PDA

Bekijk Volledige Versie : SeaWorld stopt met het fokken van Orca's



Patrick
17-03-16, 12:28
De Amerikaanse themaparken SeaWorld stoppen met onmiddellijke ingang met het fokken van orka's. Vorig jaar beëindigde SeaWorld al de orkashows, waar de themaparken vooral om bekend stonden.
SeaWorld kondigde donderdag ,,nieuwe, inspirerende ontmoetingen met orka's'' aan als vervanging van de shows. De parken willen zich meer gaan richten op voorlichting, wetenschappelijk onderzoek en het behoud van de dieren.

De nieuwe koers begint volgend jaar in het park in San Diego, twee jaar later gevolgd door de parken in San Antonio en Orlando.

,,SeaWorld heeft meer dan 400 miljoen gasten kennis laten maken met orka's'', stellen de parken in een verklaring. De huidige orka's in de SeaWorld-parken blijven daar de rest van hun leven, inclusief het kalf waarvan een van de vrouwtjes nu nog zwanger is. Een mannetjesorka in het wild wordt gemiddeld tussen de 30 en 40 jaar oud. Een vrouwtje wordt gemiddeld 50 jaar, maar kunnen een maximumleeftijd van 80 bereiken. In gevangenschap worden orka's vaak niet ouder dan 40 jaar.

(bron: AD)

Iris02
17-03-16, 13:14
Het zal niet onbekend zijn dat ik groot tegenstander ben van het houden van Orca's (en andere dieren) in gevangenschap ter vermaak van de mens.
Dit bericht is een stap in de goede richting :D

fa341009
17-03-16, 15:47
Bij veel mensen volgens mij dezelfde denkwijze: erg voor de dieren, maar erg leuk om de dieren ook eens te zien. Goed nieuws als je het mij vraagt, toch zal ik het niet kunnen laten om Seaworld te bezoeken wanneer ik Florida ben..

Niels82
17-03-16, 17:24
Nog genoeg andere mooie dingen te zien in Seaworld :), wij vinden met name het manatee gedeelte mooi in Orlando maar ook de roggen zijn prachtig.
Dit is eerst voor San Diego denk ik, de show is er wel nog in Orlando (als ik het goed gelezen heb).

corrus
17-03-16, 19:14
Dit is eerst voor San Diego denk ik, de show is er wel nog in Orlando (als ik het goed gelezen heb).
Dit geldt voor alle parken, te weten: Orlando, San Diego en San Antonio.

Niels82
17-03-16, 20:16
hey corrus,

Kennenlijk niet (dit is morgen):
One Ocean® (https://seaworldparks.com/en/seaworld-orlando/attractions/shows/one%20ocean) 12:00 PM, 2:00 PM, 6:00 PM

Ze zullen uiteindelijk wel stoppen, maar dit is dus nog niet doorgevoerd in Orlando.

Patrick
17-03-16, 20:49
Je haalt denk ik twee dingen door elkaar Niels. Het fokken stopt per direct. Er wordt nog één kalf geboren van een orca die momenteel zwanger is. De shows worden langzaam aan uitgefaseerd. Ik hoorde dat de shows in 2019 overal gestopt zouden zijn.

Ik vraag me wel af of dit straks ook gaat gebeuren met b.v. de dolfijnen.

Niels82
17-03-16, 20:55
Hey Patrick,

Niet helemaal duidelijk idd :P
Het onderwerp gaat dan ook over het Fokken en de shows.
Het fokken stop idd, de show volgens mij voorlopig niet in orlando, maar wel in San Diego(ooit dus :P).

Als ze ook met dolfijnen stoppen is het volgende de baluga's en daarna is het ook wel zielig voor de haaien, roggen etc.
Als het ooit zo ver komt kun je alle dierentuinen met zeedieren wel sluiten. Denk dat het meer om de orca's gaat gezien dit toch redelijk unieke dieren zijn die een enorme ruimte nodig hebben.

Maar de tijd zal het leren :)

Patrick
17-03-16, 21:07
De shows in San Diego stopt in 2017. Orlando en San Antonio stoppen in 2019.

Ruud2004
20-03-16, 12:28
Van mij hoeft dat gedoe met dieren ook niet zo, maar ik denk dat Seaworld hier de strijd heeft verloren door hun eigen gekonkel en gemene spel. In de documentaire Blackfisch (YouTube) wordt dit pijnlijk blootgelegd. Als je deze docu bekijkt gaan je haren overeind staan.

fa341009
22-03-16, 10:17
Eigenlijk niet slecht gezien van Seaworld.. Even 'goede' publiciteit door aan te geven dat ze gaan stoppen met de shows.. aan de andere kant: ze moeten wel! Volgend jaar beginnen ze met het aanleggen van een nieuw orca verblijf in San Diego (later volgt ook Orlando, ..). Ze willen een soort van baai maken, met stroming, een gigantische viewing window, .... Renders zijn wel te vinden op google :)

Patrick
23-03-16, 09:17
Van mij hoeft dat gedoe met dieren ook niet zo, maar ik denk dat Seaworld hier de strijd heeft verloren door hun eigen gekonkel en gemene spel. In de documentaire Blackfisch (YouTube) wordt dit pijnlijk blootgelegd. Als je deze docu bekijkt gaan je haren overeind staan.

Nu is alles wat in Blackfish verteld wordt ook niet helemaal eerlijk.

edbet
25-03-16, 07:49
Ik heb Seaworld altijd een mooi park gevonden. Toen ik 18 was en voor het eerst er naar toe ging heb ik daar goede herinneringen aan overgehouden. De laatste keer dat we geweest zijn was in 2015. Ik blijf het zielig vinden dat die dieren in gevangenschap leven om ons te vermaken. We zijn in 2015 geweest omdat mijn dochter van 9 er graag heen wilde. Het blijft wel een mooi en verzorgd park vind ik.

pvroovert
26-08-16, 15:12
Bij begin van elke show krijg je nu ook een sneak preview van wat jij verteld
Zal toch nooit niet zo mooi zijn als een show denk ik maar ziet er wel mooi uit


Eigenlijk niet slecht gezien van Seaworld.. Even 'goede' publiciteit door aan te geven dat ze gaan stoppen met de shows.. aan de andere kant: ze moeten wel! Volgend jaar beginnen ze met het aanleggen van een nieuw orca verblijf in San Diego (later volgt ook Orlando, ..). Ze willen een soort van baai maken, met stroming, een gigantische viewing window, .... Renders zijn wel te vinden op google :)