PDA

Bekijk Volledige Versie : Electronic ticket (E-ticket)



ekkie50
15-04-06, 18:05
Vandaag kreeg ik mijn reispapieren binnen en in eerste instantie leken de vliegtickets te ontbreken. In een begeleidende brief werd het E-ticket (electronic ticket) geintroduceerd als vervanging van de vliegtickets waar we zo aan gewend waren. Dit E-ticket is niet meer dan een soort faktuur met vluchtgegevens. Als je dit E-ticket samen met paspoort(en) overhandigt aan de incheckbalie dan ontvang je gewoon je instapkaarten.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat als je vergeten bent om het E-ticket mee te nemen, je legitimatie voldoende is om de instapkaarten te krijgen.


Ik las dat steeds meer luchtvaartmaatschappijen daartoe overgaan i.v.m. kostenbesparing (aan hun kant, natuurlijk :twisted: )

Eric
15-04-06, 18:44
Bij de meeste luchtvaartmijen hoef je niet eens meer naar de incheckbalie, maar haal je je paspoort door een scanner en dan kun je nog zelf bepalen waar je wilt zitten, en dan print het apparaat je instapkaart uit.
Daarmee loop je naar en balie waar je de bagage afgeeft, en klaar ben je.
Eric

ekkie50
15-04-06, 19:29
Ook bij vluchten naar de States? Ik heb het scansysteem zelf wel eens gebruikt, maar dat was bij een vlucht naar Ierland.

Eric
15-04-06, 22:18
Voor vluchten naar de states moet je nog steeds naar de incheckbalie, omdat je daar ook je adres in de States moet opgeven.
Eric

Albert
16-04-06, 00:16
Het e-ticketnummer kan zo worden opgeroepen aan de hand van je gegevens bij de incheckbalie. En mocht je het e-ticket vergeten, kan het makkelijk opnieuw worden uitgedraaid.
De maatschappijen hebben hier baat bij, omdat ze zo tijd besparen in geval van zoekgeraakte tickets. Voorheen moest er eerst een nieuw ticket worden gekocht en dan een f.o.i (form of idemnity) worden ingediend om de kosten van het zoekgeraakte ticket terug te krijgen. Dit was tijdrovend en kostbaar, nu wordt er met 1 druk op de knop een nieuw e-ticket uitgedraaid!

groeten,

Albert

Michael66
16-04-06, 00:53
Er worden tegenwoordig bij de boeking direct meer gegevens van de reiziger vastgelegd. Als je ziet hoe ouderwets het "zoek-en-boek"-systeem er nog uitziet (dat is echt uit het jaar nul), dan ben ik al heel erg blij dat er iets als een e-ticket bestaat.

corrus
16-04-06, 02:33
Bij de meeste luchtvaartmijen hoef je niet eens meer naar de incheckbalie, maar haal je je paspoort door een scanner en dan kun je nog zelf bepalen waar je wilt zitten, en dan print het apparaat je instapkaart uit.
Daarmee loop je naar en balie waar je de bagage afgeeft, en klaar ben je.
Eric

Op schiphol hebben de meest airlines geen automated check-in machines.. (ik geloof KLM - Brittish Airways - en nog een paar)

Maar een paspoort is voldoende om in te checken bij de desbetreffende Check-in balie...

Het zou alleen erg fijn zijn als ze daar de Security op schiphol eens over zouden inlichten...

2 maanden geleden had ik klein "meningsverschil" met een vrouwelijke securitybeambte aldaar. (die van het "interview") kregen we uiteraard eerst de gebruikelijke "bagage-vragen... waarna het onderstaande meningsverschil begon...

BEAMBTE: - Heeft u uw e-tickets bij u?? Want die wil nog wel even zien...

IK: - Nee... hoezo??

BEAMBTE: - Anders kunt u niet vliegen...

IK: - Da's vreemd, want deze zijn niet verplicht... U heeft mijn paspoort, en dat is voldoende... Volgens de huidig geldende regels van United...

BEAMBTE: - Maar dan heeft u toch op zijn minst wel een factuur daarvan bij u...

IK: Nee... Ook dat niet, de reden is dat ik nooit, ook maar een ding teveel meeneem, ik neem niets mee wat ik mogelijkerwijs zou kunnen verliezen"
Bovendien zou devolgende stap kunnen zijn dat u om mijn bankafschriften gaat vragen???

BEAMBTE: - "(sarcastisch) Oh... is dat zo??? Nou, een E-Ticket is toch écht wel verplicht"!

IK: - "Mevrouw, ik heb een e-ticket, anders zou ik hier geen Boardin Pass hebben, bovendien is een E-Ticket is een 'Electronic Ticket' die door de luchtvaartmaatschappijen in het leven zijn geroepen, om van de papieren rompslomp af te komen... en niet om hiervan weer een afschrift bij je te hebben, bovendien heb ik dat nummer... (in mijn hoofd) u mag dat checken bij United".

BEAMBTE: - "Tja... eigenlijk.... Daar kunt u weleens gelijk in hebben".

IK: - "Sterker nog... Ik héb gelijk"

Waarna zij onze Boarding passes en paspoorten bijelkaar deed en ons een prettige vlucht wenste....

Maar gewoon even helemaal niets verifieren bij de supervisor...

Óf ze wist het, en stond ze me gewoon te engen,

Óf ze wist echt niks, dan vind ik het een behoorlijke blunder...

Trainspotters
16-04-06, 02:35
En wat dachten jullie van een besparing op de kosten van gestolen tickets? Er bestonden -en bestaan- hele waslijsten met gestolen ticketnummers. Sinds de introductie van het E-tkt zijn deze lijsten behoorlijk geslonken zoniet weggewerkt. Al met al inderdaad een behoorlijke kostenbesparing. Maar ook 1 die tgv de passagier werkt.

groet
Trainspotters

corrus
16-04-06, 03:00
En wat dachten jullie van een besparing op de kosten van gestolen tickets? Er bestonden -en bestaan- hele waslijsten met gestolen ticketnummers. Sinds de introductie van het E-tkt zijn deze lijsten behoorlijk geslonken zoniet weggewerkt. Al met al inderdaad een behoorlijke kostenbesparing. Maar ook 1 die tgv de passagier werkt.

groet
Trainspotters

Ja inderdaad... en wat dacht je van al die, peperdure, ATB printers die we allemaal zo nodig moeten leasen...

Bovendien scheelt het ongeveer $ 2.8 miljard per jaar (worldwide)

De IATA verwacht dat eind 2007 ALLE carriers E-tickets zullen uitgeven...

(Kom op, Martinair... E-tickets werken écht goed, ook op US bestemmingen)


Greetz! :mrgreen:

.

Harm
16-04-06, 09:23
Óf ze wist het, en stond ze me gewoon te engen,

Óf ze wist echt niks, dan vind ik het een behoorlijke blunder...

Hallo corrus
Je opmerking dat je dat de beveiligingsbeambte je stond te “engen”, zou wel eens kunnen kloppen. Veel reizigers doen op schiphol arrogant of komen betweterig over. Als men jou bij die categorie inschat dan zou dat wel eens kunnen.
() waarom zou jij als particulier een ATB printer moeten leasen????????
Harm

Anthony
16-04-06, 11:43
(Kom op, Martinair... E-tickets werken écht goed, ook op US bestemmingen)


Greetz! :mrgreen:

.

Martinair gebruikt ook e-tickets hoor. Ik heb die in oktober vorig jaar gehad naar Miami en nou weer voor volgende maand naar Orlando.

corrus
16-04-06, 13:39
Hallo corrus
Je opmerking dat je dat de beveiligingsbeambte je stond te “engen”, zou wel eens kunnen kloppen. Veel reizigers doen op schiphol arrogant of komen betweterig over.

Da's een goeie...
Regels zijn regels, en daar heb ik me maar gewoon aan te houden, (simpel toch?)
En ik ben toch wel de allerlaatste, die arrogant zal overkomen of opstelt, ik respecteer iedereen, ongeacht zijn/haar werk, ras/of afkomst.
Alleen moeten ze niet met dingen aankomen die gewoon niet waar zijn...


Als men jou bij die categorie inschat dan zou dat wel eens kunnen.

Tja, dan hebben ze kennelijk niet zoveel mensenkennis en luisteren en kijken ze toch niet zo goed naar me :mrgreen:


() waarom zou jij als particulier een ATB printer moeten leasen????????
Harm
Nou... niet als particulier hoor :D (zou wél stoer staan :lol: )... vroeger kon je ze gewoon voor ongeveer 12.000,- euri, kopen, maar dat heeft IATA, 5 jaar geleden veranderd... De lease kost nu iets rond de 300 euro p.m. maar dat is dus over een paar jaar gelukkig voorbij... :D

Trainspotters
16-04-06, 22:18
waarom zou jij als particulier een ATB printer moeten leasen????????Harm
Nou... niet als particulier hoor :D (zou wél stoer staan :lol: )... vroeger kon je ze gewoon voor ongeveer 12.000,- euri, kopen, maar dat heeft IATA, 5 jaar geleden veranderd... De lease kost nu iets rond de 300 euro p.m. maar dat is dus over een paar jaar gelukkig voorbij... :D

Jeez Corrus die handel is kwaait ekspensiv?
En dan nemen de airlines ook nog een deel van je inkomsten op uitgifte af? :oops:

groet,
Trainspotters

Marcelg
17-04-06, 17:14
E-tickets is geweldig, als ik in de States vlieg check ik al in via het internet 12 uur voor aanvang van de vlucht en heb dus al mijn boarding pass.

Als er mensen zijn die nu denken dat je een e-ticket helemaal nooit bij je hoeft te hebben dan zou ik nog maar eens goed nadenken over een andere Amerikaanse regel.
Je moet ter allertijden bij de Amerikaanse immigratie kunnen aantonen dat je een retour vlucht hebt (als je via het visa waiver programm komt).
Ik weet dat Martinair je een retour ticket geeft, maar vlieg je met een maatschappij die dat niet doet dan kun je nog aardig wat narigheid verwachten en dit alleen maar omdat je geen papiertje mee wilt nemen.
En maar klagen dat het allemaal zo lang duurt, kijk nou gewoon eens naar de mensen die alles netjes ingevuld (Groen en Wit, de juiste papieren enz) die zijn er zo doorheen, maar dan komt er weer 1 die dat niet heeft Ohhhhhhhh nu staat de rij weer 10 minuten stil.
Het is ook niet makkelijk om je naam en adres in te vullen.

Ceetje
17-04-06, 20:12
Ik heb toevallig ons e-ticket naast me liggen en de eerste opmerking is: "Dit is uw e-ticket, gelieve uit te printen en mee te nemen tijdens uw reis."
Ach en hoe zwaar en groot zijn twee A4-tjes nou helemaal. :lol: Ik vind het een geweldige uitvinding.

corrus
18-04-06, 00:06
waarom zou jij als particulier een ATB printer moeten leasen????????Harm
Nou... niet als particulier hoor :D (zou wél stoer staan :lol: )... vroeger kon je ze gewoon voor ongeveer 12.000,- euri, kopen, maar dat heeft IATA, 5 jaar geleden veranderd... De lease kost nu iets rond de 300 euro p.m. maar dat is dus over een paar jaar gelukkig voorbij... :D

Jeez Corrus die handel is kwaait ekspensiv?
En dan nemen de airlines ook nog een deel van je inkomsten op uitgifte af? :oops:

groet,
TrainspottersWe doen het allemaal verkeerd... :(
We beginnen gewoon een airline...
Het probleem is echter... waar sleep ik even snel 10 Dreamliners vandaan... (zucht)

http://www.boeing.com/commercial/787/images/787_topshot_375.jpg

corrus
18-04-06, 00:15
Ik heb toevallig ons e-ticket naast me liggen en de eerste opmerking is: "Dit is uw e-ticket, gelieve uit te printen en mee te nemen tijdens uw reis."
Ach en hoe zwaar en groot zijn twee A4-tjes nou helemaal. :lol: Ik vind het een geweldige uitvinding.

Er zijn (helaas) nog IATA kantoren die er nog niet aan kunnen wennen, dus vandaar die tekst

Da's mooi... en dan te denken dat je gewoon alleen met je paspoort kunt inchecken, bij incheck zal niemand vragen naar je "E-Ticket"... :lol: :lol:, want die hebben ze reeds E-lectronisch in hun bezit.. :lol: En inderdaad... een hele goede oplossing... 8) 8) 8)

Jammer van die A4-tjes... :lol: :lol:

.

Harm
18-04-06, 16:08
Of ik met een e-ticket vlieg of met een normaal ticket is mij om het even. Als ik op vakantie ga en even in de rij moet staan ook. Helaas zijn er veel mensen die zonodig hun gelijk willen halen bij douane en veiligheidscontroles en dan voor veel oponthoud zorgen. Het voordeel van een E ticket zit hem niet bij de reiziger, maar bij de vliegmaatschappijen. Die hoeven nu alleen maar een papiertje met een nummer afgeven i.p.v. een ticket. De reiziger blijft altijd in onzekerheid of het nummer wel goed is en of het wel in de database staat. Een ticket geeft daarover veel meer zekerheid. Verder heb ik als ik op reis ga alles op orde . Ik probeer op tijd in te checken alle papieren bij mij te hebben ( ook een afdrukje van mijn E- ticket) ben beleeft tegen douane en beveiligingsbeambten etc.etc. en heb nog nooit problemen gehad.
Harm

corrus
19-04-06, 00:38
Of ik met een e-ticket vlieg of met een normaal ticket is mij om het even. Als ik op vakantie ga en even in de rij moet staan ook. Helaas zijn er veel mensen die zonodig hun gelijk willen halen bij douane en veiligheidscontroles en dan voor veel oponthoud zorgen. Het voordeel van een E ticket zit hem niet bij de reiziger, maar bij de vliegmaatschappijen. Die hoeven nu alleen maar een papiertje met een nummer afgeven i.p.v. een ticket. De reiziger blijft altijd in onzekerheid of het nummer wel goed is en of het wel in de database staat. Een ticket geeft daarover veel meer zekerheid. Verder heb ik als ik op reis ga alles op orde . Ik probeer op tijd in te checken alle papieren bij mij te hebben ( ook een afdrukje van mijn E- ticket) ben beleeft tegen douane en beveiligingsbeambten etc.etc. en heb nog nooit problemen gehad.
Harm

Laat maar....

Michael66
19-04-06, 00:47
Of ik met een e-ticket vlieg of met een normaal ticket is mij om het even. Als ik op vakantie ga en even in de rij moet staan ook. Helaas zijn er veel mensen die zonodig hun gelijk willen halen bij douane en veiligheidscontroles en dan voor veel oponthoud zorgen. Het voordeel van een E ticket zit hem niet bij de reiziger, maar bij de vliegmaatschappijen. Die hoeven nu alleen maar een papiertje met een nummer afgeven i.p.v. een ticket. De reiziger blijft altijd in onzekerheid of het nummer wel goed is en of het wel in de database staat. Een ticket geeft daarover veel meer zekerheid. Verder heb ik als ik op reis ga alles op orde . Ik probeer op tijd in te checken alle papieren bij mij te hebben ( ook een afdrukje van mijn E- ticket) ben beleeft tegen douane en beveiligingsbeambten etc.etc. en heb nog nooit problemen gehad.
HarmHelemaal eens. Of ze nu een E- of "gewoon" ticket afgeven, er kan altijd iets mis gaan. En als je dan gewoon je huiswerk hebt gedaan hoeft dat helemaal geen punt te zijn.

mattrob
19-04-06, 08:04
Ik vind het een uitvinding hoor. Ik ben altijd al thuis/op kantoor ingechecked en loop zo door de douane (iris-scan), het scheelt echt zoveel tijd. Met KLM kan je voor vluchten naar Amerika al al je gegevens ingeven (ook met BA overigens) bij de internet check-in, zodat je dat niet meer bij de balie hoeft te doen. Ik neem aan dat de andere maatschappijen wel snel zullen volgen. Volgens mij wordt ons leven er alleen maar makkelijker op.

En inderdaad, e-ticket is niet verplicht, maar in Amerika is het wel verstandig om bij je te hebben, wordt gezegd (ook daar ben ik aardig wat keer geweest, maar ook daar heeft er nog nooit iemand om gevraagd). Ik vlieg (zakelijk) echt heel veel, en ik heb nooit e-ticket bij me, alleen naar de US voor de zekerheid. Ideaal.

Ik zit nu op SF airport te wachten (red-eye vlucht naar NY, maar nu al 2 uur vertraging :twisted: , dus maar even internetten), maar was al ingechecked voor de vlucht en kwam 45 minuten van te voren aan op het vliegveld (alleen dus niet even gechecked of ik vertraging had).

Ik vind het echt een geweldige nieuwe toepassing, zeker dat internet inchecken. Ideaal en scheelt mij echt veel tijd.

Trainspotters
19-04-06, 23:13
Laat maar....

Verstandig. Het wordt schijnbaar niet begrepen.
Je hebt altijd nog mensen die thuis een kassabon natellen.

groet
Trainspotters