PDA

Bekijk Volledige Versie : Orkaan Irma



Moekookeh
05-09-17, 16:03
Wij vliegen komende vrijdag (8 sept) via TuiFly rechtstreeks naar Orlando voor een 16-daagje rondreis ... Kan nog weleens spannend worden met Irma onderweg ...
Iemand tips?

Njit
05-09-17, 16:13
Goed vasthouden?? Maar ik zou het nieuws in de gaten houden en de Website en Facebookpagina van TUI.
Ook je gegevens goed invullen in je TUI account zodat ze je kunnen emailen etc.

http://rs717.pbsrc.com/albums/ww173/prestonjjrtr/Weather/0004.gif~c200

Moekookeh
05-09-17, 16:35
Kras (reisorganisatie) gebeld ... Zij houden ons op de hoogte indien annuleren enzo. Vooralsnog gaat ie gewoon door omdat het natuurlijk nog te vroeg is om de baan van Irma te bepalen ... We houden ons goed vast! hahaha

MarkD
05-09-17, 18:50
Wij gaan de 11e en houden het ook goed in de gaten. Tui al gebeld maar die doen pas donderdag een uitspraak, het kan namelijk zijn dat Irma afzwakt boven Cuba en Florida alleen wat regen te verduren krijgt. Een orkaan zijn patroon berekenen is nog nooit goed gegaan voor 3/4/5 dagen. Van Renger en Linda moeten we positief blijven (die gaan ook de 11e).

koenkamphuys
05-09-17, 19:51
Als je 8 september naar Sanford vliegt, mag je ervan uitgaan dat je gewoon gaat. De storm wordt niet eerder dan in de nacht van zaterdag op zondag verwacht. Of het erg gezellig wordt in Florida, de eerste dagen, is een ander verhaal. De meeste modellen voorspellen een draai naar het noorden na zondag. Waar die draai wordt gemaakt is nog weinig van te zeggen. Het kan de oostkust, de westkust zijn, zelfs de panhandle, of dwars over de Everglades door centraal Florida.

Moekookeh
05-09-17, 19:51
Ik vraag mij af ... vrijdag vliegen we naar Orlando ivm 16 daagse reis (hotels zelf geboekt via booming.com) en met bijgeboekte huurauto vliegen we weer terug vanaf Miami ... Dit via Kras en vliegen met Tui.


Grote kans dat de vliegtuigen op vrijdag naar Orlando nog wel vliegen maar onze reis gaat richting zuiden. Je mag hopen dat er nog iets van de infrastructuur over is of de stranden, stroom, schappen in winkels, die kant op en echt vakantiegenot zal je niet beleven ... Liefst annuleer ik mijn vlucht vrijdag maar dat zal wel niet zo makkelijk gaan zolang het nog aanvliegbaar is ...

koenkamphuys
05-09-17, 19:53
Heb je hotels onderweg geboekt? Of ga je op de bonnefooi? Je kunt overwegen je reisplan aan te passen en de andere kant op te gaan. Als de westkust het het zwaarst te verduren heeft gehad, de oostkust te bezoeken. Of zoiets.

Moekookeh
05-09-17, 20:00
Ja 6 hotels geboekt ... Orlando - Clearwater - Ft Myers - Everglades - Key West en Miami tot slot ..... kan alles nog annuleren tot zo ongeveer een dag voor aankomst maar wat een gedoe wordt dat weer ...

koenkamphuys
05-09-17, 20:12
Kijk de boel even aan en beslis dan. Het kan het verschil maken tussen een hoop narigheid en een geslaagde vakantie.

elstars
05-09-17, 20:20
Het is zeker spannend. Wij zitten nu op Islamorada en we hoorden de mensen hier al praten over evacatie. Bij de Publix op Marathon was al geen water meer te verkrijgen. Zojuist kwam de beheerder van ons townhouse langs. Vanaf woensdag is er een evacuatiebevel. We zouden ook tot woensdag blijven en naar de Gulfcoast gaan, maar nu moeten we echt weg. Dat is schrikken. We hebben nu getankt, we hebben genoeg water en gaan woensdagochtend heel vroeg weg. Hopelijk zitten we in onze villa in Venice straks goed, anders moeten we toch noordelijker. We zullen kijken of we voor de zekerheid nog iets in de Panhandle kunnen boeken.

Cindy1969
05-09-17, 21:37
Wow, wat heftig allemaal... het is natuurlijk afhankelijk van welke koers Irma gaat varen, maar dat je er last van gaat krijgen is wel duidelijk denk ik.
Veel sterkte aan allen die naar Florida gaan of er al zitten!

PixelMagic
05-09-17, 22:14
Wij gaan ook vrijdag (als het meezit?) maar orlando en hebben een hotel in kissimmee. Ik zie zaken als evacuatie en zo voorbij komen, iemand een idee wat dit betekend voor hotel gasten ? We denken er aan om naar het noorden uit te wijken in het geval dat Irma dwars over Florida komt, maar denk dat we zaterdag niet de enige zullen zijn...

snerual
05-09-17, 22:37
Vliegen op a.s. zondag naar Miami. En net bericht gehad dat het hotel in Bonita Springs geannuleerd is vanwege Irma...

PixelMagic
05-09-17, 22:59
Van Orlando Sentinal website:

Officials in Monroe County, home to the Florida Keys, have ordered a mandatory evacuation for tourists on Wednesday morning. Forecasters say as the storm has continued to move closer to Florida, there is an “increasing chance” that it will impact the state.

AlexFL
06-09-17, 00:53
Hmm, zusje vliegt zaterdag op Miami en zou zondag naar Key West vertrekken.

Famkuh88
06-09-17, 05:00
Wij zitten in al ene paar dagen in Orlando en reizen morgen door naar fort myers.. ben heel benieuwd hoe het zal gaan lopen. Eerst het faillissement van Air berlin en nu dit. Gaat niet heel soepel dit jaar

Moekookeh
06-09-17, 05:33
Eigenlijk vraag je je af of Kras (in mijn geval) het wel kan maken om toeristen op vrijdag aanstaande in Orlando te dumpen en 2 weken later weer op te halen in Miami voor de terugvlucht naar Amsterdam in deze toestand. Bij aankomst is het maar zeer de vraag, zelfs in Orlando, of er wel basisvoorzieningen zoals water beschikbaar is. Las dat in geheel Florida er flink gehamsterd wordt al ... Ben benieuwd wat er met vlucht OR317/318 gebeuren gaat komende vrijdag (Amsterdam - Miami met tussenstop Orlando waar onze vakantie begint) ... :o

Moekookeh
06-09-17, 05:36
Optie is gewoon dan maar niet gaan, jammer van de betaalde tickets maar of de vakantiefun nou zo groot wordt daar komende twee weken??

koenkamphuys
06-09-17, 07:36
Rij de andere kant op... Jacksonville... eventueel naar Georgia... Je kunt zoveel kanten uit.

Update van vanmorgen. De berekeningen van het Hurricane Center gaan er nu van uit dat de orkaan recht over Key West gaat. Voor Orlando is de kans dan 5-10% op hurricane force winds. Dan heb je het over windkrachten vanaf categorie 1. Als dit de situatie wordt dan zal Orlando en alles ten noorden ervan gespaard blijven.

http://www.nhc.noaa.gov/storm_graphics/AT11/refresh/AL112017_wind_probs_64_F120+png/024454.png

Achter Irma aan zie je al tropische storm Jose. Die gaat naar het noorden toe.

pixiedust
06-09-17, 08:02
Wat een heftigheid! Veel wijsheid met de te nemen beslissingen. En sterkte voor de mensen die daar nu al zitten.

corrus
06-09-17, 09:23
Eigenlijk vraag je je af of Kras (in mijn geval) het wel kan maken om toeristen op vrijdag aanstaande in Orlando te dumpen en 2 weken later weer op te halen in Miami voor de terugvlucht naar Amsterdam in deze toestand.
Zou niet weten waarom niet... Voor Orlando zijn er nog geen advisories afgegeven...
Dus voorlopig kun je gewoon gaan.:cool:
En jouw vertrek vanaf MIA is nog heel ver weg.

Ritchie
06-09-17, 09:31
Toch echt minder rooskleurig, laatste update

http://i64.tinypic.com/105z9zb.png

Ritchie
06-09-17, 09:37
En Fox zegt weer dat er wellicht een kleine wijzigen in het "Path" gaat komen.

Fingers crossed

http://www.orlandosentinel.com/weather/hurricane/os-hurricane-irma-0905-story.html

Ritchie
06-09-17, 10:15
Het tolgeld wordt tijdelijk afgeschaft in geheel Florida.

corrus
06-09-17, 10:16
Zoals ik al zei... Voor Orlando zijn er nog geen advisories afgegeven...
Dus nog steeds geen redenen om niet te gaan.
Het zal wél een heleboel regen geven...

krist
06-09-17, 11:38
we zijn hier dinsdagnamiddag geland in Miami. Van zodra we internetverbinding hadden, mail binnengekregen van zowel booking.com als van ons hotel op key west (waar we zouden verblijven van donderdag op vrijdag) dat onze reservatie geannuleerd was .... lichte paniek, want we wisten toen nog niet dat het een verplichte evacuatie betrof.

Momenteel weten we nog niet wat we gaan doen, een extra nacht hier in Miami verblijven ?? Ofwel contact opnemen met ons hotel in Fort Meyers Beach om te horen of we een nacht vroeger kunnen komen ?? Onze voorkeur heeft het tweede, maar ik lees hier dat in Bonita Springs ook als hotels worden geannuleerd ??

corrus
06-09-17, 12:11
Ik zou toch voor de laatste kiezen Fort Myers dus

hannie
06-09-17, 14:15
Of nog wat noordelijker een hotel zoeken.

elstars
06-09-17, 17:58
Gisteren zijn we, eerder dan gepland vanwege de evacuatieverordening die woensdag zou ingaan, vanaf Islamorada naar de Gulfcoast gereden. Erg druk op de weg en de tolwegen waren vrij toegankelijk, er werd dus inderdaad geen tol geheven. Boven de wegen hingen borden met 'toll suspended, order by governor'.
Er is geen water meer te krijgen in de winkels, verder waren alle schappen bij de Publix nog goed gevuld.
Het is een wat unheimische situatie. We houden de nieuwsberichten goed in de gaten.

koenkamphuys
06-09-17, 20:05
De forecasts en het plaatselijke nieuws moet je elke dag goed in de gaten houden, maar het laatste nieuws is dat de oostkust een grotere kans heeft om ernstig getroffen te worden dan de westkust. De kans is aanwezig dat Miami the 'big one' gaat krijgen waar al zo lang voor wordt gewaarschuwd.

Hoe dan ook is dit een orkaan van een grootte waar heel het Florida schiereiland met gemak onder past. Slecht weer ga je hoe dan ook krijgen, of je moet naar de Panhandle vluchten, tenminste, als de modellen van vanmiddag gelijk krijgen.

Het ontvluchten van het natuurgeweld zal de nodige flexibiliteit van je reisplan vereisen.

@ritchie: je hebt een andere grafiek geplaatst dan ik. Ik heb bewust de hurricane-force wind kaart getoond en niet de tropical storm force kaart, waar het gekleurde gebied natuurlijk enorm veel groter is.

Ritchie
06-09-17, 23:33
Dank je koenkamphuys (http://www.floridaforum.nl/member.php?2248-koenkamphuys) , ik had dit idd niet gezien

krist
07-09-17, 05:04
Momenteel nog op Miami South Beach. Je merkt wel dat er iets minder volk op het strand is. Op Lincoln Road beginnen winkels zandzakjes te leggen en sommigen beginnen platen te installeren. Sommige winkels zijn al gesloten zoals de Victoria Secret en de H&M. Volgens de locals zou morgen (donderdag) de uittocht op South Beach beginnen. Net op dat moment moeten we onze huurauto afhalen en trekken we naar Fort Meyers Beach. We hebben contact gehad met ons hotel en blijkbaar is er momenteel enkel een oproep voor vrijwillige evacuatie. Indien er een verplichte evacuatie zou komen, zou dit ten vroegste voor vrijdag zijn. Mocht dit zo zijn, dan denken we eraan om dan door te trekken naar ons volgend hotel in Orlando.

wendy1
07-09-17, 11:12
Ik zie dat vluchten naar Florida geboekt bij Delta, Airfrance en KLM met vertrek tm 17/9 gratis omgeboekt mogen worden.

Wij vertrekken op 23/9, ben benieuwd..

BarryDH
07-09-17, 11:34
Wij vliegen 17/9 met AA op Philladelphia en vanuit daar door naar Orlando international. Ben heel benieuwd verwacht wel in Orlando te komen op de datum maar wellicht met een omweg. Erg spannend allemaal wat er gaat gebeuren hopelijk blijft ons geliefde Florida enigszins gespaard.

pzomerdijk
07-09-17, 11:55
Beste Forumers,
Is het nog een idee om op het forum een topic te openen met mogelijke prive-huuradressen waar forumers hebben gezeten om in ieder geval voor mensen die te maken krijgen met hotel-annulering onderdak te vinden in appartement o.i.d. Het zal druk worden de komende dagen. Onze ervaring is, dat bij heel slecht weer, het toch wel fijn is dat je een ,,plekje'' hebt waar je je redelijk veilig kunt voelen. Bij veel Floridagangers zijn toch adressen, telefoonnummers en ervaringen bekend. Ik kan me zo voorstellen dat je bij annuleringen redelijk in de stress komt. Het maakt het ook allemaal wat makkelijker als je je reisplan wilt aanpassen. Maar goed... ik laat het graag aan de moderator over!

BarryDH
07-09-17, 12:01
Lijkt mij zeker voor de mensen NU aanwezig in Florida erg handig als er 1 iemand mee geholpen is heeft het al nut.

Moekookeh
07-09-17, 14:22
hi all, onze or317 vlucht van morgen 8/9 naar Orlando toch maar omgeboekt naar het zonnetje in Turkije ... jammer van alle voorbereidingen maar next time better ... iedereen succes daar en sterkte ...

BarryDH
07-09-17, 15:51
Zie op CNN live de gouverneur de evacuatie is nu voor sommige delen verplicht , er word staats wijd opgeroepen dat iedereen is voorbereid te evacueren.

Asdek
07-09-17, 17:08
"Onze TUI fly vlucht op vrijdag 8 september naar Florida kan kosteloos worden geannuleerd".

Aldus Kras reizen...

Famkuh88
07-09-17, 20:12
Krist zitten jullie ook in fort myers? Wij namelijk wel..hadden oorspronkelijk zaterdag naar Miami moeten vertrekken maar hebben dat nu geannuleerd en blijven hier in ieder geval tot maandag. Terug naar Orlando hebben we ook overwogen maar de wegen naar het noorden zijn erg druk en vol, veel benzinestations leeg... we lijken hier aan de westkust iets beter af te zijn dan aan de oostkust obv d huidige kaarten. Moeilijke beslissingen..

corrus
07-09-17, 21:21
https://scontent.fams1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/21371283_10154750470791625_1696642386143591843_n.p ng?oh=6a21bef99193c77ee76c8ebd953f0d19&oe=5A59B110

Famkuh88
08-09-17, 00:59
Heeft iemand een nummer voor ons van een plek waar we zouden kunnen overnachten rond orlando? Moeten morgenochtend verplicht evacueren en kan niks meer krijgen via booking of expedia... help!

Anthon14
08-09-17, 04:09
Ook al gekeken of er bij Disney geen kamer te boeken is?? Meestal niet de goedkoopste maar ze hebben wel heel veel hotel kamers.

petrajessy
08-09-17, 04:53
via Hotels.com is er nog zat te krijgen.

krist
08-09-17, 05:35
Krist zitten jullie ook in fort myers? Wij namelijk wel..hadden oorspronkelijk zaterdag naar Miami moeten vertrekken maar hebben dat nu geannuleerd en blijven hier in ieder geval tot maandag. Terug naar Orlando hebben we ook overwogen maar de wegen naar het noorden zijn erg druk en vol, veel benzinestations leeg... we lijken hier aan de westkust iets beter af te zijn dan aan de oostkust obv d huidige kaarten. Moeilijke beslissingen..

zijn deze vooravond vanuit Miami via de Tamiami in Fort Meyers Beach aangekomen, maar we zijn verplicht om ons hotel terug te verlaten op vrijdagmorgen voor 9u en dit ten gevolge van de verplichte evacuatie van FM Beach. Ik heb deze avond nog gebeld met onze volgende verblijfplaats in Orlando en daar kunnen we twee nachten vroeger dan voorzien inchecken. Dus uiteindelijk zullen we Irma in Orlando moeten gaan overleven. Volgens de laatse berichten zou Irma tegen dan afgezwakt zijn naar een categorie 3

Ik denk dat je best nu ter plaatse blijft (als het niet op FM Beach is) en pas naar Miami trekt als Irma gepasseerd is. Maar je weet natuurlijk niet welke schade ze zal achterlaten.

Wat Miami betreft : het leven op south beach valt zo goed als stil. Deze morgen (donderdag) zijn veel winkels al dicht gebleven. Alle terrassen op ocean drive worden ontruimd en de palmbomen werden gesnoeid en ontdaan van de kokosnoten. Zelfs de parkeermeters werden in plastic verpakt => dus gratis parkeren op ocean drive !! Ik moest om 9u bij alamo op south beach mijn huurauto gaan ophalen. Daar aangekomen bleek het kantoor volledig gesloten en gaat het pas ten vroegste terug open op maandag 11/09. Klanten met een reservatie zoals wij werden totaal niet verwittigd : geen telefoontje, zelfs geen mailtje. We hebben er ook verschillende mensen gezien die hun voertuig kwamen terugbrengen en voor een gesloten deur stonden. De enige oplossing voor ons bestond er in om zelf naar Miami Airport te gaan en daar konden we eindelijk een wagen ophalen. Ter info : Alamo op de luchthaven was totaal niet bereikbaar via telefoon.

Zijn vandaag dus via Loop Road gereden en naar Everglades City. Op de gans Loop Road slechts 1 voertuig tegen gekomen (ps : deze was perfect berijdbaar). Everglades City was bijna totaal verlaten. Slechts 1 airboatbedrijfje was nog open. Hebben daar kunnen boeken en met ons 4 een privéritje gehad.

Famkuh88
08-09-17, 06:43
Een latertje maar we zijn inmiddels in orlando. Ook wij moesten verplicht vertrekken uit fort myers beach. @Petrajessy op hotels.com is niets waarmee je tot maandag kunt blijven... je wilt niet op het hoogtepunt van de orkaan verhuizen. Hetzelfde geldt voor booking.com en expedia... alles is vol.
Ook wij gaan hier in orlando de storm afwachten. Volgende week donderdag zouden we vanuit Miami terug naar huis moeten vliegen

PixelMagic
08-09-17, 07:36
Wij hadden vandaag met BA om 11:00 gaan vliegen maar gezien de recente ontwikkelingen van Irma en dat hij dwars over Orlando lijkt te gaan hebben we besloten niet te gaan. Nu maar kijken met de verzekering en bedrijven of we de persoonlijke schade kunnen beperken.

Als ik nu zie hoe na middernacht de snelwegen in Florida nog vast staan dan lijkt het zeer onverstandig dat we dat op gaan zoeken.

Ik hoop dat het allemaal meevalt voor iedereen die daar is en uiteraard de bewoners, maar als ik CNN en andere media mag geloven dan gaat het heftig worden.

wendy1
08-09-17, 09:54
@PixelMagic;
Wat erg voor jullie. Maar mag je de vlucht dan niet gratis omboeken?

koenkamphuys
08-09-17, 10:02
Plaatje van de forecast van vanmorgen.

Voor ons, Sebringse huizenbezitters bepaald heel ongunstig.

http://www.nhc.noaa.gov/storm_graphics/AT11/refresh/AL112017_wind_probs_64_F120+png/035421.png

corrus
08-09-17, 10:46
Voor ons anders ook niet (Kissimmee area) 't zag er gisteren nog redelijk uit. nu eigenlijk niet meer :mad:

PixelMagic
08-09-17, 10:47
Wat erg voor jullie..
Maar mag je de vlucht dan niet gratis omboeken?

Had misschien wel gekund maar niet onze keuze. Heb ondertussen bevestiging dat BA een full refund doet en ook hotel en auto zijn geannuleerd. Hotel hooguit 1 nacht betalen en even afwachten wat Alamo gaat storten.

Het is jammer maar potentieel word het een rampgebied waar ik geen toerist wil uithangen als dat niet nodig is.

Zonder enige vorm van reclame of wat dan ook, ben door Expedia vreselijk goed geholpen bij alles te annuleren. Had zelf wat voorbehoud daarbij maar ben minstens even goed geholpen tov het reisbureau om de hoek, misschien zelfs beter.

Sterkte aan alle mensen die daar nu zijn, hoop dat het allemaal mee gaat vallen.

corrus
08-09-17, 10:51
Ik volgende week pas :cool: Na maandag a.s. (9/11) is alles weer voorbij...

corrus
08-09-17, 10:53
Operational update for Hurricane Irma

In preparation for Hurricane Irma, airports across Florida will begin closing as early as Sep. 8, with operations at most ceasing until at least Monday, Sep. 11.




Fri. Sep. 8
Sat. Sep. 9
Sun. Sep. 10
Mon. Sep. 11


FLL
No operations after 4:30 p.m.
No operations
No operations
Resume with first scheduled arrival


MIA
No operations after 4:00 p.m.
No operations
No operations
Resume with first scheduled arrival


PBI
No operations after 4:00 p.m.
No operations
No operations
Resume with first scheduled arrival


RSW
As scheduled
No operations after 9:00 a.m.
To be determined
As scheduled


TPA
As scheduled
As scheduled
As scheduled
As scheduled


MCO
As scheduled
No operations after 5:00 p.m.
No operations
Resume with first scheduled arrival


JAX
As scheduled
No operations after 5:00 p.m.
No operations
Resume with first scheduled arrival

Gert
08-09-17, 13:28
Wij hebben onze booking moeten annulerrn omdat onze vlucht gecancelled is.
Voor zij die iets zoeken regio Orlando onze airbnb van 11-22 september is vrijgekomen

http://abnb.me/EVmg/iox2N4vVgG

BarryDH
08-09-17, 13:52
Dit kwam ik net tegen bij CNN , hij gaat dus volgens deze bron volledig over Florida heen. Gelukkig is hij wel iets in kracht afgenomen,maar natuurlijk nog een erg verwoestende hurricane. http://edition.cnn.com/2017/09/07/us/hurricane-irma-florida-latest/index.html

corrus
08-09-17, 14:54
This is not a drill... This the serious shit!!!

https://scontent.fams1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/21458053_10154751453371625_5744863720857959606_o.p ng?oh=99d48695608a54c6d6562ceb3d7296f2&oe=5A51AB46

masterkabal
08-09-17, 16:43
Als je daar zit zou ik toch echt naar Atlanta rijden. Beter echt veilig zitten dan onnodig risico nemen. Nu heb je nog tijd om weg te komen.

Manon Osterop
08-09-17, 16:47
zeker coen, wij zijn net terug van 6 weken heerlijk in het huis in port richey en maken ons ook echt zorgen of het dit keer ook weer allemaal goed gaat

PixelMagic
08-09-17, 17:20
Dat lijkt helaas minder makkelijk gezegd dan gedaan, de wegen staan vol (kijk maar op google maps met traffic aan) en brandstof schijnt schaars te zijn. Dat was ons plan ook een beetje, om 18:00 aankomen, auto pikken en naar het noorden rijden maar dat denken uiteraard meer mensen.

corrus
08-09-17, 20:39
Als je daar zit zou ik toch echt naar Atlanta rijden. Beter echt veilig zitten dan onnodig risico nemen. Nu heb je nog tijd om weg te komen.
Naar Atlanta??? die krijgen de hurricane bijna direct over hun heen.

https://www.facebook.com/188105951229058/photos/a.502070053165978.118766.188105951229058/1587568277949478/?type=3https://www.facebook.com/188105951229058/photos/a.502070053165978.118766.188105951229058/1587568277949478/?type=3https://scontent.fams1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/21430435_1587568277949478_3692823855485658722_n.pn g?oh=050f266a52b06a8034a391577cf00271&oe=5A1755B1

Tamaraatje1975
08-09-17, 23:33
pffff heftig allemaal voor iedereen die er midden in zit straks ! We wensen jullie veel sterkte en stay safe!! Familie woont in Melrose en die krijgen de volle laag zoals het er nu naar uitziet en ik heb niet het idee dat ze echt beseffen wat hun te wachten staat (82 en 85 jaar oud). Ze wonen er al meer dan 40 jaar en zo heftig hebben ze nog nooit meegemaakt. Hen gezegd hulp te zoeken bij het veilig maken van hun huis en berichten afwachten en zodra het mogelijk is iets laten weten of ze veilig zijn.

arno
09-09-17, 02:13
Wij zitten op dit moment in ons huis in davenport enwij krijgen hem waarschijnlijk hier over metnog een kracht 2. Alles in huis eten drinken voor een paar dagen. Tank gevuld kunnen altijd nog weg als de voorspelling weer slechter word.

krist
09-09-17, 04:05
kleine update van onze vrijdag :

zonder problemen vanuit Fort Meyers in Orlando geraakt via de I75. Zo goed als geen file gehad. Onderweg nog kunnen tanken zonder lang aanschuiven. Meer en meer tankstations zijn wel al gesloten en daar waar wij getankt hebben was de diesel al op.

in orlando zelf waren de meeste shops in de premium outlet wel nog open, maar vanaf morgen (vrijdag) is alles dicht. Ook de Florida Mall en aquatica zijn gesloten vanaf morgen. Seaworld is morgen wel nog open, dus dit kunnen we inplannen. In ons comibticket zit ook nog Discovery Cove op maandag ... voorlopig staat er op hun website nog niks, maar ik vrees er echt voor ... doodjammer !!!!

moonlight91
09-09-17, 09:50
Op FB staat aangekondigd dat Discovery cove
zondag en maandag gesloten is
seaworld heeft gisterenmiddag laten weten zijn parken te sluiten
daarna volgde universal en disney

krist
10-09-17, 03:29
update :

vandaag seaworld gedaan, waren geopend tot 5PM. Alle attracties geopend, maar veel eetkraampjes, drankkraampjes ed wel al afgesloten. Nergens wachtrijen, was heel leuk

Discovery Cove is inderdaad op maandag gesloten. Wij hadden geboekt voor maandag. Uit wanhoop gebeld naar Disco Cove met de vraag om onze reservatie eventueel te verplaatsen naar dinsdag of woensdag....wie niet waagt ... en ze hebben ons kunnen omboeken naar dinsdag. Iedereen dolblij !!!!

De nodige voorraden ingeslaan en voorlopig de doortocht van Irma ondergaan in onze hotelkamer.

Atty
10-09-17, 09:10
Wij zaten vorig jaar in orlando toen orkaan Matthew kwam. Wij zijn sochtends vertrokken naar Tampa en hebben daar 1 nacht een hotel genomen. Via de receptie van het hotel in orlando zijn we steeds goed geďnformeerd. En heel de dag zenden ze daar beelden uit op tv. Dus eigenlijk weet je echt wel ruim van te voren of je kan blijven of niet. De volgende dag zijn we gewoon weer terug gegaan naar Orlando. Wij hebben het niet als eng o.i.d ervaren. Was allemaal prima geregeld eigenlijk. In plaats van water hebben we gewoon flessen drinken gekocht. En de dag ervoor extra getankt.

PixelMagic
10-09-17, 09:38
@krist;
wat fijn dat jij toch je verwendagje krijgt terwijl half Florida potentieel zonder onderkomen, water en stroom zit. Of erger.

Asdek
10-09-17, 10:13
Ik begrijp ook niet helemaal hoe je met pretparken bezig kunt zijn terwijl 6 miljoen mensen vlak om je heen aan 't vluchten zijn en vrezen voor het leven van hun naasten die niet weg kunnen komen en/of zelfs hun eigen leven. Het is nog maar de vraag of er een achtbaan in Florida overeind staat na vandaag.Zeker is in ieder geval dat Busch Gardens dinsdag niet open zal gaan...

Lannie
10-09-17, 12:51
Via deze site kun je live zien wat er allemaal in Florida gebeurd op dit moment:

http://www.baynews9.com/content/news/baynews9/watch-live.html

Lizzy
10-09-17, 13:40
Wij gaan woensdag naar Orlando om zondag de Buccaneers te zien.. United biedt inderdaad gratis omboekmogelijkheden, via twee hotels ook al een mail gehad. Ons idee is vooralsnog wel te gaan, eerst kijken wat de schade zal zijn.
De voorspellingen worden wel steeds slechter voor de Bay area met de dreigende floods.
Super spannend allemaal, maar boven alles hoop ik dat iedereen veilig zit.

moonlight91
10-09-17, 14:32
Wij volgen het nieuws ook op de voet
voor iedereen die nu in Florida is Stay Safe

mijn hart breekt momenteel bij de gedachte dat mensen op het punt staan
hun hele 'leven' te verliezen, huisdieren, vee en paarden die achtergelaten zijn
de prachtige stateparken met hun wildlife die nu moeten zien te overleven
pff mijn maag draait als ik de beelden van de keys zie
en vraag me dan af of de hertjes op de big pine key zich kunnen redden

Famkuh88
10-09-17, 16:12
Ik vind het niet helemaal netjes dat krist nu een beetje wordt afgesnauwd... natuurlijk is het het belangrijkste dat iedereen veilig is, en hopelijk wordt er zoveel mogelijk leed bespaard gebleven, ook voor dieren en eigendommen. Dat zal iedereen incl. krist met elkaar eens zijn.
Maar als je hier zit, en ik zit ook hier in Orlando, denk je ook heus wel even aan je vakantie waar je heel erg lang hard voor hebt gewerkt en gespaard en die nu echt wel verpest wordt en waarvoor je reisverzekering niet uit gaat keren. Ja dat is veel minder erg dan het eventuele leed wat misschien gaat gebeuren hier, het staat in geen enkele verhouding maar als het om jouw eigen zuurverdiende vakantie gaat is het wel degelijk erg klote..

Kletskous
10-09-17, 16:25
Ik ben het ook wel met Famkuh eens hoor. Het is toch zó ontzettend zuur als je vakantie zo verpest wordt. Je kunt er niets aan doen, tegen dat natuurgeweld en bij de reisverzekering hoef je ook niet te wezen ben ik bang voor ja.
Je hebt het niet over een goedkope kampeervakantie. Voor de meesten (voor ons althans wel) is het toch een dure reis waar vele duizenden euro's mee gemoeid zijn en waar je lang voor gespaard hebt. Wij kunnen ons een dergelijke reis althans niet elk jaar veroorloven, dus ja, ik zou ook toch ook wel balen. Ik snap krist ook wel, dat die -ondanks alle ellende- nog die dag 'meepakt'.

Maar natúúrlijk is het vreselijk voor de bewoners daar. Afschuwelijk gewoon, ik hoop dat iedereen daar safe is en dat de schade nog enigszins beperkt wordt en er genoeg hulp is en komt. Mijn gedachten zijn toch wel veel daar hoor. Kijk ook regelmatig filmpjes en foto's van de situatie nu. Werkelijk hartverscheurend.
En zó onwerkelijk dat we er ruim een maand geleden nog waren. Ik heb nét het fotoalbum klaar, maar of het er ooit weer zo uit gaat zien zoals wij het hebben mogen beleven is nog maar de vraag...

Voor iedereen die er nu is of nog gaat, veel sterkte, blijf veilig en maak er het beste van!

Dhv9
10-09-17, 17:29
Hoi!

onze vlucht met United staat voor 13/9 gepland. We volgen CNN op de voet en het voorspelt niet veel goed voor de mensen daar!
Wij landen in Miami en dan na twee dagen is Bonita Springs gepland in het huis van familie. Maar ik denk dat niet mogelijk zal zijn.

United doet aan omboeking mogelijkheid tot 15/11. Lastig om nu gaan te bepalen welke periode wij nu zullen gaan. Als de schade zo enorm zal zijn dan is met enkele weken niet alles weer hersteld. Er zit denk niet anders op dan te wachten en te hopen dat schade voor iedereen meevalt.. (tips voor herboeken zijn welkom)

Jeroen

jastsali
10-09-17, 18:18
En we zijn er na Irma nog niet van af. Orkaan Jose, die gisteren ten noorden van Sint Maarten trok, is van plan een rondje te maken op de Atlantische oceaan en de voorspelde koers is dan richting..... Florida. Het is allemaal nog prematuur, eind van deze week weten we meer, maar de spanning houdt nog wel een tijdje aan.

wendy1
10-09-17, 18:34
@Dhv9;
Wij vertrekken over 1 1/2 week naar Fort Myers en verblijven in Naples en Venice....maar of dat nog doorgaat?
Wat vreselijk voor alle inwoners en toeristen die daar nu zitten.

diznie
10-09-17, 18:48
Wij gaan ook over 10 dagen naar Naples. Ik zit aan de buis (CNN) gekluisterd. Luxe-verdriet, ik weet het. Eerst Air Berlin, nu Irma.....

BarryDH
10-09-17, 23:02
En de eerste plunderaars zijn al opgepakt in Fort Lauderdale , als ik zo vrij mag zijn. Het klinkt misschien hard maar zulke mensen mag je van mij gewoon ter plekke executeren, als je drinken voedsel medicatie of eerste levens behoefte haalt kan ik nog begrijpen. De lokale foot locker bestormen om de nieuwste sneakers te jatten is sneu.

stephie
10-09-17, 23:38
Ik vind het zo erg wat er nu gaande is in Florida. Natuurlijk vind ik het ook erg voor de mensen op Sint Maarten en de andere eilanden. Maar Florida ligt mij zo aan het hart. Als ik denk aan alle mooie natuur en de prachtige dieren, dan word ik er misselijk van. Ik zag op Fox news een bericht over gestrande Manatee 's in de buurt van Sarasota. Mensen probeerden ze te redden, maar ze waren te zwaar. Onduidelijk is nu of het de lokale autoriteiten is gelukt om ze te redden. Ik moet er maar niet meer aan denken.
Hopelijk kunnen veel dieren een veilige plek opzoeken.
Daarnaast zijn er ook veel daklozen, die nog op straat rondlopen. Dat zag ik op live beelden van Foxnews.

Voor mensen die nu in Florida op vakantie zijn, hoop ik dat alles goed zal gaan.

elstars
11-09-17, 00:06
Het is erg spannend allemaal. De hele dag op tv zien we akelige beelden. Wij hadden een villa in het gebied van Sarasota/Tampa Bay, maar zijn zaterdag verkast naar Kissimmee. Het begint hier nu flink te waaien en regenen doet het de hele dag al. Binnen enkele uren zal de storm hier op z'n hevigst zijn. De hurricane lijkt nu overigens niet meer van categorie 4 te zijn, maar is gedowngraded naar categorie 2, ook nog hard natuurlijk. Overstromingen lijken het grootste gevaar te zijn. Het is gewoon crisisgebied nu.

Bullyleo
11-09-17, 09:38
Vreselijk wat er allemaal in Florida gebeurt, ook wij hebben vrienden wonen in Ft. Myers en Naples en maak je je zorgen over je vrienden maar ook over zoveel mensen die een goed heenkomen moeten zoeken. Nog afgezien van alle schade. En dat is emotie. Maar vakantie is ook emotie. Hard gespaard en dan wil je ook graag datgene doen waar je het hele jaar naar uit gekeken hebt. En laten we niet vergeten dat de economie van Florida ook voor een (groot) deel draait op toerisme en dat deze economie zo snel mogelijk weer moet gaan draaien, want anders is de schade wellicht nog veel groter. Daar hoef je geen professor in de economie voor te zijn. Doorgaan met vakantie vieren draagt dus ook indirect bij aan herstel en elkaar afzeiken dat je toch probeert er iets van te maken getuigt van betrokkenheid/emotie maar in zeker zin ook van kortzichtigheid. Want het leven gaat wel door. Wij vliegen de 26e naar Florida en dan gaan we toch proberen er wat van te maken als het appartement nog heel is. Met respect voor wat er gebeurd is.

elstars
12-09-17, 00:57
Wij zijn ook ok, het was een vreselijke en angstige nacht. We hebben vanaf 3 uur 's nachts zonder stroom gezeten, deze werd zojuist hersteld, een uur voordat het donker zou worden. Opgelucht!!!

wendy1
12-09-17, 07:16
Gelukkig!! Hoe is het op straat, is er veel schade bij jullie?

moonlight91
12-09-17, 07:32
Elstars, Fijn dat jullie allemaal ok zijn
mooi dat de stroom zo snel hersteld is

@famkuh88 ,DC is helaas ook vandaag(dinsdag) gesloten, hopelijk is er een andere datum beschikbaar voor jullie vertrek

stephie
12-09-17, 10:03
Gelukkig gaat het goed met jullie. Ik kan me geeneens een voorstelling maken hoe het geweest moest zijn. Ik vind een herfststorm in Nederland al doodeng.
Sterkte nog.

PixelMagic
12-09-17, 10:05
De parken lijken weer ol te gaan starten vandaag, daar lijkt het dus mee te vallen.
Walt Disney World Resort -Magic Kingdom: 9 a.m. until 7 p.m. Tuesday -Epcot: 9 a.m. until 9 p.m. Tuesday -Disney's Hollywood Studios: 9 a.m. until 9 p.m. Tuesday -Disney's Animal Kingdom Theme Park: 9 a.m. until 9 p.m. Tuesday Disney Springs will also be open from 10 a.m. until midnight Tuesday. Blizzard Beach and Typhoon Lagoon will remain closed until further notice, officials said.
Universal Orlando Resort -Universal Studios Florida, Universal's Islands of Adventure and Universal's Volcano Bay will open at 9 a.m. Tuesday. Halloween Horror Nights is scheduled to begin Friday night.
SeaWorld Orlando -SeaWorld will reopen Wednesday. -Aquatica will reopen Wednesday -Discovery Cove will remain closed until further notice.
Orlando Eye -The Orlando Eye will remain closed until it is safe to resume operations.
Legoland Florida Resort -Legoland Florida Theme Park, Legoland Water Park, Legoland Hotel and Legoland Beach Retreat will remain closed until power is restored and officials deem it safe to let guests back in.
Fun Spot -The parks in Orlando and Kissimmee are scheduled to open Tuesday after an inspection.

koenkamphuys
12-09-17, 12:53
Vanmorgen heb ik de eerste foto's gekregen vanuit Florida van mijn huis en dat van mijn familie, en een update over de situatie.

Mijn huis lijkt geheel ongeschonden eruit gekomen te zijn. Mijn TV-antenne is omgewaaid, maar dat ding hadden we al afgeschreven. Het bos achter mijn huis is een onwaarschijnlijke puinhoop. Dat wordt eerstvolgende keer grootschalig opruimen met de kettingzaag. Mijn guaveboom is gesneuveld en dat is het dan wel.

Mijn zwager die er permanent woont heeft wat lichte dakschade (een aantal shingles eraf) en omgewaaide bomen. Zijn buurman heeft niet een shingle meer op zijn dak dus het kan ook erger.

Mijn schoonzus die net als ons hun tweede huisje daar hebben, heeft ook lichte dakschade en van de screen overkapping van het zwembad is de constructie deels ingestort. Hun mangoboom, goed voor 200 mango's per jaar, is omgewaaid, net als nog een aantal bomen.

Uiteindelijk is het allerzwaarst van de orkaan over Sebring getrokken (het zwaarst van de orkaan op dat moment bedoel ik). Het oog is net ten westen gebleven, zodat we de volle laag van het noordoostelijk deel van de storm, het meest gevaarlijke stuk, over ons heen gehad hebben. Er zijn windsnelheden van 110 of 120 mijl per uur gemeten.

Frans en Ineke verkeren op dit moment nog steeds in grote onzekerheid over hun huis, het mobile home in Sebring. Communcatie is uiterst moeizaam maar in onze wijk is de stroom weer aangesloten.

moonlight91
12-09-17, 15:02
Fijn dat jullie er redelijk goed van af gekomen zijn allemaal
spannend voor frans en zijn vrouw, fingers crossed

mads2017
12-09-17, 16:40
De afgelopen dagen met pijn in het hart de beelden gezien; gisteren een beeld vanuit Jacksonville waar we letterlijk een maand geleden ook nog stonden. Het is fijn om te lezen dat alle mensen die nu in Florida verblijven het er goed van af hebben gebracht. Feit is dat de gehele regio (inclusief de Caribbean) een flinke duw heeft gehad. Ik denk aan alle vakantievierders en maar leef intens meer met de inwoners! take care!

Frans1949
12-09-17, 18:00
Wat ben ik opgelucht.
Koen heeft zijn neef gevraagd bij ons huis langs te gaan.
Wij waren, en dat geef ik grif toe, knap zenuwachtig.
MAAR ..... we hebben helemaal geen schade.
WAT ZIJN WE BLIJ.:cool:

Cindy1969
12-09-17, 21:21
Wat een fijne berichten allemaal! Niet alleen op FB, mensen die ik ken die er verblijven allemaal ok, ook lichte of geringe schade aan huizen van huiseigenaren, maar
ook hier goede berichten.
Nu maar hopen dat de mensen in Florida die wel heel veel schade hebben daar snel bovenop komen :-(

Ta2 Gerrit
13-09-17, 10:01
Mooi bericht voor de Sebringse Nederlanders :up: Ook in "onze" buurt Lindfields lijkt de schade mee te vallen. Landlord Joanne zat (toevallig) in 1 van haar huizen voor een binnenhuisrenovatie en heeft bericht dat de schade beperkt is gebleven tot wat omgewaaid hekwerk, bomen, poolscreens en wat shingles. overzichtelijk dus. Helaas is dat niet overal zo. Sterkte voor alle getroffenen en veel voorspoed voor de wederopbouw.

jastsali
13-09-17, 14:21
Ik kan me zucht van verlichting helemaal voorstellen Frans. Ook wij in Clermont alleen maar enkele tientallen afgewaaide shingles en een paar screen-parts waar de shingles dwars doorheen zijn gevlogen. Sinds gisterenavond is de stroom ook weer hersteld.
De schade herstellen we over een tijdje wel. Horrengaas voor de screen-enclosure is uitverkocht en dakdekkers vragen de hoofdprijs momenteel. Mooi dat we een betrouwbaar management hebben.

corrus
13-09-17, 19:50
@Frans1949;
Wij hebben wel ietwat schade... :o
1 dakgoot is eraf gerukt... maar de screens zijn nog helemaal in tact :cool:
En verder zijn we wel heel blij!

koenkamphuys
13-09-17, 22:03
Intussen heb ik ook de foto's gezien van mijn schoonzus die er zijn tweede huis heeft, verderop in de straat. De screen van het zwembad is grotendeels vernield. Een vreselijk triest gezicht, de hele constructie ligt in het water.

Verder is hij hele rijen shingles kwijt op de buitenhoeken van zijn dak. Hij wil de mangoboom die goed was voor 200 mango's per jaar drastisch snoeien en rechtop zetten in de hoop dat die weer aanslaat (en niet tussentijds weer omwaait).

De schade is voor hen aanleiding om de hele pool area grondig te gaan renoveren, met een andere oplossing als die screen.

Het bestuur van de county heeft aangekondigd dat het nog wel eens drie weken kan duren voordat de elektriciteit overal is hersteld. In Sebring is grote schade aan elektrische hoofdleidingen. De Wal-Mart gaat pas in het weekeinde open. Dat is nog nooit eerder vertoond in ons dorpje.

Zuiril
14-09-17, 09:59
Hoi, Iemand een idee hoe het op Indian Shores gesteld is nadat Irma voorbij is gekomen? . Ik krijg nog geen informatie van de verhuurder aldaar. Zou het wel fijn vinden om te weten waar wij aan toe zijn?.

Zuiril
14-09-17, 10:40
Wij gaan begin november...verder zijn wij natuurliefhebbers en staan vele stateparks op ons lijstje. Ik denk dat wat wij er zoeken er niet meer zal zijn of niet toegankelijk. Het liefst annuleer ik voor dit jaar alles. Alleen dan moet er in onze samengestelde reis een accommodatie uitvallen vanwege schade. Als dat niet zo is dan hebben we te gaan en moeten we het beste er van zien te maken.

Najou
14-09-17, 10:44
Hier kun je volgen hoeveel van de stroomvoorziening al klaar is. Ik ben bang dat je niets hoort omdat er geen stroom is.
https://news.duke-energy.com/releases/duke-energy-announces-estimated-power-restoration-times-for-florida

wendy1
14-09-17, 18:28
Wij vertrekken volgende week. Nu ons hotel in Naples geannuleerd is zijn we aan het bekijken waar we naast Orlando nog naar toe kunnen gaan. De bedoeling was n strandvakantie/Orlando.
Weet iemand hoe het richting Tampa/clearwater momenteel is? Andere tips zijn ook welkom.

masterkabal
14-09-17, 18:35
@wendy1;
Clearwater valt de schade op zich wel mee zo te zien.

https://www.youtube.com/watch?v=k2hXa8JGvrE

Bullyleo
14-09-17, 20:44
@ Zuiril: Wij vertrekken de 26e naar Indian Shores (Quiet Waters Condo's) en hebben inmiddels via via contact gekregen. De verhuurder van het appartement heeft zelf geen stroom dus we hebben uiteindelijk contact gekregen via haar moeder. Sinds gisteren is de stroom hersteld in het condo en vooralsnog is er geen schade. Het condo ligt aan de zijde van de Gulf. De andere zijde met condo's aan de achterkant langs de causeway heeft behoorlijk waterschade opgelopen. Dus het beeld is wisselend.

Ik sprak zojuist met mijn vriend in Ft. Myers en hij zit al 4 dagen zonder stroom. Ook gaf hij aan dat er bij hem in de buurt een groot probleem is om brandstof te krijgen, zowel benzine voor de auto's als diesel voor de generator. Weet iemand of dit ook geldt voor de omgeving van Orlando en de Tampa Bay? We hebben namelijk nog een huurauto op te halen en het is wel handig als we ook nog kunnen tanken met dat ding. :confused:

Toch maar even een mail gestuurd naar Alamo en werkelijk binnen 5 minuten antwoord:
"Great question!

Your friends weren't joking, it has been a tough time for all the areas affected by Irma, but I'm happy to report that by September 26th, not only will we have our fuel stations full, and will be sure to provide our renters with a full tank of gas in their rental vehicle.
This also means that there will be more fuel in and around the area at local gas stations soon, and well within your arrival time!"

elstars
14-09-17, 23:05
@wendy1;
Gulfcoast in de buurt van Venice is oke. Wij zitten hier momenteel en hebben dit zelf gezien. Anna Maria Island is ook goed.

Zuiril
15-09-17, 09:43
@Bullyleo;
Ik vond nog een item op YouTube van het appartementencomplex waar we zitten. Van de verhuurders tot op heden nog niets gehoord, behoudens dat ze ons eind van de week een update proberen te geven. Is stuur de link over "Barefoot" maar even mee.


https://www.youtube.com/watch?v=TaUH8kouH-A

wendy1
16-09-17, 22:03
Thx! Wij hebben besloten om 1 week in Orlando te verblijven en vanuit daar event. De gulfcoast te bezoeken. We hebben aansluitend 1 nacht in Fort Myers geboekt voor onze terugvlucht.

ferry87
18-09-17, 12:39
Voor eerste keer vertrekken wij 25 sept. naar florida en zitten in fort Lauderdale in appartement summerland suites voor 13 dagen. We hebben een huurauto en willen dus ook een en ander gaan verkennen.

Ik heb wat rond gemaild over de situatie daar nu en of alles wel door kan gaan, en dat laatste gaan we tot nu toe vanuit.

Zijn er mensen op dit forum die weten hoe het daar nu is met de schade? En misschien tips? De keys wouden we gaan bezoeken, maar ik lees al dat dat geen optie is.

We houden het meest van strand, shoppen en eten dus denk dat het vast wel goed zal komen.. Maar wat uitstapjes zijn natuurlijk ook wel leuk om te doen!

Alvast bedankt :)

VanDorp
18-09-17, 14:52
Volg het nieuws op de voet. Ik hoop dat de mensen er snel bovenop komen en alles kunnen herstellen.

Juist een vakantie geboekt voor volgend jaar met oa de Keys...
Zou dat kunnen? De moeite waard zijn?
Met al die schade...

Eeg3ens denk ik juist gaan daar help je de mensen op de Keys mee. Aan de andere kant...

Frans1949
18-09-17, 16:08
Juist een vakantie geboekt voor volgend jaar met oa de Keys...
Zou dat kunnen? De moeite waard zijn?
Met al die schade...

Volgend jaar? Ik denk dat dit jaar zelfs al mogelijk is.
Herstelwerkzaamheden gaan in razend tempo.

corrus
18-09-17, 18:49
@Frans1949: Maarrrrr zoals Lenny Kravitz ook al uitte... It Ain't Over Till It's Over

koenkamphuys
26-09-17, 22:16
Niet te geloven.

Ik kreeg een mailtje van het verzekeringskantoortje, aan al hun klanten, Sebring is back alive, Praise the Lord.

Met andere woorden, tot gisteren hebben ze in die hoek van ons stadje zonder stroom gezeten. 19 dagen lang. De insfrasctructuur was in het hart geraakt, meldde Duke Energy al eerder, en dat blijkt.

Esther43
01-10-17, 10:00
Prachtige filmpjes van Key West met een duidelijke boodschap. Well, count us in...ze staan in onze reisplanning in november. Het zal vast een wat andere ervaring worden, maar wij gaan vast genieten en ze hebben deze steun volgens mij hard nodig.
https://youtu.be/PDGAAG40OP0
https://youtu.be/Exh3uUO82oU

Fitzroy
01-10-17, 11:22
Het ziet er toch wel heel triest uit. Zouden die palmbomen nog herstellen of zouden die het loodje leggen?

Ik zag dat het hotel op Marathon waar wij reeds een aantal malen verbleven ook zwaar beschadigd is en dicht tot 4 december. Het blijft heftig.

koenkamphuys
03-10-17, 19:24
Zolang er een groeipunt in de palmboom zit komt-ie weer gewoon terug. Al zit er geen blad meer aan.

koenkamphuys
18-12-17, 02:55
Goed, wij hadden ons dus voorgenomen om te beginnen aan het opruimen van de schade in ons bos. Nou dat lijkt een kansloze actie te worden. Van de week nog heel koppig begonnen met de eerste boom weg te werken. Op bezoek bij Frans en Ineke verteld dat het toch wel erg tegenvalt. Oh, biedt Frans aan, ik kom van de week wel een uurtje mee zagen. En dat bood hij vandaag nogmaals aan, terwijl ik intussen over mijn koppigheid heen was: dit is een klus die met Groot Materieel moet worden opgepakt en niet met een kettingzaagje van 45 dollar van de Harbor Freigt (OK. dikke korting en gratis artikel erbij).

Frans en Ineke zijn even komen kijken in het bos; ze hadden de ravage totnogtoe alleen vanuit de straat gezien. Enkele tientallen bomen, 25-30 cm dik en 60-80 meter lang zijn over elkaar gebuiteld, hangen scheef in elkaar of liggen languit op de grond. Sommige zijn ontworteld, sommige als luciferhoutjes doormidden gebroken. Er is er een bij die op 15 meter hoogte is geknakt, en daar nog hangt te bungelen.

Met als klapstuk het cluster van zes full-size bomen die als één woudreus zijn omgegaan. De kluit is twee meter hoog. In zijn val zijn tientallen kleinere bomen meegesleurd, geknakt of omver gegooid. Het geheel heeft de prikkeldraadomheining van het land van de boer erachter ook verpletterd.

Wat moet ik, rug- en artrosepatient, met een kettingzaagje hier aanvangen? Hier zijn professionele zaagmachines, grijpers en hoogwerkers nodig. Je kan een vrachtwagen vullen met die bomen. Of verhakselen per kubieke meter. Ook met mega-materieel.

Morgen ga ik offerte laten maken bij een gespecialiseerd bedrijf, die bij een buurman verderop in de straat een vergelijkbare ravage heeft opgeruimd. Een ding is zeker, dit gaat me ettelijke duizenden Amerikaanse pietermannen kosten.

Foto's: ik sta op de kluit van 6 bomen; bomen over elkaar heen getuimeld.

http://www.koenkamphuijs.nl/florida/forum/IMG_20171217_130826.jpg

http://www.koenkamphuijs.nl/florida/forum/IMG_20171217_131100a.jpg

Fitzroy
18-12-17, 05:41
Koen, wat een ravage! Heftig wat voor schade Irma heeft veroorzaakt.
Ik hoop dat de offerte meevalt.
Ben je niet tegen stormschade verzekerd?

Syllvia
18-12-17, 08:03
Oei, dat is wel erg zeg! Dan kom je inderdaad niet ver met je motorzaagje, ook niet met hulp van 10 buurmannen....
Echt balen, hopelijk valt de prijs van het opruimen mee.....
Sterkte!

Ebelix
22-12-17, 13:56
Organiseer een Slumber Jack Party. Kan iedereen aan de slag met de kettingzaag.

Wat een ravage. Hopelijk zijn de prijzen nu lager dan vlak na Irma. Succes en sterkte Koen.

koenkamphuys
23-12-17, 17:33
De prijzen zijn inderdaad wel wat omlaag gegaan, maar intussen moet ik zelf betalen voor het afvoeren van het hout. Tot 1 december kwam FEMA (de Amerikaanse federale rampenbestrijding) de boel ophalen.

mijnie
23-12-17, 21:21
Balen Koen. Geen lokale hilbilly interesse in hout/aanbieden op craigslist?

Ta2 Gerrit
24-12-17, 16:53
Tot 1 december kwam FEMA (de Amerikaanse federale rampenbestrijding) de boel ophalen.

Vandaar dat in Lindfields (Kissimmee),waar wij begin Dec. waren, alles is blijven liggen. FEMA heeft natuurlijk afgewacht tot de termijn verlopen was :):(
En als gratis openhaardhout aanbieden is in FL ook geen stormloper, vermoed ik. Succes en sterkte ermee, Koen.

Frans1949
24-12-17, 17:19
En als gratis openhaardhout aanbieden is in FL ook geen stormloper, vermoed ik. Succes en sterkte ermee, Koen.

Hahaha, er ligt bij Koen genoeg voor 26 jaar een open haard stoken in Florida. ;)

arno
24-12-17, 19:23
als ik dit zie ben ik zo blij dat wij geen grote bomen hebben bij ons huis. wij waren daar ten tijden van IRMA het was best een enge ervaring. de orkaan ging recht over ons heen we hadden alleen schade aan het dak en aan de poolscreens alles is weer hersteld een nieuw dak sinds vorige week de screens hadden we de volgende dag al weer hersteld.

Frans1949
25-12-17, 16:27
de orkaan ging recht over ons heen .

Dat lijkt me best een ervaring.
Maar jij hebt nog een "gewoon' huis.
Wij een mobile Home en dat is wat kwetsbaarder.
In onze county was geen verplichte evacuatie maar voor bewoners van een Mobile Home was dringend geadviseerd wel te evacueren.
Bij calamiteiten zou er GEEN hulp worden verleend.
In ons park zijn diverse mensen wel gebleven.
Zonder uitzondering hebben al die mensen mij verteld dat ze dat nooit meer doen.

arno
25-12-17, 17:26
zo denken wij er nu ook over . alles in de auto en wegwezen.

koenkamphuys
26-12-17, 03:30
In ons park zijn diverse mensen wel gebleven.
Zonder uitzondering hebben al die mensen mij verteld dat ze dat nooit meer doen.

Sinds mensenheugenis is over Highlands County niet zo'n heftige orkaan geraasd. Uit het verleden wist men, dat de intensiteit al af zou nemen voordat het ergste zo ver binnenland als 'onze' county kwam. Dus dat men, met 'orkaantjes' als Charlie, Francis, en Jean nog vaag in het geheugen, en een windverwachting die tot op de dag dat de orkaan voorbij trok nog meermalen teruggeschroefd werd, dacht van nou, dat zitten we wel uit, dat snap ik wel. Maar madammeke Irma bedacht zich bij Naples pas om de US 17 te gaan volgen, met als gevolg dat het heftigste deel van de orkaan (noordoost- en zuidoost-gedeelte van de eyewall) precies over ons heen trok. Nog ongunstiger hadden we niet kunnen zitten. Pas in Polk County nam de intensiteit van de orkaan wat af. De cijfers liegen er niet om: doorstaande wind gemeten van 120 mijl per uur, windvlagen tot 210 mijl per uur. Mijl. Dat is iets van 350 kilometer per uur. Dat haalt de TGV naar Parijs nog niet.