PDA

Bekijk Volledige Versie : Tropical storm hurricane Dorian



utah
30-08-19, 07:09
Deze en volgende week komt Dorian aan land. Met het vooruitzicht dat we op 10/09 vertrekken naar Miami niet echt geruststellend.
Zijn er mensen in de omgeving van deze storm? Be safe! En wat kunnen we verwachten als we vertrekken op 10/09?

Maikel1981
30-08-19, 13:12
Hoi utah, Als je op 10 september gaat dan zal het leven in Florida wel weer voor een groot deel normaal zijn. Tuurlijk zul je wat zien, maar dat valt (hopelijk) wel mee. Veel plezier!

Mave
30-08-19, 14:37
Ik zou me ook pas zorgen maken als je zondag ofzo in Florida aan komt.... Ik ben i.i.g. blij dat we vanavond weer naar huis vliegen. Precies op tijd:)

elstars
30-08-19, 15:26
Onze vlucht zou zaterdag zijn. Met heel veel gedoe en de nodige telefoontjes hebben we gelukkig (kosteloos) kunnen omboeken en de reis een week kunnen uitstellen. Twee jaar geleden hebben we orkaan Irma meegemaakt, 1 keer zoiets is meer dan genoeg. Hulde aan de service van Delta airlines USA (bij Expedia en klantenservice van Delta in Amsterdam kregen we nul op het rekest, maar het telefoontje aan Delta USA ging dus beter).

utah
30-08-19, 16:33
Ik hou mijn hart vast, maar tot hiertoe zouden de plannen hier kunnen blijven as is. Landen op Miami. Na 1 dag op naar Daytona beach, dan rondje Orlando en terug Miami.

utah
30-08-19, 16:36
@Elstars: je vlucht kunnen opschuiven is 1 ding. En tof om te lezen dat dit lukte ( Delta is al jaren onze vaste USA lijn :up: ) Maar wat met je hotelboekingen en huurwagen?

Laura
30-08-19, 16:38
Hoi utah, Als je op 10 september gaat dan zal het leven in Florida wel weer voor een groot deel normaal zijn. Tuurlijk zul je wat zien, maar dat valt (hopelijk) wel mee. Veel plezier!

@Maikel1981, zijn jullie weer thuis? Komen er nog vlogs? Ben heel erg benieuwd ;-)

Mave
30-08-19, 17:09
Onze vlucht zou zaterdag zijn. Met heel veel gedoe en de nodige telefoontjes hebben we gelukkig (kosteloos) kunnen omboeken en de reis een week kunnen uitstellen. Twee jaar geleden hebben we orkaan Irma meegemaakt, 1 keer zoiets is meer dan genoeg. Hulde aan de service van Delta airlines USA (bij Expedia en klantenservice van Delta in Amsterdam kregen we nul op het rekest, maar het telefoontje aan Delta USA ging dus beter).

Oh gelukkig maar, ik zou het ook niet gedaan hebben, wat een pech 2x een orkaan.... wij waren 2 jaar geleden ook (ruim) voor de orkaan weg...

Gerjo 2016
30-08-19, 19:31
Wij zijn er nu in Kissimmee je kan het wel merken hoor ook in de winkels
we waren gister bij de Walmart en het water wasal uitverkocht
onze koelkast en vriezer is goed gevuld want we hebben zo 25 jaar geleden ook al eens meegemaakt maar toen hadden we niks in huis.
dus dat gebeurt ons niet meer

utah
30-08-19, 22:55
Wat doe je met je ticket van pretpark als het gesloten is omwille van deze ( en volgende) orkaan? -> https://www.wftv.com/news/trending-now/hurricane-policies-for-florida-theme-parks/980867041

Mave
31-08-19, 00:56
Wij zijn er nu in Kissimmee je kan het wel merken hoor ook in de winkels
we waren gister bij de Walmart en het water wasal uitverkocht
onze koelkast en vriezer is goed gevuld want we hebben zo 25 jaar geleden ook al eens meegemaakt maar toen hadden we niks in huis.
dus dat gebeurt ons niet meer
Succes! Wij zitten nu op de vlucht te wachten naar NL. Het weer is op het moment ook niet best. Hopelijk kunnen jullie nog genieten van jullie vakantie....

elstars
31-08-19, 10:18
@Elstars: je vlucht kunnen opschuiven is 1 ding. En tof om te lezen dat dit lukte ( Delta is al jaren onze vaste USA lijn :up: ) Maar wat met je hotelboekingen en huurwagen?

Allemaal geregeld, bij Hertz gewoon omboeken, kost niets extra, hotels(s) doen wij altijd met annuleren (als we ze ingeplanned hebben). Die lessen hebben we in de jaren wel geleerd!

stephie
31-08-19, 19:13
De orkaan is flink van richting veranderd zag ik op de radar (van fox news 13). De orkaan zal volgens de voorspelling in een cat 2 op donderdag in north Carolina aan land komen. Maar ja....je weet maar nooit.
Ik vind het ook spannend. Mijn moeder en ik vertrekken woensdag naar NYC. Het is weleens vaker gebeurd dat er een orkaan richting NYC ging.

utah
31-08-19, 19:37
Inderdaad @Stephie. Ook gemerkt op live tv. Grootste gevaar zou (voorlopig) geweken zijn. Maar kan, zoals je aanhaalde, ook snel evenweer veranderen. Laat ons hopen dat alles boven de oceaan blijft en er geen schepen bij betrokken zijn.

utah
31-08-19, 19:49
Op EarthCam is ook al te merken dat verschillende camera's niet meer online zijn.

sunnyrojo
01-09-19, 11:58
[QUOTE=stephie;238827]De orkaan is flink van richting veranderd zag ik op de radar (van fox news 13). De orkaan zal volgens de voorspelling in een cat 2 op donderdag in north Carolina aan land komen.

Gelukkig maar want wij zaten ook in spanning, we zagen het al aankomen net 8 weken geleden een huisje gekocht in Davenport en het eerste jaar al direct weggeblazen.:eek:
Maar goed, zoals het er nu uitziet hebben we er geen grote last van alleen enorm veel regen en dat kunnen de dak goten wel aan, ze zijn wel wat gewend daar. ;)
In ieder geval een fijne vakantie toegewenst, maar dat gaat wel lukken, toch?

Mave
01-09-19, 15:04
Op CNN zie ik net een CAT 5 boven de bahama’s, ik weet ‘t ook niet meer... blijft afwachten...

utah
02-09-19, 19:26
Met een beetje geluk gaat hij voorlangs thv kustlijn. Cat 4 nu. Maar toch nog zeer gevaarlijk.

cant51
02-09-19, 21:16
Vandaag moeten de bewoners van Vero Beach die wonen op barrier island evacueren ( dat zijn de stukken land langs de zee vaak via een brug over een rivier te bereiken daar waar de weg A1A loopt) werd zojuist gebeld door vrienden ook al zou de orkaan niet aan land komen verwachten ze heel veel wateroverlast te krijgen op heel veel plaatsen langs de kust.

utah
03-09-19, 12:24
HR Daytona laat weten dat we een full refund krijgen als we ons verblijf daar volgende week willen cancellen. Tot hiertoe zie ik geen reden om af te blazen.

Gerjo 2016
03-09-19, 18:02
Hier even een update vanuit Kissimmee het is nu Dinsdag 3September 12 uur.
Het is wel winderig en heel vaak een bui maar nu schijnt weer de zon.
We houden jullie op de hoogte

elstars
03-09-19, 18:07
Sterkte, hopelijk gaat het verder goed. Wij zaten twee jaar geleden met orkaan Irma in het huis van Remco. Afgezien van een boom die het niet heeft gehaald en stroomuitval, hebben we het toen verder goed doorstaan.
Doe maar voorzichtig, hopelijk is het snel voorbij. Gelukkig scheert Dorian langs de kust en komt hij niet in Florida aan land.

Het houdt ons ook bezig. Wij zouden afgelopen zaterdag naar Florida vliegen. We hebben het een week kunnen uitstellen.

Gerjo 2016
03-09-19, 21:37
Sterkte, hopelijk gaat het verder goed. Wij zaten twee jaar geleden met orkaan Irma in het huis van Remco. Afgezien van een boom die het niet heeft gehaald en stroomuitval, hebben we het toen verder goed doorstaan.
Doe maar voorzichtig, hopelijk is het snel voorbij. Gelukkig scheert Dorian langs de kust en komt hij niet in Florida aan land.

Het houdt ons ook bezig. Wij zouden afgelopen zaterdag naar Florida vliegen. We hebben het een week kunnen uitstellen.
Wij zitten nu ook inde Villa van Remco
Tot nu toe valt het mee het is hier nu half 4

utah
04-09-19, 13:58
Daytona ligt nu onder vuur van Dorian blijkbaar.

Gerjo 2016
04-09-19, 19:28
Hier in Kissimmee is het op wind na zo goed als over
Wij hebben er geen last van gehad

utah
04-09-19, 20:09
Gevaar geweken. Florida is aan een ramp ontsnapt. Gelukkig maar!

Mushu
05-09-19, 12:20
Mijn moeder en ik zijn gisteren aangekomen. We hadden een rechtstreekse vlucht met Delta. Diezelfde vlucht was de dag er voor gecanceld. Op het moment dat wij in het vliegtuig stapte was MCO nog gesloten. De piloot kon ons iets later vertellen dat het vliegveld om 12u weer open zou gaan. We zijn wat meer naar het westen gevlogen om de wind te ontwijken.
Ik heb de storm op de voet gevolgd via verschillende sites en eigenlijk was al meer dan 24 uur vooraf bekend dat Dorian geen landfall ging maken in Florida en steeds wat meer naar het oosten afweek. De vraag was alleen hoe ver. En omdat het een hurricane is, blijven ze voorzichtig met voorspellingen omdat er altijd wat kan gebeuren waardoor het pad toch afwijkt.
We hadden wel vertraging (door een technisch mankement vh vliegtuig) dus kwamen erg laat aan gisterenavond. Ik weet dus niet hoe het er hier nu uitziet (eerste dag dus is nu nog heel vroeg) maar gisterenavond was er op het vliegveld en in Disney helemaal niets te merken van een hurricane.

Cindy1969
05-09-19, 14:51
Fijn dat jullie goed zijn aangekomen Mushu. Fijne vakantie.

Gerjo 2016
05-09-19, 14:55
Welkom hier er is nu ook niet veel meer te merken alleen veel wind ����������������

Mave
05-09-19, 15:03
Fijne vakantie Mushu. Gelukkig is alles goed gegaan daar Gerjo, beetje wind is misschien zelfs wel lekker. Alles beter dan een orkaan.

Mushu
06-09-19, 03:24
Dank jullie wel! Heel veel zin in vakantie en we zijn goed gestart. Door de hurricane was het extreem rustig vandaag in Animal Kingdom. Fastpasses waren eigenlijk niet nodig. Ben benieuwd hoe het de rest vh weekend is.
Nu wordt het wat weer betreft spannend voor de Carolinas, ik hoop dat het daar ook gaat meevallen.

utah
06-09-19, 07:37
Benieuwd naar volgende week. Weerbericht laat nogal veel onweer zien.

koenkamphuys
10-09-19, 19:42
De week voordat Dorian aankwam, hebben we hebben die dagen aardig wat heen en weer geappt op de groepsapp van ons (Gusta en ik) met Frans (http://www.floridaforum.nl/member.php?15557-Frans1949) en Ineke (http://www.floridaforum.nl/member.php?17566-InekeKoot) - even intensief contact als toen met hurricane Irma. Vooral de vrijdag dat er nog sprake van was dat Dorian in Florida aan land zou gaan had ik wel heel erg de hurricane blues. Dat het trauma nog niet verwerkt is bleek ook wel bij mijn familie, mijn schoonzus die daar permanent woont begon op zaterdagochtend, daar diep in de nacht, met me te appen op een nogal paniekerige wijze. Maar juist die zaterdagochtend begon het veranderende pad van Dorian zich af te tekenen, en nog diezelfde dag konden wij, maar ook zij, met een geruster gevoel verder.

Het is vreselijk wrang om te zien hoe uiteindelijk de Bahama's de klap voor ons hebben opgevangen. Aanvankelijk was voorspeld dat Dorian boven Florida grotendeels tot stilstand zou komen om daarna een noordelijk pad de gaan vervolgen, dwars over de staat heen. In plaats daarvan kregen niet wij, maar de noordelijke eilanden ruim twee dagen de volle laag. We hebben in het nieuws kunnen zien wat de vloedgolf, en twee volle dagen wind en regen van een enorme categorie 5 orkaan doet. Die vloedgolf had ook Palm Beach kunnen zijn, en onze huizen in die twee dagen volle orkaankracht.

Ik ben wel eens in Freeport geweest met een boottocht (cruise kon je het eigenlijk niet noemen) vanuit Fort Lauderdale. Op het eiland was niets te beleven, Freeport was niet meer dan een soort Amerikaanse buitenwijk, maar dan armer, een vervallen winkelcentrum, een paar overheidsgebouwen in een groot park en wat hotels. Maar daar staat nu dus helemaal niets meer van overeind. Het nieuws is de situatie alweer bijna vergeten - straks nog een shotje als 'onze jongens' met het marineschip daar aankomen en dan is het weer afgelopen. Terwijl de duizenden vermisten nog onder hun ondergespoelde en platgewaaide huizen moeten worden gehaald, of de komende tijd zullen aanspoelen op de kust doordat ze door het wegtrekkende en kolkende zeewater in zee gesleurd zijn.

Ja we hebben geluk gehad en ik ben enorm opgelucht maar ik heb er een heel nare bijsmaak bij.

stephie
10-09-19, 20:43
Het is inderdaad vreselijk wat er op de Bahama’s is gebeurd. Wij komen net terug uit New York en ik moet zeggen dat het wel elke dag in het nieuws was hoe erg de schade op de Bahama’s is. Ook werden er hulpacties opgestart door organisaties. Ik kreeg ook een mail van Greyhound over doneren van geld voor de slachtoffers.

Cindy1969
11-09-19, 08:55
Florida is idd aan een ramp ontsnapt... En vreselijk voor de Bahama's, zoveel mensen nog vermist, en alles verwoest :(

Frans1949
11-09-19, 12:48
Tja, na Irma zijn we dus met Dorian weer aan een ramp ontsnapt.
En we hebben de orkaan helemaal gevolgd via diverse apps.
En inderdaad veelvuldig contact gehad met Koen en Gusta.
We moeten er niet aan denken dat Dorian zolang stil was blijven hangen boven Florida.
Hoe erg het geweest had kunnen zijn hebben we kunnen zien via beelden van de Bahama's.
Arme mensen.
En ik kan niet anders dan beamen wat Koen schreef. We hebben een aardig dubbel gevoel.
Nog steeds zijn er veel mensen, en zelfs regerings-leiders die de opwarming bestempelen als een hoax maar de gevolgen laten zich ieder jaar duidelijker zien.
Voor we een huis in Florida kochten hebben we overwogen dat te doen in Arizona.
Met name vanwege het orkaan gebeuren.
Ik hoop toch niet dat de tijd ons zal leren dat we dat beter hadden kunnen doen.
Maar ach, laten we het nog maar even aanzien.
Over drie weken ben ik er.

koenkamphuys
12-09-19, 19:39
Hoewel de global warming een serieus probleem is, komen zware orkanen altijd al voor. De heftigste orkaan sinds mensenheugenis is de Labor Day Hurricane van 1935 (https://en.wikipedia.org/wiki/1935_Labor_Day_hurricane) geweest lang voordat we van de opwarming van de aarde gehoord hadden.

Dorian is in een aantal opzichten overigens vergelijkbaar geworden met de Labor Day Hurricane: een bijna vergelijkbare windsnelheid en zou volgens de eerdere voorspellingen ook landfall maken op Labor day. De depressie was minder diep dan de Labor Day Hurricane: een druk van minder dan 900 millibar is sindsdien nooit meer gezien in de VS.

Frans1949
13-09-19, 10:46
Hoewel de global warming een serieus probleem is, komen zware orkanen altijd al voor.


Precies, je kan natuurlijk nooit zeggen dat die speciale orkaan komt door global warming.
Maar ik zag een poosje terug een grafiek met alle orkanen van de laatste honderd jaar en de intensiteit ervan.
Dan is een trend dus duidelijk te merken.
Helaas kan ik natuurlijk die grafiek weer eens niet terug vinden. GRRRR


Nog 18 dagen. :o

utah
13-09-19, 12:17
Vandaag wordt er hier in Daytona een tropische storm aangekondigd. Intensiteit is minder dan bij Dorian, maar ze verwachten overstromingen en sterke windstoten.

Mushu
14-09-19, 04:11
Ik kom net terug van een cruise in de Bahama’s. We hebben Nassau aangedaan waar helemaal niets van Dorian te merken was. Zij hebben ook het geluk gehad dat ze weinig last hadden vd storm. Donderdag waren wij het eerste cruiseschip waarbij de passagiers weer van boord mochten op Castaway Cay (Disney’s prive eiland in de Bahama’s). Ze hadden hard gewerkt om het eiland weer in orde te maken. Ondanks dat het oog vd storm niet ver vh eiland lag was de schade beperkt gebleven. Er bleek wel veel zand verplaats te moeten worden omdat de stranden zo goed als weg waren en de beplanting zag er een stuk zieliger uit. Heel veel bruine struiken en palmbladeren. Er werken veel mensen op Castaway Cay die op Abaco Island wonen. Dus een paar excursies konden niet doorgaan maar de bahamian winkeltjes waren open en bemand.
De verschillende cruiselines doen veel aan hulp voor de bahama’s. Disney heeft de hele week al spullen via oa Castaway Cay naar Abaco gebracht. Toen wij er waren stonden er heel veel pallets met water en nieuwe generators klaar. Aan de ene kant heel dubbel maar deze eilanden zijn vaak enorm arm (zoals Koen ook al schreef) en leven vh (cruise)toerisme. Dus hoe sneller alles weer op gang is hoe eerder er weer wat geld binnen kan komen. Daar hebben zowel de bewoners als de cruise maatschappijen baat bij.

utah
14-09-19, 10:57
Op de A1A merk je hier en daar ook wel wat van de afgelopen storm. Maar niets dramatisch.

koenkamphuys
15-09-19, 08:59
Vandaag wordt er hier in Daytona een tropische storm aangekondigd.

Dat moet Humberto dan zijn. Die gaat een scherpe bocht naar het zuiden maken en zal Florida niet raken. Aan de kust mag je regen en (wat) wind verwachten.

http://www.koenkamphuijs.nl/florida/forum/humberto.jpg

https://www.nhc.noaa.gov/storm_graphics/AT09/refresh/AL092019_wind_probs_34_F120+png/023538.png