PDA

Bekijk Volledige Versie : Controle op Schiphol



Njit
05-07-13, 11:10
Zo blijkt maar weer, let goed op je spullen!


Drie beveiligingsmedewerkers op Schiphol zouden de afgelopen maanden op grote schaal geld en elektronica hebben gestolen van passagiers.

Dat meldde de Koninklijke Marechaussee vrijdag.
De verdachten komen uit Amsterdam, Alkmaar en Alphen aan den Rijn. Twee medewerkers werden op de luchthaven aangehouden, de derde verdachte is woensdag gearresteerd in zijn woning in Alkmaar.
Smartphones, iPads en andere dure spullen werden van de lopende band gehaald tijdens de security check op de luchthaven.
Door de drukte en haast op het vliegveld kwamen reizigers er vaak pas later achter dat er spullen waren verdwenen. Wanneer reizigers meldden dat er iets was verdwenen, hielden de verdachten zich van den domme.
Na diverse aangiften werd in februari een onderzoek gestart.
''De integriteit van de luchthaven was in het geding dus we wilden snel weten wie de diefstallen pleegden'', aldus een woordvoerder van de marechaussee vrijdag. ''Na uitgebreid onderzoek, onder meer met verdekt opgestelde camera's, hebben we de drie medewerkers kunnen oppakken.''

Drugs
Het is niet de eerste keer dat personeel van de luchthaven wordt opgepakt. In november vorig jaar werd een groep van twintig mannen opgepakt in verband met drugssmokkel.
Destijds zei de marechaussee, verantwoordelijk voor de screening van medewerkers op de luchthaven, geen aanleiding te zien om het onderzoek naar de betrouwbaarheid van sollicitanten aan te scherpen.

Bron: http://goo.gl/7q7Wl

Ebelix
05-07-13, 15:39
Dat is precies waarom ik altijd mijn waardevolle spullen (telefoon, pasjes, geld, horloge, etc) in mijn tas of jas stop en alleen de computer uit de tas haal. Een tas openen valt meer op dan iets uit een bak graaien. Verder geef ik ook nooit mijn paspoort af bij de controles.

Njit
05-07-13, 15:41
Zo doe ik het ook hoor. Alles van te voren al in een jaszak of tas. Scheelt ook tijd..

verbeek
05-07-13, 15:46
Erg om zoiets te moeten horen en al zeker om mee te maken.
Wij hebben al enkele jaren geleden besloten nog enkel handbagage mee te nemen.
Niet om deze reden maar hebben ons dit nog nooit beklaagd,enkel voordelen.

gudu
05-07-13, 18:15
het gaat nu juist om diefstal van handbagage ..... dus als je handtas door de scan moet dan verdwijnen er dingen . een bekende heeft zo haar ipad "verloren"..... ze heeft de security erop aan gesproken destijds maar wat doe je ... vlucht halen of blijven bakkeleien dat iemand van securiy je ipad heeft gestolen

b767-300er
05-07-13, 20:25
Tipje: Als je met 2 man (of meer) reist altijd pas het bakje met waardevolle spullen (ipads etc) door de scanner laten gaan als de ander van je reisgezelschap de controle gepasseerd is en het bakje in de gaten kan houden als die weer uit de scan komt.
In de scanner zelf kan je geen spullen verwijderen.....
Daarbij altijd je spullen in je jas en die in je handbagage doen...

PENPE
05-07-13, 22:33
Tipje: Als je met 2 man (of meer) reist altijd pas het bakje met waardevolle spullen (ipads etc) door de scanner laten gaan als de ander van je reisgezelschap de controle gepasseerd is en het bakje in de gaten kan houden als die weer uit de scan komt. Wij doen het inderdaad ook al een paar jaar op deze manier :up:

JKG
07-07-13, 22:15
Tot nu toe altijd goed gegaan... maar geloof maar dat ik stennis ga schoppen als ik merk dat er wat weg is.
Aangezien ik nooit door de bodyscan ga, maar apart laat fouilleren ben ik eigenlijk nog langer weg bij mijn spullen. Mijn ega gaat wel door de scan, dus die is er dan wel weer als de kippen bij. :)

b767-300er
09-07-13, 20:24
Helaas merk je vaak pas te laat dat er iets weg is....
en het vliegtuig keert niet om als je er pas in de kist achterkomt als je wat mist.


Verder werkten deze mensen bij de centrale security aan de lanes... Oftewel je hebt de keize tussen stennis schoppen of je vliegtuig halen... Het blijft allemaal een lastig iets.

Waarom ga jij niet door de bodyscan?

JKG
24-01-16, 16:43
Vluchten massaal gemist door tekort aan marechaussees

Schiphol slibt dicht

door Harry van Gelder Amsterdam - Vliegen vanaf Schiphol wordt steeds meer een probleem. De treinreis er naar toe is vaak verstoord en de rijen bij de paspoortcontrole worden steeds langer.

Gisteren misten tientallen mensen hun vlucht door een personeelstekort bij de marechaussee. Het duurde vaak meer dan twee uur voor reizigers langs de paspoortcontrole waren. De chaos was enorm. Het personeelstekort op Schiphol ontstaat omdat de marechaussee, mede door de toegenomen terroristische dreiging, vaak elders moet worden ingezet. De militaire politie heeft belangrijke beveiligingstaken van de nationale politie overgenomen en wordt steeds vaker op buitenlandse missie gestuurd. Zo verblijft een aantal mensen op het Griekse eiland Kos om de stroom asielzoekers te begeleiden. ,,Het is echt schuiven met personeel’’, zegt een woordvoerder van de marechaussee.
Passagiers op Schiphol zullen de komende tijd de negatieve gevolgen hiervan blijven ondervinden. ,,Wij doen geen enkel concessie aan de kwaliteit van de grensbewaking. Schiphol is een buitengrens van de Europese Unie. En ook al zijn er minder controleposten open, we blijven iedere passagier net zo zorgvuldig controleren als afgesproken’’, aldus de woordvoerder.



Bron: http://www.telegraaf.nl/reiskrant/25068498/__Vertrek_vanaf_Schiphol_chaos__.html?page=7

In hoeverre gaat de Amerika-reiziger hier last van hebben? Als ik de video zie (zie url bron), zijn dit de controles bij Europese vluchten. Voor mij is het bijna een jaar terug dat ik naar Amerika ben geweest,
weet niet of intussen de bodyscan nog steeds bij de gate is, of ook op een andere plek? Als het nog bij de gate zit, kan het goed zijn dat we hier minder last van hebben, hoewel weinig marechaussee natuurlijk ook daar geldt.


edit; Hier nog wat info van AT5. Voor terugkomst geldt het natuurlijk ook. Als ik het zo lees, moet de immigratieprocedure in de USA dan een briesje zijn. :)
http://www.at5.nl/artikelen/152016/lange_wachtrijen_op_luchthaven_schiphol

b767-300er
24-01-16, 16:48
Wat jij noemt (bodyscan etc) heeft niks met maracaeussee te maken. Dat is beveiliging. Heel wat anders.
De rijen staan bij de paspoortcontroles. Gisteren was chaos. Vandaag weer normaal. Niks aan de hand.

Die bodyscans zijn overigens sinds 3 juni 2015 allemaal gecentraliseerd op Schiphol. Maar dat terzijde.

JKG
24-01-16, 17:02
Thanks. Beetje opgeblazen verhaal dus. Omdat je in de video dus wel de rij zag voor de bodyscanners van de Europese vluchten..en ze het over marechaussee hebben.
Maar goed, incidentje dus en voor de rest valt het mee? Zo vaak ben ik ook weer niet op Schiphol. Laatste keer ook alweer 2 maanden terug.

corrus
24-01-16, 21:13
Rijen bij de paspoortcontrole hebben wij in de regel weinig last van. :cool:

JKG
24-01-16, 22:05
Ja, moet je wel Privium hebben... en dat heb ik niet! :)
Ach, ik wacht wel hoor. Ben ik goed in.

b767-300er
25-01-16, 00:44
We maken ons druk om een rijtje op Schiphol maar we accepteren het wel dat we zonder morren in de VS 2 uur in de rij staan voor immigratie? Soms zijn we echt verwend hier in Nederland.

corrus
25-01-16, 01:10
Ik maak me niet druk indien we moeten wachten... Maar ook in de USA staan wij vrijwel niet in de rij...

b767-300er
25-01-16, 01:35
Ik had het over TS

Fitzroy
25-01-16, 07:19
Met dat verschil dat je in USA weet dat het lang kan duren en er daarom met overstappen rekening mee houdt. In Nl. was het niet gebruikelijk dus ik kan me goed voorstellen dat je de pest in hebt als je door de paspoortcontrole je vlucht mist.
Maar goed, dat wordt dus 3 uur vantevoren naar Schiphol.

wehave
25-01-16, 10:08
We maken ons druk om een rijtje op Schiphol maar we accepteren het wel dat we zonder morren in de VS 2 uur in de rij staan voor immigratie? Soms zijn we echt verwend hier in Nederland.

Je doet nu een aanname dat er in de VS niet gemord word als ze in de rij staan.
Het heeft verder niets met verwend zijn te maken lijkt mij maar meer dat we anders gewend zijn.

Njit
25-01-16, 10:41
Maar goed, dat wordt dus 3 uur vantevoren naar Schiphol.

Dat is sowieso wat men als advies geeft voor internationale vluchten.. http://www.schiphol.nl/Reizigers/OverSchiphol/ContactmetSchiphol/VeelgesteldeVragen.htm

Hoelang van te voren moet ik aanwezig zijn op Schiphol?Schiphol adviseert voor Europese vluchten 2 uur van te voren aanwezig te zijn en voor intercontinentale vluchten 3 uur van te voren.

b767-300er
25-01-16, 14:10
Mijn stelling was: op Amsterdam zijn we gewend snel geholpen te worden.
In de VS weten we dat het lang duurt.

Als het dan ook een keer lang duurt op Amsterdam staan we opeens vooraan met mopperen en wordt het zelfs op het journaal uitgezonden, terwijl dit in andere landen gewoon dagelijkse kost is. In dat opzocht zijn we
mischien wel verwend hier.

Om lange tenen te voorkomen zal ik mijn posts hier vanaf nu alleen nog maar beperken tot feitelijke info.
Geen zin in discussie over wel/niet etc. Btw. Voor verre vluchten is het advies al jaren 3 uur tevoor.

corrus
25-01-16, 15:38
Maar goed, dat wordt dus 3 uur vantevoren naar Schiphol.
Da's toch altijd 3 uur van te voren aanwezig zijn op de luchthaven... Geen probleem toch??

Fitzroy
25-01-16, 18:11
Intercontinentaal wel, maar voor Europa niet, dat wordt toch een uur eerder. Trouwens, de balies bij TUI waren de laatste niet eens open, meer dan 3 uur van tevoren.

b767-300er
25-01-16, 18:32
De balies van TUI zijn sinds kort vanaf 4 uur smorgens de gehele dag geopend voor alle
vluchten.

Frans1949
25-01-16, 20:43
Ik ben twee weken geleden vanaf Amsterdam naar Florida gereisd.
En voor mij de eerste keer met de "nieuwe"beveiliging.
Vond het prima. Mooi en snel.
En daarna een chaos voor de paspoortcontrole.
Slecht drie marechaussee aanwezig en zeer lange rijen.
Daarna konden we gelijk doorlopen want de boarding begon al.

JKG
25-01-16, 20:53
Als ik om 12u ga vliegen en om 10u op Schiphol ben (wat ik dus altijd ook doe) en er een rij staat van 2 uur, dan heb ik een probleem. Dan zitten mijn koffers in het vliegtuig, maar ik niet.
In Amerika weet ik het en kan het variëren van een kwartier tot 2 uur. Daarmee kan ik rekening houden, ik neem dan ook geen vluchten met tussenstops korter dan 2 uur. Heb zo in Amerika al eens een connecting flight gemist (ondanks 2 1/2 uur er tussen).

De afgelopen jaren ben ik altijd snel door de paspoortcontrole heen op Schiphol en als veel mensen van de marechaussee ineens in Griekenland zitten om de vluchtelingen te assisteren naar de rest van Europa,
dan weet ik dat ik dus vroeger op Schiphol moet zijn, zodat ik verzekerd ben van het halen van de vlucht. Het was blijkbaar altijd al 3 uur, maar met 2 uur ging het altijd goed. Zal er een uurtje eerder zijn voor de zekerheid (wat dus ook wordt aangegeven :P ).

Anthon14
25-01-16, 21:51
Ach garantie omtrent de tijd die je kwijt bent aan de controles zowel op Schiphol als in Amerika heb je toch nooit. Wij zijn op Orlando vanwege iemand met een rolstoel in het gezelschap al eens naar een andere rij verwezen waarbij die rij het minste snel ging waardoor we krap aan de vlucht haalde. Dit terwijl we ruimschoots op tijd aanwezig waren op de luchthaven en zelfs eerder dan we normaal doen op Orlando.

Het jaar er op in dezelfde periode ook ruim op tijd naar de luchthaven en mochten we zonder controle van de handbagage zo doorlopen naar de gate, enige controle was de paspoorten en tickets wat ons 15 minuten tijd kostte.

Tja wie zal zeggen hoe lang er er volgende keer over doen.

Wat het artikel betreft is het in ieder geval een waarschuwing voor mensen die denken dat het allemaal wel meevalt en altijd wat later gaan dan aanbevolen. Wat ik begreep deed de automatische paspoort controle het ook niet dus dan heb je ook rijen met mensen die denken sneller door te kunnen die ook in de rij plaats moeten nemen.

JKG
25-01-16, 22:11
Het scheelt in elk geval dat mensen die niet zo vaak vliegen bij 'EU passports' gaan staan en 'All passports' even voor het gemak vergeten, als het daar rustiger is. :)
Ach, ik zie dus wel. Ik zorg wel dat ik er eerder ben dan de 2 uur die ik normaal doe. Misschien scheelt het ook als je door de weeks gaat reizen ipv in het weekend.

laanvdj
25-01-16, 22:59
Als ze adviseren om 3 uur van te voren aanwezig te zijn en je besluit om dat niet te doen, is dat denk ik je eigen verantwoordelijkheid. Ik vind het niet erg om op Schiphol rond te lopen, is toch al een beetje voorpret. Verveel me er nooit.

b767-300er
25-01-16, 23:46
Afgelopen donderdag vertrokken vanaf Schiphol en helemaal niets aan de hand.

sunnyrojo
26-01-16, 10:21
Heeft iemand ervaring met Brussel Zaventem, nu we het toch over wachttijden hebben?
Wij gaan in augustus voor de 1e keer via Brussel-Madrid-Miami?

trails
26-01-16, 10:59
Hoe is de drukte als je op Schiphol moet overstappen? Wij vliegen a.s. dinsdag van Nantes (Frankrijk) naar Atlanta, met overstap in Amsterdam.

76-er
26-01-16, 13:36
Nantes=Frankrijk=Schengen, dus in principe hoef je niet door de security en/of KMAR en kun je meteen naar de gate. Tenzij je vliegveld van vertrek wordt beschouwd als risicobestemming, dan wordt je wel via de centrale security gestuurd.

moonlight91
26-01-16, 13:45
Brussels airport is vrij vlot in het controleren bij paspoort controle en security..
Ik heb altijd het gevoel dat ze het sneller afraffelen dan op Schiphol

trails
26-01-16, 14:04
Nantes=Frankrijk=Schengen, dus in principe hoef je niet door de security en/of KMAR en kun je meteen naar de gate. Tenzij je vliegveld van vertrek wordt beschouwd als risicobestemming, dan wordt je wel via de centrale security gestuurd.

Dank je. Ik weet dat het ook Schengen is maar aangezien op dit moment overal meer controles zijn (ook op de wegen) wilde ik toch even de vraag stellen. Dan hebben we dus genoeg aan de 2 uur overstaptijd op Schiphol en kan ik nog een zak lekkere dropjes kopen... ;)

sunnyrojo
26-01-16, 14:25
Brussels airport is vrij vlot in het controleren bij paspoort controle en security..
Ik heb altijd het gevoel dat ze het sneller afraffelen dan op Schiphol

Bedankt, dit is de 1e keer dat we vanaf Brussel vertrekken dus. Wij zijn toch altijd wel ruim op tijd zeker op een "vreemde"luchthaven.

b767-300er
26-01-16, 16:46
Nantes=Frankrijk=Schengen, dus in principe hoef je niet door de security en/of KMAR en kun je meteen naar de gate. Tenzij je vliegveld van vertrek wordt beschouwd als risicobestemming, dan wordt je wel via de centrale security gestuurd.
Volgens mij ben je abuis Erik.
je hoeft inderdaad niet door de veiligheidscheck. Maar je moet wel degelijk langs de KMAR.
Je komt uit Schengen'(nantes) je stapt over in Schengen (Amsterdam)naar een bestemming (Atlanta) in niet Schengen. Op Amsterdam dus langs de KMAR (ter hoogte van de Dpier bij grens Schengen niet Schengen)

marjolijne
26-01-16, 17:36
Heeft iemand ervaring met Brussel Zaventem, nu we het toch over wachttijden hebben?
Wij gaan in augustus voor de 1e keer via Brussel-Madrid-Miami?

Wij zijn in September via brussel gevlogen.
Na de paspoort controle was de hal daar helemaal leeg.
Wij zijn lekker boven gaan zitten om wat te eten.
Toen we daarmee klaar waren stond de hele hal beneden vol. De rij kronkelde de hele hal door.
Dat ging moeilijk worden.
Achter in de rij aangesloten kwam er personeel zoekend langs, waarop een vriendin voor de grap zei, je zoekt zeker ons.
Na enige twijfel zei hij Ja, en we liepen achter hem aan. Zo stonden we na 5 minuten bij de security check. ;)
Dus het kan heel rustig zijn, maar ook heel druk.
Tip hou de rij in de gaten!!

b767-300er
26-01-16, 17:39
Ik kies er altijd voor om eten en drinken pas na de paspoortcontrole en veiligheid te doen. Dan hoef je ook niets meer in de gaten te houden.

marjolijne
26-01-16, 18:15
In Brussel zit niet zo veel meer na de security, vandaar

Frans1949
27-01-16, 01:32
Bedankt, dit is de 1e keer dat we vanaf Brussel vertrekken dus. Wij zijn toch altijd wel ruim op tijd zeker op een "vreemde"luchthaven.

Sunnyrojo, de voorlaatste keer zijn we met Jetairkly van Brussel gereisd en binnen 20 minuten stonden we gecontroleerd en al binnen de luchthaven.

sunnyrojo
01-02-16, 11:11
Frans: was dit ook in het hoogseizoen?
Wij houden eigenlijk standaard de 2 uur aan als we in Europa nog ergens moeten overstappen en zorgen dan ook eerst dat we door de douane zijn voordat we gaan eten en rondneuzen, maar goed je weet het maar nooit.

moniquekruiningen
08-04-16, 10:35
Ik vind vandaag dit bericht in de telegraaf

http://www.telegraaf.nl/binnenland/25561718/__FNV_dreigt_met_acties_Schiphol__.html


Als er geen oplossing komt voor de werkdruk van de beveiligers dan worden er mogelijk acties gehouden vanaf 26 april.

Frans1949
08-04-16, 18:04
Frans: was dit ook in het hoogseizoen?
Wij houden eigenlijk standaard de 2 uur aan als we in Europa nog ergens moeten overstappen en zorgen dan ook eerst dat we door de douane zijn voordat we gaan eten en rondneuzen, maar goed je weet het maar nooit.


SUNNYROJO Ik zie nu pas je berichtje. Sorry
De laatste keren vertrek vanaf Brussel was begin oktober en 7 februari

Maar nu, na die aanslagen, kan ik er natuurlijk geen zinnig woord meer over zeggen.

Eigenlijk ook wel een beetje off topic hier.:eek:

laanvdj
08-04-16, 22:33
Ik vind vandaag dit bericht in de telegraaf

http://www.telegraaf.nl/binnenland/25561718/__FNV_dreigt_met_acties_Schiphol__.html


Als er geen oplossing komt voor de werkdruk van de beveiligers dan worden er mogelijk acties gehouden vanaf 26 april.
Dan vertrekken wij net.
Ik vind dat iedereen goede werkomstandigheden moet krijgen, maar na een heel jaar héél hard werken in de ouderenzorg wil ik gewoon rustig op VAKANTIE.
sorry, beveiligers. Ik weet dat jullie alles doen om ons te beschermen.

b767-300er
09-04-16, 06:37
Denk dat de aktied van de beveiligers minder effect hebben dan de structurele problemen die de KMAR nu heeft.

trails
09-04-16, 08:59
In februari moesten wij op Schiphol overstappen (voor de vlucht van Nantes, via AMS en ATL, naar Orlando). Dus de eerste douane hadden wij niet eens. We hadden ons verheugd om een beetje rond te snuffelen op Schiphol maar hadden amper tijd om een broodje te kopen. Nergens zo veel controleposten meegemaakt als op Schiphol. We waren net op tijd bij de gate.

b767-300er
09-04-16, 13:45
Nu kan ik het mis hebben, maar je moest alleen Shengen-Niet Shengen (Paspoort)en de
profile toch? Geen bagagecheck...
Wat voor controleposten had je nog meer dan dat het er "zoveel" waren? Want bovengenoemde had je op ieder ander veld in Europa ook tegengekomen?

trails
17-04-16, 08:56
Bij de toegang tot de pier waren stonden er mega rijen voor paspoortcontrole en even daarna weer 1 of 2 keer controle die ook nog eens stickertjes op de paspoorten plakten.
Ik had het ook niet verwacht en we hadden ons er eigenlijk op verheugd om een beetje rond te kunnen lopen op Schiphol. Gelukkig maar dat we dat niet hadden gedaan.
Nee, geen bagagecheck want die hebben we niet meer gezien tot in Atlanta. Wel de nodige vragen over onze handbagage en over ons paspoort omdat daarin staat dat het is uitgegeven door de ambassadeur in Parijs.

b767-300er
17-04-16, 11:07
Niet anders als op een ander veld dus...

b767-300er
24-04-16, 10:21
Voor iedereen die vandaag of morgen nog naar de States vertrekt met United of Delta Airlines vanaf Amsterdam,
hoidt extra rekening met drukte op Schiphol. Gisteren heeft Procheck International een record aantal passagiers op 1 dag verwerkt, wat uiteraard gevolgen heeft voor de wachtrijen voor deze veiligheidscheck. (Het intervieuw). Ook bij de reguliere veiligheidscheck en de reguliere incheck is het momenteel heel erg druk..

een Gewaarschuwd mens....

Eljo
24-04-16, 13:33
Is dit alleen voor reizigers die met Delta of United vliegen?

Digitalman
24-04-16, 13:50
Gisteren vanaf Schiphol vertrokken en het ging allemaal heel soepel. Licht er waarschijnlijk ook aan hoe laat je vertrekt. En over drukte gesproken; op Miami Intl. was het pas druk, niet normaal wat een rijen...

b767-300er
24-04-16, 17:33
Is dit alleen voor reizigers die met Delta of United vliegen?
KLM en Arke hebben geen Profile ;) Dus ja.

Emily
10-05-16, 17:03
Wij reizen 5 augustus vanaf treinstation Antwerpen via Schiphol naar Miami, maar wij hebben 1 uur en 32 minuten overstaptijd op Schiphol! Zou dit voldoende zijn?

b767-300er
10-05-16, 17:21
Ja hoor. Geen probleem

mblokland
13-05-16, 08:58
De wachtijden in de zomevakantie in de usa zien er ook slecht uit volgens dit bericht.
http://edition.cnn.com/2016/05/11/aviation/airport-frustration-tsa-passenger-screening-lines/

Willemien
14-05-16, 14:28
Ik ben op 23 april 2016 3 uur voor vertrek aangekomen op schiphol. Door de enorme rijen wachtende mensen bij de marechaussee of de douane kwamen wij krap 10 minuten voor vertrek bij ons vliegtuig aan. Mijn dochtertje zat op dat moment in een geleende rolstoel van schiphol, en daardoor konden wij de enorme lange rijen omzeilen en mochten we voor de rijen langs. Het was een klein gelukje dat mijn dochter de dag voor vertrek haar kniebanden had verdraaid waardoor zij niet goed kon lopen.
Ik ben als alleenstaande moeder en mijn dochter heeft mijn achternaam ook nog eens gevraagd om te bewijzen dat mijn dochter wel met mij mee mocht reizen zonder toestemming van haar vader. Ik legde uit dat ik alleenrecht heb op mijn kind want haar vader had haar niet erkend, ja echt waar, en ik moest met bewijs komen dat ik haar enigste ouder was! De douanier zei doodleuk bewijs maar dat haar vader het goed vindt dat zij met jou mee op reis mag! Euh haar vader had haar nooirt erkent en nu moet ik hem om toestemming gaan vragen? En hoe moet ik dat bewijzen dat ik haar enigste ouder ben? Deze ondervraging sloeg helemaal nergens op. Ik begon mijn geduld te verliezen maar gelukkig liet de douanier ons door. Achteraf kwam ik erachter dat de douanier ten onrechte mij om bewijs had gevraagd. Tja zo duren de rijen dus extra lang.

laanvdj
14-05-16, 14:57
Wij zijn op 25/4 van Schiphol vertrokken en waren zo overal door heen, terwijl in Washington ik er uit werd gepikt en een complete stripsearch heb moeten ondergaan. Incl de drugsdetector, alleen omdat mijn esigaret had gelekt en ze dus een vreemd geur roken, café latte:). " smoking is dangerous for your health" .
We vertrekken vandaag weer, ben benieuwd hoe dit nu gaat.

b767-300er
14-05-16, 15:08
Willemien,

dit is tegenwoordig wel een procedure en niet alleen op Schiphol.
het gebeurd steekproefgewijs...

Ilse_
14-05-16, 17:25
Willemien, Ik snap dat zulke vragen erg vervelend zijn maar kun je bij de gemeente geen bewijs halen dat je alleen recht hebt over je dochter..... Scheelt voor jezelf misschien n hoop vervelend gedoe. Ik reis ook met mijn dochter, die heeft n andere achternaam en mijn man heeft nog een andere achternaam.( 3 achternamen 3 personen)
Ik neem altijd n bewijs mee van vaders om geen gedoe te krijgen bij controles. Heb zelf geen zin om er een vervelend gevoel van te krijgen terwijl je gewoon in je recht staat.

Ruud2004
15-05-16, 18:47
Ik ben op 23 april 2016 3 uur voor vertrek aangekomen op schiphol. Door de enorme rijen wachtende mensen bij de marechaussee of de douane kwamen wij krap 10 minuten voor vertrek bij ons vliegtuig aan. Mijn dochtertje zat op dat moment in een geleende rolstoel van schiphol, en daardoor konden wij de enorme lange rijen omzeilen en mochten we voor de rijen langs. Het was een klein gelukje dat mijn dochter de dag voor vertrek haar kniebanden had verdraaid waardoor zij niet goed kon lopen.
Ik ben als alleenstaande moeder en mijn dochter heeft mijn achternaam ook nog eens gevraagd om te bewijzen dat mijn dochter wel met mij mee mocht reizen zonder toestemming van haar vader. Ik legde uit dat ik alleenrecht heb op mijn kind want haar vader had haar niet erkend, ja echt waar, en ik moest met bewijs komen dat ik haar enigste ouder was! De douanier zei doodleuk bewijs maar dat haar vader het goed vindt dat zij met jou mee op reis mag! Euh haar vader had haar nooirt erkent en nu moet ik hem om toestemming gaan vragen? En hoe moet ik dat bewijzen dat ik haar enigste ouder ben? Deze ondervraging sloeg helemaal nergens op. Ik begon mijn geduld te verliezen maar gelukkig liet de douanier ons door. Achteraf kwam ik erachter dat de douanier ten onrechte mij om bewijs had gevraagd. Tja zo duren de rijen dus extra lang.

Ik denk/weet dat hier geen Douanier aan te pas is gekomen, maar dat je een aantal vragen hebt gehad van een oplettende Marechaussee. Daar zullen zeker een paar "confronterende" vragen tussen hebben gezeten. Hoe druk ook, hier wordt streng op gecontroleerd. Deze Marechaussee moet met een aantal gerichte vragen binnen korte tijd zich een beeld (profiling) vormen van de personen die hij tegenover zich heeft staan. Dat je door bent gelaten geeft aan dat die Marechaussee het wel vertrouwde. Was dit niet het geval geweest, dan had hij zich meer tijd genomen met als gevolg dat je je vlucht mist. In het ergste geval, als men het echt niet vertrouwd en geen enkel bewijs kan worden overlegd, gaat de reis niet door. Dan wordt je gestopt door deze Marechaussees en daar is hij volledig toe bevoegd.

Vwb dit soort zaken wordt regelmatig de pers gezocht en voorlichting gegeven, als je je administratie in orde had gehad was je wel met vragen, maar zonder problemen gelijk doorgelaten.

https://www.defensie.nl/onderwerpen/reisdocumenten/inhoud/reizen-met-kinderen

florida south
16-05-16, 00:57
Hallo allemaal,

Een praktische vraag. Wij hebben een ticket AMS - Orlando - Mia met TUI.

Echter weten wij dat wij allemaal het toestel uitmoeten in Orlando + bagage (first port of entry in US).

Wij willen niet doorvliegen naar Miami en in Orlando uitstappen.

Vraag dit vragen/doorgeven bij balie als wij inchecken.

Wie heeft er ervaring mee? Ticket aanpassen is niet mogelijk (of tegen zeer hoge kosten).

Reacties /tips welkom.

Thanks

j@cintha
16-05-16, 01:13
Op 29/4 vanaf Schiphol naar Miami vertrokken, we hadden ingecalculeerd dat het lang zou duren...
Alles verliep soepel en super relaxed, na een half uurtje zaten we al aan de koffie. In Miami duurde het langer, 2,5 uur, maar dat lag er volgens ons meer aan dat ik een nieuw paspoort en dus Esta had. Geen klagen dus....:-)

Fitzroy
16-05-16, 08:42
@Floridasouth: bij een no show heeft de luchtvaartmaatschappij het recht om de rest van je ticket te annuleren. Ik zou het dus niet doen als ik jullie was, want je komt niet meer terug in Nl of ook tegen hele hoge kosten omdat je een nieuwe enkele reis moet boeken. Doorgeven aan de balie heeft geen zin. Je gebruikt nl een deel van het ticket dat je gekocht hebt niet en dat is reden om de rest van je ticket te annuleren.
Overigens denk ik dat dit beter in het TUI topic kan staan?

b767-300er
16-05-16, 08:54
Inderdaad zoals Fritzroy aangeeft, in dit geval zal je ticket naar Amsterdam geannuleerd worden.

Behalve dat zal het vliegtuig en de passagiers die erin zitten tevergeefs op SFB op jullie staan wachten. Ook niet echt netjes. Zit er zoveel prijsverschil tussen dan om je ticket gewoon even te wijzigen?

Frans1949
16-05-16, 10:54
In Miami duurde het langer, 2,5 uur, maar dat lag er volgens ons meer aan dat ik een nieuw paspoort en dus Esta had. Geen klagen dus....:-)


Wil je hiermee zeggen dat je in het verleden met een visa reisde?
Anders kan ik dit niet zo goed plaatsen.:rolleyes:

Fitzroy
16-05-16, 11:00
Nieuw paspoort betekent ook nieuwe ESTA, Frans. En dat betekent weer langer wachten bij Immigrations omdat het goed is voor een rood kruis en je alsnog in de rij moet staan.

Frans1949
16-05-16, 11:43
Nieuw paspoort betekent ook nieuwe ESTA, Frans. En dat betekent weer langer wachten bij Immigrations omdat het goed is voor een rood kruis en je alsnog in de rij moet staan.


Natuurlijk. Is duidelijk. Had ik zelf ook kunnen bedenken. :mad:

Komt natuurlijk omdat toen ik nog met een Esta reisde er nog geen elektronische aanmelding was. :cool:

Ruud2004
16-05-16, 18:01
Hallo allemaal,

Een praktische vraag. Wij hebben een ticket AMS - Orlando - Mia met TUI.

Echter weten wij dat wij allemaal het toestel uitmoeten in Orlando + bagage (first port of entry in US).

Wij willen niet doorvliegen naar Miami en in Orlando uitstappen.

Vraag dit vragen/doorgeven bij balie als wij inchecken.

Wie heeft er ervaring mee? Ticket aanpassen is niet mogelijk (of tegen zeer hoge kosten).

Reacties /tips welkom.

Thanks

Zoals al aangegeven, aan de balie vragen is te laat (die meisjes mogen dat ook niet wijzigen) en "gewoon uitstappen" is ook geen optie. Waarom bel je niet met Tui? Leg je vraag voor en vraag of ze deze wijziging (met gesloten beurs) willen doorvoeren. Nee heb je, ja kan je krijgen...

knaapje
18-01-18, 12:32
Zijn er recente ervaringen met de veiligheidscontrole op Schiphol?

Je laptop en je vloeistoffen uit de tas, maar moeten je camera en GPS er ook uit en apart in een bak?

Vorig jaar stond het niet aangegeven, maar moest toch uit de tas en apart.

b767-300er
18-01-18, 14:42
Vloeistoffen en elektrische apparatuur moet je inderdaad nog steeds uit je tas halen (althans afgelopen zondag nog wel)
En in een aparte bak door de scanner. Camera’s vallen daar ook onder.

Je kan hem ook laten zitten, maar dan weet je zeker dat je koffertje/tas open moet om fysiek gecontroleerd te worden. Apart aanbieden versnelt het proces.

Ruud2004
19-01-18, 20:48
Dit zegt Schiphol zelf. https://www.schiphol.nl/nl/centrale-veiligheid/

Bij mij ligt er alleen een tas, riem, trui en een laptop in een bak. Zaken als portemonnee, telefoon, sleutels oid, heb ik dan al uit mijn zakken gehaald en in die tas gestopt. Als ze dan in mijn tas willen kijken prima, maar dan sta ik daar met mijn neus bovenop. Helaas is dat nodig.

b767-300er
19-01-18, 20:53
Genoemde zaken mogen ook allemaal in de tas blijven. TS heeft het over camera’s en GPS. Helaas zijn die wat dikker dan een gemiddelde mobiel en dus door de XRay niet goed te bekijken.
Sleutels, portemonnees (mits niet teveel munten erin) kunnen prima in de tas blijven en bekeken worden door de XRay.
Je laatste zin snap ik niet helemaal.

knaapje
19-01-18, 21:00
Dit zegt Schiphol zelf. https://www.schiphol.nl/nl/centrale-veiligheid/Vandaar mijn vraag.
Ze spreken daar alleen over laptops en tablets die uit de tas moeten. Niet over GPS en camera.

b767-300er
19-01-18, 23:15
Je mag ze erin laten zitten. Maar als ze het op de XRay niet goed kunnen zien gaat het tasje wel open.
Camera’s is een beetje een grijs gebied. Een compacte digitale camera kan de XRay prima zien, een spiegelreflex is al snel te dik. Vandaar wellicht niet genoemd maar vaak wel geadviseerd door de opzetter. Zo zijn er wel meer zaken.

Bij voorbaat eruit halen kan het proces enorm versnellen. Doenje het niet is de kans groot dat naderhand je tas/koffer even open moet.

Ik bied zaken die problemen zouden kunnen geven in Nederland altijd los aan. Weet je zeker dat je sneller erdoorheen bent.

Ruud2004
20-01-18, 13:06
Een camera cq GPS met toebehoren (spiegelreflex of niet) is voor de huidige generatie XRay-machines geen enkel probleem, maar doe wat je goeddunkt. Dit is wel wat Schiphol zelf aangeeft. Het proces versnelt ook niet als iedereen op eigen initiatief van alles uit zijn tas/trolley haalt en apart/os gaat aanbieden.

@767-300er: Met die laatste zin bedoel ik dat je bij de scan goed op je spullen moet letten. Er worden daar regelmatig spullen van de band cq uit de bak gestolen. Niet alleen op Schiphol, op elke luchthaven heeft men daar last van.

b767-300er
20-01-18, 13:57
Als ik mijn Canon DSLR met 100-400 lens er zo doorheen gooi ontstaat er toch 1 groot zwart vlak op het scherm waarvan ze toch willen weten wat het is.

Doe maar eens 20 munten van 2 euro in een klein zakje in je koffer door de veiligheidsscan. Geheid dat ie open moet. Ook al staat dat niet aangegeven :)

Maar laat een ieder vooral doen wat hem goeddunkt. Ik ga voor de snelheid en dit werkt het bij mij daarvoor het beste. Daarbij vraag ik altijd netjes aan de opzetter wat hij/zij wenst, op het moment dat je dat opvolgt zit je altijd goed toch? En wat maakt het uit of iets los of in de tas erdoorheen moet.. ik heb mijn spullen al gescheiden voordat ik uberahaupt een bakje kan pakken. Niemand last van dus.

Werk je zelf met die apparatuur of het veiligheidsproces op Schiphol Ruud dat je zo goed bent geinformeerd? Want dan heb ik daar nog een vraagje over.