PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat ik heel graag wil weten...



moniquekruiningen
16-05-17, 23:26
Het heeft mij verbaasd, het gevoel dat Florida bij mij los maakt. Het gevoel dat ik krijg als ik besloten heb er weer heen te gaan, er land en als ik bijvoorbeeld het vuurwerk in Disney aanschouw. En dan heb ik het niet over het gevoel wat zich opdringt als we besluiten niet te gaan. (2x besloten, 1x niet gegaan)

Na onze 1e vakantie, waarbij Florida spontaan gekozen werd, omdat het een mooi weerbestemming was eind februari, zei mijn vader bij terugkomst: "En? Niks zeker?" Ik antwoordde met een diepe zucht: "Ik zou er kunnen wonen"!

Maar wat ik graag zou willen weten, mss wel begrijpen:
Hoe houdt Florida jou in zijn greep en wat voor gevoelens krijg jij/ jullie bij Florida en de activiteiten die je terplekke of in aanloop naar de vakantie toe onderneemt?

stephie
17-05-17, 00:28
Pfff moeilijke vraag. Diverse mensen hebben het mij de afgelopen dagen gevraagd. Waarom Florida? Wat is er zo leuk aan? Zon, zee, strand kun je toch ook dichterbij zoeken? Is ook goedkoper ....:D
Ik vind het lastig om te omschrijven. Het is een bepaald gevoel. Het klimaat, mooie natuur, lekker eten, strand, shoppen. De hele combinatie. Daarnaast vind ik Amerika gewoon erg leuk. Het was vroeger altijd mijn droom om naar Amerika te gaan. Ik vind de sfeer leuk en interessant. Ik kan me zelfs na zoveel vakanties, nog steeds verbazen over bepaalde zaken.

meisje
17-05-17, 06:46
Het gevoel en de geur die je ruikt als de deuren van de AirPort open zoeven en je naar buiten stapt in de Florida-lucht!! Zelfs m'n dochter van 7 zei het afgelopen april .. mama die geur! Die ruik je nergens. Het gevoel dat je dan krijgt, op de een of andere manier heeft het je in z'n greep. De sfeer, het klimaat, de mensen.... wat het precies is? Geen idee, wat ik wel weet is dat wij het ook geweldig vinden om er heen te gaan. Ook krijgen wij idd vaak de vraag, alweer daar heen? Waarom jullie zijn al zo vaak geweest. Tsja waarom? Niet goed uit te leggen maar wel geweldig!!

Fitzroy
17-05-17, 08:29
Ik zie Florida wel degelijk als een mooie winterzonbestemming. Wij gaan dus ook alleen in de winter naar Florida. Ik vind het heerlijk om te gaan, maar om eerlijk te zijn heb ik het gevoel van thuiskomen alleen in Griekenland en niet zozeer in Florida.
Wij zijn ook vele malen in het westen van de USA geweest en dat heeft net zo goed zijn charmes.
Dus houdt Florida mij in zijn greep? Ja, als winterzonbestemming. Als ik later ;) oud ben zou ik er ook heel graag een villa willen hebben om als een echte snowbird te overwinteren.
Ik houd van Florida vanwege de way of life, het shoppen, het eten, de natuur maar vooral: de zon en de palmbomen. Ik word heel blij van alle palmbomen. :cool:
Met de omgeving Orlando met de attractieparken hebben wij dan weer helemaal niets. Wij gaan alleen naar Zuid Florida met de prachtige en sfeervolle Keys, de Everglades en de mooie Gulfcoast.

Iris02
17-05-17, 08:29
Wij zijn gek op Amerika. De keuze dat wij vaker naar Florida gaan dan naar andere staten heeft ook te maken met het feit dat het goedkoper is (met 3 kinderen) om naar Florida te vliegen. Daarnaast kan je in Florida voor een uitvalsbasis kiezen vanaf waar je veel kan zien/doen. In andere staten is het vaak een rondreis wat ook geweldig is maar ook vermoeiender.
Florida heeft gewoon iets; de rustige stranden van de Golf van Mexico kan je niet vergelijken met stranden in Spanje o.d. Je kan überhaupt een vakantie in Florida niet vergelijken met een zonvakantie in Europa. De natuur in Florida is schitterend, weer heel anders dan in andere delen van Amerika. Misschien minder overweldigend maar niet minder ongerept.
Voor mijn gevoel is Florida kleurrijk.
Natuurlijk zijn de attractieparken leuk maar Florida heeft zo veel meer te bieden dan Disney en Universal.

Syllvia
17-05-17, 08:38
Het gevoel en de geur die je ruikt als de deuren van de AirPort open zoeven en je naar buiten stapt in de Florida-lucht!! Zelfs m'n dochter van 7 zei het afgelopen april .. mama die geur! Die ruik je nergens. Het gevoel dat je dan krijgt, op de een of andere manier heeft het je in z'n greep. De sfeer, het klimaat, de mensen.... wat het precies is? Geen idee, wat ik wel weet is dat wij het ook geweldig vinden om er heen te gaan. Ook krijgen wij idd vaak de vraag, alweer daar heen? Waarom jullie zijn al zo vaak geweest. Tsja waarom? Niet goed uit te leggen maar wel geweldig!!

Dit is nu precies de omschrijving die ik had kunnen maken! Je kunt het eigenlijk niet uitleggen....
Wij zijn van plan om volgend jaar weer te gaan, de 9e keer, en ik heb er nu al binnenpret om:)

Lannie
17-05-17, 19:34
Het gevoel van vrijheid.... je kunt 's avonds om 23:00 uur nog een baantje zwemmen in het zwembad bij de meeste hotels. Je kunt winkelen wanneer je wil. Wandelen in de parken, waar je niet in optocht loopt, door de vele bezoekers. Buiten Orlando sta je nooit in de file. In de zomer in Spanje sta je wel in de file. Het rondreizen, dat in Europa in de zomermaanden bijna onmogelijk is, omdat je een kamer al snel voor een week moet boeken. Teveel om op te noemen!! ;-)

Cindy1969
17-05-17, 20:14
Ben er per ongeluk een keer beland. Ging altijd met vrienden naar de Canarische Eilanden in de winter, maar wilde eens iets anders. Zij niet, dus toen gaan kijken op de site van TUI en zag Florida voorbij komen, en de prijs viel me ook erg mee.
Dus gegaan, en verkocht...
Idd de geur, de lucht, de wolken, maar ook de zee, de winkels, de service, de vriendelijke mensen. Ik hou ervan!
Dat gevoel als je weer geboekt hebt, en je je zo ontzettend kan verheugen, en het aftellen. Ben er eigenlijk best vaak mee bezig in mijn hoofd.
Vorig jaar naar NY geweest, ook van genoten, maar compleet anders.
Verder nog nooit naar andere plaatsen in de US geweest, zoals hierboven al door iemand genoemd, Florida is nog redelijk betaalbaar. Zou ook eens in het westen
van de US gaan kijken, maar wow... Ben al heel blij als ik eenmaal per jaar een weekje naar Florida kan.
Nog 2.5 week :o

moniquekruiningen
17-05-17, 22:36
Jammer dat ik hier niks kan liken!
ik kan het niet verwoorden, het gevoel, het gaat denk ik vooral om het feit dat het so easy is. Go with the flow.. recentelijk ruik ik hier in de buurt zo en dan een geur, die me enorm aan Florida doet denken.. het gevoel dat dat met zich mee brengt... het is niet persé het weer, want over een dag of 10 loop ik te puffen dat t echt veel te warm is.. wie weet, als mijn dochter idd de richting theme parks gaat volgen op de NHTV, wie weet komen we er dan nog wel vaker...

ingrid67
18-05-17, 01:11
Toen ik 4 jaar oud was, zei ik al dat ik later in Amerika ging wonen. Op mn 23e voor de eerste keer naar Florida geweest, Ik voelde me zo speciaal dat ik dit mocht beleven. Overweldigend, verbazend en de vrijheid die ik voelde.... Later ook in het westen geweest, de afwisseling van steden en natuur, alles is over de top en ik hou er van! Eind deze week ga ik voor de 9e keer naar de states en ja ik ben verslaafd aan dit land! Ik moet er hard voor sparen om telkens terug te gaan, maar ik heb het er graag voor over, het is een deel van mijn leven en wie ik ben.

Wat ik graag zou willen weten: kennen jullie mensen of horen jullie wel eens, dat iemand in de USA is geweest en er nooit meer terug wil op vakantie? Ik ken wel mensen die op voorhand er niet heen willen, omdat het hun niet trekt. Ik ga deze week voor het eerst met mijn huidige partner en ze is nogal sceptisch over onze reis. Ze is het type van doe maar normaal, dan doe je gek genoeg en ze raakt niet gauw ergens van onder de indruk. Ik vrees en ben er niet zeker van of we mijn liefde voor de USA in de toekomst samen gaan delen? We hebben ons reisblog op het forum aangemeld, dus jullie kunnen het mee beleven.... hihihi

stephie
18-05-17, 10:09
Ingrid, dat is inderdaad grappig wat je zegt. Want vaak hoor je dat mensen zeggen: nee hoor Amerika, bleagh, stom land etc. etc.
Maar als mensen eenmaal zijn gegaan...dan gaan ze vaker.
Ik heb nooit iemand gehoord die achteraf zei: nou ik ben geweest, ik ga nooit meer!

FloridaFabian
18-05-17, 11:43
Ik probeer ieder jaar weer te begrijpen wat dat gevoel nou precies is, omdat ik het nergens anders ter wereld heb. Wij komen ook regelmatig in Spanje waar wij een huis hebben en dat is ook fantastisch maar het is niet Florida. Zodra je landt in Florida ruik je een bepaalde geur... Ik denk dat het een combinatie is van tropische lucht en de vele airco's. De palmbomen overal... de garantie dat je je korte broek aankunt... Shoppen, eten, zwemmen, zon, zee, strand... ik denk dat het een combinatie is van veel verschillende dingen. Ik denk ook dat het voor mij zo voelt omdat ik er al kom sinds ik kan lopen en dus veel fijne herinneringen uit mijn vroege jeugd heb in Florida. Wat het ook is; ik hoop er nog heel vaak van te mogen genieten!

koenkamphuys
21-05-17, 23:13
Florida begon voor ons in oktober 1995, onze huwelijksreis. Zoals zoveel Nederlanders was ik skeptisch vooraf, maar mijn kersverse echtgenote had me 'meegenomen', aangestoken door de enthousiaste verhalen van haar zus. Ook voor haar was het de eerste keer.

Ik herinner me het moment dat we in Miami uit het vliegveldgebouw kwamen op zoek naar de shuttlebus naar de autoverhuur. De drukte van gele taxi's, en vooral de enorm zware kletsnatte tropische hitte - het was nog volop regentijd - ik was gelijk verkocht.

Mijn reserves verdwenen in een paar dagen. Het iconische Miami Beach, en de Disneyparken. Met evenveel skepsis was ik naar Disney gegaan, en zowel die compleet verregende dag in Magic Kingdom als in Epcot kon ik het concept van Guaranteed To Raise A Smile ervaren. Ook het hagelwitte strand aan de westkust en een opnieuw volledig verregende airboattrip in de Everglades zijn warme herinneringen die me altijd bij zullen blijven.

We zijn een aantal keer teruggekomen, en in de zomer van 2006 deden we een trip van New York naar Florida en konden we eenmaal in de Sunshine State bij mijn schoonzus en zwager logeren. Zij hadden een paar jaar ervoor een villa gekocht in Sebring. En overal lonkten de bordjes 'lot for sale' in die na 25 jaar nog maar voor 10% bebouwde wijk.

Ergens onderweg op een trip naar Miami stelde ik voor om een perceel te kopen 'en we zien wel wanneer we gaan bouwen'. Op de terugweg over diezelfde weg besloten we dat dan maar te doen. Vanuit Nederland kochten we via een makelaar in Lake Placid een 'grondje' van 2000 m2. In oktober kwamen mijn schoonzus en zwager terug van hun vakantie daar... met folders van bouwbedrijven!

Een van de modelletjes konden we best betalen, bleek na een bezoekje aan 'jazeker' de Hypotheker. En zo stond binnen een jaar na ons eerste bezoek aan de wijk, ons huis voor ons klaar.

Nu is het de plek waar we 46 weken per jaar hevige heimwee naar hebben, en zes weken supergelukkig zijn. De blues als we weer weg moeten gaan en de zorg of alles goed gaat als we in Nederland zijn, dat is bijtend. We leven het hele jaar naar die 2x3 weken dat we daar kunnen zijn.

En Florida zelf? Daarop raken we nooit uitgekeken. Je hoeft niet 35x naar Disney - er is zoveel te zien. En al helemaal raken we nooit verveeld van aangename, milde winters en de uitbundige regentijd. Genieten van de stortregen en het onweer op de veranda en tuinieren in de tropische hitte - beter dan dat kan het niet worden.

mijnie
30-05-17, 12:24
Ik ken inderdaad mensen die nooit meer naar de USA willen of voor wie het niet meer hoeft. Die vonden de mentaliteit, de afstanden, het "tip"systeem allemaal raar. Ik hoor ook soms dat mensen die normaal hele andere reizen maken (azie of juist 2 weken all-in in turkije) het allemaal maar zo duur vinden.

We reizen al enkele jaren naar de USA en we kwamen een hele goede aanbieding voor Florida tegen. Na onze eerste rondreis beviel het toch wel goed. De mogelijkheid tot een goedkope directe vlucht, betaalbare hotels, altijd iets te doen en niets "moeten" omdat het anders "zonde" is. De afstanden zijn goed te doen. We vinden het alleen al leuk om samen in de Auto te stappen, koelboxje achter de stoel en gewoon ergens heen rijden en kijken waar we uitkomen.

Ik zou graag nog een paar andere staten zien, maar ben door het werk van mijn man helaas aan augustus of december gebonden. Canada (Jasper, Banff, Calgary) willen we graag nog samen bezoeken, hier ben ik vorig jaar met mijn vader geweest. Zo prachtig. Dan nog eens Bryce, Zion, Moab, Yellowstone, Yosemite.

Louisiana, Mississippi, Alabama, Georgia en de beiden Carolinas staan ook nog op de lijst.... Eigenlijk ben ik heel jaloers op Gerrit, die heeft alle staten ondertussen gezien.

ronenivonne
30-05-17, 18:42
Mijn vrouw en ik waren 3x op rij richting Spanje geweest ( Tenerife, Mallorca, Tenerife ) en hadden het hier echt wel gezien. Is allemaal een beetje hetzelfde, strand en boulevard. Het idee was in eerste instantie om met een bevriend stel richting Mexico naar een resort te gaan. Maar wij zagen dit laterna niet zo zitten omdat we ons na een paar daagjes al weer gaan vervelen en liever wat meer vrijheid wilde om zelf wat dingen te ondernemen ipv georganiseerde busreisjes.
Toen kwam Florida ter sprake en we een rondreis samengesteld via een reisburo met z'n viertjes. Een super reis gehad en helemaal verkocht aan Florida. Wel een godsvermogen kwijt natuurlijk omdat we het allemaal te duur geboekt hadden.
Nu 7 jaar verder hebben we ondertussen ook meer gezien van de USA zoals Westkust ( LA, San Diego, Las Vegas, enz ) en zijn we ook in New York en Boston geweest. We zijn niet perse aan Florida verkocht maar vinden de USA gewoon super en zijn helemaal happy als we weer die kant op gaan. Ieder jaar verheugen we ons weer op de volgende reis. Voorlopig heerlijk naar Florida omdat we daar een vast verblijf ( villa ) kunnen huren en we met onze kleine meid de ruimte hebben.

cant51
02-06-17, 19:02
Wij gaan al vanaf 1975 naar de USA voor vakantie's mega veel gezien en gadaan in 1978 voor de 1 keer Florida Orlando was nog haast een "dorp" vergeleken met nu :-) daarna ieder jaar na rondreizen in andere staten naar Florida gereden of gevlogen, altijd een paar dagen Orlando om te shoppen en daarna naar Vero Beach een appartement met uitzicht op zee om nog een weekje uit te rusten, en waarom Florida just because we love it :-).

moniquekruiningen
18-02-18, 12:04
Onze plannen worden weer concreet, een volgende droom lijkt uit te gaan komen.
Vliegtickets en motel zijn geboekt en ook een dagje Discovery Cove ligt vast. Maar we moeten toch nog 303dagen wachten tot het weer zover is.
Toch raak ik weer helemaal opgewonden en gaat er geen dag voorbij dat ik wel iets op zoek op internet. We zouden bijna vergeten dat er nog 3 jaargetijden zullen passeren, dat mijn dochter haar propedeuse nog hoopt te halen, nog haar 18e verjaardag zal vieren en hopelijk ook het behalen van haar rijbewijs, dat we in juli nog 2 weken naar de Pyreneeën gaan voordat het 18 december is. Dat er eigenlijk nog bijna een jaar voorbij gaat, voordat we weer mogen. Wat is dat toch..?

Digitalman
18-02-18, 12:15
:D:D Heel herkenbaar! Wij gaan in juli en zijn ook al een paar maanden aan het aftellen.

Cindy1969
18-02-18, 18:20
Zo herkenbaar haha. Ben ook al veel bezig met mei 2019, dan wil ik mijn 50e daar vieren. Het is dat ik nog niks kan boeken...
Eerst mag ik vrijdag over 2 weken. En ik ga in augustus ook nog lekker een weekje naar de Costa del Sol (tingelingeling :D)
Ook mee bezig hoor, maar toch, je bent er in je hoofd gewoon heel vaak mee zoet.
Heb ook 3 dingen in mijn aftel app op mobiel staan haha (en ja, erg luxe, ik weet het)

sunnyrojo
18-02-18, 19:54
Dit is nu precies de omschrijving die ik had kunnen maken! Je kunt het eigenlijk niet uitleggen....
Wij zijn van plan om volgend jaar weer te gaan, de 9e keer, en ik heb er nu al binnenpret om:)

precies dat:cool:
wij gaan nu ook voor de 9e keer en dat is hetgene waarom wij terugkomen!

FloridaFabian
19-02-18, 10:19
Wat is dat toch..?

Het Florida-virus! Tot op heden is er bij ons geen medicijn voor bekend.. ;)

ietie
19-02-18, 14:02
Op het moment dat de deuren van het vliegveld open gaan en je de geur en de hitte je tegemoet komen voel ik mij totaal thuis ..
Ik slaap tijdens de vakantie ook heel weinig omdat ik niks wil missen , s ochtends de zonsopkomst , mijn kopje koffie bij het zwembad terwijl iedereen nog slaapt.
S avonds lekker struinen langs de winkels bij downtown Disney s, nachts naar een super target gewoon omdat het kan ....

Wolf2014
19-02-18, 18:28
Grappig, ik vraag mij namelijk af en toe af of het wel normaal is, dat ik niet naar Florida op vakantie ga, maar nog wel steeds reisverslagen lees, ervaringen deel en interessante linkjes vanuit dit forum bewaar. Allemaal in de hoop weer een keer naar Florida te gaan. Afgelopen en komend jaar zit het door omstandigheden niet in, maar volgend jaar moet het weer lukken. En wat het is? Inderdaad een virus, maar ik ben niet hard op zoek naar een medicijn.

Bullyleo
25-02-18, 12:55
Het is toch lastig als je resistent blijkt voor bepaalde virussen. Zeker als je niet aan je eigen "genezing" wilt meewerken. Ik ben in meerdere andere staten geweest, maar in Florida is men toch iets meer "layd-back" dan andere staten. Soms misschien wat oppervlakkig in de contacten, soms wat overdreven vriendelijk. Maar liever overdreven vriendelijk dan een chagrijnig stuk vreten voor je hebben zeg ik altijd maar. Heerlijk om doorheen te toeren op de cruise-control zonder getoeter en gedoe, zonnetje, strand, shoppen, groupons, ik kan nog wel even doorgaan. En dan die voorpret met regelmatig bezoek aan dit forum voor nieuwe tips and tricks die je toch al zovele dollars hebben bespaard en mooie inzichten hebben opgeleverd. Eigenlijk bij terugkeer in dit kikkerlandje alweer heimwee hebben. En er dan ook wel weer achter komen dat het eigenlijk best wel weer snel gaat in de richting van je volgende vlucht naar Sunny Florida. Heerlijk!

Cindy1969
25-02-18, 14:25
Ja heerlijk, toen ik boekte duurde het nog zó lang! Maar nu ga ik al over 11 dagen, kan niet wachten!

Frans1949
25-02-18, 18:08
Ja heerlijk, toen ik boekte duurde het nog zó lang! Maar nu ga ik al over 11 dagen, kan niet wachten!


That's the spirit.

Cindy toen wij vier jaar geleden besloten onze winters in Florida door te brengen hadden we eerst nog wel wat bedenkingen.
In de jaren daarvoor hebben we (heel) veel gereisd door vele landen.
Maar toch kozen we voor Florida.
We hebben en hadden het hier enorm naar ons zin.
We dachten eigenlijk dat het zich wel heel snel zou uit sorteren.
Daarmee bedoelde we dat we het leuk zouden vinden om na zes maanden naar Florida te gaan maar het ook heel leuk zouden vinden om na zes maanden Florida weer naar Nederland te gaan.
Maar zover zijn we nog niet.
Behalve het uitkijken naar (klein)kinderen hebben nog helemaal geen zin om terug te gaan.
Helaas over 1 maand zit het er weer op.

Cindy1969
25-02-18, 18:57
Dat kan ik me voorstellen Frans! Het is daar gewoon, laten we eerlijk wezen, veel fijner dan hier.
Is het in de winter niet grauw en regenachtig dan is het wel f*cking koud, zoals nu.
Als ik ooit de mogelijkheid zou hebben in de toekomst zou ik het wel weten.

trails
27-02-18, 10:40
Wij zijn best wel vaak in Florida geweest. De laatste keer ook in de Panhandle. We vinden de natuur er geweldig mooi en wandelen er vaak en veel.
Maar de laatste keer vonden we centraal Florida zó druk geworden.
Vorig jaar hebben we Tucson (Arizona) ontdekt en dat vonden we GEWELDIG. De natuur vonden we daar zó mooi en er is daar zó veel te zien en te doen en het is er een stuk rustiger.
We zullen vast nog wel terug gaan naar Florida maar voor nu is het zuiden van Arizona onze favoriet...

koenkamphuys
27-02-18, 16:07
Centraal Florida is inderdaad erg druk geworden. Orlando is een miljoenenstad. Gelukkig is er nog meer dan centraal Florida.

har66
27-02-18, 23:52
Florida blijft speciaal voor ons. Het voelt telkens als thuiskomen. We combineren het nu in voorjaar met een bezoek aan een Stad elders in de vs. In mei gaan we weer. Eerst een paar dagen naar NYC en dan door naar Florida.
De sfeer en het weer in Florida zijn wel bijzonder aangenaam. We hebben het geluk dat ik voor mijn werk vaak naar Florida afreis en het dan kan combineren met vakantie.
De maanden oktober en november vermijden we nu omdat we al tweemaal een hurricane hebben meegemaakt en dat was geen pretje....
Kortom Florida is ons 2e "thuisland" :-)

koenkamphuys
28-02-18, 13:50
Ik zou eerder augustus en september mijden dan oktober en november als je geen hurricane over je heen wil hebben. Orkanen in november zijn zeer extreme zeldzaamheden.