PDA

Bekijk Volledige Versie : wat voor rijbewijs nodig voor 12 pers. busje



frankz
24-01-17, 22:23
Wie kan mij vertellen wat voor rijbewijs ik nodig heb voor zo'n 12 persoonsbusje.
We komen met zijn zessen aan in miami en gaan gelijk door naar Orlando area.
Ik wil daarom een grote bus voor de eerste dag huren zodat alle koffers er gelijk makkelijk in kunnen. De auto wil ik dan de volgende dag weer omruilen voor een fullsize suv en de laatste dag weer ruilen voor een bus.
Maar kan alleen nergens iets over het rijbewijs vinden, maar zal waarschijnlijk niet goed zoeken.
bvd frank

Frans1949
24-01-17, 23:03
Allereerst dit. Heb je uitgezocht wat dat omruilen je gaat kosten?
Dat kan nog aardig in de papieren lopen.
maar dat is natuurlijk iets wat je zelf moet uitmaken.

Het rijbewijs is een heel ander verhaal.
Vooropgesteld dat ik het helaas niet weet maar toch er iets over wil vertellen.

Hier in de USA maakt men geen onderscheid tussen de grote van voertuigen.
Wel of het commercieel wordt gebruikt of niet.
Dus je krijgt met je Nederlandse B rijbewijs gewoon mee wat je wilt tot een grote camper toe.
Maar....... is stond jaren geleden eens in Las Vegas en toen kwamen er een hele bende kleine campers aan.
En er werd een A.N.W.B. vlag opgehangen.
Nieuwsgierig als ik ben er natuurlijk op af.
Het bleek een groep Nederlanders te zijn die onder begeleiding van de ANWB op vakantie waren.
Op mijn vraag waarom zulke kleine campers werd mij verteld dat je met een Nederland rijbewijs geschikt voor personen auto's niet zo'n grote camper mag besturen.
Met laat het wel toe maar als je een aanrijding krijgt kan de verzekering moeilijk doen.
Dit verhaal heb ik altijd in mijn oren geknoopt.

Ik weet wel dat ik makkelijk praten heb omdat ik in bezit ben van alle denkbare rijbewijzen maar toch.

knaapje
24-01-17, 23:05
Je moet een rijbewijs hebben waar je in NL ook deze bus mee mag besturen.
Volgens mij is dat een D 1 rijbewijs, maar misschien moet je nog daarnaast nog wel een of ander certificaat hebben.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijbewijs

frankz
24-01-17, 23:14
bedankt voor jullie antwoord, maar hieruit blijkt dat het niet heel duidelijk is. Knaapje kan ik dit ergens terug vinden?

knaapje
24-01-17, 23:16
Zie de gegeven link

AlexFL
25-01-17, 00:32
Wij hebben in elk geval een aantal jaar geleden gewoon een 12 personen busje gehuurd met ons normale B rijbewijs. Zover ik weet vallen deze auto's in Florida gewoon onder personenauto's.

Frans1949
25-01-17, 03:47
Wij hebben in elk geval een aantal jaar geleden gewoon een 12 personen busje gehuurd met ons normale B rijbewijs. Zover ik weet vallen deze auto's in Florida gewoon onder personenauto's.


Alex, je hebt volkomen gelijk.
In Florida, en ook de overige staten in de USA, maakt men geen verschil.
Maar, zoals Knaapje dit al aangaf, op jou rijbewijs staat waarvoor het geldig is.
En de vraag, waar ik geen antwoord op heb, is hoe gaat de verzekering er mee om als je wat krijgt.

Blijft moeilijk.

Frans1949
25-01-17, 03:51
Je moet een rijbewijs hebben waar je in NL ook deze bus mee mag besturen.
Volgens mij is dat een D 1 rijbewijs, maar misschien moet je nog daarnaast nog wel een of ander certificaat hebben.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijbewijs

Knaapje, ik denk, maar weet niet zeker, dat je in de USA zeker kan volstaan als je een rijbewijs hebt waarbij je een voertuig mag besturen met meer dan 8 personen.
Dit is inderdaad rijbewijs "D".

Maar dat certificaat is zover ik weet nodig in Nederland.
Het moet dan op je rijbewijs staan als code "95".
Zover ik weet heb je in de USA zolang je niet beroepsmatig rijdt geen certificaat nodig.

Anthon14
25-01-17, 08:45
Er is al eens eerder contact geweest door een forumlid met een sheriff in Florida en deze heeft zoals knaapje ook aangeeft per email aangegeven dat je moet kijken naar het rijbewijs in eigen land, als je hier dus met een 12 persoons bus mag rijden mag je dat daar ook. De verhuur geeft je alles mee omdat zij dit niet weten maar bij een ongeval en geen geldig rijbewijs voor de categorie ben je NIET verzekerd !!!!

Dus nooit groter rijden dan dat je hier zou mogen !!!

knaapje
25-01-17, 14:41
Dit is nu al een paar keer aan de orde geweest op dit forum.
Ik heb gezocht naar de posting die Anthon14 hier aanhaalt, maar ik kan hem niet meer terug vinden, dat zou een hoop verduidelijken.

Weet iemand hem nog te vinden?

knaapje
25-01-17, 14:44
Alex, je hebt volkomen gelijk.
In Florida, en ook de overige staten in de USA, maakt men geen verschil.
Maar, zoals Knaapje dit al aangaf, op jou rijbewijs staat waarvoor het geldig is.
En de vraag, waar ik geen antwoord op heb, is hoe gaat de verzekering er mee om als je wat krijgt.

Blijft moeilijk.

Nou als je met een ongeldig rijbewijs rijdt weet je de reactie van de verzekeringsmaatschappijen zeker al wel bij een ongeval?

corrus
25-01-17, 15:17
Ik denk dat jullie hier wel iets aan hebben ;)


From: FHP <FHP@flhsmv.gov>
Date: 2008/11/5
Subject: RE: Question about foreign drivers licence...
To: xxxxxx <xxxxxxx@gmail.com>

Dear Mr. xxxx,

You must adhere to the restrictions put in place by your country while operating a vehicle in ours.


Captain Mark D. Welch
Chief of Public Affairs
Law Enforcement Services
Florida Highway Patrol
2900 Apalachee Parkway, MS 44
Tallahassee, FL, 32399-0500
Office: 850.617.2301
Fax: 850.617.5108


MarkWelch@flhsmv.gov
www.flhsmv.gov/FHP (http://www.flhsmv.gov/FHP)

Move over, Florida. It's the law!
Our Mission: Providing Highway Safety and Security through Excellence in Service, Education, and Enforcement
________________________________________
From: XXXXXXXXX [mailto:XXXXXXX@gmail.com]
Sent: Wednesday, November 05, 2008 7:11 AM
To: FHP
Subject: Question about foreign drivers licence...

Dear Madam, Dear Sir,
I have a question regarding a foreign visitor driving in the US (Florida in this case). I have a normal Dutch drivers licence for driving passenger cars or other vehicles lighter than 3500 kgs.
My question is about the maximum amount of passengers I am allowed to transport.
Here in the Netherlands the maximum amount of passengers for a B-drivers licence, is 8 persons (driver not included). This means that the vehicle I am allowed to drive, may not have more than 9 seats.
If I would like to rent a car in Florida, I can rent a van with a passenger capacity up to 15, which is allowed for person with a "normal" American drivers licence (E-class).
My question: Is it allowed for a foreigner with a foreign (Dutch, in this case) driver's licence, to drive a 15 person van, while his (or hers) original licence only permits to carry up 8 passengers (in his or hers own country)?

Regards,
xxxx xxxx.

Frans1949
25-01-17, 16:04
Goed gedaan Corrus.
Onze vermoedens zijn dus bevestigd.
Einde discussie.

Voor mij ben ik ergens blij want ik weet het nu ook zeker.
Jammer maar er zit voor mij niets anders op dan me over twee jaar (duur) te laten keuren om mijn rijbewijzen te behouden.
En dat zal dan helaas iedere twee jaar moeten gebeuren.
Maar als ik het ooit in mijn hoofd haal om b.v. een grote Moterhome te huren of kopen wil ik wel een geschrikt rijbewijs hebben.

AlexFL
25-01-17, 16:24
En al die Nederlanders die elk jaar met een 5 ton wegende camper een mooie roadtrip in de VS maken op hun B rijbewijs :o

knaapje
25-01-17, 16:47
@Corrus
In de roos!
Is precies wat ik bedoelde, kon het helaas niet meer vinden.

corrus
25-01-17, 19:32
En al die Nederlanders die elk jaar met een 5 ton wegende camper een mooie roadtrip in de VS maken op hun B rijbewijs :o
Indien je hiermee in Nederland niet mag rijden, dan geldt dat ook voor de Verenigde Staten.
En de verhuurders? dien doen maar want die willen alleen maar geld verdienen.

frankz
25-01-17, 23:23
lijkt me duidelijk. bedankt

Fitzroy
26-01-17, 07:02
En al die Nederlanders die elk jaar met een 5 ton wegende camper een mooie roadtrip in de VS maken op hun B rijbewijs :o

Je maakt mij niet wijs dat al die Nederlanders dat illegaal doen en allemaal nog nooooit een ongeluk gehad hebben.
Persoonlijk denk ik dus dat het wel losloopt qua verzekering.v

Fitzroy
26-01-17, 07:10
Ik dacht laat ik er even een google-opdracht tegen aan gooien.

Ik kom uit bij: Travelhome, campervakanties van de ANWB. En wat staat er op hun site: Wellicht gaat u binnenkort een camper huren in Amerika, misschien is het dan handig om te weten wanneer u met een camper gaat reizen hoe het zit met de rijbewijs eisen. In Nederland heeft u een ander rijbewijs nodig wanneer u een groter/zwaarder voertuig gaat besturen dan 3500 kg. Dit is in Amerika niet het geval. U kunt met uw rijbewijs B (auto voor personenvervoer) in Amerika een camper huren en besturen.

Ik ga er vanuit dat Travelhome toch wel weet waar ze het over heeft.

corrus
26-01-17, 10:47
BS
De ANWB weet dat er dollars bestaan maar verder niets..
Het is en blijft een wielrijdersbond, (je weet wel, diegene die jou vertellen dat je in de USA een "Internationaal rijbewijs" nodig hebt om nog meer hun kas te spekken
En Travelhome? Gaan we weer da's gewoon een broker die heel gehoorzaam doet wat de Amerikaanse leverancier zegt.

Meer nogmaals ik heb gereageerd omdat niemand kennelijk iets weet en de e/mail afkomstig is van een leidinggevend hoofd van de FHP is.
Die weet (volgens forummers) ook kennelijk niets omdat... bla, bla, bla.

Kortom: Ik stop met dit soort adviezen.
Mensen vragen iets en dan wordt er eindelijk antwoord gegeven, zijn er altijd mensen die het toch weer beter weten.

So... Have a Great Day. :cool:

knaapje
26-01-17, 12:55
@corrus
Ik ben het vaak niet met je eens, maar in dit geval 1000%.

Patrick
26-01-17, 13:19
nog een leuk stukje:

Rijbewijs in AmerikaOm in een camper te mogen rijden, heb je in principe een B-rijbewijs nodig. Wanneer je echter een grote camper (meer dan 3500 kg) huurt, dan ligt de zaak wat anders. Een Nederlands B-rijbewijs geldt namelijk voor voertuigen met een leeggewicht plus lading van maximaal 3500 kg. Wanneer je in zo’n grote camper rijdt, dan rij je dus zonder geldig rijbewijs. De grotere verhuurmaatschappijen maken daar echter geen probleem van. Zij hebben namelijk afspraken met hun verzekeraars dat de camper verzekerd is, ook al heeft de huurder geen juist rijbewijs. Maar wanneer de huurder van de camper betrokken raakt bij een ernstig ongeluk en de politie ontdekt dat deze geen geldig rijbewijs heeft, dan kan dat verstrekkende gevolgen hebben. Wanneer je dus een grote camper (meer dan 3500 kg) huurt, zorg er dus maar beter voor dat je een C-rijbewijs hebt. Bovendien rijdt het natuurlijk ook veel prettiger als je wat ervaring met het rijden van zo’n ‘vrachtwagen’ hebt.

http://www.ditisamerika.nl/vakanties-en-reizen-naar-amerika/camperreizen-door-amerika/

knaapje
26-01-17, 14:24
Wat je hier post is dus voor een grote camper, daarvoor is rijbewijs C of C-1
Op de vraag wat voor rijbewijs je voor een 12 persoons busje nodig hebt, waar het hier uiteindelijk over gaat, is het een D of D-1 rijbewijs.
Dit haal ik tenminste uit:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijbewijs

knaapje
26-01-17, 14:43
Ik dacht laat ik er even een google-opdracht tegen aan gooien.

Ik kom uit bij: Travelhome, campervakanties van de ANWB. En wat staat er op hun site: Wellicht gaat u binnenkort een camper huren in Amerika, misschien is het dan handig om te weten wanneer u met een camper gaat reizen hoe het zit met de rijbewijs eisen. In Nederland heeft u een ander rijbewijs nodig wanneer u een groter/zwaarder voertuig gaat besturen dan 3500 kg. Dit is in Amerika niet het geval. U kunt met uw rijbewijs B (auto voor personenvervoer) in Amerika een camper huren en besturen.

Ik ga er vanuit dat Travelhome toch wel weet waar ze het over heeft.


Ook de ANWB houdt duidelijk een slag om zijn arm:

http://www.anwb.nl/vakantie/verenigde-staten/informatie/reisdocumenten

............................Bijzonderheden

Een rijbewijs B en het IRB zijn in de VS officieel niet geldig voor het besturen van een camper die zwaarder is dan 3500 kg. Er is een rijbewijs C1 (lichte vrachtwagens en campers t/m 7500 kg, datum invoering 19 januari 2013) of een rijbewijs C (vrachtwagens zwaarder dan 3500 kg) vereist. In de praktijk zal het rijbewijs B echter in de meeste gevallen wel geaccepteerd worden bij de meeste verhuurbedrijven en verzekeringsmaatschappijen. Er wordt dan mogelijk een aansprakelijkheidsrisico gelopen bij calamiteiten..................



Je zal het maar meemaken.....................

Frans1949
26-01-17, 18:34
BS

Meer nogmaals ik heb gereageerd omdat niemand kennelijk iets weet en de e/mail afkomstig is van een leidinggevend hoofd van de FHP is.
Die weet (volgens forummers) ook kennelijk niets omdat... bla, bla, bla.

Kortom: Ik stop met dit soort adviezen.
Mensen vragen iets en dan wordt er eindelijk antwoord gegeven, zijn er altijd mensen die het toch weer beter weten.

So... Have a Great Day. :cool:


Nee hoor Corrus, niet stoppen met adviezen.
Dat het door een enkeling niet wordt opgevolgd kan daar geen reden voor zijn.
Door jou reactie weet ik nu wat het officieel is.
En daar ben ik ernstig blij mee.
Wat het is een verhaal wat ik al meer dan 20 jaar heb gedacht en nu officieel is bevestigd.

Fitzroy
26-01-17, 18:54
Persoonlijk kan ik dus niet geloven dat er nog nooit iemand een ongeluk gehad heeft met een camper meer dan 3500 kg op alleen een B-rijbewijs. Statistisch gezien, gezien de grote aantallen Nederlanders die campers huren in de USA, lijkt mij dat erg ongeloofwaardig.
En als het dan werkelijk zo ver is gekomen, was daar heus wel ruchtbaarheid aangegeven en werd er anders met de regels omgegaan.
Maar goed, dit is slechts een gedachte van mij. Wij hebben nog nooit een camper gehuurd en zullen dat ook niet doen.
Ik kan gewoon niet geloven dat gerenommeerde bedrijven je bewust onverzekerd laten rijden.
Zeker de ANWB niet, die smeren je zelfs nog een internationaal rijbewijs aan.

Anthon14
26-01-17, 21:39
Een ongeluk met wat blikschade zal niet zo ernstig zijn omdat de schade is afgedekt, maaaaar zodra hier een dode bij zal vallen zul je toch echt een groot probleem hebben als jij de veroorzaker bent.

Van blikschade zullen ze daar ook niet wakker liggen en niet gaan uitzoeken of je rijbewijs wel geldig is voor de zwaardere camper.

Mushu
27-01-17, 00:03
Om nog wat toe te voegen aan deze discussie (net als jij Fitzroy kan ik het niet geloven dat er al zoveel jaar niks mis is gegaan of dat je dat niet kan vinden op internet) en zonder iemand zijn antwoorden in twijfel te trekken: Als je in het Engels zoekt op internet kom je hier heel veel over tegen van ook al heel wat jaren geleden. Wat ik begrijp is dat elk EU "normaal" B rijbewijs de beperking heeft van 3500kg. De meeste mensen in de EU zullen een gewoon rijbewijs hebben (enkelen ook een C1 of C of wat dan ook) en al die Europese mensen rijden dus zonder geldig rijbewijs (voor een RV oid) in de USA (en Canada!). Wat ik verder vind is dat het per staat kan verschillen maar ip mag je in de USA met een gewoon rijbewijs alle RV besturen. En kan je regelmatig op sites terugvinden dat je buitenlandse rijbewijs als normaal US rijbewijs wordt beschouwd. Maar....hoe de verzekering hier in staat is misschien een andere zaak. De gemiddelde agent zal niet afweten van een 3500kg limiet in Europa dus er ook niet op letten (zoals Anthon14 ook al min of meer aangaf). Verzekeringsmaatschappijen hebben natuurlijk een ander belang en zullen er misschien veel aan doen om niet te hoeven betalen. Iemand al eens opgezocht wat hier over staat in de verzekeringsvoorwaarden? Dat lijkt mij dan ook gelden voor het besturen van een 12 pers. busjes. Wat staat er in de verzekeringsvoorwaarden?

knaapje
27-01-17, 11:39
In vele verzekeringsvoorwaarden staat "een geldig rijbewijs". Zegt dus niets, want ook een geldig brommer- of motorrijbewijs voldoet aan deze omschrijving.
Iemand al eens geprobeerd met alleen een brommerrijbewijs een auto te huren :) zou dus ook moeten kunnen ?

Is dat kolder?
Het is net zo afwijkend als een C of D rijbewijs, kennen ze vast in de USA ook niet.