Bekijk Volledige Versie : Ervaringen douane Orlando
Hoi,
Wij vliegen komende maand rechtstreeks met Delta van Adam naar Orlando. Wat zijn jullie ervaringen qua wachttijd in Orlando als je nog door de douane moet? Als ik sommige reviews mag geloven is dat echt dramatisch? Ik ben wel eerder in Orlando geweest maar altijd na een overstap in Atlanta, waar het altijd soepel ging qua douane afhandeling.
De ene keer valt het mee, de andere keer tegen.
https://awt.cbp.gov/
hier kun je per luchthaven en tijdslot zien hoe druk het is en hoe snel het gemiddeld gaat.
Afgelopen zomer 2,5 uur in de rij gestaan ondanks de automatische check in en customs. Veel onduidelijkheid en aankomst van drie continentale vluchten tegelijkertijd zorgde voor veel oponthoud. Daarnaast waren ze bezig met een verbouwing in de aankomsthal. Wat de huidige situatie is weet ik niet.
Douane (even formuliertje afgeven) loop je altijd zo doorheen, maar bij de immigration kan je pech hebben. Ligt er vaak aan wat er net voor je is geland en dus voor je in de rij staat.
Sowieso is het verstandig om zo snel mogelijk naar een APC kiosk te gaan. Als je je gegevens daar al invoert kun je gelijk zien of je via de ‘snellere’ rij kunt. Als je pech hebt krijg je een kruis en moet je alsnog via de langzame rij, maar via de APC kiosk is over het algemeen de snelste route.
Ta2 Gerrit
09-04-18, 11:00
Sowieso is het verstandig om zo snel mogelijk naar een APC kiosk te gaan.
Mits je daarvoor gekwalificeerd bent, uiteraard.
En waarom zou je daar niet voor 'gekwalificeerd' zijn als je een ESTA of visum hebt??
Digitalman
09-04-18, 13:17
Nou, bijvoorbeeld als je paspoort nog maar minder dan 6 maanden geldig is.
Ta2 Gerrit
09-04-18, 16:38
En waarom zou je daar niet voor 'gekwalificeerd' zijn als je een ESTA of visum hebt??
Ik had nog oude informatie in m'n hoofd, omdat eerder het bordje in de rij van de APC aangaf dat hij alleen bedoeld is voor US Citizens en Returning ESTA's, maar dat is ondertussen voor alle ESTA's, heb ik begrepen van de site van CBP. My bad.
Nou, bijvoorbeeld als je paspoort nog maar minder dan 6 maanden geldig is.
Nee hoor die info is onjuist. Je paspoort moet geldig zijn, evenals je ESTA. Als je paspoort nog korter dan twee jaar geldig is en je vraagt een ESTA aan, dan is de vervaldatum van je paspoort ook de verval datum van je ESTA, en moet je dus nadat je een nieuw paspoort hebt gekregen ook een nieuwe ESTA aanvragen.
Zowel NL als BE zijn uitgesloten van deze 6 maanden regel : https://www.cbp.gov/sites/default/files/assets/documents/2017-Dec/Six-Month%20Club%20Update122017.pdf
Douane (even formuliertje afgeven) loop je altijd zo doorheen, maar bij de immigration kan je pech hebben. Ligt er vaak aan wat er net voor je is geland en dus voor je in de rij staat.
Dat papiertje (wat je vroeger in het vliegtuig kreeg om in te vullen) krijg je al een aantal jaren niet meer, tenminste niet voor NL en BE (VWP)....
Bij TUI krijg je dat papiertje nog wel.
Digitalman
09-04-18, 18:47
Nee hoor die info is onjuist. Je paspoort moet geldig zijn, evenals je ESTA. Als je paspoort nog korter dan twee jaar geldig is en je vraagt een ESTA aan, dan is de vervaldatum van je paspoort ook de verval datum van je ESTA, en moet je dus nadat je een nieuw paspoort hebt gekregen ook een nieuwe ESTA aanvragen.
Zowel NL als BE zijn uitgesloten van deze 6 maanden regel : https://www.cbp.gov/sites/default/files/assets/documents/2017-Dec/Six-Month%20Club%20Update122017.pdf
Nee hoor die info is onjuist. Als je paspoort (en dus ESTA) korter dan een half jaar geldig is, kom je het land wel in, maar bij de APC krijg je een rood kruis en moet je in de ‘gewone’ rij.
Dat papiertje (wat je vroeger in het vliegtuig kreeg om in te vullen) krijg je al een aantal jaren niet meer, tenminste niet voor NL en BE (VWP)....
Nou het werd op 16 febr j.l. nog door United uitgedeeld.....
Maar als je via de lucht of over zee komt hoef je deze I-94 form niet in te vullen (wel als je over land bv via Canada de US binnen gaat).
kijk ook maar hier: https://www.cbp.gov/travel/international-visitors/i-94
je vult namelijk ook al deze gegevens al (verplicht) in op de site van de airline: de zogenaamde API (advanced passenger information).
In November en Maart kregen we het formulier ook nog bij United.
Vraag de volgende keer gewoon of je het in moet vullen, dan krijg je hetzelfde antwoord als wat ik al eerder gaf: als je de API bij de airline hebt ingevuld weten ze alles al van je (ook door je goedgekeurde ESTA of visum), en hoef je het formulier niet in te vullen.
In de link naar de officiële site hierboven staat dat het niet meer ingevuld hoeft te worden.
Ik meld alleen dat ze bij United ook nog uitgedeeld worden in het vliegtuig, en in November jl moesten we het formulier ook afgeven in Washington. En afgelopen Maart heeft de CBP officer hem nageken en geparafeerd. Dat was trouwens ook in Washington.
Vroeger nieten ze een deel van dat formulier in je paspoort als je aan kwam in de US. Als je weer het land verliet werd deze strip weer uit je paspoort gehaald.
Hebben ze dat de keer dat jij dat geparafeerde document in DC kreeg ook gedaan, of gelijk ingenomen zodra je de US binnen kwam?
Vroeger nieten ze een deel van dat formulier in je paspoort als je aan kwam in de US. Als je weer het land verliet werd deze strip weer uit je paspoort gehaald.
Hebben ze dat de keer dat jij dat geparafeerde document in DC kreeg ook gedaan, of gelijk ingenomen zodra je de US binnen kwam?
Je bedoelt dat formulier voor de borderpatrol. Die krijg je niet meer sinds ESTA. Dit gaat over het douaneformulier waar je op moet zetten of je eten enzo bij je hebt.
Ach...dat is inderdaad een heel ander papiertje....de blauwe is voor customs inderdaad...waarop je moet invullen of je nog iets meegenomen hebt aan kadootjes etc.
TS bedoelt met douane niet customs maar immigration, vandaar de verwarring aan mijn kant...
je hebt gelijk over het blauwe formuliertje, maar de termen douane en immigration worden op het forum nogal eens door elkaar gebruikt.....niet erg duidelijk dus waardoor we langs elkaar heen blijven praten.
https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/sample-declaration-form
I know Ruud, maar denk echt dat TS de wachttijd voor immigrations bedoelt. overigens... ik heb bijna nooit bij douane hoeven wachten... oh ja...een keer toen ik 20 pakken stroopwafels in mijn koffer had, toen mocht ik koffer openmaken...
Sweetsugar
10-04-18, 12:05
Als je voor het eerst op esta reist krijg je toch sowieso een kruis?
Waarschijnlijk wel als je nog nooit in de US bent geweest, of als je een nieuw paspoort hebt.
Niet als je op hetzelfde paspoort meerdere keren in de US bent geweest (dus meerdere ESTA's op hetzelfde paspoort). Ik heb zelf geen ervaring met kruizen op ESTA, maar zou niet weten waarom je altijd een X zou krijgen, volgens mij is het ook veelal een steekproef.
Vorig jaar in Miami moest iedereen die eligible was voor de APC verplicht langs de kiosken, voordat ze in de rij konden, ook alle US citizens/residents.
Als je schoonmaakt met veel chloor ook, is heeeeel slecht voor je vingerafdrukken:)
I know Ruud, maar denk echt dat TS de wachttijd voor immigrations bedoelt. overigens... ik heb bijna nooit bij douane hoeven wachten... oh ja...een keer toen ik 20 pakken stroopwafels in mijn koffer had, toen mocht ik koffer openmaken...
Klopt. Bedoelde ik inderdaad. Dank allen voor de info. Ook de link naar de site is erg nuttig.
Haha, dus daarom deelt United nu stroopwafels uit :D
Angeline Kievits
11-04-18, 00:03
Even resumeren (als Florida-groentje moet ik nog veel leren): ik vul de gegevens van mijzelf en mijn familie in op de APC. Met deze gegevens die uitgeprint worden ga ik vervolgens naar de douane.
Klopt dat een beetje zo?
Mijn kinderen hebben een nieuw paspoort en voor de eerste keer in Amerika: heeft het dan zin om toch via de APC in te checken?
De Esta's en paspoorten hebben we uiteraard bij ons (plus uiteraard gegevens waar we verblijven), we hebben onze gegevens al doorgegeven via de vliegtuigmaatschappij. Is er verder nog iets wat ik vergeet of rekening mee moet houden?
Wat ben ik blij met dit forum: heb hier al heel wat nuttige informatie weten te verzamelen!
Een vakantie naar Terschelling gaat toch iets makkelijker! ;)
koenkamphuys
12-04-18, 20:40
"Returning" Esta is niet meer verplicht bij de kiosken? Mooi... ik moet nl. een nieuwe Esta aanvragen voordat ik in juni ga, en dat scheelt weer.
Gerjo 2016
14-04-18, 03:01
Wij hebben zondag 8 April ook de rechtstreekse vlucht met Delta gedaan
Wij hadden pech was net een BA vol met schooljeugd geland en allemaal voor bij de tsa
Maar we reden om half acht op de 528
Succes
Wij hadden pech was net een BA vol met schooljeugd geland en allemaal voor bij de tsa
Succes
Dat is pech hebben, maar TSA (security check) heb je niet gezien, die zie je pas op de terugweg.
Succes
Hoe lang was je wachttijd?