PDA

Bekijk Volledige Versie : Kennismaking met APC (automated passport control)



knaapje
14-10-14, 17:05
Vorige week op Detroit Airport kennisgemaakt met het nieuwe APC systeem.
Als je de hal binnenkomt staan er een 20 a 30 apparaten opgesteld.
Je kunt ze alleen gebruiken als je met je huidige paspoort en Esta al eerder in de VS bent geweest.
Automaat is de Nederlands taal machtig, naast een 10 tal andere talen.
Paspoort scannen.
Bekende vragenlijstje voor de customs, voordeel is dat je met 1 knop overal "nee" op kunt invullen.
Dan 2 keer 4 vingers fingerprint, bij mij na 5 pogingen gelukt.
Fotootje. 3 keer mislukt.
Digitale handtekening zetten.
Wachten en zowaar rolt er een papiertje uit met foto en handtekening enz.
Approved.
Op naar de next available officer.
Ben inmiddels zeker 10 minuten bezig.

Maar nu moet het toch wel vlot gaan.
Dacht je!.
De officer doet de hele procedure weer gewoon als vanouds.

Paspoort, wat kom je doen, heb je familie hier, foto, 4 keer vingerafdrukken, enz.
Je hoeft nog net niet het formulier weer in te vullen.
Alles geregeld, krijg je een formuliertje voor de douane.
Paspoort wordt daar weer gescand, foto vergeleken en dan kan de door.


Al met al meer vertraging dan tijdsbesparing. Zo houden ze weer duizenden aan het werk op kosten van de toeristen.

Ik sprak bij de luchthaven een Amerikaan, die veel in Europa en ook vaak in NL komt.
Hij verschuldigde zich namens het Amerikaanse volk hoe de US zijn toeristen behandelt.
Het was voor hem een verademing als hij zelf zag hij bijv. op Schiphol als Amerikaan behandeld wordt.


Nieuw voor mij was ook, dat in het vliegtuig formulieren werden uitgedeeld om in te vullen als je meer dan $ 800 (?) bij je had.

Bieg
14-10-14, 17:49
Ik heb het in het voorjaar al op MCO gehad. Werkte toen prima (wel wat onwennig voor het personeel). Na alles ingevoerd te hebben en het bonnetje te hebben uitgedraaid konden we voor een kleine controle via een soort fast lane. Dit was zo gepiept. Je kunt er geen gebruik van maken als je laatste bezoek voor 2008 dateert of als je geen ESTA approvel hebt.

Ta2 Gerrit
14-10-14, 18:42
Ook hier een mindere ervaring, van het voorjaar. Vrouw rolde er prima door, en bij mij ging ook goed, tot aan de vingerafdrukken. Die pakten niet fijn dus mocht ik naar een officer. Maar ik niet alleen, ook Marion, met de goedkeuring in de hand, mocht door de hele procedure. Niks mee opgeschoten dus. Maar misschien komt dat nog.