PDA

Bekijk Volledige Versie : Even voorstellen: Maria-Anna



Maria-Anna
20-05-06, 20:18
Hallo iedereen! :D

Even voorstellen in het kort:
Wij gaan deze zomer voor de 2e keer naar Florida.
We hebben al vaak het forum bezocht en ik heb me nu ook geregistreerd want we hebben eindelijk geboekt. We vertrekken samen met 2 tieners (dochter bijna 15 en zoon bijna 14) op 29 juni a.s.

Onze zoon heeft autisme dus hebben wij wat meer voor te bereiden dan de meeste Florida-gangers. Misschien zijn er nog andere gezinnen op het forum met een familielid met een handicap.

Net als iedereen op het forum vinden wij: Florida is fantastisch !!!!

Groeten, Maria-Anna

meisje
20-05-06, 20:59
Hallo Maria-Anna,

welkom op het forum.

meisje

Maria-Anna
20-05-06, 21:19
Hallo Maria-Anna,

welkom op het forum.

meisje

Dank je wel! :wink:

mickey
21-05-06, 13:00
Hoi Maria- Anna,welkom.
Genoeg te lezen voor jou,vragen vuur je maar af.

paula
21-05-06, 22:31
Onze zoon heeft autisme dus hebben wij wat meer voor te bereiden
Welkom hier Maria-Anna.
Wij gaan dit jaar voor het eerst en hebben dit ook met veel voorbereiding gedaan en doen dat nog steeds, Onze zoon van 18 heeft ADHD en onze dochter PDD-NOS (verwant aan autisme), maar dat zal je wel weten.
Je kan inderdaad niet impulsief op vakantie gaan zonder van alles uit te leggen, maar wij hebben er alle vertrouwen in. gr. Paula

corrus
22-05-06, 00:17
Onze zoon heeft autisme dus hebben wij wat meer voor te bereiden
Welkom hier Maria-Anna.
Wij gaan dit jaar voor het eerst en hebben dit ook met veel voorbereiding gedaan en doen dat nog steeds, Onze zoon van 18 heeft ADHD en onze dochter PDD-NOS (verwant aan autisme), maar dat zal je wel weten.
Je kan inderdaad niet impulsief op vakantie gaan zonder van alles uit te leggen, maar wij hebben er alle vertrouwen in. gr. Paula

Mijn kleinzoon is ook autistisch... die moet je juist helemaal niets vertellen, want anders is ie de rest van de maanden helemaal van de kaart... zo zie je maar weer.. hoe zoiets kan verschillen...

Maria-Anna
24-05-06, 15:49
Wij gaan dit jaar voor het eerst en hebben dit ook met veel voorbereiding gedaan en doen dat nog steeds, Onze zoon van 18 heeft ADHD en onze dochter PDD-NOS (verwant aan autisme), maar dat zal je wel weten.
Je kan inderdaad niet impulsief op vakantie gaan zonder van alles uit te leggen, maar wij hebben er alle vertrouwen in. gr. Paula

Ik zie dat er meer mensen op het forum zijn die het aandurven met speciale kids naar Florida te gaan. We hebben via de boekhandel het boek besteld van Deb Wills en Debra Koma "Walt Disney World for your Special Needs". In dit engelstalige boek staan veel tips voor o.a. mensen met ADHD en PDD-NOS. Het is handig om je voorbereidingen te maken met behulp van dit boek. Er staat ook de tip in dat je in WDW kan proberen een guest assistence card te vragen als wachten in lange rijen niet mogelijk is omdat de kids overgestimuleerd worden met alle vervelende gevolgen van dien. Meer info staat op hun website http://allearsnet.com/pl/add.htm
Maar dat was misschien al bekend.
Ook wij hebben er vertrouwen in en durven ook deze stap aan!

Groetjes, Maria Anna

rembrandt
24-05-06, 19:25
Welkom hier. Veel voorpret.

Vorig jaar zijn wij voor het eerst naar Florida geweest met onze zoon en dochter. Onze zoon beweegt wel heel erg in de wachtrij en reageert heel expressief in de 3d- films. Wij zijn dit gewend en met een af-en-toe "Tom, doe eens rustig" gaat het prima.

Wij weten pas sinds een maand dat hij ADHD heeft. Hij krijgt nu concerta en is wel wat rustiger.
Wij bereiden onze zoon altijd goed voor op de dingen die we gaan doen (hebben we altijd al gedaan) en bereiden hem er ook op voor dat het soms anders kan gaan dan gepland. Wij geven altijd een "mits of een maar" aan. Tot op heden heeft dit nooit tot problemen geleid.

Wel plannen wij nooit te ver van te voren wat we gaan doen (meestal de avond van te voren) en proberen ook geen dingen te beloven die achteraf niet doorgaan.

Groeten
Joost


P.S. Weet iemand of je zonder problemen medicijnen zoals Concerta mee kunt nemen naar de V.S. of heb je daar ook een doktersverklaring bij nodig zoals bij mijn allergie spuiten.

Michael66
24-05-06, 19:53
P.S. Weet iemand of je zonder problemen medicijnen zoals Concerta mee kunt nemen naar de V.S. of heb je daar ook een doktersverklaring bij nodig zoals bij mijn allergie spuiten.
Je kunt altijd bij je apotheek een medisch paspoort aanvragen. Is zonder kosten. Daar staat in welke medicijnen je begruikt vanwege welke kwaal of welk gebrek.

Maria-Anna
24-05-06, 21:53
Je kunt altijd bij je apotheek een medisch paspoort aanvragen. Is zonder kosten. Daar staat in welke medicijnen je begruikt vanwege welke kwaal of welk gebrek.

Op internet zagen we dat de staatsdrukkerij ook een Europees medisch paspoort (EMP) uitgeeft. Hierin kan je, naast gegevens over de bloedgroep, ziekte of handicap, allergieën enz. ook informatie over het medicijngebruik laten invullen en wie de behandelend arts is. Wij hebben bij de GGD het EMP (+/- € 3,=) gehaald en bij de huisarts laten invullen.
Je moet er een pasfoto in plakken en de huisarts moet er zijn handtekening en een (officiele) stempel inzetten. Het is opgesteld in elf talen en is daarom ook goed buiten Europa te gebruiken en is een formeel document.

Maria-Anna
24-05-06, 22:09
Mijn kleinzoon is ook autistisch... die moet je juist helemaal niets vertellen, want anders is ie de rest van de maanden helemaal van de kaart... zo zie je maar weer.. hoe zoiets kan verschillen...

Ik maak een afstreepkalender zodat tijd zichtbaar is geworden en dat werkt over het algemeen goed bij kinderen met autisme (tenminste de kinderen die ik ken). Vertellen dat iets nog zo en zo lang zal duren is ook moeilijk, tijd is niet gemakkelijk voor te stellen. En voor mij is de voorpret ook een belangrijk onderdeel van de vakantie...dat wil ik hem niet ontnemen. :wink: 8) Gezellig samen met de kids op het internet foto's kijken! :lol:

paula
24-05-06, 22:20
P.S. Weet iemand of je zonder problemen medicijnen zoals Concerta mee kunt nemen naar de V.S. of heb je daar ook een doktersverklaring bij nodig zoals bij mijn allergie spuiten.
Ik heb hier een tijdje geleden al eens een vraag over gesteld, het staat ergens bij "florida algemeen" en dan "invoer medicijnen en douane(opiaten), daar staan nog wel heel veel tips bij.
In ieder geval een brief laten opstellen door de behandelend arts, en dan in het Engels, en een verklaring van de apotheek.
gr. Paula

paula
24-05-06, 22:41
Er staat ook de tip in dat je in WDW kan proberen een guest assistence card te vragen als wachten in lange rijen niet mogelijk is omdat de kids overgestimuleerd worden met alle vervelende gevolgen van dien. Meer info staat op hun website http://allearsnet.com/pl/add.htm
Maar dat was misschien al bekend.
Dit was mij niet bekend, en heb net even op de site gekeken, maar dit is voor ons denk ik niet weggelegd (ik denk dat ikzelf nog de meeste problemen heb met het lange wachten :lol: ) Je moet ook een verklaring van de arts hebben dat ze het niet aankunnen om zo lang te wachten.
Omdat ze bij mij wat ouder zijn en weten wat ze hebben, en het al zo lang hebben kunnen ze er zelf goed mee omgaan, mijn zoon regelt zijn medicijngebruik zelf (hij kreeg al ritalin toen hij 2 was) en wachten in een rij in Disney is helemaal geen probleem (er volgt nl. iets heel leuks op, dus dat is het wachten wel waard).
Het meest heftige zal de lange vliegreis wel worden, stilzitten is niet zijn sterkste punt, maar ik heb er alle vertrouwen in.
gr. Paula

Chanty
25-05-06, 00:02
Ik maak een afstreepkalender zodat tijd zichtbaar is geworden en dat werkt over het algemeen goed bij kinderen met autisme (tenminste de kinderen die ik ken).

Dat doe ik ook altijd bij kinderen zonder autisme. Kinderen hebben weinig bezef van tijd en om het 'gaan we vandaag' elke dag te voorkomen maak ik bij spannende gebeurtenissen zo'n kalender samen met de kids. Nu 3 keer naar Parijs geweest met ze, 1 keer met 1 van de 2 kids. Het is elke keer een wondermiddel! Spannend al die kruisjes en als de dag dan bijna daar is.... ;)

Heel simpel maar zo ontzettend effectief!

Gr Chantal

corrus
25-05-06, 01:44
Mijn kleinzoon is ook autistisch... die moet je juist helemaal niets vertellen, want anders is ie de rest van de maanden helemaal van de kaart... zo zie je maar weer.. hoe zoiets kan verschillen...

Ik maak een afstreepkalender zodat tijd zichtbaar is geworden en dat werkt over het algemeen goed bij kinderen met autisme (tenminste de kinderen die ik ken). Vertellen dat iets nog zo en zo lang zal duren is ook moeilijk, tijd is niet gemakkelijk voor te stellen. En voor mij is de voorpret ook een belangrijk onderdeel van de vakantie...dat wil ik hem niet ontnemen. :wink: 8) Gezellig samen met de kids op het internet foto's kijken! :lol:Had mijn dochter ook gedaan, die had een afknipkalender gemaakt... maar dat had het kereltje héél snel opgelost... hij wilde zo graag dat ie gewoon 100 dagen had afgeknipt... want dan ging ie sneller naar de USA :lol: :lol: :lol: en toen ging het mis... want mama had gezegd dat als ze bij dag 1 waren dat ze dan weggingen.... dus mama had de boel bedrogen... dit kostte ruim een maand om hem dit bij te brengen... en nog af en toe verteld ie dat mama toen niet eerlijk was...

Op zich vond ik het wel een beetje komisch... maar dat was het zeker niet...

Moeilijk hoor zo'n kind...

rembrandt
25-05-06, 09:43
Het meest heftige zal de lange vliegreis wel worden, stilzitten is niet zijn sterkste punt, maar ik heb er alle vertrouwen in.
gr. Paula

Dit viel ons op zich nog mee. Daar waren wij ook wel bang voor. Als je naast hem zit krijg je wel regelmatig een beuk :P . Maar met behulp van gameboy, dvd, luisterboeken en (strip)boeken is hij de tijd aardig doorgekomen.


Misschien een tip:

Wij gebruiken altijd luisterboeken ook in de auto met lange reizen. Dit werkt bij mijn zoon heel goed. Hij leeft wel heel erg mee met de verhalen in woord en gebaar :lol: . Wij hebben cd's van De Kameleon, Harry Potter, Div. verhalen van Roald Dahl, minoes, in de ban van de ring enz. De kinderen luisteren er graag naar en ook voor ons is het niet vervelend om aan te horen. Vooral Jan Meng kan meesterlijk voorlezen.

Het is "fijn" om te lezen dat zoveel mensen hier ervaringen hebben met herkenbare problemen. Dit geeft een gevoel van herkenning en geeft ons ook steun.

Gelukkig heeft onze zoon geen vorm van autisme, Hij heeft een vorm van ADHD gecombineerd met een motorische achterstand. Hij heeft wel enige behoefte aan regelmaat maar kan tegenwoordig aardig omgaan met teleurstellingen.

Groeten
Joost.

mickey
25-05-06, 11:45
Die kalender maak ik ook altijd,ik begin dan 3 weken van te voren,zodat het niet zo heel lang meer is,daarbij zet ik dan ook alle andere leuke dingen,zoals feestjes, wedstrijden,verjaardagen enz.Ze vinden het altijd erg spannend om 's morgens een kruosje te zetten.

paula
25-05-06, 17:48
Maar met behulp van gameboy, dvd, luisterboeken en (strip)boeken is hij de tijd aardig doorgekomen.


Wij gebruiken altijd luisterboeken ook in de auto met lange reizen. Dit werkt bij mijn zoon heel goed. Hij leeft wel heel erg mee met de verhalen in woord en gebaar :lol: . Wij hebben cd's van De Kameleon, Harry Potter, Div. verhalen van Roald Dahl, minoes, in de ban van de ring enz.
Jammer genoeg (of niet natuurlijk) hebben we de tijd van de game-boy wel gehad. Er gaan wel vaak boeken, puzzelboeken en kaarten mee, hij wil wel altijd klaverjassen, maar ja, daar hebben wij ook geen behoefte aan om dat 10 uur achter elkaar te doen. De hele mp3 staat wel vol met luisterboeken, maar dan de DaVinciCode, Bernini Mysterie en een aantal van Baantjer, er staat geloof ik ook nog wel wat Harry Potter op.
Lord of the Rings hebben we ook nog naar gezocht maar helaas hebben ze die niet in de bibliotheek en om te kopen was het wel erg kostbaar. Ik geloof per deel iets van 50 euro.
Hij begint wel gelijk met iedereen te kletsen die naast, achter of voor hem zit en kan dit uuuuuuuuren volhouden, arme medepassagiers. :lol: :lol:
Het zal gerust wel allemaal loslopen, heb ook wel iets nieuws aangeschaft, zo'n electronisch Sudoku spelletje, is hij ook wel weer even mee bezig.
gr. Paula

denmar
28-05-07, 21:27
Mijn zoon die tijdens de vakantie 11 wordt (we vertrekken 13 juli) heeft PDD-NOS, ADHD én Gilles de la Tourette.
Pas nu durf ik zo'n grote reis aan. En het zal best pittig worden. Zoveel prikkels. Aan de andere kant zal hij er ook zo van genieten.
En inderdaad, soms moet je wel voorbereiden en soms kun je beter niets vooraf zeggen.
Sinds vandaag bedacht ik me dat een Quest Assistance Card toch wel nodig zal zijn. In Nederland maak ik daar nooit gebruik van, over het algemeen kan hij best goed wachten in pretparken. In Amerika, tijdens het hoogseizoen, met om de dag een pretpark zal het wel nodig zijn.
De vraag is alleen, hoe kom ik daar aan? Moet ik in Nederland al zoiets regelen, en waar? (mijn zoon komt bij een psychiater dus die kan wel iets op papier zetten). Tips welkom!
Verder kijken we ontzettend uit naar onze vakantie!

Michael66
28-05-07, 21:48
Kijk ook eens hier (http://www.allearsnet.com/pl/snbook.htm). Een boekje over Disney voor/met mensen met allerlei "special needs". Ook allerlei ervaringen (http://www.allearsnet.com/pl/add.htm) van anderen die met hun kids zo'n uitdagende reis zijn aangegeaan.

http://img523.imageshack.us/img523/6136/bookcovereb7.jpg

Ik wens je veel succes en vooral veel plezier toe!!