PDA

Bekijk Volledige Versie : Tolwegen / SunPass (deel 2)



Pagina's : [1] 2 3

Michael66
24-04-14, 14:34
Dit onderwerp is een voortzetting van Tolwegen / SunPass (deel 1) (http://www.floridaforum.nl/showthread.php?721-Tolwegen-SunPass-(deel-1-afgesloten)).

Voordat je je vraag hier stelt is het handig om de FAQ (Frequently Asked Questions = Veelgestelde vragen) over Tolwegen en het SunPass systeem (http://www.floridaforum.nl/showthread.php?13099-FAQ-Tolwegen-in-Florida-en-SunPass) door te lezen.
Grote kans dat daar jouw vraag ook al bij staat en voorzien is van een antwoord.
Zie http://www.floridaforum.nl/showthread.php?13099-FAQ-Tolwegen-in-Florida-en-SunPass

Is het nog niet duidelijk of heb je andere vragen over Tolwegen / Sunpass?
Stel ze dan hieronder!

Fleurida
23-05-14, 11:32
Bij Dollar is de tol $ 45,99 per week incl tol
Bij Alamo is de tol $ 19,75 voor de hele huurperiode excl. tol.
als je 2 weken huurt ben je bij Alamo goedkoper uit.
Dat moet je ook mee laten wegen.
plus de gratis extra bestuurders, is niet voor iedereen van toepassing maar is ook wel belangrijk om rekening mee te houden.

moniquekruiningen
23-05-14, 16:55
Ik heb een eigen transponder, ben je van niemand afhankelijk. 1 malige aanschaf die ik er na de eerste vakantie al uit had..

satpet
23-05-14, 17:01
Fleurida:
Van de alamo.nl website:
Toll Pass Service Convenience Charge Florida(TCC)


De TCC is een service waarbij u gebruik kunt maken van de express lanes bij tolstations. Het voordeel hiervan is dat u niet in de rij hoeft te staan, maar direct kunt doorrijden bij de tolstations. De Highway Toll Administration (HTA) zal de kosten voor tol automatisch afschrijven van uw creditkaart. De TCC kost u eenmalig maximaal 15 USD en is exclusief de uiteindelijke kosten voor tol. Deze service wordt aangeboden in de staten Florida, Colorado, Texas en de meeste autohuurlocaties in Noord-Californië. De TCC is niet inbegrepen in de tarieven op Alamo.nl en voor meer informatie over deze service kunt u kijken op de website (http://www.htallc.com/alamo) van de Higway Toll Administration. Wilt u gebruik maken van deze service? Laat dit dan weten bij het ophalen van de huurauto op de desbetreffende autohuurlocatie!

en nu goed lezen: http://www.htallc.com/BrandedPages/Policy.aspx?alamo (http://www.htallc.com/BrandedPages/Policy.aspx?alamo)

TollPass Policy
If you or any driver operate the rental vehicle in Northern California, Florida, Colorado, or Texas, and generate an unpaid toll, you will be charged our TollPass Convenience Charge of $3.95 U.S. dollars for each day you use a toll road or bridge plus the cost of all unpaid tolls. The maximum TollPass Convenience Charge for the rental period is $19.75 U.S. dollars, plus the cost of all unpaid tolls. For information call 877-860-1284 or go to www.htallc.com/alamo (http://www.htallc.com/alamo)

Fleurida
23-05-14, 17:21
@Satpet, ik had wel goed gelezen, $ 19,75 voor de huurperiode + de kosten van de tol. Als wij 2 weken in Florida zijn maken we echt geen $ 70,00 aan tol op. Ik had het verkeerd in mijn vorige berichtje gezet. Sorry:o Wij hebben trouwens ook een transponder gekocht jaren geleden, krijg je nog korting op de tol ook.

sunnyrojo
23-05-14, 23:34
hoe duur is zon'n transponder? staat vast nog ergen vermeldt?? kon het zo snel niet vinden??:D

PENPE
24-05-14, 00:25
hoe duur is zon'n transponder? staat vast nog ergen vermeldt?? kon het zo snel niet vinden??:D Kijk eens op de site van SunPass : https://www.sunpass.com/purchase en heb ze ook voor die prijs wel bij de PUBLIX-servicebalie zien hangen en ook bij CVS-Pharmacy zijn ze verkrijgbaar.

Nog wat extra info : https://www.sunpass.com/pdf/MiniWebPDF_E.pdf

Frans1949
24-05-14, 04:57
hoe duur is zon'n transponder? staat vast nog ergen vermeldt?? kon het zo snel niet vinden??:D


Sunnyrojo, wij hebben er vorig jaar èèn gekocht en hebben er 25 dollar voor betaald. Haal je er, denk ik, snel uit. Al was het maar voor het gemak.
T

sunnyrojo
25-05-14, 13:17
wij hebben een auto via Alamo, die valt wel mee denk ik met tolwegen, het punt is nml ik heb er nog geen transponder als ik bij Alamo wegrij, dus toch wel wat misschien voor volgend jaar.

Frans1949
26-05-14, 06:15
Misschien een idee. De eerste dag betaal je via Dollar. Als je echt de eerste dag de tolwegen niet kan vermijden. Dan de tweede dag koop je de transponder en de rest van je vakantie plus al de komende jaren ben je gedekt. :-)

knaapje
26-05-14, 10:50
Via Dollar betalen met een Alamo auto?????

Misschien heb je geluk en kan je de eerste dag de tolweg mijden of contant betalen.

satpet
26-05-14, 13:22
Sunnyrojo,
Een Sunpass sticker ($4.99 plus tax) is veel goedkoper. Je bent die enkele dollars wel kwijt, maar niet iedereen gaat 5 jaar met verlof naar Florida.
Toch heb je dan nog gemiddeld 25% korting op de tolwegen.
Werkt voor de rest op dezelfde manier als een transponder. Vergeet niet een einddatum in te brengen op de sunpass website, of vergeet hem niet van je voorruit te halen als je de auto terug brengt.

moniquekruiningen
26-05-14, 22:45
Het nadeel is echter, dat als je onverhoeds van auto moet wisselen, je de sunpass sticker niet heel van het raam krijgt, zo heb ik begrepen. Ik wisselde, helaas, 2x van auto afgelopen jaar... Ach en die transponder, die geeft me iedere keer weer een reden om nog een keer naar Florida te gaan..

Fleurida
27-05-14, 00:29
Je kunt ook de tol vanaf het vliegveld cash betalen en de volgende dag een transponder of een sticker kopen.

Frans1949
27-05-14, 05:05
Via Dollar betalen met een Alamo auto?????

Misschien heb je geluk en kan je de eerste dag de tolweg mijden of contant betalen.

Inderdaad Knaapje, ik was weer eens met te veel dingen tegerlijkertijd bezig. Sorry. Moest natuurlijk zijn de eerste dag betalen via Alamo als het niet anders kan.

sunnyrojo
27-05-14, 09:32
Bij Alamo zit er toch standaard een transponder in? Kan ik aangeven bij Alamo dat ik de 1e dag cash betaal en dan z.s.m. een transponder kopen?

satpet
27-05-14, 10:43
Er zit geen transponder in, maat je gebruikt "toll by plate", waarvoor Alamo je een service fee aanrekent.

knaapje
27-05-14, 11:58
Ik betwijfel of het zo werkt.
Het tollsysteem herkent de auto als Alamo ook bij de poortjes. Of je dan alsnog contant kunt betalen en het Alamo systeem dan "uit" blijft??
Er is vast wel een route van MCO naar je hotel/villa zonder tolweg.
Zou even moeten zoeken, maar een paar jaar geleden stond er een Engelse routebeschrijving op internet hoe je zonder tol van MCO naar Kissimmee kon rijden.

Frans1949
27-05-14, 14:29
Ik denk dat je best cash kan betalen want dan ga je niet door de rij waar je kenteken wordt gefotografeerd.

knaapje
27-05-14, 15:00
Heeft niets met foto te maken.Als je met een transponder door een cash lane rijdt reageert hij op de transponder en gaat de slagboom open.Dat is hier al meer aan de orde geweest als mogelijkheid om de werking van de transponder te testen, zonder kans op naheffing/boete.Lijkt mij veiliger om gewoon de tolweg te mijden, indien mogelijk, dan weet je zeker dat je niet aan Alamo betaalt.

Ta2 Gerrit
27-05-14, 15:18
Via North Frontage Road (waar vroeger bijna alle autoverhuurders zaten), McCoy Road en Orange Blossom Trail zou je tolloos in Kissimmee kunnen komen. Of McCoy naar Sand Lake naar de I4. Maar het is wel omslachtig en tijdrovend.

Je kunt beter cash betalen, 1 tolpoort op de 528 (ik dacht 1 dollar), of 3 op de 417 (2x $1.25 bemand, 3 quarters gepast in de bak bij Celebration). Daar wordt je auto echt niet bij geregistreerd, want toll by plate is echt een foto van de plate. De auto's van Alamo bevatten echt geen transponder.
En dan nog, wij activeren onze transponder altijd de volgende dag, met de datum van de dag ervoor. De transponder gaat voor op welk tolprogramma dan ook.

José
27-05-14, 16:10
Wij zijn vorige week van Kissimmee naar Key West gereden en toen we in Kissimmee de turnpike opgingen hebben we een ticket getrokken en vlak voor Miami moesten we die betalen, daarna nog 1 keer cash tol betaald en het laatste stukje ging nu via tol by plate (was nieuw voor ons, dat stuk hebben we de vorige keer ook cash betaald) zullen voor dat laatste stukje tol by plate wel een rekenimpng krijgen als we de auto inleveren. We zien het wel.

Frans1949
27-05-14, 16:48
Sorry Knaapje als ik het verkeerd opvat. Maar laat ik proberen duidelijker te zijn. Als je zonder transponder met een Alamo auto door een fast lane rijd dan krijg je, dacht ik, de rekening via kenteken via Alamo. Als je met je Alamo auto door een cash lane rijd kan je, dacht ik, gewoon betalen. Sorry voor het misverstand.

betsydijkstra
27-05-14, 18:21
Ben vorig jaar met een Alamo auto overal doorgereden, niet vooraf betaald en achteraf niets gehoord of gezien:cool:. Misschien komt de afrekening nog..daarom dit jaar maar bij Dollar gehuurd;)

knaapje
27-05-14, 19:56
@Frans 1949
.............Als je met je Alamo auto door een cash lane rijd kan je, dacht ik, gewoon betalen...........

Dat is dus de twijfel.
Kan het, koop je de volgende dag een transponder en betaal je Alamo niets.
Kan het niet, dan betekent het dat je Alamo voor je hele huurperiode de fee betaalt, denk ik.

Ik heb al jaren een transponder en gebruik die met Alamo en Dollar en het werkt perfect.

Fitzroy
27-05-14, 21:51
Je betaalt sowieso niet voor je hele periode de fee, maar alleen voor de dagen dat je er gebruik van maakt en dan gaat het ook nog per 24 uur.

sunnyrojo
28-05-14, 08:47
wij gaan als eerste van Miami naar Fort Lauderdale, het staat vast nog wel ergens op het forum(nog even nakijken) alle tolwegen rondom Miami die we tegenkomen misschien kunnen we ze vermijden.

Frans1949
29-05-14, 11:58
Voor wie het interesseert.
Ik ben gisteren van uit Sebring naar MIA gereden via de 27.
Domweg de hele 27 afrijden en 1 keer een bordje MIA en daarna "car return" gevolgd en ben geen tolweg tegengekomen.

satpet
25-06-14, 11:30
Hierbij een update van Sunpass.
O.a nieuwe plekken waar de cash tolls afgeschaft zijn

http://www.floridasturnpike.com/sunpassages/14.summer/aet_miami_tampa.html

Frans1949
25-06-14, 12:22
Ik heb vorig jaar een transponder aangeschaft.
En ik ga steeds meer de voordelen er van inzien.
Het is een éénmalige uitgave en als je van plan bent vaker in de Florida te komen dan is het zeker de moeite waard.
Ook verwacht ik dat hetzelfde systeem steeds verder wordt uitgerold in meerdere staten.

Moolenschotjes
30-06-14, 20:02
Bij de meeste verhuurbedrijven in Florida zit dit systeem aan het kenteken gekoppeld en kan je deze optie voor de huurperiode afsluiten. Super handig!

P9ol
30-06-14, 22:47
Wij hebben vorig jaar 3 weken rond gereisd met een auto van Alamo (systeem met kenteken)
Orlando,Sarasota,Key west en Miami.
En hebben ook over tolwegen gereden.
We waren uiteindelijk €8,99 kwijt.
Zonder vantevoren wat te hoeven regelen. Je creditcard is al aan de auto gelinkt.
Ik weet niet wat die sticker kost en hoe dat werkt maar denk dat wij toch niet veel geld kwijt waren.

Moolenschotjes
01-07-14, 00:32
De kenteken registratie systemen van de verhuurders zijn ook niet duur, maar ieder zijn eigen manier van Florida verkennen natuurlijk....

Hier wat info van www.sunpass.com

SunPass offers two types of SunPass accounts: Personal and Commercial. The transponder cost for each account type is the same.
The SunPass Portable cost is $25.00 plus tax, plus a required $10.00 minimum initial balance.
The SunPass Mini Sticker Transponder cost is $4.99 plus tax, plus a required $10.00 minimum initial balance.
This means that you can get started with the SunPass Prepaid Toll Program for as little as $14.99 plus tax.

PENPE
02-07-14, 14:20
Ik zou inderdaad gewoon voor de Toll-By-Plate Option gaan, dat 'gedoe' met die sticker is best wel onhandig. Zeker als je, zoals ik heb meegemaakt, in een dikke week 3x van auto moet wisselen

Hanz
09-07-14, 14:23
Ik ben in 2011 en in 2013 overal in Florida (Tampa, Orlando, westkust) doorgereden met en huurauto van Alamo en heb nooit een rekening of nabetaling gekregen. Ik was me er in 2011 ook niet van bewust hoe het tolsysteem daar precies werkt en ik nam maar aan dat dit bij de huurprijs zat inbegrepen. Misschien was en is dat ook wel zo maar ik kon het nergens terugvinden in het huurcontract. Ik vermoed dat ik, als ik de andere posts hierboven lees, toch wel een soort prepaid huurcontract heb gehad v.w.b. die tolwegen. Of heb ik gewoon mazzel gehad.

Aangezien ik in december weer ga heb ik Alamo maar een email gestuurd hoe dat nou precies zit in 2014.

Antwoord van Alamo nederland:
U kunt ter plaatse vragen om een kastje voor tol wegen, u betaalt 25 USD voor dit kastje.
Met vriendelijke groet,
Kind regards,
Mevr. Kaoutar de Vries
Account Executive
Alamo.nl

knaapje
09-07-14, 15:35
Alamo, die transponders verkoopt???
Dat is nieuw!

(Of heeft deze dame de bekende klok horen luiden....... zou een slechte zaak zijn voor Alamo.nl als ze zo hun klanten antwoorden.

Ta2 Gerrit
09-07-14, 16:32
Antwoord van Alamo nederland:

U kunt ter plaatse vragen om een kastje voor tol wegen, u betaalt 25 USD voor dit kastje.
Met vriendelijke groet,
Kind regards,
Mevr. Kaoutar de Vries
Account Executive
Alamo.nl

Dan heb je toen inderdaad of geluk gehad, of niet op een tolweg gereden, want bij de huurprijs zit het i.i.g. nooit in.
En bovenstaand advies is er een van nul en generlij waarde, oftewel; onzin.

Zoals je al wel begrepen had uit dit topic hoef je voor de toll niets te doen, op het moment dat je een tolpoort passeert ben je "actief".

Hanz
13-07-14, 14:18
Inderdaad leek me het advies van Alamo Nederland op z'n minst twijfelachtig. Ik hou het op de tekst hierboven van Ta2Gerrit. Bedankt.

Revos
22-07-14, 05:52
Wij hebben bij CVS een sunpass gekocht voor $4.99 en de eerste lange rit tussen Miami en Key West eergisteren kostte $ 2.36

Frans1949
22-07-14, 10:51
Wij hebben bij CVS een sunpass gekocht voor $4.99 en de eerste lange rit tussen Miami en Key West eergisteren kostte $ 2.36

Toch zeker alleen maar Tol betaald in dat kleine stukje nabij Miami?

Michael66
01-08-14, 11:59
Zojuist mijn Sunpass account gecontroleerd en saldo aangevuld. De transponder werkt weer perfect!!

De trip van Miami (downtown) naar Kissimmee via de Ronald Reagan Florida Turnpike kostte me zo'n $15. Afgeschreven in verschillende transacties, zie hieronder.
Volgens mij is hier de transponder-korting al in verrekend.

http://s27.postimg.org/4kdn52bcz/sunpass20140730.jpg

Linda & Patrick
14-10-14, 23:33
Ik heb een vraag over tolwegen in Florida. Is het mogelijk om op de routes: Orlando- Miami, Miami-West Palm Beach, West Palm beach- Orlando en Orlando- Tampa tolwegen te vermijden? Of rijd je zo enorm veel om. Is het op deze routes mogelijk cash tol te betalen of zijn er ook gedeeltes die cashless tol en dus alleen electronisch tol heffen? Buiten deze 4 routes zullen wij komende vakantie voornamelijk in en rondom Orlando verblijven en willen dus het liefst geen dure (prepaid) systemen gebruiken. Wie heeft up to date informatie hierover?
Groet Linda

Ta2 Gerrit
14-10-14, 23:41
Om verwarring en verspreiding te voorkomen heb ik jullie vraag maar verplaatst naar een topic dat al vol staat met zulke vragen en ook antwoorden. Misschien dat je hier al vast wat kunt vinden. (Ook per PB verwittigt)

Voordat je je vraag hier stelt is het handig om de FAQ (Frequently Asked Questions = Veelgestelde vragen) over Tolwegen en het SunPass systeem (http://www.floridaforum.nl/showthread.php?13099-FAQ-Tolwegen-in-Florida-en-SunPass) door te lezen.
Grote kans dat daar jouw vraag ook al bij staat en voorzien is van een antwoord.
Zie http://www.floridaforum.nl/showthread.php?13099-FAQ-Tolwegen-in-Florida-en-SunPass

Is het nog niet duidelijk of heb je andere vragen over Tolwegen / Sunpass?
Stel ze dan hieronder!

satpet
15-10-14, 10:53
Miami-West Palm beach kan zonder tol rijden langs de 95. Ik heb het telkens gedaan en dat verliep heel vlot.

Voor je andere routes zou ik toch de tolweg nemen. Het zijn lange stukken waar je rustig over de autoweg kan tuffen. Op die andere banen ga je gek worden van de rode lichten vrees ik.

Marloes87
16-11-14, 01:11
Wij zijn vanmiddag door een sunpass lane gereden maar zien dit online op ons account nog niet verwerkt. Klopt dat? Wanneer is het zichtbaar? Wij hebben een mini transponder van de publix.

Fleurida
16-11-14, 01:47
Hallo Marloes, onze ervaring is dat het minimaal 24 uur duurt voor je het ziet op je account.

Marloes87
16-11-14, 04:40
Bedankt voor je antwoord Fleurida! We gaan morgen naar the Keys, dus het zou vervelend geweest zijn wanneer hij het niet zou doen!

Anthon14
16-11-14, 12:16
Bij velen is het niet bekend maar je kan je tol vignet gewoon testen bij de tolpoortjes, als je nml. wel de lane neemt waar je normaal moet betalen gaat het verkeerslicht wat er staat op groen als je rustig door het poortje rijdt en dan weet je dat deze werkt. Als hij niet op groen gaat heb je een probleem.

Ik test mijn tol kastje altijd zodra ik weer in Florida ben op deze manier en dan rij ik met een gerust hart de hele vakantie gewoon weer over de sunpass lanes.

Sniper
10-12-14, 23:57
Ik heb geen idee of iemand dit hier al eens heeft vermeld maar rondom Miami kun je niet meer betalen op de tolwegen maar moet je onder zo`n Sunpass stellage door rijden. Ik schrok me de eerste keer een hoedje, want mij was verteld dat ik dan dus een boete kreeg van 100 dollar?! Bleek later dat het tolbedrag gewoon later via mijn creditcard was afgeschreven (enkele dollars). Kun je in een huurauto van Alamo gewoon onder al deze Sunpass borden doorrijden dan?? Of alleen maar als het niet anders kan?

calypso
11-12-14, 08:14
Ja dat kan, Alamo heeft het Toll by Plate systeem wat inhoud is dat je kenteken gefotografeerd word en je later de rekenign via de credit card krijgt.

Sniper
15-12-14, 07:21
Dan ga ik dat doen, had inmiddels toch hierover nog wat gelezen intussen in dit topic, was weer te snel...... thanx!:o

Pris32
15-12-14, 09:39
Ik als Florida leek heb nog wel een vraagje over tolwegen.
Zo'n kastje, moet je dat zelf kopen? of zit dat al in je huurauto? is het ook mogelijk om 1 bedrag te betalen, dat je daarna vrij bent van het betalen van tol?

Ta2 Gerrit
15-12-14, 10:15
Er zijn kastjes te koop (transponders) maar die worden pas interessant als je vaker in Florida verblijft. Toll by Plate, zoals hierboven vermeld, hoef je niets voor te doen, dat zit al in de auto, of eigenlijk op de auto, want het gaat via je kentekenplaat (plate), en word afgerekend via je creditcard, die bij de verhuurder bekend is, want daar word ook de borg voor de huur mee vastgehouden. De meeste grote verhuurders werken met dit systeem.

Er zijn verhuurders die een all in one prijs rekenen voor de toll (ik dacht Budget), maar dan moet je al veel gebruik maken van tolwegen om dat er uit te halen. Op de site van Sunpass, en ook in dit topic, staat wie wat voor systeem hanteert, plus nog veel meer informatie.
En je kunt natuurlijk vrijwel altijd tolvrij rijden door tolwegen te mijden, dat is de goedkoopste optie.

Digitalman
08-02-15, 14:55
Toch maar even een vraagje stellen... Ik heb gezocht op een paar forums (forea?), maar zie door de bomen het bos niet meer. Wij gaan volgende week een weekje naar Orlando en hebben een auto gehuurd bij Dollar. Wij zijn van plan om in en om Orlando te blijven, alleen misschien een keertje naar de Gulf Coast (Tarpon Springs / Honeymoon Island). We hebben een villa in Kissimmee en heb geen idee of we dan veel tolwegen tegen komen.

Ik zie dat de standaard optie bij Dollar een Platepass is die me ruim $45 kost voor een week. Best veel, zeker gezien het feit dat ik niet eens weet of we wel veel tolwegen tegen komen (bijv. van MCO naar Kissimmee?). Kan iemand me adviseren wat ik het best kan doen?

knaapje
08-02-15, 15:37
Gewoon je navigatie instellen op "tolwegen vermijden" en je hebt geen probleem.
Je kunt rond Orlando zonder tolwegen overal komen, zelfs van/naar MCO.

marjolijne
09-02-15, 09:10
Je kan ook door het tolpoortje, en met cash betalen.
Alleen in Miami kan dat geloof ik niet overal meer.

Anthon14
09-02-15, 19:01
Niet op alle afritten van de tolwegen in/rondom Orlando kun je cash betalen, hou daar wel rekening mee. De meeste wel maar er zijn uitzonderingen daar zul je dan voorzichtig achteruit moeten en de volgende afrit moeten nemen. :D

marjolijne
09-02-15, 19:42
He in en om orlando kan je toch overal cash betalen??
Soms moet je het wel contant hebben in kwartjes.

Of zit ik nu fout?

arno
09-02-15, 20:32
en anders even langs een publix voor een sunpas sticker.

Digitalman
09-02-15, 21:26
Hmm, dat achteruit rijden zie ik niet zo zitten, zeker niet in het donker na een lange vliegreis. Twijfel toch over die $45 nou...

Anthon14
10-02-15, 00:32
Ik weet zo in ieder geval een afslag Celebration waar GEEN cash betaal loket is en er zijn er nog een paar.

@Digitalman, als je vanaf de luchthaven de 528 neemt en daarna de I-4 dan kun je overal betalen. Dan ga je de volgende dag naar een Publix om een sunpass sticker te halen en activeert die via een PC, stort er geld op en dan ben je goedkoper uit.

En wellicht kun je iemand op het forum vinden die er eentje vooraf wil meenemen voor je. Dat is het goedkoopste en dan kun je gewoon relax rondrijden, ook op de tolwegen.

corrus
10-02-15, 01:02
Afrit Celebration Ave. kun je wél cash betalen, echter uitsluitend gepast betalen.

Digitalman
10-02-15, 08:16
Oke, dank je Anton14, dat stelt me wel gerust. Ik zorg wel dat ik genoeg quarters heb en betaal alleen cash de rit naar Kissimmee. Een mini sticker incl. $10 tegoed kost $15 bij de Publix, dus scheelt best veel met de kosten bij Dollar.

judiths
10-02-15, 08:58
Toen we in oktober in Orlando waren hebben we overal cash kunnen betalen. Af en toe vond ik het wel lastig, je moest toch steeds rekening houden dat je wat kleingeld in je portemonnee had.
Nu gaan we in april een rondreis door Florida maken en zit erover te denken om zo'n ministicker aan te schaffen. Kan iemand mij vertellen hoe dat precies werkt? Je koopt em inclusief tegoed en dan kun je gewoon doorrijden bij de tolpoortjes? Hoe weet je of je door je tegoed heen bent? En hoe kun je er dan weer een bedrag opzetten?

Anthon14
10-02-15, 09:04
Je kunt online zien hoe het met je tegoed gaat en je kunt desnoods even op een papiertje in de auto zelf bijhouden hoeveel toll je reeds kwijt bent. Overigens betaal je iets minder toll via de sunpass dan als je contant betaald.

Verder staan er bij veel tollpoortjes lampen met "low balance" als die aangaan dan staat er dus niet erg veel meer op je sunpass account.

judiths
10-02-15, 09:27
bedankt voor je snelle reactie. Ik ga maar gauw even kijken waar we deze aan kunnen schaffen na aankomst in Miami

Ta2 Gerrit
10-02-15, 10:38
Waarom niet gewoon toll-by-plate (https://www.sunpass.com/rentalcar)?? Hoef je je nergens zorgen over te maken, geen sticker te zoeken, niet in te loggen, op te waarderen, en je betaald via je CC. En (bij de meeste verhuurders) helemaal automatisch. Kom je geen tolwegen tegen, betaal je ook niks.

Is misschien iets duurder (max. fee 17>25$ ex.toll), maar je hoeft er dan ook he-le-maal niets voor te doen.

Digitalman
10-02-15, 14:26
volgens mij is toll by plate geen optie bij Dollar.

Ritchie
10-02-15, 17:50
Wij gebruiken ook al een tijdje toll-by-plate, perfecte oplossing, hoef je niet opzoek naar sticker, registreren en ander "ongemak".

Anthon14
10-02-15, 21:08
Dollar werkt ook met een sunpass systeem, kijk maar: https://www.sunpass.com/rentalcar

Het is alleen niet de goedkoopste oplossing.

judiths
10-02-15, 21:39
Waarom niet gewoon toll-by-plate (https://www.sunpass.com/rentalcar)?? Hoef je je nergens zorgen over te maken, geen sticker te zoeken, niet in te loggen, op te waarderen, en je betaald via je CC. En (bij de meeste verhuurders) helemaal automatisch. Kom je geen tolwegen tegen, betaal je ook niks.

Is misschien iets duurder (max. fee 17>25$ ex.toll), maar je hoeft er dan ook he-le-maal niets voor te doen.

Zit hier nu even naar te kijken. Wij hebben bij alamo gehuurd. Dus als ik het dan goed begrijp geef ik dit aan wanneer we de auto ophalen. We betalen dan max. 20usd om hier gebruik van te maken en dan dus de tol? Dat zou inderdaad wel een handige oplossing zijn.

corrus
10-02-15, 23:24
Nee... je hoeft helemaal niets aan te geven.
Het zit er automatisch al bij.
'T start op het moment dat je onder de eerste tolpoort doorrijdt.

Anthon14
11-02-15, 00:35
@Corrus, bij alle verhuurders met uitzondering van DOLLAR en THRIFTY, daar MOET je het wel aangeven bij het ophalen van de huurauto anders heb je een boete van dollar te pakken.

Lees hier:

Customer must either OPT-IN or DECLINE at time of reservation or at the rental counter. All daily charges are included on their receipt when they return the car. No billing is done after the fact unless they fail to select the tolling option and still uses SunPass. EPASS or LeeWay ONLY Lanes.

If not enrolled at time of reservation or at the rental counter, and user incurred toll charges by utilizing a dedicated or express lane, a $15.00 administrative fee + toll is assessed for each infraction to a maximum fee of $105.00. These fees and tolls are charged separately after the completion of the rental.

LET OP, dit is alleen bij DOLLAR en THRIFTY !!!!

Bij de andere kun je het zelf activeren door zonder vignet onder de tolpoortjes door te rijden en betaal je alleen de daarvoor geldende kosten en geen boete.

Digitalman
11-02-15, 08:00
Ik dacht dat je bij Dollar alleen Platepass kon kiezen, maar toll by plate kan dus ook?

Anthon14
11-02-15, 08:42
@ digitalman, what's in the name ??? Het is toch uiteindelijk voor de consument hetzelfde, je betaald een bedrag aan de verhuurder en hoeft niet te stoppen en cash te betalen voor de tol.

En overigens verwijs ik ook naar de sunpass pagina waar in staat dat het bij Dollar/Thrifty Platepass genoemd wordt.

Digitalman
11-02-15, 19:57
Oh, oke. Ik dacht dat het Platepass en Toll by plate verschillende systemen waren, maar dat is dus hetzelfde...

knaapje
11-02-15, 20:12
Toll-by-plate is de naam van het systeem.
De toll wordt geind door diverse bedrijven en die zijn per verhuurder verschillend.
Pass-24, Platepass, eToll, en Tollpass zijn namen die voorkomen op deze link:

https://www.sunpass.com/rentalcar

Treesanne
12-02-15, 09:51
Wie weet of een auto gehuurd in New York ook gebruik kan worden in Florida op de tolwegen. Uiteraard door de "Fast Pass Lane";)

Fleurida
12-02-15, 10:40
Hallo Treesanne, dat kan wel, als je in Florida aankomt haal je bij Publix of CVS of 1 van de andere winkels een Sunpass sticker, activeert hem en je kunt op weg.
https://www.sunpass.com/sunPassRetailers

knaapje
12-02-15, 12:46
Vraag het voor de zekerheid even na, maar ik heb diverse keren van bijv. Alamo of Dollar een auto meegekregen met de registratie (nummerbord) in een andere staat.
Auto's uit de hele US kunnen in Florida achtergelaten worden en worden dan gewoon daar verhuurd.
Men probeert wel, als je een one way rental hebt je een auto mee te geven, die een stuk of helemaal naar je bestemming terug moet.

Treesanne
12-02-15, 14:23
@ Fleurida.
Het is eigenlijk de bedoeling om helemaal geen apart kastje of sticker te kopen. We huren altijd bij Hertz en daar kun je zo gebruik maken van de tolwegen.
De kosten worden meestal een maand later door Hertz van de CC afhehouden.

@ Knaapje.
We kregen dit ondertussen ongeveer dit antwoord van Hertz zelf. Ze gebruiken Plate Pass nation wide maar ik moet het voor alle zekerheid vragen en melden bij de verhuurder in New York.

JKG
10-05-15, 21:55
Transponder laatste keer gekocht bij de Publix. Netjes geregistreerd, maar retourtijd huurauto iets later gezet.. just in case, als er wat mis gaat met de vlucht of weet ik het.
Wat denk je... heeft iemand de auto alweer langs een sunpass tolpoort gereden. Op mijn kosten. :)

Hoewel het qua bedrag niet loont om er achter aan te gaan, ben ik het toch gaan doen. Kijken of ik het bedrag terug kan krijgen. Heb nu een faxje (gratis via internet) gestuurd incl. bonnetje van Alamo van retourtijd + kort briefje, op het bonnetje van Alamo staat echter geen kenteken. Ik wacht het rustig af, meer tijd ga ik er natuurlijk ook niet in steken, maar ben gewoon benieuwd wat er gaat gebeuren. Wel grappig dat je in de Sunpass portaal een foto kan zien van de kentekenplaat.

stephie
11-05-15, 22:57
Best wel grappig dat we nu voor de 5e keer naar Florida gaan en dat ik dus helemaal niks afweet van bovenstaande mogelijkheden.
Wij huren meestal via Alamo en betalen altijd de tol contant. Maar als ik het goed begrijp kunnen we met een Alamo huurauto via de sunpass lane doorrijden en krijgen we de rekening achteraf?
Maar hoeveel kost dat ons extra? Stel we rijden in onze vakantie vanuit Bradenton zo'n 3 a 4 keer over de Skyway bridge. We betalen volgens mij iets van 1,25 dollar per keer. Stel dat we dus de sunpass lane kiezen, betalen we dan extra via Alamo?

Fleurida
11-05-15, 23:41
Als je één bladzijde terug gaat op dit topic staat er info zat zoals dit:

https://www.sunpass.com/rentalcar

stephie
12-05-15, 00:02
Ja, dat heb ik al gelezen. Ik begreep het niet helemaal. Echter heb ik nu via de Alamo website meer info gevonden. We zouden bij het afhalen moeten aangeven dat we gebruik willen maken van het plate pass systeem. Het kost ongeveer 15 dollar. We kunnen dan gebruik maken van de fastlane en de tolkosten worden achteraf in rekening gebracht.
ik vraag me alleen af of het voor ons wel handig is. Natuurlijk is het fijn dat je geen contant geld bij je hoeft te hebben. Maar zo vaak komen wij niet langs een tolpoort.

Fleurida
12-05-15, 00:48
Dan kun je misschien beter kontant betalen. Je hoeft het trouwens niet aan te geven als je de auto afhaalt, als je door het eerste tolpoortje rijdt gaat het vanzelf in.

stephie
12-05-15, 10:55
Ok, dat is wel fijn natuurlijk.
Nog even over nadenken hoe we het gaan doen. We blijven zeker wel binnen een straal van 80 km rondom Bradenton.

RvH
22-05-15, 03:35
HELP! Wij zijn net per ongeluk de Florida Turnpike op gereden met onze Budget huurauto. Wij hebben de transponder in onze auto niet aan staan omdat wij alle met cash wilde betalen, het was namelijk niet ons plan om over deze weg te rijden. Nu vragen wij ons af of wij dit bedrag als nog kunnen betalen bij bijvoorbeeld een postkantoor of dat wij nu een fikse boete gaan krijgen omdat wij er door heen zijn gereden zonder te betalen? Iemand ervaring?

Njit
22-05-15, 08:41
Je hoeft dit niet aan te zetten. Het gaat automatisch aan op het moment dat je met een huurauto door de electronische tollpoortjes rijd:

https://www.sunpass.com/images/rental/sunpassonly.gif https://www.sunpass.com/images/rental/epassonly111x56.gif https://www.sunpass.com/images/rental/Leeway-SunPassONLY134x56.jpg


Kosten
$3.95 fee per rental day plus tolls (at posted cash/TOLL-BY-PLATE rates)
$16.75 maximum fee per rental month (30 days) plus tolls (at posted cash/TOLL-BY-PLATE rates)

Zie verder https://www.sunpass.com/rentalcar

Anthon14
22-05-15, 08:54
Dus nu gewoon overal onderdoor rijden want die extra FEE betaal je nu toch al. :D

En de vakantie kost je nu ietsje meer, pech, maar vooral lekker verder genieten.

marjolijne
22-05-15, 09:46
Volgens mij bij budget niet, daar zit een transponder in de auto die je aan moet zetten.

knaapje
22-05-15, 14:15
Een Sunpass transponder zit geen batterij in en kan je ook niet aan zetten..
Hij reageert op een soort radiostraling, die van de poortjes boven de weg komt.

Njit
22-05-15, 14:37
@Marjoleine: lijkt erop dat je gelijk hebt. Ik haal het volgende van de Budget website @ http://www.budget.com/budgetWeb/html/en/smartservices/etollfaq.html


How to I sign up for e-Toll?
Majority of vehicles are equipped with e-Toll capabilities. Customers who wish to rent a vehicle with a toll transponder should request a vehicle at the time of reservation or at the rental counter. When driving an Budget vehicle, renters will opt-in to using Budget e-Toll when they swing open the transponder box and expose the actual transponder when traveling on toll roads.

knaapje
22-05-15, 19:58
Typisch, hier staat echt heel wat anders:
https://www.sunpass.com/rentalcar

marjolijne
22-05-15, 20:07
Ons is uitgelegd dat we de transponder aan moesten zetten. En over toll by plate heeft ze het niet gehad.

Njit
22-05-15, 20:08
@knaapje: Daar had ik mijn eerste post ook vandaan. Dus maar even afwachten of iemand met een Budget huurauto kan bevestigen dat er daadwerkelijk een transponder in zit die je moet open klappen. Maar ik denk dat Budget zelf het beste weet wat ze aanbieden :)

marjolijne
22-05-15, 21:41
Wij hebben een budget auto gehad en op het raam zat die transponder.
Zo zag hij eruit

http://www.tripwheels.com/blog/wp-content/uploads/2014/04/sunpass-turned-off.jpg

Njit
23-05-15, 01:24
Lijkt me duidelijk. Bedankt voor de toelichting.

Anthon14
24-05-15, 00:07
Maar op de sticker staat ook dat de auto geschikt is voor "plate-based Toll", waarom zouden ze het dan dubbel op doen bij Budget?

JKG
24-05-15, 15:06
Transponder laatste keer gekocht bij de Publix. Netjes geregistreerd, maar retourtijd huurauto iets later gezet.. just in case, als er wat mis gaat met de vlucht of weet ik het.
Wat denk je... heeft iemand de auto alweer langs een sunpass tolpoort gereden. Op mijn kosten. :)


Om hier nog even op terug te komen; heb het bedrag teruggekregen op mijn account, na het sturen van een gratis e-fax.

"Toll credit Adjustment- System Issue/Double Charge for Plate FL-XXXXXX on 04/23/2015 03:53:43 PM at Seminole/Lake Jessup lane 50S Agency Turnpike District with 02 axles."
Die kosten zijn lekker voor Alamo, of eigenlijk... de volgende huurder. Die krijgt achteraf misschien nog een rekening. :)

Anthonie
04-07-15, 11:26
Hoi

Ik ben bezig een account aan te maken voor de sunpass sticker, maar nu moet ik een kenteken invullen en kom dus nu niet verder. Hoe doen jullie dit?
Heb ook de app gedownload en kan evt op het vliegveld het juiste kenteken invoeren.

Gr
Anthonie

knaapje
04-07-15, 12:24
Als ik mij goed herinner, ik heb al jaren een transponder, heb ik gewoon kenteken en model van mijn Nl auto ingevoerd en toen z.s.m. weer afgemeld.
Is je account en de transponder eenmaal geactiveerd dan kan je gewoon gaan rijden en later de gegevens van je huurauto invullen.
Wil je zekerheid, dat alles goed is gegaan, rij je de eerste keer door de betaalrij en dan springt het licht op groen.

jarjarbinks
04-07-15, 13:27
klopt doe ik ook altijd een nep nummer invullen en dan als ik de auto heb rijd ik naar de ville/hotel en vul dan de juiste gegevens in. Werkt prima

PENPE
04-07-15, 14:55
Volgens mij heb je na het passeren van het 1e tolpoortje 24 uur de tijd om op je account het kenteken aan te passen.

Anthonie
04-07-15, 18:42
Oke bedankt voor jullie antwoorden. Ik de gegevens van mijn auto nu ingevuld en $10,- op de sunpass gezet. Wanneer zie ik die $5,- van de aanschaf van de sticker in mijn account?

Gr
Anthonie

Anthon14
04-07-15, 19:14
De laatste keer dat ik een sticker voor familie activeerde was die $ 5,- er niet meer die je in het verleden wel kreeg na activeren. Kijk dus nog even goed op de beschrijving van de sticker of het daar nog wel bij zat.

knaapje
04-07-15, 19:44
Volgens mij heb je na het passeren van het 1e tolpoortje 24 uur de tijd om op je account het kenteken aan te passen.

Zoals op dit forum al meer aangegeven hoef je je kenteken helemaal niet in te voeren.
Het werkt gewoon, alleen om calamiteiten met onterechte berekeningen e.d. voor te zijn is het wel aan te bevelen.
Het nummer van de transponder is leidend.

Anthonie
04-07-15, 19:49
Hoi

Er staat niets meer op de achterkant van de verpakking over die $5.- zal dit wel zijn afgeschaft helaas....

Gr
Anthonie

jarjarbinks
04-07-15, 20:20
klopt de 5 euro retour c.q. bij ej account is al een tijdje niet meer. Helaas, maar voor de rest zou het moeten werken.

PENPE
04-07-15, 20:23
Zoals op dit forum al meer aangegeven hoef je je kenteken helemaal niet in te voeren.
Het werkt gewoon, alleen om calamiteiten met onterechte berekeningen e.d. voor te zijn is het wel aan te bevelen.
Het nummer van de transponder is leidend. Ik zeg ook niet dat het hoeft, ik geef alleen maar aan dat de mogelijkheid bestaat om achteraf je kenteken in te voeren.

Zelf maak ik overigens al een aantal jaren gebruik van het 'Toll-by-Plate" systeem dat de diverse autoverhuurmaatschappijen aanbieden, bevalt mij tot op heden prima :p

knaapje
04-07-15, 20:33
Ach, het is op de totale kosten van een vakantie niet veel, maar toll by plate is gewoon duurder dan een transponder.
Jullie gaan meerdere keren per jaar al gedurende een reeks van jaren.
Met een transponder van nog geen $ 30 en een account krijg je ook nog eens korting op je toll.
Met alle systemen van de verhuurmaatschappijen betaal je en extra kosten en de volledige tollkosten. (Uitgezonderd Dollar)

judiths
08-07-15, 18:34
wij hebben in april de ene keer gebruikt gemaakt van toll by plate en de ander keer zijn we door het sunpass poortje gereden. Een enkele keer hebben we contant betaald. Ik ging ervan uit dat het automatisch van mijn cc afgeschreven zou worden, maar heb (nog) niets gezien....Nu kan het misschien ook komen omdat mijn cc geskimd is tijdens deze vakantie en de bank em al tijdens de vakantie had geblokkeerd....

UnusualKid
29-07-15, 12:57
Even een kort vraagje; ik kom aan in Miami zaterdagavond en zou maandagochtend om mijn huurwagen gaan.
Kan ik de zondag bij Publix een transponder (sticker) kopen en mijn account activeren ZONDER de nr plaat te kennen van de gehuurde wagen?

Aangezien de activatie wat kan duren zou het zonde zijn als ik niet meteen door een toll gate kan via SunPass lane...

knaapje
29-07-15, 14:47
Ja.
Gewoon een fake nummer invoeren en later wijzigen in het juiste.
Ik heb hem gewoon in Nl geactiveerd (was door een bekende meegenomen uit Fl.) en toen mijn Nl auto type en nummer ingevoerd.
Als de transponder geactiveerd is en op de ruit zit doet het kenteken er eigenlijk niet meer toe. Hij werkt gewoon.

Voor de zekerheid kan je altijd de eerste keer door een betaalpoortje rijden, als het goed is gaat dan gewoon het poortje open en/of het licht op groen.

Edit: zo werkt het voor de transponder of het voor de sticker ook geldt weet in niet.

Anthon14
29-07-15, 17:53
Sticker kun je ook testen bij het betaal poortje, dan gaat het licht op groen als hij functioneert.

UnusualKid
30-07-15, 11:48
Dus gewoon de cash lane nemen ipv de sun pass lane de eerste keer?

Anthon14
30-07-15, 12:42
Dan weet je in ieder geval zeker dat hij werkt, zelf doen wij dat met de transponder ook de eerste tolpoort zodat we geen onaangename verrassingen krijgen na afloop van de vakantie.

FloridaVerslaafde
05-08-15, 22:58
Hoi mede Florida liefhebbers,

Ik heb besloten om dit jaar de Sun Pass Transponder aan te schaffen i.p.v. met cash te betalen. Nu zie ik op hun website dat ik een profiel moet aanmaken met daarin "je adres". Nu was mijn vraag kan ik daar het adres van ons hotel invoeren ? Werkt dat dan ook met het opladen via een Credit Card, omdat die gekoppeld is aan ons thuis adres natuurlijk ? Of kan ik ook mijn Nederlandse adres invoeren ?

Bedankt.

Walter :cool:

knaapje
05-08-15, 23:06
Ik heb er gewoon mijn Nl adres in staan.
Alleen moet je wat rommelen met de staat en de postcode.
Ik heb de postcode van een hotel ingevuld en als staat AE, dat is een code voor militairen overzee als ik mijn goed herinner.
Bij de woonplaats heb ik de NLpostcode erachter gezet.
Werkt in ieder geval al jaren.

FloridaVerslaafde
05-08-15, 23:14
Bedankt Knaapje ! :up:

moonlight91
07-08-15, 12:18
Wij zijn daar ook al een tijdje over aan het denken, tot nu toe maken we altijd gebruik van toll by plate, al dat klein geld gedoe is niks voor mij
Als ik het goed begrijp voeren jullie je kenteken in van de auto in Nederland, en veranderen dat wel /niet ? in Florida..
als je dit op het kenteken zet van de huurauto moet je dus als hij ingeleverd is ,dit weer ongedaan maken op het vliegveld..
je bent dan dus afhankelijk van Internet...
als je het op je nederlandse kenteken laat staan, is er dan geen risico dat je achteraf nog via de autoverhuur een afrekening krijg..?

knaapje
07-08-15, 14:30
Het systeem (Sunpass) werkt via het transpondernummer, dat is dus geen toll-by-plate.

Als je het kenteken in Fl invoert wordt gevraagd of het een huurauto is en kan je opgeven wanneer hij ingeleverd wordt.

moonlight91
07-08-15, 15:09
dus het gaat nooit eens fout zeg maar, daar ben ik dan weer bang voor
als ik een transponder heb, dat hij dan evengoed de` toll by plate` ook pakt zeg maar bij het door rijden..
niet dat er dubbele kosten ontstaan ..(misschien dom gedacht van mij)


maar je kunt dus in het account al aangeven dat het een huurwagen betreft, dat wist ik niet
heb me er nog nooit zo in verdiept, alleen wel al vaak over nagedacht

Anthon14
07-08-15, 21:15
Als jij je gegevens goed invult en inderdaad de auto als rental invoert, die vraag krijg je automatisch, dan kun je de data aangeven met de tijden waarop je met de auto rijdt. Dit is zelfs tussendoor aan te passen en kun je rustig doen als je in je hotel, villa, condo verblijft.

Verder hoor je nooit wat van de verhuur maatschappij v0or de toll by plate want de sunpass transponder gaat boven de toll by plate.

moonlight91
07-08-15, 21:29
Oke , dan denk ik dat we er toch maar eens aan gaan beginnen
zal vast wel lonen bij ons

Fleurida
07-08-15, 22:12
Als je een transponder hebt krijg je ook nog korting op de tol. En wij melden de auto meestal de volgende ochtend aan, even back daten en klaar. Dan kun je ook de einddatum invullen, mocht je de transponder vergeten is hij in ieder geval afgemeld. Als je nu een transponder wil kopen moet je vanaf het vliegveld de tolwegen mijden of door de cash lane rijden. Dit om te voorkomen dat je toll by plate ingaat. Dit enkel voor de zekerheid. De transponder gaat altijd boven toll by plate.

Anthon14
07-08-15, 23:17
Enige wat wel een belangrijk aandachtspunt is:

Als je terug rijdt naar de luchthaven om terug te reizen plak dan de transponder alvast duidelijk zichtbaar(voor jezelf of bijrijder) op je raam anders vergeet je hem :D Wij plakken hem dan bij wegrijden al meteen halverwege het raam, is af en toe lastig met kijken maar je vergeet hem niet.

FloridaVerslaafde
08-08-15, 14:36
Bedankt allemaal voor jullie tips. Ik ga er zeker één aanschaffen. Geen gedoe met muntjes én je betaald een verlaagd bedrag ivm korting. Super !

Walter :cool:

Revos
09-08-15, 11:05
Wij zijn net terug. De sunpass werkt zeer eenvoudig. Aangezien we nog een account hadden van vorig jaar hebben we weer een nieuwe sunpass sticker gekocht voor 5$ en aan dit account gehangen. Kenteken auto invoeren en binnen 1 minuut waren we geregistreerd. Via credit Card 10$ gestort.
De complete rondreis, inclusief de dure tol richting Sanibel (6$) bedroeg $19,45.

Cindy1969
10-08-15, 20:07
Denk dat ik dit volgende keer ook wil. De laatste keer moest ik iets van 36 dollar achteraf betalen, voor de tol voor 9 dagen. Vond dit nu wel wat veel...

Nootje
10-08-15, 21:51
Kan het nergens zo even vinden, maar hoelang duurt het voordat je je account kunt gebruiken als je daar bij aankomst een transponder aanschaft? Ik las dat het even kan duren voordat hij actief is.

Nog een ander vraagje, moet er tol betaald worden op de i95 van Miami Airport naar Fort Lauderdale? Google zegt van wel, maar op de tollcalculator zie ik geen stipjes staan...

Hermanus
11-08-15, 17:17
Sunpass Account was bij mij binnen enkele minuten aktief.

De I95 is in Florida tolvrij met uitzondering van de express lanes.

axzel
22-03-16, 22:54
We hebben een auto gehuurd bij Budget, verblijven een week in Fort Lauderdale en een week in Orlando. Geen idee of we veel op een tolweg rijden, maar wat is de makkelijkste en voordeligste manier om dit te doen?
Via budget vind ik vrij prijzig, je betaalt ook voor dagen dat je er geen gebruik van maakt!

Ta2 Gerrit
23-03-16, 12:00
De makkelijkste en voordeligste manier is natuurlijk tolwegen mijden ;) Maar als je dat niet wil (ze schieten zo lekker op, weinig tot geen files) dan is misschien de sticker (https://www.sunpass.com/purchase)het simpelst i.p.v een zak vol quarters. Verkrijgbaar o.a. bij Publix.

axzel
23-03-16, 13:20
Tja, maar even kijken of er geen tolwegen zitten onderweg van vliegveld Miami naar Fort Lauderdale dan. Hoe werkt dat precies, heb geen idee hoeveel geld je moet storten op je account?

Ta2 Gerrit
23-03-16, 14:19
Sowieso minimaal 10 dollar als je de sticker aanschaft. Hoe het werkt staat hier in dit topic (of het oude deel 1) al vaker beschreven, ff zoeken dus. Maar als je zonder tol wil rijden kan dat zeker. Tolwegen staan aangegeven op bijv. Google Maps, daar kun je altijd even kijken.

axzel
23-03-16, 20:15
Klopt Gerrit! Alleen de bedragen niet, het blijft dus een gok hoeveel je 'stort'.
Als ik gebruik make van het toll by plate systeem van budget gaat dit me bijna 20$ kosten + tolkosten

Sunpass = 5$ + tolkosten als ik het goed begrijp.

Zijn er nog kassa's op de grote wegen waar je tol kunt betalen met je credit card?

Fleurida
23-03-16, 22:36
Als je een tol sticker of kastje hebt krijg je ook korting op de tol. Het grootste voordeel is eigenlijk dat je niet in de rij hoeft bij de tolpoorten en dat je tolwegen rijdt en dus bijna niet in de file staat. Dat is namelijk zonde van je kostbare vakantietijd. In Orlando staat de I4 bijna altijd vast. En zeker de komende jaren als de boel op de schop is. Daar komen wij helemaal niet meer. Bij de tolpoortjes kun je alleen cash betalen. Je kunt vanaf het vliegveld kijken of je tolwegen kunt mijden en bij Publix een sticker of kastje kopen. Dan direct een account aanmaken en geld erop zetten. Als je van plan bent om nog vaker te gaan is een kastje beter. Dat plakken wij in de parkeergarage al achter de ruit en melden de auto aan als we in de villa zijn. Mocht er toch nog wat geld op blijven staan na de vakantie is dat een mooie reden om nog eens terug te gaan.:cool:

Ta2 Gerrit
24-03-16, 10:54
Klopt Gerrit! Alleen de bedragen niet, het blijft dus een gok hoeveel je 'stort'.

Ook de bedragen van de tol zijn allemaal op het web te vinden, weet alleen niet zo meer waar, Sunpass site of Wikipedia. Ik heb ze ooit wel eens opgezocht, dus ze zijn er wel.

knaapje
24-03-16, 16:22
Wat dacht je van deze?:

https://turnpikeinfo.com/toll-calculator.php?road_name=&state=florida

of deze?

http://www.floridasturnpike.com/TollCalcV3/index.htm

axzel
24-03-16, 20:01
Wat een gedoe zeg! We hebben nog geen cash nadat we aankomen, ook geen sunpass. Omrijden kost ons veel tijd, aan de andere kant het gebruik van de mogelijkheid die Budget ons biedt is ook weer ontzettend duur.
Ga er nog maar eens goed over nadenken!

marjolijne
24-03-16, 20:18
Je kan ook de tolweg niet nemen:D
Als je vanaf het vliegveld de 95 neemt heb je geen tol.
Als je een navigatie hebt kan je ook de tolwegen uitzetten.

knaapje
24-03-16, 20:33
[QUOTE=axzel;218858]Wat een gedoe zeg! We hebben nog geen cash nadat we aankomen, ...................

Gewoon een rolletje snoep of zo kopen op de luchthaven en wat quarters als wisselgeld vragen voor de toll.

Moon29
24-03-16, 20:42
Wij gaan voor het eerst naar Florida en het toll systeem is me volgens mij nog niet helemaal duidelijk.
Klopt het dat als ik van het e-toll systeem van Budget gebruik maak ik maximaal 19.35 dollar kwijt ben voor het systeem en dat daar dan de tol nog bij komt?
Of betaal ik dan voor onze 2 weken in juli dan 19.35 dollar kwijt en ook nog een keer voor de week die in augustus valt?

En hoe 'activeer' ik dat systeem? Zit dat kastje standaard in de huurauto? En moet je dan bij de balie aangeven als je daar gebruik van wilt maken?

marjolijne
25-03-16, 08:58
Bij budget zat bij ons vorig jaar een kastje met een aan en uit knop in de auto.
Wij hebben hem toen niet gebruikt. Is eigenlijk alleen rond Miami nodig omdat je daar niet cash kan betalen bij sommige poortjes.

axzel
25-03-16, 12:31
@Moon, zoals ik het begrijp betaal je maximaal $19.35 voor de gehele huur periode. Daar bovenop komen nog de tolkosten.
Nadeel is dat als je maar 1 dag tol moet betalen, je ook die $19.35 betaalt.

Is het mogelijk om op voorhand al een sunpass sticker te kopen, ik dacht dat ze voorheen ook via de floridaforum shop te koop waren? :o

Fleurida
25-03-16, 14:47
Zijn niet te koop op voorhand of je moet iemand vragen zo'n ding mee te nemen. Je kunt ook gewoon de tolwegen mijden op weg naar je eerste accomodatie en onderweg ergens een sticker of kastje kopen. Of gewoon toll by plate rijden, is niet eens duurder als een dag parkeren bij Disney. Mogelijkheden zat!!

JKG
01-04-16, 21:36
Ligt er ook aan hoe vaak je naar Florida gaat. Ga je maar één of twee keer, zou ik me niet druk maken om die sticker of transponder. Die paar extra dollars zijn ook verwaarloosbaar als je via toll by plate doet.
Ga je toch veel vaker, ja dan is een transponder handig. Sticker is niet leuk als je van auto moet wisselen.. want die sticker kan je niet 2x gebruiken.

Ta2 Gerrit
08-04-16, 11:31
Ik heb dit even bij elkaar geharkt uit het Hertz autohuur topic, waarbij het probleem aangekaart werd dat autohuurders "zo maar" onterecht tol van je CC afschrijven, en in het geval van Hertz weinig tot niet willen meewerken om dit op te lossen. Ook wij hadden zo'n probleempje, maar dat is door Sunpass/Alamo prima en snel opgelost. Vandaar dat ik het ook even hier, in het Sunpass-topic wil plaatsen.


Inderdaad, en sterker nog, zelfs met transponder, en betaalde tol via die transponder, hebben we afgelopen week een rekening gekregen (die al automatisch van de CC betaald was) van Alamo voor het niet betalen van tol bij Boggy Crk Rd (airport). In ons accountoverzicht staat hij duidelijk (incl. zelfde tijd) als betaald via transponder. Ook daar is dus duidelijk iets mis gegaan bij Sunpass. Zij geven immers de informatie door aan de verhuurders of de bedrijven die het voor de verhuurders innen. Hoe dit afloopt weet ik niet, de klacht is nog maar net ingediend.

Het was even lastig om va de Sunpass-website een klacht te deponeren (website werkte niet goed), en bellen was geen optie (wss duurder dan de rekening), maar via de Sunpass Facebookpagina toch snel het juiste emailadres ontvangen, en binnen 2 dagen was de kwestie opgelost.

Sunpass;
Good Morning Mr Gerrit,
We have received Alamos response:

We have issued a full refund in the amount of $5.45 to the customer's Visa card ending in ****.
The customer should expect to receive this refund within 5 - 7 business days. The confirmation number for this refund is 3*****8.

Is there anything else I can assist you with ?

Thank you,

Katharine Kennedy
FaneuilInc./Special Resolution Team Analyst


Dus het kan wel, wij zijn tevreden. Mocht iemand het emailadres nodig zijn, stuur me maar een PB.

Niels82
14-04-16, 20:54
Probeer nu op dit gebied door de bomen het bos weer te zien :)
Wij gaan dus van MCO ->Disney -> Tampa -> Frt Myers ->Napels-> Indian Beach -> Orlando.
De kans dat we dus in die drie weken toll moeten betalen is best wel groot.
Lees dat het een voordeel is om de sticker te kopen voor die 5 dollar, maar kun je ook bij alle tolwegen in Florida nog gewoon met cash betalen of is dit afgeschaft?

PENPE
14-04-16, 21:12
Probeer nu op dit gebied door de bomen het bos weer te zien :) Lees dat het een voordeel is om de sticker te kopen voor die 5 dollar, maar kun je ook bij alle tolwegen in Florida nog gewoon met cash betalen of is dit afgeschaft? Houdt er rekening mee dat er bij steeds meer tolpoorten niet meer cash betaald kan worden. Als ik jou was zou ik toch gewoon kiezen voor het gemak van 'Toll-by-Plate', dit ondanks de horrorverhalen die elders op dit forum staan. De kans dat er inderdaad iets mis gaat is net zo groot als bij het gebruik van de sticker-variant.

Overigens denk ik, gezien de route die je gaat rijden, dat je toch wel beter af bent met met de sticker-variant. Wel even rekening mee houden dat als je naar Sanibel/Captiva Island gaat, de tol $6 bedraagt dus bij het opwaarderen van je tegoed moet je daar wel rekening mee houden.

Niels82
14-04-16, 21:37
Thnx Penpe :)

JenR
16-05-16, 21:41
Hallo,

We gaan voor de tweede keer naar Florida.
Vorig jaar hebben we een transponder via de verhuurder van de vakantievilla waar we toen zaten gebruikt. Die had hem toen van te voren naar ons toegestuurd.
Maar helaas konden we niet naar dezelfde villa.
Nu moeten we dus zelf eentje regelen. Huren vinden we wat duur aangezien we van plan zijn vaker naar Florida te gaan
Is het mogelijk om van te voren hier iets voor te regelen?
Omdat je ook geregistreerd moet zijn bij sunpass en daarvoor moet je een Amerikaanse creditcard hebben?!?
Als iemand hier enige informatie over heeft horen we dat graag!

alvast bedankt

Frans1949
17-05-16, 11:06
Op vele plekken kan je een transponder kopen.
Om maar een dwarsstraat te noemen. Publix en AAA.
Ik zou niet weten of je hem al van te voren terwijl je in Nederland ben kan kopen.
Persoonlijk zou ik, na aankomst in de USA, gewoon via geen tolwegen naar mijn hotel o.i.d. rijden en dan de volgende dag op mijn gemak een Publix opzoeken.
Dan je transponder actieveren gewoon met je Nederlandse CC betalen.

JenR
17-05-16, 20:56
Ok wij dachten namelijk dat je een account moest hebben voor een transponder ivm met afschrijven van tol bedragen.
Zelf hadden we gedacht om daar een account aan te maken maar ook daar hebben we twijfels over omdat wij geen vaste verblijfsplaats hebben in florida.
Ook geprobeerd een mailtje te sturen naar sunpass maar ook dat wil niet echt lukken :-(.
Toch bedankt voor je reactie.

Anthon14
17-05-16, 21:16
Afgelopen week voor kennissen nog een transponder geactiveerd, gewoon het verblijfadres in Amerika invoeren met je creditcard gegevens en geen enkel probleem, wel kregen we de melding dat het 1 dag zou duren voordat de transponder actief zou zijn. Ze zijn tegenwoordig wel klein.

Frans1949
18-05-16, 12:35
@JenR;
Natuurlijk kan je een account aanmaken. Maar daar heb je geen vast adres voor nodig. Natuurlijk wel een email adres en je kan, moet niet, er een creditkaart aanhangen en ook eventueel automatisch opwaarderen. Als je niet automatisch opwaardeert dan moet je het natuurlijk zelf in de gaten houden.
Wij hebben ook een transponder gekocht toen we nog geen vast adres hadden.

Als je een smartphone hebt is het handig een APP van sunpass te installeren. Je kan dan ook makkelijk iedere keer een andere (lees b.v. huurauto) er in zetten.

JenR
18-05-16, 20:00
Bedankt voor alle reacties.
Als ik het goed begrijp kunnen we dus de app installeren, bij de publix een transponder kopen en de huurauto daar op aanmelden.
Hij werkt dus niet per direct?

En wat betreft navigatiesysteem? Heeft iemand daar ervaring mee?
Kunnen we beter daar een kopen of hier in Nederland met wereldkaart?
Zijn het navigatiesysteem alleen in Florida nodig.

Alvast bedankt voor reacties!

Frans1949
18-05-16, 22:48
Nee hij werkt zeker niet direct.
Maar als je op voorhand een account aanmaakt, en daar heb je niet meer voor nodig dan een Email adres, dan kan je op je account geld zetten.
Als je dan je (huur) wagen hebt en natuurlijk de transponder dan kan je de transponder activeren en allemaal via de app ook je wagen erin zetten.

Voor een navigatie systeem gebruiken wij al vele jaren een gewone Tom-Tom.
Werkt perfect maar dat zullen er wel meer doen.
Ik denk dat een Tom-tom in de USA goedkoper is maar het zal niet zo vreselijk veel uitmaken.

Fleurida
20-05-16, 01:09
Hallo wij hebben een transponder. De eerste keer waren we al in Florida toen we hem aangeschaft hebben. Dus hoe lang het duurt voor hij actief is weet ik niet. Je kunt natuurlijk vanaf het vliegveld gewoon betalen bij de tolpoortjes en de volgende dag zo'n ding aanschaffen. Dan een account aanmaken en de transponder activeren. Als we nu aankomen op Orlando airport plakken we hem achter de voorruit en gaan naar onze accomodatie. De volgende dag melden we dan de auto aan. Wij zorgen er wel voor dat er altijd genoeg geld op het account staat. Het mooie van dat ding is dat je nog korting krijgt op je tol ook.
je kunt bij Walmart TomTom en Garmin navigaties kopen voor om en nabij $ 100,00, let wel op dat je er één neemt met levenslange gratis kaart updates. Wij hebben een Garmin Nuvi en voor we op vakantie gaan hangen we hem even aan de computer en laten we hem bijwerken. Dat werkt perfect want we zijn nu op dit moment met een rondreis bezig en hij brengt ons precies waar we naartoe willen.

Anthon14
20-05-16, 23:55
Activeren van de transponder geven ze 24 uur voor op bij sunpass.

JenR
21-05-16, 13:45
OK nogmaals bedankt voor de hulp.
Wij gaan gewoon bij aankomst door naar de publix voor transponder en evt een navigatie.
Had nog wel geprobeerd een account aan te maken via de sunpass app en via de site maar
je moet een nummer hebben van je transponder.

knaapje
21-05-16, 21:45
Ik heb al jaren een transponder.
Gewoon mijn Nl adres ingevoerd met na de woonplaats de postcode en NL.
Je moet dan voor de staat en postcode een beetje "trucen". Staat: AE (Armed forces Europe en postcode maar van een hotel genomen).
Zelfs het zakje om hem af te schermen van de radiosignalen werd keurig met dit adres hier gratis afgeleverd.

JKG
22-05-16, 10:32
Voor navigatie idd kijken bij walmart, target of bestbuy. En idd letten op dat je lifetime map updates krijgt. Voor 100-110 dollar heb je een tomtom of garmin. Wel zou ik die thuis elke 3 maanden even opladen, om de batterij goed te houden. Heel jaar een lege batterij is ook niet goed (hoewel de meesten vast altijd direct de kabel er bij pakken).

Hingess
26-05-16, 11:54
Dag allemaal,

Voor ons zit onze allereerste Miami reis eraan te komen. Ik heb een vraagje ivm de tol. We hebben een wagen gehuurd voor 3 weken via Alamo. Klopt het dat ze bij Alamo een toll via nummerplaat hanteren, dus dat het bedrag dan daarna automatisch op onze visa wordt gezet en we niet met munten of stickers moeten werken?? Ik heb online ingecheckt, maar ben hiervan niets tegengekomen. Kan iemand me hiermee helpen? Alvast bedankt!

moonlight91
26-05-16, 16:37
ja Hingess dat klopt volledig, je kunt gewoon overal passeren zonder te stoppen en je portemonnee te pakken
ook hoef je niets te boeken of te reserveren, het word geactiveerd nadat je de eerste toll lane bent gepasseerd
het totaal bedrag word meestal een paar weken na de huurperiode afgeschreven op je CC

Hingess
26-05-16, 20:50
Dankjewel moonlight91!

Niels82
27-05-16, 19:58
Moet je het wel accepteren bij de alamo desk als ze er om vragen toch?
Alamo/National hebben trouwens wel een eerlijk systeem, je betaald iets meer dan wanneer je het los doet, maar de prijs is in ieder geval niet zo absurd hoog als bij Dollar/Thrifty

Fleurida
27-05-16, 20:34
Als je bij Alamo huurt wordt Toll by plate geactiveerd zodra je onder het eerste tolpoortje doorrijdt. Je kunt ook een sticker of tolkastje kopen. Dan moet je de eerste rit door de betaalpoortjes rijden. Dan kun je als je op de plaats van bestemming bent de sticker of het kastje kopen. Denk er wel aan dat je een sticker niet mee kunt nemen als er een probleem met de auto en je moet wisselen. Je krijgt met een sticker of tolkastje trouwens ook nog korting op de tol.

AstridV
06-06-16, 16:24
De Toll by plate geldt dit ook bij Sunny Cars (Alamo)? Dus hoeven wij ons niet druk te maken hoe we de Toll moeten betalen?

Anthon14
06-06-16, 19:42
Als de auto van ALAMO is maakt de tussenpersoon verder niet uit, dan kun je gewoon de garage uitrijden en door de tolpoortjes rijden en gebruik maken van het toll by plate systeem.

AstridV
09-06-16, 12:11
Dank je wel Anthon14. Misschien is het dan handig als ik het vraag als ik de auto ga ophalen?!

theovg
09-06-16, 13:41
Nee dat hoef je niet te melden , met iedere auto van Alamo kan je de Sunpass lane pakken, achteraf halen ze dat van je creditkaart.

AstridV
09-06-16, 15:33
Super. Dank je wel theovg voor de info.

Disneykids
23-06-16, 19:59
Hallo Allemaal,

Heeft iemand ervaring met de tolwegen en Avis? Ik zie op deze site dat de Avis auto`s standaard zijn uitgerust met een transponder. https://www.avis.com/car-rental/content/display.ac?contentId=etoll-service-US_en-001366#Florida
Alleen dit kost 3,95 per dag tot een max van 19,75 per maand + tolkosten. Ik heb ook geen idee of dit duur is?

Grtjes.

PENPE
23-06-16, 21:28
Het zijn gewone tarieven die bv ook door Alamo en National worden berekend

J.Scheren
28-06-16, 00:12
Misschien een stomme vraag....maar wat is een transponder?

Fleurida
28-06-16, 00:40
Stomme vragen bestaan niet en alle info hierover vind je hier:

https://www.sunpass.com/indexNoMobile

JenR
28-06-16, 10:04
Kastje waar je tol automatisch bij word afgeschreven.
Kun je bij de tolpoortjes gewoon doorrijden

Ta2 Gerrit
28-06-16, 11:37
Hallo Allemaal,

Heeft iemand ervaring met de tolwegen en Avis? Ik zie op deze site dat de Avis auto`s standaard zijn uitgerust met een transponder. https://www.avis.com/car-rental/content/display.ac?contentId=etoll-service-US_en-001366#Florida
Alleen dit kost 3,95 per dag tot een max van 19,75 per maand + tolkosten. Ik heb ook geen idee of dit duur is?

Grtjes.

Dan ben je dus misschien al na 5 dagen aan de max (die overigens dan vrijwel gelijk is aan de aanschaf van een eigen transponder :cool:) want er staat niet specifiek aangegeven of hij per keer dat je hem aanzet huur betaald moet worden of dagelijks berekend word vanaf de eerste keer dat je hem aanzet. Daar zou ik wel even naar informeren.

En ook even uitzoeken voor jezelf of je veel gebruik gaat maken van, en dan met name "cashless", tolls. Wat betreft de tolkosten, die zullen niet verschillen met de andere aanbieders van huurauto's, al krijg je met een (eigen) transponder wel wat korting. Of dat met een huurtransponder ook het geval is zou ik niet weten, al betwijfel ik dat wel.

J.Scheren
30-06-16, 17:03
Ohh handig...

myrquin
02-07-16, 16:15
Even het topic doorgeworsteld en toch nog vragen (hoe kan dat nou😉?)
Wij gaan met een huurauto vanaf MCO naar Davenport. Rijden daarvandaan voornamelijk naar Disney/seaworld/discovery cove.
Als ik het goed begrijp kunnen wij dan prima zonder sunny pas of überhaupt tolwegen. Heb ik dat goed?

jarjarbinks
02-07-16, 17:16
Dat kan zeker, als je een navigatie hebt gaat dat het makkelijkst. Die kan je instellen zodat er geen tolwegen genomen worden.

Fitzroy
03-07-16, 10:25
Kun je dat zelf niet doen op dag 1 of zeg ik nu wat raars?

JenR
03-07-16, 10:49
Ja dat zou kunnen, maar je moet hem dan registreren...en dan kun je hem geloof ik niet gelijk gebruiken.
Is handiger dat we hem voor die tijd hebben.

jarjarbinks
03-07-16, 23:51
JenR,
Het is handiger om eerder te hebben maar hoeft niet. Je kunt je eerst registreren dan er een kopen en meteen erop zetten.
Trouwens je weet ook niet welke auto je krijgt en die moet je ook nog toevoegen.
Wij hadden ook op voorhand een transponder en meteen in de villa ook de auto toegevoegd. Dat ging prima.
Nu heb ik sinds vorig jaar een transponder die ik weer mee kan nemen naar een andere auto.
Was ik in Florida geweest had ik er zeker een voor je meegenomen maar dat dit dit jaar niet het geval.

AlexFL
04-07-16, 15:54
Je kunt je pas registreren als je de transponder hebt, voor de registratie is het serienummer nodig namelijk. Als je hem hebt, en het account aanmaakt, geld erop zet en het voertuig toevoegt waarin je rijdt, kun je hem wel direct gebruiken.

JenR
04-07-16, 21:37
oke, bedankt voor de tips hierboven!
Kunnen we inderdaad ook doen.

J.Scheren
05-07-16, 16:27
Scheelt het alleen het in de rij staan of ook in geld met een transponder?

JenR
05-07-16, 21:44
Scheelt beide. Alleen het kastje moet je wel kopen, maar als je van plan om vaker te gaan in het sowieso makkelijker.
het huren van zo'n transponder bij de autohuur kan aardig oplopen, vaak duurder dan het kastje zelf. Kastje kost geloof ik 25 dollar.
DAarbij komt dat je gewoon bij tolwegen door kan rijden. Op redelijke snelheid want je kastje word door een poort gescand.
Tol aan de poortjes is bijvoorbeeld 2 dollar en met kastje 1 dollar ( overal weer verschillend maar wel goedkoper)

Fleurida
05-07-16, 23:24
Dat zou mooi wezen, $ 2.00 dollar tol en $ 1.00 korting. Maar dat is niet zo, het is meestal nog geen 10 cent per tolpoortje afhankelijk van hoeveel tol je betaalt. En naar het schijnt is per 1 Mei de korting afgelopen voor Sunpass en alleen nog geldig voor E-Pass.
http://www.wftv.com/news/local/sunpass-drops-volume-discount-e-pass-increases-it-starting-may-1/219218639

Een tolkastje kost nu $ 19,95 ex tax.
Wat het kost bij de verhuurders zie je in onderstaand overzicht.

https://www.sunpass.com/rentalcar

JenR
06-07-16, 13:25
Oh ik gaf ook maar een voorbeeld....maar dacht bij sommige poortjes toch wel redelijk verschil in zat...
bedankt voor je antwoord

knaapje
06-07-16, 19:50
....Dat zou mooi wezen, $ 2.00 dollar tol en $ 1.00 korting. Maar dat is niet zo, het is meestal nog geen 10 cent per tolpoortje afhankelijk van hoeveel tol je betaalt. En naar het schijnt is per 1 Mei de korting afgelopen voor Sunpass en alleen nog geldig voor E-Pass.
http://www.wftv.com/news/local/sunpa...ay-1/219218639 (http://www.wftv.com/news/local/sunpass-drops-volume-discount-e-pass-increases-it-starting-may-1/219218639)...................


Even goed lezen.
Het geldt alleen voor volume discount, dus voor grootverbruikers.

De korting met een transponder, bijv. $ 4,50 cash wordt $4,22 met de transponder.

Chicco68
26-07-16, 00:01
Ik ben me aan het bedenken of ik überhaupt een Sunpass nodig heb... Ik ga mijn auto ophalen bij Alamo nabij het vliegveld in Miami, van daaruit naar Miami Beach en dan richting Key West en weer terug naar Miami.
Kan iemand mij aangeven of ik op deze route een tolpoort tegenkom? Zover ik mij kan herinneren is er wel een op de autosnelweg van het vliegveld richting Miami Beach echter dit weet ik niet meer zeker.....:confused:

corrus
26-07-16, 11:36
Volgens mij zijn alle uitgangswegen rond MIA allemaal TOLL zonder cash poortjes, dus SunPass is wel nodig dan.

Ruud2004
26-07-16, 21:18
Is de 935 ook een tolweg dan? Via deze weg kom je (in zuidelijke richting) op de 1 uit en kan je verder naar de Keys.

mtx123
15-03-17, 22:20
Ik ben het spoor een beetje bijster v.w.b. de tol mogelijkheden voor een Alamo huurauto.
Ik lees hier op het forum iets over het "Toll-by-plate" systeem, ik neem aan dat je nummerplaat bij de tolpoortjes dan gescand wordt.
Echter op deze Alamo site https://www.alamo.nl/service/tolwegen/ lees ik daar niks over ?

Moet ik nu wel of niet iets afsluiten aan de Alamo balie ?


Edit:
ik moest blijkbaar wat verder klikken door deze site, en lees dan:


Toll Pass Service Convenience Charge Florida(TCC)
De TCC is een service waarbij u gebruik kunt maken van de express lanes bij tolstations. Het voordeel hiervan is dat u niet in de rij hoeft te staan, maar direct kunt doorrijden bij de tolstations. De Highway Toll Administration (HTA) zal de kosten voor tol automatisch afschrijven van uw creditkaart. De TCC kost u eenmalig maximaal 15 USD en is exclusief de uiteindelijke kosten voor tol. Deze service wordt aangeboden in de staten Florida, Colorado, Texas en de meeste autohuurlocaties in Noord-Californië. De TCC is niet inbegrepen in de tarieven op Alamo.nl en voor meer informatie over deze service kunt u kijken op de website van de Higway Toll Administration. Wilt u gebruik maken van deze service? Laat dit dan weten bij het ophalen van de huurauto op de desbetreffende autohuurlocatie!


Dus even melden bij de balie dat je dit feature wilt afsluiten blijkbaar..

Njit
15-03-17, 22:39
Hoef je verder niks voor te doen. Zie deze site: https://www.tollbyplate.com/rentalcar
Gewoon door het Sunpass poortje rijden. Maar even navragen kan geen kwaad.

Mushu
15-03-17, 23:40
Nog nooit aangegeven bij de balie van Alamo. Gewoon de Sunpass lane aanhouden bij de poortjes en het bedrag wordt vanzelf van je creditcard afgeschreven. Dus net als Njit zegt: je hoeft er verder niets voor te doen (behalve te rijden dan).

JKG
16-03-17, 09:32
Bij Alamo hoef je idd niets te zeggen, zodra je onder de poort rijdt, begint de service. Detecteert Sunpass een eigen transponder, dan is die leading ipv Alamo. Let wel op je snelheid, soms is er bij de tolpoort een max snelheid van 25-35mph.

mtx123
16-03-17, 15:43
Perfect geregeld dus bij Alamo, bedankt voor de adviezen.

Njit
16-03-17, 16:19
Na afloop kun je het bonnetje hier opvragen: https://www.htallc.com/Receipt_RequestEHI.aspx?rental=204&nav_flag=off . Wordt meestal een paar weken nadat je hem ingeleverd hebt afgeschreven.

stephie
17-04-17, 18:04
Klopt het dat Alamo standaard eenmalig 15 dollar berekend voor het gebruik van toll by plate?
Wij hebben tijdens onze vakanties steeds contact betaald bij de tolpoortjes.
Vorig jaar hebben we bij Tampa blijkbaar toch een tolpoortje over het hoofd gezien en zijn we automatisch gescand. Wat ik op zich wel vreemd vind. We zagen het langs de weg staan, maar zagen geen tolpoortjes. Het was op de weg tussen I-4 of I-75 naar Ybor City.
Alamo heeft toen achteraf nog wat geld ingehouden op de creditcard. Er is toen niet die 15 dollar berekend.
Ik probeer gewoon even te bedenken wat handig is, gebruik maken van toll-by-plate of gewoon contant betalen. Wij verblijven 5 dagen in Celebration en gaan dan richting Brandenton.
Op de I-275 moet je tol betalen bij de Skyway bridge. Maar als je van de I-4 naar de I-75 gaat dan betaal je geen tol.

sanook
17-04-17, 18:18
Dit staat in je overeenkomst lijkt me. Volgens mij iets van een 3 dollar per dag dat je er gebruik van maakt met een max van 5 dagen, plus de tolkosten.

stephie
17-04-17, 18:51
Dat klinkt wel aannemelijk. Ik zal eens kijken of ik het contract kan vinden van vorig jaar.
Ik probeerde net die link die eerder in dit topic werd genoemd. Je kunt dan terugvinden waar je tol hebt betaald. Het lukte niet ivm traagheid. Straks nog een keer proberen.

stephie
17-04-17, 19:37
Ik heb via die link (highway toll administration) het bonnetje terug kunnen vinden. Wat leuk zeg! Het was inderdaad downtown Tampa. Dit kun je vinden als je op de naam van het tolpoortje zoekt via google:
'The I-4/Selmon Expressway Connector is a toll road that carries traffic between Interstate 4...'
Kosten van de tolweg: 1,91 dollar. Kosten voor gebruik toll-by-plate per dag: 3,95 dollar met een maximum van 19,75 dollar per huurperiode. Wij waren dus om deze reden 5,86 dollar kwijt.
Ik vind het grappig dat ik dus bijna een jaar later erachter kom waar dit bedrag vandaan komt.
Wij vonden het al zo raar, omdat we wel braaf op de I-275 tol hadden betaald.

donkey
17-07-17, 22:51
Hoe kan ik me registreren voor een sunpass of epass? Bij beiden wordt er om je rijbewijsnummer gevraagd en ook in welke staat hij is afgegeven. Uiteraard heb ik alleen een Nederlands rijbewijs. Hoe omzeil je dat, als je een account gaat aanmaken?

Overigens doet sunpass.com het heel slecht bij mij... ik kan, zelfs met een VPN in Amerika en/of andere browsers, geen winkelmandje vullen omdat de site geen 'verder' button laat zien...

dirkmuis
17-07-17, 22:59
Als je een huurauto hebt gaat dat via de Rental en wordt het geactiveerd zodra je door het juiste poortje rijdt.
https://www.sunpass.com/rentalcar

donkey
17-07-17, 23:03
Dank je voor het snelle antwoord, maar ik wil juist graag zelf zo'n kastje kopen. Bij een verhuurder kost dat (natuurlijk) weer extra geld en als ik zo'n kastje bij de CVS koop, kan ik hem ook bij volgende reizen gebruiken. Ik meen hier gelezen te hebben dat mensen zo'n kastje gekocht hebben.

AlexFL
18-07-17, 03:14
Het heeft in principe pas nut om je te registreren zodra je een sunpass transponder hebt gekocht in de states. Ten slotte moet je het serienummer ingeven zodat de transponder aan jouw account gelinkt is.

de site werkt inderdaad verschrikkelijk slecht vanuit hier.

knaapje
18-07-17, 12:55
Ik heb al jaren een transponder, destijds door een kennis voor mij meegenomen en vanuit NL geactiveerd.
Het vraagt wat creativiteit om een account aan te maken.
Als ik mij goed herinner heb ik op internet een Florida rijbewijs gezocht en het format van het nummer overgenomen.
Voor het adres heb ik de areacode het hotel in Kissimmee, voor de staat AE (leger over zee) en verder gewoon mijn eigen adres.
Het werkt dus nu al jaren en ze hebben zelfs het RFID zakje naar mij in NL opgestuurd.

dirkmuis
18-07-17, 18:11
Hoe werkt dat dan als er ook al een kastje in je rental zit? Gaat hij dan niet 2 keer af?

Michael66
18-07-17, 21:16
Er zit geen kastje in je huurauto. Als je onder een tolregistratie doorrijdt kijkt het systeem of het een signaal krijgt (eigen kastje, sticker), zo niet dan wordt het kenteken geregistreerd en krijgt de eigenaar van de auto (de verhuurder) de rekening.

koenkamphuys
19-07-17, 22:44
Ik heb ook een sunpass account. Ik kan me niets herinneren over problemen met een rijbewijsnummer bij het registreren. Ik kon uiteraard in mijn geval mijn adres in Sebring opgeven en af laten schrijven van mijn Amerikaanse bankrekening.

De site bevat al sinds jaar en dag een fout op de homepagina waardoor het 'stylesheet' niet laadt. Gevolg is dat de homepagina er niet uit ziet en dat alles 'schots en scheef' (verspreid over rare plaatsen) op de pagina staat. Maar ik kon onlangs nog met enig geprul mijn nieuwe kenteken van mijn auto en gewijzigde informatie over mijn bankpas updaten.

rotarynette
19-07-17, 23:05
Als je een huurauto hebt gaat dat via de Rental en wordt het geactiveerd zodra je door het juiste poortje rijdt.
https://www.sunpass.com/rentalcar

Wij doen dit al jaren zo,wij huren bij Alamo en nog nooit problemen gehad.Waarom zou je dan zelf een transponder willen?

knaapje
20-07-17, 12:31
............o.a. omdat het (ook)gemakkelijk is, niet iedereen huurt via Alamo, het goedkoper is en je op je account gelijk ziet wat er afgeboekt wordt en je bij een foutje direct met Sunpass van doen hebt en niet via via.

Frans_Natasja
20-07-17, 15:46
Er zit geen kastje in je huurauto. Als je onder een tolregistratie doorrijdt kijkt het systeem of het een signaal krijgt (eigen kastje, sticker), zo niet dan wordt het kenteken geregistreerd en krijgt de eigenaar van de auto (de verhuurder) de rekening.

Wij hebben zaterdag een auto opgehaald bij Budget. Achter de voorruit zat een transponder van Budget. Deze heb ik weg gehaald en onze eigen Sunpass transponder heb ik er voor in de plaats gedaan.

knaapje
20-07-17, 17:35
Mag je toch wel even controleren of nu niet beide transponders werken.
Normaal moet je een transponder die je niet gebruikt in zo'n speciaal RFID zakje doen.

sanook
20-07-17, 19:08
Bij Avis kregen we een transponder die je met een schakelaar aan of uit kon zetten.

Frans_Natasja
21-07-17, 04:43
Bij Budget (werkt samen met Avis) zit ook een aan/uit schakelaar op de transponder. Hebben tot nu toe nog geen tolweg gehad. De transponder van Budget ligt nu in het dahboardkastje.

knaapje
21-07-17, 12:43
Dat zijn dan toch wel speciale transponders.
In de gewone die je als particulier bijv. in de supermarkt koopt zit al jaren (zeker al 10)geen batterij meer en er zit ook geen schakelaar op.

moonlight91
28-01-18, 15:33
Hoe zit het bij Dollar met toll by plate qua kosten
we huren altijd alamo maar Dollar is zoveel goedkoper
voor de eerste komende reis.

Anthon14
28-01-18, 16:16
https://www.sunpass.com/rentalcar

knaapje
28-01-18, 16:36
@moonlight91

De tolregeling van Dollar is vrij duur.
Gezien je vraag en duur lidmaatschap ga je wel meer naar de US.
Als je vaker naar Florida gaat, koop een transponder!
Kan je voor een paar tientjes op diverse plaatsen kopen, de mijne komt van Walmart.
Kopen, account aanmaken, een tientje of zo erop zetten, automatisch aanvullen via je cc en je kunt jaren rijden met vaak nog korting op de toltarieven.

Je kunt aangeven op je account dat het een huurauto is en je aanmelding wordt automatisch beeindigd. Volgende keer kan je gewoon met je huurauto gaan rijden en eventueel (voor de zekerheid maar niet verplicht) je nieuwe huurauto aanmelden.

moonlight91
28-01-18, 16:51
Knaapje, we komen idd vaker in florida en hopen dat ook nog heel veel te mogen doen. ik heb al een paar keer voorgenomen om een transponder of sunpasssticker te kopen, elke keer als we daar zijn sta ik er domweg niet bij stilook deze keer wil ik er voor een kijken

is het makkelijk qua account aanmaken?ik lees soms dat het enige creativiteit vereist als nederlander

ik zie via de link van anton dat het behoorlijk prijzig is bij Dollar, ik had dat wel al gehoord maar me nog nooit eerder in verdiept

knaapje
28-01-18, 17:27
Het adres voor de account vraagt (vroeg??) wat creativiteit.
Ik heb mijn adres opgegeven met de NL postcode en Netherlands in een adresregel. Voor de US staat en zipcode Army overseas of zo opgegeven AE en zipcode van het hotel.
Het werkte dusdanig goed, dat ik de gratis RF shield voor de transponder gewoon netjes in Nl toegestuurd kreeg.
Mijn ervaring is wel een jaar of 6 a 7 oud.

moonlight91
28-01-18, 17:40
Oke dank je , ik ga daar toch eens achteraan
dus wel wat knutselwerk in het account of zou dat inmiddels
veranderd zijn ?
zijn er mensen die recenter een transponder hebben geactiveerd ?

ik heb wel al de app gevonden van sunpass
die heb ik inmiddels gedownload, maar daarvoor moet je eerst een transponder id
hebben om verder te gaan

knaapje
28-01-18, 17:51
Misschien kan je ook gewoon alleen een adres van je hotel opgeven.
Uiteindelijk verloopt tegenwoordig alle correspondentie toch via je e-mail.
De koppeling met mijn cc gaf geen enkel probleem.

moniquekruiningen
28-01-18, 20:02
Ik heb het even na gekeken, ik heb bij Sunpass een adres waar ik ooit verbleef vast gelegd.

Cindy1969
29-01-18, 11:19
Ik denk dat ik ook maar eens een Sunpass ga aanschaffen. Huur nu weer bij Alamo, en het is wel makkelijk, maar vind het ook nogal prijzig.
De tol zelf niet, maar de bijkomende kosten.

moonlight91
29-01-18, 12:06
Ja idd Cindy dat steekt mij na 11x florida ook tegen
als ik zie wat een kosten we al gemaakt hebben aan administratie kosten
ik ga er nu zeker een aanschaffen deze vakantie
we hebben besloten bij alamo te huren weliswaar een kleinere auto dan normaal
maar we zijn nu toch maar met zijn tweeen, gezien de korte trip (midweek 5-3 / 9-3) hebben we maar 1 koffer
de eerste dag schaf ik een transponder aan, mocht er om welke reden ook iets mis gaan
blijven de kosten acceptabel met alamo ipv dollar
ik zag trouwens dat jij met tui land op 9-3 de dag dat wij vertrekken :D

knaapje en monique bedankt voor de info
nog 1 vraagje, ik las iets over driverlisence hoe hebben jullie dat op gelost ?

knaapje
29-01-18, 15:05
Nou die kosten vallen toch wel mee.
Ik dacht de transponder zo'n $ 30 kost en je krijgt vaak korting op je tol, dus je verdient hem waarschijnlijk in de loop der jaren weer terug.
Let wel op dat je bij de tol contant betaalt of mijdt voordat je een transponder hebt anders wordt het systeem van Dollar geactiveerd.

Rijbewijs; Kan me iets herinneren, dat je een nummer volgens een bepaald format moet invullen. Even gegoogled hoe een Fl rijbewijs eruit ziet en zo ingevuld.

Cindy1969
29-01-18, 17:12
Was laatst 30 dollar kwijt voor 8 dagen Florida, en ben maar 2 keer over een tolweg gegaan, was bijna allemaal administratieve kosten verder.
Vind dat vrij prijzig!

Wat grappig Moonlight, dus jullie gaan terug dan met de Dreamliner. Heen ook? Ik ga terug met Airtanker, benieuwd hoe dat is...

moonlight91
29-01-18, 17:37
Ja, de kosten lopen elke keer flink op
dus is een transponder zeker de moeite waard
na 1 vakantie zouden de kosten er uit moeten zijn
wij waren in oktober rond de 26€ kwijt voor 8 dgn en grootse deel zijn dan
de administratie kosten die zo in de zak van alamo verdwijnen
wij hebben nu in elk geval de knoop doorgehakt ipv telkens te zeggen
dat doen we de volgende keer wel zo’n transponder kopen

wij vliegen op maandag met de dreamliner en idd op vrijdag weer terug
is een heel nieuw avontuur.. na alle keren Delta met overstap

Cindy1969
29-01-18, 19:03
Benieuwd hoe het bevalt. Vind zelf TUI wel fijn, lange zit, maar wel in 1 keer in Florida. En lange wachttijden op Sanford, dat is een nadeel.
Groot voordeel vind ik dat ik voor een redelijke prijs veel bagage kan bijboeken (en dus flink kan shoppen bij Bath and Bodyworks...)
En de service is goed in de Dreamliner. Heb al navraag gedaan bij TUI of Airtanker alleen dit jaar wordt ingezet wegens onderhoud en dat is gelukkig zo, eens in de zoveel
jaar moet dat gebeuren.
Maar voor volgend jaar kijk ik evengoed wel even bij andere maatschappijen.

En denk dat ik ook maar even voor een transponder ga deze keer, even kijken of ik tolroutes heb vanaf vliegveld naar mijn logeeradres. En anders maar even contant betalen dus.
Heb nog wel wat kwartjes hier thuis. Ga toch naar Walmart onderweg voor een SIM kaart, kan dan gelijk een transponder daar halen, of elders waar ze verkrijgbaar zijn. Zie nu dat ze bij CVS/Publix/Walgreens verkrijgbaar zijn, zit er vlakbij waar ik naar toe ga.

stephie
29-01-18, 20:55
Wij hebben vorig jaar voor het eerst bewust gebruik gemaakt van toll by plate via Alamo. Ik zeg ‘bewust’ omdat we het jaar ervoor per ongeluk langs een tolpoort zijn gereden vlakbij Tampa en toen achteraf een paar dollar moesten betalen.
Het was blijkbaar een soort van camera ofzo, heel vaag.
Toen we vorig jaar voor het eerst de sunpass lane pakten, moest ik wel even slikken toen ik het bord zag staan met 1000 dollar boete. Ik dacht: als dat maar goed gaat .....:rolleyes:
Maar wij vonden het erg fijn dat we niet meer moeilijk hoefden te doen bij de tolpoortjes. Al zijn die tolpoortmensen altijd wel erg aardig. Ik vind ze er ook leuk uitzien met die typische Florida blouses ;)

Fitzroy
29-01-18, 21:32
Ach, als ik zie hoeveel een vakantie naar de USA kost ga ik echt niet beknibbelen op een paar euro tolkosten. Transponder lijkt me zo'n gedoe, ik betaal wel een paar tientjes.

Cindy: Rijden rond Miami valt best mee hoor. Hier in Nl. is het net zo druk op de wegen.
Wij vliegen heerlijk rechtstreeks met KLM op Miami.

Anthon14
29-01-18, 21:39
Wat wel HEEEL belangrijk is als je zelf een transponder hebt, vergeet hem niet uit de auto te halen als je de auto weer inlevert :D

Ik plaats hem zelf altijd al lager op het raam als ik weer terug naar het vliegveld rij om de auto in te leveren zodat hij echt goed in zicht zit, anders vergeet je hem zo.

Hermanus
30-01-18, 18:06
Tja, dat is mij ook overkomen.
Plak hem inderdaad nu ook de laatste dag in het zicht op het voorraam.
Kostte alleen een nieuwe transponder, heb de oude transponder laten blokkeren en later de nieuwe toegevoegd aan mijn account.

Cindy1969
30-01-18, 20:09
Dat is wel een goede tip, dat ding dan niet vergeten.
En je hebt ook een punt hoor, Fitzroy, maar toch, vind het altijd zo zonde als het dan achteraf wordt afgeschreven haha!

En wel, valt Miami mee? Hoor zulke tegenstrijdige verhalen... En vind het in NL ook eng op de snelweg haha! Toevallig afgelopen zondag voor het eerst van Noord Holland naar Gelderland gereden, 1 lange rechte weg over de snelweg. Ging goed, omdat het zondag was, maar als het drukker is vind ik het doodeng...

Frans1949
30-01-18, 23:30
Tja, dat is mij ook overkomen. Plak hem inderdaad nu ook de laatste dag in het zicht op het voorraam. Kostte alleen een nieuwe transponder, heb de oude transponder laten blokkeren en later de nieuwe toegevoegd aan mijn account.Ik was hem ook een keer vergeten.
Maar ik had het nummer van de transponder opgezocht en kon nog terug gaan.
Als je dan zegt dat je de transponder was vergeten dan doen ze een la open en leggen er tien voor je neus.
Zoek dan maar uit welke van jou is. Maar gelukkig wist ik het nummer. Toen kwam mijn transponder tevoorschijn met een briefje dat ze mij hadden geprobeerd te bellen. Maar ik was op dat nummer helaas niet aanwezig.
En wel, valt Miami mee? Hoor zulke tegenstrijdige verhalen... En vind het in NL ook eng op de snelweg haha! Toevallig afgelopen zondag voor het eerst van Noord Holland naar Gelderland gereden, 1 lange rechte weg over de snelweg. Ging goed, omdat het zondag was, maar als het drukker is vind ik het doodeng...Cindy ik kan het niet anders maken dan te bevestigen dat het in Miami zeker druk kan zijn.
Maar misschien heb je een navigatie systeem en kan je rustig de aanwijzingen volgen.
Verder zou ik me maar niet al te druk maken en je niet te veel aan trekken van het overige verkeer.
Schik alleen niet want ze gaan je rechts en links voorbij.
Jij je hoofd koel houden en rustig je weg vervolgen.
Het ziet er moeilijker uit dan het is.

sunnyrojo
08-03-18, 15:32
Wij komen ook weer aan in Miami ( dit keer voor de spits rond half 3) en het kan druk zijn, de laatste keer 's avonds rond 9 uur pas aangekomen en dan is het heerlijk rustig.
Maar ik ben eigenlijk op zoek naar een linkje van waar de tolwegen zijn omdat wij er ook over zitten te denken om toch de transponder te kopen nu omdat we een goede aanbieding voor een huurauto hebben gezien bij Dollar. Wij gaan vanuit het vliegveld van Miami naar het hotel op Mid beach Miami dus ik denk dat we onderweg al wel tol moeten betalen, heeft iemand een linkje (gezocht op forum maar werken niet meer):o?? alvast bedankt, dan ga ik kijken waar de eerste de beste publix of walmart zitten in die richting voor de transponder.

Fleurida
08-03-18, 16:13
Hallo, misschien heb je hier wat aan:

https://www.sunpass.com/roadsAndBridges

sunnyrojo
08-03-18, 23:15
Bedankt,ik heb nu al een route zonder tol gevonden via google maps;) en dan daar ergens in de buurt een transponder kopen. Is dit een gedoe of valt dat mee?

Fleurida
09-03-18, 00:11
Wij hebben hem gekocht wij Publix, een account aangemaakt met een Amerikaans adres, creditcard eraan gekoppeld, geld erop gezet en klaar. Dit na info ingewonnen te hebben bij Sunpass. Dit is al wel een hele tijd geleden.
In dit topic bericht 224 en verder staat ook nog info.

moonlight91
09-03-18, 00:12
Ik heb de transponder deze week gekocht
bij walmart niet te vinden maar bij publix (costumer service)
gekocht voor 22$ incl tax
makkelijk te activeren.. vragen naam en adres ik heb hiervoor het hoteladres gebruikt (tip monique)
email adress en cc gegevens ingevuld en klaar

nummerbord ingevoerd en rental aangevinkt
daarna kun je de dagen invullen van je huur periode

kind kan de was doen , zo’n spijt dat we het elke keer weer hebben
uitgesteld om er een te kopen

Cindy1969
10-03-18, 12:45
Ik ga er ook 1 kopen voor een volgende vakantie.
Heeft niet zoveel zin denk ik om het nu al te activeren, heb gisteren al gebruik gemaakt van de tol by plate met Alamo.
Of kan het alsnog?

moonlight91
10-03-18, 13:47
Wij hebben maandag bij aankomst toll by plate gebruikt
dinsdag de transponder gekocht en geactiveerd
na activeren is hij de volgende dag na 6 am bruikbaar staat in de gebruiks aanwijzing
gisteren voor 1.08 $ van i’drive naar sanford airport aan toll kosten gemaakt (staat in het account)
vanmorgen helaas thuis gekomen

gewoon doen Cindy je hebt er direct profijt van

knaapje
10-03-18, 15:58
Wat wel HEEEL belangrijk is als je zelf een transponder hebt, vergeet hem niet uit de auto te halen als je de auto weer inlevertHelaas mij dus vorige week overkomen.
Ik zal dus op zoek moeten naar een nieuwe, maar opsturen doen ze niet.

sunnyrojo
10-03-18, 22:32
we willen inderdaad de"houdbare"versie kopen dus dat is iets om aan te denken bij het inleveren.
Ach je zal maar weer terug moeten vervelend..........:D
maar is inderdaad even lastig