PDA

Bekijk Volledige Versie : Electronische paspoort terminal



Eljo
11-05-16, 07:38
wij hebben nog geen ervaring met de electronische paspoort terminal en zijn benieuwd naar de ervaringen hiermee. ik meen in een reisverslag terug gelezen te hebben dat een paspoort een minimale geldigheid moet hebben om deze te gebruiken maar kan dit helaas nergens meer terug vinden.

Mushu
11-05-16, 08:26
Kan me niet herinneren dat er een minimale geldigheid is (buiten de gewone geldigheid). Je moet al wel een keer in de USA zijn geweest na 2008. Hier vind je meer info: https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/automated-passport-control-apc
Het systeem werkt best makkelijk en het scheelt wat wachttijd.

Ta2 Gerrit
11-05-16, 10:29
Ik weet niet welke terminal je precies bedoeld, die op Schiphol of die op je POE in de US, maar beide werken (als ze werken :D) goed. Die op Schiphol zijn het eenvoudigst. Paspoort erop leggen, even lachen naar het vogeltje "and your good to go".

Die in de US mag je gebruiken als je al eerder met een geldige ESTA het land in bent geweest (of als je daar door een TSA-er naar toe gestuurd word), en is ongeveer als die op Schiphol, alleen moeten er buiten het scannen van het paspoort en de foto ook wat vraagjes beantwoord worden en vingerafdrukken gemaakt worden. Lukt dit allemaal, dan krijg je aansluitend van de C&I officer een stempel en mag je door naar de koffers en de douane. Lukt het niet allemaal, dan mag je (meestal vooraan) aanschuiven bij de gewone rij en de hele procedure bij de officer doen.

Let wel dat als je een nieuwe ESTA hebt dit weer als een eerste keer (al heb je al diverse ESTA's en US bezoeken achter de rug) beschouwd word en je gewoon weer in de "normale" rij mag. Daar zijn wij door ervaring, en werd ons verteld, achter gekomen. Maar we mochten wel vooraan plaatsnemen :o

Dit laatste moet natuurlijk zijn; een nieuw ESTA in combi met een nieuw paspoort. Was ik FF vergeten:p Beetje dom.

moonlight91
11-05-16, 11:24
Let wel dat als je een nieuwe ESTA hebt dit weer als een eerste keer (al heb je al diverse ESTA's en US bezoeken achter de rug) beschouwd word en je gewoon weer in de "normale" rij mag. Daar zijn wij door ervaring, en werd ons verteld, achter gekomen. Maar we mochten wel vooraan plaatsnemen :o

Afgelopen december reisde mijn moeder op een nieuw aangevraagde ESTA , maar wel met het paspoort waar ze al eerder de vs was binnen gekomen
ook dan mag je naar de return ESTA .. omdat er op het paspoort al eerder een toegang is verleent.

Ebelix
11-05-16, 12:59
Die ervaring hebben wij vorig jaar ook ervaren.

Digitalman
11-05-16, 13:48
Afgelopen maand zijn wij via Miami gevlogen en aangeschoven in de rij van de APC. Mijn paspoort, en die van de kinderen werden geaccepteerd en er komt dan een soort slip uit. Die van mijn vrouw werd geweigerd omdat haar paspoort geen half jaar meer geldig was. Dan komt er een slip uit met een kruis er op. Dus moesten we alsnog in de rij van de gewone paspoort controle. Overigens was mijn vrouw op dit paspoort als eerder de VS in geweest. Gelukkig mochten we van een aardige mevrouw vooraan in de rij aanschuiven, anders had het ons zeker een uur of anderhalf extra gekost.

Dus, als je door de APC wilt, zorg dat je paspoort nog minimaal een half jaar geldig is, ongeacht of je al eerder met het paspoort het land in geweest bent.!

elstars
11-05-16, 14:30
Wij zij al een keer of zes door deze kiosken geweest op diverse vliegvelden in de VS, maar hebben altijd een kruis op ons papiertje gehad. Het is nog nooit gelukt om zonder kruis binnen te komen. Vermoedelijke oorzaak: wij geven altijd aan dat we food bij ons hebben, al is dit nooit veel bijzonders, zoals kaas, crackers en dropjes. Overigens, we hebben het wel eens gevraagd bij de immigrations officer, maar die blijven altijd vaag en vertellen eigenlijk nooit iets.

moonlight91
11-05-16, 14:44
onze zoon (14 jaar) had ook een kruis , toch mochten we door.. normaal gezien de gene met het kruis moet de gewone rij terug in, de rest van het gezin mag wel door( dat je natuurlijk niet doet ;))
alle 3 de volwassen waren wel goed gekeurd bij ons ,Ik vroeg dus hoe en wat aan een weg wijzende dame, omdat hij nog maar 14 was moet hij onder begeleiding door de C&I dus in dit geval mochten we doorlopen van haar, hij heeft de procedure (vingertjes,foto) gewoon opnieuw moeten doen aan de balie bij de apc-immigrations meneer
het kruis bij hem kwam omdat ik zijn paspoort als eerste had ingevoerd ,omdat hij dus 14 was moest er een paspoort van een volwassen party lid worden gescreend als eerste..werd door de vriendelijke vrolijke beambte achter de balie gezegd , we kregen een stempel en hij zwaaide ons nog een vrolijk na

het komt er dus eigenlijk op neer dat er een hoop ditjes en datjes kunnen afwijken waardoor je de APC niet doorkomt
dus mijn tip..scan altijd eerst het paspoort van een volwassen reisgenoot!

Ta2 Gerrit
11-05-16, 16:02
Afgelopen december reisde mijn moeder op een nieuw aangevraagde ESTA , maar wel met het paspoort waar ze al eerder de vs was binnen gekomen
ook dan mag je naar de return ESTA .. omdat er op het paspoort al eerder een toegang is verleent.

Superdom van mij natuurlijk, wij hadden een nieuwe ESTA omdat we ook een NIEUW paspoort hadden. Pas direct het bericht aan ;)
Gelukkig hebben we daar volgende week geen last van, zowel ESTA als paspoort zijn oudgedienden.

Fitzroy
11-05-16, 18:03
Wij vonden het een drama en pakken weer de gewone rij. De pasfoto ging niet goed, de volgende machine werkte niet, weer naar een andere machine, ging nog niet. Officer erbij en het einde vh liedje was dat we allebei een kruis hadden en achter in de gewone rij aan mochten schuiven waar we anders allang door Immigrations heen waren geweest. Eens maar nooit weer.

Eljo
12-05-16, 07:51
Allen dank voor het delen van de ervaringen. Nu had ik nog een andere vraag: geld er een minimale geldigheid voor een paspoort om de VS binnen te komen. Paspoort is namelijk nog geldig tot december.

Ta2 Gerrit
12-05-16, 09:03
Het paspoort moet minimaal geldig zijn tot na de datum van uitreis uit de VS, al zou ik wel wat speling nemen, in geval dat er wat misloopt. Ziekenhuisopname, jailtime, ik noem zo maar wat uithoeken :o (al mag je daar niet op hopen).

Syllvia
12-05-16, 12:00
Jailtime.....dat zou wat zijn, wordt je uitgezet omdat je paspoort niet meer geldig is :rolleyes: :cool::up: (sorry moderator *offtopic*)

marjolijne
12-05-16, 13:01
Vorige reis naar Miami ook de computers gedaan (we waren met 6 volwassenen), we moesten er zelfs heen.
Ook al waren er 2 van ons nog nooit op esta naar de usa geweest.
Dit betekende dat zij dus ook weer in de rij moesten. (die er niet bleek te staan!)

Maar we waren nog nooit zo snel het land in, en moesten zelfs nog een minuut of 10 op onze koffers wachten.
En dat voor Miami (waar ik nooit meer heen wilde omdat de rijen altijd zooo lang waren)
Voor ons voor herhaling vatbaar. Alleen jammer dat als ik met mijn gezin ga, er altijd wel iemand een nieuwe esta of paspoort heeft)

koenkamphuys
14-05-16, 22:22
Ook gisteren, bij mij, in Detroit, geen keuze. Iedereen met ESTA of visum wordt gewoon naar de kiosk gestuurd om daar het voorbereidende werk te doen. In mijn geval ook een rood kruis, nieuw paspoort, en een langdurige ondervraging, die voortgezet werd in een kantoortje, nadat ik aanvankelijk mijn return ticket niet kon vinden. Dat is wel eens soepeler gegaan. Prettig dat ik 4 uur overstaptijd had.

laanvdj
15-05-16, 13:10
Wij waren er zo door heen met de electronische paspoort terminal, allebei geen rood kruis. Dit scheelde echt wel.
Gisteren met inchecken van de terugreis ging het allemaal zo snel dat we nog veel te veel tijd overhadden. We hadden tsa approved op het ticket staan, mochten naar een speciale rij, 2 minuten en Bye Bye Orlando.

Eljo
04-09-16, 13:26
Deze zomervakantie hebben we gebruikt gemaakt van de terminal op Miami. Voor mijn kids en mezelf werkte dit perfect alleen voor mijn vrouw helaas niet. Het systeem gaf aan dat haar paspoort binnen 6 maanden afloopt, wat ook klopt. Alleen wordt er dan geen bon door het systeem afgegeven waardoor je niet kan doorlopen na immigration. Na veel heen en weer lopen omdat de ene officer zij dat we in de rij moesten aansluiten van non-esta en de een weer aangaf dat we het systeem nogmaals moesten gebruiken was er eindelijk een officer die aangaf om na de rij met goedkeuring te gaan en dit aan de officer moesten aangeven wat er aan de hand was. De vriendelijke officer nam de vingerafdrukken af en we kregen de stempels.

Daan
05-09-16, 07:48
Ik heb t 1 keer in Nederland geprobeerd. Rood kruis. Maar ja, de foto van mn paspoort komt nu niet echt meer overeen. Ten tijde van de pasfoto had ik mm haar en een glad gezicht. Nu heb ik een aardig volle baard en een stuk langer haar. Dus ik weer zeer zeker dat ik in Amerika ook een rood kruis ga krijgen. Voor de zekerheid ga ik dan maar in de normale rij staan :)

sunnyrojo
05-09-16, 23:37
Net terug ook in Miami gebruik gemaakt van de terminal, alle vier "het groene licht"gekregen maar we moesten toch in de rij voor de douane helaas.