Florida Forum

Hurricane seasons 2004 t/m 2010

Pagina's : 1 [2]

kaboens
29 augustus 2008, 18:04
Zoals het er nu uitziet gaat Henna afbuigen richting Cuba. Deze gaat dus ook waarschijnlijk langs Florida. Je kan er echt geen pijl op trekken op die tropische stormen.

Toontje
29 augustus 2008, 20:44
Wij vertrekken as. zondag vanaf schiphol naar orlando , dus ben benieuwd hahaha , maar ik laat me de pret niet verpesten.
dat hebben we dan wel mee gemaakt , maar blijft spannend.

Ton

RCRC
30 augustus 2008, 10:15
http://www.nhc.noaa.gov/overview_atl/atl_overview.gif

Nou, het is er echt spitsuur wat betreft het hurricane-seizoen. Dat het allemaal maar mee mag gaan vallen...

JKG
30 augustus 2008, 10:20
Vanaf de Kaapverdische Eilanden komen nog wel eens (hele) krachtige orkanen als ze de overtocht redden richting het westen. En daar zie ik nu idd een mooi rood gebied wat wel eens wat kan worden. Maarja, eerst maar zien of het wat wordt natuurlijk. Liever niet.

Marcelg
30 augustus 2008, 18:36
Hoop dat je nu niet in Key West zit, het komt al met bakken naar beneden en dat zal de komende dagen wel zo blijven en dan maar afwachten wat Hanna brengt.

Nu is het hier ook nog eens een holiday (Labor day) weekend, dat is al lekker in het water gevallen.

JKG
30 augustus 2008, 19:39
Ik zag het met Google Earth ja, als je de optie 'Weather' aanzet, dan is de hele zuidkant van Florida bedekt onder de wolken van Gustav. Strekt iets van +/- 740km geloof ik. En nu een cat. 4 orkaan... dat is een beste. Hopen dat ie niet van richting veranderd vergeleken met de computermodellen. Maarja, waar ie ook heen gaat, is natuurlijk niet goed.

Jammer dat het weer met bakken naar beneden komt.

Lyne
30 augustus 2008, 22:21
Oh boy......... wij gaan de 19e.......... istie dan alweer een heeeeeele tijd weg misschien? Jeetje hoop dat iedereen toch nog een goede vakantie heeft!

matthijst
31 augustus 2008, 04:10
Net de burgemeester van New Orleans op tv: verplichte evacuatie van de stad!
Ze verwachten dat dit de storm van de eeuw wordt. Erger dan Katrina.
Ben benieuwd.

Vanochtend vertrokken vanaf Key West, gelukkig weinig van het slechte weer meegekregen.

francisca
31 augustus 2008, 07:36
Hier in orlando is het op het moment al niet beter...
Vandaag de hele dag regen gehad (korte felle buien) en voor morgen staat er al niets beters op de kaart.
Ze verwachten dat het over een paar dagen wel weer over is. :)
Wij zitten dan helaas alweer in nederland.

bytecrusher
31 augustus 2008, 11:31
Volgens de laatste weerberichten buigt Hanna af.

http://www.nhc.noaa.gov/storm_graphics/AT08/refresh/AL0808W5_sm2+gif/084814W_sm.gif

Hopen dat als wij as woensdag weg gaan het droog is en blijft

JKG
31 augustus 2008, 11:32
Das ook balen Francisca. Doet het dan extra zeer om te vertellen dat we hier in NL nu 28 graden hebben en gister en vandaag de hele dag zon? :mrgreen: Zelfs hier kan je niets van het weer begrijpen. Ik baal wel, want ik wil vandaag nog fitnessen en met deze klamme temperaturen is het binnen ook niet echt fijn, airco of niet...

Aan de andere kant vind ik felle regenbuien ook wel wat gezelligs hebben, maar op vakantie wil je natuurlijk goed weer om leuke dingen te kunnen doen.

MoWi
31 augustus 2008, 23:32
Wij gaan pas in november maar proberen nu alles op de voet te volgen.
Ik hoop dat er niet al teveel problemen komen door Gustav, de inwoners in New Orleans hebben al genoeg te verduren gehad...

jaapkroon
1 september 2008, 11:25
Vanaf 8 september zitten wij ook in Florida. Hoop dat we ondanks alles goed weer hebben.

Susie One

Hoi Susie,

Wij vertrekken ook 8 september. Laten we met elkaar hopen dat het meevalt [-o<

Beetje wind is wel spannend voor 1 dag, als het te lang duurt is de lol er snel af.

Wie weet hoe de wind waat :razz:

Michael66
1 september 2008, 13:07
Vandaag hoorde ik dat een collega van me nog wat langer in Mexico "mag" blijven. De reden: het vliegtuig waarmee hij zou vliegen kan niet vanuit Cuba naar Mexico vliegen vanwege Gustav.

Zo'n hurricane heeft dus ook behoorlijke gevolgen, zelfs als je niet direct last hebt van de wind en regen.

calypso
1 september 2008, 18:48
Voor degene die graag alles live van Gustav willen zien hier zijn alle zenders op een scherm ;-)

Live Webstream (http://www.maroonspoon.com/wx/gustav.html)

JKG
1 september 2008, 19:10
Nou Calypso, naar 4 mensen tegelijkertijd luisteren wordt je wel gek van ;)
Bedankt voor de link, zal zo nog ff kijken. Altijd wel interessant.

@jaapkroon: Inderdaad, een dagje is niet erg, maar helaas is dat nooit maar een dagje.

MoWi
1 september 2008, 19:18
Je kan de geluiden per camera uitzetten en als je op een beeld klikt kan je kiezen voor volledig scherm.

Willem

calypso
1 september 2008, 20:10
Nou Calypso, naar 4 mensen tegelijkertijd luisteren wordt je wel gek van ;)
Bedankt voor de link, zal zo nog ff kijken. Altijd wel interessant.

](*,)Al eens gehoord van een aan/uit knop? :wink:
Dat geluid kun je dus uitzetten zoals MoWi hierboven al zei

Ta2 Gerrit
1 september 2008, 21:25
Hi Calypso ;-), bedankt voor de tip. Leuke site als je alles wil volgen.

JKG
1 september 2008, 22:40
@Calypso; weet ik ook wel hoor :)
Maar als je de pagina opent, opent ie ook meteen de 4 streams en dán wordt je gek als je het wilt volgen :mrgreen:

Marcelg
2 september 2008, 03:26
Welkom Ike op dit gezellige forum.

Tropische storm Ike is er nu dus ook en die gaan we dus ook maar weer volgen.

En voor de liefhebbers, na Ike is een volgende storm aan het ontwikkelen waar de kans groter dan 50% is dat hij zich sterk maakt.

Michael66
2 september 2008, 03:29
Kans van 50% .... ja, da's makkelijk: 50% dat'ie zich ontwikkelt, 50% dat'ie dat niet doet .... #-o

Maar zoals je aangeeft: meer dan 50%.

cindy74
2 september 2008, 08:00
marcel , zo te zien gaan hanna net langs florida gaan hebben jullie dan ook erge last van wind en regen of valt het dan nog mee ? En kunnen ze al ongeveer zeggen welke route ike gaat volgen ? Misschien domme vragen .

JKG
2 september 2008, 09:46
Ike was te verwachten, was gister TD Nine. TD Ten is er ook al, zal morgen vast ook wel een TS worden... gaat lekker zo!

FrankS
2 september 2008, 10:55
TD Ten zal zeer snel TS Josephine worden...

PENPE
2 september 2008, 11:31
Als 'Ike' volgens planning doorgaat, dan is hij zondag om 8 PM in Orlando en dat is ook het tijdstip dat wij daar landen http://www.orlandotips.nl/phpBB2/images/smiles/icon_redface.gif ...

Groetjes,
Pieter

FrankS
2 september 2008, 11:42
In die projectie zit nog zoveel onzekerheid, dat zowel het tijdstip nog aanzienlijk kan veranderen (+/- 48 uur is geen uitzondering) als de lokatie waar deze orkaan aan land komt (+/- honderden kilometers). Mogelijk zelfs dat Ike helemaal niet aan land komt en ruim voor de kust van Florida al naar het noorden afbuigt.

aeroxerel
2 september 2008, 12:39
We vertrekken binnenkort (19/9) ook naar Florida, en aangezien de kans op een orkaan er wel in zit vraag ik me toch wel af wat jullie dan doen om de tijd te doden? (we zitten in een hotel, niet in een villa)

In een poncho door de parken etc lopen is natuurlijk ook altijd een optie...

PENPE
2 september 2008, 12:45
:-$ de Florida Mall is geheel overdekt....

JKG
2 september 2008, 19:02
Oh het is al Josephine. Gaat lekker vlot.. van Josephine kan ik nog wel eens last gaan krijgen als ik er zit.

kaboens
2 september 2008, 22:34
wij zitten nu op key west en het is hier stralend weer. Ook de afgelopen twee dagen in miami waren goed. Alleen in de avond een kleine shower gehad.

NormanP
3 september 2008, 00:16
Wel veel regen gehad van Faye maar gelukkig geen evacuatie en geen wachtrijen in de parken \\:D/
http://i152.photobucket.com/albums/s174/philip23_2007/forums/SSM10728WEB.jpg

Marcelg
3 september 2008, 02:24
marcel , zo te zien gaan hanna net langs florida gaan hebben jullie dan ook erge last van wind en regen of valt het dan nog mee ? En kunnen ze al ongeveer zeggen welke route ike gaat volgen ? Misschien domme vragen .

Een goed voorbeeld is de vergelijking tussen Fay en Gustaf,
Fay het oog recht over Key West, Gustaf zo'n 120 mile weg van ons, maar een veel grotere storm, dus lang durig regen gehad, zo'n 12 uur.
Fay was zo'n 8 uur regen.

Tropische storm kracht wind geeft ons bijna geen problemen zolang iedereen maar mee werkt en geen vuilnisbakken, tuin meubels etc los laat liggen, orkaan kracht veranderd de boel, nu komt bijv een dak van een huis, bomen waaien om etc etc, dit is bijna niet door de bewoners te voorkomen en daar ga je dus heel anders mee om.
Je hebt het ook weer gezien tijdens Gustaf, die is natuurlijk helemaal niet in de buurt van Miami/Lauderdale geweest, dan heb je daar mensen sorrie touristen, die het zonder ervaring inschatten en helaas niet meer na kunnen vertellen.
Je kunt je niet voorstellen dat dus een orkaan over de golf van Mexico ook de Atlantische oceaan levens gevaarlijk maakt.
De stormen zijn soms zo groot als van Amsterdam tot Parijs, en daar denkt men vaak niet aan als ze het weerskaart(je) zien.
Een ander probleem is dat de tornadoos vaak heel ver weg van het oog ontstaan.

Petra/VS
3 september 2008, 02:39
Zeker een heel goed punt, Marcel! Zoals het er nu uitziet, zal Hanna in Georgia of South Carolina aan land komen, maar dat betekent niet, dat Noord-Florida uit de problemen is. Ook wij hier in Virginia zullen waarschijnlijk haar kracht voelen. Deze stormen zijn gigantisch en de schades enorm, zelfs al het "maar" een categorie 1 orkaan is. Wij hadden een aantal jaren geleden een tropische storm hier (randje orkaan) en de schade was enorm!

mikey
3 september 2008, 10:25
Wij gaan vrijdag naar orlando , hoop alleen dat we daar komen , we redden het in ieder geval tot washington en daar afwachtten of de vlucht naar orlando doorgaat ...

corrus
3 september 2008, 14:35
Tegen de tijd dat jullie aankomen op Orlando heeft Hanna al Landfall gemaakt in de South Carolinas

mikey
3 september 2008, 14:40
Ben benieuwd heb net effe gekeken maar ze geven aan dat hij op vrijdag om 8 am ter hoogte van miami zit , maar goed dit word iedere keer bijgesteld

PeterRdam
3 september 2008, 14:46
hoeveel van die dingen zijn zich op dit moment nou aan het ontwikkelen? lijkt wel een lopende band zeg. nou ik ga de 22e weg mag hopen dat het dan klaar is.

Michael66
3 september 2008, 14:54
Het is nog niet over. Op de site van de NOAA (http://www.nhc.noaa.gov/) kun je precies zien welke activiteit zich allemaal afspeelt vanaf Africa tot aan het amerikaanse continent.

corrus
3 september 2008, 14:56
Ben benieuwd heb net effe gekeken maar ze geven aan dat hij op vrijdag om 8 am ter hoogte van miami zit , maar goed dit word iedere keer bijgesteld

Oops!

Vergiste me even...
Vrijdag komt ie langs Miami (een flink uit de kust)

Zondag Landfall in the Carolinas

Hier kun je alles bekijken.
http://www.wftv.com/video/index.html

Daar even kiezen voor "Eye on the Tropics" het filmpje van 09/03/08

mikey
3 september 2008, 15:23
Denk dat we dan net geluk hebben op vrijdag en gewoon naar orlando kunnen doorvliegen ?

corrus
3 september 2008, 21:00
Een voorspelling van een paar uur later...

http://www.wftv.com/video/17381114/index.html (http://www.wftv.com/video/17381114/index.html)

Voor Orlando is er voorlopig niets aan de hand. http://www.orlandotips.nl/phpBB2/images/smiles/icon_mrgreen.gif

(Speelt het mooiste af als je Microsoft Silverlight 1.0 geïnstalleerd hebt).

cindy74
3 september 2008, 21:15
Neen ik denk niet dat we het ons kunnen voorstellen en gelukkig maar . Ik wist zelfs niet dat het gepaard ging met tornados. Hebben jullie zelf al schade gehad ?

Michael66
3 september 2008, 21:36
Nog een mooi plaatje:

http://img236.imageshack.us/img236/9227/img2077my8oy2.jpg

Marcelg
3 september 2008, 22:00
Dit jaar geen enkele schade tot nu toe, wij kijken momenteel vooral uit naar Ike, dat kan wel eens een behoorlijke orkaan worden, tegen het weekend zullen we hier een beter beeld van hebben.

In 2005 hebben wij enorm veel schade gehad, overstroomd, Wilma bracht de Atlantische Oceaan en de Golf van Mexico te samen over het midden van Key West, oeps, daar gaan je meubels, auto etc.

Je weet dat het kan gebeuren en ik heb eigenlijk zoiets van je weet dat het nog een keer gebeurd, wanneer?

Ik denk wel dat het goed is geweest dat we in 2006 en 2007 niets hebben gehad wat mij voldoende tijd gaf om te herstellen.
Je kunt het je niet voorstellen, maar er zijn hier echt mensen die er nog niet van hersteld zijn, zeker financieel niet.

Er is overal wel wat en je weet het, zelfs in Nederland zijn er volgens mij plaatsen die behoorlijk kunnen overstromen en toch wonen daar ook mensen.

Je leert er elke keer weer van, tegen woordig breng ik de auto's weg voor een storm, de auto die ik verloor was wel verzekerd, maar als je ziet wat je er weer allemaal voor moet doen om het geld te krijgen pfffffff.
Beter de auto veilig wegzetten.
Boot of jetski los op de aanhanger, touw om de boom, overstromen we kun je er zo mee weg varen, dat was nog wel een leuke ervaring tijdens de ellende van Wilma, jetskieen op straat.(heel langzaam om geen golven te veroorzaken en de mensen nog meer ellende aan te doen.

Wat ik ook nooit zal vergeten is dat toen de oranje bussen, de bussen van de conch train firma met touristen er in door de buurten kwamen om de ellende te bekijken, zij werden al snel bekogeld met van alles en dat was dus snel afgelopen.
Er zullen wel mensen zijn die zeggen dat moet toch kunnen, ik ben zelf niet aan het gooien geweest, maar begrijp de reacties wel als je overnacht kwijt bent waar je je leven lang voor gewerkt hebt, niet alleen financieel.

JKG
3 september 2008, 22:27
Ike is inmiddels een orkaan. Was ook wel te verwachten.

Dat bussen bekogelen, ik geef ze groot gelijk en zal vast wel hebben meegedaan als ik daar woonde en er van alles van mij kapot was. Ramptoeristen... net zo dom als kijkersfiles als er een ongeluk is gebeurd aan de andere kant van de snelweg. Welke idioten gaan er nou langzamer rijden om even een glimp op te vangen van andermans ellende... gewoon doorrijden.

Wat betreft Nederland; vandaag nog in het nieuws dat er veel geld moet worden gepompt in het verhogen van dijken etc. want het is allemaal niet voldoende. En mensen vertrekken ook niet uit de gebieden waar het kán overstromen.

Marcelg
4 september 2008, 04:59
Ike is al een cat 4 orkaan, nu dus echt hopen dat die hier niet komt, zal weinig van Key West overblijven.

http://img169.imageshack.us/img169/6571/att00194xg4.jpg

http://img169.imageshack.us/img169/4868/att00200rf3.jpg

FrankS
4 september 2008, 06:45
Ike is inderdaad de laatste 24 uur onverwacht snel in kracht toegenomen. De meeste voorspellingen (met grote onzekerheid echter) geven toch aan dat Ike vóór de kust van Florida weer naar het noorden afbuigt.

corrus
4 september 2008, 06:46
Die informatie heb ik nog niet gezien... :D

JKG
4 september 2008, 08:19
Ja ik hoorde op het nieuws dat ie al cat. 4 is. Die is heel snel in kracht toegenomen!!! Toen ik er gister namelijk melding van maakte, was het net een 1 geworden.

Heb medelijden met m'n schoonouders die nu sinds vorige week donderdag (tot eind volgende week) op de Dom. Republiek zitten, die hebben al last van Hanna en straks komt Ike ook vast nog wel regen enz. brengen. Nadeel is dat je op zo'n eiland eigenlijk gevangen zit op je resort omdat je niet zelf het eiland kan verkennen. Niets voor mij :mrgreen: En dan zit je daar nu, omdat er vorige keer iemand in augustus was geweest en dat er toen ook geen orkanen waren. Die ene keer van die persoon garandeert je dat er nooit orkanen zijn in augustus..... ;) NOT.

corrus
4 september 2008, 16:00
Ja ik hoorde op het nieuws dat ie al cat. 4 is. Die is heel snel in kracht toegenomen!!! Toen ik er gister namelijk melding van maakte, was het net een 1 geworden.

Da's nog al logisch, hij zit boven water... dan worden ze meestal krachtiger...

Watch "Eye On The Tropics"

http://www.wftv.com/video/17389027/index.html

Marcelg
4 september 2008, 17:03
Het was niet zo logisch, er werd duidelijk gezegd dat het ongelooflijk snel in kracht was toegenomen, ze hadden dat nooit verwacht, hierdoor worden de afmetingen ook veel groter dan verwacht.

corrus
4 september 2008, 18:01
Dat ie sterker zou worden hadden ze gisteren al verteld...
Kijk jij geen nieuws dan?

JKG
4 september 2008, 18:39
Maar hadden ze een 4 verwacht? Is toch binnen 12 uur gebeurd, sneller zelfs.
Ik volg niet elke keer Eye on the Tropics :)

Marcelg
4 september 2008, 19:57
Dat ie sterker zou worden hadden ze gisteren al verteld...
Kijk jij geen nieuws dan?

Ik kijk nieuws en zoals nu blijkt luister ik er beter naar dan dat jij doet, ze hadden verwacht dat hij van 1 rustig naar twee en dan rustig naar 3 zou gaan voor landfall, maar geheel onverwacht knalde hij naar een cat 4 en dat heeft enorme gevolgen op de groei van de storm
De meteorolisten konden het zelfs niet begrijpen wat er nu weer gebeurde.

Ik herinner me ook nog zoiets dat jij zij dat Fay niets zou voorstellen en niemand die zich zorgen hoefde te maken voor hun vakantie.
Ik weet niet of je dat ook gebaseerd had op het nieuws, maar Key West werd geevacueerd en dat was dus een behoorlijke domper op de vakantie van velen mensen.

kayla
4 september 2008, 20:57
JONGENS, geen ruzie maken......\\:D/!!!!!!

Marcelg
4 september 2008, 21:01
De meteorolisten
.

Of moet dat meteorologen zijn, mijn Nederlands gaat toch wel achteruit.
Gelukkig gaat mijn Engels nog steeds vooruit.

cindy74
4 september 2008, 21:08
Ik hoop echt dat het goed afloopt met ike en ik hoop dAt al jullie spullen en vooral jullie zelf er veilig en goed doorkomen . Houd ons op de hoogte .

Lyne
4 september 2008, 21:23
Huh, silly me ik zit de discussie 'zo een beetje vluchtig) te lezen en ontdek nu net dat je (marcelg) in Key west woont. Ik sluit me aan bij de vorige schrijfster and hope dat jullie er veilig doorheen komen.
Ik ben blij dat andere forumleden het allemaal in de gaten houden. Ik ben er vawege mijn gezondheid een beetje uit geweest de laatste tijd, dus zijn de actualiteiten niet mijn sterkste kan op dit moment :-) Neejjj ik heb het nieuws idd niet gevolgd de laatste tijd, dus fijn dat ik het hier nu allemaal na kan lezen!!!!!!!
Ik heb de ballen verstand van meteorologische zaken dusssssss.....

JKG
4 september 2008, 21:32
JONGENS, geen ruzie maken......\\:D/!!!!!!

Als je dat ruzie noemt :mrgreen: Hier is een forum geschikt voor, lekker discussieren, gelukkig hoef je het niet altijd met elkaar eens te zijn.

cindy74
4 september 2008, 21:41
Vind het allemaal heel erg intressant hoe het word gevormt en welke weg ze volgen .Alleen verdomt spijtig dat ze zoveel leed bezorgen . Dus duimen maar dat ike optijd afbuigt

JKG
4 september 2008, 22:10
In de 5-day cone gaat ie recht op Miami af, tenminste, die koers. Dinsdag of woensdag zit ie dan mogelijk boven Florida, maar hopelijk buigt ie af, er kan nog van alles gebeuren.

Marcelg
4 september 2008, 22:14
Nieuwste update.
Ike nog cat 4, verwachting is dat hij zal afzwakken tot een cat 2 zodra hij op de plaats aankomt waar Hanna zolang heeft rond gehangen en een heleboel energy heeft opgenomen.
Daarna verwachten ze dat hij snel weer toe zal nemen tot cat 3.

Momenteel lijkt het een aanval op zuid Florida te worden (Tussen Key West en West Palm), let goed op het woord lijkt.
Ik denk dat we tegen of net in het weekend een goed beeld gaan krijgen voor Florida.
Ik hoop dat net als in het verleden gebeurde ze ineens een andere kant op gaan.
Alhoewel ik wel moet zeggen dat de voorspellingen over de jaren door het Nationale hurricane center erg nauwkeurig zijn geworden, ohhhh wat hoop ik dat ze het mis hebben met Ike.
Ike is een kanjer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

JKG
4 september 2008, 22:24
Je kan nog altijd weer in Lutjebroek komen wonen he?

Marcelg
5 september 2008, 01:32
Stel dat we ooit zo getroffen worden als New Orleans dan zou ik dat zeker overwegen.
Alhoewel ik bang ben dat ik na een paar weken Nederland toch terug hier naar toe zou willen.

Nog wat grappigs, ik kom oorspronkelijk uit Akersloot, nu zit er in Key West een koffiehuis/internet cafe met een Nederlandse eigenaar.

Nu dus na 10 jaar zijn er vrienden van mij die me vertelden dat Theo mij wilde ontmoeten, ik daar naar toe, blijkt hij uit limmen te komen, 3 km vanaf Akersloot en hij had vrienden uit Akersloot die ik dus ook ken.
Hij is hier al meer dan 20 jaar en zijn Nederlands is echt slecht, hij had het alles amerika forum gevonden en iets gepost, hij was op zoek naar mij, want hij zag dat er dus een lid uit KW was.
Zijn post is verwijderd en hij kreeg te horen dat hij niet op het forum mocht omdat hij geen Nederlands meer sprak.

Sorrie zomaar een babbeltje tussen de stormen door, moet kunnen hoop ik, dit kwam uit mijn reactie op Lutjebroek.
28 Oktober lekker twee weekjes naar Nederland, Gezelligggggg.

Michael66
5 september 2008, 04:26
Hier vind je ook nog een mooi plaatje van de situatie: http://www.tampabay.com/specials/2008/interactives/hurricane-map/

JKG
5 september 2008, 09:15
Die site gebruik ik ook regelmatig Michael, hele mooie interactieve site.
Volgens die site nu op woensdag recht op miami dus... elke dag even controleren of dat zo blijft, hoop het niet anders staat mn hotelletje straks niet meer aan het strand.

@Marcel; Ook jammer dat ze 'm wegtrappen van dat forum omdat ie het in het Engels neerzet. Wel grappig dat ie dan uit de buurt komt! En qua provincie (Lutjebroek) zat ik er zelf dus niet naast in vergelijking met Akersloot hahaha.

Marcelg
5 september 2008, 16:22
Ik denk dat iedereen die volgende week vliegt het wel in de gaten kan gaan houden, ik denk dat als een cat 4 orkaan 100 miles vanaf Miami langs komt dat de kans groot is dat er geen vliegtuigen kunnen komen of vertrekken.

Moet je dus zien als een orkaan over Middelburg, schiphol dicht.

Ik heb nog steeds hoop, het is wel minder aan het worden, zodra je in de drie daagse cone gaat vallen, dan krijg je slecht weer, heel erg slecht weer.
Het was ook weer veranderd naar een cat4 voor landval in plaats van cat3.

RCRC
5 september 2008, 17:31
Als Ike nou precies het pad gaat volgen zoals aangegeven en met CAT 4 over de Keys raast en vervolgens ook nog eens kracht gaat opdoen in de Golf van Mexico dan kunnen ze dus weer beginnen te pakken in New Orleans, lijkt me, ik kijk slechts alleen de plaatjes zoals ze voorhanden zijn.

Wat een drama als het echt allemaal tegen gaat zitten.

http://blogs.tampabay.com/weather/2008/09/ike-could-force.html

JKG
5 september 2008, 17:50
Mja zoals het er nu uit ziet volgens de modellen, mag MarcelG alvast alles vastbinden... maargoed, kan nog bijdraaien he er valt nog genoeg te raden over z'n pad. Vanmorgen stond ie namelijk nog ter hoogte van Miami.

Marcelg
5 september 2008, 18:01
Even een kleine uitleg over de plaatjes.

Je ziet de cone, ze verwachten dat het oog van de orkaan ergens door de cone loopt, kijk je bijv naar 5 daagse cone, op het wijdste punt is een verschil van 500 mile (800) km.
Zo zie je dat je dus absoluut niets zeker weet, hij komt dan ergens tussen =Amsterdam en Zuid Frankrijk=

Zoals je ziet zit Key West ergens in het midden, dus de kans is groot dat hij binnen 250 mile langs loopt.
Ik heb het al eerder aangegeven, je kunt je niet voorstellen wat voor impact het heeft als je binnen de 100 mile van af het oog zit.

Stel dat hij halverwege de Keys loopt, dan krijg je een ramp, vanaf Key West zeker t/m Miami.

Ik kan niet wachten tot morgen avond, ik denk dat het allemaal behoorlijk duidelijk zal worden en tijd om beslissingen te gaan nemen.

cindy74
5 september 2008, 18:45
marcel ,we hopen allemaal dat het zal meevallen voor jullie . Hou ons op de hoogte van alles .

Frans_Natasja
5 september 2008, 18:50
het is te hopen dat het mee zal vallen voor jullie marcel.

Chicco68
5 september 2008, 19:16
Ik hoop dat het allemaal mee zal vallen Marcel!!
Begin nu al te twijfelen of ik wel had moeten boeken voor Oktober..... :roll:

JKG
5 september 2008, 19:16
Marcel, hoe deed je het dan met Katrina en Wilma in 2005? Weet niet hoe ver het oog langs Key West ging of hoe krachtig ze op dat moment waren.... van die cones ga ik gewoon uit van het gemiddelde van de cone en die staat nu toch wel op de keys, ook al kan hij dan inderdaad nog alle kanten uit, maarja, het blijft dichtbij.

Marcelg
5 september 2008, 19:29
Het begint er slecht uit te zien, om 1500 uur hier is er een meeting van city officials en de kans is groot dat er een mandatory evacuatie komt voor Zondag.

Dit betekend alles en iedereen moet weg, je kunt niet rekenen op hulp instanties en de shelters zijn dicht.
Een vriend van mij houdt me op de hoogte, zie dit dus niet als officieel advies.
Ik dacht dat het wel aardig was voor jullie om te zien hoe wij hier mee omgaan en je wat nieuws krijgt voordat het officieel is.
De Keys zijn getroffen door een cat4 meer dan 70 jaar geleden, onze generatie heeft er geen idee van wat ons staat te wachten.

Marcelg
5 september 2008, 19:44
Marcel, hoe deed je het dan met Katrina en Wilma in 2005? Weet niet hoe ver het oog langs Key West ging of hoe krachtig ze op dat moment waren.... van die cones ga ik gewoon uit van het gemiddelde van de cone en die staat nu toch wel op de keys, ook al kan hij dan inderdaad nog alle kanten uit, maarja, het blijft dichtbij.

Normaal evacueer ik in de laatste 16 uur en heb dan een open weg tot Miami.
Katrina en Wilma waren zo 100 miles hier vandaan, ben toen hier gebleven.
Katrina overstroomde ons niet te erg, ongeveer 1/2 cm water in de huizen.
Wilma was de klapper, de surge nadat de storm gepasseerd was en gaf ongeveer 1 meter water in de huizen.
http://img262.imageshack.us/img262/5953/1353546imgyx6.jpg

Dit was Wilma en was mijn auto, de auto stond verhoogd op een stoep.

Zoals je ziet gelukkig niets aan de hand met de klompen die bij de voordeur hangen.

FrankS
5 september 2008, 19:50
Ik hoop voor jullie dat het pad zich nog wijzigt. Uiteraard zijn die laatste 2 dagen van de 5-daagse verwachting nog erg onzeker, maar ook op korte termijn zie je vaak nog flinke, onverwachte, wijzigingen. Zoals bijvoorbeeld Ivan, die in 2004 op het laatste moment een vreemde draai maakte en New Orleans opgelucht adem haalde. (Ze wisten toen nog niet dat een jaar later hun grootste vrees toch nog bewaarheid zou worden...) Of zeer recent, Gustav, die vlak voor landfall flink aan kracht verloor, in plaats van toenam.

Marcelg
5 september 2008, 19:59
Zoals wij hier Fay recht over ons heen kregen en het eigenlijk niets voorstelde, is er dan toch nog een die ons te pakken gaat nemen dit jaar.

Greeneyes
5 september 2008, 20:16
Jemig, dit is allemaal veel te (eng) spannend. Wij gaan pas begin december maar zit nou al ongeveer aan die voorspellingen gekluisterd ...

Sterkte met alles daar Marcelg!

cindy74
5 september 2008, 20:50
Kunnen jullie wel allemaal op tijd weg ? Heb dan in mijn achterhoofd de ellelange files die ik op tv zie en naar miami is er maar 1 weg . En gaan jullie op hotel of verblijven julie bij vrienden ?Man ik denk dat ik al even bang ben als jij . zoals amerikanen zeggen stay safe out there

JKG
5 september 2008, 21:13
Och, dat is is echt niet normaal, die overstroming!!!
Ja die Hollandse klompen ben van goed materiaal :mrgreen:
Je had je auto zeker al hoger gezet omdat je al bang was voor wat wateroverlast?

Heb je nog meer zelfgemaakte foto's van dit soort orkaanoverlast? Hier kunnen we het gewoon niet voorstellen. Af en toe een stormpje van windkracht 10-12.

Marcelg
5 september 2008, 21:39
Het laatste nieuws, alle touristen moeten de Keys verlaten niet later dan zaterdag ochtend.
Alle bewoners moeten weg beginnend Zondag ochtend en Maandag tussen de middag.
Dit is officieel.

Nog 1 foto'tje na Wilma.

Als het zo door gaat zal ik binnenkort wel wat nieuwe foto's hebben.

http://img372.imageshack.us/img372/4213/1353565imgmk8.jpg

JKG
5 september 2008, 23:21
Was dat ook de periode dat je met je jetski door de straten ging?

Marcelg
5 september 2008, 23:43
Dat klopt, toen het water nog zo hoog stond als op de eerste foto.

tomenvalesca
6 september 2008, 05:14
onze taxichauffeur en zowel de mevrouw van onze disneystore in het hotel vertelden ons dat de bevolking ongerust word over de orkaan Ike , deze zou recht op orlando afkomen , toen we zeiden dat we volgende week woensdag weer naar huis zouden komen wisten ze zelfs niet zeker of dat wel zou doorgaan moest de orkaan er dan al zijn... afwachten in spanning dus

RCRC
6 september 2008, 08:10
In de nieuwste voorspelling neemt "Ike" weer een iets zuidelijkere route. Ik denk dat het voor Olrando allemaal wel mee zou kunnen gaan vallen maar dat ze in New Orleans alweer serieus zenuwachtig kunnen gaan worden. En voor de Keys staat nu CAT 3 op ipv 4, maar of je daar nu zo blij mee moet zijn?

http://tribunewx.wunderground.com/data/images/at200809_5day.gif

JKG
6 september 2008, 09:41
onze taxichauffeur en zowel de mevrouw van onze disneystore in het hotel vertelden ons dat de bevolking ongerust word over de orkaan Ike , deze zou recht op orlando afkomen

Misschien moeten ze eens wat vaker het nieuws volgen, 'recht' op Orlando af... yeah right =;. de Keys hebben meer recht van spreken om bang te worden. Het is natuurlijk niet te zeggen of hij naar het noorden afbuigt, maar als ik zo de gemiddelden van de computerberekening zie, hoeft Orlando zich echt een stuk minder zorgen te maken dan zuid-florida.

chantalm88
6 september 2008, 10:25
Ik wens iedereen veel sterkte daar, ik blijf het op de voet volgen en hoop dat het misschien wat afgezakt is als wij die kant op komen voor als nog sterkte daar!!!!!!

gr. Chantal

breaker9240
6 september 2008, 10:27
Misschien moeten ze eens wat vaker het nieuws volgen, 'recht' op Orlando af... yeah right =;. de Keys hebben meer recht van spreken om bang te worden. Het is natuurlijk niet te zeggen of hij naar het noorden afbuigt, maar als ik zo de gemiddelden van de computerberekening zie, hoeft Orlando zich echt een stuk minder zorgen te maken dan zuid-florida.

Gelijk heb je, Orlando zal er véél minder last van hebben!
Want als het zo verder gaat zal Orlando er zelfs niets van merken denk ik.

Verder de keys en zuid florida laten we hopen dat het zal meevallen.
Of dat die koers nog snel verandert :s.

JKG
6 september 2008, 11:11
Orlando zal denk ik wel een berg regen krijgen hoor, je wil niet weten hoe groot zo'n regenfront kan zijn. Zelfs de regen van wijlen Gustav hangt nu nog boven midden Amerika. Ik weet niet of je Google Earth hebt, maar als je die hebt, zet de optie 'weer' maar eens aan, alle groene 'wolken' zijn regenwolken. Van Hanna is nu bijvoorbeeld een vlak van +/- 700km een groot regengebied.

Maar ik zie idd ook dat ze 'm steeds meer naar het zuiden berekenen, recht over Cuba heen, maar dat zijn gemiddelde berekeningen he, hij kan alle kanten nog steeds uit, zoals Marcel al aangaf over flink gebied. En eigenlijk kan je nog weinig zeggen wat zo'n ding over 5 dagen doet. Maar zoals het er nu uitziet, ziet het er wel steeds 'beter' uit voor Florida.

@ChantalM: over 20 dagen is Ike allang verdwenen, maar wie weet wat er dan speelt. Ike in elk geval al lang niet meer.

breaker9240
6 september 2008, 11:25
Is dit dan constant regen of valt dit nog mee :)?

FrankS
6 september 2008, 12:20
Het meeste vocht zit meestal ten noord-oosten van het oog. Als dat gebied over je heen trekt, dan krijg je ERG veel regen.

breaker9240
6 september 2008, 12:45
Damn dan ziet het er niet goed uit voor ons wij vertrekken vrijdag :s.

chantalm88
6 september 2008, 15:06
@ JKG= Eigenlijk bedoelde ik min of meer, laat die orkanen - tropische stormen en depressie weg blijven ik wil zon!!!

Was net nog even aan het kijken op accuweather en daar zag ik tot mijn grote verbazing (ook wel blijdschap) dat Josephine met de noorderzon vertroken is!!

Gr. Chantal

JKG
6 september 2008, 17:30
Oh Chantal, ik denk al ;) Die zon zal er ook vast wel zijn. Je weet niet wanneer het orkanenseizoen stopt (ja, officieel 30 nov. maar ook dat werd in 2005 nog ruim overschreden tot begin januari 2006)

Josephine is nu nog een tropische depressie, die zal morgen wel helemaal weg zijn. Had toch wel gedacht dat juist Josephine krachtig zou zijn, vanuit die hoek willen nog wel eens flinke orkanen komen.

Ik hoop zelf ook dat het na Ike eventjes een tijdje rustig blijft en dat ze maar vrolijk op het midden van de oceaan blijven spelen ipv richting land gaan.

breaker9240
6 september 2008, 20:38
Ben benieuwd voor morgen dan hebben ze een gedacht hoe ike vrijdag zal gaan!

hoop niet te erg en dat orlando er goed vanaf komt niet teveel regen ofzo :s

of mag ik het vergeten

Marcelg
7 september 2008, 00:34
Orlando begint erg goed met Ike, er gaan heel veel evacuees naar Orlando dus ze zullen zeker niet klagen over de inkomsten.
Key West is inmiddels heel erg rustig aan het worden, zondag ochtend om 5.00 wordt de mandatory evacuatie herzien omdat er inderdaad een kans is dat Cuba de orkaan op zich zal nemen met de mogelijkheid dat hij zelfs afzwakt tot een Cat1 voordat hij langs Key West loopt.
Dit is voor ons erg gunstig en de ellende voor andere.
Je gunt het niemand, maar ik zie hem ook liever niet hier dus wat moet je er van denken.

Ta2 Gerrit
7 september 2008, 01:56
Je kunt er van denken wat je wil, maar dat gun je niemand en staat zeker niet in verhouding tot een verregende vakantie of wat minder zon dan dat je verwacht / gehoopt had.

Mazzeltov.

cant51
7 september 2008, 09:19
Je kunt er van denken wat je wil, maar dat gun je niemand en staat zeker niet in verhouding tot een verregende vakantie of wat minder zon dan dat je verwacht / gehoopt had.

Mazzeltov.

Ben het helemaal met je eens Gerrit, Ik was zelf in Florida 3 weken nadat "Wilma" daar was geweest in 2005 om vrienden van ons te helpen in Vero Beach.

Onze vrienden die aan de zee wonen waren alles kwijt, en het complex
waar zij leefden is afgelopen juni pas weer opgeleverd, na herbouw
want dat kost in Amerika jaren door alle regels en wetgeving op zich is
dat goed want alles wat herbouwd is, moet nu Hurrican proof worden gebouwd maar snelheid zit er niet in.

Toos

breaker9240
7 september 2008, 15:04
Ondertussen ziet het er zeer goed uit voor orlando, deze zal niets treffen.

Geert76
7 september 2008, 19:19
Ik ga in oktober onder andere naar Key West (3 nachten)
Ik heb al voor dit hotel alles vooruitbetaald.
Als er nu in die periode dat ik er ben een hurricane warning is voor Key West en ik besluit om op het laatste moment niet te gaan, kan ik dan wel mijn geld terugkrijgen van het hotel (direct betaald aan hotel) of heb ik dan pech en ben, in mijn geval 375 dollar, kwijt??

Iemand ervaringen met annuleren van hotel(s) in een gebied waar een hurricane warning is??

Michael66
7 september 2008, 19:23
Dat verschilt per hotel en/of reisorganisatie. Het beste kun je dus even zelf kijken bij de voorwaarden van het hotel of de reisorganisatie waar je geboekt hebt.

Veel hotels hebben een hurricane-policy waarin staat dat je in geval van een evacuatie je geld terug krijgt, maar dat is niet altijd zo. Dus: vraag het na.

Chicco68
7 september 2008, 19:24
Ik denk dat je in de voorwaarden moet kijken die je gekregen hebt van het hotel c.q. even op de site van het hotel moet kijken voor deze info.
Ik heb wel eens iets gelezen over een hurricane-policy maar ik neem aan dat daar nog bepaalde voorwaarden aan zijn verbonden....

Aanvulling: Michael66 was me net even voor ;)

Sylly
8 september 2008, 05:41
Wij gaan 25 september richting Key west, en bij onze boeking van het hotel, die we ook gelijk betaald hebben, stond een hurricane-insurance. Wij verbaast, maar het is inderdaad zo dat als de autoriteiten de toeristen evacueren, je dan je geld terug krijgt.

Als ik jou was, zou ik even bellen naar het hotel, wellicht kun je alsnog zo'n verzekering nemen.

Wij betalen iets van 18 dollar voor een verzekering van 2 nachten

groetjes Sylvia

Nikkie1974
8 september 2008, 05:48
Wij hebben in augustus ook ons hotel moeten annuleren op Key West i.v.m. Fay. Op Key Largo werden we gewoon een dag eerder het hotel "uitgezet" en bij beide werd er niks meer verder in rekening gebracht.

molly
8 september 2008, 07:05
Ooo gelukkig Breaker, ben blij dat te lezen, maakte me nogal zorgen, wij vliegen volgende week dinsdag namelijk voor 2 weken naar orlando, dus ik kneep hem wel een beetje.

Mijn ouders zijn ook geweest en die hadden de hele week regen. Nou dat wil je echt niet als je naar Amerika gaat.

Groetjes Molly

utah
8 september 2008, 07:21
We zijn bij onze terugkeer van Orlando naar Miami in een "uitwaaier" terecht gekomen van Gustav.

Van felle zon naar donker weer met harde tot zeer harde wind in een handomdraai. Regen waar je geen 5 meter ver kon zien.Verkeer dat plotseling stilstaat op de Highway.

Dit wens ik zelfs mijn ergste vijand niet toe om hiervan het echte geweld te beleven. Dit was maar een pieklein onderdeeltje van het echte werk....

cindy74
8 september 2008, 07:51
het lijkt erop dat ike tot cat 3 is gedegradeerd en hij niet pal boven key west gaat gaan , toch al een beetje een goed teken voor marcel .

FrankS
8 september 2008, 10:04
Helemaal zonder invloed op Orlando zal Ike niet blijven:

http://icons-pe.wunderground.com/data/storm_radar/ike09l.2008090718_anim.gif?cache=50

Jason44
8 september 2008, 10:34
Misschien gekke gedacht, maar dergelijke kosten haal je toch terug via je annuleringsverzekering die je in Nederland hebt afgesloten?

Sylly
8 september 2008, 10:45
Geen idee, het was ook geen discussie of wel of niet de verzekering, het zat gewoon bij de rekening van het hotel.

breaker9240
8 september 2008, 13:46
Bwah, Als je kijkt naar de site van Stormpulse zit IKE vrijdag meer dan 1000km van orlando.

cindy74
8 september 2008, 21:06
hij is nu een cat 2

cindy74
8 september 2008, 21:07
We horen niks meer van marcel ,hopen maar dat hij en zijn familie ok is .

JKG
8 september 2008, 21:16
Ja cat 2 omdat ie over land gaat, denk dat ie boven zee een 3 wordt, maybe 4.
Denk dat Marcel druk bezig is met de laatste voorbereidingen of zelfs al de Keys verlaten, weet niet wat de laatste update daar is.

cindy74
8 september 2008, 21:22
dus misschien toch een beetje geluk voor marcel dat hij niet met cat 4 over de keys raast. duimen maar

JKG
8 september 2008, 21:50
Nou op een tropische storm zit je ook niet te wachten ;) Toen Fay er overheen ging had ie ook het water naar binnen lopen en bij de outerbands van Gustav ook veel last. Maar hopen dat het inderdaad voor de keys meevalt.... anders is er straks weinig over voor me om te bekijken :mrgreen:

Marcelg
9 september 2008, 01:54
Lekker druk bezig geweest met het wegbrengen van van spullen naar hogere grond, volgens mij allemaal voor niets, de wind pakt af en toe op, nauwelijks enige regen tot nu toe, dit klinkt raar maar we vervelen ons hier, Key West is dead.

Dit is zeker niet goed voor de volgende storm, er zijn veel mensen vertrokken, en dan dat kost ze toch geld, dan zie je altijd dat ze tijdens de vogende storm niet gaan en dan kan het wel eens nodig zijn.
Ik maak altijd mijn beslisiing op het laatste moment, dat werkt perfect voor ons, als we evacueren is de US 1 leeg en rijden we zo door.
Hetzelfde met de benzine run, vrijdag ging iedereen naar de benzine pomp en staan dan 1 1/2 uur te wachten met de kans dat de benzine op is.
De nieuwe lading benzine komt dan nog, dus ik ging pas zondag avond en er was niemand te bekennen bij de pompen en dan gaat het nog sneller dan op een normale dag.
Nou ja we zien het verder wel, tot nu toe niets aan de hand en het ziet er ook niet naar uit dat dat veranderd.
Ik heb wel wat beelden gezien van Cuba en dat was niet mis, een cat 3/4 orkaan is zeker niet om uit te zitten, veel te veel risico's.
Het eiland Turks nog wat, is ook behoorlijk destroyed en Haiti heeft ook weer een enorme klapper gehad met meer dan 50 doden.
Je voelt je toch naar als je dat ziet, zeker omdat je beseft dat als het niet voor Cuba was dan had het er voor ons zelf heel anders uitgezien en had ik dit waarschijnlijk nu niet zitten te typen.

Chicco68
9 september 2008, 07:15
Marcel,

Fijn om weer iets van je te horen en te horen dat het tot nu toe allemaal nog mee valt! Laten we hopen dat het zo blijft en je straks weer gewoon verder kunt met het dagelijkse leven op de schitterende Keys!!

cindy74
9 september 2008, 07:39
Erg fijn om weer iets van jouw te horen marcel.Ben echt blij dat er niets meer aan de hand is :)

Zie ook dat new orleans zich niet zo druk moet maken als de vorige keer met fay.

JKG
9 september 2008, 08:21
De verwachting is nu Corpus Christi, TX. tenminste, daar ligt de middellijn.
Gelukkig zijn de keys idd gespaard gebleven.

Dus als ik het zo zie, ga ik naar een Florida met een zuchtje wind en de standaard afternoon showers? ;)

Lyne
9 september 2008, 18:42
Hé Marcel,
Wat fijn om je berichtje te lezen. Blij dat het goed gaat!!!!!

Marcelg
10 september 2008, 16:08
Dat zit er ook weer op, langdurige tropische wind, regen en een paar keer het stroom uit.

Als het goed is krijgen wij in ieder geval voorlopig mooi weer, ziet er dus ook goed uit voor degene die
op vakantie komen.

Smathers Beach
http://img440.imageshack.us/img440/6077/img0014tw1.jpg

White Street pier.
http://img440.imageshack.us/img440/7885/img0022qn0.jpg

cindy74
10 september 2008, 18:57
yehhhhhhhh gelukkig om dat te horen . En man wat een troep op het strand .

Marcelg
10 september 2008, 19:24
Heel eerlijk gezegd was dit helemaal niets en denk ik dat jullie in Nederland hardere stormen hebben en vaker.

Het is pas echt hier als je de boten in de straten terug vind.

Gelukkig niet dit keer, na een paar keer wordt dat een vervelende ervaring omdat je dan zoveel moet opruimen en of vernieuwen.

Gemiste inkomsten voor KW $3.500.000,00

Je kunt je niet voorstellen hoe hard het sommige bedrijven raakt, denk dus helemaal niet aan 3 x per jaar, we zitten nu op 2x.

Ik heb hier gelukkig geen last van in mijn werk, wat ik vandaag niet repareer blijft toch stuk tot morgen en repareer ik na de storm wel weer.
Het vervelende is dat je dus in een paar dagen heel veel werk moet doen door dat het opgehoopt is.

Dan maar wat minder op het forum, daar ben ik de laatste dagen toch al genoeg op geweest.

cindy74
10 september 2008, 19:42
Marcel wat doe jij ginder voor werk ?
Kan me wel voorstellen dat het een dikke sreep door de inkomsten van key west is .
En minder op dit super geweldige forum is geen optie he:)

corrus
11 september 2008, 16:04
Ehmmm... Het is nu 11 september en voorlopig geen nieuwe orkanen in zicht...

Marcelg
12 september 2008, 23:02
Ik doe verschillende dingen, het belangrijkste voor mij is mijn jetski en jetboat onderhoud en reparatie bedrijf.
Dit doen wij mobiel wat betekend dat we het meeste bij de mensen thuis doen.
In pricipe hoeft men dus alleen maar te bellen en wij verzorgen de rest.
We are on the road to keep you on the water!

Ik weet niet of jullie Ike nog verder volgen sinds het voor Florida voorbij is, helaas is Ike uitgegroeid tot een ongelooflijk grote storm, je krijgt hier altijd te horen wat er word verwacht, dat is normaal, de windkracht, stormsurge etc.
Vandaag is er een verwachting die ik nog nooit heb gehoord en dat is "Death"
Ze verwachten dus dat er doden gaan vallen, dit is ongehoord voor mij.
Ike kan wel eens meer schade brengen dan Kathrina, ik ben benieuwd en hoop het beste voor iedereen in Texas en omgeving.
Er is tevens een olie tanker gestrand op de golf van mexico, zo'n 200 mtr lang met 22 mensen aan boord, ze kunnen de mensen niet meer van boord halen en moeten wchten tot Ike er overheen is, dit loopt hopelijk ook goed af.

cindy74
13 september 2008, 04:23
Ik weet het ik volg het op tv.Ik hoop echt dat het ook goed afloopt voor deze mensen .

Marcelg
22 september 2008, 00:38
Even heel goed met naar de policies van je accomodatie kijken, er komen meer en meer gelegenheden waar je je geld niet meer terug krijgt, er zijn hier allerlij verzekeringen voor zo als ik ook al eerder iets van $18.00/dag zag.
Kijk goed of het in je reis of annulerings verzekering zit.

Het zou allemaal zonde geld zijn.

Het is over de jaren veranderd en steeds minder accomodaties geven geld terug.

Veel mensen zeggen, ik kan er toch niets aan doen dat er zo'n orkaan komt of is.
HMmmmmmmm je kiest er toch voor om in het orkaan seizoen daar naar toe te gaan.

Wie heeft er gelijk? Maakt niets uit, nogmaals gewoon goed jezelf voorbereiden en zorgen dat je niet te veel geld verliest mocht er een storm komen.
Ook even voor alle duidelijkheid, het hoeft geen orkaan te zijn, ze evacueren Key West ook voor een zware tropische storm.

yviera24
24 september 2008, 13:48
Klopt het dat het de laatste tijd erg rustig is met orkanen/tropische stormen in Florida (even afkloppen) ?

Wij gaan over 9 dagen heen en ik zoek eigenlijk een website waar ik het een beetje kan volgen of er binnen nu en 3 weken iets aankomt of aan het vormen is ....

Groetjes yviera

Greeneyes
24 september 2008, 15:59
Lijkt wel even rustiger ja, volgens is er wel e.e.a. aanwezig wat iets kan worden. Maar heel veel verstand heb ik er niet van.

Er zijn er meedere sites beschikbaar. Ik kijk meestal op deze:

http://www.tampabay.com/specials/2008/interactives/hurricane-map/

of

http://www.nhc.noaa.gov/

JKG
30 september 2008, 19:52
We kunnen hier in Nederland nog last krijgen van TS Laura of de restanten ervan na zondag... aan de andere kant, het is hier nu al k*tweer en de rest van de week nog 90% kans op neerslag... alsof het vandaag al niet de hele dag heeft geregend.. wat een hondeweer, ik ben weer terug in Nederland hoor.... :(

PENPE
30 september 2008, 20:04
Inderdaad, ben nu 1 dag weer in NL maar zou zo terug willen naar Orlando, alleen al voor het weer...

Groetjes,
Pieter

JKG
3 oktober 2008, 19:11
Nou was het alleen soms te warm (95 graden fahrenheit) om drukke activiteiten te doen, al zou ik nu direct ruilen hoor :)
Hier veelste koud.. brrrr vanmorgen met 6 graden op de fiets naar m'n werk en net nog ff een kleine boodschap op de fiets gedaan maar in m'n herfstjasje eigenlijk gewoon te koud nog... nee doe mij dan maar GRAAG die 95 graden fahrenheit.

Maar had ik gelijk over Laura of wat? Vanaf zaterdagavond komen de restanten van Laura even hier bij ons op bezoek.

koenkamphuys
26 oktober 2008, 18:54
Deze zomer raasde tropische storm Fay over Florida met veel wind en nog veel meer regen, maar nauwelijks schade bij ons in de buurt (dat was in andere delen van Florida wel anders). Hier wat foto's die ik gemaakt heb in onze wijk.

http://img410.imageshack.us/img410/9714/florida200808272ju5.jpg (http://imageshack.us)
http://img410.imageshack.us/img410/florida200808272ju5.jpg/1/w640.png (http://g.imageshack.us/img410/florida200808272ju5.jpg/1/)De bomen kreunen onder de wind

http://img267.imageshack.us/img267/6648/florida200808274gm0.jpg (http://imageshack.us)
http://img267.imageshack.us/img267/florida200808274gm0.jpg/1/w480.png (http://g.imageshack.us/img267/florida200808274gm0.jpg/1/)De palmbomen van mijn zwager

http://img267.imageshack.us/img267/7272/florida200808280eq1.jpg (http://imageshack.us)
http://img267.imageshack.us/img267/florida200808280eq1.jpg/1/w480.png (http://g.imageshack.us/img267/florida200808280eq1.jpg/1/)Van de papayaboom waaide later de grootste tak af. Mijn zwager heeft die weken heel veel papaya gegeten.

http://img259.imageshack.us/img259/3440/florida200808287ls0.jpg (http://imageshack.us)
http://img259.imageshack.us/img259/florida200808287ls0.jpg/1/w640.png (http://g.imageshack.us/img259/florida200808287ls0.jpg/1/)Water bij de ingang van de wijk

http://img259.imageshack.us/img259/3549/florida200808288ot6.jpg (http://imageshack.us)
En nog meer water...

http://img444.imageshack.us/img444/7852/florida200808284gv4.jpg (http://imageshack.us)
http://img444.imageshack.us/img444/florida200808284gv4.jpg/1/w360.png (http://g.imageshack.us/img444/florida200808284gv4.jpg/1/)
De week erna moesten we op laarzen de post gaan halen.

<<moderator Michael66: aan bestaande topic over het hurricane season 2008 toegevoegd>>

JKG
6 november 2008, 13:00
Nou, TS 'Duif' is er ook hoor!! Hopen dat ie Key West net mist voor Marcel, maar die zit nu toch sowieso in Nederland toch? Volgens de 5-day cone worden de Keys net niet verwacht geraakt te worden, wel weer Cuba. Maar dat wil niet zeggen dat de Keys er geen last van krijgen..

Michael66
4 februari 2009, 14:36
Hurricane Season 2008 is al weer even voorbij (zie dit topic (http://floridaforum.nl/showthread.php?t=6945)) en we zijn alweer op weg naar Hurricane Season 2009.

Het officiele orkaanseizoen loopt van 1 juni t/m 30 november.

De namen die aan de respectievelijke hurricanes zullen worden gegeven zijn al bekend, dat zijn:

Ana
Bill
Claudette
Danny
Erika
Fred
Grace
Henri
Ida
Joaquin
Kate
Larry
Mindy
Nicholas
Odette
Peter
Rose
Sam
Teresa
Victor
Wanda

Een heleboel info over de hurricanes is te vinden op de website van NOAA (http://www.noaa.gov/) (National Oceanic and Athmospheric Administration). Ook over het verloop van het hurricane season in de afgelopen jaren.

Heb je vragen of andere szaken over het hurricane season 2009? Plaats ze dan in dit topic!!

marcelis10
5 februari 2009, 16:45
Wij gaan dit jaar pas op 18 augustus tot en met 2 september. Kans dus dat we een hurricane meemaken. Hoe gaat dat dan daar? Is het verstandig om een bepaalde site in de gaten te houden. Of wordt je gewaarschuwd via de televisie? Of zijn er andere manieren waarop toeristen gewaarschuwd worden?

groetjes Monique

Michael66
5 februari 2009, 16:51
Is het verstandig om een bepaalde site in de gaten te houden.Een heleboel info over de hurricanes is te vinden op de website van NOAA (http://www.noaa.gov/) (National Oceanic and Athmospheric Administration).
Die dus, genoemd in het/mijn eerste bericht. Afhankelijk van waar je zit kun je ook de websites van de plaatselijke media raadplegen.

Op TV kun je alles volgen via The Weather Channel en de plaatselijke nieuwszenders.

Ta2 Gerrit
5 februari 2009, 16:53
Rondvliegende koeien en vrachtwagens zijn over het algemeen tekens om te vluchten :-).

Zonder gekheid, de TV is dan de beste bron. Alle lokale zenders hebben wel een hurricane-watch (geen horloge hoor ;-)), die in alle nieuwsbulletins voorspellingen en zo nodig waarschuwingen geven.
En als het er echt om gaat, onderbreken ze de lopende uitzending direct.

Michael66
5 februari 2009, 17:20
Onderdeel van de NOAA-site dat misschien wat duidelijker is: http://www.nhc.noaa.gov/

Michael66
5 februari 2009, 17:33
In het ook aangegevn topic over hurricane season 2008 staan ook een aantal links waar je wat mee kunt, zoals
http://www.orlandosentinel.com/news/weather/
http://www.wunderground.com/tropical
http://www.wftv.com/weather/index.html
http://www.tampabay.com/specials/2008/interactives/hurricane-map/

JKG
6 februari 2009, 13:39
De TV-zenders houden het gewoon bij... en aan het pad weten ze meestal 24u van te voren wie er last van gaan krijgen. Gevaarlijker zijn de tornado's die ineens ontstaan (waar je ook 'watches' en 'warnings' voor hebt). Gelukkig afgelopen jaar net na Ike geland, die zat toen in de golf van Mexico en ging net die avond ergens aan land, wel spectaculair om dat live te zien op CFNews13.

En de tornado watches&warnings ook al de 1e Florida trip in maart 2008 meegemaakt, Michael66 was toen ook in Florida en gaf in z'n weblog nog aan blij te zijn om op dat moment niet in Kissimmee te zitten (waar ik toen wél zat :mrgreen: ). Gelukkig bij ons geen touchdown, wel een paar plaatjes verderop.

rreedijk
6 februari 2009, 18:25
In 2008 waren we begin september in Florida en hebben weinig last gehad. We hadden 1 tornado warning in Kissimmee maar werden netjes op de hoogte gehouden door het hotel management en de televisie.
Ik hoop dat 2009 een rustig jaar wordt mbt het natuurgeweld.
Tot het moment van vertrekken heb ik ook http://www.nhc.noaa.gov/ in de gaten gehouden. Daar zie je precies wat er aan kan komen en hoe het verloop zal zijn.

JKG
7 februari 2009, 09:05
Je hebt diverse shelters en volgens mij wordt dat dan ook wel op de lokale zenders verteld? Als je op de Keys rijd zie je regelmatig van die blauwe bordjes met 'Hurricane shelter' en dan een pijl waar je heen moet. Zo heb je diverse hurricane & tornado shelters.

Een goeie tornado blaast ook zo het dak van een Walmart af, daar zou ik niet gaan zitten, totaal geen beschutting als het dak wordt gelicht.
Met een hurricane is het denk ik in een villa nog wel goed te doen, al weet ik niet wat een cat 4 of 5 met een villa doet... maar een tornado is kleiner dus qua kracht veel geconcentreerder.

FrankS
7 februari 2009, 12:58
Een tornado is ook veel onvoorspelbaarder. Een hurricane weet je vele uren, maar vaak dagen tevoren dat deze eraan komt. En als je op redelijke afstand van de kust zit, dan valt het nog wel mee. Een tornado kan ineens ontstaan en dan in zeer korte tijd lokaal veel vernieling veroorzaken. Maar tornado's komen in florida niet zo heel vaak voor.

wij hebben in 2004 hurricane Frances over ons heen gekregen in WDW en daarvoor hebben we 36 uur op onze hotelkamer gezeten. Het is een belevenis op zich en wij zaten erg veilig. Alles bleef functioneren, dus we zaten niet zonder warm water of electriciteit. Met een koelkast vol bier houd je het dan wel 36 uur vol...

nbh
19 maart 2009, 11:33
weeronline verwacht een rustig hurricane seizoen
http://weernieuws.weeronline.nl/gunstig_hurricaneseizoen_verwacht/8/3985

Riverwood
19 maart 2009, 12:01
Als je in buitengebied verblijft in het bezit van een auto altijd zorgen dat je voldoende brandstof hebt om bij opdracht van evacuatie niet gelijk te hoeven tanken, volg de aangegeven route.

ina
7 mei 2009, 14:01
Ik las net dat dit jaar een gematigd hurrican season voorspeld wordt. Omdat het water wat kouder is dan bijv. vorig jaar zullen er ook minder stormen zijn 12 stormen waarvan 6 tot orkaan uit zullen groeien waarvan weer 2 van categorie 3.

vondutchga
17 juni 2009, 16:53
Tornado's SUCK!!!! zoals eerder gezegd die dingen komen bijna uit het niets.

tegenwoordig krijgen we wel iets waarschuwing maar het is echt niet veel.

Hier in FL nog niet meegemaakt maar verleden jaar in GA toen voor het eerst een tornado downtown atlanta bereikte waren er in ons dorp 4 of 5 touchdowns, 1 met dodelijke afloop.

Als je dan het nieuws bekijkt en hoort dat het tussen 75 en grassdale doorkomt (Ik woonde precies tussen de twee) wordt het toch wel even spannend.

Nee geef mij maar een hurricane, normaal gesproken weten ze ver van te voren dat er 1 aankomt, en tegenwoordig kunnen ze ook aardig inschatten waar dat ding naar toe gaat.

JKG
28 juni 2009, 22:43
Er hangt wat lekkers boven Cuba. Zat al een beetje op Google Earth en zag daar al een grote dot wat op een orkaan zonder oog leek. Even naar NOAA, maar kans op een stormpje is kleiner dan 30% dus zal allemaal wel meevallen... de eerste TS/orkaan is dus nog niet in zicht, al doet eerste gezicht op Google Earth anders denken. :)

Sanibel
29 juni 2009, 14:33
Net nog even hier (http://www.wunderground.com/tropical/) gekeken, maar zijn geen activiteiten waar te nemen.

JKG
5 augustus 2009, 08:48
Waar blijven ze nou? Het is inmiddels begin augustus en nog geen eens een tropische depressie of storm gezien... komt zeker alles als ik er zit en dan allemaal cat4 of cat5's om de schade in te halen van de afgelopen maanden.

Ik zie ze liever ook niet dan wel, maar is het eerder wel eens zo geweest dat ze later in het seizoen kwamen?

JKG
5 augustus 2009, 14:18
Ik bedoel eigenlijk meer dat het nog moet starten zo laat in het seizoen. TS/Orkaan Ana moet nog komen en het is dus al augustus. In 2005 was juist het meest actieve seizoen tot aan begin januari 2006 aan toe. De eerste storm stak toen ook al de kop op op 8 juni 2005. Nu moet de eerste storm nog z'n kop opsteken. En dus is mijn vraag of dit wel eens vaker voor kwam, dat het seizoen eigenlijk een heel stuk later begon of misschien zelfs dat er in een seizoen misschien niets vormde?

disney-golf
5 augustus 2009, 17:15
Op accuweather.com kan je een filmpje zien waar ze het haarfijn uitleggen waarom het seizoen 2009 nog niet begonnen is.
Heeft met één of andere luchtstroom te maken.
Ze verwachten zelfs geen zware hurricanes dit jaar.
Maar ja, de crisis zagen ze ook niet aankomen daar waar experten al jaren voor waarschuwden...#-o

Michael66
5 augustus 2009, 17:28
Het is hier in Orlando ultimate rustig wat het weer betreft. De normale PM-thunderstorms zijn erg laat; rond half zes pass begint het te regenen en dan wel wat langer dan normaal.

Van het gebruikelijke hurricane season hebben we nog helemaal geen last gehad, ook geen aankongingen of zo. Wat mij betreft: houden zo!!

JKG
5 augustus 2009, 20:59
Ik kan het filmpje op accuweather niet zo snel vinden, maar ik geloof je op je woord disney-golf. :)

Ik hoop natuurlijk ook dat ze weg blijven of een andere kant op gaan, als de hel straks maar niet los barst. :mrgreen:

disney-golf
6 augustus 2009, 09:23
Alsjeblief JKG.:wink:
http://www.accuweather.com/video-on-demand.asp?video=29074276001&title=Where Are The Atlantic Hurricanes In 2009?

JKG
10 augustus 2009, 11:26
Zou tussen nu en 48 uur dan toch een TS bij de Kaapverdische Eilanden tevoorschijn komen? Daar komen meestal wel krachtige vandaan. Hopelijk heeft ie geen GPS en weet ie Florida niet te vinden als het echt uitgroeit tot een orkaan. Maar vooralsnog is er helemaal niets aan de hand nog :)

Ta2 Gerrit
12 augustus 2009, 10:38
Een TS ofwel thunderstorm (http://en.wikipedia.org/wiki/Thunderstorm) is een doodgewone onweersbui zoals wij die hier ook (veel te) vaak hebben.
Daar kun je rustig in zitten, als het maar niet in een weiland is, onder een boom :-)

JKG
12 augustus 2009, 12:27
Correct me if I'm wrong, maar een gewone Hollandse onweersbui is denk ik wat anders dan een TS (tropical storm, -geen thunderstorm- welke na tropical depression komt). Het begint dan toch nog wel even wat harder te waaien (constant) en de vorming van een orkaan is de volgende stap. Al waait het natuurlijk ook lekker als het hier onweert en natuurlijk de lage druk he...

Van 39mph tot 74mph is het een tropical storm (TS), daaronder een tropical depression. Nu heeft TD Two een aanhoudende wind van 35mph. Dus ietsje harder en ze heet Ana. En dan duurt het nog wel even voor het een orkaan wordt, maar niets is onmogelijk. Denk alleen dat ze in Florida geen last krijgen van Ana, die draait vanzelf wel omhoog, misschien krijgen wij er nog wel een staartje van mee. :)

disney-golf
15 augustus 2009, 15:52
http://www.orlandosentinel.com/media/alternatethumbnails/story/2009-08/48670027-15050040.jpg (http://www.floridaforum.nl/news/local/breakingnews/orl-bk-tropical-storm-ana-081509,0,5428114.story)

We have our first named storm of the season, and very early projections don't look good for Florida.

A tropical depression over the mid-Atlantic Ocean was upgraded to Tropical Storm Ana late last night.

Ana is expected to strengthen as it travels toward the Leeward Islands, the National Hurricane Center (http://www.floridaforum.nl/topic/disasters-accidents/meteorological-disasters/hurricanes/national-hurricane-center-ORGOV0000100.topic) in Miami said today.

The NHC's potential three-day projection has Ana near Puerto Rico early Tuesday. The five-day projection puts the storm over the Bahamas, just east of Fort Lauderdale, early Thursday.

Ana is about 1,000 miles east of the Leeward Islands and is moving west at about 16 mph. It is expected to increase in speed. Maximum sustained winds are near 40 mph. It could be approaching the islands by Monday.

Meanwhile, a "high-potential disturbance" is churning 475 miles west southwest of Cape Verde, about 800 miles behind Tropical Storm Ana. The hurricane center says there is a 50 percent chance it will become a tropical storm in the next 48 hours, and advisories on this disturbance are expected later today. The tropical storm would be named Bill.

JKG
15 augustus 2009, 19:42
Toch netjes, TD2 was even uit elkaar 'gespat' en dus weer op krachten gekomen om er uiteindelijk als Ana uit te komen. Had verwacht dat ie wel zou verdwijnen. Nouja, TD3 is er ook gezellig bijgekomen. Benieuwd of Ana nog een orkaan gaat worden.

derrobbie
15 augustus 2009, 21:38
En daar was TD4. Bill. En die lijkt iig wel een 'echte' huricane te worden.
'T gaat ineens erg snel.
Het lijkt er op dat moeder natuur de rustige periode aan het inhalen is.

JKG
15 augustus 2009, 23:26
En daar was TD4. Bill. En die lijkt iig wel een 'echte' huricane te worden.
'T gaat ineens erg snel.
Het lijkt er op dat moeder natuur de rustige periode aan het inhalen is.

TD3= Bill.
TD4 moet nog komen, maar die mag wat mij betreft weg blijven :razz:
De rustige periode lijkt idd te worden ingehaald. Bill verwachten ze een krachtige van... die is ook echt snel een TS geworden, waar Ana maar wat aanrommelde. Nouja, afwachten weer....

[verwijderd]
16 augustus 2009, 09:29
Tropische Cyclone vormt zich ter hoogte van Tampa waarschuwing !

1. SATELLITE AND RADAR DATA INDICATE THAT A SMALL AREA OF LOW PRESSURE
IN THE EASTERN GULF OF MEXICO...CENTERED ABOUT 80 MILES SOUTHWEST
OF TAMPA...IS BECOMING BETTER ORGANIZED AND MAY BE DEVELOPING A
CLOSED SURFACE CIRCULATION. ENVIRONMENTAL CONDITIONS ARE FAVORABLE
FOR ADDITIONAL DEVELOPMENT AND THERE IS A HIGH CHANCE...GREATER
THAN 50 PERCENT...OF THIS SYSTEM BECOMING A TROPICAL CYCLONE
SOMETIME TODAY. THIS SYSTEM IS EXPECTED TO MOVE NORTHWESTWARD OR
NORTH-NORTHWESTWARD AT ABOUT 15 MPH TODAY. INTERESTS ALONG THE GULF
COAST OF FLORIDA SHOULD CLOSELY MONITOR THE PROGRESS OF THIS
SYSTEM.

te lezen op www.nhc.noaa.gov/index.shtml (http://www.nhc.noaa.gov/index.shtml)

Die zit al meteen in de regio.

FrankS
16 augustus 2009, 09:53
Als ik nu naar de laatste gegevens van Bill kijk, dan lijkt me de kans groot dat dit weliswaar een flinke hurricane kan worden, maar dat deze gewoon naar het noorden afbuigt en op de Atlantic blijft. En daar dan uitdooft.

JKG
16 augustus 2009, 10:12
Die bij Tampa is nu TD4. Gaat lekker (not). Maar hij gaat toch noordwest/noordnoordwest, dus dat scheelt.

derrobbie
16 augustus 2009, 14:11
TD3= Bill.
TD4 moet nog komen, maar die mag wat mij betreft weg blijven :razz:

Je hebt helemaal gelijk.
Ik dacht dat TD2 compleet opgelost was en TD3 hernoemd was naar Ana, vandaar TD4

[verwijderd]
16 augustus 2009, 18:55
En inmiddels is het al een tropische storm bij Tampa, genaamd Claudette.

Nog niet eerder gezien dat daar een tropische storm ontstaat.

JKG
16 augustus 2009, 19:21
Zo heb je niets en zo heb je er drie tegelijkertijd. Had ik maar m'n mond gehouden met de vraag waar ze bleven. ;)

breaker9240
16 augustus 2009, 20:26
Bill zal volgens de computer berekingen nog afslaan.
Maar ja die dingen zijn toch zo eigenwijs!

Verder ik hoop dat het nu voor een drie weekjes gedaan is ;)

Marco Stern
17 augustus 2009, 08:18
De eerste tornado is gearriveerd... in Cape Coral:

http://www.naplesnews.com/news/2009/aug/16/tornado-spotted-near-pine-island-warning-issued/

http://www.nbc-2.com/global/story.asp?s=10938329

http://www.youtube.com/watch?v=7HXI5IGBMY4

JKG
17 augustus 2009, 11:25
Liesje, nu al te laat voor dat slotje. Volgend jaar als het misschien rustig is, vraag ik het niet meer :mrgreen:

Bill is inmiddels een orkaan, Claudette heeft al de eerste dode op haar naam staan. Een of andere mafkees die gaat zwemmen in de Golf van Mexico met een TS boven zn hoofd. Dan vraag je er om, als je het mij vraagt. Doet me denken aan iemand vorig jaar op het strand van Fort Lauderdale met een vlieger (of het was een kitesurfer) die ook door een TS werd opgetild en meters verderop tegen een gebouw werd aangesmeten met alle nodige verwondingen en breuken.

corrus
17 augustus 2009, 21:43
Zag wel dat Bill gelukkig niet recht op Florida af gaat, maar dit kan (jammer genoeg) ook weer snel veranderen... Bill

http://www.nhc.noaa.gov/storm_graphics/AT03/refresh/AL0309W5_NL_sm2+gif/203213W5_NL_sm.gif

Verder is Ana weer een TD, dus maar hopen dat het meevalt!Ana

http://www.nhc.noaa.gov/storm_graphics/AT02/refresh/AL0209W5_NL_sm2+gif/203613W5_NL_sm.gif

JKG
19 augustus 2009, 11:25
Bill is nu al een cat 4. Dus een ruime Major Hurricane (dat zijn ze al vanaf cat3).
Gelukkig buigt ie netjes af, als deze over Florida zou gaan had je echt flinke schade, al zou hij afnemen in kracht boven land, dan blijft er nog genoeg kracht over.

maanbo
22 augustus 2009, 11:55
gisteren denk ik een staartje ofzo van Bill meegekregen, het heeft hier vanaf een uur of 3 tot een uur of 10 geregent met in het begin een paar flinke klappen onweer ertussen maar voor vandaag ziet het er hier weer goed uit al geven ze op tv wel steeds waarschuwingen af voor de kust iets over golven.

JKG
23 augustus 2009, 09:30
Misschien krijgen we over een week ofzo ook nog wel een staartje van Bill mee in Nederland. Al is het dan allang geen tropische depressie meer. Hij is al aardig opgeschoten en op weg naar de UK. :)

Nu hopen dat het voor mij zelf over 4 weken lekker even rustig blijft. :mrgreen:

JKG
25 augustus 2009, 18:36
Iedereen klaar voor TD Five a.k.a. TS Danny na een dag of wat?

Het restantje van Bill krijgen we donderdag hier langs. Op de satelliet al erg mooi te zien, maar wordt wel snel veel kleiner al voor het Ierland bereikte.

Eddy76
26 augustus 2009, 06:19
Van Bill gelijk door naar Danny??
Waar is TS C...... gebleven??

Maar voor mij ook liever geen Danny want ik ben ook in Florida over 9 dagen.

JKG
26 augustus 2009, 08:28
Claudette was een tropische storm die ontstond op 16 augustus in de oostelijke Golf van Mexico thv Tampa, die ging vrij vlot aan land bij Santa Rosa Island en verdween dus ook snel omdat deze geen kracht kon winnen op het land.

Op die 16e augustus waren Ana, Bill en Claudette actief, dus dat was wel een 'geinig' plaatje om te zien bij NOAA.

Dus waarschijnlijk heb je morgen 'Danny' erbij en met een beetje pech heeft zuid-Florida daar last van, al verwacht ik niet dat ie veel kracht zal hebben voor hij thv Florida is. Maar in 9 dagen gebeurd er redelijk wat, dus dan issie allang weer gepasseerd.

edit; Danny is er al.

http://www.nhc.noaa.gov/storm_graphics/AT05/refresh/AL0509W5_NL_sm2+gif/143059W5_NL_sm.gif

Zo te zien geen gevaar voor Florida.

mikey
31 augustus 2009, 21:56
hahah hoop dat het allemaal meevalt en we in ieder geval kunnen landen...

net effe gekeken by huricane center die zeggen er nog niks over

JKG
31 augustus 2009, 22:02
Nee Erika is er ook nog niet, maar er is wel wat aan het beginnen. En landen zal wel geen probleem zijn. Een tornado in vliegen is erger.

JKG
8 september 2009, 08:16
Retteketet, daar is Fred!
Hoeft Florida ook niet voor te vrezen. Gaat goed zo, netjes wegblijven uit die buurt.

JKG
5 oktober 2009, 11:03
Ah, weer een TS... Grace. En nog wel richting Europa bij de Kanarische Eilanden in de buurt als ik het goed zie. Zal dus volgende week wel weer slecht weer worden... (wanneer eigenlijk niet in Nederland?)

[verwijderd]
7 oktober 2009, 14:10
De verwachting in Florida is dat Henry maar een paar dagen zal bestaan, dus vrees is hier bij de weer mensen niet.

Floridatjes
11 november 2009, 21:43
Wij hebben Ida van héél dichtbij meegemaakt! brrrr

JKG
15 november 2009, 10:19
Dan zaten jullie in elk geval niet in Florida! :mrgreen:
Ik lees in een ander bericht dat jullie er last van hadden in Atlanta.. en dat waren maar enkel overblijfselen. Kan je nagaan wat een echte TS of orkaan doet!

Floridatjes
16 november 2009, 09:44
@JKG
Ida is wel degelijk in Florida aan land gegaan. Misschien hebben we niet de kern over ons heen gehad, maar we waren toen Ida op volle kracht was wél op Key West.
De dag daarna waren wij halfweg in Florida en de camera's van the weather channel draaiden volop naast ons. Ok, de berichtgeving is in de states niet zoals die hier bij ons is. Maar als je de beelden had gezien, dan had jouw berichtje er hier totaal anders uitgezien.

De dag dat Ida aan land kwam en over Atlanta ging hadden wij onze vlucht van Orlando naar Atlanta. Toen was Ida idd afgezwakt tot een tropische storm en was dus geen echte orkaan meer. Maar we zaten er wel degelijk volop in. Hevige regen, hevige wind en rukwinden. Vertragingen alom, zware turbulentie op de vluchten,...
Niet genoeg voor jou!? Voor mij alleszins wel.

JKG
16 november 2009, 18:25
Ida is aan land gegaan bij Bon Secour/Mobile Bay, Alabama. Net iets ten westen van de Florida Panhandle.

Maar als die al genoeg was voor jullie (en met vakantie wil je uiteraard niets daarvan meemaken!!), dan kan je echt nog je lol op als je een orkaan of tropische storm boven je hoofd hebt zitten. Bij een orkaan is het écht wegwezen. Als de gesmeerde bliksem naar bijv. een school, de meeste scholen hebben shelters.

Hieronder zie je het pad van Ida, zoals je kan zien mag Florida van geluk spreken, al was dit een kleintje. De doden in El Salvador (120+) welke eerst op naam van Ida stonden, bleken van een heel ander systeem afkomstig te zijn welke modderstromen, overstromingen etc. veroorzaakte.

Nee, Florida mag echt nog van geluk spreken dit jaar. Maar misschien ook wel een beetje El Nino bedanken.

http://img101.imageshack.us/img101/373/ida2009track.jpg

koenkamphuys
9 december 2009, 19:09
Hadden we dit jaar een zeer rustig seizoen, volgend jaar wordt een bovengemiddeld jaar verwacht:

http://news.yahoo.com/s/nm/20091209/us_nm/us_storm_hurricanes_forecast

Het instituut dat de voorspelling maakt, heeft het voor dit jaar ernstig mis gehad: er werd vooraf rekening gehouden met een veel gemiddelder jaar dan uiteindelijk is gebleken. Dus wat zo'n voorspelling waard is... we kunnen natuurlijk ook een waarzegger raadplegen. :-k

derrobbie
10 december 2009, 09:39
Ja, wij waren in mei in florida en alle weermannen mochten op TV hun voorspelling geven.
Ze hadden allemaal tussen de 10 en 20 hurricanes voorspeld. Het zou een druk seizoen worden.
Zo zie je maar. Weer is gewoon niet zo lang vooruit te voorspellen.

En volgend jaar zien we wel weer.

Michael66
20 februari 2010, 20:02
Hurricane Season 2009 was uitermate rustig en is al weer even voorbij (zie dit topic (http://floridaforum.nl/showthread.php?t=8652)) en we zijn alweer op weg naar Hurricane Season 2010.

Het officiele orkaanseizoen loopt van 1 juni t/m 30 november.

De namen die aan de respectievelijke hurricanes in 2010 krijgen zijn al bekend, dat zijn:

Alex
Bonnie
Colin
Danielle
Earl
Fiona
Gaston
Hermine
Igor
Julia
Karl
Lisa
Matthew
Nicole
Otto
Paula
Richard
Shary
Tomas
Virginie
Walter
Een heleboel info over de hurricanes is te vinden op de website van NOAA (http://www.noaa.gov/) (National Oceanic and Athmospheric Administration). Ook over het verloop van het hurricane season in de afgelopen jaren.

Topics hier op het forum:
Hurricane Season 2009 (http://floridaforum.nl/showthread.php?t=8652&highlight=hurricane)
Hurricane season 2008 (http://floridaforum.nl/showthread.php?t=6700&highlight=hurricane)
Hurricane seasons 2004 t/m 2007 (http://floridaforum.nl/showthread.php?t=3&highlight=hurricane)

Heb je vragen of andere zaken over het hurricane season 2010? Plaats ze dan in dit topic!!

Michael66
20 februari 2010, 20:03
Over de namen van de hurricanes:Hurricanes are named alphabetically from the list in chronological order. Thus the first tropical storm or hurricane of the year has a name that begins with "A" and the second is given the name that begins with "B." The lists contain hurricane names that begin from A to W, but exclude names that begin with a "Q" or "U."
There are six lists that continue to rotate. The lists only change when there is a hurricane that is so devastating, the name is retired (http://geography.about.com/od/physicalgeography/a/retirednames.htm) and another hurricane name replaces it. Thus, the 2010 hurricane name list is the same as the 2004 hurricane name list (http://geography.about.com/od/physicalgeography/a/hurricanenames.htm) although four hurricane names were retired after the devastating 2004 hurricane season so on the 2010 list Charley was replaced by Colin, Frances was replaced by Fiona, Ivan was replaced by Igor, and Jeanne was replaced by Julia.Bron (http://geography.about.com/od/physicalgeography/a/2010hurricane.htm)

JKG
21 februari 2010, 12:30
Colorado State University onderzoekers denken dat er 6 tot 8 orkanen komen, waarvan 3 tot 5 grote orkanen (categorie 3 en hoger).
Daarnaast verwachten ze in totaal 11 tot 16 stormen (een tropische storm krijgt ook een naam en dan is het nog geen orkaan, en de 6-8 orkanen zitten natuurlijk al in deze totaalcijfers). Daarnaast verwachten ze een kans van 64% dat tenminste één grote orkaan de kustlijn bereikt.

Al met al verwachten ze dus een bovengemiddeld seizoen. We gaan het zien. Ik ga net als jij in juni, dat is het begin van het seizoen, meer activiteit is er verderop in het seizoen, al wil het natuurlijk niet zeggen dat je al meteen in juni kan prijsschieten. Ik ga me pas druk maken als er een grote rechtstreeks op Florida af komt. Onthoud in elk geval dat je vaak bij scholen kunt schuilen, als er eentje recht over de plaats waar je verblijft bent. Op de Keys heb je ook diverse bordjes met 'Hurricane shelter', maar in de regel moeten toeristen ver van te voren van de Keys af.
Gelukkig neemt een orkaan boven land in kracht af, maar bij de Keys is dat natuurlijk anders, ik zou daar niet midden in willen zitten.

Echt te voorspellen is het zeker niet. Orkanen voorspellen is denk ik hetzelfde als voorspellen hoe Nederland uit de WK komt in Zuid-Afrika deze zomer.

derrobbie
21 februari 2010, 13:04
vorig jaar zijn wij in mei/juni in florida geweest en was het behoorlijk onstuimig af en toe.
Volgens de deskundigen was dat een teken van een druk seizoen, er zouden vele orkanen volgen.
Nou, dat is wel gebleken lijkt me.
Met andere woorden, zoiets is volgens mij gewoon niet te voorspellen.
Dat ze komen is zeker, alleen hoeveel en wanneer is in mij ogen onmogelijk om te voorspellen.

JKG
21 februari 2010, 14:41
vorig jaar zijn wij in mei/juni in florida geweest en was het behoorlijk onstuimig af en toe.

Eind mei had je inderdaad tropical depression 'one'. Die vormde zich alleen een heel stuk boven de bahama's (eigenlijk denk ik ter hoogte van de staatsgrens van Florida naar Georgia (en dan nog 300km uit de kust van Jacksonville), die trok naar het noordoosten weg. Dus wat jij aan onstuimig weer had meegemaakt had eigenlijk nog niets met de stormen te maken gehad en was gewoon 'slecht' Floridiaans weer. :D

In augustus kreeg je TS Ana, dus eigenlijk begon het echte seizoen vrij laat. Vorig jaar was echt rustig ja. Hoop dat het nu in juni ook even lekker rustig blijft met de standaard afternoon showers (want deze laatstgenoemde liet het ook vaak afweten vorig jaar toen wij er waren).

Wat betreft de voorspellingen, die hebben ze in april 2009 toen nog aangepast naar een lager aantal. Maar eigenlijk nog boven wat er volgde. Alhoewel, NOAA had het over 9-14 stormen. Op Wikipedia kan je veel van dit soort gegevens ook terugvinden incl. wat elk onderzoeksteam voorspelde voor dat jaar. De Colorado State University heeft vorig jaar dus vaker gegevens bijgesteld.

derrobbie
21 februari 2010, 14:59
Dus wat jij aan onstuimig weer had meegemaakt had eigenlijk nog niets met de stormen te maken gehad en was gewoon 'slecht' Floridiaans weer. :DWeet echt wel wat een hurricane is hoor. In 2008 hebben we Fay, Hanna, Gustav & Ike meegemaakt. Toen Ike voorbij kwam waren we net opweg met de Carnival Valor richting o.a. St. Maarten.
En ondanks dat zo'n schip enorm is, is het verbazingwekkend hoe zo'n schip dan nog heen en weer beweegt.:-&:-&:-&

Echter, mijn punt is, dat die hurricane's gewoon verdomd moeilijk te voorspellen zijn. En als je alsmaar gegevens gaat bijstellen heeft de voorspelling in de eerste plaats als helemaal geen zin gehad. Mensen willen gewoon graag weten waar ze aan toe zijn, echter is dat soms gewoon niet te voorspellen.Wat betreft de voorspellingen, die hebben ze in april 2009 toen nog aangepast naar een lager aantal. Maar eigenlijk nog boven wat er volgde. Alhoewel, NOAA had het over 9-14 stormen.Nou, ik heb de diverse NOAA deskundigen anders zelf nog eind mei allemaal een voorspelling horen en zien doen, gewoon live op de TV. En de aantallen liepen uiteen van 7 tot 25, afhankelijk van de deskundige. Dat zegt al genoeg, lijkt me

>>vond nog een klein filmpje gemaakt op de Carnival Valor. Wel heel apart om met zo'n weer te zonnen, maar ach, je bent op vakantie he:sun::sun::sun:

UifarXme8UAMaargoed, we zullen wel zien hoe 2010 gaat lopen...Zo is het maar net.
Alleen hoop ik wel dat we dit keer wel 'iets' beter weer hebben dan afgelopen jaar.

http://img15.imageshack.us/img15/1057/img2731a.jpg

Yftie
6 maart 2010, 11:18
Worden er vaak vluchten geschrapt tijdens orkaanseizoen? ... Ik veronderstel dat men de parken niet snel sluit bij slecht weer?

Teleton
6 maart 2010, 11:47
Worden er vaak vluchten geschrapt tijdens orkaanseizoen? ... Ik veronderstel dat men de parken niet snel sluit bij slecht weer?

Ik zou me er maar niet zo veel zorgen om maken, vliegtuigen landen liever niet als het noodweer is en ze stijgen zeker niet op. Maar ja, wanneer is het noodweer..... We hebben wel eens een paar uurtjes op een vliegveld zitten wachten tot de bui was weggetrokken. En dan duurt het ook weer even voor de boel is opgestart en soms worden vluchten gecombineerd. Ja, dat hoort bij het reizen maar om nu te zeggen dat het vaak gebeurt........

Parken worden niet zo snel gesloten, maar attracties en shows gaan gewoon niet door bij 'inclement weather'. Indien er gevaarlijk weer dreigt (Tornado's of zeer zware thunderstorms) wordt er wel eens een park ontruimd. Tijdens het hurricane season moet je niet alleen bedacht zijn op hurricanes. Florida is een subtropisch gebied, dat betekent gewoon dat er gedurende een aantal maanden per jaar langdurig (denk aan dagen) hele forse buien kunnen vallen. De meest forse bui is een hurricane. Voor de dagelijkse regenbui kan je wel even schuilen, maar als er een stormsystem overtrekt, is het niet aan te bevelen om naar een park te gaan, ook al zijn ze open.

Michael66
6 maart 2010, 12:23
Hurricanes en de iets mindere vormen daarvan trekken betrekkelijk weinig over het land. En dan nog maar een beperkt deel van de VS of Florida. Wat natuurlijk niets zegt over de periode als jij gaat, want je kunt het nou eenmaal niet voorspellen.

Zoals Teleton al aangeeft heb je meer kans last te krijgen van de veelvoorkomende regen- en onweersbuien.

Regenen doet het in de maanden juli/augustus eigenlijk bijna elke dag wel, de beroemde middagbuien van 15-45 minuten. Er komt dan in korte tijd een enorme hoeveelheid water uit de lucht die net zo snel weer verdwenen is. Vluchten gaan meestal gewoon door (kleine vertragingen komen wel voor) en de attractieparken draaien ook gewoon door.
In de ruim 10 jaar dat ik nu naar Florida ga heb ik het pas één keer meegemaakt dat het meerdere dagen achter elkaar de hele dag regende. Voordeel in Florida is dat de temperatuur gewoon goed blijft (in de zomer) en je gemakkelijk je programma aan kunt passen; er is voldoende binnen te doen.

Anders is het bij onweer. Florida heeft ook wel de naam de lightning-capital te zijn van de wereld (of de USA, daar wil ik vanaf zijn), met het meeste aantal blikseminslagen. Zodra er bliksem wordt gesignaleerd is men uiterst alert, terecht. In zwemparken worden alle bezoekers gesommeerd het water te verlaten, en als het lang duurt wordt de boel helemaal gesloten. In attractieparken sluiten direct de attracties die blikseminslaggevoelig zijn, zoals rollercoasters, waterattracties en zo. Pas als het zeker weer veilig is gaan die weer draaien.

In tegenstelling tot wat Teleton zegt kan het tijdens een langdurige regenperiode juist wel eens gunstig zijn om een attractiepark te bezoeken. Het is dan vaak een stuk rustiger en de wachttijden korter. Da's tenminste mijn ervaring. Wel steeds een regencape aan of met een plu sjouwen, maar dat vond ik geen probleem.

Kortom: Hurricanes zijn afschrikwekkend, maar komen niet vaak voor. Andere extreme weersomstandigheden wel vaker, maar daar is goed mee om te gaan. Als de temperatuur en je stemming maar goed zijn!

Teleton
28 maart 2010, 10:29
Lees net op NU.NL (http://www.nu.nl/algemeen/2214053/zeer-actief-orkaanseizoen-verwacht.html)dat men een "zeer actief orkaanseizoen" verwachten.

...zou verwachten zou een betere formulering zijn. Zoveel factoren die niet of onvoldoende bekend zijn beinvloeden de ontwikkeling van tropische stormen en hurricanes. En nergens vind je zoveel slagen om de arm als in de berichtgeving over het weer tijdens Hurricane Season. Maar goed, Alex, Bonnie, Colin, Danielle, Earl, Fiona, Gaston, Hermine, Igor, Julia, Karl, Lisa, Matthew, Nicole, Otto, Paula, Richard, Shary, Tomas, Virginie en Walter staan klaar om hun naam aan de toekomstige tropische stormen en hurricanes te geven, dus we kunnen lekker vooruit. Mochten we nog namen te kort hebben, dan zetten we gewoon het griekse alfabet van alpha tot omega in.........

Maarten-Annique
24 mei 2010, 20:02
Zojuist op het nieuws hier in Clearwater, FL, gezien dat boven zee de eerste tropical storm / orkaan zich aan het ontwikkelen is.
Zijn naam is ALEX.

IK heb nog niet verder gezocht naar meer nieuws, maar ga dat zo wel even doen.

Edit: http://www.nhc.noaa.gov/gtwo_atl.shtml

Palmcoast
25 mei 2010, 13:46
Dit is wel een leuke link om het hele pad van orkanen en stormen te volgen
http://www.wesh.com/hurricanetracker/index.html

Je kan hier ook alle "legendarische" orkanen vinden

koenkamphuys
3 juni 2010, 16:02
FWIW: http://news.yahoo.com/s/nm/20100602/ts_nm/us_storm_hurricanes_forecast men voorziet een intensivering van het orkaanseizoen. Conclusie van de schrijver: "The Gulf Coast may see a repeat of the 2005 season".

Michael66
4 juni 2010, 17:16
Als je in de VS in het nieuws wilt komen, dan is een dreiging van een onheil de beste manier. Mensen bang maken = nieuws.

Als ze hadden gezegd dat het wel mee zou vallen dit jaar, dan was er niets over geschreven, of alleen maar een klein berichtje ergens achteraf. Grote kans dat die berichten er wel zijn, maar die zie je dus niet, worden niet groot gebracht.

JKG
26 juni 2010, 13:29
TS Alex is geboren! Maar Florida gaat hier helemaal geen last van krijgen en de kans dat het van een TS naar een orkaan over gaat is klein.

corrus
26 juni 2010, 14:52
Zie hier... :mrgreen:

http://www.cfnews13.com/static/articles/images/2010/Alex_path_5am.jpg

http://www.cfnews13.com/static/articles/images/2010/Alex_5am.jpg

hrjhaan
23 juli 2010, 15:49
Er wordt momenteel een tropische storm "Bonnie" verwacht. Ze hebben het zelfs over een hurricane. Maar de weermannen/vrouwen denken niet dat het zover komt. Maar ze waarschuwen inmiddels wel. We kregen vanmorgen in de Publix in Fort Myers een folder met een hurricane waarschuwing. Wij hopen dat het niet zover komt en bij een storm blijft.

Michael66
23 juli 2010, 17:19
Nieuws en bewegende beelde van/over Bonnie:

http://www.tampabay.com/components/video/?bcpid=75097334001&bclid=2652468001&bctid=207554135001

En een Live Map: Kijken!! (http://www.tampabay.com/specials/2010/interactives/hurricane-map/)

goedhartl
23 juli 2010, 21:59
Bonnie is intussen een tropical depression met een windsnelheid van max. 35 mph boven Florida geworden.
Ik kijk altijd op http://www.nhc.noaa.gov/

Heeft iemand hier nu last van in FL?

Michael66; Net op Tampabay.com gekeken, als ie deze route blijft houden, gaat ie regelrecht op New Orleans af. Ben erg benieuwd hoe dit dan gaat aflopen ivm die olievlek.

fransje
31 augustus 2010, 09:48
Na Earl komt Fiona er al aan, maar die buigt zo te zien ook ruim langs Florida af.
Ik heb de site van het National Hurricane Centre bij m'n favorieten staan, vind het leuk om het een beetje bij te houden.
Het viel me op dat de tornado's zich lang rustig gehouden hebben, maar nu zijn er 3 in een goede week tijd "geboren".
Volgende week vertrekken wij, ben benieuwd wat we er van merken.
Ons programma is, op begin en eind na, geheel flexibel, niks geboekt, dus we draaien gewoon met de tornado's mee, haha

EZ Archive Ads Plugin for vBulletin Copyright 2006 Computer Help Forum