PDA

Bekijk Volledige Versie : Zwemmen / snorkelen met manatees (zeekoeien)



Patricia
10-09-04, 12:24
Voor iedereen die naar Florida gaat een leuke tip: snorkelen met manatees! Niet veel mensen kennen deze mogelijkheid en dat is jammer.
Ik heb dat dit jaar in mei gedaan na een programma op national geographic over " top ten dive sites in the world" en het was echt een hele bijzondere ervaring. Je kan dit doen in Crystal River, dat is ongeveer anderhalf uur rijden vanaf Clearwater. Het is wel even vroeg opstaan want je vertrekt vanaf het duikcentrum om iets van 7.00 uur 's ochtends.
Je hoeft geen ervaren snorkelaar te zijn, het is ook helemaal niet eng want het water is grotendeels ondiep. Wij hadden zelfs het geluk dat er een baby manatee was van minder dan 2 dagen oud en je kan ze aanraken!
Kijk maar eens op http://www.americanprodiving.com, daar zijn wij mee geweest.

Vragen mag je natuurlijk via dit forum stellen!

Groetjes, Patricia

Antonie
10-09-04, 15:12
Erg leuke tip. Ga ik zeker een keer doen.

Ik heb dan ook nog een tip. Ik besef wel dat het totaal het tegenovergestelde is van zwemmen met zeekoeien (natuur), namelijk een... helikoptervlucht! Dit geeft namelijk een hele andere dimensie aan je vakantie. Het is erg leuk om bijvoorbeeld Disney World, Universal, Orlando, enz vanuit de lucht te zien. Een bedrijf die dit verzorgt kun je vinden aan Hwy 192 naast de flea market (tussen marker 10 en 11).

pedicure
26-08-05, 15:17
Wij hebben onze reis op jou bericht aangepast en wilde ook snorkelen met de manatees, echter in de zomer zijn er zeer weinig manatees, doordat het regenseizoen is, stromen de rivieren over en zijn de uitmondingen naar de grote wateren troebel en hier houden de manatees en ook de dolfijnen niet van. We hebben er wel wat gezien, maar we moesten echt zoeken.

groetjes

nolleke
29-08-05, 16:11
tja, wij hebben ook moeten zoeken, maar dat maakt het juist spannend, en we hebben er uiteindelijk maar 2 gevonden, een moeder met haar kalf van 2 weken oud. we lagen alleen met ons 2 in het water te staren naar het kalf dat zich voedde bij mams, geweldig moment. de moeite waard om te zoeken hoor.

gerda van den heuvel
15-10-05, 09:05
Wij zijn afgelopen juli naar de golfkust geweest en hebben een aantal keer gezwommen met manatees. We hadden onze drie jongens mee(15,17,19) en die vonden dit veel leuker dan alle parken. Manatees zijn vegetarisch, nieuwsgierig en heel vriendelijk. De meesten worden graag aangeraakt en komen vanzelf naar je toe. In de zomer zijn er niet zoveel als in de winter, maar met de juiste gids zijn ze snel gevonden. Wij hebben de trips gemaakt met www.birdsunderwater.com, een groepje gemotiveerde mensen, die vooral gericht zijn op het onderhoud van de natuur. Met hun hebben we ook door het bronnengebied van Cristal River gesnorkels, Water zo helder als 7up en je ziet op sommige plaatsen het water zo naar boven komen. Mocht je van verder komen (bv Orlando) dan is een nachtje overblijven misschien een goed idee. Ze kunnen je daat bij Bird's ook goed bij helpen. En Denk eraan op tijd te reserveren.

Bij Bird's maken ze een geweldige onderwater video/dvd voor zo'n dertig euro. je ziet jezelf dan met de manatees. Een geweldig vakantieherinnering. Zelf een weggooi onderwatercamera meenemen is ook leuk.

http://www.birdsunderwater.com/manatee_tours/index.html

Daan
27-01-06, 08:18
Wij zijn ook van plan om in november te gaan snorkelen met manatees. Weet iemand hoe ver je van tevoren moet reserveren? En zijn er andere dingen waar we op moeten letten?

Harm
27-01-06, 09:43
Hallo Daan
Het is net als met vliegtuig tickets. Hoe dichter bij de vertrekdatum hoe voller het wordt. De ene dag is de tour volgeboekt en de volgende dag gaat er niemand mee. Neem contact met ze op en vraag het ze zelf.

http://www.birdsunderwater.com/manatee_tours/index.html
http://www.americanprodiving.com/info/Contact.asp

Harm

nolleke
22-03-06, 14:31
Wij zijn gewoon s'ochtends naar crystal river gereden, 8u toegekomen en een afslag genomen richting "marina"
daar een boot (met bestuurder) gehuurd voor 75$ en deze heeft ons meegenomen waar we zelf op zoek moesten gaan naar manatees,
het was juli dus er waren er zeer weinig,
toch eentje gevonden, samen met een kalfje,
het was onvergetelijk mooi.
erna nog naar een warmwaterbron gevaren waar we konden snorkelen.
ik vond het de mooiste ervaring van de hele vakantie, en er zijn er vele mooie geweest hoor,
zo mooi zelfs dat we in december terug gaan
heel veel plezier, en zeker doen dit

RDGR
11-04-06, 13:49
Even dit over manatees: ons is meerdere malen verteld dat het snorkelen of zwemmen met manatees misschien erg leuk is; het doet manatees eerder kwaad dan goed. Ze raken hun natuurlijke angst voor mensen kwijt. Bovenien kunnen ze niet meer zelf voor eten zorgen als je ze voert.
Een goede optie om manatees te zien is het Homosassa Springs Wildlife State Park. Daar zitten opgevangen manatees, die niet meer terug in de natuur kunnen in een natuurlijke/wild omgeving. Via een observatory kun je ze van heel dichtbij bekijken. Bovendien wordt er een informatieshow gegeven, waarbij een professionele verzorger over ze verteld en ze te eten geeft. Bovendien zitten er in dat park nog meer interessante dieren, die allemaal opgevangen zijn: alligators, zwarte beren, florida panthers, en allerlei soorten (roof)vogels. Zeer de moeite waard.

loef1900
15-04-06, 20:24
Even dit over manatees: ons is meerdere malen verteld dat het snorkelen of zwemmen met manatees misschien erg leuk is; het doet manatees eerder kwaad dan goed. Ze raken hun natuurlijke angst voor mensen kwijt.

Ik vraag me af hoe het zit met de natuurlijke angst van manatees voor mensen. Twee keer hebben we er een gezien 'in het echt', 1x bij de kust van Sarasota en 1 x bij Sanibel. Ze naderden ons tot een meter of 2 en bleven wat ronddrijven alvorens rustig verder te dobberen.
Is dat niet het grootste 'probleem' van manatees, hun relaxte gedrag en juist weinig angst voor mensen?

RDGR
16-04-06, 13:35
Ze zijn inderdaad al van nature erg nieuwsgierig en niet echt bang voor mensen. Maar een beetje "angst" voor mensen is wel goed. En waarom zou je ze nog "tammer" maken? Overigens is voeren van manatees echt van invloed op hun natuurlijke gedrag.

loef1900
17-04-06, 01:52
Dat lijkt me ook wel, al zou ik zo niet weten waar ze mee te voeren. Ik heb ze van die 2 x dat ik ze 'live' heb gezien alleen maar zeewier zien eten en daar ga ik meestal niet mee op stap :wink:

Michael66
18-04-06, 14:58
Volgens de routeplanner: bijna 90 mijl (145 km), zo'n uur en drie kwartier.

Hieronder: aantal mijlen afgelegd, tijd voorbij en omschrijving

00 0:00 Starting at: I-4 & East-West Exwy Start West on East-West Exy $ for 8mi
08 0:11 Junction With Expressway Access Rd Turn North on Expressway Access Rd for 0.6mi
09 0:12 Junction With Rt 50 Turn West on Rt 50 for 44mi
53 1:01 Junction With US 98 Cont. West on US 98 for 11mi
65 1:13 Junction With Rt 50a Cont. West on Rt 50a for 0.7mi
65 1:14 Junction With US 98 Cont. West on US 98 for 0.1mi
65 1:14 Junction With Rt 50a Cont. West on Rt 50a for 1.7mi
67 1:16 Junction With US 98 Cont. West on US 98 for 22mi
89 1:41 End of Trip

mickey
18-04-06, 17:15
Wij zijn vanuit Kissimmee eerst naar Crystal River gereden en toen naar Homosassa Springs. Van Orlando naar Homosassa zal ongeveer 2 uur duren, omdat er een gedeelte weg tussen zit waar je niet hard mag rijden. Ook is er geen weg rechtstreeks van Orlando naar Homosassa. Het snelst is volgens mij via de Florida Turnpike (north) en dan afslaan naar het westen. Ik weet zo uit mijn hoofd niet meer de wegen, maar met een goede routekaart is dat prima te doen. Het is ook een mooie route om te rijden. Vooral rondom Crystal River naar het zuiden (Homosassa, ligt vlak bij elkaar).

Als je én naar Crystal River én naar Homosassa Springs gaat, zou ik er niet nog iets bij doen. In Crystal River ligt een heel mooie wandelroute: de Eco Trail. Als je de kans krijgt moet je die echt gaan lopen. De route is iets van 2,5 kilometer en loopt dwars door de natuur. Het is er lekker rustig en je kan vanallerlei wilde dieren tegenkomen op je pad. Wij hebben gewoon op ons looppad een armadillo gezien, herten en heel veel roofvogels. Je loopt al gauw een tijdje over die route en als je daarna nog naar Homosassa Springs rijdt en daar ook nog een paar uurtjes rondloopt, is de dag zo om. Tel er het rijden van en naar Orlando bij op en je hebt een volledige dagbesteding. Maar zeer de moeite waard!

We hebben die tocht ongeveer 2 weken geleden gemaakt. Er waren toen nauwelijks tot geen mosquitos. Dat zal in de zomer wel meer zijn. De tocht is voor kinderen goed te doen. Ligt ook een beetje aan de leeftijd, maar op de route zelf staan borden met kleine opdrachten die voor kinderen erg leuk zijn. Bijvoorbeeld je concentreren op de geluiden die je hoort, of op wat je ruikt enz enz.
Mijn kinderen zijn 7 en 10. Ik ga het zeker doen(als de hitte het toelaat tenminste).Die leeftijd is prima. Dan vinden ze het zeker interessant. Ik heb nog een beetje extra informatie voor je, voor als je in Crystal River aankomt: de route naar het Visitor Center en naar de Eco-Walk

Visitor Center: is located at 3266 North Sailboat Ave. Take U.S. Hwy 19 3/4 mile north of the Crystal River Mall. Turn left onto State Park Drive at the Days Inn. Follow State Park Drive until it dead ends at the Crystal River. Eco-Walk: 5990 North Tallahassee Road. Take U.S. Hwy 19 north to just before Seven Rivers Hospital. Turn left onto Curtis Tool Road. The intersection of Curtis Tool and Tallahassee Road is the Eco-walk trail head.

MyFlorida
26-05-06, 19:04
Snorkelen met de manatees kan het beste van october tot eind maart. Een van de scholen waar ik een keer mee ben gaan duiken bied deze tours ook aan voor rond de $30 exclusief materiaal. Kijk maar eens op:
http://www.scubatampa.com/manatee.html

Michael66
31-05-06, 08:33
Het moet niet gekker worden:

De staat Florida staat op het punt om de Manatee van de lijst met met uitsterven bedreigde diersoorten ("endangered") te halen. In plaats daarvan zou het beestje, waarvan er nog maar zo'n 3000 in Forida rondzwemmen, op de lijst met "threatened" diersoorten komen te staan.

Reden?
Een groep botenbezitters vind dat er teveel snelheidsbeperkingen zijn. Ze willen hard(er) kunnen varen waar zij dat willen, letterlijk over de rug van de manatee.

En dat allemaal in de tijd dat er steeds meer mensen in Florida komen wonen, die langzaamaan steeds meer het natuurlijke leefgebied van de oorspronkelijke bewoners van Florida - de dieren - in proberen te nemen. En dan klagen. Als je persé aan een meer wilt wonen, dan moet je ook snappen dat meren het territorium zijn van alligators, dus niet klagen als er eentje dicht bij je huis komt. En als je dan met je bootje door de riviertjes wilt varen, moet je er rekening mee houden dat er ook dieren zijn die gebruik maken van dezelfde watergangen.

Maar ja, egoïsme is nou eenmaal een eigenschap die soms wat teveel komt bovendrijven. En niet alleen maar bij sommige knotsgekke Amerikanen ....

Artikel:

Manatees endangered no more?
The state’s fish and wildlife commission is poised to take the sea mammal off the endangered species list next week.

By CRAIG PITTMAN, Times Staff Writer
Published May 30, 2006
--------------------------------------------------------------------------------
For five years, boating advocates angry about restrictions on their hobby have pushed state officials to take manatees off the endangered species list.

Next week, the Florida Fish and Wildlife Conservation Commission is poised to do just that. But the commission’s executive director said Tuesday it will not lead to a rollback of boating restrictions.

Boating advocates expecting fewer regulations “are going to be disappointed by the end result,’’ executive director Ken Haddad warned during a meeting with the St. Petersburg Times editorial board. “It doesn’t mean we go in and start removing speed zones.’’

But environmental advocates worry that state legislators will weaken manatee protections “using the theory that they’re doing so much better that we don’t need to protect them so much,’’ said Pat Rose of the Save the Manatee Club.

An estimated 3,000 manatees swim in Florida’s waterways. Computer models have found no chance that the species will go extinct in the next century but the population could decline by at least 50 percent over the next 45 years.

That doesn’t qualify the manatee as endangered under new criteria that state wildlife officials adopted recently. Instead, it fits the “threatened” designation.

Lees het hele artikel (http://www.sptimes.com/2006/05/30/State/Manatees_endangered_n.shtml)
Bron: St. Petersburg Times

Dr. Phlox
31-05-06, 09:29
Hoi Michael,
Dit handelen is toch de standaard eigenschap van de mens. Ik eerst en dan de rest. Dit is en zal altijd wel zo blijven tot er iets heel ergs gebeurt waarbij de ogen van de mensheid open zal gaan. Maar dat is een ander onderwerp. Het is alleen jammer dat de natuur niet terug kan vechten. Zou echt wat zijn als de alligators de huizen gaan innemen die nu op hun grond gebied staan. De mens zou raar staan kijken.

Grz Dr. Phlox
8) :lol: 8)

Tosca
04-08-06, 12:21
Hallo allemaal,

Zwemmen (snorkelen) met manatees lijkt me ontzettend leuk, heel wat anders dan met dolfijnen en ook nog eens wat gunstiger geprijsd !
Vraagje, ik heb diverse van jullie ervaringen gelezen en wat ik eruit kon halen was crystal river de dichtsbijzijnde locatie bij orlando. wij willen de tour graag 's morgens doen, maar deze begint al rond 06.15 uur (dus moeten we al om 04.00 uur wegrijden !!!!) Iemand misschien een tip voor een andere locatie, bv. in de buurt van fort lauderdale ?????

Hoor graag van jullie ! :lol: :lol: :lol:


Dooooeeeeiii !

Deborah
25-09-06, 21:57
Hallo Tosca,

Bij www.birdsunderwater.com (http://www.birdsunderwater.com) hebben ze ook een tour om 11.00 uur; deze zit overigens wel in Crystal River. Volgens mij komen ze daar ook alleen voor (aan de westkust). Wellicht is de keuze nu wat makkelijker.

Groetjes,
Deborah

A3
25-09-06, 22:05
Birds Underwater is wel een echte aanrader. Ze doen het echt ontzettend leuk en daardoor wordt het een herinnering om nooit te vergeten.
Lees maar eens: http://www.floridaforum.nl/showthread.php?t=2077&page=4

MVG A3

Michael66
21-10-06, 09:47
Het Manatee-seizoen breekt weer aan! Nu de zee aan het afkoelen is, zoeken deze machtige beesten de warme binnenwateren op.

Link (http://www.visitcitrus.com/manatee.asp).

Kleurplaat (http://www.visitcitrus.com/KidsCorner/CIT_KidsCOLORBook.pdf).

http://img132.imageshack.us/img132/7531/manateeswim3990b53cv3.jpg

The Crystal River National Wildlife Refuge (http://crystalriver.fws.gov/) telde vorig jaar 99 manatees. Dus daar heb je de grootste kans er eentje (of meer) te ontmoeten.

simoontje
28-02-08, 11:45
Een leuke tip is zwemmen met mantees (zeekoeien) of een helicopter rondvlucht. Heb hier zelf geen ervaring mee maar het lijkt me te gek!

http://www.manateehelicopter.com/tour.html

http://www.manateetour.biz/Crystal_River/manateesnorkel.html

Wij willen dit in mei gaan doen. Ik laat wel weten hoe onze ervaring hiermee is. :lol:

Ceetje
28-02-08, 21:10
We hebben het al eens eerder aanbevolen op dit forum: ga de manatee tour doen met Captain Mike en boek een private tour. Je bent dan met maximaal 6 mensen op een kleine boot. Geen gedoe met 20 anderen in het water om te proberen een manatee aan te raken. Veel plezier!

Corry
19-06-08, 13:29
Wij hebben 2 weken geleden gebruik gemaakt van Birds Underwater(op advies van A3). Zeer goed geregeld en ze vertrekken als een van de eersten ('s morgens 6.15 uur). Was een buitengewone ervaring.

chantalm88
11-01-09, 21:23
hoi Ina,

Nee het zijn zeker geen enge beesten, ze houden zich namelijk meer bezig met het eten van gras dan met de mensen om zich heen... ze zijn erg lomp... maar heel lief... Ik heb de mogelijkheid gehad om zeker een uur met ze in het water te liggen en ze daar bij een paar keer te kunnen aanraken...

het zijn ongelooflijk schattige beestjes... wij hadden een baby van anderhalf jaar oud... en die was nog wat schuw... het is ook vaak zo dat je ze eerst moet laten wennen en daarna kan je ze aanraken..

Ik weet niet met wie je dit allemaal gaat doen.. maar er is een mogelijkheid voor de duikers en de snorkelaars om ook een special brevet te halen. je betaalt hier iets van 35 dollar voor, je krijgt dan een half uur film te zien(engels) en daarna een praatje over de manatees en alles wat erbij hoort dit duurt ook een half uur... en voor de duikers moet er na het snorkelen nog een duik gemaakt worden je kan zelf kiezen waar je dit wilt doen.

gr. Chantal

Teleton
02-07-09, 08:24
Ons lijkt het leuk om dit te doen maar zijn ze in juli/augustus ook te zien?


Volgens deze site (http://www.manateetoursusa.com/index.html) in Chrystal River wel.

A3
02-07-09, 09:49
Wij waren er ook in juli.

Genoeg manatees te zien! Zeker als je met Birds Underwater gaat, zij zijn de eersten op het water en dus ook de eersten die de manatees vinden!

MVG

A3

pyca
24-07-09, 10:46
Vandaag hebben we een schitterende ochtend gehad in Crystal River. Bij Birdsunderwater hadden we (door een aanstekelijke verslag van A3, nog bedankt voor de tip) een manateeswim gereserveerd om 06.15 uur!

Het begon al met een schitterende tocht, zo 's morgens vroeg is het licht zo mooi. Aangezien de manatees niet gelijk te vinden waren, en niet iedereen snorkelervaring (wij dus) had besloot Chris, zij bestuurde de boot, even te oefenen in Three Sisters Spring. Vrij snel hadden we het onder de knie en genoten daar in die bron, gewoon geweldig (er ging een wereld voor ons open)

Later hadden we een manatee-encounter met een moeder manatee en haar baby. Een erg leuke en bijzondere ervaring.

Maar nu mijn vraag; wie heeft persoonlijke ervaring of tips over snorkel mogelijkheden in Florida, in de omgeving van Orlando of ten zuiden er van? Nu we de smaak te pakken hebben, willen we dit nog eens ervaren nu we toch hier zijn. Wij zijn nu in Orlando en gaan via de Gulf Coast, richting de Keys.

We hebben al gehoord dat het mooi moet zijn rond Looe Key en the Alligator Lighthouse. (iemand daar al eens geweest?)
Eigenlijk ben ik dus gewoon benieuwd of er forummers zijn die ergens goede ervaringen hebben.

groetjes
Carin

p.s. loop ontzettend achter met verslag, maar we zijn nu een paar dagen in Orlando en ik hoop hier tijd te vinden om alles weer even te up daten.

Simone en Ton
12-08-09, 22:59
Ook wij willen ons wagen aan het zwemmen met deze beesten. Maar weet iemand of het mogelijk is om een dag van te voren nog ter plekke te reserveren? Onze reis bestaat nl hoofdzakelijk uit 'we zien wel' dagen. Sommige dingen staan wel vast, maar ik hoop dat het in oktober overal wat rustiger is, dat we ook echt dingen op de bonnefooi kunnen doen.
Alvast bedankt !

lisje
15-08-09, 01:31
Ook wij willen ons wagen aan het zwemmen met deze beesten. Maar weet iemand of het mogelijk is om een dag van te voren nog ter plekke te reserveren?

Hey,
Wij zijn vorig jaar ook gaan kennismaken met de manatees en hebben dit gedaan met American Pro Divers... Heel leuk en zeer veel manatees gezien en aangeraakt. Wij zijn savonds aangekomen in het hotel hebben onze spullen uitgeladen en even rondgereden in de "area". Hadden via het internet al gehoord van deze compangie en hebben toen savonds geboekt voor smorgens. Geen enkel probleem... Maar het kan ook afhankelijk zijn van het seizoen want wij zijn in juli geweest en dat is niet zo ideaal om veel manatees te zien. Maar wij hadden dus wel geluk, want we hebben er echt veel gezien, zelfs een mama met haar kindje.

Grtz en heel veel plezier,
Lisje

pyca
15-08-09, 11:09
Wij hebben vorige maand gezwommen met manatees. Ik heb dit 1 week van te voren gereserveerd bij Bird's Underwater.
Ik was zeer te spreken over dit bedrijf, ten eerste zijn zij de enige die heel vroeg vertrekken, Chris, onze "captain" ging zelf mee het water in en filmde alles (dvd kun je na afloop kopen).
Later op de ochtend verschenen de concurrenten op het water.
Mijn inschatting is dat je wel op korte termijn kunt boeken, of je dan nog veel keuze hebt in het bedrijfje waarmee je gaat weet ik niet. Je zou ook kunnen kijken hoe de annuleringsvoorwaarden zijn, en ergens reserveren en event. annuleren als je toch niet op bepaalde dag aanwezig kunt zijn.
http://diazmadrid2009.blogspot.com/2009/06/23-jul.html (http://diazmadrid2009.blogspot.com/2009/06/23-jul.html)

Simone en Ton
16-08-09, 11:03
Hallo Lisje,

hoe beviel dat bedrijf waar jullie mee zijn geweest? Ik lees nl hier op het forum veel over Birds underwater en wat minder over 'de jouwe' . Gaan hun ook zo vroeg op pad, of is dat echt het sterke punt van Birds?

Hallo Pyca,

ook bedankt voor jouw reactie. Wat zijn eigenlijk de kosten voor het zwemmen en de dvd? Niet dat ik nu wil gaan besparen op dit soort dingen, en ik hou me onder water ook liever bezig met het zwemmen dan met zelf filmen. Maar we willen zo veel in Florida, dat ik anders even een date met de bank moet gaan maken...:wink:

pyca
17-08-09, 23:20
Het kostte $55 p.p. dit was incl. materialen (duikpak, snorkel, zwemvliezen), mocht je dit zelf hebben dan was het $35 p.p.
De dvd kostte $35, en is zeker het geld waard, zo mooi krijg je het zelf nooit.

Hieronder nog een fotootje, niet door ons zelf gemaakt maar door een medepassagier van die ochtend.

http://i47.photobucket.com/albums/f194/soyyosola/manateemisu-1-1-1.jpg

Simone en Ton
18-08-09, 18:15
Dank je wel, ook voor de mooie foto.. (moet ik eigenlijk je zwemcollega bedanken..)
Hoe groot zijn de groepen eigenlijk? Dit geldt natuurlijk ook voor de andere bedrijven.
Natuurlijk afhankelijk van de drukte van de dag/seizoen, maar zit er een soort van maximum aan vast?

lisje
20-08-09, 21:23
Hallo Simone en Ton,

Eindelijk nog eens de tijd gevonden om te kunnen reageren :oops:

Wij hadden dus geboekt bij American Pro Divers... Wij zijn toen vertrokken om 6h15 naar het haventje zodat wij om 6h30 op de boot zaten en vertrekensklaar waren. Wij zijn toen gaan varen en het duurde wel even voor we een manatee zagen maar dat was volgens de gids heel normaal die tijd van het jaar (juli) Eenmaal een zeekoe in het vizier gingen we allen (we waren met 8 waarvan er maar 5 het water ingingen, het max was 10 pers per boot) het water in met gids. Deze filmde alles en niet allen dat deed hij, hij pakte ons ook elk apart vast om ons zo naar de manatee te leiden. Het water is nl nogal troebel. Hij pakte je hand vast en liet je zo het dier wrijven. Eenmaal je de zeekoe voelt zie je ze ook veel beter. Ik heb zelf verschillende keren aan een manatee kunnen raken.

Wij hebben 35€ voor het zwemmen betaald en als je de uitrusting wilde was het voor snorkel en zwemvliezen 12$ en voor de zwemvliezen alleen 7$. Aangezien wij ons eigen snorkel meehadden en geen zin hadden in zwemvliezen besloten we zo te vertrekken maar de gids raadde ons toch aan om deze aan te doen omdat je anders het water nog troebeler maakt. Aangezien wij al afgerekend hadden, hebben we de zwemvliezen gratis mogen ontlenen. De film hebben we eerst mogen bekijken en kostte 24$ (weet dit niet meer zeker, mannetje denkt 24$ maar zal het dit weekend eens op onze visa uitreksels na gaan en laat het dan nog wel weten)

Hopelijk heb je er iets aan...

Grtz,

Ophelia
13-09-09, 21:54
ik zou graag willen weten of je ook ergens anders in Florida dan bij Chrystal River kan zwemmen met zeekoeien.
Ik ben helemaal enthousiast geworden en gaan in november 2 weken naar Florida, maar niet in de buurt van Chrystal River helaas.
Of kan het echt alleen daar?

vln
15-09-09, 22:25
Als ik het goed begrepen heb is Citrus county de enige county waar het toegestaan is om met Manatees te zwemmen. Dus inderdaad alleen bij Crystal River of Homosassa.

ChantalP
23-12-09, 23:34
Hoe ver ligt crystal river van orlando af en is dat te doen in 1 dag. Na jullie verhalen willen wij dit ook graag een keer beleven, En is dit te doen in Augustus?

pascalbrouwers
24-12-09, 17:54
Estimated Driving Time: 1 hours, 38 minutes
Total Distance: 87.72 miles

Trek er 2 uurtjes (reistijd enkele reis) voor uit. ga wel vroeg, daar je dan de meeste kans hebt om manatees te zien..

pascalbrouwers
02-01-10, 17:30
Hey patgooss,
hier wat sites:
http://www.manateeswimtours.com/?gclid=CPDjy92Dhp8CFVoq3godUReVMQ (http://www.manateeswimtours.com/?gclid=CPDjy92Dhp8CFVoq3godUReVMQ)
http://www.birdsunderwater.com/faq/index.html (http://www.birdsunderwater.com/faq/index.html)
http://www.sunshinerivertours.com/ (http://www.sunshinerivertours.com/)
http://www.crystalriverflorida.com (http://www.crystalriverflorida.com/)

Succes, Greetz,
Pascal

A3
03-01-10, 01:38
Of lees ons verhaal eens:

http://floridaforum.nl/showthread.php?t=2077

MVG

A3

CorrineJ
28-01-10, 14:53
Heeft iemand hier de tocht van bird's underwater van 11.00 uur wel eens gedaan ?

In de meivakantie gaan we naar Florida en o.a. naar St.Petersburg. Nu lijkt ons het zwemmen met manatees heel mooi maar vanaf St. Petersburg is het ongeveer 2 uur rijden volgens mij. Dus als we de vroege tocht willen doen moeten we al om 04.15 uur in de auto zitten, met twee kids, en dat vinden we toch wel een beetje vroeg. Bird's underwater geeft als advies om de eerste tocht te doen omdat het dan nog rustig is, vooral in het weekend, en er daarom meer encounters zijn.

Nu vroegen wij ons af of dit ook zo speelt in de meivakantie op een doordeweekse dag. Toen wij nl. 2 jaar geleden een boottocht maakte in Fort Myers was het daar ook rustig door de weeks omdat de amerikanen gewoon moesten werken/naar school gingen. Daarom zijn we benieuwd naar jullie ervaringen. Dan kunnen we een afweging maken of we de gok willen nemen om om 11.00 uur te gaan.

nnbellie
22-03-10, 16:52
wij willen tijdens onze aankomende vakantie heel graag zwemmen met de manatees met bird's underwater
Alleen ik zie op hun website dat je alleen telefonisch kunt reserveren.
Ik heb op het forum al verschillende mensen gezien die ook met deze maatschappij geweest zijn, maar hebben jullie allemaal naar Amerika gebeld om een reservering te maken?
Ik doe het liever via de mail, scheelt flink in de kosten (zei zij als een echte Hollander)

katjab
29-03-10, 21:18
Ik ben vorige week op pad geweest met Bird's Underwater en heb gewoon via de mail gereserveerd dus dat is geen probleem.
Alleen vertrekken de manatees volgens mij binnenkort richting de zee dus is er niet meer zoveel te zien.

Ik moest idd mijn cc gegevens doorgeven.

marjoleinenrick
04-04-10, 20:15
Zijn manatees alleen bij crystal river te bekijken of zijn er ook nog andere plekken waar ze uithangen?? Deze plek ligt eigenlijk een beetje uit onze route..
En iemand ervaring met deze beestjes zien in september? Zijn ze dan nog te zien?

Groetjes

baluga
10-05-10, 05:21
Wij zijn vandaag op de bonnefooi naar Chrystal River gereden en dus niets geboekt om te zwemmen met de manatees. Oeps, moederdag....Heel erg druk op het water, maar we konden nog een boot krijgen. Dus ipv een boottour te doen bij Birds underwater o.i.d. hebben we zelf een boot gehuurd. Je krijgt een kaart mee en een eventuele plek waar je manatees kunt vinden. Deze tijd van het jaar zijn er niet zo veel, maar er zijn er ongeveer 40 die het hele jaar door in Chrystal River verblijven.
We hebben heerlijk gevaren, mooie natuur gezien, pelikanen en uiteindelijk beloond met een manatee. Jippie, wat gaaf zeg... Ontzettend gave moederdag heb ik achter de rug. Leuk om om te zien hoe dat leeft hier, waar ik kwam werd me gevraagd of ik kinderen had en dan werd me a happy mothersday toegewenst. Ook op het water wensen mensen je een fijne dag toe, geweldig. Zeker een keer naar Chrystal River gaan en dan in de three sisters spring gaan zwemmen. Heel mooi....

m1099
06-07-10, 18:29
Na het lezen van dit topic wilde ik ook heel erg graag de manatee's zien. Ik had er persoonlijk moeite mee om met ze te gaan zwemmem, maar dat is voor iedereen en persoonlijke afweging.
Wij zijn uiteindelijk naar Blue Springs State Park gegaan. Het was fantastisch! Het is prima te doen vanuit Orlando en ik vond het heerlijk om even vanuit de Orlando hectiek helemaal in de natuur te zitten. Door de lange winter waren er nog ontzettend veel Manatee's in het water en het was fantastisch om te zien. Als het Manatee seizoen is afgelopen kun je er zwemmen, met een band de rivier af etc. Ook dan heb je nog steeds kans om een Manatee te zien. Blue Springs State Park vonden wij dus echt een aanrader vanuit Orlando. Voor foto's zie onze Florida set (nog niet geheel compleet):

http://www.flickr.com/photos/ikwikkers/sets/72157623817949577/with/4557007355/

Reyard
04-12-10, 17:31
Wie heeft er wel eens met manatees gezwommen, waar heb je dat gedaan en wat is je mening hierover.
Wij gaan volgend jaar de maand juli naar Florida en dit is een van de dingen die op ons lijstje staat.
Nou heb ik ook gelezen dat de beste periode van december tot maart is.:?:
Dus als iemand hier ervaring mee heeft (het liefst in dezelfde periode dan hoor ik dat graag). Ohja we houden ook een blog bij.
http://drayersinflorida.blogspot.com/

hockey
08-12-10, 23:06
Wij zijn dit jaar in juli geweest met www.birdsunderwater.com in Crystal River. Totaal 1 manatee (en dan ook alleen nog vaag) in het zeer troebele water gezien. Voor ons absoluut in juli NIET aan te raden. Leuke boottocht, maar dat kan ook op een veel goedkopere manier.

SenT
12-12-10, 13:30
Heb gisteren bij Birdsunterwater gereserveerd.
Het kan nu ook op hun website en dan betalen via cc.

Meestal staat enkel de tour van 6.15 AM geprogrammeerd. Latere tour is volgens de website mogelijk, maar dan moet je hen eerst contacteren.

charly
09-01-11, 17:01
Wij hebben op 20 augustus gezwommen met manatees. Ook wij zijn naar www.birdsunderwater.com (http://www.birdsunderwater.com) in Crystal River gegaan en hebben 1 manatee met baby gevoeld. Omdat het water zo troebel was konden we ze niet zien. Na de vele positieve verhalen hier op het forum viel het ons een beetje tegen. We hadden er meer van verwacht. Bij ons in de boot zat een stel die de dag ervoor ook al waren geweest. Toen hadden ze niets gezien en daarom gingen ze de volgende dag nog een keertje. Zij vertelden dat ze het jaar ervoor ook waren geweest, maar in een andere maand en toen hadden ze wel de manatees goed kunnen zien.
De tocht was wel heel mooi, maar je moet wel geluk hebben dat je de manatees kunt zien.

mattrob
09-01-11, 17:16
Inderdaad, wij zijn ook een keer in juli geweest met birdsunderwater. Ook toen hebben wij 1 manatee gezien of zo ... Wel redelijk goed kunnen zien gelukkig. Maar vorige maand zijn we ook geweest, en toen hadden we er ongeveer 50 in het kleine stukje water ! En supergoed te zien ook (zie weblog); was echt een mega ervaring \\:D/ ! Dus tja, zomer is niet de beste periode, maar je kan wel manatees zien. De wintermaanden zijn de beste periodes om te gaan, omdat ze dan de warme bronnen bij Crystal River komen opzoeken :-D !

basfemke
26-01-11, 16:05
Ik vroeg me af wat nou de beste periode is om met manatees te zwemmen. Wij gaan van 3 tot 13 April naar Miami en de keys en ik wil graag met manatees zwemmen. Is dit een goede periode om de manatees te zien?

Frans45
26-01-11, 17:12
Wij zijn vorig jaar eind april begin mei geweest en dat is net de periode dat ze langzaam weer naar zee gaan. Ik denk dat je in de periode dat jullie gaan een goede kans hebt om met ze te zwemmen.

Michael66
21-02-11, 09:52
Een leuke, recente video over zwemmen/snorkelen met manatees in Crystal River: http://www.tampabay.com/components/video/swimming-with-manatees-in-crystal-river/797244279001/2652468001

En eentje over het vrijlaten van drie manatees die afgelopen winter verzorgd zijn: http://www.tampabay.com/components/video/three-manatee-released-into-tampa-bay/795309278001/2652468001

probits
21-02-11, 15:49
Heeft iemand misschien meer informatie over Blue Springs State Park ? (vlakbij orlando)
Ik ben er ooit geweest rond februari en toen waren er 10-tallen manatees rustig aan het rondzwemmen...nu ga ik april ...iemand een idee of er dan nog rondzwemmen en of je dan zelf ook al mag zwemmen??

Michael66
21-02-11, 17:46
Over Blue Springs State Park is een onderwerp aanwezig op het forum, en dat heet ..... Blue Springs State Park (http://www.floridaforum.nl/showthread.php?t=2780)! :-D:-D

Misschien kun je daar al wat van de info vinden die je zoekt.

Sander86
30-05-11, 00:12
Hallo,

Wij gaan in de maand juni naar Florida!
Graag zouden wij ook willen zwemmen met de manatees, maar we hebben gehoord/gelezen dat er in het zomerseizoen niet veel manatees te vinden zijn!
Heeft iemand ervaring met de maand juni? En of het dan echt de moeite waard is om een tour te boeken om te zwemmen met manatees?
Is er misschien anders een park/gebied waar je de manatees(gevangen) kan zien zwemmen?

Alvast bedankt.

Groeten, Sander

probits
31-05-11, 12:18
in seaworld zitten zowiezo al manatees gevangen...dus als je gewoon eens zo'n beest wil zien...kan je ze daar al zowiezo bezichtigen

baluga
01-06-11, 00:01
Ga hier maar eens kijken www.manateecenter.com (http://www.manateecenter.com) Toegang $1.00
@sander86
Ligt wel in Fort Pierce op ongeveer 2 uur rijden van Orlando aan de oostkust. Als je dan nog meer tijd hebt kun je ook nog gaan kijken bij loggerhead marinelife center www.marinelife.org (http://www.marinelife.org) Dat is een opvangcentrum voor zeeschilpadden. 's Avonds kun je een onder begeleiding een strandwandeling maken en live de vrouwtjes aanschouwen die nesten op het strand maken. Reserveren aanbevolen! Check de sites maar eens!de sites maar eens...

Sander86
01-06-11, 00:28
@ Probits: Thanks

@ Baluga: Dankje voor de tips ik heb de sites bekeken en gaan het zeker bekijken. Ligt mooi op onze route van Cocoa Beach naar Miami, helaas kunnen we niet de avond tour doen omdat het nog een stuk rijden is naar Miami en we willen ook nog Fort Lauderdale aan doen!

Greetz,

Sander

MiriamV
11-07-11, 21:56
Voor degenen die deze herfst naar Florida gaan: vandaag is er op groupon.com een aanbieding voor het zwemmen met zeekoeien (manatees).

Misschien werkt dit:
http://www.groupon.com/orlando

MiriamV
11-07-11, 22:36
Ik heb zelf nog nooit iets bij buitenlandse groupons gekocht, maar weet van anderen wel die dat gedaan hebben. Het lukt dus niet om gewoon je creditcardgegevens in te vullen? Is het echt noodzakelijk om een staat in te vullen? Zou echt jammer zijn als het niet lukt, want er staan regelmatig leuke aanbiedingen op (ik wacht op een aanbieding voor voorjaar 2012). Ik zal nog even verder googlen of ik iets kan vinden en dat dan hier posten. Mocht jij nog iets te weten komen, laat het dan ook even weten alsjeblieft.

**edit:
Ik zie dat er al een topic over dit onderwerp hier op het forum is: onder Florida algemeen. Hier staan wel wat creatieve tips. Succes!

Michael66
11-07-11, 23:10
Bedankt Miriam!

Die aanbiedingen zijn er overigens regelmatig. En ze staan - zodra ze er zijn - ook al op het forum. Zie http://floridaforum.nl/showthread.php?t=12745

baluga
26-07-11, 17:01
Ik kan de manatee tour met Double R's van harte aanbevelen!!! Wij, papa, mama en 2 meiden van 9 en 12, hebben met groupon tickets een tour gedaan en het was fantastisch. Geweldige gids ( wat kan die man mooi vertellen) overdekte boot, toilet aan boord, gratis gekoeld water. En het belangrijkste: met het grootste respect voor de natuur. Wij zouden het zo weer doen, we hebben een heerlijke tijd op het water gehad en veel dieren gezien.

Hans uit Koekelare
31-07-11, 19:16
Wij hebben vorige week een manatee zien zwemmen in het water achter onze villa in Cape Coral.

baluga
01-08-11, 14:40
We hebben deze vakantie een paar dagen in Ruskin doorgebracht. Bij het hotel was een jachthaven en daar konden we ze elke morgen zien spelen. Zo prachtig om te zien....

Thrypa
09-08-11, 13:39
Hey allemaal !

Ik vroeg me af of er mensen zijn die specifiek ervaring hebben met het zwemmen met manatees in September? Ik weet dat er dan minder zijn, maar ik las ergens iets van troebel water? Is dit standaard in deze periode?

Zelf ben ik nogal 'diervriendelijk' ingesteld en las dat het idd niet altijd even goed is voor de dieren. Daarom zijn we van plan met http://www.manateesinparadise.com/directions.htm mee te gaan. Mensen die echt heel bewust met het gebeuren omgaan, duidelijke info geven over de signalen van de manatees en de interactie niet tegen alles laten doorgaan. Het is ook met beperkte groepen daar. Heb er op internet veel goede ervaringen van gelezen, misschien hier ook iemand die er al mee gevaren heeft?

Alvast bedankt,
Groetjes!

Sunshine State
09-08-11, 20:32
Wij zijn wel eind Oktober geweest. Dit kun je lezen op deze link:
Crystal River Manatee Najaar 2010 (http://rick-mandy.blogspot.com/2010/11/dag-5-crystal-river-manatee-encounter.html)

Wellicht heb je er wat aan.

carmen1988
09-08-11, 21:43
Wij zijn 2 jaar terug eind september in Crystal river met Manatees gaan zwemmen. Water was vrij helder. En hebben met 7 manatees gezwommen. Dus dat was voor ons een goede ervaring.

Gr Carmen

Yasmijn
18-08-11, 05:28
Gister via sunshine river tours met zeekoeien gezwommen. Super ervaring en erg goede organisatie. Capitein is op 3 plaatsen gestopt en hebben we kunnen zwemmen. Ook dochter van 8 vond het erg leuk,terwijl ze eerst niet durfde.

Bedankt voor de tip. Het is zeker een aanrader.

Briggy
19-08-11, 00:47
Dat lijkt me echt super leuk om te doen, wij hebben ook een manatee "geadopteerd"! Deze: http://www.savethemanatee.org/Manatee_of_the_Month/paddy_doyle.htm

car66
28-09-11, 06:38
Nog een dag geld deze deal van LivingSocial, zwemmen met Manatees in Crystal River inclusief snorkeluitrusting. Normale prijs $ 55 met de coupon die tot september 2012 geldig is $ 24,-
http://livingsocial.com/deals/133801?ref=personalized-link-box-29723357&rpi=29723357

sybe1999
28-10-11, 22:04
Nu nog op groupon, een aanbod bij Native Tours, een manatee swim met 55% korting, dus een swim all in voor maar $25 per persoon.
Voor wie geïnteresseerd mocht zijn ....

wittekop
09-01-12, 17:08
hallo ik ben nieuw op dit forum
ben al 14 maal in florida geweest en ik weet nog een mooie plaats waar je kan snorkelen met mantees namelijk BLUE SPRINGS STATE PARK het is ongeveer 30 km van daytona beach er staan wegwijzers op de 4 komende van orlando je kan er ook een boot tocht maken met gids op de st john river en daar zitten ook aligators

trails
09-01-12, 18:00
ik weet nog een mooie plaats waar je kan snorkelen met mantees namelijk BLUE SPRINGS STATE PARK

Dat klopt niet. Dit staat op de site:
Swimming or diving with the manatees is NOT permitted.

Blue Spring is a designated manatee refuge.
http://www.floridastateparks.org/bluespring/activities.cfm

peterwoudje
12-01-12, 15:26
Het zit er alweer bijna op, vliegen vanavond weer naar huis. De weblog is helemaal bij, en bedankt allemaal voor alle reacties !
Zeer bedankt voor jullie enthousiasme, kun je iedereen vertellen waar die manatee tocht is, wil dit ook zeker gaan doen.
metvrgrpeter

mattrob
12-01-12, 18:24
Peter, de manatee-tochten zijn allemaal in (omgeving) Crystal River. Als je google doet (of tripadvisor) op manatee tour of zo, krijg je er meerdere te zien. Dan kan je zelf beslissen op prijs of andere criteria wat het aantrekkelijkst is. Wij zijn nu 4 keer geweest, alle keren met een andere, en alles was eigenlijk prima. Je wordt naar die prachtige beesten gebracht, en 'that's it' !

Het is al vaker genoemd, en ik heb het ook wel ergens genoemd, maar december/januari en februari zit het in dit gebied en omgeving Orlando vol met manatees, die de warme bronnen opzoeken. De maanden daar buiten zitten er nog steeds manatees in deze gebieden, maar veel beperkter. In de zomervakantie met manatees gaan zwemmen is dus wel een andere ervaring, meestal 20 mensen en dan maar 2 manatees of zo. Dus houd daar ook rekening mee.

Wij hadden nu (en vorig jaar) via groupon tickets geboekt, was $ 25 p.p. wat echt een koopje is !

trails
12-01-12, 18:44
Hier alle bedrijven die zwemmen met manatees verzorgen in Crystal River (ranking van TripAdvisor):

http://www.tripadvisor.com/Attractions-g34162-Activities-Crystal_River_Florida.html

trails
12-01-12, 18:45
Hier worden verschillende vermeld:

http://www.tripadvisor.com/Attractions-g34162-Activities-Crystal_River_Florida.html

mattrob
12-01-12, 19:12
Dat klopt niet. Dit staat op de site:
Swimming or diving with the manatees is NOT permitted.


Volgens mij is er alleen in de wintermaanden een echt afgesloten gebied, de periodes daarbuiten lijkt het wel te kunnen/mogen. Overigens, net buiten dit 'afgesloten' gebied, kan je wel met boot, kayak, etc door Blue Spring State Park varen. Of je nu, in deze winterperiode, ook mocht zwemmen of snorkelen, dat weet ik niet. Maar ik had echt het idee dat het verbod alleen gold voor het 'designated' gebied. Daar kunnen ze dus rustig liggen, zonder gestoord te worden. Wij zagen genoeg bootjes, kayaks, etc net naast dit afgesloten gebied.

Ik heb overigens geen tours of groepen zien snorkelen of duiken toen wij er vorige week waren.

esther 1972
19-03-12, 10:25
Hoi, kan iemand mij vertellen of het vertrouwd is om online te beoken voor het zwemmen met manetees in Crystal river bij Viatorcom. Ik heb het gevonden via google. Of weet iemand anders een goed adres we gaan op 23 november 2012 naar Orlando. Alvast bedankt.

reentje
19-03-12, 13:36
Hoi,
Vorig jaar heb ik voor mijn man en zoon online gereserveerd bij River Ventures. Je betaald met je creditcard en krijgt daarna een bevestiging via email.
Het zwemmen was verder ook prima. We waren er in april, maar ze hebben gelukkig wel wat manatees gezien. Vooral mijn zoon van 9 was helemaal enthousiast. Het was wel de eerste keer dus we hebben geen ervaring met andere aanbieders.
Bij groupon komen er ook nog regelmatig aanbiedingen voorbij.
Succes.

rolandino
31-03-12, 08:10
Wij zijn 22 maart (zie ons reisverslag (http://tini.tikkie.net/orlando2012/dag-6-zwemmen-met-manatees-en-homosassa-springs-wildlife-state-park/)) bij Crystal river met Snorkel with Manatees erop uitgegaan. Het stikte van de boten in de omgeving voor het zwemmen en op enkele boten na was iedereen droog. We hebben wel 4 manatees gezien, helaas waren er al enkele springbreakers mee in de weer geweest, die dusdanig veel lawaai maakten dat de beesten snel vertrokken.

Na 3 uur zoeken, zoeken, en nogmaals zoeken kregen we het aanbod voor een raincheck van de kapitein. Helaas zat het bedrijf tot diep in april vol (wegens de groupon actie, en ik zag er van de week weer 1 voorbij komen van hun). We kunnen wel de bonnen van Groupon annuleren, dus dat is erg netjes. Misschien hadden wij pech, en zaten we op de verkeerde dag. Maar door het grote aantal mensen die droog op alle boten zaten, en het feit dat de mensen die wel hebben gezwommen, dit puur deden om er toch even in te liggen, betwijfel ik of het de komende tijd wel zinvol zal zijn. De latere tocht annuleerde onze kapitein dan ook, omdat het in de middag al veel rustiger is met de manatees, en het dus zonde zou zijn voor de mensen.

Voor de mensen die toch de komende tijd gaan, ik hoop dat ze er wel (weer) zijn en anders hopen dat je, je geld terug krijgt! Het dagje op het water was wel heerlijk dus da scheelt wel ;-)

wverdonk
31-03-12, 17:27
Mijn vrouw en ik zijn 29 maart wezen snorkelen met mantees. We hadden een combo incl overnachting en de volgende ochtend er vroeg uit. http://www.plantationoncrystalriver.com/
Na 4 minuten varen kwamen we de eerste manatees tegen (ik zag ze als eerste). Heb ze gefilmd: http://www.youtube.com/watch?v=OxncmEgcoAc
Daarna zijn we met ze gaan zemmen. Eerst gingen ze verder, en zijn we na 20 minuten weer in de boot geklommen. Daarna zijn we weer in het water gegaan en toen kwamen ze wel dichtbij met ons spelen. Ik aaide er 1 over zijn rug en hij rolde hij om om over zijn buik geaaid te worden. toen kwamen nog 2 andere langszij om ook even te kijken. Een geweldige ervaring. Vervolgens zijn we gaan snorkelen in herder water, toen we terugkwamen zagen we er nog een paar. In totaal hebben we er zo'n 7 gezien.
Onze gids was vrij professioneel, heeft 3 uur lang alles verteld wat er te vertellen is over manatees. Hij vertelde dat er zo;n 30 manatees in Crystal SPrings verblijven en dat ze nu ook vertellen dat mensen nu op snorkel tour gaan en niet op manatee tour. Het zien en zwemmen met manatees is dus een bonus. Wanneer je ergens dus wil zwemmen met manatees is dit de juiste plek in Florida. In de winter liggen er zo'n 350 gemiddeld, maar afgelopen jaren lagen de aantallen boven de 500. De meeste zijn nu dus vertrokken en komen later terug.
Het stomme is dat wij 1 van de weinige boten waren die met manatees hadden gezwommen, we kwamen veel boten tegen met droge mensen, zelf waarbij de manatees op een afstand zwommen van 50 meter van de boot en niemand het in de gaten had. Onze gids vertelde precies waar we naartoe moesten zwemmen, maar ook met duidelijke instructies dat we ze niet achterna mochten zwemmen. Ze moesten zelf naar ons willen komen en dat lukte.
Al met al een geweldige ervaring mede dankzij onze gids, dus deze kan ik van harte aanraden. Ze doen ook maar 1 snorkel tour in de ochtend.
Ik moet wel zeggen dat als we niet met de manatees hadden gezwommen, het snorkel tripje erg tegen valt. Dus denk hier goed overna.

mvanbeem
03-04-12, 13:11
Wij gaan in jullie zwemmen en snorkelen met manatees

heb gehoord dat het water dan troebel is en er minder manatees zijn

wie heeft er ervaring hiermee in jullie of raden jullie aan deze trip te cancelen en iets anders te gaan doen

rolandino
03-04-12, 14:22
Ik denk dat het een beetje is zoals wverdonk zegt, als je geluk hebt zie je manatees. Wij hadden de pech dat ze op enkele na onvindbaar waren. Heel erg jammer, maar we hebben ze wel in het wild gezien. Dat kon ik van menig andere boot niet zeggen. Het blijft de natuur. Wil je "zekerheid" dan moet je midden in de winter gaan.

rolandino
08-05-12, 13:04
Je kunt ook met ze zwemmen in Ft. Lauderdale (http://www.dumpert.nl/mediabase/2127011/890bf33b/zeekoeien_@_strand_fort_lauderdale.html). Nou ja zwemmen, volgens mij hebben ze meer aandacht voor elkaar dan voor de omgeving ;-)

JKG
08-05-12, 21:14
Mag je ze in Ft Lauderdale wel aanraken en met ze in contact komen? Dacht dat dit alleen mocht in Crystal River.

We zijn in april met River Ventures wezen snorkelen met manatees. Het is geen winter meer, dus veel zijn er al weg. We hebben er denk ik 5 gezien. 3 of 4x in het water geweest. Het water is nu al troebel, behalve bij Three Sister Springs natuurlijk. Maar daar zaten ze niet. Wel een prachtige omgeving.

In het troebele water zie je ze pas een halve meter voor je, maar ze komen echt wel op je af om te zien wie/wat je bent en ik heb er nog wel eentje kunnen aanraken. Vanaf de boot kregen we instructies waar ze waren en hoeveel er onze kant op kwamen. Gewoon rustig blijven liggen, ze komen vanzelf wel. :) Ik had m'n Kodak Playsport (HD pocketcam) mee, die kan tot 3m onder water, dus ik heb nog wel wat kunnen filmen, ondanks dat het water troebel was. In de Three Sister Springs heel mooi kunnen filmen.

Ik ga nog een keer terug in de winter, om in de TSS dus te kunnen snorkelen met die beesten.. zit te denken aan januari-februari.

rolandino
08-05-12, 21:37
Geen idee JKG, maar dit is een filmpje aan de kust, waarbij het meer lijkt alsof de Manatees verdwaald zijn, dan dat ze contact zoeken. ;-)

baluga
08-05-12, 22:18
Afgelopen jaar in juli een paar dagen in Ruskin gezeten aan de baai van Saint Petersburg. de manatees zaten elke dag bij ons hotel voor in de haven. Prachtig om te zien...

JKG
10-05-12, 00:07
Rolandino, ik had je link niet bekeken, ik dacht even dat het om een site ging van een bedrijfje wat dat soort tours doet. ;) Nu zie ik idd dat ze daar ook even van het strand aan het genieten waren. Nouja, genieten... er is daar echt niets te eten voor ze. Vraag me af hoe dat is afgelopen...

belgske
10-05-12, 13:08
V2FIOEKo74Q

lucky luke
09-08-12, 15:12
Deze film gemaakt op 17 juli jl. tijdens onze Groupon trip van Native Vacations. Naast de ruim 10 manatees hadden we ook nog eens een fiks aantal dolfijnen bij en achter de boot. Wel even het geluid aanzetten, je hoort de communicatie tussen de manatees. Wij hadden echt een TOPDAG!!!!



http://www.youtube.com/watch?v=OKo7pN0_ypU

Iris02
10-08-12, 22:18
Leuke film :D Wij hebben op 10 juli gezwommen in Crystal River en wij vonden het ook zo'n bijzondere ervaring ! Zeker voor herhaling vatbaar

ilona1
09-09-12, 19:09
vraagje:
hoe groot is de kans dat ik nog zeekoeien kan zien half Mei? Mvg, ilona

Bryce2011
09-09-12, 20:38
Ligt eraan waar je naartoe gaat..... Op sommige plaatsen (zoals bv Crystal River) blijft een aantal het hele jaar aanwezig.

2009 eind mei meer dan 10 manatees tegengekomen tijdens een excursie....

cindy74
09-09-12, 23:36
Wij hebben ze in crystal river gezien midden april

katrien.vt
12-12-12, 18:46
Hallo

Wij hebben een reis van 2 weken gepland in April volgend jaar. "Wij" dat zijn: m'n man en ik en onze drie zoontjes (dan 10-7-4). Het schema ligt grotendeels vast, maar ik twijfel of we nog naar manatees zouden gaan kijken in Crystal river.

Voorlopig zit het niet in het schema: waarom niet?
- Omdat we dan geen rustdag hebben tussen St. Petersburg en het feestgedruis in Orlando (WDW en Seaworld).
- Omdat ons zoontje van 4 waarschijnlijk toch te klein is om er iets aan te hebben.
- Omdat we dan wel heel vroeg moeten opstaan.
- Omdat er in april toch niet veel manatees zijn (misschien wel geen).
- Omdat we al gaan varen bij de Keys op zoek naar dolfijnen.

Maar ik blijf het toch een gemiste kans vinden. (Als alternatief zouden we naar Homossassa park kunnen gaan. Is dat een goed alternatief?)

Graag jullie advies! Wel of niet?

Katrien

cindy74
12-12-12, 20:21
Tjsa , ik zou het niet doen met een kindje van vier jaar ?
De three sisters spring kan je bekijken via houten bruggen maar dat vind ik niet de moeite om daar nu zover om te rijden .
Wel vind ik kelly park super voor jouw kinderen de jongste kan met zand en water spelen en de andere kunnen lekker de rivier afdrijven en nog eens met wat geluk dieren bekijken .

patgooss
13-12-12, 22:40
Doen! mijn kinderen waren 7 en 9 toen wij met de manatees gingen zwemmen. reddingsvest aan en meedobberen! een wereld ervaring!

Iris02
14-12-12, 07:47
Je kan het speuren naar dolfijnen op zee eigenijk niet vergelijken met het zwemmen met manatees. Beiden is bijzonder. Maar het zwemmen met de manatees vonden wij wel heel speciaal. Je hebt daadwerkelijk interactie met de manatees en dat is natuurlijk niet het geval bij de dolfijnen op zee. Hoe leuk het ook is als ze meezwemmen met de boot, je kan ze niet aanraken.
Persoonlijk zou ik niet met de manatees gaan zwemmen met een peuter. Er zijn best wel regels waar je jezelf aan moet houden. Een van de regels is dat je rustig moet blijven, je mag bijvoorbeeld niet met je armen en benen gaan spartelen. Het is echt de bedoeling dat je drijft op het water. Ik kan mij voorstellen dat dit voor een peuter moeilijk is. Je kan natuurlijk wel met je partner ruilen, dat een van jullie het water ingaat met de andere kinderen en dat jullie na een bepaalde tijd wisselen.
Het is wel een ervaring die je nooit meer gaat vergeten !

Edder
17-12-12, 16:15
Ja leuke film! :D

St Piet
23-01-13, 16:22
Wij willen op 1 mei gaan. Zijn er dan wel Manatees?
We komen op koninginnedag aan in Orlando, en willen meteen doorrijden naar Crystal River. Met de jetlag zijn we zeker op tijd voor de boot van 06:15

Zuiril
02-02-13, 04:18
http://www.youtube.com/watch?v=goC_GBBLq2w

Op 27 januari met Riverventures vanuit Crystal River....prachtig!!

hylke
03-02-13, 10:15
Hebben jullie deze video's zelf gemaakt of laten maken door de organisatie?

Zuiril
03-02-13, 10:41
http://www.youtube.com/watch?v=goC_GBBLq2w

Op 27 januari met Riverventures vanuit Crystal River....prachtig!!

Ik heb dit met mijn eigen onderwatercamera gefilmd (Pentax Optio)..ook heb ik foto's gemaakt. Daarnaast hebben we voor 16 dollar de foto's genomen van de captain die tijdens de tour ook foto's maakt.

sunnyrojo
16-02-13, 17:15
In mei durf ik niet te zeggen , wij zijn aangewezen op het hoogseizoen.
Weet iemand iets over de helderheid van het water want het schijnt dan helemaal niet helder te zijn, weet iemand iets over zwemmen met manatees in juli en heeft iemand misschien foto's van Crystal River in juli?

ina
16-02-13, 17:49
Wij hebben het in de zomer gedaan, het water was behoorlijk troebel en het was lang zoeken voor we een manatee zagen, nou ja zagen.. ik heb ze gevoeld...
We zijn ook in november geweest en dat is een wereld van verschil, voor we de haven uitvaarden zagen we de eerste Manatees al het water was veel helderder en er waren zoveel manatees die je nu echt goed kon zien. Ik weet niet of ik het weer zou doen in juli.
http://rondjeflorida2009.wordpress.com/2009/07/30/dag-15-maandag-27-juli-2009/

charly
16-02-13, 19:11
Wij zijn in 2010 in augustus geweest, het water was inderdaad erg troebel en we hebben lang moeten zoeken voor we een manatee zagen. Toch vonden we de ervaring zo bijzonder dat we dit jaar in juni nog een keertje gaan.

Hieronder het verslag van die dag, helaas geen foto's van manatees.

http://www.familygoesflorida2010.blogspot.nl/2010/08/zwemmen-met-de-manatees-vrijdag-20.html

Zuiril
16-02-13, 23:26
http://www.youtube.com/watch?v=goC_GBBLq2w (http://www.youtube.com/watch?v=goC_GBBLq2w)

Nog maar ff de link van 26 januari jl.....was mooi om te doen....helderheid wat prima...als we weer in Florida komen....is dit zeker iets wat we weer gaan doen!!

Michael66
19-03-13, 23:58
Een artikel over manatees in National Geographic.
http://ngm.nationalgeographic.com/2013/04/manatees/white-text

http://img685.imageshack.us/img685/421/floridamanateekingsbay6.jpg

jastsali
04-04-13, 10:09
Kan iemand adviseren welk tijdstip het beste is om de tocht te gaan maken. Het bedrijf waarvoor wij via Groupon coupons à $20,- hebben gekocht(http://www.manateetoursusa.com/index.html) heeft tochten om 6:30am, 7:30am,10:00am, 11:00am, 1:00pm and 2:00pm. Onze coupons zijn nog tot maart '14 geldig. Wij zijn vanaf volgende week 2,5 week in Clermont en willen de coupons in principe de komende weken gaan verzilveren, (als er nog plaats is) maar dat zien we wel als we er zijn. Als het vol zit of slecht weer kunnen we altijd nog uitwijken naar eind dit jaar.

jastsali
09-04-13, 14:30
Kan iemand adviseren welk tijdstip het beste is om de tocht te gaan maken. Niemand een goede tip?

theovg
09-04-13, 17:19
Hoe vroeger hoe beter ,hoe later het wordt is het steeds drukker.
Wij hebben de vroegste tour genomen en toen waren er maar twee bootjes.

cindy74
10-04-13, 03:36
Een goeie tip .....doe het op het eind van het jaar . Wij. Hebben dit twee maal gedaan in april en dit jaar hebben we er juist 1 gezien en vorig jaar twee die op doortocht waren . Ze zijn er wel met grote getallen als het kouder is . En ja als je dan toch wil gaan ga voor zeven uur om zeven uur is iedereen er . Wij waren er met vijf boten veel te veel volk

jastsali
10-04-13, 11:41
Dank voor de tip. Wordt dus vroeg op staan en waarschijnlijk beter om de (gr)coupons te bewaren tot onze 2e trip eind dit jaar.

rolandino
11-04-13, 21:17
Dat zou ik ook doen, zoals Cindy al zegt is het nu gewoon rustig. Dat hebben wij vorig jaar ook gemerkt, en dat was in maart. Toen was het om 7 uur ook al erg druk, 20+ boten denk ik wel.

axzel
16-04-13, 20:14
hmmz wij gaan in juli.....

cindy74
17-04-13, 09:28
Weinig kans op manatees al is het niet onmogenlijk er zijn er die heel het jaar blijven . Maar three sister springs is zo mooi dat het zonder manatees ook al de moeite is om te snorkelen .

r1mario
16-05-13, 00:57
Afgelopen maart met manatees gesnorkeld, een geweldige ervaring. Hier een foto van mij met een nieuwschierige manatee.

http://imageshack.us/a/img850/2707/img1172n.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/850/img1172n.jpg/)

axzel
16-05-13, 11:42
Ik las wat mensen met negatieve ervaringen over 'Manatee tour and dive', voornamelijk vwb het maken van afspraken. Ik heb ze gemailed en kreeg binnen een kwartier al reactie, keurig netjes met antwoorden op mijn vraag en wanneer de meest rustige dag zou zijn. Ook gaf ze aan dat de kans op manatees in juli een stuk kleiner is, maar dat het zelden voorkomt dat ze er geen zien. Nu hebben wij al eens met een Manatee gezwommen; maar zou toch leuk zijn om dit nogmaals te doen. Gelijk een afspraak gemaakt voor in juli! Daarbij nog wel een vraag: moesten jullie ook nog tax betalen? wij hebben een deal via groupon, en volgens de medewerker was dit exclusief tax en moeten we dat nog contant betalen(?)

cindy74
16-05-13, 17:12
Wij moesten inderdaad nog een bedragje betalen . Wij hebben dit cash betaald ook moet je je kapitein nog tippen . Wij zijn in april geweest en juist 1 manatee gezien die lag te slapen wij hingen met zen 75 rond hem net iets teveel van het goede vond ik . Maar de bronnen zijn zo ongeloofelijk mooi dat we daar van genoten hebben .

axzel
16-05-13, 18:53
Ik ben benieuwd! Zijn de boten overdekt? En hoelang duurt de tour ongeveer, kan me niet voorstellen dat je 3 uur rondvaart als er geen manatees zijn!

cindy74
17-05-13, 06:15
Boten zijn overdekt . En je gaat er uit bij de bronnen en daar heb je tijd zat om alles te bekijken . Hierna vaar je op kingbay rond op zoek naar manatees .

JKG
22-05-13, 12:22
Three Sister Springs is inderdaad waanzinnig mooi. Wij hebben op een manatee tour in Crystal River wel wat manatees gezien (dit was april vorig jaar), maar het water is vrij troebel waardoor je een beetje kan schrikken als ze ineens 50cm van je af in beeld komen.

Heb in Mexico bij Xel-ha met twee manatees gezwommen en gevoerd.. en een kus gehad.. maar dat zijn manatees in gevangenschap.. die bij Crystal River zijn zo vrij als een vogeltje en helaas kunnen ze daarbij ook gewond raken door boten of mensen die kwaad willen. Moest wel lachen toen ik achteraf op de video onderwater de manatee lekker hoorde knabbelen op mijn stuk sla.

Volgens mij mag je ze in Florida niet voeren, toch?

cindy74
22-05-13, 19:59
Je mag ze niet voeren niet aanraken met twee handen , als ze slapen moet je een meter of twee bij hun vandaan blijven , je mag niet naar hun toe zwemmen maar zij kiezen welk persoon hun intreseerd . Als je 1 van die dingen doet kan je opgepakt worden voor manatee aanranding :)

Ta2 Gerrit
22-05-13, 21:29
Je mag ze niet voeren niet aanraken met twee handen , als ze slapen moet je een meter of twee bij hun vandaan blijven , je mag niet naar hun toe zwemmen maar zij kiezen welk persoon hun intreseerd . Als je 1 van die dingen doet kan je opgepakt worden voor manatee aanranding :)

Je zet er een smiley achter, zo van; welke gek zou dat nou willen doen, zo'n prachtig beest lastig vallen, maar zulke gekken lopen er echt rond;
http://www.wesh.com/news/video-shows-men-jumping-onto-manatees/-/11788512/20256638/-/qr52u2z/-/index.html

Kreeg deze 'push' vandaag op m'n WESH app, en als je daar verder kijkt zie je dat het regelmatig voorkomt, Manatee aanranding. Unf*ckin'beleivable :mad:

cindy74
22-05-13, 22:18
Mmm ik moet mij toch ook inhouden om niet naar ze toe te zwemmen om eens over hun buik te krabben . En ik zette er een smiley achter om dat ik het woord harrasment niet zo direct kon vertalen en ervoor aanranding gebruikte ook niet om te lachen natuurlijk . :(

Lesley1909
12-06-13, 14:34
Hallo!

Mijn vriend en ik willen beide graag een keer met manatees zwemmen. Nu zitten wij vanaf 24 juni een week in orlando. We hadden gezien dat je in Crystal River het beste met deze mooie beesten kunt zwemmen maar ook dat er in juni een kans bestaat dat je ze niet ziet. Nu willen wij het waarschijnlijk toch gaan proberen maar er zijn zo enorm veel aanbieders. Hebben jullie tips voor ons welke je kunt aanraden en hoe we die kunnen boeken? (vanuit nederland of beter daar?)

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

hylke
12-06-13, 15:16
Hoi Lesley,
Wij hebben het een aantal jaar geleden gedaan bij Birds Underwater. Zij zijn als eerste van iedereen op het water zodat je de grootste kans hebt om ze in alle rust te observeren. Wij hebben genoten van het avontuur. Super lieve mensen die echt hun best deden om naast de manatees ook andere mooie dingen te laten zien.
Als wij weer zouden gaan, gaan we echt naar hun toe. Wij gaan zelf in Juli maar hebben vanwege die kleine kans toch besloten dit jaar niet met de manatees te gaan zwemmen. De ervaring is zoooo geweldig dat ik dan echt wil gaan als de kans groot is.
Groetjes Hylke

cindy74
12-06-13, 18:40
Lesley , het kan inderdaad zijn dat je ze niet ziet in deze periode . Maar de snorkel aan en zwemmen aan de bronnen is zo mooi het lijkt wel op een maanlandschap met kraters en vissen die errond zwemmen ik vond het prachtig . En inderdaad bird underwater zijn als eerste op het water wat maakt dat niet met zen vijfenzeventig in het water bent om 1 manatee te bekijken .

Lesley1909
12-06-13, 19:32
Bedankt voor jullie snelle reactie! Ik ga gelijk op die site kijken!Hadden jullie dit al lang van te voren geboekt? En kun je gewoon daar betalen of moet je dat al van te voren doen?

cindy74
12-06-13, 19:54
Ik boek altijd vanhieruit . De kans dat je meekan als je ginder reserveerd zit er ook in hoor maar in het hoogseisoen zou ik dat nie doen . Hou je voor ogen dat je geen manatees ziet gaat dit zowiezo een leuke ervaring zijn .

Victoria
22-06-13, 23:31
Eind mei met American Pro Diving met manatees gezwommen.
Wauw wauw wauw :) Wat super gaaf zeg!

Allereerst alle lof voor American Pro Diving. Wat een groep leuke mensen werken daar. Volgende keer ga ik zeker weer met ze.
Vervolgens 3 uur in het water gedobberd en zeker 1,5 uur samen met onze captain "gespeeld" met een jonge manatee die maar naar ons terug bleef komen :)

Bij twijfel zeker doen! Ik had het niet zo gaaf verwacht!!

Michael66
13-01-14, 23:10
Mooi artikel van Visit Florida (http://www.visitflorida.com/en-us/articles/2014/insider-beaches-adventure/snorkeling-with-manatees-in-crystal-river-is-an-enormous-adventure-blog-tjaden-winter-2014.html?CID=SM_Facebook_Insiders_BeachesAdventur e) over snorkele met manatees.
Vooral de tips onderaan zijn heel goed!!
Snorkeling with Manatees in Crystal River is an Enormous Adventure
By: Lauren Tjaden

To say manatees are huge is not an overstatement. They are enormous by any standard, measuring as long as 13 feet and weighing up to 3500 pounds.

In Citrus County, you can snorkel with these gentle, curious mammals-- in the wild. Located on Florida’s central west coast, the County is the only place in North America where you can legally enjoy this epic adventure.

If you think you might want to add this natural wonder to your bucket list, read on to learn more and hear about my trip with Sunshine River Tours.

The water in the Three Sisters area of the Crystal River was so clear that I might as well have been gazing through air. I could see as many as 20 manatees at one time. Some rested like giant blimps on the river’s bottom, but many were close to snorkelers. I shivered inside my black wetsuit, listening to the quiet sounds of my breathing and the motion of my arms as they pulled me through the water.

One of the manatees seemed smitten with an underwater photographer. The photographer sported a large belly that gave him roughly the same profile as the manatee, so perhaps the manatee felt some kinship on that basis. Whatever the reason, the creature’s affection was obvious. The manatee lay on the bottom of the river, wrapping his flippers around the photographer’s leg. Another manatee was fascinated by his camera, poking his soft, grey muzzle towards the lens.

A calf was the first manatee to approach me. I guess he approved of the way I scratched his back – softly using my nails to rub the algae off of him, as I had been instructed—because he flipped over to reveal his pale stomach to me, which I also scratched. While he was on his back I could see the little toenails on his flippers, reminiscent of an elephant’s, which made sense, because the elephant is the manatees’ closest living relative.

Some of the manatees rested in their sanctuary, clearly aware of where people were allowed and where they were not. The sanctuary is an area marked off by rope and buoys, so that if a manatee wants to breed, eat, nurse a calf, or just take a snooze, it won’t be bothered.

I never ran out of manatees to play with or watch. I could have stayed there forever, because it was such an incredible, unbelievable thing I was getting to do, but eventually I was frozen enough I could barely bend my fingers or speak, so I paddled over to our boat to swig hot coffee and swaddle myself in towels. But I couldn’t stand to miss out on the fun for long, so I glided out into the water for one last goodbye scratch before we headed back to the dock.

Out trip only lasted for four hours, yet I still remember it. I’ll always remember it. I even dream about it sometimes, gazing into the eyes of a gentle giant who swam across the river to greet me.

If you go: Bring lots of warm clothes. The water is a constant 72 degrees, and you’ll be wearing a wetsuit, so it’s not bad when you are in the water. However, when you get out you’ll probably feel chilled.
If your tour doesn’t include warm drinks, bring a thermos with your own. (The colder it is the more active the manatees will be, so you don’t want balmy weather).
Ask what equipment your tour includes and what you will need to rent. A mask, snorkel, and wetsuit are necessary; fins are not. You’ll mainly only need to float, not swim, and if you are unfamiliar with using fins you can stir up the water and frighten the manatees. My trip with Sunshine River Tours included all of the necessary equipment.
This is mainly a winter-time activity, since that’s when the manatees migrate into the warm water to feed. A few small groups of manatees live in the river year round, so it may be possible for you to have a quality experience at other times of the year. Ask your guide service for advice.
Tipping the boat crew is customary.
Consider spending the night before your trip in the area. The manatees are most active in the morning, so some tours begin at the crack of dawn. The State Parks don’t offer camping, but they can provide a list of 20 places in or close to Crystal River that do. I opted for a comfy bed at the Best Western in Crystal River.
Follow the rules for manatee interaction. The tour guides tend to be staunch conservationists that take the welfare of these endangered animals seriously. You can only touch manatees with one hand at a time, so that there is never any doubt that you are trying to ride them or hold them. You are not allowed to chase them, and all interaction has to be on their terms. Feeding them is prohibited. Stay out of the sanctuaries, even with your arms.http://www.visitflorida.com/content/dam/visitflorida/en-us/images/articles/2014/insider-beaches-adventure/snorklers%20with%20manatees.jpg/jcr:content/renditions/cq5dam.resized.450.256.png

nicolea
14-01-14, 08:13
Lijkt ons een geweldig avontuur....echter ivm de keuzes :(....en de periode van onze vakantie (augustus), hebben we voor dit jaar besloten
het zwemmen uit te stellen tot een volgende keer!

dwouters85
05-02-14, 13:23
Dag allemaal.....Wij willen in de laatste week van augustus/eerste week van September erg graag met de manatees zwemmen. Ik lees veel verschillende verhalen over het wel of niet niet zien van deze gave beesten. Wij zouden dan met de eerste tour (06.00) van underwater birds mee willen. Iemand ervaring in precies dezelfde periode?? En wellicht met precies dezelfde tour. Ik twijfel enorm maar ik wil ze zooooo graag zien!!!

ina
05-02-14, 13:49
Wij hebben het in de zomer en in november gedaan, in de zomer moesten we heel lang zoeken voor we een Manatee vonden, het water was heel troebel, ik voelde wel iets maar heb het beest niet gezien. Je moet er vaak een eind voor rijden en eigenlijk vind ik het in de zomer niet de moeite waard. 1 jaar geleden hebbben wij het in november gedaan, dit was super, er waren heel veel Manatees en het water was heel helder, toen zag ik pas wat je op alle foto's ziet van de aanbieders. In de zomer zag je amper wat door het troebele water en er zijn dan vrijwel geen Manatees, dus vaar je soms wel 2 uur voor je er een "ziet" in de winter zie je ze direct als je uitvaart al en het water is heel helder.

soralysha
05-02-14, 15:20
Wij zijn in 2012 halverwege juli geweest. Wij gingen ook met birds underwater de tour van 06:00 uur. We hebben dolfijnen gezien en 2 manatees die we uitgebreid hebben kunnen bekijken onder water. Veel vissen en blauwe krabjes. Wij vonden het een geweldige ervaring al waren de manatees er niet in grote aantallen. Dit jaar gaan we het weer doen ook in de laatste week van augustus en weer met birds underwater, dat is ons zeer goed bevallen en hopen op een soortgelijke ervaring. Op ons blog kan je foto's zien van die dag www.floridavakantie2012.blogspot.nl (http://www.floridavakantie2012.blogspot.nl) veel plezier nog met de voorbereidingen en wie weet treffen we elkaar nog op de boot haha.






www.floridavakantie2014.blogspot.nl (http://www.floridavakantie2014.blogspot.nl/)

dwouters85
06-02-14, 20:40
We hebben geboekt! Zondag 31 augustus de tour om 06.00. Ik kon de gok niet laten.....ik ben echt heeeeeel benieuwd!!! Hoe zit jullie reis er dit jaar uit als ik vragen mag?

Op de en of andere manier kan ik ineens niet meer reageren met citaat.....dus dan maar zo; Ik heb echt genoten van jullie blog. Kan echt niet wachten! Behalve van jullie stukje over Miami...wij zitten daar 4 dagen...haha. Echter zitten we daar wel in een vrij luxe hotel, dus ik hoop op nachtrust!!

JKG
06-02-14, 22:02
Ben benieuwd of jullie wat gaan zien, eind augustus. In april was het al weinig en behoorlijk troebel waardoor je ze echt pas zag op het moment dat je er een halve meter van af was.
Heb in Mexico bij Xel-Ha nogmaals gezwommen met manatees, maar die waren gevangen... mochten wel zelf kiezen wat ze wilden doen, ze worden niet gedwongen om kunstjes oid te doen. Maarja, gevangen is wel gevangen... maar een boot over je rug heen is ook weer niet fijn. Zal eens kijken of ik dat filmpje nog eens online kan zetten. Filmpje van de manatees in Florida moet ik ook nog wel hebben trouwens...

dwouters85
07-02-14, 11:48
Ik heb van de te voren bij Tripadvisor gekeken wat de mensen schreven over Bird underwater rond de periode dat wij gaan. Deze waren allemaal vol lof. En anders hebben we een gezellig dagje op het water :D

soralysha
08-02-14, 04:46
We hebben geboekt! Zondag 31 augustus de tour om 06.00. Ik kon de gok niet laten.....ik ben echt heeeeeel benieuwd!!! Hoe zit jullie reis er dit jaar uit als ik vragen mag?

Op de en of andere manier kan ik ineens niet meer reageren met citaat.....dus dan maar zo; Ik heb echt genoten van jullie blog. Kan echt niet wachten! Behalve van jullie stukje over Miami...wij zitten daar 4 dagen...haha. Echter zitten we daar wel in een vrij luxe hotel, dus ik hoop op nachtrust!!

31 augustus komen wij weer aan in Nederland, helaas niet samen op de boot haha. Wij landen 17 aug op Miami en verlaten het weer zo snel mogelijk haha. Wij gaan dan 4 dagen naar Marco Island willen daar vooral de Everglades bewonderen. Daarna zitten we nog 9 dagen in Davenport vlak bij Orlando. Ook nu houden we weer een blog bij leuk om nog eens terug te kijken. www.floridavakantie2014.blogspot.nl ik wens jullie alvast heel veel vakantieplezier toe en hopelijk incl het zien van de manatees.

Michael66
20-10-14, 23:50
Vijf plaatsen waar he volgens visitflorida.com goed naar manatees kunt:
5 Great Places to See Florida Manatees
By: Kevin Mims

Manatees roam the waters of southeast Florida from April through October -- but when things get a bit chilly, they head to places like freshwater springs, where the temperatures remain constant throughout the year.

It may not seem warm when you jump into a freshwater spring, but the water temperatures remain around 70 degrees, which is perfect for manatees who need that kind of warmth to survive.

Seeing a large number of manatees in one place is an amazing experience, but just remember these gentle sea cows are there for survival. Whether you're on a solo kayaking trip or a manatee swim tour, always mind your "Manatee Manners" -- look, but don't touch.

The U.S. Fish and Wildlife Service has produced several videos on interacting with manatees, whether it's by swimming/snorkeling, boating or kayaking. There's even information that's specifically for photographers and videographers.

I've embedded the videos at the bottom of the article, so be sure to take a look at those before heading out on your next manatee excursion.

Ready to see some manatees? Here are five places to check out:

Three Sisters Springs, Crystal River - If you haven't been to Three Sisters Springs, you're missing out. It's a year-round favorite of mine and in the winter manatees come in huge numbers. Kayak or take a boat tour to the springs. I've counted over 100 manatees in the area at one time. With a concentration of manatees like this, you can imagine that there's also a large concentration of people. Remember, be respectful and observe from a distance.

Blue Spring State Park, Orange City - Blue Spring State Park gets my vote for the best "no boat needed" manatee viewing location. During manatee season, the spring run is closed -- but there are several overlooks and boardwalks along the way. Make a day of exploring the park and watching the manatees. Bring your camera because there are great pictures to be taken and memories to be made.

TECO Manatee Viewing Center, Apollo Beach - Tampa Electric's Manatee Viewing Center is a designated manatee sanctuary where tons of manatees return annually to the warm discharge waters of the Big Bend Power Station. Viewing platforms, tidal walkways, and an environmental education center are located at this 50-acre facility.

Lee County Manatee Park, Fort Myers - Located across from Florida Power and Light and directly on the warm water discharge canal, Manatee Park is another wintertime haven where large concentrations of manatees can be seen. Several viewing areas, a butterfly garden, and picnic shelters are available.

Merritt Island National Wildlife Refuge, Titusville - The Haulover Canal connects Mosquito Lagoon and the Indian River, and on the east side of the bridge is a manatee observation area. Viewing platforms, interpretive signs, a boat ramp, and a polarized viewer are located at the observation area.http://www.visitflorida.com/en-us/trails/articles/2010/december/five-great-places-to-see-florida-manatees.html?CID=SM_Tumblr_ExtraDay-Fall-2014_VFMain

Zuiril
10-11-14, 05:29
Hoi ,

afgelopen vrijdag Blue Springs State Park bezocht en dit filmpje gemaakt. Wat zijn het toch prachtige dieren!!


https://www.youtube.com/watch?v=Q5OkXxKiIA8



Met groet Erik.

http://www.erikkruiserita.blogspot.nl/

Frans1949
10-11-14, 07:04
Leuk filmpje. Echt speciale dieren.

Syllvia
10-11-14, 12:31
aaaahhhhhh mooi!!!!!

Ilse_
10-11-14, 13:48
Super leuk zeg !! Dat gaat ook op ons lijstje voor volgende zomer.

elstars
03-01-15, 04:01
Een leuke attractie voor wie in de winter in Florida is, is het Manatee Viewing Center in Apollo Beach, bij de elektriciteitscentrale van Tampa. Website: http://www.tampaelectric.com/company/mvc/
Entree is gratis. Het parkje is geopend van november tot half april. We zijn er vandaag geweest en hebben er erg veel manatees gezien. Ze zitten hier vanwege het warme water van de electriciteitscentrale. Er is een informatiecentrum, boardwalk, cafeetje, gift shop en een picknickplaats. Een leuk plekje om een uurtje rond te brengen.

Ebelix
03-01-15, 23:20
Wij zijn er 3 weken geleden geweest en het is erg leuk opgesteld. Het contrast tussen natuur en industrie is zo over duidelijk aanwezig. We hebben het als erg leuk ervaren.

ann1
04-01-15, 00:13
leuke tip! wij hebben hem ons lijstje erbij gezet voor onze vakantie.

Fleurida
04-02-15, 23:33
Er zijn nu zoveel manatees in Crystal River dat zwemmen en kayakken verboden is.

Manatees force warm water springs closure
http://www.cnn.com/2015/02/04/travel/feat-manatees-crowd-three-sisters-springs-florida/index.html

Njit
04-02-15, 23:40
Wel gaaf om te zien!

http://i2.cdn.turner.com/cnnnext/dam/assets/150204071721-restricted-01-fl-manatees-file-super-169.jpg

Iris02
05-02-15, 08:37
Een prachtig gezicht :D

moonlight91
05-02-15, 08:50
Over 1.5 week gaan we kijken

ronenivonne
05-02-15, 17:14
Wij zijn er 2 weken geleden geweest, echt mooi.

Fout gelezen zie ik :o, wij zijn in blue state park geweest. Daar zaten er ook veel!

moonlight91
05-02-15, 17:30
Blue state park staat ook op onze planning ..dus ben erg benieuwd

mhagman
06-02-15, 19:25
Schitterend!!!

Fleurida
09-02-16, 22:46
Wie nu in Florida is, er zijn heel veel manatees in Crystal River.
Manatees crowd spring to evade winter chill
http://www.cnn.com/2016/02/09/travel/florida-manatees-cold-refuge-feat/index.html

Shopaholic
10-02-16, 17:06
Leuk! Wij vertrekken volgende week vrijdag weer naar Orlando en de manatees staan idd op ons lijstje. Als ik het zo lees, is er weinig kans om te kanoen, gezien het enorme aantal. Heeft iemand van jullie dit gedaan in deze periode? En kunnen we dan beter naar Crystal River of Blue Springs State Park? Hoor graag jullie ervaringen! Bedankt alvast!

Sander Bakker
03-03-16, 20:30
Zwemmen met manatees september?

wij gaan in september 2 weken naar florida en zouden graag met de manatees willem zwemmen alleen lees ik bijna overal dat september niet de beste tijd is om dit te gaan doen?weinig manatees te zien en erg troebel water....
crystel river ligt nou ook niet echt op onze route dus we gaan er dan echt speciaal voor heen rijden dat kost toch weer een dag terwijl we al een drukke planning hebben dus jullie advies is het de moeite waard in september of beter overslaan?of een idee of het nog ergens anders kan?
hoop op een goed advies wat zit echt heeeel erg in twijfel!

mhagman
03-03-16, 20:38
Wij zijn in juli afgelopen jaar geweest in Crystal River en toen was het al een behoorlijke klus om er een te spotten, uiteindelijk na aanhoudende zoektocht van de "captain" werd onze zoektocht ruimschoots beloond door een ontmoeting met moeder en kind, de captain gaf aan dat het bijna nooit voorkomt dat ze ze niet vinden maar zoals gezegd dit was juli. http://wimmarcharon2015.blogspot.nl/2015/07/bijzondere-snorkeltocht-met-manatees.html Misschien kun je een mail sturen om te kijken of zij als kenners er iets over durven zeggen? Succes met de afweging

Sander Bakker
03-03-16, 20:49
Okej dankjewel voor je reactie!:)
inderdaad een idee! Vind het zo lastig, ook zo zonde om weer een extra dag kwijt te zijn terwijl er zoveel moois te zien is.
hoop op nog meer reacties van forumleden die er die periode geweest zijn;)

Iris02
04-03-16, 08:30
Wij hebben een keer in juli gezwommen met Manatees in Christal River. Inderdaad troebel water en even zoeken, maar wat een onvergetelijke ervaring !
Het is die dag echt waard want het is een hele bijzondere ervaring om in de wilde natuur met deze prachtige beesten te mogen zwemmen/dobberen.

Don Tuse
10-01-17, 12:02
Ik wil graag naar het manatee observation deck, Merritt Island. Welk adres kan ik het beste invoeren in mijn naviatiesoftware om daar zo dicht mogelijk in de buurt te komen?
Alvast bedankt.

Bryce2011
10-01-17, 18:01
Taylor st, Mims,FL 32754, verenigde staten

dit is een kleine straat tegenover de , naamloze, inrit van het observatiedeck

Don Tuse
10-01-17, 20:14
https://www.google.nl/maps/place/Taylor+St,+Mims,+FL+32754,+Verenigde+Staten/@28.6652752,-80.8478329,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x88e74b72db45a849:0xf68cb a5563913ea8!8m2!3d28.6652752!4d-80.8456442

Ik zie geen water in de buurt :-)
Ik bedoel (weet niet of dat hetzelfde is) manatee watching deck bij Courtenay Pkwy N.
https://www.google.nl/maps/place/Courtenay+Pkwy+N,+Mims,+FL+32754,+Verenigde+Staten/@28.7375549,-81.4165035,8.76z/data=!4m5!3m4!1s0x88e0ca7da880b9eb:0x19a6330630248 bb6!8m2!3d28.7395792!4d-80.7574287?hl=nl

Mushu
10-01-17, 23:46
Die eerste link klopt niet hoor. Er is blijkbaar ook een Taylor st tegenover het observation Deck met waarschijnlijk een andere postcode.
Het is heel makkelijk te vinden. Kan je niet gewoon manatee observation deck (Merritt Island) invoeren? Of anders Bairs Cove Boat ramp? Als je de brug over gaat (rijdend op Coutenay Pkwy) dan is het (dacht ik) de eerste afslag rechts. Staat in ieder geval aangegeven en er is verder niet zo veel. Voor de brug is links de afslag naar Bairs Cove Boat ramp. Nog voor dat je bij de Boat ramp komt is er een gedeelte waar je bijna onder de brug bij het water kan kijken, daar hebben wij dolfijnen gezien. Bij de boat ramp (haventje) zagen we manatees. De laatste keer hebben we heel veel manatees gezien bij het officiele observation deck.

Don Tuse
11-01-17, 13:23
Dank voor de tips. Ik ben ook niet zo bang dat ik het niet kan vinden maar wat ik wil is een adres in mijn navigatie instellen en dan zo lang mogelijk op de navigatie doorrijden. Anders moet ik onderweg gaan stoppen om de (papieren) kaart te gaan raadplegen en dat wil ik zo lang mogelijk uitstellen. Vandaar dat ik een adres wil weten dat ik in de navigatie kan invoeren dat zo dicht mogelijk bij de gewenste lokatie is.
Nogmaals dank.

arno
12-01-17, 02:07
Courtenay Pkwy N, Titusville, FL 32782 dit is het adres voor je navigatie gr.arno

pvroovert
21-01-17, 10:00
Hallo wij zouden graag in onze vakantie naar florida in april gaan zwemmen met manatees
nu is mijn vraag wie heeft er ervaring mee en welke tour kan je het best nemen
ben benieuwd naar jullie reacties
alvast bedankt
peter

Bullyleo
23-01-17, 11:20
Via Groupon kan je vaak Manatee snorkel tours met korting aanschaffen. Is misschien iets om in gedachten te houden. Kan van te voren in NL worden besteld en geboekt.

fa341009
23-01-17, 17:06
Wij hebben ons vorige keer gebaseerd op de top 3 manatee snorkel tours van Tripadvisor. Tussen die 3 de websites gelezen en wat vergeleken. Uiteindelijk met Birds Underwater "in zee" gegaan. :p Hebben er enorm hard van genoten. Alles wat goed geregeld. Aanrader. (dit jaar gaan we opnieuw trouwens, weer naar Birds Underwater, omdat het zo goed was meegevallen)

pvroovert
24-01-17, 23:22
dank u voor de adviezen

stephie
06-03-17, 19:41
Ik zie nu via Groupon een leuke aanbieding om te snorkelen tussen de managers. Ik vraag me alleen af welke haken en ogen eraan vast zitten. Voor twee personen kost het 55 dollar.
Ik kon niks geks vinden hoor. Maar ik ben bang dat ik straks bijvoorbeeld niet op zaterdag kan reserveren. En wij zijn alleen op zaterdag in Crystal river.

sanook
07-03-17, 09:45
snorkelen tussen de managers
De meeste managers zijn inderdaad vrij op zaterdag...:D

pvroovert
07-03-17, 18:26
Heb volgens mij die ook geboekt op groupon
contact via messenger ging vlot dus je zou het gewoon kunnen vragen

stephie
07-03-17, 18:38
Haha oeps ;) op vakantie zwem ik liever niet tussen de managers...
Ik ga het erop wagen via Groupon!

Ellen1308
10-03-17, 11:22
Ik heb begrepen dat de kans om manatees in het wild te zien een heel stuk kleiner is dan in de winter.
Waar gaan de manatees in de zomer dan heen? En zijn er plekken in de zomer waar je wel kans hebt om manatees in het wild te zien?

fa341009
10-03-17, 12:05
Hey Ellen, (ik ben geen expert, maar dit is geloof ik wat ik heb opgevangen tijdens mijn bezoek aan de manatees in 2014)De manatees migreren tijdens de zomermaanden naar een heel uitgebreid gebied (van Texas in het zuiden, tot helemaal in Virginia in het noorden).
Deze gebieden zijn wel extremen, de meesten kan je in de zomer terugvinden in Alabama, Georgia en South Carolina.
Sommige exemplaren blijven echter achter in Florida.
Dit zijn vooral vrouwtjes met kleine kalfjes, oudere exemplaren die de tocht niet meer kunnen maken, gewonde dieren, ...
Dit is uiteraard maar een klein aandeel, waardoor je er veel minder kan spotten in de zomer.

De reden dat ze elke winter terugkomen is dat de dieren geen temperaturen tolereren onder +- 20° C.
Ze komen dan naar de vele springs in Florida, waar het water een constante temperatuur heeft van +- 21° C.

In uitzonderlijke situaties, heeft het al wel eens sterk gevroren in florida. (vraag me niet meer in welk jaar dat was). Ik heb hier over horen vertellen.. Zelfs het water bij de springs was toen te koud. De manatee populatie was toen sterk achteruit gegaan (meer dan 60% heeft het niet gehaald geloof ik).

De manatees zijn nu echter in een opmars. Jaarlijks stijgt hun populatie. (niet alleen door het weer, maar vooral ook door aanpassingen aan boten, en gebieden die beschermt worden (tegen boten met een propellor)).

Ellen1308
12-03-17, 11:05
Bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Iemand nog tips waar we in juli/augustus misschien kans hebben om manatees te zien?
Ik heb pasgeleden in een reisverslag van iemand gelezen dat ze in een natuurpark manatees hadden gezien in de zomer maar ik kan dat reisverslag niet meer terugvinden!

arno
12-03-17, 12:52
Blackpoint Wildlife Drive Park, Florida manatee observation deck
Merritt Island National Wildlife Refuge
. hier zijn in de zomermaanden ook altijd manatees te vinden. gr. arno

elstars
12-03-17, 13:02
Andere plekken:
Homosassa Springs Wildlife statepark
South Florida Museum in Bradenton

Je vindt ze hier echter niet in het wild. Deze plekken zijn opvangplaatsen voor bv. gewonde manatees.

Ellen1308
12-03-17, 14:59
Arno en Elstars, hartelijk dank voor de tips!

Iris02
14-03-17, 13:54
Op Merrit Island zijn tientallen manatees in de zomermaanden. Wij hebben hier in 2015 met kajaks tussen de manatees gevaren.
Wij hebben ook wel eens in de zomermaanden gezwommen met manatees in Crystal River. Er zijn manatees aanwezig maar het zijn geen enorme aantallen.

Ellen1308
14-03-17, 13:56
Dank je wel voor de tip Iris!

Ellen1308
14-03-17, 16:19
Ik heb trouwens het reisverslag waar ik het eerder over had weer teruggevonden. Het was van de Moolenschotjes; zij hebben in 2014 in Blue Spring State Park Manatees gezien.

kaya
18-04-17, 23:19
Wij boekten een tour met Bird's Underwater Dive Center in Crystal River. We kozen na veel reviews te lezen voor de Early Morning Tour want zij bieden als enige maatschappij een tour aan die zo vroeg vertrekt. Het voordeel is dat je dan als enige boot op het water bent en niet met 20 boten rond 1 manatee hangt. Wij vonden dit een hele leuke ervaring! Absoluut een aanrader. Eén tip: neem een dikke sweater mee, het is behoorlijk koud 's morgens vroeg!

Ik kopieer hier even de tekst van mijn blog voor het hele verhaal:


Om 5.00 uur loopt mijn wekker af. Ik ben blijkbaar de enige die het hoort want iedereen slaapt gewoon lustig verder. Ik ga voor de korte pijn en sta direct recht en doe het licht aan. Alex morrelt en de kinderen hebben nog steeds niks gemerkt. Ik doe mijn kleren aan en begin wat boterhammen klaar te maken voor iedereen (gisteren kochten we in een supermarkt brood en gouda-kaas, de verleiding was te groot om eraan te weerstaan!). Alex staat ook op en wekt de kinderen, die eerst heel zwaar protesteren, maar uiteindelijk toch moeten toegeven.


Om 5.40 uur zitten we in de auto op weg naar Bird's Underwater Dive Center in Crystal River. We gaan er - hopelijk! - snorkelen met zeekoeien (mannatees). King's Bay in Crystal River is de baai met de grootste populatie zeekoeien ter wereld. Vooral tijdens de wintermaanden (november tot en met maart) zitten er werkelijk honderden zeekoeien samengepakt in de baai. Vanaf eind maart, begin april vermindert dat aantal drastisch want dan zwemmen ze naar de Golf van Mexico om verfrissing te zoeken. Maar er zijn altijd wel enkele permanente 'inwoners' die het hele jaar door in King's Bay blijven, voornamelijk de oudere zwakkere exemplaren en de moeders met een jong kalf. We boekten bewust een toer met deze maatschappij omdat zij als enige zo'n vroege ochtendtoer aanbieden. Voordeel is dat je dan niet met 20 boten rond dezelfde zeekoe cirkelt.


Bij aankomst in het duikcentrum moeten we eerst wat formulieren invullen en krijgen we elk snorkelgerief en een wetsuit. Lukas en Timon krijgen een XS en zien eruit als kleine superhelden in hun wetsuit. De onze zijn ietsje minder flatterend, maar ze zijn lekker warm, dus we klagen niet. We krijgen nog een video te zien met do's en don'ts - ik probeer alles zo goed mogelijk te vertalen voor Timon en Lukas - vooraleer we vertrekken met de boot van kapitein Paul en snorkelbegeleider Robbie. Wanneer we vertrekken is het nog steeds donker, maar de kapitein belooft ons dat we het water niet ingaan voordat het klaar is. Ik druk de kinderen op het hart dat het water wel wat koud zal zijn, maar dat ik hoop dat ze stoer zullen zijn en er toch zullen ingaan zonder morren. Ze worden snel overtuigd als de kapitein ze de grote doos van Dunkin Donuts toont en ze er elk als eerste één mogen uitkiezen.


Na een half uur varen is de zon al van de partij en roept Robbie naar de kapitein dat ie een zeekoe zag. Langzaam varen we wat verder in de richting dat Robbie aanwijst en dan zien we ze ook. Wat een enorm groot dier zeg! Ze hebben hun naam alvast niet gestolen! We nemen onze snorkel en camera bij de hand en gaan allemaal één voor één langzaam het water in. Ook de kinderen volgen flink, alhoewel Timon klaagt van prikkelende pijn aan zijn benen. We vermoeden dat de wetsuit toch wat strak zit en er tijdens het zitten op de boot wat bloedvaten afgeknepen werden. Ik ben al weg met Lukas - die snorkelt alsof ie het elke dag doet - in de richting van de groep. Wanneer we aankomen bij de zeekoe lukt het ons moeilijk te stoppen en hangen we er quasi boven. We kijken vol bewondering naar dit majestueuze dier en na 2 minuten zwemt ze alweer weg. De kapitein roept ons van op de boot welke richting ze min of meer uitzwemt en de groep zwemt die kant uit. Timon doet wat paniekerig en na wat gekibbel blijf ik bij hem en wil Alex met Lukas verder. Wanneer we ons omdraaien blijkt Lukas echter weg. We zien hem verderop met de groep lustig voortzwemmen met zijn 2 voeten omhoog. (We mogen onze voeten namelijk niet gebruiken om te zwemmen, want dat spettert te veel en daardoor worden de zeekoeien afgeschrikt.) We zijn allebei verwonderd over hoe stoer hij is - want op zich is hij niet zo'n goeie zwemmer/snorkelaar - en Alex zwemt hem achterna. Ik neem enkele minuten de tijd om Timon tot rust te brengen en we zetten tenslotte de achtervolging in. Na nog een tiental minuten zwemmen roept Alex ineens van de andere kant, "she's here!", waarop de ganse groep terug verandert van richting. Timon heeft ze nu nog steeds niet gezien, dus ik doe mijn best er snel bij te zijn en trek hem mee. Ze zwemt net weg wanneer we bij Alex aankomen en we zetten de achtervolging in. 5 minuten later hebben we eindelijk geluk. Ze stopt weer even en nu kunnen we ze goed bekijken. Ik hoor Timon gniffelen onder water en als ik de zeekoe goed bekijk begrijp ik waarom. Ze heeft zich wat op haar zij gedraaid en uit het gaatje onderaan haar buik hangt een bruine sliert... Vlak daarna zwemt ze opnieuw weg en vinden we haar niet meer terug. De kinderen rillen van de koude en Alex neemt ze terug mee naar de boot. 5 minuten later komt de rest van de groep ook terug op de boot.


We zien nu rondomrond ook allemaal nieuwe boten aankomen. Het wordt erg druk in de baai nu, dus de kapitein wil naar een rustigere plek varen. Op de boot krijgen we van de kapitein warme chocomelk en koekjes. De kinderen hebben te koud om nog terug in het water te gaan, dus we doen hun wetsuit af en hun warme kleren aan. De kapitein giet kleine beetjes warm water op de vloer van de boot zodat onze voeten wat warmer krijgen. Tijdens het varen roept Alex ineens dat ie een grote beweging zag op het water. De kapitein stopt de boot en Robbie denkt dat het zeekoeien zijn die proberen te paren. Vaak zijn er dan verschillende mannen rond 1 vrouwtje aan het cirkelen en kan het er nogal hevig aan toegaan. We varen wat dichterbij en ineens komt een vrouwtje met haar kalf even nieuwsgierig boven water kijken vlak bij onze boot. Ze zwemt terug weg en we zien nog regelmatig haar rug of haar snoet eens boven water komen, voordat het geharrewar met de mannelijke zeekoeien herbegint.


We varen opnieuw verder naar Three Sister Springs. Een plek waar je 3 verschillende bronnen dicht bij elkaar kan zien in het kristalheldere water. Soms zitten er ook zeekoeien, maar wanneer we aankomen horen we van een andere boot dat er net een zeekoe uitgezwommen was. We zwemmen er toch in en alhoewel er geen zeekoeien aanwezig zijn, zijn de drie bronnen op zich ook wel mooi om te zien. Na een half uurtje rondsnorkelen houden we het voor bekeken en keren we terug naar de boot. Ik heb het ijskoud en doe ook meteen mijn wetsuit af en warme kleren aan.


Een half uur later staan we weer op het vasteland. De kinderen kopen met hun eigen centen elk nog een souvenir uit de giftshop voor we terugkeren naar het hotel. In het hotel rust Alex nog een uurtje terwijl ik met de kinderen nog even rond het zwembad ga zitten en daarna gaan we eten in een heerlijk visrestaurant vlakbij King's Bay en zien we vanop het terras nog een zeekoe zwemmen.

Fitzroy
18-04-17, 23:35
Leuk verslag, Kaya.
Hoe hebben jullie het verder gehad ?

kaya
26-04-17, 20:29
Wij hadden een hele fijne reis, absoluut! Alle (voor ons noodzakelijke) hoogtepunten gezien, goed weer gehad, geen tegenvallers, echt fijn.

Anderzijds moet ik wel eerlijk toegeven dat mijn hart persoonlijk meer uitgaat naar minder ontwikkelde landen, zoals Azië of Zuid-Amerika. Vooral ook qua prijs want wij zijn ver boven ons budget gegaan...

Maar toch absoluut een aanrader om een keer te doen en te zien.

stephie
27-04-17, 10:45
Leuk verslag van de tour. Wij gaan ook zo'n tour doen via het Plantation on Crystal River hotel. Onze tour start om 7:15u. Het voordeel is dat we niet ver hoeven te reizen, want wat ik heb begrepen is het op hotelterrein.

kaya
27-04-17, 21:07
Dat is inderdaad fijn stephie, wij moesten 's morgens nog een eindje rijden en als je zo vroeg op moet telt iedere minuut langer slapen natuurlijk!

In welke periode gaan jullie juist?

stephie
27-04-17, 21:12
Wij gaan begin juni, eigenlijk onze laatste volledige dag in Florida :( ....dus ik heb zin in een activiteit, terwijl het onze laatste echte vakantiedag is.
Haha, het is niet anders...
Ik kreeg net een bericht van het hotel. Voor 42 dollar kun je na afloop een USB stick kopen met alle filmpjes en foto's van de tour. Dat is wel een goed idee. Wel prijzig op zich, maar ach het is een herinnering voor altijd. Misschien gaan we nog een action cam kopen. Dan kunnen we zelf foto's en filmpjes maken.

Ruud2004
28-04-17, 14:38
Ook het overwegen waard is het huren van een kayak (halve of hele dag) om daar de Manatees mee op te zoeken. Als je de Manatees zelf niet kan vinden, kan je altijd nog naar de commerciële bootjes peddelen en het water induiken. Ons prima bevallen in 2011. Sla dan zeker de Three Sister Spring niet over, met of zonder Manatees, prachtig snorkelen daar.

mads2017
03-08-17, 04:44
Vandaag 2 augustus hebben wij Blue Spring State Park bezocht. We gingen voor een lekkere duik en een wandeling; op aanraden van velen in onze kennissenkring en van het forum. Bij aankomst werden we echter aangenaam verrast: in het zwemgedeelte troffen we een familie manatees aan! Volgens de toegesnelde ranger betreft het een familie van zes in totaal. Het is in principe niet gebruikelijk dat in deze tijd van het jaar zij op dit punt verblijven. Niemand mocht het water in en ook niet benaderen. Na de nodige foto's vanaf de kant en net in het water zijn we gaan kanoën. Vervolgens kwamen we ze een uurtje later weer tegen in een ander gebied! Daar met de GoPro mooie beelden kunnen maken onder water, we hebben een kleine video op onze blog geplaatst (zie onderschrift voor directe link). Het was daar een stuk rustiger waardoor we letterlijk met de kano over hen heen konden varen! Ze ogen erg vriendelijk en rustig, heel mooi!

Echt een hoogtepunt van ons verblijf tot nu toe. Dus als iemand nog tijd over heeft dan is Blue Spring een aanrader! (Ook zonder manatees overigens...)

Syllvia
03-08-17, 10:04
Whoow leuk zeg!!! Wij hadden diezelfde verrassing in 2012!! Wat een leuke blog maken jullie!!

L261994
23-01-18, 17:23
Heeft iemand ervaring met het zwemmen met mannatees begin/half september?
In 2018 vertrek ik voor een rondreis naat Florida, ik zou het geweldig vinden om met deze fantastische beesten te zwemmen. Heeft iemand misschien tips/ervaringen in september?

Mattie
24-01-18, 12:00
Yes, in 2013 gedaan toen via groupon bij http://manateetouranddive.com/ met Captain Glenn geloof ik. Vraag me niet meer wat we kwijt waren (allicht kan ik het nog terug vinden) maar gaaf was het wel. Heb even de foto's er bij gepakt en we waren er 30 sept. Was toen in elk geval super, veel gezien en vooral ook aangeraakt :D O en zelfs een dolfijn gezien! Wat wil je nog meer haha :D