PDA

Bekijk Volledige Versie : Seaworld Orlando - dierenwelzijn (Blackfish)



mblokland
16-09-13, 19:08
De afgelopen twee jaar zijn we vier keer naar Seaworld geweest en de orca shows zijn prachtig.

Na thuiskomst hebben we de documentaire (http://www.imdb.com/title/tt2545118/) Blackfish (http://www.youtube.com/watch?v=G93beiYiE74) (trailer (http://www.youtube.com/watch?v=G93beiYiE74))gekeken en is onze mening drastisch veranderd.

Kijk vooral zelf en bepaal wat je er van vindt.

afgesplitst van het algemene Seaworld Topic

Lea
16-09-13, 19:18
Heb de trailer van die docu ook gezien, maar is hier toch nog niet te zien of zo.

mblokland
16-09-13, 20:51
Heb de trailer van die docu ook gezien, maar is hier toch nog niet te zien of zo.

Nee in de bioscoop is deze niet te zien en of deze op dvd uitkomt weet ik niet, hij is online hier (http://sharesix.com/bmdr9b4r3fep) te bekijken.

SJSL
16-09-13, 20:58
Kijk vooral zelf en bepaal wat je er van vindt.[/QUOTE]Net de trailer gekeken en zit nu te lezen op IMBH.
Dit zet me zwaar aan het denken of wij Seaworld nog wel willen bezoeken.

Teleton
16-09-13, 23:53
Na thuiskomst hebben we de documentaire (http://www.imdb.com/title/tt2545118/) Blackfish (http://www.youtube.com/watch?v=G93beiYiE74) (trailer (http://www.youtube.com/watch?v=G93beiYiE74))gekeken en is onze mening drastisch veranderd. Mag ik even een teiltje...Je gaat er eerst vier keer zitten en dan rinkelt er geen enkel belletje.....Had je tot dan gedacht dat de eerste orca's zelf naar SeaWorld waren gezwommen? Of dacht je, toen je ze in die tank zag dat ze daar wel een riant onderkomen hadden? Of dat het wel gemakkelijk voor ze is dat de trainers de zalm met teilen tegelijk in hun muil mikken, zodat ze lekker niet op jacht hoeven en alleen maar een beetje rond hoeven te zwemmen??

Wanneer je een reportage nodig hebt om wakker te schrikken en om je mening bij te stellen, vraag ik me af waar je dan eerst met je gedachten was. Nog nooit zulke gedachten gehad bij een ander circus of dierentuin? Of heb je deze stichtelijke gedachte speciaal voor SeaWorld bewaard? Nou, affijn, weer een oude koe uit de sloot gesleurd....nu naar het topic van de manatees? Want ik weet nog wel een reportage waarin het zwemmen met deze dieren wordt bekritiseerd. En ...o, jee....ze schijnen ook met dolfijnen te zwemmen!

Mijn tip: eerst gewoon aan mee doen en daarna beledigd zijn en roepen hoe erg het is!

SJSL
17-09-13, 08:31
Ik ben wel blij dat de link naar die trailer geplaatst is. Het zet mij in ieder geval aan het denken. Ik ben nog nooit in SW geweest, stond wel op de (hele concept) planning voor volgend jaar. Maar nee, nog nooit echt over nagedacht verder, hoe dat voor die orka's is. Dit is een goede wake-up call.
Naar circussen met dieren ga ik ook niet.
Dierentuin vind ik wel anders, daar hoeven dieren geen trucjes te doen en hebben ze behoorlijke leefruimte (iig Ouwehand, waar wij altijd komen). Het is niet natuurlijk, maar ook niet persee heel zielig, wat ik van circussen wel vind. En na wat ik nu gelezen en gezien heb, lijkt me SW ook echt zielig voor de dieren.

(en ja, als we besluiten dus niet te gaan, zou ik dat wel jammer vinden! maar ja, zo werkt het dan)

trails
17-09-13, 09:01
Zoek dan ook eens op wat Seaworld / Busch Gardens wel voor goeds doen voor dieren over de hele wereld, bij o.a. natuurrampen en noem maar op. Ze doen nl héél veel goeds!!!
En wij gaan toch weer naar Seaworld in Februari.

moonlight91
17-09-13, 09:57
ik vind seaworld of een gewone (ouwehand )dierentuin, geen verschil maken
dieren in gevangenschap, zijn dieren in gevangenschap..punt!
toch bezoeken wij regelmatig seaworld, waarom...net wat trails zegt ze doen ontzettend goed werk
en kunstjes aan dieren leren...Mmmm een hond zit,lig,af leren ..
een paard in rijden, en hem vervolgens in een boel onnatuurlijke houdingen drijven..
zo lust ik er ook nog wel een paar..

en tuurlijk denk ik er ook bij na, maar wat dan, nu dat park boycotten,
zodat het geen inkomsten heeft om de dieren te onderhouden
ze terug plaatsen in de natuur..waar ze niet meer kunnen overleven
nee..lees je eerst verder in over wat seaworld verder doet, en oordeel dan nog eens!!

satpet
17-09-13, 16:54
Natuurlijk is het niet ideaal. Maar ik ga liever naar Seaworld of Loro Parque waar ze die dieren zo goed mogelijk behandelen.

Ga maar eens naar het dolfinarium in Brugge, Miami Seaquarium, Pari Daiza (zeeberen en haaien), Antwerpse Zoo (zeeleeuwen en zeehonden), Mont Mosan (zeeleeuwen), .....

trails
17-09-13, 21:40
Nog dichter bij huis: huisdieren. Dieren wonen toch niet in huizen?? Nee, ze horen buiten. Gelukkig zijn onze huisdieren het daar niet mee eens :)
Ik zou je willen aanraden om de documentaire van Busch Gardens eens te bekijken over de redding van een pinguïn kolonie bij Zuid Afrika (olieramp) die mede door BG zijn gered. Of die over de olifanten, orang utans, etc.

wehave
18-09-13, 02:40
nee..lees je eerst verder in over wat seaworld verder doet, en oordeel dan nog eens!!

Dus eigenlijk is het gewoon wegstrepen van de slechte dingen tegen de goede?

cindy74
18-09-13, 09:57
Ik vrees dat zo de wereld in elkaar steekt in de eerste plaats komt het geld dat iedereen in zijn zak wil en dan de rest . Waarom willen mensen dieren zien in een kooitje die horen daar niet hoor ....waarom moet die goudvis in een kom op je kast ? Seaworld helpt dan ook nog gewonde dieren en zoals ton al schrijft waar dacht je dan dat die orkas van kwamen en dacht je nu echt dat ze de dingen die ze doen zomaar konden ......neen . Maar iedereen maakt de keuze om hiernaar toe te gaan of niet .

moonlight91
18-09-13, 11:49
@wehave, ik kan nu hier wel een hele welles nietes discussie gaan houden,maar dat kan niet de bedoeling zijn van dit topic
toch wil ik wel even reageren..
ja ik vind dat je dat tegen elkaar mag afwegen..en waarom
SW en BG doen zoals de andere ook al aangeven heel goed werk in de wereld voor de dieren
en waarom is dat nodig ..omdat wij mensen auto rijden (benzine tanken),vliegreizen doen, de verwarming aansteken, het licht laten branden
en zo kan ik nog veel opsommen, al deze dingen zijn zooo slecht voor ons milieu,de wereld om ons heen,
kijk maar naar de rampen met olieplatforms, kerncentrales, dat kost heel veel dieren levens ,dieren in het wild!!
daar werken WE allemaal aan mee, SW en BG zet zich in bij dat soort rampen,om dieren te redden waar er te redden valt, en zet ze weer terug in hun natuurlijke leefomgeving
het feit dat het park dan dieren in een hokje houd en kunstjes leert, ja daar kun je over discuseren(maar doen we dat niet allemaal,vogels, konijnen,paarden,katten,honden)
maar als we nu wereld wijd weer allemaal paard en wagen nemen, fietsen ,lopen,bij schemer net als vroeger gewoon gaan slapen, en ons warm houden met een schapendeken
dan pas denk IK dat we mogen oordelen over de parken!
we werken er als mensheid allemaal aan mee dat dieren in hun natuurlijke leefomgeving amper kunnen overleven,
en door ons vaak een vreselijke dood sterven
zolang wij hier aan mee helpen, wie zijn wij dan om niet naar de prachtige show te gaan kijken in Seaworld
die een boodschap (buitenom de gevangenschap van de dieren dan) naar ons als mensen uit brengt
wij zijn niet perfect, wij helpen zelf de wereld om zeep, en organisaties achter dat park, probeert enigzins het dieren leed te verzachten daar in
dus mag je goed en kwaad tegen elkaar in dit geval afwegen... ik vind van wel, ander zouden we wel erg hypocriet zijn
maar ieder is vrij om te denken en te beslissen daarin wat ze willen.
maar ik denk daar op het moment dat ik mijn tank van mijn auto vul toch wel even over na.!!!

trails
18-09-13, 12:07
Bravo!!! Zo is het maar net!

cindy74
18-09-13, 12:27
Amen :up: . Pas op als je met paard en kar gaat rijden misbruik je weer een dier en in schapenvacht slapen mmmmmik denk het niet .

moonlight91
18-09-13, 16:37
trails en cindy ...dank je!

nog even dit ....

http://www.swbg-conservationfund.org/index.htm
(http://www.swbg-conservationfund.org/index.htm)
wij doneren bij elk bezoek aan SW,BG en DC aan de organisatie
bij het boeken van DC kun je dit doen tijdens de boeking
en in het noordpool gedeelte van SW staat een leuke ton waar je kleingeld in kunt laten rollen
onze zoon vind het altijd weer fantastich om te doen

trails
18-09-13, 19:50
Doen wij ook, en ook bij Disney kan dit en doen we dit.

mblokland
18-09-13, 21:20
Nee in de bioscoop is deze niet te zien en of deze op dvd uitkomt weet ik niet, hij is online hier (http://sharesix.com/bmdr9b4r3fep) te bekijken.

Met de meeste reacties ben ik het eens, seaworld heeft inderdaad al meer dan 22.000 dieren gered de afgelopen jaren. Mijn tip was vooral bedoeld om een kijkje achter de schermen te nemen, wat de documentaire laat zien gaat terug tot 20 jaar geleden. Wij hebben van het begin tot het einde geboeid gekeken en ik raad een ieder aan om te kijken (zie bovenstaande link).

Dat Teleton zoals gewoonlijk mijn bericht uit de context trekt is inmiddels 'normaal' geworden en neem ik (en anderen op het forum) maar voor lief.

SJSL
18-09-13, 21:46
Ik heb de discussie in ieder geval met interesse gelezen. Door de felle reacties heen :)

Teleton
18-09-13, 23:25
Mijn tip was vooral bedoeld om een kijkje achter de schermen te nemen,


Om misverstanden te voorkomen, kan je voortaan beter direct schrijven wat je bedoelt. Nu plaats je eerst een stemmingsmakerij linkje en merk je dat er nogal wat reacties op komen die je kennelijk niet welgevallig zijn. Want nu vind je het toch nodig om je bedoeling te verduidelijken. Dat kan beter, Blokland!


Na thuiskomst hebben we de documentaire (http://www.imdb.com/title/tt2545118/) Blackfish (http://www.youtube.com/watch?v=G93beiYiE74) (trailer (http://www.youtube.com/watch?v=G93beiYiE74))gekeken en is onze mening drastisch veranderd.

En even over de consistentie van de context van je teksten op dit forum, als er een zijn best heeft gedaan om SeaWorld te propageren ben jij het wel. Okay, je hebt aanvankelijk nogal wat berichten moeten corrigeren omdat de informatie niet klopte en je houdt de beloofde informatie op de door jouw gestarte site (http://www.floridaforum.nl/showthread.php?14268-Prijs-vergelijk-Seaworld-Aquatica-en-Busch-Gardens&p=163627&viewfull=1#post163627) niet bij, maar als het om "pro SeaWorld en Discovery Cove gaat, ben jij hier toch de man. Ik noem er maar eentje:


Ohhhh mooie aanbieding Discovery cove plus dolphin Swim voor $169 p.p. helaas voor ons enkel in Januari, Mei of November

Wanneer je dan, na al die jaren van enthousiast van de shows in SeaWorld genoten te hebben, plotseling tot inkeer komt, is dat op zich niet erg. Maar het komt een tikkeltje hypocriet over wanneer het lijkt dat je anderen ook probeert te bekeren met een suggestief tekstje en een verwijzing naar een anti SeaWorld film. Dat riekt naar Eerst genieten en dan pas principes, Blokland. En bovendien valt niet uit te leggen dat je je hier tot voor kort kennelijk nog nooit over het lot van deze dieren in gevangenschap hebt bekommerd. Daar wordt niets over uit de context getrokken, beste Blokland, want die context heb je zelf veroorzaakt.

Tot slot nog even een vriendelijk verzoek om je aan de fatsoensnormen op dit forum te houden. In berichten spreek je voor je zelf en niet namens andere leden van het forum, tenzij je ze even met naam en toenaam noemt.

trails
19-09-13, 09:22
Ook hier:
Bravo! Zo is het maar net!

Teleton
26-10-13, 10:14
Voor wie het ook eens van een ander horen wil, heeft SeaWorlds Michael Scarpuzzi, vice president of zoological Operations (http://www.insideseaworld.com/about/response-blackfish?utm_source=Social&utm_medium=Facebook+&utm_campaign=Blackfish_Response_10_25_13) een opiniestuk geschreven waarin hij met respect over de tegenstanders van dierentuinen en aquaria schrijft maar waarin hij ook aandacht vraagt voor het goede en nuttige werk dat door SeaWorld wordt gedaan.

Teleton
05-11-13, 19:30
Liefhebbers van deze discussie kunnen vandaag ook terecht bij Eén Vandaag voor al dan niet gekleurde informatie. Eventueel kan je de reportage ook later via uitzending gemist bekijken.

Njit
05-11-13, 20:44
Inhoud van de docu:


Blackfish: orka's die doorslaan. De documentaire Blackfish vertelt het verhaal van de orka Tilikum. In de attractieparken Sealand of the Pacific en SeaWorld Orlando doodde hij diverse mensen. Regisseur en producent Gabriela Cowperthwaite verzamelde schokkende beelden en maakte emotionele interviews.


http://youtu.be/pqvAM0tHTAA



http://www.eenvandaag.nl/images/logo.png

1Vandaag uitzending: http://www.eenvandaag.nl/binnenland/47719/blackfish_orka_s_die_doorslaan_?autoplay=1

arno
06-11-13, 20:07
staat vandaag ook in de telegraaf

metendiana
07-11-13, 02:00
Ik had een tyd geleden al een flinke afknapper op sea world ,er was een dier in hele erge nood was aangespoeld op het strand .seaworld heeft dat dier toen een dag en een nacht laten liggen omdat ze geen tyd hadden echt heel treurig beest was op sterven na dood ,en heb pas de hele documentaire blackfish gezien buiten het feit dat ze schandalig met deze dieren omgaan is het ook heel erg triest en schandalig dat ze de in 2010 vermoorde/verongelukte vrouw die de show met tilikum deed er zelf de schuld van geven jaa ze flapperde teveel met haar paardenstaart nee voor ons nooit maar dan ook nooit geen seaworld meer maar dat is mijn mening

Cindy1969
07-11-13, 21:25
Heb beide keren in Florida ontzettend genoten van Seaworld, en 1 keer van Discovery Cove, maar heb me nooit verdiept in het welzijn van de dieren die daar leven ( ja stom, i know...). Ben me nu een beetje aan het inlezen, en zag vanavond ook een korte reportage hierover op RTL4 bij EditieNL. Van het weekend de hierboven genoemde linkjes even bekijken.
Ik neig er nu al naar om die parken nooit meer te bezoeken...

sjemmie
08-11-13, 00:03
Ik heb vandaag het korte stukje "reportage" op RTL4 gezien. Ik vond de berichtgeving nogal eenzijdig belicht.
Ja er zijn dieren in gevangenschap in dolfinarium en SeaWorld (en nog vele andere dierentuinen en pretparken). Ja een deel daarvan is uitsluitend ter vermaak van de medemens.
Er werd echter weinig aandacht gegeven aan de manier waarop onder andere SeaWorld haar steen(tje) bijdraagt aan het verbeteren van natuurlijke habitat en habitat in gevangenschap van de dieren.
Ik blijf in ieder geval gewoon naar SeaWorld en Busch Gardens gaan in mijn toekomstige Florida bezoekjes.

Lier
23-11-13, 12:00
Dat er amper word ingegaan op het aandeel van Seaworld komt vooral omdat seaworld weigerde mee te werken aan deze docu.
Ik heb een aantal weken geleden deze ' discussie' op het forum geplaatst maar daar werd zo fel op gereageerd dat ik dacht; laat maar.
Ik ben iig erg blij dat deze docu er nu is , en ik ben blij dat mensen er nu met andere ogen naar gaan kijken.
Natuurlijk zijn er mensen die eerst jaren lang naar seaworld zijn geweest en nu ineens niet meer willen. Dat ligt gewoon aan het feit dat mensen niet weten ( niet willen weten ) hoe slecht de dieren het daadwerkelijk hebben.
NAtuurlijk doen deze beesten geen kunstjes voor de fun, dat doen ze omdat ze anders geen eten krijgen, simpel!
Natuurlijk zijn ze niet gelukkig in een bassin wat veel te klein is. ( denken mensen nou echt dat deze dieren het goed hebben?? )
En natuurlijk vinden beesten het niet leuk om 3x per dag 365 dagen per jaar een show te moeten op voeren, kom op!

Ritchie
23-11-13, 18:57
Ik hoop dat er veel mensen wegblijven, des te rustiger wordt het voor ons ;)

Lier
24-11-13, 00:24
Wauw....Ben je echt sirieus met je reactie??
Waar zit je gevoel denk ik dan. Dat het je werkelijk niets doet dat al deze dieren worden gedwongen om kunstjes te doen, doodongelukkig zijn, hun natuurlijke leefomgeving missen en dat allemaal om jou te laten klappen na een kunstje. Bah word er werkelijk naar van.
Heb je eigenlijk de film wel gezien? Of word dat dan niet gedaan? ' wat ik niet zie is er niet'.

P9ol
24-11-13, 01:58
Ik denk dat je juist wel moet gaan.
met het geld wat je binnen brengt worden ook goede dingen gedaan.
En wat denken jullie wat er gebeurt met deze dieren als ze geen geld meer opbrengen?!

Mushu
24-11-13, 11:05
Het ligt natuurlijk een stuk ingewikkelder. Wat er met de dieren gebeurt als er geen geld meer is? Dat is natuurlijk al eens ergens voorgekomen, ze worden of verplaatst naar een ander park of vrij gelaten. Dat laatste helaas zonder goed onderzoek te doen naar wat er dan van de dieren terecht komt. Na de Blackfish docu heb ik me aardig verdiept in het hele gebeuren rond het houden van vooral orca's maar ook andere grotere roofdieren en het is best triest wat we met ze doen. Ik ben zelf niet overtuigd dat het de kunstjes altijd zijn die voor het dierenleed zorgen want juist die kunstjes zorgen voor stimulatie van deze toch wel intelligente dieren. Maar of we puur en alleen voor ons genot deze dieren in een soort zwembad moeten laten rondzwemmen daar ben ik niet van overtuigd. Het is vooral dat het erg grote (sociale roof-) dieren zijn die we niet op een manier kunnen houden zodat ze (naar mijn mening en die van vele deskundigen) het naar hun zin hebben. Ook de fokprogramma's falen aan veel kanten en dieren worden veel minder oud dan in het wild. Misschien moeten we onze conclusies trekken? Het is trouwens heel erg mooi om orca's in het wild te zien en te horen! Vond ik veel indrukwekkender dan in Seaworld. En zo'n vakantie hoeft niet duurder te zijn dan een Florida vakantie. Mijn ouders en ik hebben erg genoten van Seaworld afgelopen september maar na vele discussies de laatste tijd zijn wij er van overtuigd dat Seaworld (en andere parken natuurlijk) het houden van orca's zoals ze dat nu doen moet gaan herzien.
Voor uitgebreide info is dit document van de WSPA erg interessant: http://www.humanesociety.org/assets/pdfs/marine_mammals/case_against_marine_captivity.pdf

cindy74
24-11-13, 23:45
Im starting whit the man in the mirror ......michael jackson en het zegt alles voor mij . Ik ga naar seaworld en ik vind het ineens nog geen leuk park .....ik ga met manatees zwemmen waarom tsja daarom ......ik rijd paard niet omdat hij dat leuk vind maar omdat ik dat wil ......... .dierentuinen sorry ik vindgeen 1 goed sommige zijn beter maar wie o wie heeft ooit uitgevonden van dieren in kooitjes te gaan bezien ...... . In een dierenpark in belgie staat een spiegel met tralies voor en als je ervoor staat lijkt het of je in een kooi zit en erboven staat the cruelest predator in the world .....and i agree .

Michael66
27-11-13, 09:10
http://youtu.be/x0Thu3xUfpw

Mushu
27-11-13, 09:41
Het artikel dat ik in een vorige post had toegevoegd spreekt een aantal dingen tegen. Over de manatees zijn ze het eens, dat is een goed gelukt project. Orca's zijn niet endangered dus dat is onzin, die doen het in het wild een heel stuk beter. Verder geven ze aan dat Seaworld geen bijdrage levert aan wetenschappelijk onderzoek in de vorm van publicaties en dat is in de onderzoekwereld gelijk aan je kennis niet delen dus idd geen bijdrage. Verder moet je altijd heel voorzichtig zijn met resultaten door te trekken vanuit een onderzoek in een gemaakte situatie naar het wild, maar dat hoeft mi niet altijd fout te zijn. Het filmpjes is een goede poging van seaworld om zich te verdedigen maar is op een aantal punten makkelijk onderuit te halen. Ik hoop dat ze echt veel geld doneren aan natuurprojecten want dat lijkt me nog het meest effectief.

Iris02
27-11-13, 18:26
Ik volg deze discussie al even en het onderwerp ligt mij nauw aan het hart. Degene die mijn berichten in het verleden hebben gelezen weten dat ik moeite had met Discovery Cove. Ja, ik ben er geweest omdat het aanraken van een dolfijn (het ging niet eens om het zwemmen) een droomwens was. Maar wat heb ik mij verward gevoeld na afloop. Ik ga nooit meer zwemmen met een dolfijn in DC. Het kan namelijk niet zo zijn dat deze dolfijnen dat leuk vinden, dat geloof ik niet. Ze doen het enkel en alleen voor de traktatie (net zoals mijn hond alleen maar iets doet als er iets tegenover staat).
Ik ben een paar keer in Seaworld geweest en ook hier heb ik gemengde gevoelens. Het zien van de orca's is geweldig, prachtige beesten, maar ze hoeven voor mij geen kunstjes te doen en ik vind het vreselijk dat ze in een te klein basin zwemmen.
Ik ben fel tegenstander van dieren in het circus en het zien van dieren die in een te kleine omgeving in een dierentuin leven, vind ik onaanvaardbaar. Maar dat maakt mij nog niet gelijk hypocriet omdat ik soms, heel soms, een dierentuin - of Seaworld - bezoek. Het geeft mij namelijk ook gelegenheid om mijn kinderen te leren dat dit niet altijd is zoals het zou moeten zijn. Dat deze dieren eigenlijk niet voor ons vermaak opgesloten horen te zitten.
In 2010 zijn we in Gatorland geweest. De dieren die daar in de vrije wateren liggen, daar zal je mij niet over horen, maar de dieren die in te kleine basins liggen, het worstelen met de alligators, het maken van foto's met publiek, ik vind het gewoon niet kunnen.

Het is een moeilijke discussie. Ik wil graag geloven dat instellingen als Seaworld goede dingen doen voor onze natuur. Maar dat is wel in tegenstrijd met het showelement van het park.

wehave
27-11-13, 18:57
Zo lang mensen er naar toe gaan om me te zwemmen of om even aan te raken zal het blijven bestaan.
Maar je gaat dus soms naar Seaworld of een dierentuin om te laten zien hoe het niet moet?
Als je de keuze maakt om fel tegenstander hier tegen te zijn dan zou je toch niet naar dit soort parken moeten gaan?
Ook voor je eigen gemoedrust lijkt me dat niet goed.
Je kan altijd gewoon een filmpje laten zien hoe erg sommige beesten leven.

Iris02
29-11-13, 15:37
Je hebt een punt hoor ! Zoals ik al zei ging ik soms, heel soms naar een dierentuin. Meestal als "verplicht"nummer bij een familie aangelegenheid. De laatste keer is overigens al weer jaren geleden. We heben overigens deze week besproken dat we niet meer naar SeaWorld zullen gaan, gewoon omdat we er niet achter kunnen staan dat orca's in deze omstandigheden moeten leven. Een beetje verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Deze hele discussie heeft mij weer eens flink aan het denken gezet waarmee ik tot de conclusie ben gekomen dat ik inderdaad 100% achter mijn mening moet blijven staan en dan niet toch bv Seaworld bezoeken omdat ik het wel mooi vind om de orca te zien. De volgende keer dat ik een orca wil zien ga ik voor de vrije natuur :D

Lier
29-11-13, 23:59
Word blij van sommige reacties hier!
Alle kleine beetjes helpen en ik ben heel blij dat mensen toch eens gaan nadenken over hun bezoeken aan seaworld!

en sowieso tsja discover cove....
Dat mensen sirieus denken dat dolfijnen het leuk vinden om iedere dag continu mensen om hun heen te hebben, dat ze continu aan die beestjes zitten of erger nog; van die dikke amerikanen die aan hun vinnen hangen om door het water gesleept te worden.
Nee hartstikke leuk...

Florida ligt aan de golf! Er zijn genoeg manieren om ze in het wild te zien. Dat is het mooiste wat er is!!

Njit
20-12-13, 14:14
Seaworld heeft een bericht geplaatst op Facebook/Twitter met als titel 'It's time to set the record straight'
Linked naar deze pagina: http://seaworld.com/en/ourcare/Letter?utm_source=Facebook&utm_medium=Social&utm_campaign=SWF12SRC

Ik heb de inhoud ervan hieronder geplakt:


SeaWorld: The Truth Is in Our Parks and People

An Open Letter from SeaWorld’s Animal AdvocatesInaccurate reports recently have generated questions about SeaWorld and the animals in our care. The truth is in our parks and people, and it’s time to set the record straight.
The men and women of SeaWorld are true animal advocates. We are the 1,500 scientists, researchers, veterinarians, trainers, marine biologists, aquarists, aviculturists, educators and conservationists who have dedicated our lives to the animals in our care as well as those in the wild that are injured, ill or orphaned. Whether it’s a sea lion, manatee, sea turtle or whale, we are on call 24/7.
Here are some important facts about SeaWorld and our work:


SeaWorld does not capture killer whales in the wild. Due to the groundbreaking success of our research in marine mammal reproduction, we haven’t collected a killer whale from the wild in 35 years. In fact, only two of the whales in our care were collected by SeaWorld and they continue to be in our care today. In addition, our research has led to a much greater understanding of whales in the wild, giving researchers important scientific insights surrounding marine mammal reproduction.

We do not separate killer whale moms and calves. SeaWorld recognizes the important bond between mother and calf. On the rare occasion that a mother killer whale cannot care for the calf herself, we have successfully hand raised and reintroduced the calf. Whales are only moved to maintain a healthy social structure.

SeaWorld invests millions of dollars in the care of our killer whales. In the last three years alone, we have invested $70 million in our killer whale habitats and millions of dollars annually in support of these facilities. Our habitats are among the largest in the world today. They are state-of-the-art, multimillion-gallon environments of cooled and filtered water that allow for the highest and safest standards of care. We give our animals restaurant-quality fish, exercise, veterinary care, mental stimulation, and the company of other members of their species.

SeaWorld’s killer whales’ life spans are equivalent with those in the wild. While studies continue to define the average life span of killer whales in the wild, the most recent science suggests that our killer whales’ life spans are comparable — indeed, five of our animals are older than 30, and one of our whales is close to 50.

The killer whales in our care benefit those in the wild. We work with universities, governmental agencies and NGOs to increase the body of knowledge about and the understanding of killer whales — from their anatomy and reproductive biology to their auditory abilities. Some populations of wild killer whales have been classified as endangered or threatened, demonstrating the potential critical nature of these research opportunities. This type of controlled research and study is simply not possible in the wild, and has significant real-world benefits to the killer whales that live there.

SeaWorld is a world leader in animal rescue. The millions of people who visit our parks each year make possible SeaWorld’s world-renowned work in rescue, rehabilitation and release. We are constantly innovating when it comes to this care: Our veterinarians have created nursing bottles to hand-feed orphaned whales, prosthetics to save sea turtles, and a wetsuit to help injured manatees stay afloat during rehabilitation. Whether it’s the result of natural or man-made disasters, SeaWorld is always on call and often the first to be contacted. We have rescued more than 23,000 animals with the goal of treating and returning them to the wild.

Naturalist Baba Dioum put it best when he said, “In the end we will conserve only what we love; we will love only what we understand; and we will understand only what we have been taught.”
At SeaWorld, this has been our calling since we first opened our doors 50 years ago. It is a responsibility we do not take lightly. More than 400 million guests have visited SeaWorld. We are proud that their experiences here have a lasting and positive impact on them, and on the world in which we live.

The truth about SeaWorld is right here in our parks and people. Our guests may enter our gates having never given much thought to the remarkable animals in our oceans. When they leave with a greater appreciation for the importance of the sea, educated about the animals that live there and inspired to make a difference, we have done our job.

Mushu
20-12-13, 21:24
En al deze beweringen worden tegengesproken in het uitgebreide schrijven waar ik al eerder een verwijzing van had gegplaatst. Behalve de laatste bewering dan, daar waren ze het wel mee eens.

Njit
23-12-13, 09:19
Hier een reactie van een voormalig medewerkster (https://www.facebook.com/notes/julie-toma/a-former-seaworld-employees-response-to-blackfish/10152163058773885) van Seaworld:


I've been asked often and recently about my opinions towards this "amazing documentary" that "just came out" on Netflix called "Blackfish". Having worked for SeaWorld for a few years, people are always curious as to what my opinion is.

"Julie, have you seen it? What do you think?"

Yes. I have seen it, multiple times. My opinion of it is this: I completely respect and agree with the underlining message- whales do not belong in captivity... but neither does any other animal (more on that later). I do, however, find the movie's portrayal of SeaWorld to be horribly offensive and misleading. SeaWorld is not a monster.

"But Julie, SeaWorld uses animals for entertainment purposes, isnt this wrong?"

Thank you, PETA. Yes, SeaWorld is an entertainent based industry. People all over the world come to see these marvelous animals up close, eat a churro, and then ride the latest roller coaster.

But before you go all animal activist on me, think about what your saying. Have you ever been to a zoo? Aquarium? Pet store? All of these animals were placed there to entertain, excuse me, educate you. And they dont quite do it to SeaWorld's standards (Ill get to this later).

"But Julie, SeaWorld took these whales out of their natural environment".

False. The majority of the whales at SeaWorld were born in the park. Yes, a few were captured more than 35 years ago, but that is how animals were acquired those days.

And frankly, where do you think the animals at your favorite zoo came from? Contrary to popular belief, these animals are not usually "rescues".

And to be even more frank, how many of you have a home aquarium??? Where do you think these fish came from? That's right. They're captured from their native environment, oftentimes shocked, meanstwhile depleting coral reefs in hopes that these stressed fish might make it to your aquarium, where, lets face it, they usually die.

"But Julie, the tanks the whales are in are like bathtubs"

Ugh. This one gets to me the most. At least use your own wording! Yes, the exhibits the whales are in are no where close to being the size of the ocean. But they are VASTLY larger than the size of most animal enclosures. True, these animals can swim hundreds of miles a day.... but think about other enclosures. Elephants can walk up to 40 miles a day and yet I rarely see an enclosure larger than 2000 ft.

And bird cages? Fish tanks? Why is it that no one is offended by any of this?! It's okay to put a goldfish in a bowl but not okay to have whales in a 60 million gallon environment? An enclosure that SeaWorld has spent over 70 million dollars to improve?

"But Julie, these animals are forced to perform shows. They're slaves."

Inaccurate. The whales at SeaWorld are never forced to do shows. They get an alloted amount of restaurant quality food based off of their fitness level, size, and metabolism. And they are fed regardless of if they do a show.

"But Julie, it's cruel to force these animals to do "tricks".

These "tricks" are actually positively reinforced behaviors that the whales have learned through positive interactions and operant conditioning. Studies have shown that learned behaviors like this actually increase an animals mental health prolonging their fitness and increasing quality of life.

"But whales dont do flips in the wild"

....and your dog doesnt naturally give you his paw when he wants a treat, but he is capable. Training behaviors like this, once again, encourages mental and physical growth. If the whales were incapable, they wouldnt do it.


"Cant they just stop making the whales do shows?"

Sure, but there is no positive reprocussion to that. Without enrichment, whales would resort to common boredom behaviors seen in zoos and institutions around the world. Plus, the interations the whales have with the trainers is a form of bonding for the whales. If they suddenly discontinued, the whales would display depression behaviors. I dont know about you, but I am highly against intentional depression.

"Cant you release them? They'll be happier"

Look up the story of Keiko, the whale from "Free Willy." That's what happens when you release a captive killer whale. They are not equipped to live in the open ocean environment anymore.

"Okay, what about a seapen then? Its bigger and the whales would be interact with their natural environment"

These whales currently thrive in multi-sourced continually filtered water environment. These means they are never exposed to pathogens, parasites, or heavily contaminated water. Putting them in a sea pen would expose them to a variety of potentially killer organisms. Not only that but they would be exposed to countless amounts of new sights, sounds, and vibrantions, causing an immense amount of stress.

"But Julie, there is absolutely no benefit to having these poor creatures at SeaWorld."

SeaWorld has impacted the lives of over 400 million visitors over the timespan they've been in business. That is 400 million people that have been affected by the beauty of not only the killer whales, but of over 6000 species of animals they would not come in contact with on a normal basis.

"SeaWorld is not educational".

Excuse me? The top leading research done on both killer whales and other cetaceans comes from SeaWorld sponsored research. Most of what we know today about these animals has been learned from animals in captivity.

"Cant we learn simply by observing them in the wild?"

Theoretically, sure. But any scientist (or grad student) will tell you how difficult it is to study animals in the wild. You can sit and observe 24 hours a day and only witness about 15 minutes of usable data.

And good luck funding that research. It's an unfortunate fact that people do not support things that do not benefit them directly. SeaWorld contributes millions upon millions of dollars to variety of conservation programs in the wild, including the Marine Mammal protecion act and Sea Turtle conservation. Finding funding from a private, independent source is unlikely and unreliable.

"Okay... well... umm... what about the dorsal fin thing?"

Dorsal fins are made out of cartilage, a flexible structure that makes up your nose and ears. The size of the dorsal fin is cause by a multitude of things, including genetics. Many of our whales come from a similar bloodline (not crossbred) and therefore have larger dorsal fins.

Although not common in the wild, a whale's dorsal fin, especially larger ones, may bend. This may be an effect from more surface exposure combined by genetics. There have been no indications that this affects the animals well-being in any way. It's a fact of life. Sometimes we get droopy body parts too....

"Why can't SeaWorld just go to be all educational? Obviously people would respect it more."

Nature Centers and educational facilities are amazing ideas and do many great things. Unfortunately, not many people go out of their way to visit them and they can go out of business (Chula Vista Nature Center...anyone?). People, unfortunately, are selfish beings. They want to be entertained, not lectured. So although the conservation message is taught at many of these amazing facilities, they are not affecting as many people as you would think.

SeaWorld's message is this: to celebrate, connect, and care for the natural world we share through the power of entertainment. People come into the parks with an expectation and leave with an appreciation of marine life they've never had before. I cannot begin to tell you how many kids Ive heard say that Shamu changed their life. That they want to stop polluting the ocean. That they want to save the sea turtles. SeaWorld is a memory that they will have forever and oftentimes changes their entire outlook on life.

So, before you boycott SeaWorld, realize that you're not boycotting the evil corporation "Blackfish" makes it out to be. You're boycotting Bruce, the 80 year old sea turtle who was rescued not only once, but twice after being shot in the head and left for dead by people who didn't care. You're boycotting Iris, the rescued seal who was found stranded and blind and then rereleased, able to see again. You're boycotting the 650 juvenille sea lions rehabilitated and taught to eat after they were stranded on the Pacific Coast. You're boycotting the baby emperor pengiuns, just hatched, ensuring the future families of penguins to come. You're boycotting the hundreds of dogs adopted from shelters thanks to Pets Rule. You're boycotting the group of high schoolers collecting trash off the shoreline after talking to the veterinary department behind the scenes and seeing the effects of trash in our ocean.

If you need a summary of what SeaWorld is today, I ask you to look at me as a reflection. To look at the 1500 zoological team members that provide the upmost care to these animals. SeaWorld is one of the worlds most respected zoological facilities, setting the bar for husbandry standards today. We are SeaWorld. We are the people who cant drive by a lost dog on the street. We're the people who stay awake overnight, waist deep in frigid water carrying a stranded dolphin that wasn't strong enough to swim. We're the ones that cry the moment a sea turtle swims off into the ocean water after being hit by a boat. We are the ones whose heart rate accelerates the moment a mother gives birth to a beautiful calf. We're the ones whose muscles ache after scrubbing oil off of birds trapped after a spill. We're the ones hand feeding that abandonded baby otter in the wee hours of the night.

So once again, don't believe everything you see and don't assume you know everything because a "documentary" tells you so. Educate yourself. SeaWorld is not the enemy, there are bigger evils in the world. We do not go out of our way to torture and "enslave" animals. We love and know more about those animals than "Blackfish" would ever care to let you know. It is because of SeaWorld, and places like them, thst you even care about these animals in the first place. I am very proud to be a part of the SeaWorld family and always will be.

wehave
23-12-13, 19:34
But Julie, why do you point a finger at everything when i ask you a question?

maybe 2 wrongs dont make it right?

Michael66
14-01-14, 20:38
Een interview met één van de hoofdfiguren in Blackfish, Mark Simmons.
Hij geeft een aantal opmerkelijke inzichten in hoe de makers van de film/documentaire zijn inbreng hebben gebruikt.

More Blackfish Backlash – Tilikum’s Trainer Dives In. Zie http://bit.ly/19siS2y

Fleurida
14-01-14, 20:52
Vandaag maakte Seaworld bekend dat ze sinds afgelopen najaar 23.000 dieren hebben gered, zoals in dit nieuwsbericht staat. Ze doen zeker ook goede dingen!
http://edition.cnn.com/2014/01/13/us/seaworld-record-revenue/

Michael66
14-01-14, 23:20
Deze website geeft je de mogelijkheid om zelf goed te onderzoeken of Blackfish inderdaad weergeeft hoe e.e.a. zit: http://blogs.orlandoweekly.com/index.php/bloggytown/blackfish-backlash/

Goed om niet alleen de documentaire te zien en te geloven wat je daar voorgeschoteld krijgt.

Mushu
15-01-14, 11:16
Dat Seaworld goede dingen doet voor sommige dieren daar ben ik van overtuigd. Maar of die de slechte dingen opheffen.... Zo werkt het natuurlijk niet. Hoeveel argumenten Seaworld ook naar voren brengt over hoe goed ze zijn, het is en blijft een park om mensen te entertainen. En in het geval van Seaworld is dat vooral met dieren. En sommige van die dieren zijn niet makkelijk in gevangenschap te houden. Hoe slecht zouden de zeedieren er aan toe zijn als parken als Seaworld niet zouden bestaan? De Orca's zouden het in ieder geval een zegen vinden, kan ik me zo indenken.
Ook ik heb genoten van de dagen dat ik in Seaworld was maar na de Blackfish documentaire ben ik me verder gaan verdiepen in het park en heb besloten dat ik het met veel dingen niet eens ben. Het blijft voor mij een moeilijk iets, de verhouding tussen mens en dier in onze (westerse) wereld.

josj
15-01-14, 12:44
http://www.wattisduurzaam.nl/the-ocean-clean-up-offshore-tankstations-voor-diesel-uit-gerecycled-plastic/

tja

Patrick
15-01-14, 16:17
@Mushu, ik snap je dilemma, dat heb ik zelf ook. Maar ik denk niet dat Blackfish een eerlijk beeld geeft. Zeker niet als ik de interviews lees van de oud-trainers die mee hebben geholpen aan deze "documentaire"

Mushu
15-01-14, 22:41
Mijn mening heb ik vooral gevormd na het lezen van een uitgebreid schrijven van de WSPA: "The Case Against Marine Mammals in Captivity". Ik heb niet de hele documentaire "Blackfish" gezien wel stukjes er uit (waar kan ik de hele docu downloaden/ zien?). Natuurlijk is de WSPA ook bevooroordeeld maar het is een stuk dat goed onderbouwd lijkt te zijn (met vele verwijzingen waar ze hun info vandaan hebben). Ook heb ik redelijk wat kennis over onderzoek en de (dier)ethiek vanwege mijn opleiding in een ietsje verder verleden (biologie). En een zwak voor beesies, eet daarom ook geen vlees. Maar dat laatste is natuurlijk gewoon mijn emotie, niet een goede onderbouwing maar wel waar ik het zelf mee moet doen.
In het WSPA stuk stond nog een mooie uitleg van Jacques Cousteau over het onderzoek doen met dolfijnen in gevangenschap:“There is about as much educational benefit to be gained in studying dolphins in captivity as there would be studying mankind by only observing prisoners held in solitary confinement.” Keeping marine mammals in captivity can answer few of the many questions scientists have about natural social interactions. Most of the current behavioral research using captive animals relates to husbandry concerns,128 does little to benefit wild animals,129 and can provide some dubious results.130

Iris02
16-01-14, 12:57
Of Blackfish nu de volledige waarheid is of niet, dat neemt het feit niet weg dat het nooit en te nimmer goed kan zijn dat een dierlijk wezen een volwaardig bestaan kan leiden in gevangenschap. Dat is m.i. gewoon niet goed te praten.

Patrick
16-01-14, 13:36
Dus alle dierentuinen en dierenwinkels maar opheffen?

Iris02
16-01-14, 14:25
Zo lang dieren in erbarmelijke omstandigheden moeten leven, wel Patrick. Althans dat is mijn bescheiden mening. Het is gewoon niet goed dat dieren in te kleine hokken leven, niet in dierentuinen en ook niet bij mensen thuis. Het is nog altijd voor het menselijk vermaak dat wij dieren opsluiten, het dier doe je daar geen plezier mee. Let wel, ik heb vooral moeite met te slechte omstandigheden, te kleine hokken, vermaak met dieren tbv mensen (waar is het in hemelsnaam voor nodig om een foto te maken terwijl je op de rug van een alligator zit) e.d. Er zijn ook dierentuinen, safariparken waar dieren over grote verblijven beschikken en ondanks dat ze weliswaar niet in het wild en in vrijheid leven, wel bewegingsvrijheid hebben.
Het is onrealistisch om te suggereren dat alle dierentuinen moeten worden opgeheven, dat mensen geen huisdieren meer mogen houden e.d. Met uitzondering van circussen, want gebruik van dieren in een circus kan echt niet meer in 2014.
Als er dan dierentuinen zijn, dan wel met veel leefruimte voor de dieren. Geen orca in een basin dat gewoon veel te klein is, dat is het effect van een goudvis in een vissenkom en we weten inmiddels allemaal wel dat die ronde vissenkom niet goed is voor de goudvis.
Mensen zullen altijd contact willen blijven maken met dieren en daar is ook niets mis mee. Als een dier in het wild er voor kiest om naar een mens toe te komen, dan is het de vrijwillige keuze van het dier. Maar een dolfijn die voor beloning een stukje zwemt met een mens doet dat niet uit natuurlijk gedrag. Van mij mag Seaworld bliijven bestaan, van mij mag Discovery Cove blijven bestaan. Maar het kan ook anders; zonder orca's , met grotere ruimtes voor de overige dieren, zonder het zwemmen met de dolfijnen in DC.

wehave
16-01-14, 14:30
Dus alle dierentuinen en dierenwinkels maar opheffen?

In een perfecte wereld wel ja.
Je zou alleen de dieren die er nu zitten niet meer kunnen loslaten.
Ook zijn veel dierentuinen etc nu al zelfvoorzienend , ze hebben een soort netwerk met alle andere dierentuinen.
Als ze wat nodig hebben dan is er altijd wel ergens weer een baby geboren in een dierentuin.

Patrick
17-01-14, 09:24
Dierentuinen en ook SeaWorld, hebben complete broedprogramma's om diersoorten van uitsterven te behoeden. En dan zijn er ook nog alle dieren die gered worden uit de natuur. Om dat soort programma's te bekostigen is er veel geld nodig. Dit geld komt binnen door de bezoekers die natuurlijk wel wat willen zien.

Ik snap wel dat het voor de dieren anders is dan in de wilde natuur, maar ik zie ook dat er erg goed voor de dieren wordt gezorgd en de verblijven steeds groter worden. (in het algemeen)

Mushu
17-01-14, 11:14
De dolfijnen en orca's die Seaworld heeft, staan niet op de lijst van uitstervende diersoorten. En de orca's die er geboren worden, komen nooit terug in het wild en blijken veelal gemixt te zijn en in de natuur helemaal niet voor te komen. Dat argument gaat voor Seaworld zo goed als niet op. Dat het onderhoud van de dieren veel geld kost wel. En ook de reddingsacties van bv de manatees zijn kostbaar. Maar waarschijnlijk zijn ze een heel stuk goedkoper uit als ze geen Orca's houden en kunnen ze dat geld voor andere dingen gebruiken. Er zijn ook organisaties die goed doen voor dieren en hun dieren niet voor publiek laten optreden. Er is geen twijfel over waarom Seaworld bestaat, dat is puur voor entertainment redenen. Dat ze hun geld ook aan natuurbehoud ed uitgeven is alleen maar prettig. Maar de discussie over het houden van grote zeedieren is daarmee niet afgedaan.

Iris02
17-01-14, 17:04
@Patrick. Hoe komt het dat dieren uitsterven ? Voor het grootste gedeelte zijn wij daar als mens voor verantwoordelijk. Dat maakt het geen nobel streven dat een bedrijf als Seaworld met broedprogramma's uitsterving probeert tegen te gaan. Het is alleen maar diep triest dat dit noodzakelijk is.
Kijk eens naar de olifanten in India en Thailand. Het is schandalig wat er met deze beesten gebeurd en er vallen jaarlijks tientallen doden doordat olifanten hun verzorgers aanvallen. De schuld ligt niet bij de olifant, de schuld ligt bij de mens die tegen beter weten in heeft getracht om de wil van de olifant te breken en dit machtige beest in te zetten voor vertier van toeristen. Net zo fout als het houden van orca's in Seaworld.

Patrick
18-01-14, 20:51
Natuurlijk is de mens de grootste boosdoener. Ik wil alleen maar aangeven dat het niet alléén maar slecht is wat die parken doen. En het voorziet toch ook in een grote behoefte van de mens, anders hadden ze niet meer bestaan.

Mushu
18-01-14, 22:22
Ja, ik heb zelf ook zitten klappen in het Shamu stadium. En die show zit over het algemeen behoorlijk vol dus behoefte is er zeker. Maar van mening veranderen door nieuwe informatie is niet verkeerd. Ik ben niet tegen dierentuinen of het houden van huisdieren maar vind ook niet alles acceptabel. En als ik oude foto's van Blijdorp zie dan is er toch veel veranderd op dat gebied. Seaworld zal ook met de tijd mee moeten gaan, over 20 jaar denken we over veel dingen anders (hebben we weer nieuwe inzichten) en is er misschien weinig behoefte aan dierenshows omdat we dat "not done" vinden.

Patrick
18-01-14, 22:57
Misschien komt er wel een MEGA basin waar de orca's veel meer ruimte hebben en geen kunstjes meer hoeven te doen. Wie zal het zeggen. Het blijft een lastig onderwerp, en ik snap alle tegenargumenten ook prima. Ik zal niet wegblijven uit SeaWorld, al is het maar om Manta en Journey to Atlantis :-)

Sniper
22-01-14, 07:24
Wie heeft de docu BLACKFISH gezien? Tamelijk shockerende toestanden betreffende de leefomstandigheden van Orca`s in gevangenschap, en dan met name in Seaworld Orlando. Heeft ons doen besluiten om Seaworld dit jaar maar even over te slaan. We zijn ons bewust van het feit dat het beeld wat word geschets enigzins eenzijdig is maar toch zal er absoluut een kern van waarheid in zitten.

jurlin
22-01-14, 11:28
sniper, wij hebben dit weekend ook blackfish gezien en ook wij hebben het geschrapt van ons lijstje. Ik schrok er echt van wat hebben die beesten het soms slecht, en de verzorgers maar de schuld geven als er een ongeluk gebeurt. Gelukkig heb ik ze in het echt gezien in Nieuw Zeeland met de vinnen recht!! Maar natuurlijk doet seaworld ook goede dingen daar twijfel ik niet aan maar schrok er wel van.Desalniettemin moet iedereen het natuurlijk zelf weten of men er wel of niet heen gaat.

Sniper
22-01-14, 13:24
Sorry Moderator, mijn excuses. Ik vind zojuist mijn post hier, hartstkke goed:cool: Nogmaals excuus.

@jurlin tja, ze zullen best wel goede dingen doen maar Bush Gardens en Sea World liggen in de USA op dit moment onder vuur. Als je er goed over nadenk is het natuurlijk erg zielig allemaal. Ik ga uit principe al niet naar circussen waar dieren hun kunstjes moeten vertonen en ik wil ook niet dat mijn kinderen hier heen gaan. Eigenlijk ook hypocriet dat we wel weer naar dierentuinen gaan.:(

Fleurida
22-01-14, 14:52
En een lekker biefstukje eten bij de Outback.......

arno
22-01-14, 19:44
en een (huisdier ) nemen

jurlin
22-01-14, 19:55
Een huisdier nemen is toch heel wat anders dan orca's.......

P9ol
22-01-14, 22:47
Is dat zo?
weet jij dan wat die goudvis in een kom denkt of voelt?!

SJSL
23-01-14, 00:15
Een gedomesticeerd dier zoals een hond of kat lijkt me anders. Zeker als ze ook naar buiten kunnen.
Maar vissen in een aquarium of kom?? Konijnen in een hok? Precies hetzelfde naar mijn idee. Ze zijn alleen kleiner dan een orka ..

jurlin
23-01-14, 10:02
Ik denk dat iedereen zo zijn eigen mening er over heeft wat natuurlijk ook goed is.En gelukkig heb ik geen goudvis of een konijn:p

Sniper
23-01-14, 10:24
Hier worden verschillende discussie`s gevoerd die zeer weinig met elkaar te maken hebben. De enige overeenkomst is dat het allemaal om dieren gaat. Een stukje vlees op m`n bord heeft, even los van het feit hoe dit stuk vlees op m`n bord is beland en wat voor leed hier aan vooraf is gegaan, weinig of niets te maken met een Orca in gevangenschap die kunstjes moet doen. Ook onze hond is, vanwege het feit dat hij is gedomesticeerd, ook niet te vergelijken met een dier zoals de Orca die eigenlijk enkel in het wild bestaat. Ook valt hij niet in dezelfde discussie als een stuk vlees wat op mijn bord ligt.
Het gaat hier om een, van nature, wild dier. Die dier moet kunstjes doen tegen zijn wil en zijn natuur in. Dit zuiver om commerciele redenen. In een basin wat totaal niet te vergelijken is met zijn natuurlijke leefruimte namelijk de oceaan. Daarbij komt dat de Orca zich schijnbaar bewust is van zijn omgeving en een bepaalde intelligentie bezit die bv een hond of een koe vreemd is. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat een hond of een koe minder zielig is of dommer, wat dat aangaat. Alleen loopt een koe in de wei of staat zij in de stal. En onze hond ligt gewoon lekker thuis in z`n mand, zonder dwang. Hij ziet mij als onderdeel van de roedel dus ik heb geen reden om medelijden met hem te hebben, hij heeft het immers goed. Daarbij komt dat er voor hem geen alternatief is, in het wild loopt er geen roedel meer rond in nederland waar hij zich bij aan kan sluiten. En de koe geeft melk en vervolgens een stukje vlees. Dit gebeurt in de meeste gevallen in humane omstandigheden. Uiteraard zijn er ook veel voorbeelden op te noemen van dieren die beestachtig worden behandeld. Die mag je dan weer wel meenemen in de discussie want dan gaat het om dierenleed/mishandeling. Maar we moeten wel onderscheid blijven maken.

Dr. Phlox
23-01-14, 12:32
Wat ik niet kan begrijpen is dat mensen hun rechterhand toereiken om de mooie dieren te helpen/ voor hun op te komen en met de krant in hun linkerhand de insecten doodslaan die ze eng vinden of met hun auto per jaar ontelbare insecten, knaagdieren etc. doden.

moniquekruiningen
23-01-14, 13:16
Wij waren afgelopen zomer in Clearwater Marine een opvang voor gewonde zee dieren. Dolfijnen, zeeotters en zee schilpadden kom je er oa tegen.
Vooropgesteld dat ik geen fan ben van dieren in gevangenschap, op sommige dierentuinen na die met hun fokprogramma sommige met uitsterven bedreigde diersoorten in leven houden.. maar was de mens geen (plezier) jager/ of waterterrorist dan zouden we die programma's niet nodig hebben..
Ik dacht of had gehoopt dat dit Aquarium iets goeds deed en dat doen ze natuurlijk ook, want ze redden veel dieren, die ze na genezing weer uitzetten in de natuur. Maar wat ze ook doen, is de dieren die niet meer terug kunnen, zoals daar zijn Winter, die een deel van zijn staart heeft verloren als jong en een aantal schilpadden die door een aanvaring zoveel lucht in hun lijf hebben gekregen dat ze, ontelbare, kansloze pogingen blijven doen om onder water te zwemmen, terwijl ze dat nooit meer zal lukken.. In en in verdrietig werd ik er van. Ik ben het gesprek aan gegaan met een van de verzorgers/trainers, want ook daar moeten de dolfijnen in een minimaal plasje water hun kunstjes vertonen.. het antwoord was; mensen zien graag dieren en om mensen met dieren in contact te brengen met dieren, is dit op gezet. En het is toch mooi dat wij daar geen gezonde dieren voor gebruiken.. daar werd ik stil van.. Want een dier is dus geen dier, maar een ding, om mensen te plezieren... te vermaken... terwijl deze dieren in de natuur het nooit zouden overleven... dubbel hoor. Wat fijn dat ze dieren redden.. maar ik geloof niet dat 1 dier wat daar tot het einde der einde zijn leven MOET slijten, dankbaar is dat hij dat mag....

Mushu
23-01-14, 19:41
Het heeft veel van ons wel aan het denken gezet! Maar je ziet gelijk hoe moeilijk het is om bij het onderwerp te blijven. Het gaat hier om Seaworld en in het bijzonder de orca's naar aanleiding van de blackfish docu. Onze huisvriendjes van zilvervisje tot waakhond vallen dus buiten deze discussie. Net zo min als de goede opvang van mannatees door Seaworld het houden van orca's niet rechtvaardigt, is het eventuele leed van huisdieren geen excuus om de discussie over de orca's niet te voeren. Er kan natuurlijk een nieuwe discussie geopend worden over de huisdieren of het wel of niet eten van vlees maar of dat echt relevant is voor dit forum, naar mijn mening niet.

Sniper
24-01-14, 15:21
Dat zeg ik.

toornent
24-01-14, 21:02
Ik heb heel lang getwijfeld om deze documentaire te kijken en misschien nog wel langer om hier te reageren. Nu dan maar toch. Als eerste ben ik tegen het houden van wilde dieren in een dierentuin of een aquaria. Daarom steun ik bijvoorbeeld ook Sea Sheppard en andere organisaties. maar de reden dat ik deze documentaire eigenlijk niet wilde kijken was de eenzijdige kijk op Seaworld die je in deze documentaire te zien krijgt. Nu heb ik toch besloten om hem te gaan kijken, omdat ik toch wel beneiwud was naar de objectieve kijk.

Na het kijken blijft mijn mening over Seaworld eigenlijk hetzelfde. Iedereen die in het park geweest is heeft natuurlijk de verblijven gezien en die zijn gewoon redelijk goed vergeleken met andere parken. Ik blijf ook dit jaar naar Seaworld gaan. Ik kan het voor mezelf accepteren dat de dieren daar in gevangenschap leven, doordat ik voor ogen houd wat Seaworld ook doet voor gewonde dieren, voor onderzoek en voor internationale fokprogramma's om soorten te behouden. Hierbij wil ik ook aangeven dat Seaworld altijd hoog eindigt in beoordelingen over de verblijven en de kwaliteit van het leven van de dieren.Natuurlijk heb ik liever niet de entertainment show's en gewoon dieren in hun natuurlijke omgeving. Maar zo lang er niet genoeg interesse is in alleen educatie en mensen er altijd entertainment bij willen moeten we het doen met de parken. En dan ga ik liever naar Seaworld/Busch Gardens dan naar een circus of een kleine dierentuin waar ik weet dat er ook goede dingen met mijn geld wordt gedaan.

Ik lees ( ook hier ) mensen die een compleet embargo willen tegen Seaworld, maar dat is volgens deskundigen ( zowel voor als tegenstanders ) ook niet de oplossing. Volgens deskundigen is er nog lang geen zicht op het succesvol herplaatsen van deze dieren in de natuur en ook zullen vele geldstromen opdrogen. uit de onderzoeken is gebleken dat bedrijven en mensen gewoon minder geld zullen geven via donaties dan ze aan een bezoek zouden besteden. Terwijl ook de mensen in de documentaire zeggen dat Seaworld niet overgeslagen moet worden, maar dat er een aanpassing nodig is.

Dit is echter alleen mijn zeer beperkte mening op het houden van dieren ( orca's ) in gevangenschap.

Verder wil ik nog wel één ding rechtzetten ten opzichte van Seaworld. Ik lees veel reacties over het vangen van orca's door Seaworld die je in de documentaire ziet. De orca Tillikum is niet in het wild gevangen in opdracht van Seaworld. Hij en de andere in de documentaire zijn gevangen in opdracht van het Canadese Sealand of the Pacific Park. Dit park heeft geen enkele connectie met Seaworld. Seaworld heeft de dieren daar gekocht toen het park dreigde dicht te moeten. Aantekening is wel dat Seaworld heeft toegegeven dat ze wilde soorten uit de natuur hebben gehaald voor het laatst in 1978.

moonlight91
31-01-14, 15:48
Wat ik niet begrijp is dat in eens iedereen (hier op het forum en verder online) roept IK GA NIET MEER..
staat er dan niemand stil bij de gevolgen wat het geeft als het bezoekers aantal van Seaworld daalt,
die dieren verdienen daar hun visjes.. hoe erg het mogen zijn..
Als de inkomsten dalen, hoe moet dan in hemelsnaam al die dieren voorzien worden in hun behoefte .
Als er dan over een tijd in de krant staan dat Seaworld de rekening van de visboer niet meer kan betalen,
komt daar weer een boze wijzende vinger voor, terwijl WIJ als wegblijvende bezoekers daar dan toch echt verantwoordelijk voor zijn.
Iedereen roept maar, en doet maar , maar niemand neemt het heft in handen om eens echt iets aan het probleem te doen.
En dat is niet allen nu maar voor de toekomst...
Wanneer staat er iemand op om het probleem werkelijk bij de kern aanpakt.
Dat is niet boycotten van het park, en roepen terug in de natuur vrijlaten.
We praten hier over het merendeel in gevangenschap geboren Orkas (en Dolfijnen)
dus terug plaatsen is kansloos.
Helaas zal deze generatie gedoemt blijven het leven te leiden wat ze nu hebben.
Door onze bezoeken kan Seaworld hen in iedergeval onderhouden voorzien van voedsel en medicatie.
Om dit leed te voorkomen moeten er wetten aangesteld worden

EEN VERBOD OP HET FOKBELEID VAN IN GEVANGENSCHAP LEVENDE ORKAS EN DOLFIJNEN
EEN VERBOD OP HET IN HET WILD LEVENDE ORKAS EN DOLFIJNEN IN GEVANGENSCHAP NEMEN, EN HUISVESTEN IN PARKEN

Want er zijn meer parken dan alleen Seaworld.
Zo gebeurt er iets wat werkelijk nut heeft, en sterft dit leed vanzelf uit , en niet de dieren van de honger die daar nu gehuisvest zitten.

Dus ik blijf Seaworld bezoeken,als ik in Orlando ben, omdat ik niet mede verantwoordelijk wil zijn voor het feit dat ze straks de dieren niet meer naar behoefte kunnen voeren.
Ook blijf ik doneren voor al het goede werk wat ze doen., want dat mag echt niet vergeten worden..
Verder ben ik van mening dat er parken zijn waar de dieren er vele malen erger aan toe zijn dan in Seaworld
Maar zal ik niet twijfelen als er een petitie komt met het aanvechten van een wet om dit alles in de toekomst te voorkomen, ik zal tekenen, dat direct!!

Iris02
31-01-14, 21:26
Ik kan uiteraard alleen voor mijzelf spreken; maar het is geen kwestie van ineens roepen "ik ga niet meer". Het is een kwestie van iets waar ik al jaren aan denk. Ik ben in Seaworld geweest, ik ben in Discovery Cove geweest, maar beiden keren voelde het gewoon niet goed. Ik heb moeite met de te kleine bassins, ik heb moeite met het zwemmen met de dolfijnen in DC. En ook ik heb dat gedaan omdat ik het een keer wilde beleven, heel naief en ondoordacht. Want de enige die daar plezier aan beleeft is de mens, niet het dier.
Iedereen mag voor zichzelf besluiten of hij wel of niet naar Seaworld wil gaan. Jij kiest ervoor om te blijven gaan om dat je niet medeverantwoordelijk wil zijn voor een vermindering in de financiele situatie. Persoonlijk denk ik niet dat als de bezoekersaantallen teruglopen er een risico zou bestaan dat de dieren niet meer verzorgd worden.
Ik ben het met je eens dat er wereldwijd parken zijn waar de situatie vele malen erger is dan in Seaworld. Maar dat wil nog niet zeggen dat de levensomstandigheden voor de orca's in Seaworld goed zijn.
Seaworld ligt onder vuur momenteel en misschien kan daar iets goeds uit voortkomen. Het feit is er dat mensen in ieder geval aan het denken worden gezet en ook al zal niet iedereen het met elkaar eens zijn, er zullen meer mensen zich bewust worden van het feit dat de rozengeur en manenschijn die Seaworld de mensen wil laten geloven, niet altijd op waarheid berust.
Met alleen een verbod op fokprogramma's en het vangen van wilde orca's zijn we er gewoon nog niet. Dat verandert niets aan de huidige situatie.

Mushu
31-01-14, 21:38
Daar ben ik het helemaal mee eens Iris. Verder denk ik dat het teruglopen van de bezoekersaantallen (als vele dus besluiten niet naar SeaWorld te gaan) juist heel veel invloed heeft op het beleid van SeaWorld. Het is voor de "gewone" burger juist een hele goede manier om SeaWorld aan het denken te zetten en veranderingen af te dwingen. Het steunen van dierenwelzijnsorganisaties is ook een optie. Zij kunnen dan met hun kennis proberen tot wetswijzigingen te komen.

Bieg
31-01-14, 22:33
Wij hadden residents kaarten maar Seaworld heeft de prijs van deze jaarkaarten met bijna 40% verhoogd. De strategie is dat men er op vertrouwt dat mensen die graag willen toch wel gaan. De residents zijn voor Seaworld klaarblijkelijk niet lucratief. Voor ons dus voorlopig om meerdere redenen geen Seaworld.

mblokland
01-02-14, 20:17
Goede achtergrond info op: http://mynews13.com/content/news/cfnews13/news/article.html/content/news/articles/cfn/2014/1/24/seaworld_blackstone_ceo.html?cid=rss

Iris02
02-02-14, 11:35
Niet zo zeer achtergrond informatie, maar een persoonlijke brief van de familie van Dawn met daarin de duidelijkheid dat het welzijn van de orca's bij Dawn voorop stond. Dat geloof ik ook wel, ik geloof best dat de trainers hun uiterste best doen om de dieren goed te verzorgen. Maar dat wil niet zeggen dat de omgeving waarin deze orca's verkeren daadwerkelijk goed is. De ruimte is en blijft te beperkt en het showelement hoort niet bij deze dieren.

Ritchie
02-02-14, 13:10
Wat ik niet begrijp is dat in eens iedereen (hier op het forum en verder online) roept IK GA NIET MEER..


Waar slaat dit op !!!! IEDEREEN ???!!! dat is helemaal niet waar, dus effe je tekst aanpassen

Patrick
02-02-14, 14:29
Ik ga ook nog gewoon hoor :)

sonja
02-02-14, 18:37
Wij gaan ook hoor.
Er worden terugtrekkende bewegingen gemaakt, de eerlijkheid waarmee deze documentaire is gemaakt wordt nu sterk in twijfel getrokken en op dit moment houdt CNN zich stil. Enkele weken geleden bleef CNN zichzelf op de borst slaan dat ze dit aan de kaak hebben gesteld. Nu blijkt dat hun integriteit ter discussie staat m.b.t. de productie van deze documentaire.
Inmiddels zijn de BBB weekends weer gestart en gisteren was het mudvol in SeaWorld voor Alan Jackson. Vandaag staat een optreden van Kid Rock op de planning en het is nu al een gekkenhuis. Ook de artiesten beginnen er dus anders over te denken.

toornent
02-02-14, 19:40
het was een lang verhaal wat ik had geschreven voor de reactie van Moonlight91, maar de conclusie was dat ook wij nog steeds gewoon gaan.

moonlight91
02-02-14, 21:16
wat voelen jullie je aangesproken
als je goed leest bedoel ik met iedereen... de mensen die fel roepen op internet dat ze tegen zijn
maar werkelijk niets in actie brengen, het feit dat ik over iedereen spreek is daarop gebaseerd
er zijn genoeg mensen die wel gewoon gaan en daar hun redenen voor hebben
maar wat ik schreef is aan iedereen die roept Boycotten!, en wat mijn gedachten daarover zijn

Njit
03-02-14, 09:09
Waar slaat dit op !!!! IEDEREEN ???!!! dat is helemaal niet waar, dus effe je tekst aanpassen

iets minder fel mag best. En anders het bericht gewoon melden. Moderaten aub aan de MODERATOR overlaten..

Michael66
10-02-14, 15:01
Op de website van SeaWorld nu uitgebreide info over wat zij van Blackfish vinden: propaganda.
Goed om eens door te lezen en dan misschien opnieuw een mening te vormen.
Uiteraard is deze info (ook) vanuit een bepaald standpunt geschreven.

http://seaworld.com/en/truth/truth-about-blackfish/

http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/801/ehpn.png (http://seaworld.com/en/truth/truth-about-blackfish/)

Njit
10-02-14, 15:14
Ik gok dat de dierenactivisten wel weer een reden vinden om dit ook een stuk propaganda van Seaworld te vinden.


Conclusion
All of the falsehoods and misleading techniques in Blackfish are employed in the service of the film’s obvious bias, one that is best revealed near the end of Blackfish by a neuroscientist with no known expertise in killer whales. She claims that all killer whales in captivity are “emotionally destroyed,” and “ticking time bombs.” These are not the words of science, and indeed, there is not a shred of scientific support for them. Rather, they are the words of animal rights activists whose agenda the film’s many falsehoods were designed to advance. They reveal “Blackfish” not as an objective documentary, but as propaganda.

Michael66
01-03-14, 08:01
SeaWorld heeft een klacht ingediend tegen een medewerkster van OSHA die o.a. vooringenomen onderzoek zoe hebben gedaan naar het overlijden van de trainster en vertrouwelijke informatie zou hebben doorgespeeld aan de makers van Blackfish.
SeaWorld Files Complaint Against Investigator

SeaWorld has filed a complaint alleging that an Occupational Safety and Health Administration investigator who probed a SeaWorld trainer's death engaged in unethical conduct by fraternizing with makers of a documentary critical of the park.

The six-page complaint, sent to the Labor Department on Thursday, states that SeaWorld believes that OSHA investigator Lara Padgett "violated the Standards of Ethical Conduct for government employees...as well as other requirements of federal law."

"We believe that this conduct demonstrates that she was influenced by improper considerations, and failed to bring the appropriate objectivity, in the investigation of the death of whale trainer Dawn Brancheau at SeaWorld of Florida," the complaint says. "We believe that this continues to influence her ongoing enforcement efforts with regard to SeaWorld."

Padgett investigated the death of trainer Dawn Brancheau in 2010. Brancheau was pulled into a pool by 12,000-pound killer whale named Tilikum and drowned.

The complaint also includes what it says are examples of Padgett's violations of federal statute, such as posting critical comments about SeaWorld on social media and pictures of her attending film festivals with makers of the 2013"Blackfish" documentary.

"Evidence compiled over the past year, and presented to the federal Office of Inspector General, suggests that the OSHA compliance officer who led the inspection of SeaWorld Orlando following the death of killer whale trainer Dawn Brancheau, may have acted with a different agenda, one that is sympathetic to animal rights activism," SeaWorld spokesman Fred Jacobs wrote in an email statement to The Associated Press. "We are confident that the federal government, the Department of Labor and OSHA will properly investigate this matter and handle it appropriately."

OSHA spokesman Michael D'Aquino said the agency turned the complaint over to the Office of the Inspector General in January immediately after the allegations were made. He said Padgett still works for the agency. The Office of the Inspector General declined comment.

A message left with "Blackfish" director Gabriela Cowperthwaite was not immediately returned.

In its complaint SeaWorld also said that it has obtained evidence that Padgett disclosed confidential SeaWorld documents "as well as documents submitted in conjunction with a confidential medication before the D.C. Circuit Court of Appeals."

That evidence, the complaint said, includes written and videotaped statements from an eyewitness who said that at the 2013 Sundance Film Festival a "Blackfish" producer — Tim Zimmermann — asked to borrow thumb drive from Padgett that was related SeaWorld's case with OSHA.

"Blackfish" explores what may have caused Tilikum to kill Brancheau, a veteran SeaWorld trainer.

The orca also was involved in two other deaths. The documentary argues that killer whales, when in captivity, become more aggressive to humans and each other.

Since the documentary, several entertainers have pulled out of planned performances at SeaWorld Entertainment Inc. parks. Several musical acts pulled out of SeaWorld Orlando's Bands, Brew and BBQ concert series in February, citing the documentary "Blackfish." The list included Trisha Yearwood, Martina McBride, 38 Special, Barenaked Ladies, Willie Nelson and Heart.

Many of the performers canceled after fans started a campaign petition on the advocacy website Change.org.

OSHA said in December that it was looking into reports that Padgett, who helped investigate Brancheau's death, had fraternized with the makers of "Blackfish" at film festivals around the nation.Bron: http://abcnews.go.com/US/wireStory/seaworld-files-complaint-investigator-22720751

Joontje
10-06-14, 10:44
https://www.thedodo.com/the-5-dumbest-things-seaworld--521507954.html

Lizzy
31-08-14, 13:27
Ik ging al niet naar dierentuinen, zal niet met dolfijnen zwemmen etc, maar ik ben blij dat dergelijk leed hier ook aan bod komt (propaganda :confused:, yeah right).

arno
25-03-15, 21:13
http://www.awesomeocean.com/2015/03/23/breaking-news-seaworld-fights-back/