PDA

Bekijk Volledige Versie : Zoon onverwachts in rolstoel, advies gevraagd



Jolanda1971
10-04-14, 16:00
Beste mede-Floridagangers,

Onverwachts hebben wij met het volgende te maken: bij onze zoon van 7 jaar is de ziekte van Perthes geconstateerd. Hierdoor wordt hij beperkt in zijn mobiliteit (zit nu bv in een rolstoel cq loopt binnenshuis met krukken). Bij deze "ziekte" is de bloedvoorziening naar de heupkop geblokkeerd geweest, waardoor het bot van de heupkop doodgaat en afbrokkelt. Goede nieuws is dat het een zogenaamde zelfgenezende ziekte betreft, slechte nieuws is dat het herstel wel eens 2-3 jaar kan duren. Een periode waarin hij het aangedane been zoveel mogelijk moet ontlasten en zeker geen al te heftige activiteiten (bv springen, rennen, maar ook niet in een hevige achtbaan).

Ondanks dat dit natuurlijk anders is dan wij bij het boeken van onze reis voorzien hadden, zijn wij wel voornemens om gewoon te gaan met inachtneming van de (on)mogelijkheden van onze zoon. Moeten hier en daar wat praktische zaken anders regelen (bv een grotere auto, zodat wij ook zelf een rolstoel kunnen meenemen).

Maar is dit ook echt te doen? Heb geluiden gehoord dat Amerika behoorlijk rolstoelvriendelijk is. Klopt dit? Hoe zit het in de pretparken? En voor het vliegen (wij vliegen met Lufthansa), kan je daarvoor het beste even vooraf bellen en eea doorgeven, of hoe werkt dat als je een rolstoel mee neemt en ook nog eens een overstap hebt?

Hopelijk kunnen jullie mij wat praktische info geven, zodat wij met een geruster hart aan dit avontuur kunnen gaan beginnen over net iets meer dan 100 dagen.
Alvast bedankt,
Jolanda

P.S. mods, ik kon geen ander onderwerp vinden dat bij mijn vraag aansluit. Wellicht is dit wel zo, verplaatst dan gerust dit bericht;)

Njit
10-04-14, 16:06
Vervelend zeg! Ik heb een aantal onderwerpen voor je opgezocht die je wellicht al wat verder kunnen helpen:

http://www.floridaforum.nl/showthread.php?13188-Rolstoel-huren-in-Orlando
http://www.floridaforum.nl/showthread.php?7517-Handicap-mindervalide-Faciliteiten
http://www.floridaforum.nl/showthread.php?7402-Vliegen-Met-assistentie

hrjhaan
10-04-14, 16:17
Bij Lufthansa moet je doorgeven dat je een rolstoel meeneemt. Je moet ook de afmetingen doorgeven. Er kunnen nl. maar een beperkt aantal rolstoelen mee. Ook kun je assistentie vragen. Dan begeleiden ze je door de douane. Dat is bij alle vliegmaatschappijen wel goed geregeld. Bij het inchecken geef je dan door dat je assistentie hebt gevraagd en dan komt er iemand die jullie begeleid tot aan het instappen. De rolstoel kan mee tot aan het vliegtuig en die staat weer klaar als je uitstapt, samen met de begeleiding die je weer de weg wijst tot aan het instappen bij het 2e vliegtuig en daarna weer bij de uitgang van het vliegveld. Het kan zijn dat je bij de overstap een rolstoel van het vliegveld krijgt. Soms is het lastig om je eigen rolstoel dan te krijgen.

Als hij medicijnen gebruikt zorg dan wel voor een medisch paspoort. Voor sommige medicijnen heb je extra verklaringen nodig.

Bij de pretparken kun je bij de klantenservice een speciale pas halen waarmee je voorrang hebt bij de attracties. Je kunt dan vaak via de uitgang de attractie binnen. Dit wordt wel steeds minder omdat de toegangen steeds rolstoelvriendelijker worden en dan kun je in de normale rij met een rolstoel.

Florida is heel rolstoel vriendelijk. In het verleden namen wij altijd de rolstoel voor onze zoon mee en hebben er nooit problemen mee gehad. Een minivan is ideaal met een rolstoel. Een Midsize SUV is een beetje krap. Gelukkig kan onze zoon (inmiddels bijna 14) nu lange afstanden lopen waardoor de rolstoel op vakantie niet meer nodig is.

Anthon14
10-04-14, 20:19
Wij hebben zeer recent nog gebuikt gemaakt van een rolstoel in Amerika vanwege een aandoening bij mijn vrouw die hierdoor geen lange stukken kon lopen en er was geen noodzaak om dit vooraf te melden bij de airline, we konden gewoon bij het inchecken dit aangeven en daar wordt geen probleem van gemaakt. Wanneer je het wel van tevoren moet aangeven is als je ook in het vliegtuig een rolstoel nodig hebt want dan moet er een speciale rolstoel aanwezig zijn die door de gangpaden past. Overigens hebben de Airlines die zelf op verzoek.

Bij Disney en soms ook bij de andere parken kun je naar de rolstoel parking rijden en daar aangeven dat er iemand in de auto zit die gebruik moet maken van de rolstoel, hierdoor sta je vrijwel vooraan bij de parken omdat de rolstoel niet zo makkelijk in de treintjes mee gaat. Wij hebben in de parken geen speciale pas gehaald maar konden ons overal melden bij de cast member die bij de ingang van de attractie staat en die gaf ons dan aanwijzingen wat te doen of waar heen te gaan.

Amerika is naar mijn idee beter ingericht voor mensen in rolstoelen dan Nederland.

Voor wat het vliegen betreft, inleveren bij het vliegtuig houdt in dat je bij de tussenlanding even moet wachten op de rolstoel want die komt in de gate weer naar boven toe. Je kan hem ook inchecken en dan krijg je hem niet in de gate terug maar moet je hem afhalen bij de "Odd bagage" en dat duurt wel eens lang. Wel een tip voor als je hem incheckt, laat hem dan compleet sealen zodat je geen onderdelen kwijt raakt want er zit nog wel het een en ander aan de rolstoelen wat los kan gaan door alle handelingen.

Jolanda1971
10-04-14, 22:34
Alvast bedankt voor de reacties. Gelukkig wordt onze inschatting dat het wel te doen is door jullie bevestigd. Dit stelt ons zeer gerust. Dank ook voor de andere topics, die had ik niet gevonden, maar staan wel praktische dingen in.

Mochten er nog andere tips / ervaringen zijn, dan hoor ik deze nog graag.

Anthon14
11-04-14, 08:45
Vergeet niet om een dekentje mee te nemen aangezien het met stilzitten nog wel eens kouder kan zijn dan als je zelf loopt en actiever bezig bent.

knaapje
11-04-14, 12:29
..........Amerika is naar mijn idee beter ingericht voor mensen in rolstoelen dan Nederland....................

Helaas nodig. Ze hebben, erg genoeg, nogal wat veteranen uit de oorlogen van de laatste 20 jaar, die in een rolstoel zitten.