PDA

Bekijk Volledige Versie : Compensatie vertraagde / geannuleerde vlucht



wendy1
02-07-16, 15:39
Hallo,
We zouden gisteren om 18:00 uur met Delta landen (van JFK) op MIami. Helaas is dit door het weer en door n zieke passagier 03:00 uur geworden.

Kan iemand me vertellen of ik hier compensatie/voucher voor kan aanvragen? Kan ik dat later vanuit thuis doen?

Wat n horrorvlucht was dat zeg!

Mvg
Wendy

jarjarbinks
02-07-16, 15:54
Wendy,

Een paar jaar geleden hebben wij dat ook gehad, maar dan vanwege weer. Als het weer de oorzaak is krijg je normaal niet veel.
Na veel zeuren etc kregen wij een paar extra miles echter hier hadden we niets aan. Verder helemaal niets.

Echter proberen moet je altijd en zeker zo snel mogelijk mailen. Je weet nooit hoe er gereageerd wordt zeker niet als er ook nog een zieke aan boord was.

wendy1
02-07-16, 16:00
Dank je.
Ik heb de vlucht geboekt via klm, maar heb met Delta gevlogen. Wie van de 2 kan ik het beste benaderen?

Vanderdoorntjes
02-07-16, 16:05
In 2012 hadden wij met klm een lekke band en daardoor de aansluiting in detroit gemist, met veel haken en ogen uiteindelijk in Miami aangekomen. Ik heb de boarding passen bewaard en ben naar mijn reisafent gegaan. Klm heeft uiteindelijk 800 euro per persoon aan vliegtickets voor een volgende vlucht gegeven, als wij contant wilden werd het 600 naar mijn idee goed opgelost

jarjarbinks
02-07-16, 16:13
Dank je.
Ik heb de vlucht geboekt via klm, maar heb met Delta gevlogen. Wie van de 2 kan ik het beste benaderen?

Via KLM, hier heb je geboekt.

P9ol
02-07-16, 16:17
http://www.consumentenbond.nl/vluchtvertraging/
je kan even op deze site kijk. Staat het 1 en ander uitgelegd.

elstars
02-07-16, 17:37
Het maakt niet zoveel uit welke maatschappij je benadert. Wij vlogen vorig jaar met Delta ( ook geboekt bij Delta), hadden een haperend entertainmentsysteem bij een van onze stoelen in het vliegtuig, misten de aansluitende vlucht in Atlanta vanwege vertraging en drukte op het vliegveld en werden niet aardig behandeld. We hebben meteen na thuiskomst een klacht ingediend bij Delta en 3 dagen later kregen we bericht van KLM met een paar vouchers van enkele honderden euro's ter compensatie. Vanuit die invalshoek, denk ik dat je best veel kans maakt.
Ik zou het in ieder geval proberen, niet geschoten is altijd mis!

Ilse_
02-07-16, 19:23
Wij vorig jaar met Air Berlin gevlogen en 5 uur vertraging. Na veel mailen en onze poot stijf houden de maximale vergoeding gekregen. Wel stond hier duidelijk in de "regels" dat als het met het weer te maken zou hebben we geen enkele recht op vergoeding zouden hebben. ( was in ons geval niet zo )

Wel hebben we toen al meteen een eerste mailtje gestuurd rest is verder thuis afgehandeld.

b767-300er
02-07-16, 20:45
Nu lees ik misschien verkeerd, maar iedereen refereert hier aan een vlucht welke geldt in de EU Regelgeving (vertrokken vanaf Europa of naar Europa)
zoals ik het lees gaat het hier om een binnenlandse vlucht van JFK naar MIA en daar geldt volgens mij de EU regelgeving niet voor.... Maar ik kan me uiteraard vergissen.

Als slecht weer of medische emergency Na "close doors, arm slides and cross check" een rol hebben gespeeld heb je overigens ook onder de EU regels geen enkele recht op compensatie.

pietjepuk
02-07-16, 21:15
B767-300r heeft gelijk de vlucht moet zijn vertrokken van een europeese luchthaven.

b767-300er
02-07-16, 22:17
Of vertrekken van een niet Europese luchthaven en dan vliegen naar een Europese lichthaven op een ticket gekocht bij een Europesche maatschappij.

Ruud2004
03-07-16, 05:20
TS kan het ook wat duidelijker maken door aan te geven of het alleen JFK - MIA betrof of een vlucht van AMS via JFK naar MIA. In het laatste geval zou je compensatie kunnen krijgen. Ik denk trouwens dat je om deze twee reden (weer en zieke pax) geen compensatie ontvangt.

wendy1
08-07-16, 03:05
Het betreft een ticket ams-jfk(overstap) -mia. De vertraging was op de vlucht jfk-mia. Dus binnen de usa.

Ruud2004
08-07-16, 05:48
Het gaat altijd om de gehele vlucht, dus in dit geval vertrek AMS en aankomst MIA, dan zou je dus compensatie kunnen aanvragen. Ik blijf bij mijn standpunt dat je deze vertraging de maatschappij niet kunt aanrekenen, maar proberen kan altijd.

b767-300er
08-07-16, 06:00
Mee eens met Rudi. Het was mij niet duidelijk dat het startpunt op Amsterdam lag, maar de 2 redenen doe genoemd waren geven inderdaad geen recht op compensatie.

mirretje
11-08-19, 14:52
Wij zijn nu 2 dagen terug van 3 heerlijke weken Florida.

Helaas is de terugreis niet zo verlopen als verwacht en ik zou graag jullie advies willen.

De terugreis was gepland op 7 augustus 19.55u. Ik had smorgens ingecheckt voor de vlucht Orlando -Gatwick en Gatwick - Schiphol.

Tegen de middag kregen we een mail dat de vlucht 50 minuten was vertraagd. Later in de middag een mail dat de vlucht totaal was omgegooid.
We vlogen pas de volgende dag 14.30. Niet meer met BA maar met American. Niet meer op Gatwick maar met tussenstop in Philadelphia.

We zijn gelijk naar het vliegveld gereden. Er was een grote computerstoring bij BA en de vlucht voor ons was vertraagd daardoor was onze vlucht ook vertraagd en zouden we onze aansluiting niet halen op Gatwick. Door de computerstoring zouden ze ons niet kunnenhelpen daar.
Het is verder netjes afgehandeld we hebbeneen hotel gekregen met diner en ontbijt.

Ik heb geruime tijd voor de vlucht stoelen gereserveerd daar was nu natuurlijk geen sprake meer van. We zaten 2 bij 2 uit elkaar, het vliegtuig had geen entertainment systeem, geen opladers en er was een storing met de verlicnting waardoor de business class de hele vlucht in de meest felle verlichting heeft gezeten en bij ons leefde de verlichting een beetje een eigen leven en kon de nachtverlichting niet aan.

Nu willen wij een claim indienen maar wij zijn daar groentjes in. We hebben op internet al gezocht bij diverse bureaus. Krijgen wij 250 euro pp? (Dat staat bij sommige als wij de vluchtnummers invoeren) weet iemand een goed en betrouwbaar bedrijf of kunnen we dit zelf en hoe moeten we dit dan aanpakken?

Alvast bedankt!

utah
11-08-19, 17:12
Via je reisbijstandsverzekering?

Mushu
11-08-19, 19:41
Bij meer dan 4 uur vertraging op deze route heb je recht op €600. Ik heb dat ook een keer gehad met BA en uiteindelijk het geld ook gekregen (koste wel wat moeite). Ik heb er voor gekozen om dat via een bedrijf te doen (ik dacht EUclaim) maar daar betaal je dan wel voor. Je kan het ook zelf doen. Op de site vd consumentenbond kan je een voorbeeldbrief downloaden.

stephie
11-08-19, 20:33
Wij hebben dit in 2014 ook gehad. Toen hadden we op de heenweg bijna een dag vertraging. Wij hebben de claim toen laten indienen door vluchtvertraagd. We kregen toen 600 pp terug, dus 1200 euro in totaal. Ik weet niet hoeveel vluchtvertraagd nu kost. Toen was het nog niet zo duur om via hen de claim in te dienen.

mattrob
11-08-19, 20:47
Inderdaad, normaal gesproken zou je recht hebben op EUR 600 pp bij een vertraging van meer dan 4uur, dat is bij jullie dus zeker het geval. In mijn ervaring betaalt BA vrij makkelijk uit, maar dat is alweer een tijdje geleden. Ze kunnen zeker moeilijk gaan doen en op overmacht en dat soort zaken gooien. Ik zou toch gewoon eerst eens zelf proberen, stuur een nette email of complaint (zoek even op de website van BA), geef al je details door (boekingsnummer etc), geef aan dat je pas dag later bent gevlogen en dat je dus conform de EU verordening XYZ (zoek even op google de precieze naam) recht hebt op EUR 600 per persoon, en dat je die graag gestort krijgt op bankrekeningnummer ABC.

Je kan het in ieder geval eerst zelf proberen, scheelt je veel geld, die bureau's zijn best duur ! Anders wil ik het wel voor je proberen, voor EUR 100 pp, hahaha !! Ik vermoed zelfs, als je even zoekt, dat je standaard/concept brieven/emails vindt voor deze claim. Natuurlijk heb je verschillende bureau's die dit uit handen nemen, maar is met 4 personen toch wel veel geld ... Ik zou het echt eerst even zelf proberen, de moeite waard ! Succes !

mattrob
11-08-19, 21:00
Even snel google gedaan, hier voorbeeld brief:

https://www.travelsupermarket.com/en-gb/blog/travel-advice/template-letter-flight-delay-compensation-claim/

mirretje
11-08-19, 22:43
@mattrob
Ontzettend bedankt! We gaan dan toch maar een gokje wagen we kunnen altijd nog een derde partij inschakelen ��

daveytje
11-08-19, 23:47
Die claim geld enkel op de heenweg. Terug gelden de USA regels heb ik ergens gelezen. Maar BA zou het moeten geven. Delta mag er vanaf zien op de terugreis. Heen niet.

https://www.euclaim.nl/vlucht-vertraagd?gclid=Cj0KCQjw-b7qBRDPARIsADVbUbWQB60tUd_hbAnViEdomvFTgewpJoFCod0 a8727dqabh5DMXr9UrmkaAsCjEALw_wcB

Krullenbol
12-08-19, 00:56
En misschien ook je betaalde stoelen claimen. Heb dat ook eens direct bij de maatsschappij gedaan
dat was vrij snel geregeld.

Misschien in een andere claim sturen.

mattrob
12-08-19, 07:59
Het geldt voor Europese vliegmaatschappijen zowel op heen als terugweg, voor niet-Europese maatschappijen geldt het enkel bij vertrek uit Europa (bv dus Delta of United). In dit geval gaat het om BA, dus die vallen ook bij terugkomst onder deze regels. Nogmaals, just to be sure, er kan ook sprake zijn van een overmacht situatie. De vliegtuigmaatschappij zal het daar misschien (te) snel op willen gooien, en dan is misschien zo'n tussenpersoon handig om het te laten proberen als het zelf niet lukt.

elstars
12-08-19, 08:11
Bij een Amerikaanse maatschappij op de terugweg, kun je altijd proberen toch een vergoeding te krijgen. Gebruik hiervoor het klachtenformulier op hun website. Niet geschoten is altijd mis.

mattrob
12-08-19, 08:29
Dat is helemaal waar !

mirretje
12-08-19, 12:37
American heeft het in principe goed gedaan op de terugweg. Afgezien van het oude toestel zonder entertainment systeem en de problemen met het licht. De stoelen die we gereserveerd hebben moet ik bij BA claimen.
Ik had begrepen van een medepassagier dat de toestellen waarmee wij vlogen al lang eruit moesten.Maar omdat de nieuwe toestellen op de grond moeten blijven (ik weet die nummers nooit maar die toestellen die in het nieuws waren) moeten ze met die oude blijven vliegen.

Mushu
12-08-19, 17:58
@elstars;
officieel vlogen ze toch met BA? Daar stond de boeking en die hadden vertraging. Uiteindelijk zijn ze daardoor in een American vliegtuig beland want dat was de oplossing van BA. Als ik het goed begrepen heb. Dus de vertraging is te claimen bij BA.

mattrob
12-08-19, 18:15
Dat lijkt me ook, zo had ik het ook begrepen. Dacht dat de opmerking van Elstars in zijn algemeenheid was, en niet specifiek in geval van mirretje ;-) !

elstars
12-08-19, 18:16
@Mushu;
Ja, snap ik. Ik bedoelde eigenlijk niet specifiek deze situatie, maar het was meer een algemene opmerking.

Mushu
12-08-19, 18:18
Dat lijkt me ook, zo had ik het ook begrepen. Dacht dat de opmerking van Elstars in zijn algemeenheid was, en niet specifiek in geval van mirretje ;-) !
O ja, zo kan je het ook lezen. Dan snappen we het allemaal weer :D

Njit
12-08-19, 20:42
officieel vlogen ze toch met BA? Daar stond de boeking en die hadden vertraging. Uiteindelijk zijn ze daardoor in een American vliegtuig beland want dat was de oplossing van BA. Als ik het goed begrepen heb. Dus de vertraging is te claimen bij BA.

Volgens deze pagina is een omboeking inderdaad geen reden om compensatie te weigeren: https://www.vlucht-vertraagd.nl/vlucht-omgeboekt

mirretje
12-08-19, 23:17
Wij vlogen inderdaad oorspronkelijk met BA.

Ruud2004
17-08-19, 13:03
BA was in ons geval niet zo makkelijk hoor. In 2017 (BA vlucht YVR-LHR-AMS) haalden we de overstap op LHR naar AMS niet door vertraging op LHR (geen A380 geschikte gate beschikbaar). Door naar AMS zat er niet meer in. Netjes door BA ondergebracht in een hotel met diner- en ontbijtbonnen. Na terugkomst via hun website document opgemaakt en claim ingediend. Ik kwam er dus niet met ze uit, vertraging was volgens BA klantenservice te wijten aan de luchtverkeersleiding en hoewel netjes onderbouwd, kwam ik er met hun echt niet uit. We iets heel anders dan wat de captain ons allen meedeelde. Uiteindelijk claim door EU-Claim verder laten afhandelen, welke tegen een behoorlijk vergoeding (zo'n 27%) de claim succesvol afhandelde.
Uit de documentatie van EU-Claim bleek dat BA de waarheid behoorlijk had verdraaid. Reden vertraging klopte niet en de juiste aankomst LHR- en vertrektijd vlucht naar AMS klopten ook niet.

Naar mijn mening hebben jullie recht op 600Eur PP vergoeding volgens de EU regeling. Mijn advies, probeer het eerst zelf, maar zoek bij afwijzing gelijk juridische hulp. Kan misschien zonder kosten via je reisverzekeraar, anders maar via zo'n claimbedrijfje.

mattrob
17-08-19, 17:19
Precies mijn idee Ruud, helemaal eens

Shopping_frieda
19-12-19, 11:49
Hallo ik heb een vraagje. Ik heb begin december een terugvlucht gehad MIA-JFK-BRU geboekt bij klm uitgevoerd door klm-delta. Doordat de vlucht in Miami 50 minuten later vertrok heb ik de vlucht in NY gemist en hadden ze mij op de vlucht van 2,5 u later gezet. Daar aangekomen kon men mij niet vinden in het systeem van Virgin waardoor ik terug naar de Delta balie moest. Daardoor ook deze vlucht gemist en een hotel gekregen voor de nacht en de volgende avond andere vlucht en 24 u later aangekomen dan verwacht. Nu heb ik een claim bij Klm ingediend en zij zeggen dat ik geen recht op compensatie heb om dat deze vlucht door Delta werd uitgevoerd. En ook helemaal geen recht zou hebben op een compensatie. Weten jullie wat ik hier het best mee doe. Alvast bedankt

mattrob
19-12-19, 18:41
Ja, KLM heeft helaas voor jou gelijk. Delta valt niet onder de Europese regelgeving op de terugvlucht vanuit de US naar Nederland. Dus ze hebben netjes je hotel betaald, maar je hebt geen recht op verdere compensatie ... Het maakt niet uit bij wie het geboekt is (KLM dus), het gaat om de maatschappij die de vlucht uitvoert (Delta begrijp ik dus). Dus helaas ... Je zou nog Delta separaat kunnen proberen, die willen nog wel eens iets doen, maar denk aan voucher van $ 100 bv. Maar er is geen verplichting voor deze compensatie.

jarjarbinks
19-12-19, 19:19
Ook wij hadden dezelfde ervaring vanuit MIA naar FRA en dan AMS. Geboekt bij United maar gevlogen met Lufthansa. Door omstandigheden niet gehaald maar we moesten een claim indienen bij Lufthansa en niet United. Wat United wel netjes deed was de hele claim doorsturen naar Lufthansa. Die reageerde dan ook binnen 2 dagen en stuurde het geld binnen een week op. Wat ik wel las, door de mails heen, als dit was met United dat deze ook betaald had. Kreeg nooit een bericht terug dat zij niet onder de wet vallen. Volgens mij vallen ze er wel onder als ze naar Europa vliegen (zeker ben ik niet). Dus niet een vertraging van MIA naar jFK maar wel van JFK naar BRU.
Zoals mattrob al aangaf gewoon proberen.

mattrob
20-12-19, 09:12
Nee, ze vallen er ook niet onder als ze naar Europa vliegen. De Europese regelgeving geldt voor alle Europese maatschappijen op alle vluchten, en voor niet-Europese maatschappijen alleen bij een vertrek vanuit een Europese luchthaven.

Angeline Kievits
31-12-19, 02:07
Zo...net een uurtje thuis na een enerverende vlucht vanuit Orlando met Lufthansa. De vakantie was top, de terugreis wat minder.
De oorspronkelijke vlucht van zondag 29 december om 19.35 (met aankomsttijd om 10.15 op Frankfurt) werd de avond hiervoor verzet naar 20.55 (met aankomsttijd 12.15 op Frankfurt). Hierdoor hebben we de aansluitende vlucht gemist naar Amsterdam die om 12.30 stond gepland (en ook vertrokken is op die tijd). We kregen al een bericht dat de volgende vlucht om 18.00 uur of om 21.00 uur zou zijn. Bij de servicebalie gekozen voor de vlucht van 20.55 uur. (De vlucht van 18.00 uur ging over Munchen en zou nog later aankomen in Amsterdam dan de vlucht van 20.55 uur). Dat betekende dus al met al een vertraging van 8,5 uur (en dat duurt langgggg die 8,5 uur doorbrengen op het vliegveld). We kregen wel een compensatiebon van wel 10 hele euro's per persoon! De rest van de bonnen heb ik allemaal bewaard, evenals de boardingpassen.

En om van de nood maar een deugd te maken: volgens mij hebben we wel recht op compensatie als ik het zo nalees op internet.

met 3 uur of meer vertraging aankomt op de eindbestemming;
vanuit een EU-land vertrekt of naar een EU-land terugvliegt met een in de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij


Via enkele maatschappijen eens gekeken of dat inderdaad zo is, en zij geven aan dat ik 600 euro per persoon terug kan claimen. Nu wil ik dat zelf gaan proberen eerst (heb al wat voorbeeldbrieven gevonden) want sja...ik blijf een Hollander en dit bedrag terugkrijgen betekent weer nieuwe tickets in het vooruitzicht :)
Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken bij het aanvragen? Tips?

elstars
31-12-19, 02:42
Dat is inderdaad een vervelende terugreis. Dit geeft je zeker recht op compensatie (en daarmee straks wellicht een nieuwe reis naar Florida). Je kunt dit heel goed zelf doen en hoeft hiervoor helemaal geen bureau in te schakelen, want je staat gewoon in je recht en Lufthansa kan daar niets anders van maken. Mijn tip is om meteen de claim bij Lufthansa in te dienen en niet te wachten. Dit hebben wij bij KLM ook eens gedaan, we hadden toen al binnen enkele dagen een reactie. Uiteraard weten we niet hoe snel dit bij Lufthansa gaat. Succes!

Angeline Kievits
31-12-19, 03:25
Dank je wel, dat staat morgen op het programma. Nu slapen :)

Cindy1969
31-12-19, 06:26
Geen ervaring mee, maar wat vervelend zeg! Dan wil je naar huis en moet je nog zó lang wachten... Hopelijk wordt het goed gemaakt met een vergoeding.

mattrob
31-12-19, 11:58
Yes, eens met @elstars ! Je hebt, in principe, recht op vergoeding en ik zou zeker eerst zelf die claim indienen bij Lufthansa. Ik zeg in principe, want het kan in extreme situaties om overmacht gaan. Maar als ze het al 24uur van te voren weten, denk ik niet dat ze een hiervan gebruik kunnen maken. Succes !! Zou leuk cadeautje zijn ;-) ! Snel nieuwe reis boeken !

sunnyrojo
31-12-19, 18:38
Vervelend, wij hadden op de heenreis 4,5 uur (afgelopen 4 december)vertraging bij Lufthansa eerst zieke passagier, toen problemen met airsupply en daarna wisseling personeel, we zaten al in het vliegtuig en waarschijnlijk omdat de versnaperingen voor de vlucht moesten behouden geen eten en drinken , inmiddels al wel 600 euro pp teruggevraagd en gekregen tot zover goed geregeld dus een heel leuk kerst cadeau!!
Maar bij aankomst in Davenport zijn we gaan kijken op de laptop of we recht hadden op een vergoeding en hebben daar op een site alles ingevuld en verstuurd, verder niets getekend.
Daarna toch maar besloten om het zelf te regelen via Lufthansa.
Nu blijft die site waar we naar info zochten toch beweren dat zij een fee hebben verdient voor de informatie die is gegeven, maar wij vinden dat onzin, nergens voor getekend en uiteindelijk alles zelf geregeld via Lufthansa.
Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Volgens mij is het vrij simpel, nergens voor tekenen is dus geen overeenkomst en dus geen recht op welke Fee dan ook.

Angeline Kievits
01-01-20, 02:15
Reken maar! Als dit wordt gehonoreerd willen we eens een keer kijken naar OF de Westkust van Florida OF in de omgeving van San Francisco. Als extraatje later dit jaar :D

tcjvissers
29-03-20, 12:41
iemand al ervaring hoe Budgetair handelt bij, door het corona virus, geannuleerde vluchten met Lufthansa en United Airlines?

Ritchie
29-03-20, 12:50
iemand al ervaring hoe Budgetair handelt bij, door het corona virus, geannuleerde vluchten met Lufthansa en United Airlines?

Hier exact dezelfde vraag betreffende Expedia, handelt bij, door het corona virus, geannuleerde vluchten met Lufthansa en United Airlines

KevinB
29-03-20, 12:52
Lufthansa is praktisch onbereikbaar en zoals ik hier lees https://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=10&p=1239215#p1239215 geeft United alleen nog vouchers af.
met BudgetAir als extra schakel ertussen kan het naar mijn idee nog lang duren voor je iets hoort laat staan terug krijgt.
Mijn bij Lufthansa geboekte vlucht is gecancelled en ik heb via twitter de toezegging dat ik een volledige refund krijg. Vooralsnog heb ik alleen een bevestiging per mail dat de hele trip voor mij geannuleerd is verder niks waar een bedrag op staat.
Ik denk dat we allemaal een hoop geduld moeten hebben, maakt ook niet uit, er zijn belangrijkere dingen op dit moment.