PDA

Bekijk Volledige Versie : Geldzaken: Traveller Cheques



VinMor
08-01-07, 20:35
Heeft iemand ervaring met Traveller Cheques? Kost dit meer dan gewoon betalen? Wat zijn de voordelen? Kan iemand mij hiermee helpen? Wat raden jullie aan: Gewoon geld of Traveller Cheques?

Alvast bedankt

calypso
08-01-07, 20:46
Ik heb ze nog nooit gebruikt in Amerika, volgens mij kun je beter een Credit Card of Cash mee nemen. Maar niet teveel cash anders wordt je weer raar aangekeken bij de douna!!
Zou ook niet weten waar je die moet inleveren in de USA, volgens mij moet je dan al naar een bank. Lijkt me omslachtig!!

Eric
08-01-07, 21:45
Toch worden travelers cheques best nog wel veel gebruikt.
Het grote voordeel is, dat ze bij verlies verzekerd zijn.
Aan de andere kant zijn ze wel duur in gebruik.
Maar waarom ga je niet even langs een bank met zo'n vraag?
Eric

Mickey99
08-01-07, 21:51
Ik heb wel ervaring met traveller cheques. Wij nemen ze eigenlijk vanaf de eerste keer Florida mee (toen hadden we nog geen credit card) en vinden ze heel handig in gebruik. Zoals Eric al schreef zijn ze verzekerd tegen verlies en diefstal. Wij combineren het gebruik van de cheques met een creditcard. Je kunt er bijna in alle restaurants, hotels en winkels mee betalen en je kunt bijvoorbeeld een cheque van $ 50 of $ 100 gebruiken om een "kleine" aankoop mee te doen en dan krijg je "wisselgeld" terug en zo heb je dan weer dollars in de knip.

Zoals ik al zei wij combineren het gebruik tussen cheques en creditcard maar er zijn genoeg mensen die alleen creditcard gebruiken en hier dan alles mee betalen en pinnen om contant geld te hebben. Ik denk dat je moet doen wat je zelf het makkelijkste vindt.

VinMor
08-01-07, 22:31
Maar waarom ga je niet even langs een bank met zo'n vraag?Meer omdat banken toch meer naar hun eigen voordeel kijken dan naar het onze..

VinMor
08-01-07, 22:33
Normaal gesproken ben ik van plan om 2000 euro(in dollars) mee te nemen vanuit Nederland! Dus het risico vond ik nogal groot, maar ik koop het liever in Nederland omdat ik dan de wisselkoers weet....

Zal ik raar bij de douane aan worden gekeken met zoveel geld? Of controleren ze daar niet echt op?

Eric
08-01-07, 22:37
Dat is peanuts, je mag $ 30.000 contant meenemen de VS in (Nieuwe regel !!)
Ja, als je het echt wil meenemen en niet via een CC zou ik toch voor Traveler cheques gaan. Neem wel Amex, die worden overal geacepteerd vaak met cash back.
Maar waarom zet je het niet gewoon hier op de bank en pin je het?
Eric

VinMor
08-01-07, 22:46
Omdat ik een bedrag in m'n hoofd heb, en met die wisselkoers + eventuele transactie kosten, weet ik niet precies hoeveel ik uitgeef.

Eric
08-01-07, 23:08
Dat kan toch niet meer dan een paar tientjes schelen?
Of plan jij je vakantie precies op de cent nauwkeurig? Maar als je gewoon bijhoud wat je uitgeeft (in dollars) en je weet vooraf hoeveel dollars je mag uitgeven kom je toch een heel eind.
Het staat mij bij dat je zo'n 3% kosten maakt met Traveler cheques, dus dat is $ 60 aan kosten, daar kun je toch weer wat voor doen.
Contant geld meenemen is geen veilige optie.
Huur je trouwens een auto? Hou er dan rekening mee dat als je geen CC hebt je een flink bedrag als borg moet betalen.
Eric

calypso
09-01-07, 07:56
@Vincent Morit;
Vind dit nogal veel geld om op zak te hebben, wat doe je bv als je ergens naartoe gaat neem jet het dan mee, of waar laat je het.
Op de slaapkamer is nu ook geen optie denk ik, en meenemen naar een park of zo is ook al zoiets stel je verliest het heb je niks meer, dan zou ik toch liever voor de CC kiezen.

Mickey99
09-01-07, 08:37
Op je hotelkamer heb je meestal een kluisje of anders is er bij de receptie van je hotel een kluisje. Je hoeft er dus niet constant mee op pad.

Ta2 Gerrit
09-01-07, 14:39
Dat is peanuts, je mag $ 30.000 contant meenemen de VS in (Nieuwe regel !!)
Gelukkig, want die 10.000 van voorheen ging er wel erg snel door :lol:

Ja, als je het echt wil meenemen en niet via een CC zou ik toch voor Traveler cheques gaan. Neem wel Amex, die worden overal geacepteerd vaak met cash back.
In tegenstelling tot de Amex CC, die wordt nog wel eens geweigerd "No Amex" =;

Maar waarom zet je het niet gewoon hier op de bank en pin je het?
Soms kun je niet alles op de bank zetten, toch ? :-\"
Eric

Maar alle gekheid op een stick, ik vindt het toch ook wel prettig om wat cash geld bij me te hebben. Mede omdat ik nog wel eens onderdelen koop op Swapmeets en Fleamarkets. Daar kun je niet altijd pinnen of CC-en.
De Amerikaanse kleine zelfstandige (of zzp-er, las ik net) wil de IRS wel eens omzeilen, in tegenstelling tot de gezagstrouwe Nederlanders :lol: :lol: :-\"

Eric
09-01-07, 15:37
Ja, ik ben maar een gewone, trouw zijn belasting betalende Hollander, die dus geen problemen wat dat betreft hebt.
Maar ik begrijp wat je bedoelt, maar volgens mij bedoelde Vincent dat toch ook niet, want het soort mensen die beschikking heeft over wat 'vrij uit te geven' geld weten meestal al lang van de hoed en de rand.
Eric

kentcourt
10-01-07, 21:08
Pinnen is mijns inziens nog steeds de beste optie, kan zelfs in de supermarkt (tot $ 400,- per keer) en wat betreft AMEX, deze kaart zullen ze in Amerika steeds vaker weigeren vanwege de hoge provisie afdracht door winkeliers.Visa/Mastercard is dan een betere optie kost qua lidmaatschap ook minder. Maar een creditard erbij is eigenlijk wel een must.

Eric
11-01-07, 01:04
en wat betreft AMEX, deze kaart zullen ze in Amerika steeds vaker weigeren vanwege de hoge provisie afdracht door winkeliers.

Nou, dat ben ik dus echt niet met je eens.
Ik betaal altijd alles met American Express (gemiddeld zo'n 200 betalingen per jaar) en ik heb nog nooit problemen gehad.
Amex is weliswaar de duurste, maar als je ooit in de problemen komt, zul je merken dat de service ongeėvenaard is.
Overigens is er niets mis met Mastercard, een heel goede tweede, maar het beste is en blijft om ze allebei te hebben.
Eric

Michael66
11-01-07, 02:54
Er zijn inmiddels steeds minder banken in NL die Traveller Chaques leveren. Mijn werkgever bijvoorbeeld (Fortis) doet dat niet meer. Reden: te arbeidsintensief = te duur = te weinig aan te verdienen. Traveller Cheques zijn nog zo's "vehikel" uit het verleden voor mensen die geen credit card kregen vanwege onvoldoende inkomsten of wat dan ook. De acceptatiecriteria voor CC's zijn de laatste jaren echter aanzienlijk versoepeld (understatement, je krijgt er inmiddels figuurlijk al eentje bij een pakje boter) waardoor iedereen toegang tot dat betaalmiddel heeft gekregen. Het gehele fysieke betaalmiddelen-kanaal (chartaal, cheques) is gewoon langzaam maar zeker aan het verdwijnen. Dat wat nog blijft bestaan wordt door banken sterk getarifeerd (lees: je betaalt er gewoon veel voor), terwijl alle automatische betalingen ("straight through processing") steeds goedkoper wordt.

calypso
11-01-07, 08:10
De acceptatiecriteria voor CC's zijn de laatste jaren echter aanzienlijk versoepeld (understatement, je krijgt er inmiddels figuurlijk al eentje bij een pakje boter) waardoor iedereen toegang tot dat betaalmiddel heeft gekregen.
Yep dat is ook weer iest wat we overnemen van de USA, neem 2 of 3 CC en je bent klaar.
Ok je hebt wat schulden maar daar maken de banken zich niet druk om want ze verdienen toch lekker aan je!!
Maar ik geef je gelijk die Travellers checks zijn toch inderdaad eigenlijk achterhaald in deze tijd, daar gebeurt hetzelfde mee als de Eurocheck, dis is destijds ook langzaam gestorven.....

Eric
11-01-07, 09:59
Ik begrijp niet helemaal wat het hebben van creditcards te maken heeft met schulden.
Die schulden maak je zelf, daar kunnen de creditcards niets aan doen.
Op een gewone betaalrekening kun je ook rood staan, en als je de CC rekeningen automatisch betaald kun je daar nooit de fout mee ingaan.
Ik weet wel wat je bedoelt: dat je namelijk makkelijk geld uitgeeft en denkt de rekening komt later wel, maar dat is niet de schuld van de kaarten.
Ik heb mijn Amex al sinds '83 en vind het een geweldig systeem.
Nooit veel contant geld, niet hoeven wisselen, en een keurige rekening waar ik precies op kan zien hoeveel ik heb uitgegeven.
En als je bang bent teveel uit te geven, kun je zelf een limiet afspreken.
Kaart is altijd verzekerd, mocht je een kaart verliezen heb je binnen 24 uur een nieuwe, waar ook ter wereld.
Eric

calypso
11-01-07, 12:50
Ik begrijp niet helemaal wat het hebben van creditcards te maken heeft met schulden.
Een CC is toch wel geld uitgeven wat je niet direct hebt!

Die schulden maak je zelf, daar kunnen de creditcards niets aan doen.
Volkomen mee eens!!

Op een gewone betaalrekening kun je ook rood staan, en als je de CC rekeningen automatisch betaald kun je daar nooit de fout mee ingaan.
Heleemal gelijk in

Ik weet wel wat je bedoelt: dat je namelijk makkelijk geld uitgeeft en denkt de rekening komt later wel, maar dat is niet de schuld van de kaarten.
Precies het is gewoon veel makelijker om schulden te maken.

Ik heb mijn Amex al sinds '83 en vind het een geweldig systeem.
Nooit veel contant geld, niet hoeven wisselen, en een keurige rekening waar ik precies op kan zien hoeveel ik heb uitgegeven.
Klopt ik vind de CC ook handig en betaal ook keurig mijn rekeningen

En als je bang bent teveel uit te geven, kun je zelf een limiet afspreken.
Kaart is altijd verzekerd, mocht je een kaart verliezen heb je binnen 24 uur een nieuwe, waar ook ter wereld.
Eric
Heb ik inderdaad dus kan niet over die limit heen wat ik zelf wel fijn vind.

Michael66
11-01-07, 18:48
Een CC is toch wel geld uitgeven wat je niet direct hebt!Oh, is dat zo? Volgens mij KUN je geld uitgeven dat je niet hebt, maar dat hoeft niet. Daar ben je zelf altijd nog bij, dat beslis je zelf.


Precies het is gewoon veel makkelijker om schulden te maken.
Dat hoeft niet. Het is niet makkelijker, het is wel mogelijk. Het is maar net hoe je er mee omgaat.

kentcourt
14-01-07, 18:19
Hallo Eric,

AMEX vraagt de meeste provisie en omdat de marges voor de winkelier steeds kleiner worden zullen deze op termijn niet meer willen opdraaien voor de hoge kosten omdat VISA/Mastercard bijv veel minder vraagt.

Ik heb zelf ook o.a. AMEX maar liep 2 weken geleden hiertegen aan (en werk zelf in de financiele wereld)
Maar pinnen in bijv de supermarkt kost 1,80 per transactie en de koers is tegenwoordig zeer gunstig. Ik ben van mening dat je balans moet vinden tussen contant en betalingen met je CC. En als je veel in Amrika komt kan het ook wel eens gunstig zijn om een rekening daar te hebben. En teveel uitgeven blijft een ieder zijn eigen verantwordelijkheid.

padds
23-01-07, 13:54
Maar pinnen in bijv de supermarkt kost 1,80 per transactie en de koers is tegenwoordig zeer gunstig.

Ik pin alleen met mijn bankpas en dat hoeft helemaal niets te kosten, dat ligt eraan welke pas je hebt. Ik raad je aan dit bij jouw bank te checken.
Geld pinnen met CC is nooit handig als dat ook met een bankpas kan..

groeneveld
25-01-07, 05:23
Wij zitten momenteel in Florida Ik had een aardig bedrag aan traveller cheques bij mij. Onze ervaring is dat je er overal mee kunt betalen. Hotels, supermarkten, warenhuizen, enz.. Mocht de waarde van de cheque hoger zijn dan het te betalen bedrag dan krijg je dit cash terug.
Je bent gelijk voor een tijdje van het gezeur van pinnen af.
Altijd doen
Wij hebben er heel Florida mee rondgereisd. Overigens wel een credit card meenemen, deze wordt ook vaak voor tanken, deposit auto huur enz gebruikt.
Succes aldi

hkwvi
03-02-07, 23:43
In het verleden hadden we traveller cheques nu alleen een credit en debit card (pinpas) De kaarten hebben we van de ABN (mastercard) en de RABO (betaalpas) en dit kost 15 cent per boeking.
Betalen met de pinpas is voordeliger voor de winkelier en je kunt er evt. nog korting mee krijgen omdat zij geen kosten maken en de betaling gegarandeerd is:p

houtsie
06-02-12, 22:42
Wij zitten er toch sterk over na te denken om traveller cheques mee te nemen naar Florida. Ik heb hier op het forum er al aardig wat over gelezen maar dat zijn meestal oude berichten dus hopelijk kan iemamd mij tips geven. Worden traveller cheques nog steeds overal geaccepteerd in Florida? Wij vinden het voordeel dat ze verzekerd zijn tegen diefstal en we precies weten wat we uitgeven, dit ten opzichte van een creditcard ik weet zeker dat ik met een cc de controle kwijt raak ik weet hoe ik ben:-D.
Uiteraard nemen we wel een cc mee voor borg en nood en ook wat cash geld. Graag hoor ik van jullie.

corrus
06-02-12, 23:20
Betalen met de pinpas is voordeliger voor de winkelier en je kunt er evt. nog korting mee krijgen omdat zij geen kosten maken en de betaling gegarandeerd is:p
In de regel kun je met de gewone pinpas niet in gewone winkels betalen (uitzondering daargelaten).
In de meeste grote supermarkten wel.
Over korting bij Debit Card betalingen is mij helemaal niets bekend.

HenkR
10-07-15, 00:32
Ik heb nog (oude) dollar travellercheques liggen. In het verleden was hier heel makkelijke mee te betalen in Florida en vraag me af of dat nog zo is en wacht ik tot wij in december die kant op gaan. Anders ga ik ze maar eens bij de bank inleveren.