PDA

Bekijk Volledige Versie : Blog of facebook?



Scooby
21-05-17, 17:34
Ik heb het afgelopen jaar bij wordpress en jimbo een site aangemaakt waarop ik onze voorbereidingen van de vakantie geplaatst had en waar ik van plan was om ook onze vakantie zelf bij te gaan houden met blogs. Ik heb ze allebei weer verwijderd omdat ik er toch niet helemaal tevreden mee was. Omslachtig, ingewikkeld(ligt waarschijnlijk aan mezelf :-)) en de opslagcapaciteit niet echt ruim. Tenzij je een abonnement neemt.
Nu heb ik voor, in eerste instantie, familie, een facebookgroep aangemaakt. Vind ik persoonlijk een stuk prettiger.
Nu is mijn vraag: Wat vinden jullie nu de voordelen van een eigen website t.o.v. een facebookgroep?
Misschien dat ik nog overtuigd kan worden.

Mushu
21-05-17, 18:57
Persoonlijk vind ik een website fijner. Je kan dan echt een dagverslag schrijven en iedereen kan meelezen (tenzij je er voor kiest dat mensen zich eerst moeten aanmelden). FB is niet echt geschikt voor een uitgebreid verslag maar meer voor foto's met wat tekst er bij. Ook leuk maar niet zo leuk als een verslag. Van die FB-groep moet iedereen dan wel op de hoogte zijn en lid worden, is weer een drempel. Als lezer gaat mijn voorkeur uit naar een website maar ook voor mezelf om nog regelmatig terug te lezen.
Het bijhouden van een verslag op een website tijdens je vakantie is echt wel veel werk. Het ziet er soms niet zo uit maar iedereen die wel eens een blog bijgehouden heeft weet dat er niet in 5 minuten iets staat. Foto's op je iPad of laptop zetten, uitzoeken welke foto's er in het blog gaan, foto's downloaden, tekst schrijven. Hoe vaak ik niet bijna in slaap vallend om 23u nog aan het blog zat na een lange actieve dag. Of 's morgens vroeg, wat alleen aan het begin van de vakantie werkt want na een paar dagen word ik niet meer om 5-6u wakker en is er dus geen tijd meer om aan verslagen te werken. Toch doe ik het steeds weer omdat het zo leuk is om terug te lezen. Maar ook voor de volgende vakantie twijfel ik.....
Zelf gebruik ik blogspot (of daarvan de app 'blogger' op de iPad). Werkt makkelijk en je hoeft er echt niet iets super fancy van te maken. Foto's vind ik wel belangrijk want dat maakt het verslag zoveel leuker. Wordpress kan je volgens mij veel meer mee maar dat heb ik voor mijn blogs nooit uitgeprobeerd. Ik heb wel een (professionele) Wordpress site voor mijn praktijk en ik vind het makkelijk werken (als je een beetje op de hoogte bent van het hoe en wat).

Ook omdat ik het zo ontzettend leuk vind om verslagen te lezen stem ik voor een website :)

Njit
21-05-17, 21:06
Wordpress.com heeft 3gb aan opslagruimte. Dat is ruim voldoende als je niet de foto's in volledig formaat post. Ik gebruik op vakantie altijd Livewriter.
Dat is een soort tekstverwerker vergelijkbaar met Word maar dan voor Blogs. Is al wat ouder en wordt officieel ook niet meer ondersteund maar werkt altijd nog prima. Er is tegenwoordig lastig aan te komen. Iets vergelijkbaars is http://openlivewriter.org/

Dat het veel tijd kost ben ik het wel mee eens. Meestal schrijft Linda het verslag 's avonds tijdens het autorijden naar het volgende hotel. Maar dat werkt alleen tijdens een rondreis.
Als we de hele tijd naar Disney gaan dan is het lastig om het bij te houden omdat je lange dagen maakt.

trails
22-05-17, 00:36
Wij (en dan bedoel ik zusje Renée) doen alles via onze reizenwebsite. We maken deze in eerste instantie voor onszelf en printen het hele verslag uit (inclusief alle voorbereidingen). We kijken de verslagen vrij veel door en moeten altijd wel lachen om hoe onze plannen zo vaak veranderen.
Ik ben nu met mijn nichtje in Canada en doe het nu via FB (voor het thuisfront) en in Word en Renée zal het later dan weer in onze website verwerken. (ikzelf ben nogal een digibeet...)
Maar, het is ontzettend veel werk (tekst en foto's).
Voor onze camper reis in september-oktober zetten we niks online als we daar zijn. We hebben niet altijd wifi en we hebben er dan niet echt tijd voor (en waarschijnlijk ook geen zin). Het schrijven van het verslag doen we wel maar na thuiskomst gaat het pas op de website.

ronenivonne
22-05-17, 05:57
Wij posten altijd foto's en een kort verslagje op Facebook. We doen dit idd omdat wij er op vakantie de tijd niet voor vinden om een reisverslag via een website te maken. Vinden het wel ontzettend leuk om verslagen van anderen te lezen.

S@skia
22-05-17, 07:39
Ik heb altijd een blog gemaakt via blogger.....niet moeilijk en fijn om mee te werken. Na de vakantie laat ik het blog uitprinten in boekvorm en haal die ook regelmatig uit de kast om te lezen. Het bloggen valt me ieder jaar zwaarder ook door het idee "te moeten" bloggen voor de lezers. Komende vakantie blog ik alleen nog voor onszelf en maak ik een facebook groep aan voor de USA vrienden. Kijken of dat bevalt :D

Cindy1969
22-05-17, 20:33
Ik blog ook via Blogger, simpel om mee te werken. Foto's maak ik met mijn mobiel, en zodra deze in de buurt is van de laptop gaan ze automatisch mijn Dropbox
in, dat scheelt weer. Alleen nog uitzoeken dan.
Kost veel tijd, het bloggen, en heb zelf ook voor komende vakantie getwijfeld of ik wel weer zou bloggen. Ben er maar een week, en een vol programma.
Toch ga ik het weer doen. Veels te leuk om terug te lezen, maar ook om de dag "van me af te schrijven". Ben altijd alleen, dus blog is ook een soort uitlaatklep.
En de reacties de volgende morgen zijn te leuk :D

Scooby
22-05-17, 21:19
Voor ons is het inderdaad alleen in eerste instantie bedoeld voor familie en vrienden.
Maar in principe zou je iedereen toe kunnen voegen wie jou maar willen volgen.
En op facebook kan ik ook prima mijn dagverslagen met foto's kwijt. Foto' s staan dan alleen allemaal bij elkaar.
Ook de reacties kun je makkelijk plaatsen en lezen.
Ja, ik ben steeds meer overtuigd dat een eigen website, voor ons geen toegevoegde waarde heeft.
In ieder geval bedankt voor de reacties.