al eens bent geweest, er hier niet naar toe.
Behalve dan... Voor de lampjesparade. Omdat het bijna Kerstmis is (en oh wat heb ik een kerstgevoel met 27' celcius NOT) waren de streets of Amerika bekleed met 5 miljoen kerstlampjes die op het ritme van de muziek aan en uit gingen. Heel gaaf om te zien.
's Avonds weer gegeten bij Cracker Barell, weer voor zo'n $65,- (inclusief tip) met vijf man gegeten en gedronken (hoofdgerecht en dessert). We zijn echt blij dat we deze keet ontdekt hebben. 's Avonds nog een tot diep in de nacht in de Jacuzzi gezeten. Heerlijk decadent met een goeie whiskey in het water onderdompelen.

Morgen een rustdag, wellicht even shoppen maar dat hangt er nog vanaf.

21 november
Vandaag hebben we een rustdag gehad. Nou ja rustdag, we zijn niet naar een park gegaan. Vanmorgen eerst tot 8 uur uitgeslapen. Daarna ben ik in mijn eentje naar Wallmart gegaan om nog wat inkopen te doen. Toen ik terugkwam bleek een kennis van mij die bij disney werkt gebeld te hebben dat hij op het punt stond te vertrekken naar de Disney employee shop. Daar ben ik met Mark en Patricia naartoe geweest en hebben we enkele heel voordelige aankopen kunnen doen. Leuk is het om te weten dat alles wat je kwijt raakt in het park 30 dagen wordt bewaard en dan... te koop wordt aangeboden aan het personeel. Daar lagen dus heel veel camerahoesjes, tasjes, zonnebrillen, digitale camera's en meer rotzooi. Ook lagen er nogal wat items die onder de laatste clearance vielen of beschadigd waren. Ik heb een weinig beschadigd scrapbook voor 5$ kunnen scoren en een pirates of the caribbean piratenpak voor 10$. Da's leuk winkelen. Verder een Pal mickey ook voor een tientje. Na als dank gelunched te hebben met hem (hij wilde graag naar burgerking???) terug gereden en gestopt bij een Publix om eten te kopen voor vanavond. Het idee was om te gaan BBQen. Dat is redelijk gelukt. Blijkbaar moet je toch nogal wat ervaring hebben om alles in je trunk te laden wat je nodig denkt te hebben voor een BBQ. Daarnaast geeft ik de voorkeur aan mijn Weber thuis. Dat cookt toch wat beter dan zo'n openbare vierkante bak. Al met al heb ik toch lekker gegeten en Maud heeft ondertussen leuk gespeeld op de glijbaan.
Na het eten naar Downtown Disney gegaan en wat winkeltjes afgestruind. Zelf heb ik lopen genieten bij starabilia, en winkel met gesigneerde zaken van beroemde personen. Ik heb nog zitten twijfelen over een gesigneerd album door Freddy Mercury maar 1895 dollar is enigzins aan de hoge kant. Ik ga er maar van dromen

22 november
vandaag, woensdag zijn we naar Animal Kingdom geweest. Marcha en ik zijn hier 3 jaar geleden al geweest, Mark en Patricia tien jaar geleden toen het net geopend was. Dat was maar goed ook want je kon er over de koppen lopen zo druk. Om 10:30 konden wij al geen fastpass meer krijgen voor kilimanjaro safari, alles uitverkocht. Wel hebben we expedition Everest kunnen doen met Fastpass. Een van de mooiste Rollercoasters die ik ken. Het is echter niet de meest spectaculaire. Hij deed me een beetje denken aan Revenge of the Mummy. Een ride in Universal die ook in het donker achter gaat. Van tevoren hebben we de verschillende naturetrails gelopen, naar a Bugs life geweest (na twee minuten opgestapt omdat onze kleine niet van tekenfilms met speciale effecten blijkt te houden...) en vervolgens fastpasses gehaald voor Kali river rapid Falls. Hier zijn Mark en ik twee keer ingegaan. Van tevoren werd al gewaarschuwd: "you will get wet, you may get soaked!". De eerste keer viel het mee, niet echt nat terwijl een "bootgenoot" nogal nat was. De tweede keer waren wij de hannes. Zeik en zeiknat. Ik kreeg een volle golf over mij heen. Completely soaked!. Tot op mijn onderbroek was ik nat, gaf nogal wat leuke opmerkingen op de weg terug. Je loopt dan langs de mensen die nog moeten mogen gaan. Haha, nadat wij langskwamen draaiden er enkelen om.
We wilden nog naar Nemo maar die show zat tot twee keer toe al een half uur voor aanvang vol. Na het park zijn we bij Carrabas gaan eten. Een italiaanse eettent ($75,- vier personen eten drinken en appetizer). Goed eten, waardeloze bediening.
1. hij vergat de chocomel van Maud
2. Hij bracht een salade en een soep i.p.v. twee maal soep.
3. Hij bracht vervolgens de verkeerde soep (waaruit bleek dat Patricia eigenlijk al de verkeerde soep op had gegeten wat volgens die koekenbakker bonensoep zou zijn. Die kreeg ik dus terwijl ik Minestrone wilden.
4. Hij bracht het eten niet tegelijk.
5. Hij vergat het door ons gevraagde in een dogybag te stoppen. Toen we er opnieuw naar vroegen kregen we een nieuw stuk. (niet erg)
6. De rekening klopte niet, hij was vergeten de drankjes erop te zetten (ook niet erg)
Raoul (onze ober) deed overdreven vriendelijk maar door elke keer iets te vergeten ergerden wij ons vreselijk aan hem. Wij dachten inmiddels amerikaanse waiters gewend te zijn maar dit sloeg werkelijk alles. Dus, Carrabas, lekker eten maar als je ober zich voorstelt als Raoul en heel popie jopie praat, vraag dan naar een andere ober.

23 november
Bedankt voor de vele leuke reacties die ik krijg. Het iwas gisteren (donderdag) inderdaad thanksgiving. De hele week hadden de kinderen vrij van school en daarom was het enorm druk in de parken. Tijdens een van de vele korte gesprekjes die ik heb gevoerd sprak men echter van black Friday... Zal wel en black weekend worden. Ik hoorde van mensen die al om 0500 uur voor de deur van een winkel liggen om de beste koopjes te scoren.
Affijn, gisteren zijn we naar Epcot geweest. Een dame in Animal Kingdom had ons al verteld dat het wellicht mee zou kunnen vallen met de drukte omdat de meeste Floridianen (???) thanksgiving thuis vieren en dat de meeste bezoekers uit de resorts komen die met de familie in Disney hebben afgesproken. Dit bleken wijze woorden te zijn want daar leek het wel op. Heel veel families in dezelfde (meest afgrijselijke) t-shirt en, inderdaad niet druk. Een hele opluchting na MGM en Animal Kingdom. Wij hadden, op het laatste moment, gereserveerd voor een late lunch in Marrakech (Marokko paviljoen), de rest van de lunches en diner was "fully booked". Voor wij echter om 1445 aan ons (heerlijke) eten begonnen hadden we het eerste gedeelte van het park al helemaal gehad en dat zijn nogal wat attracies.
Test track (tegenvaller), mission to Mars (heel gaaf), Soarin' (ook heel gaaf), universe of energy (bijna net zo gaaf), Nemo (mooi gemaakt), living with the land (soort flevohof wie zich dat nogweet te herinneren) werden allemaal gedaan voor één uur. Om deze tijd had ik al besloten dat Epcot voor mij absoluut het mooiste Disney Park is. Het heeft gewoon van alles wat. Je kunt op de foto met Disney Characters, er zijn rides waar ook de kleine in meekan, er zijn beestjes, er zijn thrill rides en het is zo groot opgezet dat het volgens mij niet snel heel druk lijkt. De world showcases zijn weliswaar een uithangbord van de plaatselijke VVV maar desalnietemin heel goed opgezet met leuke korte shows en films. De mate van detail is mooi om te zien, maar lopend door de Europese landen moest ik wel een lach onderdrukken. Als dit de manier is waarop Amerikanen die Epcot hebben bezocht tegen ons aankijken kan ik begrijpen dat wij in de wereld niet serieus worden genomen. Duitsland zag eruit alsof er ieder moment rode banieren uit de ramen zouden worden gegooid. Alles met gotische letters (behalve dan de ringel S, die snappen ze hier niet).
Wellicht denken mensen die de andere landen in werkelijkheid bezocht hebben er hetzelfde over. Mooi was het wel.
Het grappige is dat ik in het begin zoiets had van "EPCOT? die grote zilveren bal met paviljoenen van landen, dat kan nooit leuk zijn". Dat bleek absoluut onterecht. Als je twijfelt dan moet je zeker naar Epcot, laat MGM dan maar vallen.

Vandaag zouden wij eigenlijk naar Magic Kingdom gaan maar gezien de drukte van het begin van de week en het feit dat wij morgenochtend om tien uur uit het huisje moeten zijn hebben Marcha en ik besloten vandaag thuis te blijven en nog een dag te genieten van de rust en het zwembad. Jammer van de vier dagenpas maar we hebben gisteren gezien dat dat mar 9 bucks scheelt met drie dagen. Vanmiddag ga ik nog even met Mark en Patricia mee naar Home depot, dat moet ik nog gezien hebben. Verder niets meer op de planning (alhoewel, als ze op tijd zijn wil ik eigenlijk nog naar Riegs firearms, ff knallen...) Ik laat het nog wel weten. Misschien vanavond nog, anders komt het volgende bericht uit ons kikkerlandje.

sleepwalker
24-11-07, 03:15
24 november
Het is inderdaad nog gelukt om naar Riegs te gaan. Waar men de vorige keer heel vriendelijk was en en praatje maakte waren ze vandaag gruwelijk kortaf en chagrijnig. Gelukkig heb ik even kunnen knallen. Mijn keus was deze keer gevallen op een magnum .357 een zwaar pistool. Omdat Marcha en Maud op mij aan het wachten waren en ik niet echt aansprak had was het al snel voorbij. Een doos patronen is er zo doorheen. Daarna met Marcha op zoek gegaan naar (s)crapbookspullen. De winkel tegenover de Florida Mall was zo gevonden maar omdat we tegen onze bealstingvrije limiet van in te voeren goederen aan zitten niets gekocht (Die dollar moet nog harder zakken, dan kan ik meer kopen. Overigens wel een goeie smoes als je over de 175 Euro heen komt. "Tsja meneer de douanier, die Dollar steeg ineens zo enorm....")
Vervolgens met zijn drieen bij Outback gaan eten. Als voorgerecht heerlijke garnalen op knoflookbrood om samen aan te smullen. Daarna het hoofdgerecht, voor mij "The Melbourne" een steak van 20 (!) Oz, (ik heb het maar opgezocht, dat is 566 gram). Een enorme lap vlees met een sweet potato en aussie chips (friet met kruiden erover). Marcha had een heerlijke combo van spare ribs en kipfilet waarbij ik, voor het eerst deze vakantie, niet haar bordje leeg kon eten, ik zat helemaal vol. Daarom nam ik geen toetje. Marcha wel (en dat snap ik dan niet, eet je je bord niet leeg, kan er nog wel een dessert in....), het werd een of andere vanille, slagroom en chocolade bol met drie lepels. En ja, ik heb ook maar geproefd en vervolgens meegelepeld. Heerlijk! (Nu zit ik dus met buikpijn van mijn volle pens te typen). Al met al ook een aanrader die ik via dit Forum heb gekregen. Niet heel goedkoop (voor Amerika dan, 25 dollar / 17 euro voor een halve koe vind ik niet veel) maar wel lekker. Wij waren $75 dollar kwijt met zijn drieen. Overigens hebben we deze vakantie bijna alleen gegeten bij restaurants welke op dit forum werden aangeraden. De adressen had ik opgezocht en in de Tomtom gezet als favoriet. Als we honger hadden hoefden we er vervolgens alleen nog maar naartoe te rijden. Ideaal! Bedankt dus voor alle aanraders!
Nu voor het laatst een duik in het bubbelbad, zondag moeten we het weer doen in onze eigen badkamer zonder plafond.

24 november
Dat valt nog eens mee, gratis Wireless internet op Orlando International Airport. Dat vergemakkelijkt het wachten. Het is nu 22:06 Nederlandse tijd, hier is het 16:06 en we zitten bij de gate te wachten. We zijn net door security gegaan, dat ging lekker vlot. Heel veel checkpoints dus geen wachtrij. Wel moesten we alles uit de tas halen en de schoenen allemaal uitdoen (ook de slapende Maud). Maud heeft de hele tijd geslapen sinds het inchecken tot aan de gate. Daar werd ze wakker onder het motto van “bedankt voor het dragen, verder lukt het zelf wel weer”. Nu loopt ze rond de bonjouren. Wij zitten nog te genieten van een Caramel Machiato en een White Choclate Mocha, dan duurt het wachten niet zo lang.
Vanmorgen zijn we op tijd opgestaan, ontbijten zouden we buiten de deur doen dus na een uur inpakken en wachten op droge handdoeken zijn we om 9 uur vertrokken. Onderweg hebben we nog ff onze vuilnis gedumpt, daar zouden we een boete voor krijgen als we dit achter zouden laten in het huis. Onderweg gestopt bij Home Depot, Mark en Patricia hebben schakelmateriaal gekocht voor in hun huis. Daarna naar (een ander filliaal van) de Cracker Barell gereden voor een Ontbijt. Na heerlijk te hebben ontbeten naar het vliegveld gereden. Het afzetten van mensen is hier goed geregeld. Zonder problemen eerst de familie afgezet en vervolgens de auto teruggebracht. In verband met de botsing in het begin van de vakantie moest ik naar de counter maar het bleek geen probleem. Mijn creditcard wordt alleen aangeslagen voor de upgrade naar standard SUV (overigens was deze nog te klein want op weg terug heeft Mark met en koffer op schoot moeten zitten, volgende keer een full size) Morgen komt nog een berichtje over de rest van de reis met Martinair, kijken of ze hun reputatie waar maken.

25 november
Het is zondagavond 17:30 Nederlandse tijd en ik ben nu zo'n 30 uur wakker en hoogstwaarschijnlijk het laatste hoofdstuk van het verslag aan het typen. Het vliegen met Martinair is redelijk goed gegaan. Pluspunt was onze zitplaats, vooraan tegen het schot zodat niemand last had van het getrappel van Maud. Nadeel was dat op 1 meter van onze neus met een (heel ouderwetste 3 lampen) beamer de series werden geprojecteerd. Onduidelijk, onleesbare ondertitels en niemand keek. Hierdoor voelden wij ons een soort tomaat in de kas. Gelukkig ging deze beamer rond 22:00 Amerikaanse tijd uit en viel Maud om 22:01 in slaap om vervolgens totaan de landing 03:20 / 09:20 te slapen. Overigens zaten wij in een Boeing 767-300, 4 plaatsen in het midden, twee aan elke kant. Volgens mij een van de oudste vliegtuigen waarin ik heb gezeten. Ik snap niet dat als ze de stoelen een nieuwe beurt geven in verband met de invoer van Comfort Class men niet meteen die oude beamers eruit sloopt en vervangt door LCD tv's dat kost zo'n maatschappij toch geen ene fluit?
Zelf heb ik geen oog dicht gedaan, Marcha een beetje. Na langs de douane te zijn gelopen\\:D/ (geen controle) kwamen we aan bij mijn schoonouders die ons al op stonden te wachten. Bij de parkeergarage afscheid genomen van Mark en Patricia die werden opgehaald door Patricia's vader en terug op weg gegaan naar huis. Thuis aangekomen de souvenirs, film en foto's bekeken en nu is het een kwestie vna zolang mogelijk wakker blijven. Mijn hoop is dat ik morgen iets te vroeg wakker wordt en dat dat de komende weken zo zal blijven....

Eenieder bedankt voor de aandacht en lovende woorden welke ik heb mogen krijgen tijdens het schrijven van dit verslag en ook nogmaals bedankt voor de vele tips welke mij, via dit Forum, bereikt hebben. Waarschijnlijk ben ik de komende periode wat minder actief op het forum, dat komt wel weer goed tijdens de volgende reisplanning. Mocht iemand vragen hebben, mail mij dan gerust via het mailadres wat op de site in mijn onderschrift staat.

Met vriendelijke groet,

Ralf van Kempen aka Sleepwalker