PDA

Bekijk Volledige Versie : Kopieren van paspoort e.d. door hotels.



knaapje
08-06-15, 16:01
Onlangs werd ik geconfronteerd met het feit, dat men in een hotel een kopie van paspoort en creditcard van de gast wou maken.
Deze kopien werden nu niet bepaald erg zorgvuldig opgeborgen maar gewoon in het gastendossier wat voor iedere balie-medewerker toegankelijk was.

Hotel was vooraf gereserveerd en betaald. Kopie van creditcard was nodig voor $ 50 borgstelling en voor evt. extra's. Dit staat ook in de boekingsvoorwaarden, maar een kopie van het paspoort of andere legitimatie niet.

Het lijkt mij een risico voor malversaties en is in Nederland zelfs verboden voor particuliere instellingen. Alleen overheid en banken en met speciale vergunning mag het hier.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Iris02
08-06-15, 18:05
Wettelijk gezien mag niet ieder bedrijf een kopie van je paspoort maken. Fraude kan worden voorkomen door je BSN nummer door te krassen en er op te schrijven dat de kopie voor het hotel is bestemd. Overigens staat bij het nieuwe paspoort het BSN nummer op de achterzijde (minder fraude gevoelig dus). Alleen zorginstellingen, banken, werkgevers mogen om je bsn vragen.
Een copie van mijn creditcard zou ik persoonlijk nooit toestaan. De betaling kan worden gecontroleerd door middel van de creditcard, een copie lijkt mij overbodig.

Ritchie
08-06-15, 18:19
Ik heb dit zelfs ooit geweigerd, en na het uitleggen hoefde het ineens niet meer.
Gewoon op je strepen staan.