Patricia 10 september 2004, 11:24 Voor iedereen die naar Florida gaat een leuke tip: snorkelen met manatees! Niet veel mensen kennen deze mogelijkheid en dat is jammer.
Ik heb dat dit jaar in mei gedaan na een programma op national geographic over " top ten dive sites in the world" en het was echt een hele bijzondere ervaring. Je kan dit doen in Crystal River, dat is ongeveer anderhalf uur rijden vanaf Clearwater. Het is wel even vroeg opstaan want je vertrekt vanaf het duikcentrum om iets van 7.00 uur 's ochtends.
Je hoeft geen ervaren snorkelaar te zijn, het is ook helemaal niet eng want het water is grotendeels ondiep. Wij hadden zelfs het geluk dat er een baby manatee was van minder dan 2 dagen oud en je kan ze aanraken!
Kijk maar eens op http://www.americanprodiving.com, daar zijn wij mee geweest.
Vragen mag je natuurlijk via dit forum stellen!
Groetjes, Patricia
Antonie 10 september 2004, 14:12 Erg leuke tip. Ga ik zeker een keer doen.
Ik heb dan ook nog een tip. Ik besef wel dat het totaal het tegenovergestelde is van zwemmen met zeekoeien (natuur), namelijk een... helikoptervlucht! Dit geeft namelijk een hele andere dimensie aan je vakantie. Het is erg leuk om bijvoorbeeld Disney World, Universal, Orlando, enz vanuit de lucht te zien. Een bedrijf die dit verzorgt kun je vinden aan Hwy 192 naast de flea market (tussen marker 10 en 11).
pedicure 26 augustus 2005, 14:17 Wij hebben onze reis op jou bericht aangepast en wilde ook snorkelen met de manatees, echter in de zomer zijn er zeer weinig manatees, doordat het regenseizoen is, stromen de rivieren over en zijn de uitmondingen naar de grote wateren troebel en hier houden de manatees en ook de dolfijnen niet van. We hebben er wel wat gezien, maar we moesten echt zoeken.
groetjes
nolleke 29 augustus 2005, 15:11 tja, wij hebben ook moeten zoeken, maar dat maakt het juist spannend, en we hebben er uiteindelijk maar 2 gevonden, een moeder met haar kalf van 2 weken oud. we lagen alleen met ons 2 in het water te staren naar het kalf dat zich voedde bij mams, geweldig moment. de moeite waard om te zoeken hoor.
gerda van den heuvel 15 oktober 2005, 08:05 Wij zijn afgelopen juli naar de golfkust geweest en hebben een aantal keer gezwommen met manatees. We hadden onze drie jongens mee(15,17,19) en die vonden dit veel leuker dan alle parken. Manatees zijn vegetarisch, nieuwsgierig en heel vriendelijk. De meesten worden graag aangeraakt en komen vanzelf naar je toe. In de zomer zijn er niet zoveel als in de winter, maar met de juiste gids zijn ze snel gevonden. Wij hebben de trips gemaakt met www.birdsunderwater.com, een groepje gemotiveerde mensen, die vooral gericht zijn op het onderhoud van de natuur. Met hun hebben we ook door het bronnengebied van Cristal River gesnorkels, Water zo helder als 7up en je ziet op sommige plaatsen het water zo naar boven komen. Mocht je van verder komen (bv Orlando) dan is een nachtje overblijven misschien een goed idee. Ze kunnen je daat bij Bird's ook goed bij helpen. En Denk eraan op tijd te reserveren.
Bij Bird's maken ze een geweldige onderwater video/dvd voor zo'n dertig euro. je ziet jezelf dan met de manatees. Een geweldig vakantieherinnering. Zelf een weggooi onderwatercamera meenemen is ook leuk.
http://www.birdsunderwater.com/manatee_tours/index.html
Daan 27 januari 2006, 07:18 Wij zijn ook van plan om in november te gaan snorkelen met manatees. Weet iemand hoe ver je van tevoren moet reserveren? En zijn er andere dingen waar we op moeten letten?
Harm 27 januari 2006, 08:43 Hallo Daan
Het is net als met vliegtuig tickets. Hoe dichter bij de vertrekdatum hoe voller het wordt. De ene dag is de tour volgeboekt en de volgende dag gaat er niemand mee. Neem contact met ze op en vraag het ze zelf.
http://www.birdsunderwater.com/manatee_tours/index.html
http://www.americanprodiving.com/info/Contact.asp
Harm
nolleke 22 maart 2006, 13:31 Wij zijn gewoon s'ochtends naar crystal river gereden, 8u toegekomen en een afslag genomen richting "marina"
daar een boot (met bestuurder) gehuurd voor 75$ en deze heeft ons meegenomen waar we zelf op zoek moesten gaan naar manatees,
het was juli dus er waren er zeer weinig,
toch eentje gevonden, samen met een kalfje,
het was onvergetelijk mooi.
erna nog naar een warmwaterbron gevaren waar we konden snorkelen.
ik vond het de mooiste ervaring van de hele vakantie, en er zijn er vele mooie geweest hoor,
zo mooi zelfs dat we in december terug gaan
heel veel plezier, en zeker doen dit
Even dit over manatees: ons is meerdere malen verteld dat het snorkelen of zwemmen met manatees misschien erg leuk is; het doet manatees eerder kwaad dan goed. Ze raken hun natuurlijke angst voor mensen kwijt. Bovenien kunnen ze niet meer zelf voor eten zorgen als je ze voert.
Een goede optie om manatees te zien is het Homosassa Springs Wildlife State Park. Daar zitten opgevangen manatees, die niet meer terug in de natuur kunnen in een natuurlijke/wild omgeving. Via een observatory kun je ze van heel dichtbij bekijken. Bovendien wordt er een informatieshow gegeven, waarbij een professionele verzorger over ze verteld en ze te eten geeft. Bovendien zitten er in dat park nog meer interessante dieren, die allemaal opgevangen zijn: alligators, zwarte beren, florida panthers, en allerlei soorten (roof)vogels. Zeer de moeite waard.
loef1900 15 april 2006, 19:24 Even dit over manatees: ons is meerdere malen verteld dat het snorkelen of zwemmen met manatees misschien erg leuk is; het doet manatees eerder kwaad dan goed. Ze raken hun natuurlijke angst voor mensen kwijt.
Ik vraag me af hoe het zit met de natuurlijke angst van manatees voor mensen. Twee keer hebben we er een gezien 'in het echt', 1x bij de kust van Sarasota en 1 x bij Sanibel. Ze naderden ons tot een meter of 2 en bleven wat ronddrijven alvorens rustig verder te dobberen.
Is dat niet het grootste 'probleem' van manatees, hun relaxte gedrag en juist weinig angst voor mensen?
Ze zijn inderdaad al van nature erg nieuwsgierig en niet echt bang voor mensen. Maar een beetje "angst" voor mensen is wel goed. En waarom zou je ze nog "tammer" maken? Overigens is voeren van manatees echt van invloed op hun natuurlijke gedrag.
loef1900 17 april 2006, 00:52 Dat lijkt me ook wel, al zou ik zo niet weten waar ze mee te voeren. Ik heb ze van die 2 x dat ik ze 'live' heb gezien alleen maar zeewier zien eten en daar ga ik meestal niet mee op stap :wink:
Michael66 18 april 2006, 13:58 Volgens de routeplanner: bijna 90 mijl (145 km), zo'n uur en drie kwartier.
Hieronder: aantal mijlen afgelegd, tijd voorbij en omschrijving
00 0:00 Starting at: I-4 & East-West Exwy Start West on East-West Exy $ for 8mi
08 0:11 Junction With Expressway Access Rd Turn North on Expressway Access Rd for 0.6mi
09 0:12 Junction With Rt 50 Turn West on Rt 50 for 44mi
53 1:01 Junction With US 98 Cont. West on US 98 for 11mi
65 1:13 Junction With Rt 50a Cont. West on Rt 50a for 0.7mi
65 1:14 Junction With US 98 Cont. West on US 98 for 0.1mi
65 1:14 Junction With Rt 50a Cont. West on Rt 50a for 1.7mi
67 1:16 Junction With US 98 Cont. West on US 98 for 22mi
89 1:41 End of Trip
mickey 18 april 2006, 16:15 Wij zijn vanuit Kissimmee eerst naar Crystal River gereden en toen naar Homosassa Springs. Van Orlando naar Homosassa zal ongeveer 2 uur duren, omdat er een gedeelte weg tussen zit waar je niet hard mag rijden. Ook is er geen weg rechtstreeks van Orlando naar Homosassa. Het snelst is volgens mij via de Florida Turnpike (north) en dan afslaan naar het westen. Ik weet zo uit mijn hoofd niet meer de wegen, maar met een goede routekaart is dat prima te doen. Het is ook een mooie route om te rijden. Vooral rondom Crystal River naar het zuiden (Homosassa, ligt vlak bij elkaar).
Als je én naar Crystal River én naar Homosassa Springs gaat, zou ik er niet nog iets bij doen. In Crystal River ligt een heel mooie wandelroute: de Eco Trail. Als je de kans krijgt moet je die echt gaan lopen. De route is iets van 2,5 kilometer en loopt dwars door de natuur. Het is er lekker rustig en je kan vanallerlei wilde dieren tegenkomen op je pad. Wij hebben gewoon op ons looppad een armadillo gezien, herten en heel veel roofvogels. Je loopt al gauw een tijdje over die route en als je daarna nog naar Homosassa Springs rijdt en daar ook nog een paar uurtjes rondloopt, is de dag zo om. Tel er het rijden van en naar Orlando bij op en je hebt een volledige dagbesteding. Maar zeer de moeite waard!
We hebben die tocht ongeveer 2 weken geleden gemaakt. Er waren toen nauwelijks tot geen mosquitos. Dat zal in de zomer wel meer zijn. De tocht is voor kinderen goed te doen. Ligt ook een beetje aan de leeftijd, maar op de route zelf staan borden met kleine opdrachten die voor kinderen erg leuk zijn. Bijvoorbeeld je concentreren op de geluiden die je hoort, of op wat je ruikt enz enz.Mijn kinderen zijn 7 en 10. Ik ga het zeker doen(als de hitte het toelaat tenminste).Die leeftijd is prima. Dan vinden ze het zeker interessant. Ik heb nog een beetje extra informatie voor je, voor als je in Crystal River aankomt: de route naar het Visitor Center en naar de Eco-Walk
Visitor Center: is located at 3266 North Sailboat Ave. Take U.S. Hwy 19 3/4 mile north of the Crystal River Mall. Turn left onto State Park Drive at the Days Inn. Follow State Park Drive until it dead ends at the Crystal River. Eco-Walk: 5990 North Tallahassee Road. Take U.S. Hwy 19 north to just before Seven Rivers Hospital. Turn left onto Curtis Tool Road. The intersection of Curtis Tool and Tallahassee Road is the Eco-walk trail head.
MyFlorida 26 mei 2006, 18:04 Snorkelen met de manatees kan het beste van october tot eind maart. Een van de scholen waar ik een keer mee ben gaan duiken bied deze tours ook aan voor rond de $30 exclusief materiaal. Kijk maar eens op:
http://www.scubatampa.com/manatee.html
Michael66 31 mei 2006, 07:33 Het moet niet gekker worden:
De staat Florida staat op het punt om de Manatee van de lijst met met uitsterven bedreigde diersoorten ("endangered") te halen. In plaats daarvan zou het beestje, waarvan er nog maar zo'n 3000 in Forida rondzwemmen, op de lijst met "threatened" diersoorten komen te staan.
Reden?
Een groep botenbezitters vind dat er teveel snelheidsbeperkingen zijn. Ze willen hard(er) kunnen varen waar zij dat willen, letterlijk over de rug van de manatee.
En dat allemaal in de tijd dat er steeds meer mensen in Florida komen wonen, die langzaamaan steeds meer het natuurlijke leefgebied van de oorspronkelijke bewoners van Florida - de dieren - in proberen te nemen. En dan klagen. Als je persé aan een meer wilt wonen, dan moet je ook snappen dat meren het territorium zijn van alligators, dus niet klagen als er eentje dicht bij je huis komt. En als je dan met je bootje door de riviertjes wilt varen, moet je er rekening mee houden dat er ook dieren zijn die gebruik maken van dezelfde watergangen.
Maar ja, egoïsme is nou eenmaal een eigenschap die soms wat teveel komt bovendrijven. En niet alleen maar bij sommige knotsgekke Amerikanen ....
Artikel:
Manatees endangered no more?
The state’s fish and wildlife commission is poised to take the sea mammal off the endangered species list next week.
By CRAIG PITTMAN, Times Staff Writer
Published May 30, 2006
--------------------------------------------------------------------------------
For five years, boating advocates angry about restrictions on their hobby have pushed state officials to take manatees off the endangered species list.
Next week, the Florida Fish and Wildlife Conservation Commission is poised to do just that. But the commission’s executive director said Tuesday it will not lead to a rollback of boating restrictions.
Boating advocates expecting fewer regulations “are going to be disappointed by the end result,’’ executive director Ken Haddad warned during a meeting with the St. Petersburg Times editorial board. “It doesn’t mean we go in and start removing speed zones.’’
But environmental advocates worry that state legislators will weaken manatee protections “using the theory that they’re doing so much better that we don’t need to protect them so much,’’ said Pat Rose of the Save the Manatee Club.
An estimated 3,000 manatees swim in Florida’s waterways. Computer models have found no chance that the species will go extinct in the next century but the population could decline by at least 50 percent over the next 45 years.
That doesn’t qualify the manatee as endangered under new criteria that state wildlife officials adopted recently. Instead, it fits the “threatened” designation.
Lees het hele artikel (http://www.sptimes.com/2006/05/30/State/Manatees_endangered_n.shtml)
Bron: St. Petersburg Times
Dr. Phlox 31 mei 2006, 08:29 Hoi Michael,
Dit handelen is toch de standaard eigenschap van de mens. Ik eerst en dan de rest. Dit is en zal altijd wel zo blijven tot er iets heel ergs gebeurt waarbij de ogen van de mensheid open zal gaan. Maar dat is een ander onderwerp. Het is alleen jammer dat de natuur niet terug kan vechten. Zou echt wat zijn als de alligators de huizen gaan innemen die nu op hun grond gebied staan. De mens zou raar staan kijken.
Grz Dr. Phlox
8) :lol: 8)
Tosca 4 augustus 2006, 11:21 Hallo allemaal,
Zwemmen (snorkelen) met manatees lijkt me ontzettend leuk, heel wat anders dan met dolfijnen en ook nog eens wat gunstiger geprijsd !
Vraagje, ik heb diverse van jullie ervaringen gelezen en wat ik eruit kon halen was crystal river de dichtsbijzijnde locatie bij orlando. wij willen de tour graag 's morgens doen, maar deze begint al rond 06.15 uur (dus moeten we al om 04.00 uur wegrijden !!!!) Iemand misschien een tip voor een andere locatie, bv. in de buurt van fort lauderdale ?????
Hoor graag van jullie ! :lol: :lol: :lol:
Dooooeeeeiii !
Deborah 25 september 2006, 20:57 Hallo Tosca,
Bij www.birdsunderwater.com (http://www.birdsunderwater.com) hebben ze ook een tour om 11.00 uur; deze zit overigens wel in Crystal River. Volgens mij komen ze daar ook alleen voor (aan de westkust). Wellicht is de keuze nu wat makkelijker.
Groetjes,
Deborah
A3 25 september 2006, 21:05 Birds Underwater is wel een echte aanrader. Ze doen het echt ontzettend leuk en daardoor wordt het een herinnering om nooit te vergeten.
Lees maar eens: http://www.floridaforum.nl/showthread.php?t=2077&page=4
MVG A3
Michael66 21 oktober 2006, 08:47 Het Manatee-seizoen breekt weer aan! Nu de zee aan het afkoelen is, zoeken deze machtige beesten de warme binnenwateren op.
Link (http://www.visitcitrus.com/manatee.asp).
Kleurplaat (http://www.visitcitrus.com/KidsCorner/CIT_KidsCOLORBook.pdf).
http://img132.imageshack.us/img132/7531/manateeswim3990b53cv3.jpg
The Crystal River National Wildlife Refuge (http://crystalriver.fws.gov/) telde vorig jaar 99 manatees. Dus daar heb je de grootste kans er eentje (of meer) te ontmoeten.
simoontje 28 februari 2008, 10:45 Een leuke tip is zwemmen met mantees (zeekoeien) of een helicopter rondvlucht. Heb hier zelf geen ervaring mee maar het lijkt me te gek!
http://www.manateehelicopter.com/tour.html
http://www.manateetour.biz/Crystal_River/manateesnorkel.html
Wij willen dit in mei gaan doen. Ik laat wel weten hoe onze ervaring hiermee is. :lol:
Ceetje 28 februari 2008, 20:10 We hebben het al eens eerder aanbevolen op dit forum: ga de manatee tour doen met Captain Mike en boek een private tour. Je bent dan met maximaal 6 mensen op een kleine boot. Geen gedoe met 20 anderen in het water om te proberen een manatee aan te raken. Veel plezier!
Wij hebben 2 weken geleden gebruik gemaakt van Birds Underwater(op advies van A3). Zeer goed geregeld en ze vertrekken als een van de eersten ('s morgens 6.15 uur). Was een buitengewone ervaring.
chantalm88 11 januari 2009, 20:23 hoi Ina,
Nee het zijn zeker geen enge beesten, ze houden zich namelijk meer bezig met het eten van gras dan met de mensen om zich heen... ze zijn erg lomp... maar heel lief... Ik heb de mogelijkheid gehad om zeker een uur met ze in het water te liggen en ze daar bij een paar keer te kunnen aanraken...
het zijn ongelooflijk schattige beestjes... wij hadden een baby van anderhalf jaar oud... en die was nog wat schuw... het is ook vaak zo dat je ze eerst moet laten wennen en daarna kan je ze aanraken..
Ik weet niet met wie je dit allemaal gaat doen.. maar er is een mogelijkheid voor de duikers en de snorkelaars om ook een special brevet te halen. je betaalt hier iets van 35 dollar voor, je krijgt dan een half uur film te zien(engels) en daarna een praatje over de manatees en alles wat erbij hoort dit duurt ook een half uur... en voor de duikers moet er na het snorkelen nog een duik gemaakt worden je kan zelf kiezen waar je dit wilt doen.
gr. Chantal
Teleton 2 juli 2009, 07:24 Ons lijkt het leuk om dit te doen maar zijn ze in juli/augustus ook te zien?
Volgens deze site (http://www.manateetoursusa.com/index.html) in Chrystal River wel.
Wij waren er ook in juli.
Genoeg manatees te zien! Zeker als je met Birds Underwater gaat, zij zijn de eersten op het water en dus ook de eersten die de manatees vinden!
MVG
A3
Vandaag hebben we een schitterende ochtend gehad in Crystal River. Bij Birdsunderwater hadden we (door een aanstekelijke verslag van A3, nog bedankt voor de tip) een manateeswim gereserveerd om 06.15 uur!
Het begon al met een schitterende tocht, zo 's morgens vroeg is het licht zo mooi. Aangezien de manatees niet gelijk te vinden waren, en niet iedereen snorkelervaring (wij dus) had besloot Chris, zij bestuurde de boot, even te oefenen in Three Sisters Spring. Vrij snel hadden we het onder de knie en genoten daar in die bron, gewoon geweldig (er ging een wereld voor ons open)
Later hadden we een manatee-encounter met een moeder manatee en haar baby. Een erg leuke en bijzondere ervaring.
Maar nu mijn vraag; wie heeft persoonlijke ervaring of tips over snorkel mogelijkheden in Florida, in de omgeving van Orlando of ten zuiden er van? Nu we de smaak te pakken hebben, willen we dit nog eens ervaren nu we toch hier zijn. Wij zijn nu in Orlando en gaan via de Gulf Coast, richting de Keys.
We hebben al gehoord dat het mooi moet zijn rond Looe Key en the Alligator Lighthouse. (iemand daar al eens geweest?)
Eigenlijk ben ik dus gewoon benieuwd of er forummers zijn die ergens goede ervaringen hebben.
groetjes
Carin
p.s. loop ontzettend achter met verslag, maar we zijn nu een paar dagen in Orlando en ik hoop hier tijd te vinden om alles weer even te up daten.
Simone en Ton 12 augustus 2009, 21:59 Ook wij willen ons wagen aan het zwemmen met deze beesten. Maar weet iemand of het mogelijk is om een dag van te voren nog ter plekke te reserveren? Onze reis bestaat nl hoofdzakelijk uit 'we zien wel' dagen. Sommige dingen staan wel vast, maar ik hoop dat het in oktober overal wat rustiger is, dat we ook echt dingen op de bonnefooi kunnen doen.
Alvast bedankt !
lisje 15 augustus 2009, 00:31 Ook wij willen ons wagen aan het zwemmen met deze beesten. Maar weet iemand of het mogelijk is om een dag van te voren nog ter plekke te reserveren?
Hey,
Wij zijn vorig jaar ook gaan kennismaken met de manatees en hebben dit gedaan met American Pro Divers... Heel leuk en zeer veel manatees gezien en aangeraakt. Wij zijn savonds aangekomen in het hotel hebben onze spullen uitgeladen en even rondgereden in de "area". Hadden via het internet al gehoord van deze compangie en hebben toen savonds geboekt voor smorgens. Geen enkel probleem... Maar het kan ook afhankelijk zijn van het seizoen want wij zijn in juli geweest en dat is niet zo ideaal om veel manatees te zien. Maar wij hadden dus wel geluk, want we hebben er echt veel gezien, zelfs een mama met haar kindje.
Grtz en heel veel plezier,
Lisje
pyca 15 augustus 2009, 10:09 Wij hebben vorige maand gezwommen met manatees. Ik heb dit 1 week van te voren gereserveerd bij Bird's Underwater.
Ik was zeer te spreken over dit bedrijf, ten eerste zijn zij de enige die heel vroeg vertrekken, Chris, onze "captain" ging zelf mee het water in en filmde alles (dvd kun je na afloop kopen).
Later op de ochtend verschenen de concurrenten op het water.
Mijn inschatting is dat je wel op korte termijn kunt boeken, of je dan nog veel keuze hebt in het bedrijfje waarmee je gaat weet ik niet. Je zou ook kunnen kijken hoe de annuleringsvoorwaarden zijn, en ergens reserveren en event. annuleren als je toch niet op bepaalde dag aanwezig kunt zijn.
http://diazmadrid2009.blogspot.com/2009/06/23-jul.html (http://diazmadrid2009.blogspot.com/2009/06/23-jul.html)
Simone en Ton 16 augustus 2009, 10:03 Hallo Lisje,
hoe beviel dat bedrijf waar jullie mee zijn geweest? Ik lees nl hier op het forum veel over Birds underwater en wat minder over 'de jouwe' . Gaan hun ook zo vroeg op pad, of is dat echt het sterke punt van Birds?
Hallo Pyca,
ook bedankt voor jouw reactie. Wat zijn eigenlijk de kosten voor het zwemmen en de dvd? Niet dat ik nu wil gaan besparen op dit soort dingen, en ik hou me onder water ook liever bezig met het zwemmen dan met zelf filmen. Maar we willen zo veel in Florida, dat ik anders even een date met de bank moet gaan maken...:wink:
pyca 17 augustus 2009, 22:20 Het kostte $55 p.p. dit was incl. materialen (duikpak, snorkel, zwemvliezen), mocht je dit zelf hebben dan was het $35 p.p.
De dvd kostte $35, en is zeker het geld waard, zo mooi krijg je het zelf nooit.
Hieronder nog een fotootje, niet door ons zelf gemaakt maar door een medepassagier van die ochtend.
http://i47.photobucket.com/albums/f194/soyyosola/manateemisu-1-1-1.jpg
Simone en Ton 18 augustus 2009, 17:15 Dank je wel, ook voor de mooie foto.. (moet ik eigenlijk je zwemcollega bedanken..)
Hoe groot zijn de groepen eigenlijk? Dit geldt natuurlijk ook voor de andere bedrijven.
Natuurlijk afhankelijk van de drukte van de dag/seizoen, maar zit er een soort van maximum aan vast?
lisje 20 augustus 2009, 20:23 Hallo Simone en Ton,
Eindelijk nog eens de tijd gevonden om te kunnen reageren :oops:
Wij hadden dus geboekt bij American Pro Divers... Wij zijn toen vertrokken om 6h15 naar het haventje zodat wij om 6h30 op de boot zaten en vertrekensklaar waren. Wij zijn toen gaan varen en het duurde wel even voor we een manatee zagen maar dat was volgens de gids heel normaal die tijd van het jaar (juli) Eenmaal een zeekoe in het vizier gingen we allen (we waren met 8 waarvan er maar 5 het water ingingen, het max was 10 pers per boot) het water in met gids. Deze filmde alles en niet allen dat deed hij, hij pakte ons ook elk apart vast om ons zo naar de manatee te leiden. Het water is nl nogal troebel. Hij pakte je hand vast en liet je zo het dier wrijven. Eenmaal je de zeekoe voelt zie je ze ook veel beter. Ik heb zelf verschillende keren aan een manatee kunnen raken.
Wij hebben 35€ voor het zwemmen betaald en als je de uitrusting wilde was het voor snorkel en zwemvliezen 12$ en voor de zwemvliezen alleen 7$. Aangezien wij ons eigen snorkel meehadden en geen zin hadden in zwemvliezen besloten we zo te vertrekken maar de gids raadde ons toch aan om deze aan te doen omdat je anders het water nog troebeler maakt. Aangezien wij al afgerekend hadden, hebben we de zwemvliezen gratis mogen ontlenen. De film hebben we eerst mogen bekijken en kostte 24$ (weet dit niet meer zeker, mannetje denkt 24$ maar zal het dit weekend eens op onze visa uitreksels na gaan en laat het dan nog wel weten)
Hopelijk heb je er iets aan...
Grtz,
Ophelia 13 september 2009, 20:54 ik zou graag willen weten of je ook ergens anders in Florida dan bij Chrystal River kan zwemmen met zeekoeien.
Ik ben helemaal enthousiast geworden en gaan in november 2 weken naar Florida, maar niet in de buurt van Chrystal River helaas.
Of kan het echt alleen daar?
vln 15 september 2009, 21:25 Als ik het goed begrepen heb is Citrus county de enige county waar het toegestaan is om met Manatees te zwemmen. Dus inderdaad alleen bij Crystal River of Homosassa.
ChantalP 23 december 2009, 22:34 Hoe ver ligt crystal river van orlando af en is dat te doen in 1 dag. Na jullie verhalen willen wij dit ook graag een keer beleven, En is dit te doen in Augustus?
pascalbrouwers 24 december 2009, 16:54 Estimated Driving Time: 1 hours, 38 minutes
Total Distance: 87.72 miles
Trek er 2 uurtjes (reistijd enkele reis) voor uit. ga wel vroeg, daar je dan de meeste kans hebt om manatees te zien..
pascalbrouwers 2 januari 2010, 16:30 Hey patgooss,
hier wat sites:
http://www.manateeswimtours.com/?gclid=CPDjy92Dhp8CFVoq3godUReVMQ (http://www.manateeswimtours.com/?gclid=CPDjy92Dhp8CFVoq3godUReVMQ)
http://www.birdsunderwater.com/faq/index.html (http://www.birdsunderwater.com/faq/index.html)
http://www.sunshinerivertours.com/ (http://www.sunshinerivertours.com/)
http://www.crystalriverflorida.com (http://www.crystalriverflorida.com/)
Succes, Greetz,
Pascal
Of lees ons verhaal eens:
http://floridaforum.nl/showthread.php?t=2077
MVG
A3
CorrineJ 28 januari 2010, 13:53 Heeft iemand hier de tocht van bird's underwater van 11.00 uur wel eens gedaan ?
In de meivakantie gaan we naar Florida en o.a. naar St.Petersburg. Nu lijkt ons het zwemmen met manatees heel mooi maar vanaf St. Petersburg is het ongeveer 2 uur rijden volgens mij. Dus als we de vroege tocht willen doen moeten we al om 04.15 uur in de auto zitten, met twee kids, en dat vinden we toch wel een beetje vroeg. Bird's underwater geeft als advies om de eerste tocht te doen omdat het dan nog rustig is, vooral in het weekend, en er daarom meer encounters zijn.
Nu vroegen wij ons af of dit ook zo speelt in de meivakantie op een doordeweekse dag. Toen wij nl. 2 jaar geleden een boottocht maakte in Fort Myers was het daar ook rustig door de weeks omdat de amerikanen gewoon moesten werken/naar school gingen. Daarom zijn we benieuwd naar jullie ervaringen. Dan kunnen we een afweging maken of we de gok willen nemen om om 11.00 uur te gaan.
nnbellie 22 maart 2010, 15:52 wij willen tijdens onze aankomende vakantie heel graag zwemmen met de manatees met bird's underwater
Alleen ik zie op hun website dat je alleen telefonisch kunt reserveren.
Ik heb op het forum al verschillende mensen gezien die ook met deze maatschappij geweest zijn, maar hebben jullie allemaal naar Amerika gebeld om een reservering te maken?
Ik doe het liever via de mail, scheelt flink in de kosten (zei zij als een echte Hollander)
katjab 29 maart 2010, 20:18 Ik ben vorige week op pad geweest met Bird's Underwater en heb gewoon via de mail gereserveerd dus dat is geen probleem.
Alleen vertrekken de manatees volgens mij binnenkort richting de zee dus is er niet meer zoveel te zien.
Ik moest idd mijn cc gegevens doorgeven.
marjoleinenrick 4 april 2010, 19:15 Zijn manatees alleen bij crystal river te bekijken of zijn er ook nog andere plekken waar ze uithangen?? Deze plek ligt eigenlijk een beetje uit onze route..
En iemand ervaring met deze beestjes zien in september? Zijn ze dan nog te zien?
Groetjes
Wij zijn vandaag op de bonnefooi naar Chrystal River gereden en dus niets geboekt om te zwemmen met de manatees. Oeps, moederdag....Heel erg druk op het water, maar we konden nog een boot krijgen. Dus ipv een boottour te doen bij Birds underwater o.i.d. hebben we zelf een boot gehuurd. Je krijgt een kaart mee en een eventuele plek waar je manatees kunt vinden. Deze tijd van het jaar zijn er niet zo veel, maar er zijn er ongeveer 40 die het hele jaar door in Chrystal River verblijven.
We hebben heerlijk gevaren, mooie natuur gezien, pelikanen en uiteindelijk beloond met een manatee. Jippie, wat gaaf zeg... Ontzettend gave moederdag heb ik achter de rug. Leuk om om te zien hoe dat leeft hier, waar ik kwam werd me gevraagd of ik kinderen had en dan werd me a happy mothersday toegewenst. Ook op het water wensen mensen je een fijne dag toe, geweldig. Zeker een keer naar Chrystal River gaan en dan in de three sisters spring gaan zwemmen. Heel mooi....
Na het lezen van dit topic wilde ik ook heel erg graag de manatee's zien. Ik had er persoonlijk moeite mee om met ze te gaan zwemmem, maar dat is voor iedereen en persoonlijke afweging.
Wij zijn uiteindelijk naar Blue Springs State Park gegaan. Het was fantastisch! Het is prima te doen vanuit Orlando en ik vond het heerlijk om even vanuit de Orlando hectiek helemaal in de natuur te zitten. Door de lange winter waren er nog ontzettend veel Manatee's in het water en het was fantastisch om te zien. Als het Manatee seizoen is afgelopen kun je er zwemmen, met een band de rivier af etc. Ook dan heb je nog steeds kans om een Manatee te zien. Blue Springs State Park vonden wij dus echt een aanrader vanuit Orlando. Voor foto's zie onze Florida set (nog niet geheel compleet):
http://www.flickr.com/photos/ikwikkers/sets/72157623817949577/with/4557007355/
Reyard 4 december 2010, 16:31 Wie heeft er wel eens met manatees gezwommen, waar heb je dat gedaan en wat is je mening hierover.
Wij gaan volgend jaar de maand juli naar Florida en dit is een van de dingen die op ons lijstje staat.
Nou heb ik ook gelezen dat de beste periode van december tot maart is.:?:
Dus als iemand hier ervaring mee heeft (het liefst in dezelfde periode dan hoor ik dat graag). Ohja we houden ook een blog bij.
http://drayersinflorida.blogspot.com/
hockey 8 december 2010, 22:06 Wij zijn dit jaar in juli geweest met www.birdsunderwater.com in Crystal River. Totaal 1 manatee (en dan ook alleen nog vaag) in het zeer troebele water gezien. Voor ons absoluut in juli NIET aan te raden. Leuke boottocht, maar dat kan ook op een veel goedkopere manier.
SenT 12 december 2010, 12:30 Heb gisteren bij Birdsunterwater gereserveerd.
Het kan nu ook op hun website en dan betalen via cc.
Meestal staat enkel de tour van 6.15 AM geprogrammeerd. Latere tour is volgens de website mogelijk, maar dan moet je hen eerst contacteren.
charly 9 januari 2011, 16:01 Wij hebben op 20 augustus gezwommen met manatees. Ook wij zijn naar www.birdsunderwater.com (http://www.birdsunderwater.com) in Crystal River gegaan en hebben 1 manatee met baby gevoeld. Omdat het water zo troebel was konden we ze niet zien. Na de vele positieve verhalen hier op het forum viel het ons een beetje tegen. We hadden er meer van verwacht. Bij ons in de boot zat een stel die de dag ervoor ook al waren geweest. Toen hadden ze niets gezien en daarom gingen ze de volgende dag nog een keertje. Zij vertelden dat ze het jaar ervoor ook waren geweest, maar in een andere maand en toen hadden ze wel de manatees goed kunnen zien.
De tocht was wel heel mooi, maar je moet wel geluk hebben dat je de manatees kunt zien.
mattrob 9 januari 2011, 16:16 Inderdaad, wij zijn ook een keer in juli geweest met birdsunderwater. Ook toen hebben wij 1 manatee gezien of zo ... Wel redelijk goed kunnen zien gelukkig. Maar vorige maand zijn we ook geweest, en toen hadden we er ongeveer 50 in het kleine stukje water ! En supergoed te zien ook (zie weblog); was echt een mega ervaring \\:D/ ! Dus tja, zomer is niet de beste periode, maar je kan wel manatees zien. De wintermaanden zijn de beste periodes om te gaan, omdat ze dan de warme bronnen bij Crystal River komen opzoeken :-D !
basfemke 26 januari 2011, 15:05 Ik vroeg me af wat nou de beste periode is om met manatees te zwemmen. Wij gaan van 3 tot 13 April naar Miami en de keys en ik wil graag met manatees zwemmen. Is dit een goede periode om de manatees te zien?
Frans45 26 januari 2011, 16:12 Wij zijn vorig jaar eind april begin mei geweest en dat is net de periode dat ze langzaam weer naar zee gaan. Ik denk dat je in de periode dat jullie gaan een goede kans hebt om met ze te zwemmen.
Michael66 21 februari 2011, 08:52 Een leuke, recente video over zwemmen/snorkelen met manatees in Crystal River: http://www.tampabay.com/components/video/swimming-with-manatees-in-crystal-river/797244279001/2652468001
En eentje over het vrijlaten van drie manatees die afgelopen winter verzorgd zijn: http://www.tampabay.com/components/video/three-manatee-released-into-tampa-bay/795309278001/2652468001
probits 21 februari 2011, 14:49 Heeft iemand misschien meer informatie over Blue Springs State Park ? (vlakbij orlando)
Ik ben er ooit geweest rond februari en toen waren er 10-tallen manatees rustig aan het rondzwemmen...nu ga ik april ...iemand een idee of er dan nog rondzwemmen en of je dan zelf ook al mag zwemmen??
Michael66 21 februari 2011, 16:46 Over Blue Springs State Park is een onderwerp aanwezig op het forum, en dat heet ..... Blue Springs State Park (http://www.floridaforum.nl/showthread.php?t=2780)! :-D:-D
Misschien kun je daar al wat van de info vinden die je zoekt.
Sander86 29 mei 2011, 23:12 Hallo,
Wij gaan in de maand juni naar Florida!
Graag zouden wij ook willen zwemmen met de manatees, maar we hebben gehoord/gelezen dat er in het zomerseizoen niet veel manatees te vinden zijn!
Heeft iemand ervaring met de maand juni? En of het dan echt de moeite waard is om een tour te boeken om te zwemmen met manatees?
Is er misschien anders een park/gebied waar je de manatees(gevangen) kan zien zwemmen?
Alvast bedankt.
Groeten, Sander
probits 31 mei 2011, 11:18 in seaworld zitten zowiezo al manatees gevangen...dus als je gewoon eens zo'n beest wil zien...kan je ze daar al zowiezo bezichtigen
Ga hier maar eens kijken www.manateecenter.com (http://www.manateecenter.com) Toegang $1.00
@sander86
Ligt wel in Fort Pierce op ongeveer 2 uur rijden van Orlando aan de oostkust. Als je dan nog meer tijd hebt kun je ook nog gaan kijken bij loggerhead marinelife center www.marinelife.org (http://www.marinelife.org) Dat is een opvangcentrum voor zeeschilpadden. 's Avonds kun je een onder begeleiding een strandwandeling maken en live de vrouwtjes aanschouwen die nesten op het strand maken. Reserveren aanbevolen! Check de sites maar eens!de sites maar eens...
Sander86 31 mei 2011, 23:28 @ Probits: Thanks
@ Baluga: Dankje voor de tips ik heb de sites bekeken en gaan het zeker bekijken. Ligt mooi op onze route van Cocoa Beach naar Miami, helaas kunnen we niet de avond tour doen omdat het nog een stuk rijden is naar Miami en we willen ook nog Fort Lauderdale aan doen!
Greetz,
Sander
MiriamV 11 juli 2011, 20:56 Voor degenen die deze herfst naar Florida gaan: vandaag is er op groupon.com een aanbieding voor het zwemmen met zeekoeien (manatees).
Misschien werkt dit:
http://www.groupon.com/orlando
MiriamV 11 juli 2011, 21:36 Ik heb zelf nog nooit iets bij buitenlandse groupons gekocht, maar weet van anderen wel die dat gedaan hebben. Het lukt dus niet om gewoon je creditcardgegevens in te vullen? Is het echt noodzakelijk om een staat in te vullen? Zou echt jammer zijn als het niet lukt, want er staan regelmatig leuke aanbiedingen op (ik wacht op een aanbieding voor voorjaar 2012). Ik zal nog even verder googlen of ik iets kan vinden en dat dan hier posten. Mocht jij nog iets te weten komen, laat het dan ook even weten alsjeblieft.
**edit:
Ik zie dat er al een topic over dit onderwerp hier op het forum is: onder Florida algemeen. Hier staan wel wat creatieve tips. Succes!
Michael66 11 juli 2011, 22:10 Bedankt Miriam!
Die aanbiedingen zijn er overigens regelmatig. En ze staan - zodra ze er zijn - ook al op het forum. Zie http://floridaforum.nl/showthread.php?t=12745
baluga 26 juli 2011, 16:01 Ik kan de manatee tour met Double R's van harte aanbevelen!!! Wij, papa, mama en 2 meiden van 9 en 12, hebben met groupon tickets een tour gedaan en het was fantastisch. Geweldige gids ( wat kan die man mooi vertellen) overdekte boot, toilet aan boord, gratis gekoeld water. En het belangrijkste: met het grootste respect voor de natuur. Wij zouden het zo weer doen, we hebben een heerlijke tijd op het water gehad en veel dieren gezien.
Hans uit Koekelare 31 juli 2011, 18:16 Wij hebben vorige week een manatee zien zwemmen in het water achter onze villa in Cape Coral.
baluga 1 augustus 2011, 13:40 We hebben deze vakantie een paar dagen in Ruskin doorgebracht. Bij het hotel was een jachthaven en daar konden we ze elke morgen zien spelen. Zo prachtig om te zien....
Thrypa 9 augustus 2011, 12:39 Hey allemaal !
Ik vroeg me af of er mensen zijn die specifiek ervaring hebben met het zwemmen met manatees in September? Ik weet dat er dan minder zijn, maar ik las ergens iets van troebel water? Is dit standaard in deze periode?
Zelf ben ik nogal 'diervriendelijk' ingesteld en las dat het idd niet altijd even goed is voor de dieren. Daarom zijn we van plan met http://www.manateesinparadise.com/directions.htm mee te gaan. Mensen die echt heel bewust met het gebeuren omgaan, duidelijke info geven over de signalen van de manatees en de interactie niet tegen alles laten doorgaan. Het is ook met beperkte groepen daar. Heb er op internet veel goede ervaringen van gelezen, misschien hier ook iemand die er al mee gevaren heeft?
Alvast bedankt,
Groetjes!
Sunshine State 9 augustus 2011, 19:32 Wij zijn wel eind Oktober geweest. Dit kun je lezen op deze link:
Crystal River Manatee Najaar 2010 (http://rick-mandy.blogspot.com/2010/11/dag-5-crystal-river-manatee-encounter.html)
Wellicht heb je er wat aan.
carmen1988 9 augustus 2011, 20:43 Wij zijn 2 jaar terug eind september in Crystal river met Manatees gaan zwemmen. Water was vrij helder. En hebben met 7 manatees gezwommen. Dus dat was voor ons een goede ervaring.
Gr Carmen
Yasmijn 18 augustus 2011, 04:28 Gister via sunshine river tours met zeekoeien gezwommen. Super ervaring en erg goede organisatie. Capitein is op 3 plaatsen gestopt en hebben we kunnen zwemmen. Ook dochter van 8 vond het erg leuk,terwijl ze eerst niet durfde.
Bedankt voor de tip. Het is zeker een aanrader.
Briggy 18 augustus 2011, 23:47 Dat lijkt me echt super leuk om te doen, wij hebben ook een manatee "geadopteerd"! Deze: http://www.savethemanatee.org/Manatee_of_the_Month/paddy_doyle.htm
car66 28 september 2011, 05:38 Nog een dag geld deze deal van LivingSocial, zwemmen met Manatees in Crystal River inclusief snorkeluitrusting. Normale prijs $ 55 met de coupon die tot september 2012 geldig is $ 24,-
http://livingsocial.com/deals/133801?ref=personalized-link-box-29723357&rpi=29723357
sybe1999 28 oktober 2011, 21:04 Nu nog op groupon, een aanbod bij Native Tours, een manatee swim met 55% korting, dus een swim all in voor maar $25 per persoon.
Voor wie geïnteresseerd mocht zijn ....
wittekop 9 januari 2012, 16:08 hallo ik ben nieuw op dit forum
ben al 14 maal in florida geweest en ik weet nog een mooie plaats waar je kan snorkelen met mantees namelijk BLUE SPRINGS STATE PARK het is ongeveer 30 km van daytona beach er staan wegwijzers op de 4 komende van orlando je kan er ook een boot tocht maken met gids op de st john river en daar zitten ook aligators
trails 9 januari 2012, 17:00 ik weet nog een mooie plaats waar je kan snorkelen met mantees namelijk BLUE SPRINGS STATE PARK
Dat klopt niet. Dit staat op de site:
Swimming or diving with the manatees is NOT permitted.
Blue Spring is a designated manatee refuge.
http://www.floridastateparks.org/bluespring/activities.cfm
trails 12 januari 2012, 17:44 Hier alle bedrijven die zwemmen met manatees verzorgen in Crystal River (ranking van TripAdvisor):
http://www.tripadvisor.com/Attractions-g34162-Activities-Crystal_River_Florida.html
mattrob 12 januari 2012, 18:12 Dat klopt niet. Dit staat op de site:
Swimming or diving with the manatees is NOT permitted.
Volgens mij is er alleen in de wintermaanden een echt afgesloten gebied, de periodes daarbuiten lijkt het wel te kunnen/mogen. Overigens, net buiten dit 'afgesloten' gebied, kan je wel met boot, kayak, etc door Blue Spring State Park varen. Of je nu, in deze winterperiode, ook mocht zwemmen of snorkelen, dat weet ik niet. Maar ik had echt het idee dat het verbod alleen gold voor het 'designated' gebied. Daar kunnen ze dus rustig liggen, zonder gestoord te worden. Wij zagen genoeg bootjes, kayaks, etc net naast dit afgesloten gebied.
Ik heb overigens geen tours of groepen zien snorkelen of duiken toen wij er vorige week waren.
|