PDA

Bekijk Volledige Versie : Controle handen in VS (Explosive Trace Detection = ETD)



Lelli Kelly
28-08-14, 16:46
Gisteren vlogen wij terug vanaf Tampa. Daar werd met een speciaal papier over mijn handpalmen gewreven. Toen ging dat papier de computer in en ik werd goedgekeurd. Ik vroeg waarvoor dit was en de beste man zei om te controleren of er chemicaliën op mijn handen zat.
Deze controle kende ik nog niet, jullie wel al eerder gehad?

b767-300er
28-08-14, 17:50
Yupz. Chemicalien. Oftewel drugs ;-)

corrus
28-08-14, 18:19
Ja hoor, bij iedere vlucht op iedere luchthaven in de VS maak ik dit mee... (In Nederland heb ik het nog niet meegemaakt.)
Ze zijn meer panisch voor explosieven dan voor drugs.
Deze wipejes zijn voor om chemicaliën van explosieven op te speuren.
Wanneer je explosieven in je handen hebt gehad, zelfs als je daarna de handen heel goed hebt gewassen, dan nog heb je de sporen van dan explosief aan je handen.
Ze lappen bij mij eeuwig m'n handen af...
Er is mij toen heel uitvoerig door een medewerker van TSA uitgelegd.

Lizz
28-08-14, 18:51
Ik maakte het ook mee in april dit jaar toen we terug vlogen vanaf sanford.
Mijn handen werden ook met een doekje afgenomen, en ook ik vroeg me al af waar dit voor was.
Maar nu weet ik het....thanks

Njit
28-08-14, 19:52
Explosive Trace Detection (ETD) is er al een tijdje (2010). Zie http://www.tsa.gov/press/releases/2010/02/17/tsa-expands-use-explosive-trace-detection-technology-airports-nationwide


Passengers can now expect to see the increased random use of ETD technology in areas where TSA currently conducts screening such as the security checkpoint, as well as in the checkpoint queue, and boarding areas. Officers may swab a piece of luggage or passengers' hands, then use ETD technology to test for explosives. The swab is placed inside the ETD unit which analyzes the content for the presence of potential explosive residue. To ensure the health of travelers, screening swabs are disposed of after each use. Since it will be used on a random basis, passengers should not expect to see the same thing at every airport or each time they travel.

Ilse_
29-08-14, 12:36
Toen wij afgelopen Juli van New York naar Orlando vlogen was Toine ook de gelukkige voor deze controle.....

FloridaVerslaafde
30-08-14, 10:03
Ik heb een aluminium koffer vol met foto en film apparatuur als handbagage, en iedere keer wordt daar de inhoud van gecontroleerd met zo'n doekje. Al jaren doen ze dat....

:cool:

corrus
30-08-14, 13:09
Hetzelfde gebeurt er met m'n insulinepomp. :cool: :cool: :cool:

brutus
01-09-14, 08:28
Vorig jaar in de mei vakantie hebben ze het ook bij mij gedaan.
Het alarm ging af.
Man man wat een toestand. Mijn bagage werd appart genomen en ik moest mee.
De rest van ons gezin moest gewoon bij de poortjes wachten.
In een hokje gingen ze met handschoennen over mijn kleren.
Toen gingen de handschoenen in een scanner.
Natuurlijk niks aan de hand. De man vertelde me dat het ook soms op zeep en shampo reageerd.

Njit
01-09-14, 08:41
Paar dagen niet wassen of douchen voordat je naar de US gaat dus...

JKG
01-09-14, 17:57
Elke keer maak ik dat mee, als ik de bodyscan of backscatter weiger.

corrus
01-09-14, 20:23
Bij de meeste grote luchthavens staan gelukkig geen backschatter meer.
De nieuwe veroorzaken geen problemen meer met medische apparatuur. ;)

JKG
01-09-14, 20:58
Ik heb gelukkig geen medische apparatuur, ik weiger gewoon omdat de bodyscan niet 100% foutloos is en een backscatter wel slecht is. Ik zag 'm op Dulles nog wel in februari. Is misschien nu al weg.