PDA

Bekijk Volledige Versie : Internationaal rijbewijs...nodig of onzin?



Mark1984
25-04-17, 00:16
Hallo allemaal,

8 mei vertrekken we richting florida voor onze allereerste reis in de VS. Is een internationaal rijbewijs nu wel of niet nodig? Alleen te koop bij de anwb dus ik hoor ook zo her en der dat het alleen nodig is om de anwb kas te spekken. Wel of niet doen?

Anthon14
25-04-17, 03:01
Absolute onzin, is alleen om de ANWB kas te spekken. Ik zal niet zeggen niemand maar ik denk ruim 99,9% van de leden hier heeft geen Internationaal rijbewijs mee als ze afreizen de V.S.

meisje
25-04-17, 03:51
Ben je idd niet nodig, vorige week hier aangekomen en je Nederlandse rijbewijs is voldoende!

Njit
25-04-17, 10:13
De tekst van de ANWB stelt het volgende: https://www.anwb.nl/vakantie/verenigde-staten/informatie/reisdocumenten#rijbewijs


1. Het Nederlandse rijbewijs is geldig in de Verenigde Staten, ook bij het huren van een auto.
2. Omdat verhuurbedrijven in de meeste staten (ondanks het feit dat de staat het Nederlandse rijbewijs erkent) toch een IRB eisen, wordt aangeraden dit document voor de zekerheid mee te nemen.
3. Let op: verhuurbedrijven kunnen specifieke eisen stellen. Bijvoorbeeld een minimum- of maximumleeftijd of een minimum aantal jaren dat het rijbewijs in bezit moet zijn. Vraag van tevoren naar de voorwaarden.

Punt 1 en 3 zijn helemaal waar. Punt 2 is niet waar. Ik heb nog nooit op enig forum gehoord dat er naar een IRB gevraagd is. Heb zelf inmiddels ook al door hele land auto's gehuurd.

Bullyleo
25-04-17, 12:53
Heb zelf ook ooit zo'n ding aangeschaft. Lijkt op geldklopperij want daarna was mijn NL rijbewijs inderdaad elke keer voldoende. De enige meerwaarde die ik aan dit internationaal rijbewijs zie, is dat je dit kunt overleggen als je in een situatie verzeild raakt (en dat is natuurlijk niet te hopen) dat je bijvoorbeeld bij een aanrijding betrokken raakt (of erger) en de politie je rijbewijs in wil nemen. Dan heb je in ieder geval je originele NL rijbewijs nog als je terugkomt in NL.

Njit
25-04-17, 13:51
Het IRB is enkel en alleen een vertaling van je rijbewijs. Het heeft bij een aanrijding dus geen enkele waarde behalve om eventueel je normale rijbewijs te kunnen verklaren.
Maar zelfs dat is overbodig aangezien er symbooltjes op staan.
Geen enkele agent die je IRB als vervanging van je normale rijbewijs zal zien.

En ooit aangeschaft. Het is maar 1 jaar geldig.

Mushu
25-04-17, 15:38
Ik heb het al eens eerder geschreven en Njit schrijft het hier ook: het IRB is echt alleen maar een vertaling. En zelfs met een aanrijding heb ik er niets aan gehad. In 1998 was een IRB verplicht voor de staat Massachussetts en aangezien ik daar ongeveer een jaar verbleef, heb ik er netjes een aangeschaft. Toen ik betrokken was bij een aanrijding (iemand knalde achterop toen ik bij het stoplicht stond te wachten) heb ik de politie-agent mijn rijbewijs overhandigd samen met het IRB. Hij heeft even naar het IRB gekeken en zei dat hij niet wist wat dat was en ik kreeg het terug. Het is jaren geleden en maar 1 situatie maar toch.... Verder is er nooit naar gevraagd bij het huren van auto's in verschillende staten van Amerika. De naam doet vermoeden dat het heel wat is maar dat is dus niet zo.

koenkamphuys
25-04-17, 20:01
Nog meer zinvolle info over de onzin van het internationaal rijbewijs:

http://www.floridaforum.nl/showthread.php?15539-Internationaal-rijbewijs-vanaf-01-01-2013-nog-steeds-NIET-nodig

trails
25-04-17, 20:28
Wij hebben hem wel maar hier (Frankrijk) kost het helemaal niets en het IRB is ook nog eens 3 jaar geldig. Er is trouwens nog nooit naar gevraagd ;)

Mark1984
26-04-17, 00:09
Bedankt voor de tips...aangezien ik toch overal verschillende dingen lees heb ik contact opgenomen met Department of Highway Safety & Motor Vehicles. Binnen een half uur onderstaand antwoord



As long as your Dutch driver’s is valid, you are not required to have an International driver’s license to drive in Florida.

Customer Service Center
Department of Highway Safety & Motor Vehicles
Tallahassee, Florida
www.flhsmv.gov (http://www.flhsmv.gov)

Mark1984
26-04-17, 16:50
Bedankt voor de tips...aangezien ik toch overal verschillende dingen lees heb ik contact opgenomen met Department of Highway Safety & Motor Vehicles. Binnen een half uur onderstaand antwoord

aanvullend:

Thanks for your fast response.To be sure...i don't need any kind of translation on paper of the dutch drivers license?

antwoord:
Not to drive. If your license does not have English translation on it and you are going to rent a car, you need to check with the car rental agency to see if they need it.


Customer Service Center
Department of Highway Safety & Motor Vehicles
Tallahassee, Florida
www.flhsmv.gov (http://www.flhsmv.gov/)