PDA

Bekijk Volledige Versie : SMS ontvangen ivm rechtzaak tegen Avis/Budget



Audrey_1988
28-01-16, 16:17
Hoi!


Deze nacht heeft mijn vriend 2 smsjes ontvangen, 1 van een US nummer in NJ en 1 van een Pools nummer, met onderstaande tekst:
"NOTICE OF RIGHTS IN LAWSUIT from your Avis or Budget car rental, U.S. DISTRICT COURT FLORIDA MIDDLE DISTRICT. See Notice http://www.mbit.ly/?z2C5Rm STOP to cancel"


Zijn er nog forumleden die deze smsjes ontvangen hebben?


Uit de tekst kan ik opmaken dat de SLI/ALI coverage, die Avis/Budget aanbiedt, in strijd is met bepaalde wetten in Florida. Ik ben echter totaal geen expert in het rechtssysteem en alle juridische termen in Amerika. Hopelijk kan iemand de tekst beter ontcijferen en ons een advies geven over eventuele verdere acties :)


Groetjes,
Audrey

Hans van Demen
28-01-16, 16:50
Waarom heb je die ontvangen ? Heb je in het verleden daar een auto gehuurd, of heb je gereserveerd ?
Waarschijnlijk kun je om uitleg vragen bij een plaatselijke vestiging van Avis/Budget in je omgeving. Ik adviseer ook altijd als je een auto wilt huren voor langere tijd in het buitenland dit via een Nederlands bedrijf of agentschap te doen, de communicatie is dan in ieder geval in je moederstaal.

Audrey, je begrijpt hier al niets van, moet je je eens voorstellen als je een ongeval krijgt, en geen rechtsbijstandverzekering hebt, je weet niet waar je blijft !

Maar zou het misschien een SPAM bericht kunnen zijn ? Er zijn op dit moment veel mails etc. in omloop waarin op een soort gelijke manier geld van je afgetroggeld wordt.

Veel succes, en hoop dat er iemand je kan helpen.

Audrey_1988
28-01-16, 17:44
We zijn in september naar Florida geweest en hebben 3 weken rondgereden in een auto van Budget. Reservatie toen gedaan via Rentalcars (alles in het NL).
Kan inderdaad begrijpen dat het een ramp is als je daar een ongeval ofzo hebt!

Goede tip om contact op te nemen met plaatselijke Budget! :) Ik heb zonet gebeld, maar zij weten van niets en worden meestal ook niet op de hoogte gebracht van de rechtszaken in Amerika.
Afwachten of we er nog iets van horen, we gaan in ieder geval zelf geen contact opnemen met die personen.

masterkabal
28-01-16, 17:45
Is gewoon spam. Verwijderen en niets mee doen.
De website die ze aangeven word volop gebruikt om illegale software aan te bieden.
Niks terug sms'en want dan ben je geld kwijt.

jarjarbinks
28-01-16, 20:43
Helemaal meet masterkabal een, zien we bij ons op het werk heel veel.Is echt Spam. Zulke zaken worden niet via SMS gemeld.
Weggooien en zeker nooit op de link klikken.

peterwoudje
29-01-16, 12:37
Ook wij krijgen geregeld mails dat we voor de rechtbank moeten verschijnen, is spam, negeren.

Elliekeuh
01-02-16, 10:23
Wij hebben ook elk zulke berichtjes gehad.
Ik heb de link op mijn werk geopend (beveiligd netwerk) en in de uitleg die je dan krijgt staat dat het zou gaan over het in strijd zijn met bepaalde wetten in florida die avis/budget niet naleven. Alle mensen die na 2009 een auto gehuurd hebben worden automatisch als burgerlijke partij gecontacteerd. Als je niet reageert zou je dus als burgerlijke partij deelnemen aan de rechtzaak. Ze rekenen geen kosten aan zeggen ze en zover ik er kan uit op maken zou bij winst van de rechtzaak iedereen een deel krijgen...
Als je niet wil deelnemen moet je een bepaald formulier invullen en opsturen.
Ik heb nog steeds mijn twijfels of dit idd geen spam is maar als het dit wel is vind ik toch dat ze er veel werk insteken met een casenr en dergelijke. Om zeker te zijn zou er best contact opgenomen worden met of budget/avis in amerika of met orlando court want dat adres en telnr staan in de link ook vermeld.

jarjarbinks
01-02-16, 23:23
Eliekeuh, als je denkt dat de sms 'echt' van Budget komt zou ik niet het nummer bellen of mailen die je in de link vindt.
Bel of mail Budget vanaf de officiele website en vraag daar naar de SMS en of het formulier. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat ze je via SMS benaderen.
Persoonlijk zou ik de link niet eens openen is een zeer vreemd adres op internet.

Elliekeuh
02-02-16, 09:34
Ik ben zelf niet van plan er iets mee te doen. Ik heb gewoon bekeken waarom ik een sms kreeg en hier de informatie die in de link staat in mensentaal uitgelegd.
De sms komt uiteraard niet van budget het komt van een advocatenkantoor als je link volgt. Ik heb de link dan ook niet thuis geopend omdat ik het ook niet vertrouwde... bit.ly is een site waar ze lange links verkorten daar is op zich niks mis mee, er gaan wel mindere links van hun rond.

koenkamphuys
03-02-16, 08:25
Op zich zijn collectieve claims niet uniek. Ik heb wel eens post gehad omdat ik destijds iets naar Amerika heb laten verschepen door Geodis Wilson en die heeft, samen met nog een aantal andere rederijen, in Amerika in het beklaagdenbankje gestaan omdat er prijsafspraken zijn gemaakt. Ik kon een kleinigheidje terugkrijgen, en daar moest ik een papierwinkel van hier tot tokio voor inleveren. Uiteindelijk niet gedaan.
Maar via de SMS zou ik het nooit vertrouwen.

Frans1949
04-02-16, 02:18
Ik denk dat je absoluut niet moet reageren op een SMS.

Maar.... ik heb jaren geleden een bericht gewoon over de post gekregen over een rechtszaak.
Daarna een keer een tegoedbon van Budget van $10 waar we geen gebruik van hebben gemaakt omdat we niet rechtstreeks huren.
Maar afgelopen zomer kregen we een cheque van een rechtszaak tegen Alamo en dat was ruim $50,-
Moest je wel binnen een paar weken verzilveren.
Dat is voor ons niet moeilijk omdat we een Amerikaanse rekening hebben maar hoe het anders gaat heb ik geen idee.
Maar die dikke 50 dollar hebben we we natuurlijk wel opgenomen.

Audrey_1988
05-02-16, 22:11
Wij dachten hetzelfde Elliekeuh, er is wel heel veel werk ingestoken als het spam zou zijn. Was daardoor nieuwsgierig of andere mensen ook iets ontvangen hadden. Er worden jaarlijks toch veel auto's gehuurd door Belgen/Nederlanders bij Budget of Avis.. Mijn vriend heeft het ook eens beter nagekeken en blijkbaar wordt mobit door meerdere bedrijven gebruikt om zaken naar een groot aantal mensen te versturen. We gaan er in ieder geval ook niets mee doen, zien wel of er ooit iets van komt.

Elliekeuh
08-02-16, 11:30
Ja wel wij gaan hetzelfde doen.
Afwachten het kost je niks en er zijn ook helemaal geen rampen gebeurd met het openen van de linken :-).

koenkamphuys
09-02-16, 22:37
Er zit toch een luchtje aan. Om je een SMS te sturen, moeten ze dus een telefoonnummer weten. Heb je dat ooit bij hen achtergelaten? Ik geloof niet dat ik mijn nummer moet opgeven bij het huren van een auto.

Als dan de sms vervolgens van een advocatenkantoor komt die tegen het verhuurbedrijf procedeert, hoe komen die dan aan je nummer, gesteld dat jij het gegeven hebt aan de autoverhuurder?

Post is waarschijnlijker, want bij het huren moet je wel een billing address geven, die bij je creditcard hoort.

Audrey_1988
09-02-16, 23:07
Als ik het mij goed kan herinneren, heeft mijn vriend zijn gsm nummer moeten opgeven bij het afsluiten van het contract. Ik weet niet hoe alles daar in zijn werk gaat, maar misschien is de tegenpartij (Budget/Avis) verplicht om alle gegevens van de klanten door te geven als er zo'n zaak loopt?

Op Alles Amerika Forum heeft iemand de brief via post ontvangen. Wij hebben tot nu toe nog niets op papier ontvangen.

Elliekeuh
10-02-16, 09:55
gsmnr heb ik ook moeten invullen op het contract ter plaatse hoor.

Per post heb ik nog steeds niets ontvangen, is mss voor de mensen die geen gsmnr opgeschreven hebben of zo...
ik ga er mij in ieder geval niet te veel van aantrekken

johan en wilma
12-02-16, 21:12
hallo ,
Ik kreeg vandaag met de post een brief uit usa , met hetzelfde wat hier eerder is geschreven. weet eigenlijk niet wat ik er mee moet doen.

verbeek
13-02-16, 08:37
Hallo,

Wij hebben ook een brief ontvangen met de nodige uitleg.
Iemand heeft een klacht tegen budget ingediend wegens al of niet rechtmatige toeslag.
Die persoon gaat met anderen in groep een rechtszaak aanspannen om geld terug te eisen.
Als je de betreffende bijlage ondertekend terugstuurt zie je af van deelname aan de rechtszaak.

Esther2013
13-02-16, 10:53
Mijn buurvrouw heeft vorige week ook deze brief ontvangen. Het gaat inderdaad om een collectieve rechtszaak tegen Avis/budget. Volgens mij is het niet noodzakelijk terug te reageren. Baat het niet dan schaadt het niet toch?

koenkamphuys
13-02-16, 13:58
Naar onze ideeën raar geregeld: ze spannen een rechtszaak namens alle klanten aan, en als je niet mee wilt doen moet je het laten weten. In Amerika echter redelijk gebruikelijk. Zie mijn verhaal een paar posts terug over een zaak tegen Geodis Wilson.

Over een tijd (sta niet gek te kijken als er jaren overheen gaan) kun je weer post krijgen, met bijv. een claim form. Of pardoes een cheque in de bus. Heb je weer een reden om naar Florida te gaan, om hem te gaan verzilveren. Geen idee eigenlijk hoe je een cheque verzilvert zonder een bankrekening daar.

laanvdj
13-02-16, 15:49
Wij hebben dit een paar jaar geleden ook gehad.
we hadden in 2008 kaartjes voor de hop on hop of bus in NY. Jaren later kregen we een brief dat er een claim werd ingediend tegen deze maatschappij. We hoefden verder niks te doen. Kregen vorig jaar ineens een gedeelte van de tickets terugbetaald, prettige verrassing 7 jaar na dato.

WendyFL
17-02-16, 22:48
Ik heb ook de brief van Avis/budget gekregen. We wachten gewoon af, wie weet levert het wat op. Ik zie geen reden aan te geven dat ik niet mee wil doen in de claim.

D-man
18-02-16, 11:32
Ook wij hebben sms'jes ontvangen gevolgd door een brief van een advocatenkantoor in orlando.
vannochtend contact opgenomen met Avis.
Niet echt een spraakzame dame aan de lijn gehad die me ook niet uit liet spreken. Het klopt dat er een rechtzaak loopt tegen Avis USA. En het klopt ook dat als er een Class action lawsuit word aangespannen dat alle gegevens uit het tijdsspan waar het over gaan worden vrijgegeven.
Wat ik begreep van de Avis dame is dat Avis nu weer aan het kijken is of het legaal is wat het advocaten kantoor doet door iedereen aan te schrijven. Het gaat om enkele duizenden Nederlanders.

Mijn naam werd niet genoteerd of gechecked. Het enige wat aangeraden werd is niet te reageren op de brief.
hoe gaan jullie hiermee verder?

na het goed lezen van de brief kan je er niet slechter van worden als de rechtzaak word gewonnen zou je aanspraak kunnen maken op een eventuele teruggave van extra betaalde verzekeringen. NIET JE HUURBEDRAG.
bij verlies betaal je niks...

gr dennis